سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۱ - شماره ۲۹۸۳- Feb, 18, 2003
شروع مجدد ليگ قهرمانان اروپا
بزرگان غايب
بهترين مربي سال ۲۰۰۲ آلمان روز يكشنبه اخراج شد او به همراه لوئيس
فان خال هلندي سرمربي مظلوم سابق بارسلونا غايبان اصلي دور جديد ليگ قهرمانان هستند
001400.jpg

امير عليزاده
ليگ قهرمانان اروپا بعد از دو ماه خواب طولاني زمستاني از امشب دوباره از سر گرفته مي شود و اين در حالي است كه حتي ديدارهايي مثل بارسلونا ـ اينتر و يوونتوس ـ منچستر يونايتد در سايه اخراج كلائوس تاپ مولر قرار دارد. مردي كه فصل گذشته با فوتبال مدرن و زيباي خود تيمي را راهي فينال كرد كه هيچ كس در رويا هم نمي ديد. كابوس تيم هاي انگليسي و بهترين مربي سال ۲۰۰۲ آلمان روز يكشنبه بعد از پنج شكست متوالي در بوندس ليگا كه يك ركورد محسوب مي شود، اخراج شد. او به همراه لوئيس فان خال هلندي سرمربي مظلوم سابق بارسلونا غايبان اصلي دور جديد ليگ قهرمانان هستند.
001405.jpg

۱۶ تيم برتر اروپا در اين فصل، امشب و فردا شب در نقاط مختلف قاره سبز ديدار سوم خود را در مرحله دوم برگزار مي كنند كه مهم ترين آنها امشب در نوكمپ و هايبوري و فردا شب در دل آلپي و سانتياگو برنابئو انجام مي شوند.


گروه A
بايرلوركوزن ـ نيوكاسل يونايتد
لوركوزن بعد از يك فصل موفق و هشت بازي در اين فصل، تاپ مولر را روي نيمكتش ندارد. در غياب او توماس هورستر سرمربي تيم آماتور لوركوزن رهبري باير را بر عهده گرفته است.
001430.jpg
001435.jpg

بايد ديد كه اين تغيير جنجالي كه ۲۵/۱ ميليون يورو غرامت را براي تاپ مولر در برداشت، براي بازيكنان سرخورده و نااميد لوركوزن كه پس از ۱۰ سال در ورطه سقوط به دسته دوم قرار دارد، در برابر كلاغ هاي سنت جيمز پارك موثر واقع مي شود يا نه؟ شاگردان سربابي رابسون كه با يك بازي كمتر در رده سوم ليگ برتر قرار دارند در گروه A ليگ قهرمان به هيچ وجه وضعيت خوبي ندارند. ياران آلن شيرر با دو شكست سنگين در برابر اينترميلان و بارسلونا در «باي آرنا» به مصاف لشكر شكست خورده لوركوزن كه يك رهبر جديد و ناشناس دارد خواهد رفت. پيرمرد زيرك نيوكاسل در اين بازي دو مهاجم خود يعني آلن شيرر و كرگ بلامي را به علت محروميت در اختيار ندارد ضمن اينكه هوگو ويانا و گري اسپيد نيز مصدوم هستند. چه موقعيتي از اين بهتر براي مردان سرخ پوش باير جهت رهايي از بحران به ظاهر بي پاياني كه گريبان آنها را گرفته است؟
بارسلونا ـ اينترميلان
001475.jpg
001480.jpg

