هري باش مراقب
پاتر آقاي بخير روز
هنر حاشيه
دارد لذتي ترسيدنعجب
هري باش مراقب
فيلم سازندگان روايت به "اسرار تالار و پاتر هري"
تاجيك امين:ترجمه
فروش در "جادو سنگ و پاتر هري" كه دلاري ميليون از 900 جدا:گفت ميتوان بالاخره
فيلم چشمگيرترين و عظيمترين بهعنوان كه توجهي قابل رتبه و آورده ، دست به جهانياش
نظر به راضي فيلمش از چندان كارگردان ، بهعنوان كلمبوس كريس است ، رسيده آن به سال 2001
بهتري ويژه جلوههاي از ميتوانستيم ما كه كردهام فكر هميشه من":ميگويد او.نميرسد
كند حدودي تا و ندارد خوبي ضرباهنگ فيلمش كه ميپذيرد او ".كنيم استفاده تصاوير براي
".ميشود معرفي صرف فقط پاتر هري فيلم اولين ابتدايي دقيقه چهل".است
از قسمت دومين براساس كه ،"اسرار حفره و پاتر هري" در عينكي جادوگر نوامبر در 15 وقتي
تماشاچيان ميشود ، ظاهر است ، شده ساخته رولينگ.كي.جي جنجالبرانگيز داستانهاي مجموعه
به كه فيلمي ديد ، خواهند هيجانانگيزتر و تهديدكننده فيلمي بيباكترو قهرماني او مشتاق
هري نقش در دوباره كه ساله سيزده رادكليف دانيل.است شده بهتر نمونهاي به تبديل صراحت
:ميگويد ،(است رسيده بهتري اكتاو به او صداي البته) ميشود ظاهر خاصي مهارت و زيركي با
فيلم البته.است تاريكتر حدودي تا كه چند هر شده ، بهتر ديگري چيز هر از يكي اين
وجود رولينگ كتابهاي در كه ميدهد انعكاس را روندي همان واقع در.هست هم ترسناكتر
بيشتري شدت و ميشوند گمراهكنندهتر و شومتر ميروند ، جلو كتابها كه ترتيبي به دارد ،
.ميدهند نشان خود از مورد اين در
خطرناك كاملا بگيرد ، قضيهاي P13G- درجه فيلم كه بود اين نگران وارنر برادران شركت
ديگري مسئله.هستند نوجواني زير سنين به متعلق پروپاقرصش طرفداران اكثر كه فيلمي براي
اصلي خريداران و مصرفكنندگان كه بود اين دارد ، اهميت اندازه همين به باز كه
سنين در كردهاند ، حاصل درآمد فيلم براي دلار ميليون حدود 500 كه پاتر ، اسباببازيهاي
راحتي ، به فيلم كه ميرود احتمال اين ديگر سوي از اما.دارند قرار سالگي تا 11 بين 7
.بگيرد PG درجه قبلياش ، نمونه مثل درست
.ترسيد خواهند احتمالا شما فرزندان كه كنند آگاه را شما مشتاقند شدت به فيلمسازان
يا ساله فرزندان 7 كه كساني تمام به ميدهم ، هشدار والدين به قويا من":ميگويد كلمبوس
".ميشوند وارد جايي جور چه به باشند مراقب دارند ، كوچكتر
كاملا نه دعوتي است ، والدين از همراهي به دعوت براي سينمايي معادل يك بيشتر او اخطار
هم پاتر فيلم اين احتمالا ميكنند فكر كه جوانتر بالغين و بالغتر جوانان به غيرعمدي
كه حالي در هري "اسرار حفره" پوسترهاي در.ميخورد بچهها درد به فقط كه است نمونهاي
كه شده طراحي گونهاي به تصوير اين.ميكند نگاه قدرت با سمتي به دارد ، دست در شمشيري
نمونه از باز آغوش با پيش سال كه سينماروهايي همان ميكند ، التماس بزرگتر مخاطبين به
.كردند استقبال "حلقهها ارباب" يعني ديگر
وارنر تايمز ال.ااي خانواده همخون رقباي _ پاتر هري و حلقهها ارباب ميان مسابقه
