شهري مديريت براي "اقدام" برنامه
ايرانشهر
چشمانداز
شهري مديريت براي "اقدام" برنامه
مديريت برنامه يك چگونه كه است نكته اين دادن نشان "اقدام" برنامه از ملل سازمان هدف
آورد بار به مطلوب نتايج و گيرد جاي ملي سياستهاي دل در ميتواند شهري
سكونتگاههاي مركز نظر تحت است برنامهاي "شهري بهينه مديريت جهت در جهاني اقدام"
استقرار به راهبردي و نوين رويكردي ارائه آن از هدف كه (Un-Habitat) ملل سازمان انساني
"شهري مديريت ابتكار" برنامه رو همين از.است جهان كوچك و بزرگ شهرهاي در بهينه مديريت
و آسيايي كشورهاي در را اقدام اين تا گذاشت اين بر را خود كار بناي ملل سازمان (TUGI)
نام به اطلاعرساني خدمات مركز يك جهت همين به و گذارد ، اجرا به اقيانوسيه منطقه
انتشار اقيانوسيه و آسيا منطقه رادر مختلف آراي و اطلاعات تا شد تاسيس "شهري ارتباطات"
.دهد
در اقدام برنامه رو همين از.است جهاني پديدهاي آن مشكلات و مسائل و شهري مديريت
قصد..و شهري مديريت ابتكار شهري ، شبكه چون بخشهايي همكاري با شهري بهينه مديريت جهت
است نكته اين دادن نشان اقدام اين اهداف از يكي.بپردازد آنها حل و مسائل اين به دارد
به مطلوبي نتايج و گيرد جاي ملي سياستهاي دل در ميتواند مديريتي برنامه يك چگونه كه
.آورد بار
تمام در و ويژه بهطور بايد شهري مطلوب مديريت يك كه گفت بايد عملكرد شيوه مورد در
از كشورها برخي خصوص همين در.بپردازد محيطزيست نابودي و شهري فقر مشكل دو به سطوح
امر اين در فيليپين و هندوستان كارائيب ، حوزه و لاتين آمريكاي كشورهاي و تانزانيا جمله
.برداشتند موثري گامهاي و شدند پيشقدم
بهينه مديريت و هندوستان
غيردولتي ، دولتي ، از اعم مختلف بخشهاي مناسب حمايت با و سال 2001 در اقدام اين
اين كلي اهداف.درآمد اجرا به جمعي رسانههاي نيز و خصوصي آموزشي ، پژوهشي ، دانشگاهي ،
و كنشگران از حمايت شهري ، مديريت بهبود طريق از فقر ريشهكني هندوستان در اقدام
تقسيم عامل شش به زير در كه بود شهري مطلوب مديريت از حمايت نيز و محلي مشاركتكنندگان
پايداري -جامعه ، 3 در حاشيهنشينان و فقر دادن مشاركت -تمركززدايي ، 2 -ميشود1
و مدني ، نهادهاي ساختن درگير و شفافيت -شهرداري ، 5 مالي امكانات ارتقاي -زيستمحيطي ، 4
.ظرفيتسازي و شهرداري مديريت بهبود -6
تنوع و رسانهها كرد ، هندوستان در اقدام اين موفقيت به شاياني كمك كه ابزارهايي از يكي
ميتوان كلي بهطور.بود منظور همين به ويژه پايگاه يك تخصيص و اينترنت بهويژه آنها ،
:كرد تقسيم بخش سه به را هندوستان عملي برنامه در اصلي عناصر
متمم چهارمين و هفتاد اجراي در دولت عملكرد بررسي (الف:شامل ملي ، سطح در نوآوري -1
محلي نهادهاي در را زنان توانستهاند كه بخشهايي ميان مقايسهاي تحليل (ب ;اساسي قانون
.شهرها براي بودجه تعيين (ت ;شهرداري و دولت ميان مناسبات تبيين (پ ;دهند مشاركت
زمين تصاحب مورد در دولت سياستهاي ضابطهمندي (الف:شامل دولتي ، سطح در دخالت -2
تمامي ميان موثر اتفاقنظر (ب آنها ، حقوق و نيازها فقرا ، سرپناه تامين بهمنظور
نهادهاي تاسيس (ت مالي ، انتقالهاي بهينهسازي (پ فقرا ، از حمايت منابع و برنامهها
.روستاها اداره و شهري توسعه با ارتباط در دولتي
مديريتي ، گزارشهاي تنظيم و اجرايي شاخصهاي توسعه (الف:شامل شهر ، سطح در فعاليتهاي -3
اجرايي مسائل مورد در رايزني به بتوانند سهامداران آنها براساس كه رويكردهايي پذيرش (ب
معرفي (ت اطلاعات ، انتقال و جذب بهمنظور كارآمد سيستمهاي توسعه (پ بپردازند ،
