پايدار شهري ساز و ساخت الگوي
شهر در قلمانداز

پايدار شهري ساز و ساخت الگوي
باشد "كن جديد شهر"ميخواهد منطقه 22
است كشوري جمعيت هفتم يك حداقل سكونتگاه مربع ، كيلومتر حدود 700 وسعتي با تهران شهر
دو فاصله است ممكن كمي برخورد اولين در.دارد وسعت مربع كيلومتر و648هزار كه 1ميليون
جمعيتي واحد تراكم حد در را مشكلي ساكن جمعيت با قياس در كشور و شهر وسعت به مربوط رقم
كه است شهري تهران.مينمايد رخ ديگري صحنههاي در اماواقعيت نمايد ، متبادر اذهان در
مربع متر زير 20 كه ساختماني واحدهاي كوچكترين از طبقه دو زير ساختماني طبقات متوسط با
در را دارند وسعت مربع متر بالاي 2000 كه واحدها پروسعتترين و بزرگترين تا دارند وسعت
در شهري تسهيلات و شهري خدمات فضاهاي مناسبترين و شهري پاركهاي بزرگتريندارد خود
از گردابي در شهر اين سيستمي و كلان نگاه با اما.دارند وجود شهر اين در تكعنصري نگاه
راستا همين در.ميخورد غوطه تفرجگاهي و باز و سبز و شهري خدمات فضاهاي كمبودهاي
.ميگردد ردهبندي دنيا شهرهاي آلودهترين از يكي گروه در تهران كه است متمادي سالهاي
كالبدي ، -فضايي اقتصادي ، -اجتماعي نارساييهاي با همراه بويشي و بصري صوتي ، آلودگيهاي
از جلوگيري براي تلاش.ميخواند فرا مستمر فرسودگي به را شهر اين انساني و منظري
ميزان كاهش مخصوصا فيزيكي ، و شيميايي آلودگيهاي كاهش بر تكيه با فرسودگي اين استمرار
نقليه وسائط كاركرد كيفيت و كميت سازماندهي به تمسك با كه است سالي چند آلاينده گازهاي
ميتواند راهكاريابانهاي برخورد چنين يك.است شده شروع وابسته تجهيزات و تاسيسات و
.كند حل را شهر اقتصادي -اجتماعي و منظري محيطي ، زيست مسائل از بخشي
ولي نيست ممكن سريع محتمل و كامل گشايش يك تهران شهر مانند كوري گره براي چند هر
كه شهري ساختن و موجود مسائل حل مسير در شهري نيازهاي جامع به نگاهي با است شايسته
كالبدي فضاي.شود برداشته قدم فرآيندكاوانه و سيستمي نگاهي با كند تضمين را سكونت راحتي
شرايط در را آن زندگي استمرار راه تا است نياز خلوتهايي حيات و تنفسگاه را تهران
افزايش شهر ، مختلف نواحي محيطي بار و ساختماني تراكم بين هماهنگي.سازد هموار متعارف
شهري ، راههاي شبكه كارايي و سطوح افزايش و سازماندهي همگاني ، باز و سبز فضاهاي سطوح
ضروري امري خاص نواحي براي ويژهاي نقشهاي تعريف و ناحيهبندي الگوي مجدد سازماندهي
شهر از محدودي بخشهاي در هنوز ولي است ، شده ساخته شهر فضاي اعظم قسمت كه است درست.است
تعادل مسير در ميتوان كه است چنان زمين از استفاده نحوه و بوده سبك محيطي بار تهران
محدود بخشهاي اين جزء تهران شهرداري منطقه 22.آيند كار به شهر جامع پايداري و بخشي
خاص استقرار موقعيت و طراحي الگويي سامانههاي موجود ، اراضي وسعت دليل به كه است
پايداري براي ويژهاي نقش و گرفته قرار توجه مورد ويژه ناحيهاي عنوان به ميتواند
.كند ايفا شهر كل توسعه
به توجه.دارد قرار بزرگ تهران غرب شمال در هكتار به 11000 قريب وسعتي با منطقه 22
.دارد قرن نيم به نزديك قدمتي منطقه اين ساز و ساخت نظامات و محيطي بار زيستي ، فضاي
اين شرقي مرز ساماندهي در كه ميكند پيدا ارتباط مطالعاتي مجموعه به توجهات سري اولين
