سوخته شهر از باستانشناسي جديد يافتههاي
كميسيون اعضاي با ديدار در جمهوري رئيس
در كشور پيشرفت :مجلس تحقيقات و آموزش
است تحقيقات و پژوهش توسعه
گرو
دانشگاهها در جديد دكتراي دوره هشت
ميشود ايجاد
فرهنگي و علمي گردشگري مركز اساسنامه
شد تصويب ايران دانشجويان
رازلعاب فرانسويها و ايرانيها
ميگشايند را زرينفام سفالينههاي
آموزش بينالمللي تجارت و ژاپن
جديد نشريات با آشنايي
ها كنكوري براي طلايي كليدهاي
سوخته شهر از باستانشناسي جديد يافتههاي
باستاني محوطه در سكونت چهارم و دوم دوره به متعلق معابدي كشف با:فرهنگي علمي گروه
.شد مشاهده باستان دوران مردم ميان در مشابه مذهبي اعتقادات شهرسوخته ،
اين يادماني بناهاي بخش در سوخته ، شهر كاوشگر سجادي سيد منصور سيد دكتر گفته به
منطقه اين در سكونت دوم دوره به متعلق معبد يك بقاياي متري ، عمق 6 در و باستاني محوطه
براي كاوش ، فصل اين در باستانشناس اين گفته به.آمد دست به (پيش سال حدود 4800 در)
گاو پيكرههاي وجود باستانشناس اين.شد حفاري باستاني محوطه اين صنعتي بخش بار نخستين
ساكنان مذهبي اعتقادات تداوم نشانه را سوخته شهر چهارم و دوم دوره در مكشوفه معابد در
.است داشته ادامه سال حدود 700 كه ميداند روزگار آن
كميسيون اعضاي با ديدار در جمهوري رئيس
در كشور پيشرفت:مجلس تحقيقات و آموزش
است تحقيقات و پژوهش توسعه
گرو
اعضاي ديدار در دوشنبه روز جمهوري خاتميرئيس محمد سيد:فرهنگي علمي گروه
و وظايف اهداف ، لايحه كه اميدواريكرد اظهار مجلس ، تحقيقات و كميسيونآموزش
.برسد نهايي نتيجه به نگهبان شوراي در علوم تشكيلاتوزارت
از يكي:گفت فرهنگي انقلاب عالي شوراي رئيس اسلامي جمهوري خبرگزاري گزارش به
آموزش و فرهنگ وزارت جهتگيري و اهداف ساختار ، تحولدر دولت ، ايجاد مهم كارهاي
.بود فناوري و تحقيقات علوم ، بهوزارت آن تبديل و عالي
كهلايحه كرد اميدواري اظهار نگهبان شوراي در لايحه رداين به اشاره با وي
.برسد نهايي نتيجه به ابهامها ، رفع و نگري جانبه همه با مزبور
اقتدار قدرتو به دستيابي براي راهي كشور در تحقيقات و آموزش:گفت جمهور رئيس
.است جهاني عرصه در شايسته جايگاه كسب نيز و
محليبراي تعيين نيز و آموزش و تحقيقات مساله به جدي توجه لزوم جمهور رئيس
با جز كشور پيشرفتدر و تحقيقات:گفت و ساخت خاطرنشان را پژوهش موضوع در اشراف
.ميسرنميشود دولتي ، و خصوصي دستگاههاي همه در آن شدن فراگير
حالبر عين خاتميدر آقاي جمهوري ، رياست اخبار و اطلاعات اداره گزارش به
در و فعليتاكيد قانوني ظرفيتهاي همه از استفاده و تحقيق و پژوهش امر استمرار
.كرد مطرح را نكاتي نيز كشور عمراني و جاري بودجههاي خصوص
علوم ، تحقيقات وزارت و برنامهريزي و مديريت سازمان نمايندگان كه جلسه دراين
رئيس عباسعلياللهياري جمهور ، رئيس سخنان از پيش داشتند ، حضور نيز فناوري و
طرحهاي و لوايح بهتعداد اشاره اسلاميبا شوراي مجلس تحقيقات و آموزش كميسيون
خواستار كشور ، در وتحقيقات آموزشي نظام وضعيت و كميسيون دراين شده بررسي