زيرساختهاي بهبود جهت در خصوصي و عمومي مشاركتهاي (ج حسابرسي ، و مالي لايق مديريتهاي
و نظامنامهها تعيين نيز و روشها و قوانين كردن ساده (چ شهري ، خدمات و اقتصادي
قالب در مختلف جماعتهاي پذيرش (خ محيطزيست ، وضعيت از گزارش تهيه (ح شهروندي ، منشورهاي
در عملي برنامههاي ارائه (د بودجهبندي ، و مشاركتي برنامههاي ،"توسعه جهت در گفتگو"
.شهر در حاشيهنشيان و فقرا دادن مشاركت بهمنظور شهرها گستره
فيليپين نمونه
بخش با همكاري هدف با گذارد ، سر پشت را خود تاسيس سال دهمين كه فيليپين ، شهر انجمن
ديگر همكاري با تا دارد قصد و شد تاسيس ملي برنامههاي توسعه و انساني سكونتگاههاي
.بپردازد شهري مطلوب مديريت حوزه در فعاليت به غيردولتي و دولتي نهادهاي
شهري مديريت در زنان پيشرفت
باشند ، نداشته شركت سياستگذاري و تصميمگيري فرايند در زنان كه زماني تا گفت بايد
آسيا اجتماعي و اقتصادي كميسيون رو همين از.ماند خواهند باقي حاشيهاي وضعيت در همچنان
را چندمرحلهاي پروژه يك مديريت ، در زنان مشاركت ارتقاي بهمنظور (ESCAP) اقيانوسيه و
ديدگاهها ، بررسي به و شد برگزار تايلند در ژوئن 2001 در آن اول مرحله كه گذارد اجرا به
با برنامه اين دوم مرحله.پرداخت زنان موقعيت ارتقاي جهت در مختلف روشهاي و تجارب
(الف:ميكند دنبال را زير هدف دو ملي ، برنامههاي اجراي جهت در كشورها به كمك رويكرد
محدوديتهايي و مسائل زمينه در نيز و مديريت در زنان متحولكننده نقش مورد در آگاهيبخشي
توسعه در زنان سازمانهاي و زنان به كمك (ب و مواجهاند ، آن با مديريت هنگام به آنان كه
.مديريت در آنان مشاركت افزايش بهمنظور منابع و تسهيلات
بهينه مديريت و شهري شبكه كنگره
روشهاي كردن نهادينه شيوههاي به شد برگزار بانكوك در نوامبر 2001 در 2 كه كنگره اين
متفاوتي ابزارهاي و رويكردها از مختلف كشورهاي ميان اين در.پرداخت شهري مديريت بهينه
ابزارها از استفاده در انعطافپذيري كه آمد دست به نتيجه اين رو همين از.جستند بهره
:چنيناند بررسي ازاين حاصل مهم پيامهاي.شود مديريتي بهينه روشهاي بروز موجب ميتواند
نمايندگان با است لازم مديريت ، حوزه در ابتكارات از برخورداري بهمنظور -
;شود مشورت مشاركتكنندگان
خواست و فرايند اين به جنسي ، يا نقدي از اعم منابع ، تخصيص با بايد شهري مديران -
;باشند متعهد سياسي
كردن نهادينه و سياسي اصلاحات سطح تا مشاركت و نوآوري سطح از را فعاليتها بايد -
;برد بالا
;بخشي آگاهي بهمنظور جمعي ارتباط وسايل و رسانهها از خلاقانه استفاده -
!عمل به زدن دست و پرگويي از پرهيز -
سرخوش نيكو
شهروندمداري:منبع
ايرانشهر
شهر در خوب حكومتگري
قدوسي حامد
و تصميمات اتخاذ فرآيند را حكومتگري خطمشيگذاري ، و عمومي مديريت ادبيات در
معناي به شهري مسائل در حكومتگري ترتيب اين به.كردهاند تعريف آنها پيادهسازي
خدمات قيمتگذاري زمين ، كاربري شيوه تعيين مثل حوزههايي در تصميمات اجراي و تصميمگيري
مديريت شهرداري ، داخل در مالي و انساني منابع مديريت پيمانكاران ، از استفاده شهري ،
كيفيت بهبود و محيطزيست بهبود و توسعه شهر ، فرهنگي هويت بهبود و توسعه و درآمد تامين
مثل شهري در تصميمات اين كه است اينجا در مساله اهميتميشود تعريف شهر مردم زندگي
براي و خورده گره انسان ميليون از 10 بيش درازمدت سرنوشت نيز و روزمره زندگي با تهران
حد در كه درميآيد گردش به سال در ريال ميليارد به 10000 نزديك در مالي عمليات آن اجراي
.است كشور شركتهاي بزرگترين مالي گردش
تجربههاي براساس و شهروندان زندگي كيفيت در حكومتگري نهادهاي موثر نقش به توجه با