منطقه شرق به غرب از كه كرج آب خام لوله عبور البته.شد انجام كن لتمان مسيل يعني منطقه
پايگاههاي ايجاد در شده ذكر شناختي طراحي و مطالعاتي مبحث از متقدمتر ميكند عبور
شد ، تهيه تهران جامع طرح اولين كه دهه 1350 آغاز از قبل تا معهذا ، .است داشته نقش عمراني
و فرمانفرمايان مشاور مهندسين مطالعات زعم به.بود نشده منطقه اين به جامعي توجه
گرم به نيز آن غرب و متر منحني 1800 تراز به تهران شهر قانوني محدوده شمالي مرز همكاران
وسعت 11000 به شكل ذوزنقه حوزه يك شده ذكر مرزبندي باميگردد ختم (دره گرم مسيل) دره
گرمدره مسيل و شمال -تهران بزرگراه متر ، تراز 1800 ارتفاعات كن ، لتمان مسيل بين هكتار
عرصه ايناست گرفته خود به را تهران شهرداري منطقه 22 عنوان اخيرا كه ميگيرد ، قرار
.ميگرديد محسوب منطقه 5 استحفاظي حوزه جزء پيش سال تا 5
"كن جديد شهر" عنوان تحت منطقه 22 اصلي بخش تهران جامع طرح تهيه مطالعات تداوم در
باغ چيتگر ، پارك المپيك ، دهكده آزادي ، ورزشگاه ساخت همراه به اقدام اين.گرديد طراحي
آن بويژه.بخشيد ويژه ارزشي را شهري حوزه اين آبادي و عمران چشمه شهرك و گياهشناسي ملي
و رفته فراتر تهران شهر به خاص وابستگي نگاه از منطقه اين وآبادي عمران به كه ،
در.است كرده پيدا بعضابينالمللي و ملي ارزش كه گرديدهاند مستقر آن در كاربريهايي
توسعه عملا سال 1370 تا ميپوشاند ، فرا را تهران نقاط اكثر فشرده ساز و ساخت كه حالي
به تهران ساماندهي طرح تصويب با.نگرفت قرار توجه مورد منطقه 22 در فشرده و متمركز
يك تا هزار ششصد بين پذيري جمعيت با منطقه 22 جامع ، طرح شده روز به سند و مكمل عنوان
اين براي تفصيلي طرح تهيه به عمران تداومجريان براي.شد برنامهگذاري نفر ميليون
تنها عنوان به منطقه 22 تفصيلي نظر تجديد طرح سال 1378 در بالاخره.شد پرداخته منطقه
.رسيد پنج ماده كميسيون تصويب به تهران كلان عرصه تفصيلي طرحهاي رسمي سند
نزديك و نموده فراپوشاني را منطقه از هكتار حدودا6000 سال 1378 مصوب تفصيلي طرح
تفصيلي طرح تصويب تهيه و مطالعات جريان در.بود مانده بلاتكليف تقريبا هكتار به 5000
با رابطه در منطقه 22 وقت مديران و ماده 5 كميسيون به مربوطه مشاور مهندسين شده ذكر
.دادند ارائه را مستدلي توصيه تهران پايدار توسعه تضمين جهت در اراضي باقيمانده عمران
ساماندهي تفصيليو طرح منحني 18001400 تراز براي ميبايد توصيه اين چارچوب در
.ميگرديد تهيه پايدار توسعه نظري مباني به متكي و طبيعي منابع حفظ بر تكيه با ويژهاي
پايدار توسعه امنيتي -طبيعي سپر عنوان به و بوده ساز و ساخت فاقد حوزه اين اعظم قسمت
.گرفت قرار شركتكنندگان همه نظر امعان مورد ماه 1380 آبان همايش در تهران
نمود ، شروع سال 1380 اواخر از را حوزه اين ساماندهي طراحي آرمانشهر مشاور مهندسين
ديد زاويه چهار با پايدار سامانه يك انديشمندانه ، پيشبيني با سريعتر چه هر بتواند تا
:نمايد عرضه بزرگ تهران عمراني عرصه به زير
.تهران پايدار توسعه امنيتي سپر عنوان به منطقه 22 -1
ايران و تهران عمومي كمبودهاي بودن ، الگو ضمن بتواند كه منطقهاي نمونهاي طراحي -2
.باشد پاسخگو را تهران مقياس
منظور به جامع طرح محدوده مرز ارتفاعات 1400تا وراي منطقه 22 تفصيلي طرح تكميل -3