.شد سويدولت از بخش بهاين يافته اختصاص بودجه افزايش
همايش چهارمين
ايران علمي انجمنهاي
و تحقيقات علوم ، وزير معين مصطفي دكتر حضور با ايران علمي انجمنهاي همايش چهارمين
.ميشود برگزار تهران دانشگاه باشگاه در دي پنجشنبه 26 علمي انجمن روساي 111 و فناوري
برنامهها ، مورد در همايش اين در انجمنها مسئولان وزارت اين عمومي روابط گزارش به
سازمان علوم ، وزارت مسئولان با علمي انجمنهاي توسعه راهكارهاي و انجمنها مشكلات و مسائل
مالكيت و شركتها ثبت اداره مستضعفان ، بنياد خارجه ، امور وزارت برنامهريزي ، و مديريت
.ميپردازند تبادلنظر و بحث به اسلامي شوراي مجلس نمايندگان از برخي و صنعتي
و مديريت سازمان ديدگاههاي علمي ، انجمنهاي فعاليتهاي گسترش براي علوم وزارت سياستهاي
بينالمللي مجامع با ارتباط و مادر انجمنهاي با دانشجويي انجمنهاي ارتباط برنامهريزي ،
.بود خواهد همايش اين در موردبحث موضوعات ديگر از
دانشگاهها در جديد دكتراي دوره هشت
ميشود ايجاد
دكتري دوره هشت ايجاد خود جلسه آخرين در عالي آموزش گسترش شوراي:فرهنگي علمي گروه
تصويب مورد دانشجو پذيرش بار يك صورت به را ديگر دوره چهار و قطعي صورت به را تخصصي
.داد قرار
پذيرش عالي ، آموزش گسترش شوراي فناوري ، و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
انگليسي زبان آموزش اروميه ، دانشگاه (آلي شيمي گرايش) شيمي دكتري هاي دوره در دانشجو
بافتشناسي تهران ، دانشگاه برنامهريزي گرايش - محيطزيست طباطبايي ، علامه دانشگاه
نصيرالدين خواجه صنعتي دانشگاه پي و خاك - عمران اهواز ، چمران شهيد دانشگاه مقايسهاي
و شيراز دانشگاه دامپزشكي بيوشيمي تبريز ، دانشگاه (اقتصادي گرايش) زمينشناسي طوسي ،
بلوچستان ، و سيستان دانشگاه شيمي مهندسي و قطعي صورت به طباطبايي علامه دانشگاه فلسفه
پزشكي ژنتيك و منطق گرايش - فلسفه و كاشان دانشگاه (گروهها نظريه و جبر گرايش) رياضي
.داد قرار تصويب مورد پذيرش ، يكبار صورت به را مدرس تربيت دانشگاه
فرهنگي و علمي گردشگري مركز اساسنامه
شد تصويب ايران دانشجويان
و علمي گردشگري مركز باتاسيس موافقت ضمن دانشگاهي جهاد امناء هيات:فرهنگي علمي گروه
را مركز اين اساسنامه دانشگاهي ، جهاد فرهنگي معاونت حوزه در ايران دانشجويان فرهنگي
.كرد تصويب
هفتاد در تبصره و 4 ماده فصل ، 14 در 3 مصوبه اين دانشگاهي ، جهاد عمومي روابط گزارش به
اجراي و تدوين برنامهريزي ، .است رسيده تصويب به دانشگاهي جهاد امنا هيات جلسه پنجمين و
و سنن مواريث ، شناساندن به اهتمام هدف با دانشجويان ويژه زياتي و سياحتي برنامههاي
.است شده عنوان مركز اين تاسيس هدف مختلف ، عرصههاي در ملي و تاريخي مذهبي ، آثار
و فرهنگي برنامههاي در جديد الگوهاي كشور ، ارائه محروم مناطق با دانشجويان آشنايي
تاريخي ، مثبت دستاوردهاي با آشنايي و دانشجويان ميان در جمعگرايي روحيه تقويت سياحتي ،
مركز اين راهاندازي ديگر اهداف از اسلامي كشورهاي ويژه به كشورها ساير فرهنگي و ملي
.است
رازلعاب فرانسويها و ايرانيها