در حساس ترين ديدار امشب بارسا با سرمربي جديدش آنتيچ، ميزبان اينترميلان است. اين بازي تا حدود زيادي سرنوشت يكي از تيم هاي صعودكننده به مرحله بعد را مشخص مي كند، چرا كه هر دو شش امتيازي هستند و بالاتر از بايرلوركوزن و نيوكاسل كه امتيازي ندارند در صدر هستند. كاتالان ها با آنتيچ صربي در دو ديدار اخير لاليگا مقابل آتلتيكو بيلبائو و اسپانيول چهار امتياز كسب كرده و تا حدودي از بحران دوران فان خال خارج شده اند. در دربي بارسلون، آبي و بنفش ها موفق شدند شنبه شب اسپانيول را با نتيجه دو بر صفر شكست دهند و به رده نهم صعود كنند. به نظر مي رسد پس از اخراج فان خال و استعفاي گاسپارت، بارسلونا از بحران خارج شده باشد. اما بايد ديد كه رادومير آنتيچ مي تواند زنجير پيروزي هاي فان خال را در اروپا ادامه دهد يا اينكه در نوكمپ از نرآتزوري شكست مي خورد و در برقراري ركوردي جديد ناكام مي ماند. در صورت پيروزي، «بارسا» براي دهمين بار متوالي در ليگ قهرمانان طعم برد را خواهد چشيد. تيمي كه به رهبري فان خال هلندي در هر ۹ ديدار فصل پيروز ميدان بوده. آنتيچ از يار جديد آرژانتيني خود خوان پابلو سورين نمي تواند در اين فصل ليگ قهرمانان استفاده كند چرا كه او در همين فصل با پيراهن لاتزيو در جام يوفا بازي كرده است.
در آن سوي ميدان هكتور كوپر آرژانتيني نگراني هاي به مراتب بيشتري نسبت به آنتيچ دارد. نيكولابئاتي ستاره ۱۹ ساله اينتر كه در پيروزي ۳ بر ۲ مقابل لوركوزن ۱۹ دقيقه بازي كرد و اولين تجربه خود را در ليگ قهرمانان كسب كرد، در يك ديدار دوستانه تيم زير ۲۰ سال اينتر در ليبي از ناحيه زانوي راست مصدوم شد و احتمالا تا پايان فصل قادر به بازي نخواهد بود. علاوه بر او امره بلوزوگلو هافبك ترك ميلاني نيز مصدوم است. امره ۲۲ ساله كه در خط مياني يكي از اركان اصلي كوپر به شمار مي رود در پيروزي ۳ بر صفر اينتر در هفته بيستم سري آ مقابل رجنيا مصدوم شد و به گفته فرانكو كومبي پزشك تيم احتمالا تا سه هفته ديگر غايب خواهد بود. زوج امره در خط مياني ماتياس آميدا و دو مدافع اين تيم دانيله آداني و فرانچسكو كوكو نيز به ليست مصدومين كوپر اضافه مي شوند. در خط حمله نيز وضع بهتر نيست. هرنان كرسپو كه در كنار فيليپو اينتزاگي با ۹ گل بهترين گلزنان ليگ قهرمانان است مصدوم است، ضمن اينكه هموطن او گابريل باتيستوتا يار جديد اينتر هم نمي تواند براي تيمش بازي كند چون در همين فصل براي آ. اس. رم در اروپا به ميدان رفته است. با وجود همين مشكلات بود كه اينتر روز سه شنبه در هفته بيست و يكم سري آ ۲ بر يك از كيه وو شكست خورد.

گروه B
آرسنال ـ آژاكس آمستردام
001440.jpg
001445.jpg

يكي ديگر از ديدارهاي جالب توجه امشب همين بازي است. دو تيم صدرنشين گروه B در حالي در هايبوري به مصاف هم مي روند كه هر دو در اوج آمادگي به سر مي برند. آرسنال در ديدار فوق العاده حساس روز شنبه در مرحله يك هشتم نهايي جام حذفي انگلستان منچستريونايتد را در اولد ترافورد با نتيجه دو بر صفر شكست داد و شاگردان رونالد كومن نيز در هفته بيستم ليگ هلند شنبه، اف. ث. گرونينگن را دو بر يك مغلوب كردند تا اختلاف چهار امتيازش با آيندهوون صدرنشين را حفظ كند. آرسن وانژه در اين فصل هم در ليگ برتر انگلستان و هم در ليگ قهرمانان مزد فوتبال مدرن و زيباي خود را گرفته است. توپچي هاي لندن با ارائه زيباترين فوتبال جزيره با ۳ امتياز اختلاف نسبت به شاگردان سر آلكس فرگوسن در صدر قرار دارند و در اروپا نيز از مدعيان اصلي قهرماني به شمار مي روند. جالب اينكه هر دو تيم رم را شكست داده و با والنسيا تساوي كرده اند.