به توانست تاكلين آر.آر.جي سهگانه از داستان اولين قبل سال.است وسيع و جدي كاملا _
بيشماري نقدهاي با پاتر برخلاف فيلم اين كه چند هر.برسد پاتر هري از پس دوم رتبه
نامزد همچنين بودند ، كرده انتخاب سال فيلم بهترين بهعنوان را آن اكثرا كه شد مواجه
جايزه سه فقط جادو سنگ كه حالي در).شد هم بهترين جايزه جمله از اسكار ، جايزه سيزده
(.كرد دريافت
در 18 است قرار كه برج ، دو حلقهها ارباب كه است اين بر فرض هاليوود در روزها اين
نظر بهميگيرد پيشي اسرار حفره بر فروش و توجه ميزان نظر از شود ، داده نمايش دسامبر
اين و است ، خوابيده آن سروصداي و يافته كاهش حدودي تا پاتر به نسبت شيدايي كه ميرسد
منتشر جديدي داستان گذشته سال دو در رولينگ كه باشد دليل اين به حدودي تا شايد قضيه
در را پاتر كتابهاي هفتگانه سري از قسمت پنجمين كه ميگويد نويسنده اين).است نكرده
دست به دلار ميليون محلي 318 صورت به جادو سنگ كه حالي در (كرد خواهد آماده سال 2003
داشته فروش دلار ميليون به 250 نزديك دستكم هم يكي اين كه ميرود انتظار است ، آورده
رقابتهاي در آن پيروزي باعث ميتواند بيترديد و است ، تاثيرگذاري رقم هم هنوز كه باشد ،
سوي از.ميروند فروش به سرزنده و فعال صورت به هم هنوز پاتر اسباببازيهاي.شود تجاري
پيش به كمتر رقمي با البته و موفقيتآميز ، صورتي به هم حلقهها ارباب تجاري رقابت ديگر
.است ديرتر نمايش زمان و بالاتر سن با مخاطبين وجود خاطر به سويي از قضيه اين ميرود ،
ميآيد ، نظر به قهرمانتر بسيار ميگذرد ، هاگوارتز به ورودش از سال دو كه حالي در هري
اول كتاب از بازسازياش اولين در او اينكه از پس.است صادق هم كلمبوس مورد در قضيه اين
و خلاق تجسم تا كوشيد اسرار حفره در شد ، محكوم كتاب متن از كوركورانه تقليدي به رولينگ
بين توپ با بازي جور يك _ كوئيديچ جديد ، فيلم در.نمايشدهد ما به را افسارگسيختهاش
مهيج اندازه همان به درست _ ميشود انجام جارو دسته وسيله به كه ساحرهها و جادوگرها
نهايي مرحله در هري شدن روبهرو.باشد ميتواند اتومبيلراني مسابقه يك كه است شده
خلاق تصوير يك ديدن از خوانندگان توقعات حتي كه ميشود باعث وحشتناك مار يك با مسابقه
فيلم 9 اين يعني.ميدهند رخ دقيقه و 42 ساعت در 2 فيلم وقايع تمام.شود برآورده كاملا
مهمي موضوع فيلم طولاني زمان بار اين":ميگويد كلمبوساست بلندتر جادو سنگ از دقيقه
خيلي چيز همه كه بيايد وجود به احساس اين فيلم اين در ميخواستم ولي نميرسد ، نظر به
".ميافتد اتفاق سريعتر
را شدنرادكليف دنيابزرگ تمام هرچند
اصرار خودش ميبينند ، اما سينما برپرده
نشده عوض زيادي چيز كه دارد
.است شده ترسناكتر كمي او دنياي فقط
|
|
عمده قسمت ديدن براي شما كه است بهايي اين دارد ، بلندي زمان فيلم كه ميشود احساس هنوز
فيلم ، غيرحرفهاي جوان ستارههاي اماميپردازيد سينما پرده روي بر كتاب داخل اتفاقات
در خصوص به قضيه اينميرسند نظر به قبل از باورپذيرتر و سرزندهتر شدت به بار اين
داستان كل داناي و كوچك ساحره گرنجر ، هرميون نقش در كه ساله دوازده واتسون اما مورد