ميگشايند را زرينفام سفالينههاي
سازمان و ملي موزه همكاري با زرينفام سفالينههاي لعاب تركيب راز:فرهنگي علمي گروه
گشوده فرانسه "لوور" موزه و "بردو" دانشگاه كارشناسان و يكسو از ايران اتمي انرژي
.ميشود
آزمايشهايي انجام به اتمي انرژي سازمان همكاري جلب با سال 1379 از ايران ملي موزه
و فلزات اكسيد تحقيقات اين در تاكنون.پرداخت لعاب اين اوليه تركيب به دستيابي براي
كمي كه نيز فرانسويها.است شده شناخته فوق لعاب ساخت اوليه مواد عنوان به شبهفلزات
.يافتهاند دست مشابهي نتايج به پرداختند زمينه همين در پژوهشهايي به ايراني هيات از پس
زهرهرو.شود تعيين سفالينهها اين ساخت دقيق محل است قرار تحقيقات اين دوم مرحله در
كارشناسان مطالعات از اطلاع كسب براي كه طرح اين مدير و ملي موزه اسلامي بخش مسئول حفر ،
از بازگشت از پس بود كرده سفر كشور آن به بهتازگي فرانسه "لوور" موزه اسلامي بخش
دادهايم قرار اتمي انرژي سازمان دراختيار را ديگر زرينفام سفال 15:كرد اعلام فرانسه
".شود آغاز تحقيقات دوم بخش تا
آموزش بينالمللي تجارت و ژاپن
نعيمي وحيدرضا:مترجم
خواهد نظر تجديد كشور اين در خارجي دانشگاههاي شناسايي قانون در ژاپن آموزش وزارت
اين دليل.است حاكم ژاپن آموزش بازار به خارجي نهادهاي ورود چگونگي بر قانون اين.كرد
ژاپن از آمريكا ازجمله سازمان اين عضو كشور هشت.است جهاني تجارت سازمان فشار نظر تجديد
برخي جدي تلاش از بخشي كار اينكند آزاد را عالي آموزش بر ناظر مقررات خواستهاند
-ديگر گروهي و استراليا انگليس ، آمريكا ، شامل -علمي محصولات و آموزشي خدمات صادركنندگان
مربوط زمينههاي و عالي آموزش گنجاندن جهت اقتصادي توسعه و همكاري سازمان همراه به
سازمان كار دستور در مقولات ساير و اينترنت در آموزشي برنامههاي و محصولات سنجش ، مانند
تجارت سازمان جديد فراگير پيمان ،(گتس) خدمات تجارت كلي موافقتنامه.است جهاني تجارت
از گستردهاي طيف صدور و ورود موانع حذف درپي ميگيرد ، قرار آن در عالي آموزش كه جهاني
.است آموزشي محصولات و خدمات
شود ، عملي امر اين اگر.است وحشتناكي فكر گتس در عالي آموزش گنجاندن بهطوركلي ،
ميشوند ، محلي بازار وارد توافق مورد زمينههاي كه نهادهايي كنترل جهت كشورها توانايي
براي چنداني منفعت اما دارد ، صادركنندگان براي چشمگيري سود كار اين.ميافتد مخاطره به
ماهيت رغم به آموزشي واردات قبال در ژاپن سنتي رويكرد.ندارد همراه به واردكنندگان
بر كنترل اعمال بر ژاپن.است بوده درست زيادي حد تا آن محافظهكارانه و تحديدكننده
پافشاري هستند ، دانشگاهي مدارك ارائه و كشور اين در شعبه تاسيس پي در كه نهادهايي
مقررات با آيا ببينند تا ميكنند بررسي را نهادها و محصولات كشور اين مقامات.ميكند
شدهاند ، پذيرفته اندكي بسيار تعداد كه است شده آن نتيجه.ندارد يا دارد همخواني دولت
.است خوبي سياست كشور آموزشي نهادهاي و آموزشي سطح بر كنترل اعمال به پايبندي اما
ميراث دربرگيرنده آموزش.دارد فرق كامپيوتر و خودرو با آموزش كه است اين واقعيت