رم ـ والنسيا
001490.jpg
001495.jpg

فابيو كاپلو و تيمش در اين روزها اصلا حال و روز خوشي ندارند. در سري آ بعد از تساوي صفر ـ صفر روز شنبه مقابل برشيا در ميانه هاي جدول است و بعيد است كه تا پايان فصل بتواند به ليگ قهرمانان و حتي جام يوفا راه پيدا كند. در ليگ قهرمانان نيز با دو شكست مقابل آرسنال و آژاكس در قعر رده بندي اين گروه قرار دارد. گرفتن امتياز در برابر والنسيا حتي در ورزشگاه المپيك رم بسيار دشوار خواهد بود، وانژه و كومان هم اين تجربه را دارند. چرا كه تيم رافا بنيتز در اين فصل همواره تيمي قدرتمند بوده است. بعد از تساوي صفر ـ صفر در هايبوري، حالا نوبت رمي هاست كه در برابر تيم مستحكم و دفاعي بنيتز بايستند. والنسيا در لاليگا نيز از تعقيب كنندگان سرسخت رئال مادريد و سوسيداد است. آنها شنبه شب با شكست دو بر صفر مالاگا جايگاه خود را در بالاي جدول مستحكم كردند. بنيتز كه به ۳ امتياز اين بازي سخت احتياج دارد مشكل غيبت كوروتورس را هم حل كرده است. مدافع راست والنسيا كه يك ماه پيش در برابر سوسيداد مصدوم شد تا پايان فصل غايب خواهد بود، به همين دليل سران باشگاه خيلي زود دست به كار شدند و با آنتوني رويلر مدافع تيم رن فرانسه ماه گذشته قرارداد بستند. رويلر در ادامه فصل ليگ قهرمانان مي تواند با پيراهن والنسيا بازي كند. ضمن اينكه خاوير گوريدو يك گزينه ديگر براي اين پست است.

گروه C
رئال مادريد ـ بوروسيا دورتموند
001450.jpg
001455.jpg

در گروهي كه بسيار دشوار است و لقب تكراري «گروه مرگ» را يدك مي كشد، مدافع عنوان قهرماني در قعر جدول قرار دارد. پس از شكست در سن سيرو و تساوي دو ـ دو مقابل لوكوموتيو مسكو در سانتياگو برنابئو، ستارگان نازپرورده دل بوسكه وضعيت وخيمي دارند. فردا شب سفيدپوشان مادريد ميزبان شاگردان ماتياس سامر هستند و ۳ امتياز اين بازي برايشان حياتي است. اما نقطه ضعف اصلي رئال كه خط دفاعي اش است در غياب فرناندو هيروي ۳۴ ساله برجسته تر خواهد بود. كاپيتان رئال در بازي مقابل بتيس از ناحيه زانو مصدوم شد. شايد تنها امتيازي كه رئال نسبت به دورتموند و ميلان دارد اين است كه يك ماه ديگر در مسكو به ميدان مي رود و از سرماي سخت پايتخت روسيه تا حدودي خيالش راحت است. شاگردان سامر با پيروزي چهار بر يك روز شنبه مقابل بوخوم در هفته بيست و يكم بوندس ليگا تا حدودي از بحران كوچكي كه در نيم فصل دوم به آن دچار شده بودند خارج شدند و اختلاف ۸ امتيازي خود را با بايرن مونيخ حفظ كرد. دورتموندي ها كه در سرماي نوامبر مسكو لوكوموتيو را شكست دادند، تيمي غيرقابل پيش بيني هستند. سامر اميدوار است تا در مجموع دو ديدار مقابل رئال در اين هفته و هفته آينده در استاديوم وست فالن چهار امتياز كسب كند.