.تهران ساماندهي و جامع طرح عملياتي و قانوني اسناد تكميل
مخرب جريان تاثير از جلوگيري -4
ازتجربههاي حكايت تهران ديگر جاهاي در آن سوابق كه بلاتكليف حوزه يك در ساز و ساخت
.دارد محيطي زيست و شهرسازي تلخ
دست در پروژههاي و طرحها اجرايي راهكارهاي و عملياتي هدفگذاري چنانچه ترتيب بدين
به قوي پشتوانهاي با و اصولي طور به منطقه 22 اقدام
شهرسازي پروژههاي عرصه در نمونه حوزه يك عنوان به منطقه اين تنها نه آيد در عمل منصه
تهران شهر كالبدي تحولات الزامات و مسائل از توجهي قابل بخش بلكه ميگردد ، معرفي كشور
كاربريهاي به آن فضاي %از 50 بيش كه است چنان منطقه اين طراحي الگوي.ميشود داده پاسخ
پرجاذبه و زيبا شهر حوزه يك هم وابسته موضوعي و موضعي طرحهاي و يافته اختصاص باز و سبز
براي.ميدهد پاسخ مختلف مقياسات در را كشور و شهر كمبود هم و بود خواهد تهران براي
عمل 300 حوزه با درياچهاي و هكتار بالاي 100 وسعت به بزرگي پاركهاي ايجاد با مثال
طرف از و ميشود برطرف بزرگ تهران شهري باز سبز و تفرجگاهي فضاهاي نياز طرف يك از هكتار
مركز سوي به بادها جريان حركت از منبعث هوايي آلودگيهايي جلوي سپر يك ايجاد با ديگر
براي قانونمندي و ارزشمند طراحي استنادات و اسناد خوشبختانه.ميشود گرفته تهران شهر
صورت تهران گانه مناطق 22 از يك هيچ در آن مشابه كه است شده وتهيه كار منطقه ، ساماندهي
.است اجرا براي جمعي آوايي هم و مساعدت اهميتميباشد خور در كه آنچه.است نپذيرفته
اخيرا كه اهميتي و برنامهريزانه انديشههاي فزاينده ريشه به توجه با ميرود انتظار
اهداف از را ذهني و عيني منظر كيفيت ارتقاء كه شهري طراحي به تهران شهر اجرايي نهادهاي
پايداري تضمينكننده كه منطقه 22 طراحي نيات به است ، دستيابي داده قرار خويش اساسي
.گردد ممكن ميباشد ، تهران شهر توسعه
بهزادفر مصطفي دكتر
شهر در قلمانداز
سينما دريچه از شهر سيماي
الستي احمد دكتر
.بخشيد ارتقاء را خود كيفي توسعه نيز سينما تكنيك شهرها ، رشد آهنگ همراه به
سينماگران آفريدند ، سنگ و آهن از را شاهراهها و آسمانخراشها شهرسازان ، كه همانطور
در شده ساخته فيلمهاي صحنه.نمودند خلق همزمان را مصور عريض پردههاي و رنگ صدا ، نيز
شهري تصاوير از پر لسآنجلس و نيويورك برلين ، رم ، پاريس ، شهرهاي فيلمسازي استوديوهاي
پولساز و پررونق حرفهاي ساختمانسازي ، همچون را سينما صنعت شهر ، جاذبههاي نمايشبود
.درآورد
تبديل شهري روابط براي پيچيدهاي معضلات به جمعيتي تغييرات و شهرها به مهاجرت مسئله
در.داشت پي در را سينمايي قصهنويسي رونق و ساختمانسازي حرفه خود فرآيند در و شد
جستجو براي را شهري فضاي جذابيتهاي توانست بهتر سينما تكنيك پيشرفت كار ، اين تدارك
ناميده "شهري فرهنگ" آنچه توانست بدينوسيله.بكشد تصوير به شهرها ، در بهتر زندگي كردن
.دهد قرار معاصر مردمي فرهيختگان هنري فرهنگي تئوريهاي و بحثها توجه مركز را ميشود
محيطزيست ، فردگرايي ، پديدههاي مدرنيزم ، بستر در شهر بصري و سمعي تغييرات با همزمان
عمل و انديشه حوزه در را سينمايي جنبشهاي مصرفي ، زندگي آن ، چهره تخريب و انساني كرامت
و صحنه به صحنه را معاصر انسان اعتراض شكل جادويي ، تصويرهاي رفته رفته و طلبيد ياري به