آموزش.است مربوط -اقتصادي نيز و فلسفي اجتماعي ، -ملي توسعه اهداف به كه است ملت فكري
به -سنجش برنامههاي مثلا ازجمله -آموزش محصولات.دارد كار و سر تاريخ و فرهنگ با
Educational (ETS)موسسه كه است درست.است مربوط جامعه آرمانهاي و فرهنگ
توليد آزمونهاي از بهتر بسيار شايد كه دارد عالي آزمونهاي آمريكا در Testing Service
كرده تدوين آمريكا بازار براي را خود آزمونهاي موسسه اين حال ، اين با.باشد ژاپن در شده
.است آن شالوده آموزش از منظور و يادگيري مورد در آمريكايي انديشههاي و
تاريخي ديدگاهي
.است بوده باز خارجي نفوذ انواع روي ژاپن دروازههاي ميجي ، اصلاحات آغاز دوران از
.شدهاند رد يا تعديل پذيرفته ، ژاپني اصول براساس تاثيرات اين كه است اين است ، مهم آنچه
آلمان ، از انديشههايي گرفتن با است ، شده گرفته عاريت خارج از ژاپن در مدرن دانشگاه
در واقعيتها تناسب به و برگزيدند ژاپنيها را انديشهها اين اما.كشورها ساير و آمريكا
در انديشههايي ميشود ، سيستم اين وارد همچنان خارجي انديشههاي.كردند تعديل كشور اين
و نهادها خودمختاري تخصصي ، دانشگاهي مديريت انبوه ، عالي آموزش شدن ، بينالمللي مورد
.است ژاپن در واقعيتها مناسب كه ميشود همسانسازي طوري كند گاه شكلي به اينها.غيره
در.دارد تجربه قدري نيز كشور اين به خارجي دانشگاهي نهادهاي ورود از علاوه به ژاپن
اين در آمريكايي دانشگاههاي از بسياري اقتصادي ، رونق هنگام در و دهه 1980 سالهاي خلال
كردند ، استقبال آن از ژاپن در بسياري كه كوچك تهاجم اين ازكردند تاسيس شعبه كشور
شناسايي براي را سختگيرانهاي معيارهاي آموزش وزارت كه است درست.آموخت درسهايي ميتوان
در وزارت اين چرا نيست معلوم اما نكردند ، برآورده را آن هيچكدام و كرد اعمال شعب اين
شوند ، ژاپن بازار وارد ميخواستند كه نهادهايي همه تقريبا.كرد اشتباه سياستها اعمال
سود كسب و ثبتنام افزايش به عمدتا كه بودند چندم دسته آمريكايي دانشگاهي نهادهاي
نهادهاي تمام تقريبا نميآيد ، دست به زيادي پول شد معلوم وقتي.بودند علاقهمند
.شدند ناپديد آمريكايي
آينده و گتس
در.است جالب ميآورد ، فشار آموزشي محصولات تجارت گشايش براي كسي چه اينكه بررسي
شركت مانند) حديد انتفاعي آموزشي نهاد چند از متشكل آزاد بازارهاي طرفدار ائتلاف آمريكا
نماينده و آمريكا بازرگاني وزارت ،(كاپلان و ETS مانند) سنجش بزرگ شركتهاي ،(سيلوان
.است آمريكا تجاري
آموزش شوراي.دارد انتقاد طرحها قبيل اين به نسبت دانشگاهي جامعه كلي طور به
اعتبارگذاري شوراي و است كشور اين دانشكدههاي و دانشگاهها روساي نماينده كه آمريكا
صنعت و تجارت وزارت انگليس در.كردهاند مخالفت گتس با بيانيهاي انتشار با عالي آموزش
كه است روشن.دارد دست به گتس مورد در را كشور اين موضع رهبري كه است دانشگاهها نه و
آموزشي بازارهاي به بيشتر دسترسي از كه است صنايع از ناشي آموزش تجارت گشايش براي فشار
.عالي آموزش جامعه از نه و ميجويند سود بينالمللي