آ. ث. ميلان ـ لوكوموتيو مسكو
001500.jpg
001505.jpg

ميلاني ها اين فصل را بسيار توفاني آغاز كردند. اما در هفته هاي اخير دچار افت محسوسي شده اند. دو شكست در سه بازي كه باخت چهار بر يك به باشگاه پروجا يكي از آنها بود، حاصل كار روسونري در هفته هاي اخير بوده است. شايد اين افول ارتباط مستقيم با افت فيليپو اينتزاگي داشته باشد. اينتزاگي كه با گل هاي خود يك تنه بايرن مونيخ را از گردونه مسابقات خارج كرد، تك گل مقابل بوروسيا را نيز در استاديوم وست فالن به ثمر رساند. او همچنان با ۹ گل آقاي گل ليگ قهرمانان است. در هر صورت مشكي و قرمزها آن وجهه شكست ناپذيري خود را از دست داده اند. نه تنها اينتزاگي بلكه ساير اعضاي تهاجمي تيم مثل آندره شوچنكو، يان دال توماسون و ريوالدو نيز طلسم شده اند. خيلي ها ناهماهنگي شوچنكو و اينتزاگي را دليل اصلي اين بحران مي دانند. ولي خط مياني ايتاليايي ها با بازگشت فرناندو ردوندوي آرژانتيني كه از مصدوميت بلندمدت زانو رهايي يافته، قوي تر شده است. كارلو آنجلوتي كه به گفته گالياني قراردادش تمديد شده است، به خوبي مي داند كه كسب سه امتياز مقابل قهرمان اين فصل روسيه گام بلندي به سوي مرحله يك چهارم خواهد بود.

گروه D
يوونتوس ـ منچستريونايتد
001420.jpg
001425.jpg

حساس ترين ديدار فردا شب در استاديوم دل آلپي برگزار خواهد شد. با انجام دو بازي فردا شب و هفته آينده در اولد ترافورد نه تنها سرنوشت تيم اول اين گروه تا حد زيادي مشخص خواهد شد بلكه رقابتي قديمي مجددا احيا مي شود. شياطين سرخ و بيانكونري تا به حال ۶ بار در ليگ قهرمانان به مصاف هم رفته اند. آخرين ديدار آنها در مرحله نيمه نهايي فصل ۹۹ ـ ۱۹۹۸ بود كه در مجموع رفت و برگشت به پيروزي چهار بر سه منچستر منجر شد. شاگردان روباه پير اسكاتلندي اولدترافورد پس از شكست در ديدار حيثيتي مقابل آرسنال از لحاظ روحي وضعيت خوبي ندارند. ضمن اينكه خط مياني يونايتد اصلا خوب كار نمي كند كه در بازي شنبه در برابر آرسنال نيز به خوبي مشهود بود و اين بيشتر به خاطر افت شديد ديويد بكام و روي كين است. دغدغه مارچلوليپي به طور حتم غيبت آلساندرو دل پيرو است. دل پيرو كه در اين فصل تولدي دوباره داشت و در سري آ ۱۲ گل و در ليگ قهرمانان ۴ گل به ثمر رسانده، تا اواسط ماه مارس به علت مصدوميت غايب خواهد بود.

