است مقتضيات فراهمكننده بشر ،
:استثناييكشور پرورش و آموزش سازمان رئيس
عمرميشوند بيمه استثنايي دانشآموزان
دندانبراي 8 و دهان سلامت كشوري طرح
دانشآموز ميليون
شدند حوادث بيمه فرهنگيان و دانشآموزان
است مقتضيات فراهمكننده بشر ،
دانشگاه و حوزه استاد و محقق فقيه ، بجنوردي ، موسوي آيتالله با گفتوگو
انسان سازي شبيه
درباره
انفجار نخستين يا ماه كره بر بشر فرود نخستين همچون بزرگ ، كارهاي از بعضي:اشاره
پيشرفتها ، اينگونه فكري چالشهاي موجبودهاند همراه زيادي اميدهاي و بيمها با اتمي ،
و شده كشيده جامعه درون به مقاله و رمان فيلم ، قالب در و نهاده سر پشت را جوامععلمي
از را كارها اينگونه عظمت نبايد هرچند.است آورده ارمغان به را ترسي به آميخته غرور
كارها ، اين.شدهاند جنجالبرانگيز ديگري دلايل به موارد اين كه دانست بايد اما برد ، ياد
ديدگاه ماه ، كره بر بشر آمدن فروددادهاند تغيير خودمان به نسبت را ما ديدگاه
در آيا گزيند؟ سكني ديگر سيارات در ميتواند انسان آيا.كرد بشر زندگي وارد را فرازميني
سياره جاندران ، اين روزي ندارد ، امكان آيا دارد؟ وجود توانمندي جانداران ديگر ، سيارات
دهند؟ قرار خود تاز و تاخت مورد را زمين
.دارد ديگر كرهاي بر بشر فرود نخستين در ريشه كه است ترسي به آميخته پرسشهاي اينها ،
عين در و انرژي عظيم بسيار ذخاير از بهرهبرداري توان ما به اتمي انفجار نحو ، همين به
كلونسازي امكان اكنون.كرد عطا را خاكي كره از زندگي تمام براندازي امكان حال
اين گروهي.است كرده بشر زندگي وارد را تازهاي اميدهاي و بيمها انسان ، (شبيهسازي)
بشر تاكنون كه خواندهاند بدترينگناهي و بشري ذات به اهانت خدا ، كار در دخالت را كار
و ناباروري سپردن تاريخ به براي شيوهاي عنوان به آن ، از گروهي و است شده آن مرتكب
.كردهاند ياد پيوندي بافتهاي به بيماران نياز كردن برآورده
چاقوي مانند كه معنا اين به.است خنثي ديگر ، فناوريهاي مانند كلونسازي حال ، هر به
جنايت ابزار ميتواند چاقو يك.بد نه و است خوب نه خود خودي به كه است برندهاي و تيز
موضعگيريهاي از بسياريشود گرفته كار به جراحي عمل مانند سودمندي كارهاي براي يا باشد
آن قابليتهاي و فن اين نادرست درك از ناشي شده ، ابراز انسان كلونسازي قبال در كه شديدي
امكان":گوستافسون قول به.ميكند برطرف را تفاهمها سوء اين از بسياري گفتوگو.است
به يكديگر با تا است آورده فراهم الهي حكيمان و دانشمندان براي فرصتي انسان ، كلونسازي
غني باعث ميتواند الهيات و علم اخلاق ، مشترك فصول در كنكاش.بپردازند اساسي گفتوگوي
در تحقيق چگونه كه ببينند ميتوانند دانشمندان.شود آنها همه مطالب و موضوعها شدن
ميتوانند الهي حكيمان و ميآورد بهوجود اعتقادي پرسشهاي زيستشناسي ، و ژنتيك زمينه
".رسانند ياري جديد دانشهاي به ميتوانند چگونه مذهبي اعتقادات كه ببيبنند
انسان موفق كلونسازي نخستين خبر انتشار از پيش هفته دو حدود ميخوانيد ، كه گفتوگويي
كه كند حل را ابهاماتي از بسياري ميتواند دست ، اين از گفتوگوهايي.است شده انجام
.است شده مطرح كلونسازي پيرامون
مثال ، براي.است غيرجنسي طريق از جاندار يك توليد مفهوم به جاندار ، يك كلونسازي *
رو ، اين از.است تخمك با اسپرم لقاح بدون انسان يك توليد مفهوم به انسان كلونسازي