.است صادق كاملا ميشود ، ظاهر
از خارج از را بازيگرانش و ميشد صحنه وارد اغلب كلمبوس جادو ، سنگ فيلمبرداري زمان در
به آنها اما دادم ، انجام را بازي اين از كوچكي قسمت من":ميگويد او.ميكرد هدايت قاب
من دخالتهاي به نيازي اينكه بدون شوند وارد سكانس تمام در ميتوانند شگفتانگيزي نحو
".باشند داشته
همچنان توليد مدير.ماندهاند باقي تغيير بدون پاتر دنياي در چيزها برخي حال ، اين با
گناگال ، مك پروفسور نقش در اسميت مگي شامل هم فيلم اصلي بازيگران.است كريگ استوارت
اين كه است دامبلدور يعني عاقل پروفسور نقش در هريس ريچارد و هگريد نقش به كالترن رابي
دست از را خود جان هوچكين بيماري دليل به سالگي سن 72 در اكتبر در 25 ايرلندي بازيگر
شخصيت اين اما است ، نشده بود خواهد او جانشين كسي چه اينكه مورد در صحبتي هيچ هنوز.داد
شود توليد سال 2003 بهار در است قرار كه آزكابان زنداني يعني پاتر فيلم سومين در هنوز
.دارد حضور
كلمبوس.برميدارد عقب به گامي رولينگ كه ميشود احساس ميشود ساخته كه فيلمي هر با
نوشتن مشغول شدت به او ميكنم فكر نشد ، حاضر "اسرار حفره" صحنه سر وقت هيچ او":ميگويد
و هست ، ما دسترس در باشيم داشته نياز او به ما كه وقت هر.است داستانش از قسمت پنجمين
".دارد اطمينان ما به هم او البته
فيلم اين مورد در و است آزكابان زنداني براي كارگرداني شدن پيدا منتظر كماكان كلمبوس
كه ميشود سال دو تقريبا":ميگويد او.بپردازد توليدي امور به كه ميدهد ترجيح بيشتر
".نخوردهام شام خانوادهام با هفته طول در
يعني فيلمش آخرين با كه است كسي كوارون آلفونسو:است غافلگيركننده انتخابي او ، جايگزين
و نوجوان پسر دو رابطه درباره كه فيلم اين.است بخشيده سينما به خاصي نشاط هم تو مادر و
.است گرفته قرار ستايش مورد شدت به مكزيكي جادهاي فيلم يك بهعنوان است ، مسنتر زن يك
دارد ، بريتانيايي مشهور نويسندههاي از اقتباس زمينه در هم ديگري تجربههاي كوارون اما
زنداني (بزرگ ، 1998 آرزوهاي) ديكنز چارلز و (كوچك ، 1995 شاهزاده) برنت هاچمن فرانسيس
احتمالا بنابراين است ، نگرفته قرار توليد فهرست در تابستان 2004 از قبل تا آزكابان
به را وقتش تا ميدهد اجازه رادكليف به قضيه اين.داشت نخواهيم بعد سال براي جديدي پاتر
دنيا تمام چه اگر.بگذراند معمولي مدرسهاي در كار ، سر خصوصي معلمهاي با كردن كار جاي
"نشده عوض زيادي چيز" كه دارد اصرار خودش ميبينند ، سينما پرده بر را رادكليف شدن بزرگ
.است شده ترسناكتر كمي او دنياي فقط
پاتر آقاي بخير روز
تايمز نيويورك نگاه از "اسرار تالار و پاتر هري"
زنده قطعا داستان اين
ماند خواهد باقي پايدار و
پايدارتر و زندهتر
كاغذ صفحات روي و
خانه در |
|
اسكات.ا.اي
بهعنوان بيشتر او از كه) هري ساعت يك حدود از بعد اسرار ، تالار و پاتر هري فيلم در
به ميتواند كه مييابد در خودش شگفتي كمال در (ميشود ياد مشهور پاتر هري يا پاتر آقاي
زودتر خيلي مشابهي شوك تماشاگر براي.ميگويند پارسل زبان آن به كه كند صحبت مارها زبان