اف. ث. بازل ـ دپورتيو لاكرونيا
001465.jpg
001470.jpg

خاوير ايرورتا كه در دو بازي تنها يك امتياز در برابر يوونتوس كسب كرده، در بازل به سه امتياز مقابل تيم شگفتي ساز سوئيسي اين فصل سخت احتياج دارد. شاگردان روسي كه دو شكست سنگين را مقابل منچستر و يووه متحمل شده اند، آنتونيو اسپوزيتو را در اختيار ندارند. گاليسيايي ها نيز سزارمارتين مدافع خود را در اين ديدار ندارند.
مارتين در بازي چهارشنبه تيم ملي اسپانيا مقابل آلمان مصدوم شد و تا سه هفته قادر به بازي نيست، اما ايرورتا اميدوار است تا مارتين به دو بازي آخر لاكرونيا مقابل يووه در دل آلپي و منچستر در ريوزور برسد.
001510.jpg

در حاشيه ليگ قهرمانان
بليت بازي فينال پيش فروش مي شود
براي مردم انگلستان و به خصوص شهروندان منچستر بيست و هشتم ماه مه روز خاطره انگيزي خواهد بود. در اين روز قرار است فينال ليگ قهرمانان در ورزشگاه اولد ترافورد برگزار و قهرمان اين دوره شناخته شود.
براساس اعلام يوفا قرار است از هفدهم مارس ۲۰۰۳ پيش فروش ديدار نهايي آغاز شود. از اين تاريخ به بعد به مدت چند روز ۶۰۰/۶۶ برگ بليت مسابقه به فروش خواهد رسيد كه از نظر تقسيم بندي و سهميه آمار جالبي دارد.
يوفا اعلام كرد كه از اين تعداد بليت ۹۰۰/۱۸ بليت به هريك از طرفداران دو تيم فيناليست خواهد رسيد كه در حدود نيمي از تعداد كل بليت ها خواهد شد. ۶۸۵/۱۰ بليت نيز سهميه خود يوفا خواهد بود. جالب است كه شش هزار بليت نيز به اسپانسرها اختصاص يافته و ۵۴۰۵ بليت نيز به رسانه هاي گروهي تعلق دارد. باقي مانده بليت ها يعني ۶۸۱۰ بليت نيز در فروش آزاد به بازار عرضه خواهد شد. اين بليت ها در وب سايت يوفا قابل رزرو خواهد بود و با توجه به ميزان تقاضاي بيش از عرضه بايد منتظر قرعه كشي اين بليت ها بود. گرهارد ايگنر عضو بلندپايه يوفا نيز اظهار داشته كه همواره در فروش بليت ديدار نهايي تعادل خاصي رعايت مي شود و معمولا طرفداران تيم هاي فيناليست در اولويتند.