مشاركت آن در ميخواهد آيا بگيرد تصميم بايد كشور هر و است پيچيده فوقالعاده گتس
تجارت سازمان در عضويت.كند تدوين آن به پايبندي براي معاهدهاي صورت اين در و كند
اين در توسعه حال در كشورهاي نظر اتفاق ابتداي اكنوننيست گتس در عضويت مستلزم جهاني
است آن مرتبط واقعيت.ميكند وارد آسيب كشور اين عالي آموزش نظامهاي به گتس كه است باره
دانشگاهي نهادهاي و كشورها.هستند برخوردار قانون قدرت از گتس و جهاني تجارت سازمان كه
.شد خواهند رو روبه قانوني تحريم با خود ، تعهدات به پايبندي عدم صورت در
حقوقي ساختارهاي به نياز و ميدهد رخ جهان سراسر در عالي آموزش شدن بينالمللي
عالي ، انبوهشدگيآموزش طريق از اجتنابناپذيري طور به تغيير نسيم.ندارد ديگري
براي جهاني بازار جهان ، در انگليسي زبان به آموزشي برنامههاي نقش ولد ، و زاد افت
كه باشد موقعيتي در بايد ژاپن.ميگذارد تاثير ژاپن بر اينترنت البته و ماهر افراد
حقوقي ساختارهاي تابع آنكه نه بگذارد ، تاثير نيروها اين همسانسازي چگونگي بر بتواند
.شود تجاري سختگيرانه پيمان يك
تصور غيرقابل كه كرد خواهد تحميل دانشگاهي جامعه بر چنان را بازار دشواريهاي گتس
.است
جديد نشريات با آشنايي
64/شماره 189 ديماه 1381 ، شانزدهم ، سال /(اطلاعرساني و فرهنگي علمي ، نشريه) عكس *
-7275744 تلفن /رلويي__امي مسعود:سردبير و مديرمسئول امتياز ، صاحب /تومان 400-صفحه
دورنگار8276934 /8282551
ديماه نوزدهم ، سال /(ابتدايي سوم و دوم دانشآموزان ويژه) نوآموز رشد ماهنامه *
/پرورش و آموزش وزارت:امتياز صاحب /رنگي تمام صفحه ، 32-تومان 100/شماره 166 /1381
/6581 پستي صندوق /تلفن8849095 /خليلي سپيده:سردبير /حاجيانزاده عليرضا:مسئول مدير
1587
/ديماه 1381 اول نيمه /شماره 2 جديد ، دوره /(خانوادگي -علمي نشريه) خانواده مشاور *
/تلفن8837910 /نوري ناهيد:مسئول مدير و امتياز صاحب /رنگي تمام صفحه ، 64-تومان 300
.اول طبقه شماره 301 ، ميدان ، شرقي ضلع هفتتير ، :نشاني
/تومان 400-صفحه ، 164 مهرماه 1381 پنجم ، سال شماره 12 ، /جغرافيا و تاريخ ماه كتاب *
عبدالرسول:سردبير /مسجدجامعي احمد:مسئول مدير /ايران كتاب خانه:صاحبامتياز
.تلفن6461140 /خيرانديش
ها كنكوري براي طلايي كليدهاي
چيست؟ زمان
مديريت
.نيست كافي تنهايي به باز داشتيد ، مطالعه ساعات افزايش در خوبي پيشرفت شما اگر
تعبير يك در.ببريد را استفاده حداكثر ساعات اين خود از كه بگيريد ياد بايد حال
افزايش زمان ، مديريت از هدف ما بحث درزمان اداره توانايي يعني زمان مديريت ساده ،
در زمان مديريت خصوص در مهم نكته چند به شماره اين دراست مطالعه ساعات بهرهوري
موضوع اين به هم بعد شماره چند مطالب كه باشيد داشته ياد به اما ميكنيم ، اشاره مطالعه
.دارند ارتباط
ساعات افزايش درباره قدري به دانشآموزان گاه -ساعات افزايش بنبست از خروج -1
فراموشي به مطالعه ساعات از بهينه استفاده مهمتر مساله كه دارند تمركز و اصرار مطالعه
و نكردهايد شركت ساعات افزايش ركوردگيري مسابقه در شما كه باشد يادتان.ميشود سپرده