از را خود ژنتيك ماده از نيمي فعلي ، انسانهاي ماندارد ژنتيكي تفاوت خود والد با كلون
والد يك از را خود ژنتيك ماده همه كلون ، اما.ميبريم بهارث مادر از را ديگر نيم و پدر
به او از را خود ژنتيك ماده كه ميشود والدي شبيه كلون ، كه وجودي با.ميبرد بهارث
او با تفاوتهايي روحي ، و لحاظجسمي از و نميشود او عين كامل طور به اما است ، برده ارث
متفاوتي انگشت اثر ندارند ، تفاوت هم با ژنتيكي لحاظ از كه همسان دوقلوهاي.داشت خواهد
دوقلوهاي تفاوت از بيشتر والدش ، با كلون تفاوت.ميشوند محسوب مجزايي شخصتيهاي و دارند
كلون آنكه حال.مييابند پرورش زمان يك در و رحم يك در دوقلوها زيرا بود ، خواهد همسان
عامه ذهن در كه تصوري بنابراين ، .مييابند تكوين متفاوت زمان دو در و رحم دو در والدش و
در كلونسازي.است نادرست است ، خويش والد "اصل برابر كپي" كهكلون افتاده جا مردم
توليد را آن كلون درواقع ميزنيم ، قلمه را شمعداني از شاخهاي وقتي.ميدهد رخ طبيعت
كلونسازي را گياهان ببرد ، كار به را كلون واژه آنكه از پيش بشر بنابراين ، .ميكنيم
بعضي گياهانو بياموزد ، را گياهان كلونسازي فن بشر آنكه از پيش حتي و است ميكرده
ساده بيمهرگان از گونههايي در كلونسازي.ميكردهاند تكثير روش اين با ديگر جانداران
زنبور ، مانند اجتماعي حشرات و دريايي شقايق جمله از آبزي جانوران بعضي كرمها ، بعضي نظير
.دارد قدمت نيمقرن از بيش انسان توسط جانوران كلونسازي اما.ميشود ديده نيز
تجربه گوسفند روي ميلادي سال1997 در و ماهيها حشرات ، قورباغهها ، روي ابتدا كلونسازي
تخليه را آن ژنتيك ماده ميگيرند ، ماده جنس از را تخمك جاندار ، يك كلونسازي برايشد
قرار آن درون را نر جنس يا ماده جنس پيكري سلولهاي از يكي ژنتيكي ماده و ميكنند
را ژنتيك ماده كه دارد شباهت والدي به كه ميآيد پديد جانداري حاصله ، سلول از.ميدهند
زن از اگر و مرد شبيه باشند ، گرفته مرد از را ژنتيك ماده اگر.است گذاشته اختيارش در
مفاهيم با انسان مورد در فن اين اجراي شما نظر به آيا.ميشود زن شبيه باشند ، گرفته
ميبرد؟ سوال زير را ما مذهبي باورهاي آيا است؟ ناسازگار اسلامي
به حكميه شبهات در الحل اصاله قاعده جريان به توجه با.بسماللهالرحمنالرحيم-
ممكن برخي.ندارد اشكالي هيچ عليالظاهر كرديد بيان كه نحوي به سازي كلون ميرسد نظر
اين "انثي و ذكر من خلقناكم انا":ميفرمايد كه كريم قرآن از آيهاي به توجه با است
فقط خلقت معني اما.است الهي اراده و آفرينش خلاف كلونسازي كه آيد پيش برايشان شبهه
نيز ، ديگري طريق ازآيد پديد فرزندي تخمك و اسپرم تركيب طريق از بايد حتما كه نيست اين
.باشند داشته دخالت ديگري نحو به زن و مرد او ، آفرينش در كه آيد پديد انساني است ممكن
و بردارند را آن ژنتيك ماده بگيرند ، زن از را تخمك گفتيد ، شما كه همانطور مثال ، براي
، هيچ اين.آيد پديد انساني حاصله ، سلول از و كنند جاگذاري آن درون را مرد ژنتيك ماده
بايد عمدتا بحث.دارند دخالت او آفرينش مقتضيات در زن و مرد حال ، هر به.ندارد اشكالي
مثال ، براي.باشد نداشته دخالتي هيچ فرزند ، آمدن پديد در مخالف جنس كه آيد پيش موردي در
ماده سپس كنند ، خارج آن از را ژنتيك ماده بگيرند ، زن از را تخمك گفتيد ، شما كه همانطور