گفت وگو
بعد از فوتبال نقاش مي شوم
گفت وگو با رضا حيدريان ـ بخش پاياني
001460.jpg
اميرحسين ناصري
• آيا دو ورزش فوتسال و هندبال با هم سنخيتي دارند؟
براي دروازه بان ها بيشتر است دروازه بان هندبال روي زمين نمي خوابد. توپ هاي بالا را با دست و پايين را با پا مي گيرد. وقتي كه دروازه بان هندبال در بازي فوتسال شركت مي كند خيلي بهتر كار مي كند. بعضي كشورها مدتي دروازه بان هاي فوتسالشان را در مسابقات هندبال شركت مي دهند. گلر اسپانيا اين طور است.
• اگر تورنمنتي در اروپا برگزار شود و تيم ملي ايران هم شركت كند، به نظرت چه نتايجي كسب مي كند؟
ما چند وقت پيش در تورنمنتي كه در ايتاليا برگزار شد، شركت كرديم. اتفاقا بد بازي نكرديم. شايد خوب نتيجه نگرفتيم ولي بد هم بازي نكرديم. بازي با آرژانتين را ۵ بر ۳ باختيم، به روسيه ۲ - ۳ باختيم، بازي با چك را ۳ - ۵ واگذار كرديم. برزيل، بلژيك را ۰ - ۱ برد ولي ما ۳ - ۹ برديم.
• ظاهرا ما روي پنالتي ها هم مشكل داريم.
نمي دانم، گاهي اوقات اين طور مي شود. بعضي از بچه ها پنالتي هاي تمرين را عالي مي زنند ولي در مسابقه. . . جو بازي هم مهم است.
• البته اين طور به نظر مي رسد كه كلا تيم هاي ورزشي ما به لحاظ روحي شرايط مساعدي ندارند.
ببينيد، ما دو مسابقه با ايتاليا در تهران برگزار كرديم. بازي اول استرس بچه ها بالا بود. بازي با تيم هاي مطرح هم استرس كلي تيم را مي گيرد و هم نكات ريز بازي با تيم هاي مختلف را مي فهميم. خب ما يك دفعه مي رويم جام جهاني. اينكه بازي اول هم حذف مي شويم، استرس بچه ها را بالا مي برد. ما حالا ديگر هيچ استرسي براي بازي با ايتاليا نداريم. شايد اگر يكبار ديگر قرار باشد كه بازي كنيم آنها استرس داشته باشند نه ما.
• مربي ايتاليا گفته بود به شما و شمسايي در تيم ملي اش نياز دارد و حتي اگر تابعيت اين كشور را مي پذيرفتيد مي توانستيد در آن تيم بازي كنيد. جالب اينجاست كه در چند ماه گذشته، شما (شمسايي و حيدريان) پس از رضازاده، دومين پيشنهاد را براي پذيرفتن تابعيت كشوري ديگر دريافت كرديد.
من حاضرم بروم ايتاليا ولي نه با تابعيت ايتاليايي. دلم مي خواهد بروم در باشگاه هايشان بازي كنم فقط براي پيشرفت. هيچ وقت نمي توانم بپذيرم غيرايراني باشم. البته فدراسيون در حال رايزني است كه اگر بشود برويم آنجا بازي كنيم.
• خودشان پيشنهادي ندارند؟
مربي شان با آقاي انصاري فرد صحبت كرده بود. در مورد من و آقاي شمسايي.
• پيشنهاد ديگري داشته ايد؟
قرقيزستان بود كه پيشنهاد كرده بودند هم براي بازي و هم براي مربيگري به آنجا بروم ولي ديدم كشورشان در فوتسال ضعيف است و پيشرفتي نخواهم داشت. ضمن اينكه به لحاظ مالي هم پيشنهاد جالبي نبود.
هلند هم درست شد ولي به آن صورت شرايط مساعدي نبود. بايد درس و كارم را ول مي كردم و مي رفتم. البته اگر ايتاليا پيشنهاد بدهد مي روم چون فوتسال قوي اي دارند.
• از كشورهاي حاشيه خليج فارس چطور؟
چند بار رفته ام امارات بازي كرده ام. هم ساحلي هم سالني. آنها فقط ماه رمضان بازي برگزار مي كنند.
• ساحلي چطور است؟
خيلي سخت. پابرهنه آن هم روي شن نمي تواني با توپ حركت كني. بيشتر توپ را سانتر مي كنند روي دروازه ها. ابعادش هم از ابعاد زمين سالني كوچك تر است.
• گويا خيلي هم طرفدار دارد.
در سواحل برزيل زمين هاي زيادي هم براي فوتبال و هم واليبال ساحلي وجود دارد.
• ايران مي تواند فوتبال ساحلي داشته باشد؟
اين نوع بازي ها بيشتر در كيش برگزار مي شود، آن هم جنبه تفريحي دارد. واليبال هر ساله برگزار مي شود ولي فوتبال را نمي دانم.
• به نظرت يك فوتباليست چقدر نياز دارد كه زمينه هاي مختلف فوتبال را بشناسد و كار كند؟
نمي توانند وارد حيطه هم شوند. اگر تفريحي باشد اشكالي ندارد ولي بيشتر نبايد شود.
• هيچ وقت وسوسه نشده ايد كه روي چمن بازي كنيد؟
آقاي فتح الله زاده چند بار پيشنهاد داد ولي من نرفتم.
• چرا؟ روحيه اش را نداري؟
نه. شايد علاقه ام بيشتر به سالني است.
• اما درآمد چمني بالا است.
اين تصميم گيري شخصي بوده، شايد هم اشتباه كرده باشم.
• فوتبال هم بازي مي كني؟
فقط براي تيم دانشگاه. چپ، وسط يا فوروارد بازي مي كنم.
• قبلا چطور؟
تفريحي. هم خاكي، هم چمني.
• چقدر كارهاي فوتبال سالني روي چمن به كارت مي آيد؟
فوتبال راحت تر است. فضا زياد و جاي مانور بيشتر است.
• از بحث فوتبال خارج شويم. مي خواهي ادامه تحصيل بدهي؟
اگر بشود، مي خواهم تا فوق ليسانس بروم.
• فكر مي كني روحيه ات با فوتبال سازگار است يا دوست داشتي كار ديگري بكني؟
من هنر را خيلي بيشتر دوست داشتم. قبلا نقاشي مي كردم ولي حالا كم شده. ۲ سال پيش عضو افتخاري دانشكده صداوسيما بودم. آبرنگ، تذهيب و بخش هاي ديگر. فعلا تصميم دارم فوتبال را دنبال كنم ولي بعد از خداحافظي حتما نقاشي را ادامه مي دهم.