افزايش.بود نخواهد پيشرفت معناي به لزوما كند ، مطالعه صرف را بيشتري ساعات كسي كه اين
استفاده نحوه بايد آن ، كنار در و باشد داشته منطقي و تدريجي روندي بايد مطالعه ساعات
.باشد جدي توجه مورد بايد نيز زمان از بهينه و مطلوب
مهمتر ساعات اين از بهينه استفاده است ، مهم مطالعه ساعات افزايش اگر -پانزدهم كليد
.است
* * *
را زمان يعني ;نخوانيد درست بخوانيد ، اما درس زياد اگر -خواندن درس درست -2
يعني اين و موجود زمان از استفاده حداكثر با بود خواهد مساوي خواندن درس درست !كشتهايد
عوامل اين از.برد نام ميتوان را زيادي عوامل باره ، اين در.مطالعه ساعات از بهرهوري
قبلي شمارههاي در مطالعه و يادگيري اصول و مطالعه آغاز براي لازم شرايط و مقدمات به
پيشنيازها ، بر تسلط ميزان مانند ديگري نكات ميتوان موارد اين به.كردهايم اشاره
از نميتوانيد اگر.كرد اضافه را مطالب فهم و درك بر توجه و انگيزش و رواني آمادگيهاي
دليلي هيچ و بگرديد آن علل دنبال به بايد ببريد ، را مطلوب استفاده خود مطالعه ساعات
تلف مفيد استفاده بدون شما زمان عملا كه چرا شود ، واقعيت اين از شما فرار موجب نبايد
.پرداخت خواهيم بيشتر بعد شمارههاي در موضوع اين به.شد خواهد
موجود زمان از كامل استفاده يعني بهينه مطالعه يا خواندن درس درست -شانزدهم كليد
.مطالب فهم و درك براي
* * *
به -شما ذهني اشتغالات از حجمي چه ميخوانيد ، درس كنكور براي اگر-ذهني فضاي -3
فكر كنكوري چقدر خودمانيتر ، عبارت به ميدهد؟ تشكيل كنكور را -كاذب نه و واقعي صورت
، باشد عجيب خيليها براي موضوع اين طرح شايد است؟ گرفته را شما كنكور جو چقدر ميكنيد؟
شعار بيشتر عملا ادعا ، رغم به كه هستند دانشآموزاني بگوييم تعارف بدون بايد اما
.نيست آنان ذهني مشغله اصليترين واقعا -ناخودآگاه و خودآگاه دلايل به -كنكور و ميدهند
ميتوانيد ملاكهايي با.ميشود آن جذب وجود تمام با او باشد ، مهم انسان براي كاري وقتي
جدي موضوع اين در حد چه تا و گرفتهايد قرار كنكور فضاي در چقدر شما كه دهيد تشخيص
مطالب جذب چقدر خواندن درس موقع ميكنيد؟ فكر حاشيهاي مسائل به چقدر مثلا.هستيد
اندازه چه تا شما مطالعه ميشويد؟ حواسپرتي دچار چقدر ، مطالعه هنگام به ميشويد؟
جدي برنامهريزيهايتان در چقدر ميشويد؟ خسته زود مطالعه ، هنگام آيا است؟ هوشيارانه
اختياري؟ يا اجباري است ، چگونه كنكور ايام به شما نگاه هستيد؟
متوجه تازه ميشوند ، نزديكتر كنكور به چه هر دانشآموزان عادت ، حسب بر متاسفانه
كه ماست عادت اين.دهند قرار كنكور فضاي در را خود ميكنند سعي و شده موضوع حساسيت
پاياني ، روزهاي و بحراني شرايط در هم كنكور مورد در لذا دهيم ، انجام دقيقه 90 را كارها
كه است اين زمان ، مديريت در مهم عامل يك بنابراين ، .ميشود بيشتر برايمان موضوع حساسيت
است؟ گرفته قرار كنكور جهت در ما ذهني فضاي چقدر و چيست؟ كنكور از ما درك
ذهني مشغلههاي از و دهيد قرار كنكور فضاي در را خود سريعتر چه هر بايد -هفدهم كليد
.كنيد اجتناب غيرضروري و حاشيهاي
|