خوب حكومتگري شاخصهاي عنوان تحت جوامع مطلوب اداره براي لازم ويژگيهاي جهاني
موارد در ميتواند شهرها شوراي مورد در خصوصيات اين از بخشي.است شده تدوين (Good Governance)
:يابد تجلي زير
خود حكومتي دستگاه مختلف فرآيندسازي در بايد شهروندان:( Participation) مشاركت -1
بخشي مشروعيت در هم و مالي منابع تامين بعد در هم فعال مشاركت.باشند داشته فعال مشاركت
شيوه به كه بود خواهد موثر صورتي در مشاركتميكند پيدا معني حكومتي نهاد به
.باشد همراه شهر در مشاركتكنندگان توانمندسازي با همراه و سازمانيافته
تاثير تصميمات نتايج از كه كساني آزاد دسترسي معناي به شفافيت:( Tansparency) شفافيت -2
مثل مكانيزمهايي طريق از شفافيت اين.است تصميمات اين به مربوط اطلاعات به ميپذيرند
علنيشدن و شفاف بر شورا اصرار و شورا جلسه در شهروندان حضور شورا ، مصوبات انتشار
.ميشود عملي شهرداري ساليانه تراز ارائه و مالي عمليات
پاسخگو شهر مردم خصوصا ذينفعان قبال در بايد شهر شوراي:(Accountability) پاسخگويي -3
حق مردم.است ضرورت يك شورا عملكرد از دورهاي گزارشهاي ارائه منظور اين به.باشد
چرا و شده داده پاسخ آنها نيازهاي از بخش كدام كه بپرسند خود شهر شوراي از تا دارند
.سازند برآورده را شهروندان مطالبات از بخشهايي نشدهاند موفق شوراها
اثربخشي و كارايي بهبود مسئول شورا:( Efficiency & Effectiveness)بخشي اثر و كارآيي -4
.است شهري مديريت دستگاه
به اندازه چه تا شهر مالي منابع خصوصا منابع كه ميكند اشاره موضوع اين به كارآيي بعد
بر شهري مديريت عملكردهاي نتيجه اقدامات ، اثربخشي و است گرفته قرار استفاده مورد درستي
گفت خواهيم سخن هم باز خوب حكومتگري مورد درميكند اندازهگيري را شهروندان زندگي
مطرح شوراها عملكرد با رابطه در را زير سئوالات ميتوان فوق محور چهار براساس فعلا ولي
:كرد
فرآيندهاي و تصميمگيري فرآيند در حد چه تا مردم شوراها حيات سال چهار طول در -1
است؟ شده جلب ايشان موثر مشاركت و بوده دخيل شهر مديريت
اطلاع شهرداريها مالي عمليات و شوراها در اتخاذشده تصميمات از اندازه چه تا مردم -2
كردهاند؟ تلاش اطلاعاتي شفافيت گسترش براي حد چه تا شوراها و دارند
و شده ارائه شده فهرستبندي و مشخص صورت به آن اعضاي و شوراها عملكرد كارنامه آيا -3
است؟ شده دريافت سيستماتيك صورت به مردم سئوالات و ابهامها
افزايش شهري منابع از استفاده كارآيي آيا سال چهار از پس كه است اين نهايي سئوال -4
است؟ يافته بهبود درشهر آنها زندگي كيفيت كه ميكنند احساس شهروندان آيا و يافته
ساير نيز و سايرمناطق براي الگويي شهرميتواند در خوب حكومتگري نظام برقراري
.باشد حاكميت حوزههاي
انتخاباتي نامزدهاي اصلي شعارهاي از يكي بايد شهر در خوب حكومتگري تحقق ما نظر به پس
.باشد انتخابات آينده دوره در
تهرانشهر:منبع
چشمانداز
شهري مديريت راهبردهاي
كاظمي مصطفي مهندس
پيچيدهترين جزء ابهام و پيچيدگي لحاظ از شهر شناختهشده ، سيستمهاي طبقهبندي در
اين بين تعاملات و آنها متعدد عناصر تحليل و پيچيده سيستمهاي با مواجهشدن.سيستمهاست
حل براي امروزه كه شيوههايي از يكي.ميطلبند را پيچيدهاي بسيار ذهني الگوهاي عناصر ،
آسانتر آن حل تا است آن سادهكردن و مساله تجزيه ميشوند ، برده كار به پيچيده مسائل
مورد در بخصوص پيچيده مسائل با ساده برخوردهاي و سادهانگاري با نكته اين گاه كه گردد ،
.ميشود گرفته اشتباه شهرها ، مسائل
.مينمايد ضروري شهر هدايت براي استراتژيك تفكر و ديدگاه از برخورداري رو اين از
اخير ساليان طول در شهري مديران ويژگيهاي از يكي نگري ، گذشته يا حالنگري جزءنگري ،