بچه نقش كه انگليسي نوجوان بازيگر رادكليف ، دانيل كه زماني زودتر خيلي:است داده رخ
آقاي اينكه رغم بهميكند باز را دهانش كرده ، ايفا را همه محبوب و جادوگر مدرسهاي
به و كرده شكستن به شروع صدايش مانده باقي براق و درشت چشمانش و آرام چهرهاش رادكليف
براي كه اتفاقي همان.ميكند صحبت نوبالغين خوشآهنگ نهچندان و اشتباه غيرقابل زبان
يك كلمبوس حال هر به.ميدهد رخ مالفوي دراكو نقش در فلتون تام و رون نقش در گرينت روپرت
اما خصوص به) استعداد با بچههايي از و كرده كار كلاوز استيو فيلمنامه برمبناي ديگر بار
.ببالد خود به بايد منظور بدين و گرفته بازي (هرمايني نقش در واتسون
مدير همچنان كه) كلمبوس.بود خوبي فيلم كافي حد به ولي نبود عظيمي فيلم گرچه جادو سنگ
كه است روبهرو كتابهايي از اقتباس غيرعادي و بزرگ مشكل با (است بعدي فيلمهاي توليد
و آنها مسلم خواسته.خواندهاند را آنها زياد دقت با و بارها و بارها تماشاگران اغلب
ميكند ، متوقف را فيلم اين حركت مسير رولينگ كي.جي يعني هري خالق روح خوردن جوش و حرص
دامبلدور آلبوس فيلم اواخر به نزديك.بود كرده سد را اول فيلم جلوي كه گونه همان
يك دستكم آنها كه ميشود متذكر هري و رون به (سينمايياش نقش آخرين در هريس ريچارد)
خاطر به ويژهاي جايزه آنها به سپس و گذاشتهاند پا زير را مدرسه قوانين از دوجين
خطر و فرانگيرند را درس اين فيلمسازان كه وقتي تا.ميكند اهدا مدرسه به خدماتشان
اين از گذر ولي نميشود پيشبيني آنها براي ويژهاي جايزه هيچ نپذيرند را دردسر پذيرفتن
كتابي برمبناي فيلم اين اينكه خاطر به.كرد خواهد تامين را آنها هزينه دستكم مراحل
كارگردان اينكه خاطر به هم حدودي تا و است غنيتر و جذابتر مراتب به كه شده ساخته
رولينگ.جادوست سنگ از بهتر كمي اسرارآميز حفره گذاشته ، نمايش به خود از بيشتري مهارت
مورد بلند صداي با جوان كتابخوانان از جديدي نسل پرورش و كتابخواني آتش افروختن خاطر به
كردن ترك خاطر به اعتباري زودي به است ممكن هم كلمبوس و است گرفته قرار تحسين و تشويق
هري صفحهاي كتاب 752 راستا اين در.آورد دست به جور و جمع فيلمهايي ساختن بد عادت
اسطورهاي و ساعته هفت فيلمي بهعنوان احتمالا پاتر هري سري چهارم قسمت آتش جام و پاتر
را آن تا نيست زنده اشتروهام فون اريك كه حيف چقدر) شد خواهد ثبت سينما تاريخ در
مشكل فيلم همراهي و كشش قدرت برابر در طولاني زمان حاضر حال در ولي (.كند كارگرداني
.ميشود محسوب ناچيزي
ارائه آن كنار در كه فراواني اطلاعات و جزئيات و تند ريتم از كتابها بودن مفرح عمده
شاد زندگي سرزمين و دهد تغيير خوبي به را خود لحن است قادر رولينگ.ميگيرد منشا ميشود
عوض در.نمايد طي ناچيز تغييري با را اهريمن يك وجود وحشت و ترس و هاگوارتز در روزمره
ريتم مسخرهبازي ، از پر و شلوغ افتتاحيه از بعد.است واضح نكات و سادگي استاد كلمبوس
.نكنيد برداشت اشتباه را من منظور.ميرود پيش سنگين و كند كرده ، افت بهشدت فيلم
توجهي قابل شكل به كوئيديچ مسابقه ديجيتالي تدوين.هستند پرهيجان سكانسها از بسياري
