درگذشت شيمل ماري آنه
ميراث پاسداران ويژه يگان تشكيل
است مانده فرهنگيمتوقف
شد كشوراعلام مدارس فجردر دهه برنامههاي
كتابي؟ دين دينييا كتاب
اسفندماه در رياضي آموزشي -علمي 4همايش
ميشود برگزار
مدارس خودگرداني
درگذشت شيمل ماري آنه
بيانيهاي در شب دوشنبه آلمان در مسلمانان مركزي شوراي:فرهنگي علمي گروه
سن 80 در آلمان معروف شناس شرق و شناس شيملاسلام ماري آنه:كرد اعلام
.درگذشت سالگي
از زندگيسرشار در همواره شيمل پروفسور:افزود آلمان در مسلمانان مركزي شوراي
غيرمسلمانان و مسلمانان بين بيشتر تفاهم براي خستگيناپذيري بطور خود فعاليت
سال در كه وي:نوشت شيمل درگذشت خبر اعلام با نيز آلمان خبرگزاري.كرد تلاش
كه بود شرقشناسي كرد ، دريافت را آلمان كتابفروشان صلح جايزه 1995ميلادي
شهر در كه شيمل:افزود خبرگزاري اين.است بوده برخوردار جهاني وجهه هموارهاز
و اسلام با رابطه در تحقيق به سن15سالگي از بود آمده دنيا به آلمان ارفورت
كه شيمل پروفسور.پرداخت زبانهايشرقي ديگر فارسيو تركي ، عربي ، زبان تعليم
تدريس ماربورگمشغول درشهر دوم جهاني جنگ از پس بود ، كرده تحصيل برلين درشهر
مشغول آنكارا دانشگاه در الهي علم دانشكده در مدرس اولينزن عنوان به وسپس شد
و كرده تدريس هاروارد بن ، دانشگاههاي در نيز متمادي ساليان شيمل.شد تدريس به
گوته و حافظ و اسلامي عرفان و اسلام با رابطه در كتاب جلد از100 بيش
كرده دريافت جهاني جايزه چندين خود حيات طي آلماني شناس شرق اين.نوشتهاست
.بود
ميراث پاسداران ويژه يگان تشكيل
است مانده فرهنگيمتوقف
وجود دليل به كشور فرهنگي ميراث حفاظت پاسداران ويژه يگان تشكيل:فرهنگي علمي گروه
.است مانده متوقف قانوني ، موانع
حفاظت پاسداران ويژه يگان ايجاد فرهنگي ميراث سازمان رئيس خبر مركزي واحد گزارش به
چنين تشكيل توسعه سوم ساله پنج برنامه در تناقض:افزود و دانست ضروري را فرهنگي ميراث
.است كرده مواجه مشكل با را نهادي
توسعه سوم ساله پنج برنامه ماده 165 براساس:گفت مطلب اين اعلام با بهشتي محمد سيد
ميراث پاسداران ويژه يگان ايجاد به دولت تاريخي آثار از حفاظت براي اقتصادي - اجتماعي
.است شده انجام آن تشكيل براي اوليه اقدامات تاكنون كه شده مكلف فرهنگي
پيشبيني نفر جذب 5400 فرهنگي ميراث پاسداران ويژه يگان ايجاد براي:كرد تصريح وي
شده ممنوع اداري توسعه و دولت حجم ، گسترش سوم توسعه برنامه در اينكه به توجه با اما شده
.است شده مواجه مشكل با يگان اين تشكيل
يگان ايجاد بر كشور كل بودجه قانون در است سالي چند:گفت فرهنگي ميراث سازمان رئيس
به استناد با برنامهريزي و مديريت سازمان اما ميشود تاكيد فرهنگي ميراث پاسداران ويژه
.ميكند مخالفت آن با دولت حجم گسترش و اداري توسعه ممنوعيت قانون
شد كشوراعلام مدارس فجردر دهه برنامههاي
كشور مدارس در اسلامي انقلاب فجر مبارك دهه برنامههاي و سياستها:فرهنگي علمي گروه
.شد اعلام
و عزت بر تكيه با سال 1381 ويژه سياستهاي پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
بر تاكيد با اسلامي ارزشهاي و اصول حفظ با بينالمللي ، عرصه در ايران ملت افتخار
حماسهآفريني ، و ايثارگري فرهنگ گسترش و ترويج تهديد ، كاهش و بازدارندگي ستيزي ، استكبار