يافت ، دست شهر كليت به ميتوان شهر اجزاي دقيق مطالعه و بررسي با كه تصور اين.است بوده
شكل ذهني الگوهاي با ميتوان را آينده و حال مسائل كه پندار اين استو ردشدهاي تصور
بسيار مصاديق.است داده دست از را خود اعتبار كرد ، حل درستي به گذشته تجربيات از گرفته
وضعيت) معلول اين.است موضوع اين از بارزي بسيار نمونه تهران ، شهر بحرانهاي از زيادي
.ميباشد عاملين ذهني الگوهاي ناكارآمدي بيانگر مختلف ، وجوه لحاظ از (تهران شهر موجود
راهكارهاي و تصميمها و انديشهها نتيجه تهران شهر امروز ديگرمشكلات عبارت به
كرد ، دراز ديگران سوي به فقط را اتهام انگشت نبايد ميان اين در و است قبلي ارائهشده
كوچك ، بخشهايي در جز است ساخته بارز را نكته اين اخير سالهاي در شهري مديريت تجربه بلكه
.است بوده استراتژيك تفكر و نگاه فاقد شهري مديريت مجموعه
اين در سيستمي تفكر يا استراتژيك تفكر الگوي به شوراها و شهري مديران تجهيز رو اين از
تا شورا اعضاي انتخاب فاصله در ميتواند تجهيز اين.بود خواهد راهگشا بسيار زمينه
مستمر فرآيندي جديد ذهني الگوهاي يادگيري كه چند هر گيرد صورت حدودي تا كار شروع مرحله
.است
آن زمينههاي همه در بحران كه كرد توصيف شهري به را تهران ميتوان اجمالي نگرش يك با
.است شده شروع
با بتوان بايد.مدتهستند كوتاه حلهاي راه دنبال به معمولا مديران بحران مواقع در
درمان و ميدهند تسكين را بحران راهكارها اين ولي كرد سپري را بحران راهكارهايي
و استراتژيك تفكر نداشتن كه كرد خواهد بروز جديدي صورت به بحران آن زودي به.نميكنند
گفت ميتوان حتي.هستند بحرانها پديدآورنده عامل خود آنها به پايبندي عدم و چشمانداز
تفكر و علمي پشتيباني فقدان دليل به بحران از پيشگيري براي قبلي راهكارهاي كاربست
شهر شوراي بحرانها ، اين حل براي.است بحران بروز به بخشي سرعت يا افزوني عامل استراتژيك
حل را بحرانها تنها نه مشترك ، چشمانداز نداشتن.يازد دست مشترك چشمانداز به بايد
همسويي و بسيج حالت مشترك ، چشمانداز.ميآفريند نيز را ديگري بحرانهاي بلكه نميكند ،
.ميرسد بيروني واقعيت و عينيت به ذهن پس از چشمانداز و ميكند ايجاد
تلاش.كند مشخص را خود ماموريت شهر ، شوراي است لازم مشترك ، چشمانداز به نيل از پس
تدوين ماموريت يا مديريد اگر ".است سياه سنگ روي تاريكي در مورچه حركت مثل ماموريت بدون
.است سازمان آن مرگ با مساوي سازمان يك براي ماموريت نداشتن يعني."بميريد يا كنيد
را شهر شوراي ميتوان نوعي به.است سازمان آن ارشد مديران اصلي وظيفه نيز ماموريت تدوين
.دانست شهر ارشد مديريت
كرد؟ استنباط را مشتركي چشمانداز ميتوان آن اول دوره شهر شوراي عملكرد بر مروري با
شورا است ممكن كه اين اهميت حائز نكته ميشود؟ دنبال شهر شوراي توسط مشخصي ماموريت آيا
تهيه تهران شهر منشور در آنچه نظير.باشد داشته ماموريت و چشمانداز مورد در نوشتههايي
.دانستني نه است عملكردني نهايت در مديريت ولي است ، شده
مجموعهاي را شورا اگر حتي.شوند پديدار عمل در مديريت تئوريهاي همه بايد نهايت در
تهران شهر منشور نظير سندهايي نماييم ، تلقي شهرداري و شهري مديريت براي كنترلي و نظارتي
داشتن رغم به چرا راستي به اما باشد ، شهري مديريت اقدامهاي سنجش براي معياري ميتوانست
به رنج در تهرانهمچنان شهر... و شهر منشور تهران 80 ، نظير مختلف برنامههاي و سندها
.است لحظهاي بهرهكشي منتظر آن ، اجزاء و.. و فرهنگي كالبدي ، بيهويتي ، رنج.ميبرد سر
استراتژيك؟ تفكر با مديران نداشتن در يا برنامه نداشتن در كجاست؟ مشكل
|