دخالت بدون نتيجه در و گذارند تخمك درون را (پوستش مثلا) زن پيكر سلولهاي از يكي ژنتيك
در اگر.ندارد اشكالي هيچ عليالظاهر نيز مورد اين من نظر بهشود فرزند صاحب زني مرد ،
يعني.ميكند اشاره معمول روش به اين ،"انثي و ذكر من خلقناكم انا" كه آمده مجيد قرآن
مخلوق از ما ديگر روشي با حال.ميآيند پديد تخمك و اسپرم تركيب طريق از مردم غالب
در.ميشود محسوب خدا مخلوق بازهم انسان اين ميآوريم ، پديد ديگري انسان سبحان ، خداوند
بنده نظر به.ميكنيم استفاده سبحان خداوند مخلوق از ما.نداريم استقلال ما خلقت ، عالم
مگر و ندارد پدر انسان اين بگوييم بخواهيم هم اگر.ندارد اشكالي هيچ هم اين عليالظاهر
همه حتما كه نيست اينطور.نداشت پدر(ع) مسيح حضرت خوب باشد ، پدر بدون انسان ميشود
امكان معني اين و باشد نداشته هم پدر و بيايد پديد انسان ميشود.باشند داشته پدر بايد
.دارد وقوعي
ميتواند بشر زودي به اما.است ضروري تخمكزن انسان ، كلونسازي براي حاضر حال در *
.شود فرزند صاحب زن دخالت بدون مرد يعني.كند كلونسازي را مردي تخمك ، از استفاده بدون
.نباشد نياز هم رحم به است ممكن روزي اما.هست نياز رحم به جنين نمو و رشد براي البته
دارد؟ اشكالي شيوه اين شما نظر به
پديد مخلوقي سبحان ، خداوند مخلوق از هم باز.ندارد اشكال عليالظاهر هم اين -
خالقيت مبدا به اينها همه يعني.بود خدا از آوازها همه اين هست ، چه هر هم بازميآيد
تقارب هم با مرد و زن وقتيندارد استقلال خالقيت در انسان.برميگردد سبحان خداوند
تخلقونه اانتم ماتمنون ، افرايتم":ميفرمايد مجيد قرآن.نيستند خالق كه اينها ميكنند ،
است ، معد شما فعل و ميسازيد ، فراهم را شرايط شما ميكنيد ، تقارب شما "نحنالخالقون ام
آفرينش و خلقت ميسازد ، فراهم را شرايط انسان باز مورد ، اين در.است سبحان خداوند خالق
.نيست خلقت كار در دخالت اين و خداست مخصوص
قرآن.انساني حيات و حيواني حيات.دارد حيات دو انسان.بگويم شما به را مساله يك
ثم مكين ، قرار في نطقه جعلناه ثم طين ، من سلاله من الانسان خلقنا ولقد":ميفرمايد
ثم لحما العظام فكسونا عظاما المضغه فخلقنا مضغه العلقه فخلقنا علقه النطفه خلقنا
ميگويد را حيواني خلقت مراحل اول خلقت ،"الخالقين احسن فتباركالله آخر ، خلقا انشاناه
را روح انساناست روح يا ناطقه نفس همان كه است انساني خلقت آخر ، خلقت از منظور و
ميشود ، ايجاد حيواني حيات مقتضيات ديگر شيوه هر يا كلونسازي با.كند توليد نميتواند
خدا كار در دخالت كلونسازي اين ، بنابر.ميدهد سبحان خداوند را ناطقه نفس را ، روح اما
ميدانند ، خدا كار در دخالت را كلونسازي كه اعظم پاپ ماب قدسي مثل افرادي ديدگاه.نيست
.ميدهد سبحان خداوند را ناطقه نفس و روح كه است آن واقعيت.نيست صحيح اسلامي منظر از
شما.ميآورد پديد را حيواني حيات مقتضيات شكل ، هر به كه است اين هنرش تمام انسان
ميدهيد ، همآميزش با آزمايش لوله در ميگيريد ، زن از را تخمك ميگيريد ، مرد از را اسپرم
كار در من جا اين در آيا ميگذاريد ، ديگري زن رحم درون را آن شد ، كه مشخص سلول چند
رحم به راجع الان ما است ، معمول روش اخراي عبارت اين نه ، كردهام؟ دخالت سبحان خداوند
همين از ديگري شكل نيز كلونسازي.ندارد اشكالي هيچ عليالظاهر كه داريم بحث اجارهاي