.ميباشد جوان نسل براي الگوسازي
جلسات اجراي آموزشي ، و فرهنگي عظيم پروژههاي از كاركنان بازديد براي مقدمات تمهيد
پوشش ، تحت كاركنان با كل مديران و سازمانها روساي و وزير معاونين گفتوگوي و پاسخ و پرسش
بهمن ، راهپيمايي 22 در گسترده و فعال شركت براي كاركنان ترغيب فرهنگي ، پروژههاي افتتاح
محترم جمهور رئيس و رهبري معظم مقام راحل ، امام فرمايشهاي درج فرهنگي ، مسابقات اجراي
ايام اين اجرايي اولويتهاي اهم از مدارس در سرور و جشن فضاي ايجاد و فجر دهه ايام در
.بود خواهد
كتابي؟ دين دينييا كتاب
مدارس در ديني كتابهاي تغيير طرح حاشيه در
شهري مهدي
نشان شده انجام پژوهشهاي نتايج پرورش ، و آموزش وزير مشاور "نويد مهدي" گفته به
همخواني جامعه بر حاكم شرايط و جوانان امروز نيازهاي با موجود ديني كتابهاي كه ميدهد
بازنگري نيازمند اكنون و بود شده نوشته خود ، شرايط و زمان اقتضاي به كتابها اين.ندارد
فضاي يك در تا است درصدد ديني دروس اعتلاي ستاد:ميافزايد ادامه در وياست تغيير و
.دهد ارائه دانشآموزان به دين از دلنشين و امروزي تصويري نشاطآور ، و شاداب صميمي ،
گام شوند ، بازنويسي نو از دانشآموزان ديني كتابهاي ميبايست نكتهكه اين پذيرش
مواجه آن در موجود درسي گزينههاي و ديني كتابهاي با وقتي والدين اغلب.است مثبتي
.ميشوند تعارضهايي دچار خود ديني معلومات با مواجه در نيز خود گاهي ميشوند ،
چه پي در ديني كتابهاي تاليف در كه بپذيرند پرورش و آموزش مسئولان بايد ابتدا
چنين طرح بيگمان !ديني؟ حافظه با دانشآموزاني يا دينباور دانشآموزان هستند؟ مسائلي
اغلب.كند روشن را آموزشي ديني كتب تاليف ناگفتههاي از خيلي ميتواند پرسشي ،
محك خود عرفي دين باورهاي با را درسي آموزههاي وقتي كشور ، از نقاطي در دانشآموزان
سالهاي طول آموزشيدر مسئولان.ميشوند مواجه تناقضهايي با موارد برخي در ميزنند ،
سخت و خشك باورهاي و سنن و آداب سلسله يك با را ديني تعليمات ناخواسته يا خواسته گذشته
مخالفتي ديني آموزشي شيوههاي اين با تاكنون والدين از يك هيچ البته.آميختهاند درهم
اين با اغلب شدهاند ، معترض مساله اين به نسبت خانوادهاي گاهي هم اگر و نداشتهاند
.ميشود فرستاده مدارس براي و شده نوشته مركز در ديني كتابهاي كه بودهاند مواجه پاسخ
هر با مواجهه از را آنان آموزشي مسئولان و مديران معلمان ، توسط راحتي به كه پاسخي
نگرههاي اين تمامي راستي به آيا ولي.ميكند دور والدين سوي از مشكلي و اعتراض نوع
نه؟ يا ميشود دينيمنتقل بهمولفانكتابهاي معترض ،
به نوعي به را نگرههايي چنين بخواهد هم آموزشي مسئول يا مدير چنانچه رسد مي نظر به
بنابراين.ميگيرد قرار اتهام مظان در نوعي به خود كند ، منتقل پرورش و آموزش مسئولان
درس ارائه چگونگي تكاپوي در بيشتر كارشناسان يا و معلمان ديني ، كتابهاي همايش در اغلب
عدم خاطر به ديني معلمان از برخي شايد ! بودهاند درسي كتابهاي تاليف روش از انتقاد يا
كمتر ولي باشند ، گلايهمند آموزشي ازسامانه تمركزگرا تاليفهاي نوع اين در مشاركت
.ميكند منتقل آموزشي مسئولان به را دينباوري آموزش شيوههاي از انتقاد جسارت كسي ،