حاشيه ورزش
• انحلال تيم ملي عراق و اعزام آنان به سربازي
001410.jpg

برند اشتانگه سرمربي آلماني تيم ملي عراق براي دومين بار در طول دوران مربيگري خويش قرباني مسائل سياسي شد. سرمربي سابق تيم ملي آلمان شرقي كه مجبور شد از سمت جنجالي خود كناره گيري و بنا بر توصيه وزارت امور خارجه آلمان بغداد را ترك كند در اين باره به شبكه تلويزيوني ARD گفت: «دقيقا مثل سال ۱۹۸۴ پدرخوانده هاي سياست بر كارم پايان بخشيدند و مانع كسب و كارم شدند. »
اشتانگه كه از ۱۰ نوامبر سال گذشته در اين سمت قرار گرفت و قراردادي چهار ساله تا جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان با فدراسيون فوتبال عراق بست، به خاطر فراخواندن تمامي بازيكنان عراق به خدمت سربازي، بيكار شد و از بغداد به امان پايتخت اردن رفت و از آنجا به سمت فرانكفورت پرواز كرد تا مجددا در زادگاهش «نيا» در ايالت تورنيگن مستقر شود. «نمي دانم كه روزي مي توانم بازيكنانم را زنده ببينم يا نه. » با وجود اين اشتانگه به روزنامه تاگس سايتوگ گفت كه آرزو مي كند تمام اين مشكلات به زودي تمام شود و او به عراق باز گردد. اما ديگر راه حل صلح جويانه و غيرنظامي را براي عراق ممكن نمي داند. «اين جنگ مدت هاست كه قطعي شده. » حتي تصور ريزش بمب روي سر مردم عراق كه بازيكنان او نيز شامل آنها هستند برايش دردناك است. «واقعا متاسفم كه سياست نتوانست راه حل ديگري را به جز بمباران فوتباليست هاي من پيدا كند. »
اشتانگه در تحريم المپيك ۱۹۸۴ نيز قرباني سياست ابرمردان اين سياره شده بود. وي در آن زمان سرمربي تيم ملي آلمان شرقي بود و به المپيك ۸۴ لوس آنجلس راه يافته بود، اما به ناچار فداي دستورات «بلوك شرق» شد. آنها در انتقام از تحريمي كه چند كشور غربي چهار سال قبل از آن در المپيك مسكو به عمل آورده بودند، بازي هاي «شهر فرشته ها» را تحريم كردند. او حالا عراق را نيز بايد ترك مي كرد و تمامي برنامه هايش را لغو مي نمود. اين سرمربي ۵۴ ساله برنامه هاي بلندمدتي را براي اين تيم تا جام جهاني ۲۰۰۶ در نظر گرفته بود. مسابقه مقدماتي تيم اميد عراق در ۵ آوريل با ويتنام براي صعود به المپيك آتن قرار بود يك گام رو به جلو باشد. «من در عراق شور و شوق جديدي را ايجاد كرده بودم و برنامه ريزي جامعي را براي راهيابي به جام جهاني داشتم. »
اشتانگه پيش از اين علاوه بر تيم ملي آلمان شرقي، در لايپزيگ و هرتابرلين نيز شاغل بود. اما پس از روشن شدن همكاري او با «اشتازي» چاره اي جز ترك آلمان نداشت. براي همين ابتدا به بلغارستان رفت و مربي تيم صوفيه شد و پس از آن روي نيمكت تيم «پرت گلوري» استراليا نشست. در نهايت مربيگري تيم ملي عمان را برعهده گرفت، اما تجربه كار در عراق براي او بي نظير بود. «من صد مربي را آموزش دادم و در بسياري از تيم ها كار كردم. اما در هيچ جا همانند عراق آزاد نبودم. صدام و پسرش عدي كاري به كارم نداشتند و حتي اگر با من ملاقات هم مي كردند واهمه اي نداشتم. من از كار در عراق پشيمان نيستم و به آن افتخار مي كنم. كار با بازيكنان با استعداد و با انگيزه عراقي به هيچ وجه قابل قياس با فوتباليست هاي پرمدعاي عماني نيست. »
001485.jpg