عنكبوتها از گلهاي عصباني ، درخت شامل هيولاها ، به مربوط ويژه جلوههاي و كرده پيشرفت
شخصيت يك همچنينهستند باورنكردني و وحشتناك وضوح به غولپيكر ، و بزرگ باسيليسك يك و
آن در كه صحنههايي تمام كه دارد وجود هم دابي نام به آنارشيست و شكل چرمي كامپيوتري
.خون و گوشت واجد و زنده بازيگران از بيشتر بسيار ميكند ، خود آن از را دارد حضور
.دارد وجود هم (هندرسن شرلي) گريان ميرتل نام به گوشخراش صداي با روح يك دابي علاوهبر
توليد طراح كرگ استيوارت وسيله به تمامتر هرچه مهارت و زيبايي به ميداني ويژه جلوههاي
يك شكل به را هاگوارتز جادو ، سنگ از بيشتر بسيار فيلمبرداري مدير پرت راجر و شده طراحي
طوري و شدهاند قمع و قلع شدن ، يكدست براي فيلم صحنههاي ولي.ميدهد نشان واقعي مكان
پيش سكته از پر و زحمت به ريتم در تنوعي هيچ بدون فيلم كه گرفتهاند قرار هم كنار
دراماتيك اوج يك حس و ميريزد بههم افكت يك با يكباره حوادث و گفتوگوها تمام.ميرود
پراضطراب تاب و پيچ يك از دلشوره حس جاي به فيلم پايان در نتيجه در ندارد ، وجود فيلم در
و ريكمن آلن ميكردم آرزو.باشيد داشته خستگي و فرسودگي احساس است ممكن هيجانانگيز و
بيشتري كار خوابگاهها ، مسئولان گناگال مك پروفسور و اسنيپ پروفسور نقش در اسميت مگي
سياه جادوي برابر در دفاع درس خودستاي استاد يك نقش در برانا كنت حضور ولي دهند انجام
درگذشت پيش ماه كه هريس.است رانده كناري به را آنها مالفوي لوسيوس نقش در ايساكس جيسون
نقش در كالترن رابي و گذاشت نمايش به را خود شيطنتآميز ذكاوت و هوش بار آخرين براي
خراب ميتوان سختي به را داستان.است كرده تصويب را فالستافگونه شمايلي گنده هاگريد
و جادوگري بيانتهاي تاريخ دل از ميرود ، عقب و جلو همزمان ميكند ، حركت هميشه مثلكرد
يك و بد رفتار بين ظريف تفاوت آن در كه ميبرد سفري به را ما هري شدن بزرگ كنار در
و ماند خواهد باقي پايدار و زنده قطعا داستان اين.ببينيم را واقعي شيطاني رفتار
.كاغذ صفحات روي و خانه در پايدارتر و زندهتر
هنر حاشيه
فرمانروا بازگشت *
داشتند دوست كه كساني با كار از است خوشي خاطره نيست ، فيلم يك فقط حلقهها ارباب"
پيتر" را حرفها اين ،".است بدي چيز تخيل كه نميآمد هم نظرشان به و كنند خيالپردازي
فيلماش دوم قسمت كه آورده زبان به حالي در "حلقهها ارباب" سهگانه كارگردان "جكسن
ياران" يعني اول قسمت.هستند راضي آن از دنيا همه و ميفروشد خوب دارد "برج دو" يعني
.بمانند بعدي قسمت راه به چشم خيليها شد باعث و گرفت قرار استقبال مورد هم "حلقه
از كه انداخته صرافت اين به را پخشكنندگان و تهيهكنندگان قسمت ، دو اين از استقبال
كه سوم قسمت اين.كنند اكران كي را سوم قسمت كه بريزند برنامه و بكشند نقشه حالا همين
حلقه كه درمييابند "سام" و "فرودو" كه ميشود شروع جايي از دارد نام "فرمانروا بازگشت"
و تاج گمشده وارث كه ميفهمد هم "گورن آرا".بكند ميتواند كارهايي چه و دارد قدرتي چه
تاريخها و شده معلوم هم فيلم اكران تاريخ كه دارند آن از حكايت رسيده خبرهاي.است تخت
آمريكا ، 17:دسامبر آلمان ، 17:دسامبر آرژانتين ، 17:دسامبر 25;است ترتيب اين به
:دسامبر برزيل ، 27:دسامبر ايسلند ، 26:دسامبر اسپانيا ، 26:دسامبر اتريش ، 17:دسامبر
نروژ ، 17:دسامبر فرانسه ، 17:دسامبر سوئد ، 17:دسامبر دانمارك ، 17:دسامبر تركيه ، 19
از يكي احتمالا "دوبرج" كه گفتهاند حال عين در سينمايي كارشناسان.هلند:دسامبر
.است آينده سال اسكار اميدهاي
هستم سامورايي يك من *
خبري حاشيههاي از ميدهد ترجيح روزها اين كه هاليوود رسمدار و اسم ستاره "كروز تام"
ادوارد" كارگردانش كه كرده بازي "سامورايي آخرين" نام به فيلمي در تازگيها باشد ، دور
در قبلا كه است سروان يك درواقع و كهنهكار سرباز يك درباره فيلم داستان.است "زوئيك
دهه آخر سالهاي در.هست هم "چستر وين" كارخانه سخنگوي ضمن در و جنگيده انفصال جنگهاي
را "ميجي" امپراتور قواي تا ميشود ژاپن روانه "آلگرن وودرو" سروان جناب ميلادي ، 1870
قديمي سنت به دادن پايان براي ژاپن دولت اصلي طرح از بخشي تعليمات اين دهد ، تعليم
آماده را خود امپراتور جديد ارتش حال عين در.بود سامورايي جنگجويان به حكومت وابستگي
به ميشود زخمي كه زماني "آلگرن" سروان.ببرد بين از هم را ساموراييها بقيه تا ميكند
اصول كمكم "كاتسوموتو".ميشود او اسير و ميافتد "موتو كاتسو" نام به سامورايي يك دست
تا ميخواهد او از مدتي از بعد و ميآموزد "آلگرن" به را نبرد در بودن نجيب و شرافت
ميگويند كه اينطورشود سامورايي دارد دوست يا ميماند دشمن آيا كه بگيرد تصميم
آن از "كروز تام" خود حتي فيلم ، عوامل همه و درآمده آب از خوبي فيلم "سامورايي آخرين"
تماشاگران ميكند فكر و است بسته اميد فيلم اين به حسابي كه گفته "زوئيك"هستند راضي
درد به واقعا "كروز تام" نظرش به كه كرده اضافه "زوئيك".بيايد خوششان ديدنش از هم
.است برآمده كار عهده از هم خوب و ميخورده نقش اين
ماشينها ظهور *
قسمت) "ترميناتور" فيلمهاي مجموعه تا ميكوشيدند آمريكايي منتقدان بعضي كه زماني درست
.جي" نام به آمريكايي چپگراي منتقد يك ببرند ، سوال زير را (كامرون جيمز كار دوم و اول
فريدريش" نظريههاي خلف فرزند ترميناتور گفت و نوشت نقدي "وويس ويليج" نشريه در "هوبرمن
به و داده شكل تغيير ما روزگار در كه است او (سوپرمن) انسان ابر همان اصلا و است "نيچه
و گرفتند قرار استقبال مورد شدت به ترميناتور اول قسمت دو.است درآمده صورت اين
فيلم دو آن در "كامرون" داستانپردازي نوع.كردند پسند را آن زيادي تماشاگران
تعريف حال عين در و كرد باز تخيلي/ علمي سينماي در را تازهاي راه كه بود بهگونهاي
در فيلمنامهنويسي مدرس "سيدفيلد" حتي.داد ارائه را امروز دوران در اسطوره از تازهاي
تصميم فيلم سازندگان كه بود گفته "داوري روز:ترميناتور2" درباره تكنگاريهايش از يكي
تعريفها از بهگونهاي كه تعريفي بدهند ، ارائه را اسطوره از تازه تعريفي تا داشتهاند
نام به فيلمها اين سوم قسمت روزها اين.ميگيرد ريشه "كمبل جوزف" توصيفهاي و
فيلم كارگردان.برود سينماها پرده روي تا است آماده "ماشينها ظهور:ترميناتور 3"
كردهاند نقل آنور و اينور را خلاصهاش كه آنگونه فيلم داستان و است "ماتسو جاناتان"
دارد "اسكاينت" ميگذراند ، را كنندهاي نااميد و سخت دوران "مقاومت":است اينجوري
باعث را تغييري هيچ افتاده ، قبلي قسمت در كه اتفاقهايي همه.ميشود آنلاين دوباره
ديگر يكتي800 مقاومتكند مبارزه "ايكس تي" جديد ترميناتور با بايد حالا "جان" و نشده
!تي 800 يا ميشود برنده تيايكس ميان اين در نيست معلوم اما ميكند جان محافظ را
دارد لذتي ترسيدنعجب
خانوادگي توطئه
آشوري عليرضا
سوژهها قديميترين از يكي ايضا و باشد ادبي سوژه قديميترين شايد شر و خير نبرد مقوله
يكساني جوهره تقابلها تمام ساختاري و ظاهري تفاوتهاي تمام رغم بهسينما تاريخ در
خالصترين با حلقه ياران:حلقهها ارباب فيلم در.است ثابت همواره نبرد اين نفس و دارد
قدرت ميخواهد تاريكي لرد.زوايد و حشو كمترين بدون ;هستيم روبهرو شر و خير نبرد نوع
و پليد سوار نه او.آورد دست به دوباره بيلبو حلقه آوردن چنگ به با را خود رفته كف از
ديگر نفره نه گروه يك نيز خوبها جبهه در طرف آن از.ميكند حلقه يافتن روانه را دوزخي
.هستيم طرف قديمي دراماتيك نشانههاي انبوهي با داستاني لحاظ به اينجا در.دارند حضور
دوران كابوسهاي و تصورات يادآور دقيقا مخوف هيبتهاي آن با (اركها) سارومان سربازان
فنا كوه سمت به حلقه ياران سفر طرفي از.است آن وحشتناك موجودات و دوزخ از ما همه كودكي
طرز و شمايل و شكل اينها بر علاوه.است اديسه منظومه و اليس حماسه يادآور هميشه مثل
حالت ساختاري و تكنيكي بعد از نيز شخصيتها بين شده بدل و رد ديالوگهاي و پوشيدن لباس
ديدن از بعد اينكه هم ديگر فرعي نكته يك.ميكند تقويت پيش از بيش را فيلم اسطورهاي
رمانهاي و فانتزيها تمام پدرخوانده آنكه ادبي مبناي با آشنايي عدم فرض به) فيلم اين
شخصيتهاي كه دريافت خوبي به ميتوان (است شر و خير نبرد درباره حاضر عصر تخيلي _ علمي
از پاتر هري رمانهاي حوادث سرچشمه شدند ، متولد چطور ستارگان جنگ سري يادماندني به
آنها پديدآورندگان ذهن به چطور احتمالا نابودگر فيلمهاي سري رباتهاي نبرد يا و كجاست
اين داستان ويژگي اصليترين به ميتوان نكات اين برآيند از نهايت در.است كرده خطور
كرده پيدا تسري هم فيلم به نيوزلندي جكسن پتر هوشياري با كه ;اصالت يعني برد پي فيلم
آن از خود داستاني جوهره در اغلب رفت ، ذكرشان كه قبلي نمونههاي كه چيزي.است
.بيبهرهاند
و عظيم كتاب روي از آن اقتباس به حلقهها ارباب فيلم مورد در نكته اصليترين اما
رماني كه چرا است ، بوده خطرناكي بسيار كار فينفسه كه برميگردد تالكين.آر.جي بيبديل
ادبي غناي به كه دارد فيلم كردن نابود و بلعيدن براي فراواني پتانسيل حلقهها ارباب مثل
مجددا را آن كتاب به اتكا عين در جكسن پتر حال هر به.ميشود مربوط رمان فوقالعاده
اين در.ميايستد خود ذات به قائم كه ساخته وفيلمي است كرده دراماتيزه سينما رسانه براي
كتاب حوادث بلكه نكرده ، حذف را چيزي عملا كتاب ، از بخش يك فقط حذف جز به جكسن پتر راه
.است كرده فشرده را
يك اينكه نه ساخته را خود فيلم كتاب به وفاداري عين در جكسن كه است اين اصلي مسئله
وجود اقتباس اين ريزهكاريهاي به پرداختن براي مجال گرچه.كند پرده روانه را مصور كتاب
تاريخ اقتباسهاي موفقترين زمره در وضوح به فيلم اين گفت بايد كلي بهطور ولي ندارد
.ميگيرد قرار سينما
آن فوقالعاده ويژه جلوههاي ميكند نظر جلب كه نكتهاي مهمترين فيلم ساختار مورد در
ولي.دارد نياز هم فراواني ويژه جلوههاي طبعا فانتزي و تخيل حجم اين با فيلمي.است
زياد حجم اين ماجرايي و تخيلي _ علمي فيلمهاي از بسياري برخلاف كه اينجاست نكته
باورپذير چه هر به ويژه جلوههاي برعكس بلكه نميبلعند را فيلم ابعاد هم ويژه جلوههاي
تزئيني شي يك مثل اينكه نه است كرده كمك تماشاگر با آن راحت و صحيح ارتباط و داستان شدن
قرار استفاده مورد فيلم در ذوقزده فيلمساز وسيله به بدسليقگي با و دقت كمترين بدون
با آن تنگاتنگ ارتباط و دارد مشابه كاركردي هم فيلم صحنه طراحي ترتيب همين به.بگيرد
جاي بر فيلم حوادث بودن واقعي مورد در ابهامي كوچكترين فيلم تماشايي ويژه جلوههاي
را اسطورهاي و حماسي فضايي آن داستان و فيلم حوادث وقوع روند ديگر طرف از.نميگذارد
.است كرده ايجاد فيلم در را فضايي و هوا و حال چنين خوبي به نيز كارگردان و ميطلبد
و تلخ قصهاي اصولا ملاحظهاش قابل فانتزي رغم به حلقه ياران:حلقهها ارباب داستان
فضايي در فيلم صحنههاي عمده.ميزند موج فيلم سراسر در سياهي و تلخي اين و است سياه
اينها به و دارند ملموس و سنگين كاملا حضوري تاريكي و شب باران و ميگذرد ابري و دلگير
و عبوس فيلمي با نتيجه در.كنيد اضافه هم را تاريكي لرد ترسناك مخلوقات مداوم حضور
طنز مثلا براي جايي پرهراسي و تاريك ساختار چنين دل در طبعا و هستيم روبهرو ترسناك
برخلاف فيلم اين در.ميشود تشديد نيز موسيقي وسيله به بعضا تلخ حس اين.ندارد وجود
يا و ژار موريس روژا ، ميكلوش مثلا كارهاي سبك به عظيم و حماسي موسيقي يك با مرسوم روال
ساختن در خاصي تبحر برميآيد كارنامهاش از كه شور هاوارد.نيستيم روبهرو ويليامز جان
سنگ هم هراسانگيز فيلم اين براي دارد ماليخوليايي و پستمدرن فيلمهاي براي موسيقي
فيلم يك حلقهها ارباب فيلم.ربود را موسيقي بهترين اسكار جايزه حق به و گذاشته تمام
دكوپاژهاي نبرد صحنههاي در مثلا.است كلاسيك سينماي وامدار چيزش همه كه است كلاسيك
و معوج و كج زواياي از خبري اصلا و است صحنههايي چنين دكوپاژ كلاسيك اصول مطابق جكسن
اينكه اضافه به نيست سودربرگ يا فينچر مثلا كارهاي سبك به غريب و عجيب انفجاري تدوين
و خوب فيلم بازيگران بازي.ندارد خونريزي و خون شامل خشني صحنه هيچ تقريبا فيلم اين
درخشان هميشه مثل نقشآفرينيهاي و كريستوفرلي عالي بسيار بازي بهخصوص است چشمگير
اوجهاي از يكي فيلم اين در جكسن پتر كار گفت بايد نهايت در و هولم ايان و كلن ايانمك
فيلم برترين بيترديد حلقه ياران:حلقهها ارباب و است هاليوود اخير سالهاي كارگرداني
.ميرود شمار به هاليوود گذشته سال
|