روشهاي از كه داد آموزشي مسئولان به را امكان اين خرداد ، دوم رويداد بروز خوشبختانه
گسترده صورت به معلمان و كارشناسان راه سر بر موجود موانع و درسي كتابهاي حجم تدريس ،
از درسي كتاب ميليون فراواني 180 با متمركز درسي كتابهاي تاليف از انتقاد.كنند انتقاد
به پرورش و آموزش وزير حاجي ، مرتضي به اعتماد راي ارائه روزهاي در كه بود مسائلي جمله
اين اينك هم.ميشد مطرح اسلامي شوراي مجلس نمايندگان و آموزشي كارشناسان زبان از كرات
مسئولان كه است مسرتبخشي خبر اين و است رسيده پرورش و آموزش درون به انتقاد موج
.كنند بازنگري خود روشهايتوليد در بايد كه دريافتهاند نيز درسي كتابهاي توليدكننده
تعميق شده ، مطرح نيز پرورش و آموزش وزير مشاور گفتار در كه همچنان حال اين با
در ولي روبهروست ، مشكلاتي و چالشها با چه اگر جوانان و نوجوانان بين در ديني معارف
هم حاضر ، شرايط در.ماست تربيت و تعليم نظام انكارناپذير ضرورتهاي از فعلي شرايط
مسائل آموزش ساده زباني با و كليگوييها از خارج دارند دوست ديني آموزشهاي مخاطبان
.بگيرند ياد را جامعه در دين شده عرفي و ديني
گرايش عقلگرايي و تعقل سوي به ميبايست ديني كتابهاي مسالهكه اين طرح همچنين
نظرسنجي يك شروع نقطه ميتواند شود ، دنبال منطقي و عاطفي روشهاي طريق از يا كند پيدا
طريق از است بهتر ديني ، امور حوزه در درسي كتابهاي تدوين از قبل صورت هر در و باشد
سپس و كرد جستوجو را نيازها ابتدا ديني معلمان و جوان و نوجوان دانشآموزان از نظرسنجي
.نمود ارائه مكتوبي نسخه نيازها ، اين براساس
كه است باور اين بر نيز پرورش و آموزش درسي كتب تاليف كارشناس ،"اعتصامي دكتر"
اين براي مفيد عمر و باشند تحولات پذيراي قانونمند ، صورت به بايستي درسي كتابهاي
بر اصل ديني ، كتب تدوين در بار اولين براي كه است معتقد همچنين وي.است سال پنج تحولات
توليد براي واحدي نسخه نداريم بنا.است شده گذشته تكرار ، و حفظ جاي به تحقيق و تعقل
جمعبندي با بتوانند ديني كتب تاليف مسئولان اميدواريم ولي كنيم ، طرح ديني كتابهاي
اخير ، همايش در ديني دبيران نگاههاي ارزيابي و جوانان و نوجوانان ديني آسيبشناسي همايش
.كنند پيدا را مناسبي راهكارهاي
از ايشان عاليرتبه ، مسئولان از يكي با پرورش و آموزش مسئولان ديدار در قبل چندي
كه كتاب اين بود ، كرده ياد نوجوانان و كودكان به فلسفه ساده بيان در "سوفي دنياي" كتاب
بياني به رسيده ، چاپ به فرهنگي پژوهشهاي دفتر انتشارات توسط آن از پيراستهاي ترجمه
همه.ميدهد شرح بچهاي دختر براي حاضر عصر تا پيدايش زمان از را فلسفه تاريخ ساده
برقرار ارتباط آن با درست نوعي به توانستهاند كردهاند ، مطالعه را كتاب اين كه كساني
تاريخ و باوري دين زمينه در كتابي نيز فرانسوي نويسنده "كلمان رنه" آن بر علاوه.كنند
مادر كتاب اين در.دارد نام "تئو دنياي" كه است نوشته نوجوانان و كودكان براي اديان
اميد قطع او ماندن زنده از همه و است گرفته قرار مرگ بستر در كه را خود نوه بزرگي ،
او براي را جهان اديان تاريخ بزرگ ، مادر گردش ، اين طول در و ميبرد گردش به كردهاند ،
بهره بر علاوه پرورش و آموزش ديني كارشناسان كه ميشود توصيه اين بنابر.ميكند بازگو
امروزه.بكنند نيمنگاهي هم ديني كتابهاي محتواي به گرافيك ، و رنگ تصوير ، تنوع از جستن
درست.بدهيم افراد خورد به تصوير و گرافيك لعاب و رنگ با را چيزي هر كه شده مد نوعي به
قرار محتوا خدمت در جذبهبرانگيز ابزار يك عنوان به ميتواند گرافيك و تصوير كه است
نوجوانان ميتواند ساده ، زبان به علمي مباحث طرح و متن نگارش نوع حال همه در ولي گيرد ،
اين ديني كتابهاي تاليف حوزه در پرورش و آموزش كارشناسان.كنند جذب خود به را جوانان و
ديني كتابهاي ايران تمامي براي تهران در راحتي به نميتوان كه بشنوند هم را انتقاد
هم ايران نقاط اقصي ديني معلمان وزين ولي اندك ، تجربههاي از نيست بد كرد ، چاپ و نوشت
به هم را تبعاتي ارشد ، كارشناس چند علمي بضاعت با ديني كتاب نگاشتن وگرنه.گرفت بهره
آموزشي كارشناسان علمي توان از گرفتن بهره كنار در ميشود توصيه لذا و داشت خواهد دنبال
هم دانشآموزان خواستههاي و نيازها و ديني دبيران توان از نوعي به ديني ، كتابهاي مولف
.كرد استفاده
اسفندماه در رياضي آموزشي -علمي 4همايش
ميشود برگزار
تهران ، شهر پرورش و آموزش سازمان دانشگاهي پيش و نظري پرورش و آموزش مديريت سوي از
.ميشود برگزار اسفندماه در تهران رياضي دبيران براي آموزشي -علمي همايش چهار
توسط يافت ، خواهد ادامه اسفند تا 17 و شده آغاز آذر از 27 كه همايشها مجموعه اين
ارتقاي آنها ، برگزاري از هدف و ميشود اجرا تهران گانه مناطق 19 پرورش و آموزش مديريت
.است شده اعلام رياضي دبيران آگاهي و دانش سطح
شرح به ماه 81 اسفند در گانه همايشهاي 16 مجموعه اين از مانده باقي همايش برنامه 4
:است آزاد علاقهمندان براي آنها در حضور و بوده زير
خيابان پيروزي ، انتهاي:برگزاري محل /رياضي آموزش در خلاقيت همايش:اسفند 1381 3*
تا 11 9/تلفن7475002 /منطقه 13 پرورش و آموزش اداره هوايي ، نيروي
براي راهحل ارائه و درسي كتابهاي چالشدار مسايل و مطالب همايش:اسفند 1381 3*
پرورش و آموزش اداره ايتاليا ، نبش كيوان ، خيابان طالقاني ، خيابان:برگزاري محل /آنها
.تا 17 14/تلفن8962040 /منطقه 6
-وليعصر خيابان برگزاري محل /تحقيقاتي مسايل و دانشآموزان همايش:اسفند 1381 10*
تا 9/تلفن6494356 /منطقه 11 پرورش و آموزش صنيعيپور ، شهيد خيابان /منيريه از بالاتر
.12
:برگزاري محل /روزمره زندگي در آن كاربردهاي و احتمالات همايش:اسفند 1381 17*
/30/تلفن 7424389 /منطقه 8 پرورش و آموزش اداره طالقاني ، چهارراه از بعد دماوند ، خيابان
.تا 30/12 8
مدارس خودگرداني
آموزش آينده ، سال در كه كرد تصويب سال 82 بودجه بررسي ادامه در مجلس ، تلفيق كميسيون
و كند واگذار حقيقي افراد مديريت به را آموزشي واحدهاي درصد ده كه است موظف پرورش و
.نمايد پرداخت واحدها اين مديريت به را دانشآموزان تحصيلي هزينه سرانه است ، موظف دولت
تامين چگونگي مانند ، طرح اين جزئيات و است موضوع كليات به ناظر مصوبه اين كه چند هر
حدود واحدها ، اين بر پرورش و آموزش نظارت چگونگي واگذاري ، شرايط مدرسه ، مالي منابع
اين اما نيست ، روشن هنوز ديگر مسايل بسياري و آموزشي كادر انتخاب در مديريت اختيارات
تمركززدايي ، مدارس ، اداره در اوليا و مردم مشاركت جهت در شجاعانه گامي مجلس ، اقدام
مديريت.است دولتي مدارس در آموزشي شرايط بهبود و مدارس مديريت در خلاقيت و تحرك ايجاد
تداوم و است داده نشان مدارس ، كارآمدي افزايش در را خود ناتواني متمركز ، سيستم و دولتي
اما.ميشود پرورش و آموزش حوزه در مشكلات انباشت و بيشتر عقبماندگي باعث كنوني وضع
به را طرح اين "اجرايي مراحل" نتواند پرورش ، و آموزش مديريت كه دارد وجود نگراني اين
آثار كه شوند روبرو سردرگمي و آشفتگي چنان با اجرايي مراحل در ببردو پيش درستي نحو
متوسطه ، نظام تغيير كه نكردهايم فراموش.بماند باقي پرورش و آموزش در سالها تا آن منفي
كرد بحران دچار را متوسطه مقطع مدارس دهه ، يك به نزديك مديريت اجرايي ضعفهاي واسطه به
جديد نظام ظواهر از پارهاي حفظ و قديم نظام به محتوايي بازگشت در را چاره نهايتا و
و آموزش كنوني مديريت كنيم ، توجه نكته اين به كه ميشود تشديد وقتي نگرانيهاديدند
را "متوسطه جديد نظام" طرح اجراي مسئوليت كه است تركيبي همان داراي بيش و كم پرورش
بسيار سيستم يك به مربوط آنها تجارب تمام كه مديراني كه است اين سئوال.بودند عهدهدار
آيا و شوند؟ عهدهدار را خودگرداني سيستم به تحول مديريت قادرند ، آيا است بوده متمركز
مدارس ، واگذاري آئيننامه تدوين از قبل ميكنم ، پيشنهاد دارند؟ كار اين به تمايلي اصولا
از قبل مسئله ابعاد تا شود ، گذاشته بحث به مدارس در بويژه و عمومي افكار سطح در موضوع
به موضوع اگر.شود لحاظ طرح اين در معلمان حساسيتهاي و نظرات و شود روشن كاملا اجرا
با زياد احتمال به شود ، اجرا معلمان ، با مشورت بدون و بخشنامه قالب در و اداري شكل
مخالفين.بود خواهد شكست به محكوم صورتي ، چنين در و شد خواهد روبرو معلمان بياعتنايي
جاي به ديدهاند تناقض در (رايگان تحصيل) اساسي قانون سيام اصل با را آن مصوبه اين
اصل 30 اجراي براي لازم بودجه تامين توانايي دولت آيا باشيم ، واقعبين بايد دادن شعار
كامل اجراي عدم خاطر به را وزير استيضاح طرح كه محترمي نماينده دارد؟ را اساسي قانون
به آشنا و پرورش و آموزش اداري بخش همكاران از اتفاقا و بود كرده مطرح مجلس ، در اصل اين
مخارج تكافوي دانشآموزي ، سرانه آيا كه دهد پاسخ سئوال اين به است ، وزارتخانه اين مسايل
جز مدرسه نيازهاي تامين براي مديران ميدهد؟ را (...و تلفن برق ، آب ، گاز ، ) مدرسه اوليه
يادآوري را اساسي اصل 30قانون مرتبا كه همكاراني كنند؟ انتخاب را راهي چه اوليا به توسل
به فقر در مساوات آيا دهند؟ توضيح را طرح اين اجراي براي بودجه تامين چگونگي ميكنند ،
بعضي بنابه كه) رايگان تحصيل بودجه تامين براي چشماندازي آيا است؟ عدالت اجراي معناي
اين تصور دارد؟ وجود آتي سالهاي در (است پرورش و آموزش فعلي بودجه برابر برآوردها ، 5/1
معلمان مشكل حل پرورش ، و آموزش به وابسته شركتهاي واگذاري مدارس ، خودگرداني طرح كه است
بخش از خدمات خريد طريق از آنها انجام و وزارتخانه خدماتي و اداري بخش كردن كوچك مازاد ،
كه است اقداماتي جمله از حقوق روز و 30 خدمت سال با 25 بازنشستگي قانون خصوصي ، اجراي
.ميكند هموار وزارتخانه در پرورش و آموزش اصلاحات براي را راه
|