فراهم را شرايط هم باز.ميگيريم را ژن و تخمك تخمك ، و اسپرم جاي به حالا.است روش
.ميكنيم
كه بود خواهد قادر بشر آيا.بود شده مطرح ديگري شيوه به بحثها اين انقلاب از پيش *
قرار از پس كه بسازد انسان مصنوعي نطفه مثلا كه توانست خواهد آيا بسازد؟ زنده موجود
موفق روزي بشر اگر آيا درآيد؟ كامل انسان يك صورت به ديگري مناسب محيط يا رحم در گرفتن
را زنده موجود تركيب مادي اجزاي شرايطو تمام و كرد كشف را جانداران خلقت قانون و شد
پيدا حيات مصنوعي موجود آن آيا ساخت ، را طبيعي زنده ماده نظير عينا و آورد دست به
:ميدهند پاسخ گونه اين پرسشها اين به مطهري استاد بزرگوار شهيد نميكند؟ يا ميكند
دخالت نظر از ولي كرده ، مهمي كار علمي كشف نظر از كند ، حاصل توفيقي چنين روزي اگر بشر"
فرزند حيات ايجاد در تناسل طريق از مادر و پدر كه دارد دخالت مقدار همان حيات ، ايجاد در
اين از يك هيچ در.دارد دخالت گندم دانههاي حيات ايجاد در كشاورز يا و دارند دخالت
".است حيات براي ماده يك قابليت شرايط فراهمكننده نيست ، حيات خلقكننده انسان موارد ،
.كرديد اشاره نيز شما كه ميكنند اشاره واقعه سوره از آياتي به ايشان
بشر.است بسيارعالي حال هر بهنداشتم مطهري شهيد استاد سخنان اين از اطلاعي من -
خدا مخلوق از گاهي و ميشود فراهم شرايط تقارب ، طريق از گاهي.ميكند فراهم را مقتضيات
مي ژن و تخمك خدا مخلوق از نيز گاهي. كنيم درستمي خدا مخلوق و ميگيريم تخمك و اسپرم
سال سه.نيست سبحان خداوند خلقت كار در دخالت كارها اين.ميسازيم خدا مخلوق و گيريم
اعظم پاپ كه گفتند دانشگاه مسئولان.بود شده داغ خيلي بحث اين لندن دانشگاه در پيش
از.نيست خدا كار در دخالت هيچ اين گفتم من چيست؟ شما نظر است ، كرده تحريم را كلونسازي
مقتضيات فقط ما و ميدهد خدا را روح.آيد پديد خدا مخلوق تا ميشود استفاده خدا مخلوق
.ميسازيد فراهم را نباتي حيات متقضيات شما كه طور همان.ميسازيم فراهم را حيواني حيات
شخم شما"الزارعون نحن ام تزرعونه اانتم تحرثون ، ما افرايتم":ميفرمايد خداوند
.خداست واقعي كشاورز نه ، كشاورزيد؟ شما آيا ميكنيد ، آبياري ميكاريد ، را تخم ميزنيد ،
.ميخورد ما درد به خيلي آيه اين.ميسازيد فراهم را مقتضيات شما
نميدهد ، حيات بشر":ميگويند و كردهاند اشاره آيه همين به نيز مطهري استاد *
".ميكند كامل حيات افاضه براي را ماده قابليت
براي مقتضي ساختن فراهم راه تنها زماني.ميكنم تمسك آيه همين به هم من بله ، -
خالق هم باز.ميشود فراهم ديگري نحو به مقتضي حال.تخمكبود و اسپرم انسان ، توليد
اگر معني ، اين البته.گرفت را علم پيشرفت جلو نبايد است ، روشن خيلي من نظر به.خداست
حرام ميگيرد ، قرار مقدس شارع مبغوض عمل اين ثانوي عنوان به شود مترتب آن بر مفسدهاي
از مقتضي موقع در كه شود نظر "اعضا بانك" عنوان به انسانها ، اين به اگر مثلا.است
شرع خلاف و محترمه نفس قتل قطعا گردد ، استفاده ديگران به پيوند براي آنها بدن اعضاي
.است
با كلونسازي":ميگويند ايشان.كردهاند موضعگيري شما مشابه نيز فضلالله علامه *
از انسان زيرا.نميدهد قرار آفريدگار جايگاه در را انسان و ندارد منافاتي آفرينش مفهوم
