• اجراي ۹ گروه موسيقي در بخش بانوان
۹ گروه موسيقي در بخش ويژه بانوان هجدهمين جشنواره بين الملل موسيقي فجر به اجراي برنامه مي پردازند. به گزارش ستاد خبري هجدهمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر بخش ويژه موسيقي بانوان امسال در تالار وحدت برگزار مي شود. در اين بخش گروه «پري رخ» به سرپرستي پري زنگنه، گروه «ياران» به سرپرستي خاطره پروانه و افليا پرتو، گروه «تذور» به سرپرستي قدسيه مشيري به اجراي برنامه مي پردازند. همچنين، شاكه آقامال و نسرين ناصحي و شهلا ميلاني به اجراي رسيتال آواز كلاسيك مي پردازند. گروه هاي موسيقي «مزامير» به سرپرستي نسيم ثيابي، «شاطريان» به سرپرستي نيما ملك نژاد، «پريشاد» به سرپرستي پريچهره خلوتي، «سمن بويان» به سرپرستي باران رضايي، «ژنوا» به سرپرستي صبا احمدزادگان از ديگر گروه هاي شركت كننده در اين بخش هستند. در بخش موسيقي بانوان همچنين اركستر فارس نيز به اجراي برنامه مي پردازند.
• سرگرمي هنرمندان
يك هنرمند نقاش در گفت وگو با خبرنگار ايسنا گفته است: اصولا عملكرد ضعيف دوسالانه هاي نقاشي آن ها را از اهداف اصلي شان كه توسعه هنر، كشف خلاقيت ها و استعدادهاي جوانان و نقد و بررسي آثار هنري است دور كرده است و دست اندركاران آن به نوعي با تقسيم جوايز، هنرمندان را سرگرم كرده اند. علي مطيع، «دوسالانه ها» را محلي براي اعمال سليقه هاي شخصي عنوان كرده و گفته است: اصلاح ذهنيت دبيران بي ينال ها كه دو سالانه ها را فرصتي براي حمايت از عده اي مي دانند اولين كار جهت برداشتن گامي نوين است.
• چرا استقبال نمي شود
نمايشگاهي از آثار هنرمنداني چون «ناصر سيفي»، «كاظم چليپا»، «حبيب الله صادقي»، «حسين خسروجردي»، «حسين ياقوتي» و . . . هم اكنون در نگارخانه سوره برپاست. اين نمايشگاه به مناسبت بزرگداشت پيروزي انقلاب اسلامي برگزار شده است. حسين ياقوتي يكي از هنرمندان اين نمايشگاه با اشاره به تغيير ماهيت نقاشي پس از انقلاب به خبرنگار ايسنا گفته است: با پيروزي انقلاب اسلامي، نقاشي از جنبه صرف تزئيني خارج شد و هنرمندان نوع نگاه به نقاشي را تغيير دادند و بيان كردن باورهاي ديني و ايدئولوژيكي مردم در قالب و صورت نقاشي، امري مهم به شمار مي رفت.
وي درباره عدم استقبال از اين نمايشگاه گفته است: متاسفانه در چند سال اخير، دولتمردان به اين نگاه و كلا هنر ديني كمتر توجه مي كنند و استقبال كم از اين نمايشگاه نيز نشانگر همين امر است كه تا چه حد مديران فرهنگي بد عمل كرده اند. وي با انتقاد از مطبوعات گفته است: هميشه دغدغه هاي حزبي آنان به مسائل فرهنگي شان برتري داشته است. ياقوتي همچنين گفته است: در حال حاضر هر كدام از هنرها به سمتي رفته اند و همگي مسير مشخصي طي نمي كنند اين موضوع حتي در سينما و موسيقي نيز وجود دارد اما افراد حوزه هنوز بر آرمان هاي اوليه انقلاب متعهد هستند و آن را باور دارند و بر باور خود نيز اصرار مي ورزند.
• در هجدهمين جشنواره موسيقي فجر
۶ گروه موسيقي از كشورهاي مختلف جهان برنامه اجرا مي كنند. ۶ گروه موسيقي از كشورهاي ارمنستان، روماني، ايتاليا، آلمان، فرانسه، گرجستان و اوكراين برنامه اجرا مي كنند. گروه «آنسامبل» آلمان در اين بخش به اجراي موسيقي كلاسيك مي پردازند. گروه موسيقي ايتاليا قطعاتي از موسيقي فولكلور ايتاليا را با سازهاي محلي اجرا مي كنند. همچنين گروه هاي ارمنستان و روماني نيز در اين جشنواره به اجراي موسيقي فولكلور كشورهاي خود خواهند پرداخت. بر اساس اين گزارش گروه اوكراين در جشنواره امسال موسيقي كلاسيك و مدرن اجرا مي كند و گروه گرجستان نيز به اجراي موسيقي كلاسيك مي پردازد. در اين بخش همچنين ۳۰ نوازنده ارمنستاني با حسام الدين سراج و عبدالحسين مختاباد برنامه مشتركي اجرا مي كنند. مليك واساكاريان آهنگساز ارمنستاني قطعاتي از موسيقي ايراني را براي اين همكاري تنظيم كرده است.
• ابطحي و موسيقي پاپچ
روزنامه «سياست روز» مصاحبه محمدعلي ابطحي را با نشريه اينترنتي «كاپوچينو» منتشر كرده است. در اين مصاحبه ابطحي گفته است: «كار خوبي كه صدا و سيما كرد خارج كردن موسيقي پاپ از مرزهاي ممنوع شده بود. يك اقدام كاملا مهم. تعارض هم ميان اين دو گونه موسيقي نمي بينم. موسيقي براي حالت هاي مختلف آدم ها است، آدم هاي مختار نيازمندي هاي متفاوتي دارند كه ممكن است يكي در لحظه اي احساس كند كه با پاپ نيازش برطرف مي شود و يكي با موسيقي سنتي.
• ملغمه اي از زيبايي شناسي غربي
قباد شيوا هنرمند گرافيست با انتقاد از ارائه نشدن اثري با بيان جهاني در حوزه هنرهاي تجسمي گفته است: «اگر حافظ و مولانا حرفي زده اند جهاني، جاودان و تاثيرگذار بر دنيا، در عوض كدام يك از هنرمندان هنرهاي تجسمي ما، حرف، نگاه و جهان بيني در حد هنرمندان ادبي ما داشته اند؟ تنها در حيطه تجسمي هنر مينياتور آن هم نه به صورت امروزين خود، بلكه اگر خوب دقت كنيم اين هنر نيز ريشه و خاستگاه ادبي و فلسفي داشته و در تقسيم بندي هنري امروز، مينياتور بيشتر در رديف هنر تصويرگري قرار مي گيرد تا يك هنر مستقل. «شيوا» در ادامه «دوسالانه هاي نقاشي ايراني» را «ملغمه اي از مكاتب كشف شده در تاريخ هنر، آن هم با زيبايي شناسايي آتليه شده غربي» خوانده است.