گره شهر ، تكنولوژيك عرصه با هنر سمبوليك حوزه همبستگي بدينوسيله.كرد تقويت رنگ به رنگ
.ساخت نمايان بهتر را شهروند انسان آرمانهاي و معنوي خلاهاي با تنگاتنگي خوردگي
شيميايي ، ميكروبي ، جنگهاي:ازقبيل شهرنشيني معضلات هنر ، دستاندركاران نقادانه نگاه
ساختند مطرح هشدارآميز طور به را عمومي اذهان محيطزيست آلودگي و اتمي سلاحهاي
ورامليتي ، جهاني ، شهرهاي اصطلاحات خود ، فيلم سوژههاي مختلف پردههاي در سينماگران
شهرهاي سومي ، جهان شهرهاي همچون ، واژههايي نيز زمان گذر در و نمودند ابداع را زيرمليتي
فيلم.ساختند عنوان تصوير و صدا لابهلاي در را جديد صنعتي شهرهاي قديميتر ، صنعتي
تشريح به شد ساخته سال1927 در روتمن والتر توسط كه "بزرگ شهر يك سمفوني برلين ، "
ساعت به ساعت فيلم اين.ميپردازد برلين مردم زندگي اجتماعي روابط و شهري جامعهشناسي
.داد نشان را برلين در زندگي روز يك
در اجتماعي و طبقاتي اختلافات لحظهها ، ثبت با عيني و روشن بهطور فيلم اين در
با آفتاب طلوع از قبل كه نحيفي كارگران از صحنهها.ميشود بيان تماشاگر براي شهرها
با مقايسهشان و ميشوند جمعيتي به تبديل كمكم متحرك مردههاي مانند و خوابزده حالتي
خود دفاتر به شيك اتومبيلهاي با روزانه كار شروع از بعد ساعتها كه فربهي كاراكترهاي
و اجتماعي مزاياي از برلين شهروندان برخورداري ميزان ميروند ، ادارات و كارخانهها در
طي زندگي گذران براي شهر مفسدان و بيكاران ادامهكه در.ميكرد مشخص را زندگي رفاه
در.شود مي فيلمتشكيل تصويري عناصر ميكنند ، اشغال را خيابانها روزانه ، كار ساعات
به فيلمساز ظهر ، هنگام به آن مصرف غذاهاونحوه تفاوت دادن بانشان فيلم ديگر سكانسهاي
.ميپردازد برلين شهر محروم و متوسط مرفه ، طبقات وسيع طيف در عميق حضور
تلفيق يا تلفن تماسهاي پرخاشگرانه مكالمات طريق از برلين در زندگي عصبيت صحنههاي
شباهت گاوها گله به كه ميگيرد هدف را شدهاي مسخ شهرنشين انسانهاي سينمايي ، مونتاژ
شكست و توفيق فلسفه سينما تئوري دستاندركاران و فيلمسازان اينكه كلام خلاصه.دارند
.درآوردند عموم نمايش به آثارشان در هنرمندانه و سمبليك طرز به را شهرها در زندگي
و شهر بين ارتباط در قابلملاحظه فيلمي لنگ ، فرتيس ساخت1926 "متروپليس" فيلم
فيلم صحنههاي اكثر.انسانهاست از بهرهكشي و استثمار بيانگر فيلم داستان.سينماست
عيني لحظههاي ثبت با متروپل فيلم موضوعات.است كرده رشد سو دو از كه است شهري نمايانگر
اربابان آن از كشيده سربهفلك آسمانخراشها طرف يك در ميدهد ، نشان ومستدل مستند بهطور
.است كارگران آن از زمين اعماق در رفته فرو فقيرنشين محلات و شهر
آينده كه است رويايي شهرنشين انسانهاي رهايي كند استدلال توانست متروپليس فيلم
.شد شهرنشين انسان زيست محيط به دادن سامان در جديدي نظم خواستار لذا ندارد ،
را خود اهميت تصويرهايش ، وعينيتگراي هنري كيفيت و تنوع با هست هرآنچه سينما
در تكنيك از تصويري صحنههاي خلق با ميكندو تثبيت انديشمند بياني وسيله يك مقام در
و اجتماعي رسالت همواره و ميكشاند نقد به را جامعه و انسان سينما ، جامعهشناسي عرصه
.ميكند ترسيم انسانيت حفظ براي صحنه به موضوع از تصوير و رنگ با را بودن مردمي اصالت
|