آنان نكردهاند ، ابداع جديدي قانون محققان.ميگيرد بهره آفرينش زمينه در خداوند قوانين
و آزمايش لوله در لقاح به مربوط قوانين كه طور همانكردهاند كشف را جديدي قوانين فقط
را آن اجازه خداوند زيرا كردند ، پيدا دست كشفيات اين به آنان.كردند كشف را اعضا پيوند
كشفيات ساير همانند حال ، هر به.كنيم تكفير را علم وسطا قرون همانند نبايد ما است ، داده
فقه" عنوان با كه نشستي در همچنين ".باشد معايبش از بيشتر بايد امر اين مزاياي علمي
:كه رسيدند توافق اين به كنندگان شركت شد ، برگزار دركازابلانكا سال 1997 در "اسلامي
اما است ، جهان آفريدگار خدا.نميبرد سوال زير را اسلامي باورهاي وجه هيچ به كلونسازي"
خداوند اما.است علت خاك در بذر كاشتن.است نهاده بنيان جهان در را معلول و علت نظام او
خدا خواست به تنها اما است علت يك كلونسازي نحو همين به.ميآورد پديد را گياه دانه از
متخصصان نميدانيم ، گياه خالق را كشاورز كه همانطور درست كند ، ايجاد را معلول ميتواند
".نميشوند ميآيد ، محسوب پديد كه جانداري آفريدگار نيز كلونسازي
ام تزرعونه اانتم تحرثون ، ما افرايتم":است قرآن آيه ترجمه واقع در اين.احسنت -
تامه علتاست معد علت نيست ، تامه علت شده ، گفته كه علت اين البته."الزارعون نحن
.است سبحان خداوند اراده
سازي كلون قبال در شديدي موضعگيري صالح شيخمحمد نام به عربستان هاي مفتي از يكي *
كلونسازي مخترعان براي كه مجازاتي كمترين ميكنم فكر من":ميگويد.است كرده ابراز
.كرد اعدام بايد را صورت ، آنان اين غير در است ، آنان پاي و دست قطع گرفت ، نظر در ميتوان
".است زمين در فساد نوع بدترين و است بشر نوع كاري دست معناي به كار اين
.است زده عوامانهاي حرف من نظر به متاسفانه خشونت ، از امان -
بود كرده نظرخواهي ايشان از مورد اين در جعفري ، تقي محمد علامه فوت از پيش يونسكو *
اوليه زمينه است ، آمده "خلقالله فليغيرن" تعبير آن در كه را نساء سوره آيه 119 علامه و
.دانستهاند كلونسازي ممنوعيت براي
توضيح روشن طور به ايشان براي را موضوع احتمالا.نيست خدا خلق تغيير اين -
من.كرديد "شيرفهم" مرا اصطلاح به گفتيد ، من براي كه مقدمهاي در شما.ندادهاند
امروزه من نظر بهنديدم آن در اشكالي و بشناسم كاملا را موضوع و بكنم تعقل توانستم
با مستقيم ارتباط كه موضوعاتي در فقيه.نميكند كفايت اصول و فقه فقط فقيه ، يك براي
من.كند مشورت فن آن كارشناسان با دارد ، بايد فيزيولوژي يا و جامعهشناسي يا و روانشناسي
را مسائل اين ميتواند بود ، بلد كاملا را اينها اگر فقيه يك چه؟ يعني ژن بدانم بايد
.بدهد شايسته طور به را آن فتواي و كند درك كاملا
كلونسازي از حاصل كودك بين رابطه شده ، مطرح انسان كلونسازي درباره كه ديگري مساله *
بگيريد نظر در را خانوادهاي مثال ، براي.ميشود فرزند صاحب روش اين با كه است زوجي و
شبيه كه ميشود توليد كلوني زن ، سلولهاي از يكي از و ندارد اسپرم توليد توان مرد كه
چيست؟ حاصله فرزند با مرد شرعي رابطه.ندارد دخالتي او ايجاد در پدر و است خويش مادر
است ، نداشته او ايجاد در دخالتي هيچ پدر اگر.ميشود محسوب او زن بچه فرزند ، اين -
محسوب او ربيبه و است محرم او به باشد دختر چنانچه زن بچه و ميشود محسوب زنش بچه
.است حرام شما بر شويد ، همبستر آنان با كه زنهايي بچههاي كه آمده قرآن در.ميشود
چطور؟ باشد ، نداشته دخالت فرزند توليد در زن و گيرد صورت مرد از كلونسازي اگر *
.است محرم زن بر و ميشود محسوب شوهر بچه -
:گفتوگو
خياطيان محمود -سالاري حسن
:استثناييكشور پرورش و آموزش سازمان رئيس
ميشوند
عمر بيمه دانشآموزاناستثنايي
با استثناييكشور آموز دانش هزار تمامي75 آتيه اجرايطرح در:فرهنگي علمي گروه
.ميشوند عمر بيمه دولت هزينه
به حيدريه تربت در ديروز كشور استثنايي پرورش و آموزش سازمان رئيس قدمي مجيد دكتر
آموزش وزارت فيمابين قرارداد اساس طرحبر اين:افزود اسلامي جمهوري خبرگزاري
.است شده اجرايي مرحله وارد كشور سراسر در كشاورزي بانك و پرورش و
استثنايي پرورش و آموزش پسسازمان اين از:گفت طرح اين توضيح در وزير معاون
كشاورزي بانك به را عمرتماميدانشآموزان بيمه حق سال پنج مدت به كشور
.ميكند پرداخت
بيمه بر علاوه عمر آخر تا دانشآموزان مدت اين از پس:كرد اضافه قدمي
.ميكنند دريافت نيز بودنحقوق
/جاري 5 سال طي را طرح اين براي دولت سوي از بينيشده پيش اعتبار وي
.كرد اعلام ريال ميليارد 27/آينده5 سال براي و ريال 22ميليارد
از نيز استثنايي آموزان دانش ذهاب و اياب هزينه:گفت همچنين مسئول مقام اين
هزار اكنون75: افزود وي.ميشود پرداخت دولت توسط تماما پس اين
و آموزش معلم ، هزار توسط17 مركز و300 هزار يك در كشور آموزاستثنايي دانش
.ميبينند تعليم
دندانبراي 8 و دهان سلامت كشوري طرح
دانشآموز ميليون
پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، و پرورش و آموزش وزارت مشترك توافق با:فرهنگي علمي گروه
ابتدايي دانشآموزان تمامي براي ساله همه پس اين از دندان و دهان سلامت بهبود كشوري طرح
.ميشود گذاشته اجرا به
آموزش و درمان بهداشت ، وزارت دندان و دهان سلامت دفتر كل مدير صمدزاده حميد دكتر
و اهداف به اشاره با خبر اين اعلام ضمن همشهري خبرنگار با اختصاصي گفتوگويي در پزشكي
و سهساله طرح يك قالب در سال 77 از دندان و دهان سلامت بهبود طرح:گفت طرح اين سوابق
به 7 نزديك و درآمد اجرا به ابتدايي مدارس در دندانها پوسيدگي شاخص كاهش منظور به
به توجه با و داد قرار پوشش تحت را سال تا 11 سنين 6 در ابتدايي مقطع دانشآموز ميليون
.شد كشوري طرح يك به تبديل آن مثبت دستاوردهاي
درمان و پيشگيري آموزش ، بخش سه بر مشتمل دندان و دهان سلامت بهبود كشوري طرح:گفت وي
انتشاراتي مواد توليد ضمن فرهنگي ، بسترسازي منظور به طرح اين آموزش بخش در كه بود خواهد
پرورش و آموزش وزارت همكاري با داوطلب معلم يا بهداشت مربي يك مدرسه هر از آموزشي ، -
مورد طرح اين اهداف راستاي در را دانشآموزان تا ميگيرد قرار آموزش تحت و شده معرفي
.دهند قرار تعليم
طرف از و مييابد گسترش آموزشها نوع اين صداوسيما هماهنگي با آموزش بخش در آنكه ضمن
.ميآيند ما كمك به دانشآموزان والدين مربيان ، و اوليا انجمنهاي همياري با ديگر
در دندان پوسيدگي كاهش در اصلي ركن دو عنوان به پيشگيري و آموزش از صمدزاده دكتر
برنامه كشوري ، طرح اجراي با پيشگيري بخش در:گفت و كرد ياد دنيا نقاط تمامي
بطور مربيان و معلمان نظارت با فلورايد ، سديم شويه دهان از استفاده با را فلورايدتراپي
بطر يك سال طول در دانشآموز هر براي و كرد خواهيم اجرا دانشآموزان براي هفتگي
.نمود خواهيم استفاده سيسي شويه 250 دهان
بودجهاي اختصاص با دهانشويه بطر ميليون تعداد6 حاضر حال در:افزود وي
در نياز مطابق تا شده توزيع مدارس در و تهيه بهداشت وزارت سوي از ريال ميليارد حدود 6
مورد دانشآموزان براي ميباشد ، فقير فلورايد ميزان نظر از آشاميدني آب كه مناطقي
.گيرد قرار استفاده
كشور ، 6 سراسر ابتدايي دانشآموز ميليون حدود 5/8 از طرح اين اجراي با:گفت وي
.گرفت خواهند قرار پوشش تحت نفر ميليون
را ابتدايي دوران دانشآموزان نزد بالاتر فرهنگپذيري و دندان رويش سن صمدزاده دكتر
بهبود كشوري طرح:گفت و كرد ذكر مذكور طرح اجراي براي مقطع اين انتخاب دلايل جمله از
همكاري با پايلوت ، صورت به جاري سال در تا دارد قصد درمان ، بخش در دندان و دهان سلامت
اجرا دانشآموزان اين براي را دندانپزشكي بيمه كشور شهر در 5 درماني خدمات بيمه سازمان
.دهد تعميم را آن آينده سال در موفقيت صورت در و كند
دندان پوسيدگي شاخص كه حالي در:شد يادآور ادامه در دندان و دهان سلامت دفتر كل مدير
سال ، 2/2 سنين 12 بچههاي در قبلا پوسيده و كشيده و شده پر دندانهاي تعداد يعني (DMFT)
بطور ساله كودك 12 هر كه معنا آن به.است يافته كاهش به 48/1 حاضر حال در بوده ، دهم
يابيم دست يك رقم به شاخص اين نظر از اگر و دارد خود دهان در ناسالم دندان متوسط 48/1
و هزينه در صرفهجويي چون مختلفي جهات از و يافت خواهيم را وضعيت بهترين منطقه در
.يافت خواهيم دست مثبتي نتايج به انساني نيروي امكانات
شدند حوادث بيمه فرهنگيان و دانشآموزان
كليه دانا بيمه آموزگاران ، و دانشآموزان تامينامنيت براي:فرهنگي علمي گروه
تحصيلي سال يك مدت به روز شبانه طول در را سراسركشور معلمان و دانشآموزان
.قرارداد حوادث بيمه پوشش تحت
به مطلب اين اعلام با ديروز دانا بيمه سهامي شركت استانهاي امور معاون گرجي ، اسماعيل
و 40 ميليون يك و آموز دانش هزار و 250 ميليون اسلاميافزود18 جمهوري خبرگزاري
بيمه پوشش تحت هزارريالي بيمه 6 حق باپرداخت سالجاري در فرهنگي نفر هزار
.گرفتند قرار دانشآموزي
سقف 10ميليون تا حادثه از ناشي فوت غرامت ميزان طرح بااجراياين:گفت وي
.ميشود پرداخت ريال ميليون سقف 15 تا عضو نقص غرامت و ريال
اعمالجراحي براي مصدومين درماني هزينه بيمهنامه ، اساساين بر:افزود گرجي
از پزشكيناشي هزينههاي و ريال هزار و 800 ميليون يك سقف تا بيمارستان در
.است شده تعيين ريال هزار و 800 ميليون يك سقف تا زلزله
سقف درمانتا هزينه براي بيمهنامه خريداراين كليوي بيماران گرجي ، گفته به
از ريالميتوانند ميليون سقف 3 تا كليه خريد براي و ريال هزار و 800 ميليون يك
بزرگ اعداد قانون بودن حاكم به اشاره با ويكنند استفاده بيمه تسهيلات
دانشآموزان كليه براي گروهي بيمهنامه صدور به باتوجه:گفت بيمهنامه براين
بيمه خسارت ضريب وي.است پايين بسيار افراد حقبيمهاين پرداخت فرهنگيان و
بيمه حق ميزان درصد حدود100 را كشور شمالي استانهاي در دانشآموزي حوادث
.كرد اعلام درصد ميزان85 به نيز كشور غيرانتفاعي مدارس در و دريافتي
فرهنگ جغرافياييو شرايط بودن متفاوت به توجه با كشور استانهاي در:گفت گرجي
.است متفاوت دولتي مدارس خسارت ضريب مردم ، بيمه
|