به احتمال زياد تمامي اين حرف ها در آينده تنها در دفترچه خاطرات اشتانگه باقي خواهند ماند. دفترچه اي كه برگه دوشنبه ۱۰ فوريه در آن با حرف هاي يك كودك عراقي پر شده است كه در روزنامه سوئيسي Weltwoche نيز چاپ شد. «به هنگام صبحانه يك پسربچه عراقي با من درد دل مي كرد و آرزويش را به من گفت: شرودر، شيراك و پوتين بايد به همراه شارون و عرفات به بغداد بيايند و با رئيس جمهور حرف بزنند تا در عراق جنگ نشود. چرا سياستمداران هيچ گاه از اين ايده ها ندارند؟»
مشخص نيست كه آيا اشتانگه پاسخي به اين كودك داده يا نه، اما با اينكه روزي مي گفت رانندگي در اتوبان هاي آلمان از كار كردن در عراق خطرناك تر است، مي دانست كه شرايط فرق كرده است و سرانجام اين سرزمين را با آرزوي بازگشت ترك كرد. مثل ساير آلماني هاي حاضر در عراق كه بنا بر توصيه وزارت خارجه در ۱۰ فوريه مجبور به ترك عراق شدند. البته ولفگانگ سيدكا سرمربي تيم ملي بحرين و راينر هولمان سرمربي الشباب دبي را هيچ خطري تهديد نمي كند و هر دو مي توانند قراردادشان را تمديد كنند، با اينكه سيدكا در مجله كيكر اظهار داشته كه تمايلي به تمديد قرارداد خود كه در ماه اكتبر پايان مي يابد، ندارد.

• طلا، نقره شد
ظاهرا قانون گل طلايي نتوانسته هيچ محبوبيتي بين اهالي فوتبال پيدا كند. اين قانون كه از آن به عنوان مرگ ناگهاني نيز ياد مي شد در آينده نه چندان دور به گل نقره اي مبدل خواهد شد. تفاوت گل طلايي و نقره اي در اين است كه در قانون جديد پس از به ثمر رسيدن گل بازي تمام نخواهد شد و تيم ها تا پايان نيمه جاري وقت اضافه بازي خواهند كرد و در صورت عدم تغيير نتيجه با پايان همان نيمه بازي تمام مي شود.

ورزش
اقتصاد
ايران
جهان
زندگي
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |