توسعه اصلي عاملين زنان ،
زنان امنيت و كيفقاپي
توسعه برنامه در زنان حضور از گزارشي
ملل سازمان
توسعه اصلي عاملين زنان ،
مراكز در آنان جنبشهاي و مسايل و زنان پيرامون گستردهاي مطالعات و تحقيقات كه سالهاست
انتقادگرايانه و تحليلي نگاهي نيز عمدتا و ميگيرد انجام دنيا پژوهشي و تحقيقاتي مهم
.است حاكم موضوع اين بر
وقتي تا اينكه يا است شهروندان و انسانها حقوق مساله حل گرو در زنان مسايل حل آيا اينكه
بزرگي نشانه زنان وضعيت آيا اينكه يا و نميشود تامين هم جامعه حقوق نشود حل زنان حقوق
اعاده انحصاري حل راه زنان وضعيت به رسيدگي مثلا يا و خير يا است جامعه حقوق تضييع از
!است؟ جامعه حقوق
نگاه كه چرا.است كلان و خرد سطح دو از قضيه ، با برخورد مستلزم ابتدا نكاتي چنين طرح
طيف كه است وسيع و گسترده بس موضوعي و ندارد تحقيقي و بررسي جنبه تنها زنان مسايل به
.ميدهد قرار پوشش تحت را شناختي جامعه مسايل از ملاحظهاي قابل
كرد دفاع همه براي...و آموزش حق -انتخاب حق -شهروندي حق از بايد عمومي و كلان سطح در
كلي چارچوب يك در ميتوان قالب همين در آنكه حال ميدهد ، پوشش نيز را زنان قشر طبعا كه
!كرد؟ توجه بيشتر (زنان) خاصي قشر و صنف به
يك به ميتوان زنان دادن قرار آموزش تحت با آيا كه ميشود مطرح سوال اين عبارتي به
منابع ، به دستيابي و عمومي درك مواهبآموزش ، تمام از و رسيد ايدهآل و آرماني جامعه
مرد ، و زن از اعم همگاني آموزش بخش در عظيم سرمايهگذاريهاي سايه در تنها يا برد بهره
!يافت؟ دست جوامع در انسانها اجتماعي حقوق اعاده به ميتوان جوان و پير
و اساسي نكات به را ما فرض ، پيش چند ارايه و طرح پرسشها ، اين پاسخ به رسيدن راه در
مهرههاي عنوان به ميتوان را خرد سطح در زنان اينكه ابتدا.ميشود رهنمون توجهي قابل
تاثيرگذاري نيز عشيرهاي و گسترده خانوادههاي در حتي و ناميد هستهاي خانواده هر اصلي
از صرفا آن الزامات رعايت و گروهي زندگيهاي در حاكم سنتهاي.است انكار غيرقابل زنان
كه است ايشان واسطه به نيز هستهاي خانواده زندگي در و ميشود ابقاء و ترويج زنان سوي
مطلق انديشه استمرار و تداوم بهتر عبارت بهميشود تعريف يا و تثبيت خانواده افراد نقش
از تنها زناشويي زندگي از افراد مشترك درك و تفاهم سايه در زندگي برعكس و مردسالارانه
.مييابد نشر كه است خانواده در زنان تفكرات بر حاكم انديشه اشاعه طريق
كاملا انسانها اجتماعي زندگي سيطره در مردان مطلق حاكميت كه جوامعي در گسترده مطالعه
امور فتق و رتق به صرف تصميمگيرندگان عنوان به مردان بسياري جهات از و است مشهود
در "بودون ريمون".است بوده زنان سوي از انديشه تثبيت و حقوق ابقاي اين ميپردازند ،
حاكم ، و برتر تفكر ابقاي كه دارد اشاره موضوع اين به اجتماعي مسايل تحليل روش كتاب
يعني.ميپردازد انديشه آن تبيين به دست فرو عنوان به كه است انديشهاي ابقاي نتيجه
است گروهي انديشه سوي از موضوع اين پذيرش نتيجه در بالاتر جايگاه به رسيدن و برتر حضور
.گرفتهاند قرار پايينتري جايگاه در كه
كلان و خرد سطح در انديشهها القاي و ابقاء در را زنان نقش ميتوان راستي به پس
انديشه به دادن بها و افراد حقوق اعاده همگاني آموزشهاي به ميتوان يا و گرفت؟ ناديده
خرد سطح در آنكه حال گفت ، سخن جوامع در كلان و گسترده سطح در انتخاب حق اجتماعي ، مشاركت
!نيست چنين
كه است مطلب اين بيانگر دبستاني مقطع در و نوجوانان پرورش و آموزش پيرامون تحقيقات
يا و گيرد قرار حمايت مورد خانواده كانون سوي از بخش اين در هزينه صرف و آموزش چنانچه
جامعه در واقعيتري سطح در آموزش و دانشآموختگان درصد شود ، پيگيري مادران توسط شخصا
دانش و علمي توان بردن بالا جهت هزينه صرف و زنان آموزش با راستي به و است يافته نمود
خود با فراگير و عمومي آموزش گسترش راه در را جامعهامان جمعيت از نيمي از بيش قشر ، اين
!نكردهايم؟ همراه و همگام
به هنگفت هزينههاي صرف نيازمند شهروندي حق و حقوق اعاده آموزش ، فرهنگ اشاعه مسلم قدر
در و برخوردارند يكسان حقوق از جامعه در انساني افراد تمام كه چرا است ، جوامع جمعيت قدر
اشاعه و ارايه) ويژه تسهيلات ارايه با آنكه حال.!منابع و هزينه صرف نيازمند خود جاي
عظيمي خيل كه چرا رفتهايم ، جلوتر گام چند شهروندي حقوق وتثبيت (زنان به ويژه آموزش
و نوجوانان پرورش و آموزش در بخصوص كه كردهايم همراه و همگام خود با را جامعه افراد از
گردانندگان و دولتها دوش از سنگيني بار (آينده شهروندان عبارتي به) كودكان و جوانان
.ميدارند بر جوامع
پسر كه است موضوع اين بيانگر خوبي خانوادههابه در آموزش نقش پيرامون اخير تحقيقات
و آرامتر (همكاران 1989 و گيلدر) دارند مطالعه اهل و تحصيلكرده مادران كه بچههايي
اين مشابه نيز اخيرا.دادند نشان دروس يادگيري و مطالعه به بيشتري تمايل منطقيترند ،
كه مشاهدهاي مورد بين 89 ازاست گرفته صورت تهران استان در نگارنده توسط تحقيقات
و %تا 78 بچهها دختر داشتند ، مطالعه اهل ولي تر پايين يا ديپلمه تحصيلكرده ، مادران
و مطالعه به بيشتري تمايل و بودند علاقهمندتر مدرسهشان دروس به نسبت %تا 83 پسرها
بالاتر بامعدل كارنامه داراي نفر مورد 66 بين 89 از.ميدادند نشان خود از يادگيري
كتابهاي آموزشهاي و مطالب از بهتري درك دختربچهها ميان اين در.بودهاند از17
كمتر امتحان يا و درس پرسش زمان در اندوختههايشان انتقال در و داشتهاند درسياشان
مفاهيم نيز پسران ميان در.ميدادند مطلب انتقال بهتر و ميشدند تنش و دچاراضطراب
انتقال در و ميكردند عمل خلاقتر حل راه ارايه در و ميكردند درك بهتر را رياضي دروس
.ميدادند نشان خود از بيشتري تمايل نيز جغرافي و تاريخ همچون كردني حفظ مطالب
.دارد را خود خاص تنبهات و اقتضائات اختصاصي ، امري مثابه به خرد سطح در زنان مساله اما
هر كه) مردسالاري جاي به سالاري زن تبليغ و مركزبيني خود آفت به توجه و زنان آسيبشناسي
است ملي پروژه يك از بخشي عنوان به كه زنان حقوق از دفاع جنبش در بايد (است نامطلوب دو
.گيرد قرار نظر مطمح
كار دستور در بايد خويش تكاليف و حقوق به نسبت آنان آگاهي همچنين زنان ، خودآگاهي
در ديني روشنفكران.گيرد قرار زنان نشريات و زنان سازمانهاي از اعم اختصاصي كانونهاي
و زنان خاص مسايل به پرداختن هرحال به.باشند پيش از فعالتر ميتوانند حوزههايي چنين
لحاظ از ابتدا.است بررسي و تعمق قابل جهت دو از زمينه اين در فعال گروههاي حركت
تشكيل زنان مورد در را روستانشين يا و شهري جوامع تفكر شيرازه آنچه و تاريخي بررسيهاي
و زنان فعاليتهاي از تحقيقي و آماري بررسيهاي و جامعهشناسي جهت از دوم ميدهد ،
.اجتماعي عرصه در ايشان گروهي مشاركتهاي
كه كساني و بزهكاران ميان در كه است امر اين بيانگر خوبي به تحقيقات از برگرفته نتايج
سرخوردهاند ، و كمسواد مادران داراي قابلتوجهي بخش هستند ، اجتماعي ناهنجاريهاي داراي
زندگياشان در متوسط آموزش از برخورداري و انتخاب حق اعاده شهروندي ، حق اعاده كه زناني
مساله طرح خود نيز اين.بودهاند برخوردار اجتماعي حقوق حداقل از و نداشته معنايي
جامعه يك شهروندان عنوان به خودباوري احياي و بازپروري در زنان نقش راستي به كه ميكند
!چيست؟ جوامع دسترس در و موجود منابع تمام از برخورداري و
و فرزندان آنكه حال نمود ، تامين ميتوان جامعه در را افراد اجتماعي حقوق واقعا آيا
آموزشهاي از زندگيشان طول در كه مييابند پرورش انسانهايي دامان در جامعه كودكان
جامعه در موجود منابع و مردان همچون هماهنگ و يكسان دسترسي نبردهاند ، بهره واقعي
!ميشود؟ مطرح حاشيهاي و پيراموني مسايل عنوان به مشكلاتشان و مسايل و ندارند
برخوردار يكساني حقوق از افراد همه آن در كه متعادل جامعه يك به رسيدن آخراينكه ، سخن
ابتدا دهد ، تشكيل را جامعه بر حاكم مشكلات از كوچكي بخش ناهنجاري و سرخوردگي و باشند ،
براي خصوصا مناسب و مساوي فرصتهاي نمودن فراهم و جامعه افراد از تبعيض رفع از بايد
اصلي كانونهاي حمايت بدون پرورش و آموزش بخش در هنگفت هزينههاي صرف.نمود آغاز زنان
و است كمي و كيفي صورت دو در سرمايه اتلاف نوعي به هستند ، مادران و زنان كه خانوادهها
كه خانههاست كنار و گوشه در نهفته استعدادهاي گرو در جوامع استعدادهاي نمودن شكوفا
و اقتصادي فرهنگي ، توسعه اصلي عاملين و دارند دست در را فرهنگ اشاعه در اصلي هدايت
!هستند سياسي نهايتا و اجتماعي
انوري مريم
زنان امنيت و كيفقاپي
رضاشاه سلطنت زمان در غرب تمدن مظاهر از يكي و زنان ملزومات از يكي عنوان به دستي كيف
مجامع و محافل در شد داده دستور زنان به زمان آن اسناد طبقشد ما كشور صرف فرهنگ وارد
خودداري وياجيب آستين پاكت بقچه ، درون خود ملزومات گذاشتن از و گيرند دست به كيف
(ص 46 ووداسمال 1936).كنند
خوبي به اماكن از بسياري بازرسين يقينا باشد؟ ميتواند چه زنانه كيف يك درون اما
مدارك تلفن ، دفتر -كليد پول ، كيف شك بدون اما.دهند پاسخ سوالي چنين به ميتوانند
.باشد داشته جاي زنانه كيف يك درون ميتواند...و مالي و شناسايي
سرقت و ميشود تلقي مهم جواهر و طلا زيورآلات نظير قيمتي اشياء ساير و پول پليس نظر از
توسط آنها سرقت كه است ارزشمند كيف محتويات تمام زن يك براي اما است پيگيري قابل آنها
اينجا درنمايد خدشهدار را زن يك اخلاقي و رواني امنيت ميتواند بزهكار و شرور افراد
.است شده ذكر ميگذارد زنان روحي و جسمي سلامت بر سرقتهايي چنين كه برخيپيامدهايي
دست به هيچوجه به نبايستي و دارد محرمانه جنبه كه شخصي و خانوادگي عكسهاي چنانچه -1
كه باشيم داشته خاطر به بايد است؟ خطرناك حد چه تا باشد رفته سرقت به بيفتد شرور افراد
تا فاسدان و دزدان كه است زيبنده آيا.ميكنند عمل باندي صورت به اغلب دزدان اينگونه
ميتواند حد چه تا سرقتهايي چنين پيامدهاي شوند؟ زن يك خصوصي حريم وارد حد اين
باشد؟ فاجعهبار
شرايط در وقت و هزينه مستلزم آنها به مجدد دسترسي كه غيره و پزشكي اسناد و دارو -2
نيست؟ خانوادهاش و او براي خطري زن يك جسمي و روحي سلامت افتادن خطر به آيا.است فعلي
زنان به آنها مجدد تهيه و تعويض براي سنگيني هزينه دارد قرار كيف درون كه كليدهايي -3
ميكند؟ تحميل
مال به كه گرفتهاند نظر در انتظامي مراكز در را مددكاراني انتظامي مقامات آيا -4
برساند؟ مقصد به را خود بايد چگونه رفته سرقت به اموالش كه زني رسانند؟ ياري باختگان
را خود بايستي چگونه نباشد مهيا ديگران كمك پذيرش شرايط يا و نكند كمك او به هيچكس اگر
برساند؟ مقصد به
اين پيامدهاي از پيشگيري جهت ميتوان تدابيري چه قانوني و حقوقي نظر از است ، اين سئوال
.انديشيد بزهكارانه و فراگير پديده
اين با بيشتري باقاطعيت عملي باارائهراهكارهاي ميرود انتظار انتظامي نيروهاي از
جلوگيري اجتماعي مفاسد بهساير ابعادسرقت گسترش از و برخيزند مقابله شومبه پديده
.بياورند عمل به
پور نقاش
توسعه برنامه در زنان حضور از گزارشي
ملل سازمان
پيشرفتهاي به گذشته دهه چند طي آسيا اگرچه:كرد اعلام ملل سازمان:اجتماعي گروه
از بسياري كارهاي هنوز اما شده ، نايل سياسي آزاديهاي پيشبرد زمينه در چشمگيري
در بايد كه است مانده باقي دولت ، در زنان به كليدي نقشهاي واگذاري:قبيل
.پذيرد تحقق منطقه اين
خود سالانه گزارش انتشار با ملل سازمان توسعه برنامه رويتر ، خبرگزاري گزارش به
آزادي يا دموكراسي كه ميكند استدلال اينگونه فيليپين ، پايتخت مانيل ، در
در ذاتي امري كه فقير ، كشورهاي براي نوشدارويي نه و لوكس شيئي نه انتخاب ،
.محسوبميشود انساني توسعه
جهاني موج شدن متوقف به نسبت كه درحالي "انساني2002 توسعه گزارش" در
سمت به كشورها از پرشماري شدن سرازير و و1990 دهههاي1980 در دموكراسي
هشدار اجتماعي و اقتصادي فزاينده تنشهاي برابر در گرفتن قرار يا و خودكامگي
شده توصيف جهان كشورهاي عمده از بهتر زمينه اين در آسيا عملكرد اما شده ، داده
.است
:گفت مطبوعاتي كنفرانسي در مزبور گزارش اصلي نويسنده ،"پار فوكودا ساكيكو"
اين اما ميشود ، مشاهده هم غيردموكراتيك بزرگ و مهم رژيمهاي آسيا در اگرچه"
شاهد مناطق ، ساير با قياس در آسيا.هستند شدن دموكراتيزه حال در نيز رژيمها
."است بوده انساني آزادي گسترش در مترقيانهتر و بيشتر تداوم با پيشرفتي
سازمان توسعه برنامه انساني توسعه شاخص براساس كه گروهبندي سه ميان در
شده تبيين كشورها در واقعي درآمد و آموزشي پيشرفت زندگي ، به اميد يعني ملل ،
توسعه برنامه "متوسط انساني توسعه" گروه در آسيايي كشورهاي عمده است ،
.دارند قرار ملل سازمان
آسياي اواخردهه 1990 ، در آسيا مالي بحران وجود با كه ميكند تصريح گزارش اين
پيشرفت ، بيشترين كسب با چين و يافت دست دهه اين در حايزاهميتي پيشرفت به شرقي
كه حالي در ساخت ، خود آن از جهان كشورهاي ميان رادر مقام96 سال2002 در
نيز جنوبي كره و سنگاپور.داشت قرار دهم و يكصد مقام در پيشتر كشور اين
و هاي33 مقام در پيشتر كه حالي در گرفتند ، جاي و27 هاي25 مقام در بهترتيب
گرفته جاي و47 مقامهاي60 در پيشتر كه مالزينيز و تايلند.داشتند قرار 35
.گرفت قرار مقام77 در هم فيليپين و يافتند دست و59 رتبههاي70 به بودند
كه سميناري در ملل ، سازمان توسعه برنامه مدير ،"براون مارك" ديگر ، سوي از
زنان نقش بر ميدادند ، تشكيل آسيا پارلمانهاي نمايندگان را شركتكنندگانش عمده
.كرد تاكيد دموكراسي ، پيشبرد هدف با دولت در
كه ميدهند تشكيل زنان را جهان مجالس نمايندگان از15درصد كمتر كه گفت او
.دارد متوسط رتبهاي ارتباط اين در آسيا
يا پارلمان در زنان حضور از ناچيز ميزان اين روي ، هر به":داشت اظهار براون
ناچيز مشاركت كه ميشود ، تلقي امر اين بر پاياني مثابه به تنها نه دولت ،
از نيمي اظهارنظر حق انگاشتن ناديده راحتي به ، سياستگذاري پروسه در آنان
."است كرده تضمين را جامعه جمعيت
هم آن جهان ، در كشور هاي11 پارلمان فقط كه اين پار ، فوكودا خانم گفته به
.دارد بسيار تاسف جاي دارد ، تعلق زنان به كرسيهايشان درصد فقط30
|