چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۰ - Feb.26,2003
المرء مخبوء تحت لسانه.
آدمي، در زير زبان خويش نهفته است.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
روي و رياي خلق به يك سو نهاده ايم
عمري است تا به راه غمت رونهاده ايم
در راه جام و ساقي مهرو نهاده ايم
طاق و رواق مدرسه و قال و قيل علم
فريادهاي ضدجنگ از فيلم، كتاب و موسيقي
جرج مايكل نسبت به سياست هاي جنگ طلبانه بلر و بوش به شدت معترض است
توني بلر در ام.تي.وي به پرسش هاي نوجوانان درباره جنگ پاسخ مي دهد
a كتاب « مور» در هجو جرج بوش و دولت اوكتاب سال بريتانيا شد
002610.jpg
كتاب «سفيدپوستان احمق» نوشته مايكل مور، نويسنده و فيلمساز، جايزه كتاب سال بريتانيا را تصاحب كرد. اين كتاب طنزآميز به شدت از سياست هاي جنگ طلبانه جرج بوش و دولت او انتقاد كرده است و ناظران انتخاب آن را نشانه نارضايتي عمومي از جنگ احتمالي عليه عراق ارزيابي كرده اند.
به گزارش بي.بي.سي اين كتاب براي دريافت جايزه مذكور، از زندگي نامه پرفروش روي كين، هافبك معروف منچستر يونايتد كه برنده جايزه بوكر هم شده بود پيشي گرفت.
پيروزي غيرمترقبه مور، با حمايت عمومي كتاب خوانان بريتانيايي همراه بود كه امسال براي نخستين بار براي مشاركت در انتخاب كتاب سال دعوت شده بودند. پيش از اين تنها دست اندركاران صنعت نشر اجازه دادن رأي براي اين انتخاب را داشتند.
مريك ديويدسن، برگزاركننده انتخاب كتاب سال بريتانيا در اين باره گفت: «اين انتخاب، يك رأي منفي قدرتمند از سوي دست اندركاران صنعت نشر و مردم بريتانيا به جنگ است.»
كتاب «سفيدپوستان احمق» نخست  توسط ناشران آمريكايي ناديده گرفته شد و آنها فقط زماني حاضر به انتشار آن شدند كه صداي اعتراض كتابخانه هاي ايالات متحده بلند شد. جايزه كتاب سال بريتانيا دو روز پس از آن به كتاب «سفيد پوستان احمق» تعلق گرفت كه فيلم مستند «بولينگ براي كلمباين»، اثر ديگر مايكل مور كه حاوي انتقادات تندي عليه فرهنگ خشونت در جامعه آمريكاست، در پاريس جايزه سزار بهترين فيلم خارجي را برد.
از سوي ديگر جرج مايكل، خواننده معروف موسيقي پاپ كه براي اجراي يك سري برنامه در انگليس به سر مي برد به تندي از سياست هاي دولت توني بلر در حمايت از جنگ عليه عراق انتقاد كرد.
مايكل كه اخيرا با ترانه «سگ ها را بكشيد» سياست خارجي ايالات متحده را مورد هجو قرار داده و در يك كليپ ويديويي جرج بوش و توني بلر را مسخره كرده است، گفت: نخست وزير بريتانيا چنان تكبري دارد كه نسبت به مخالفت اكثريت مردم با جنگ عليه عراق بي تفاوتي نشان مي دهد. او اظهار اميدواري كرد كه در صورت بروز جنگ، حداقل بلر و حزبش كنترل دولت بريتانيا را از دست بدهند. مايكل گفت: «بلر، حتي از خانم تاچر هم خود خواه تر است.» توني بلر قصد دارد روز شانزدهم اسفند در يك برنامه پرسش و پاسخ با جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله علاقه مند به موسيقي كه مستقيما از شبكه تلويزيوني ام.تي.وي پخش مي شود شركت كند. او قصد دارد در اين برنامه به دغدغه هاي نوجوانان و جواناني كه كمتر به برنامه هاي جدي تلويزيون و فعاليت هاي سياسي - اجتماعي مي پردازند پاسخ دهد. بلر پدر ۴ فرزند است كه ۳ تن از آن ها نوجوان هستند. به گفته مديران شبكه ام.تي.وي، اين نخستين بار است كه مخاطبان جوان مجال مي يابند دغدغه هاي خود را درباره بحران خاورميانه با يكي از موثرترين شخصيت هاي سياسي در ميان گذارند.
انتظار مي رود كه آقاي بلر در اين برنامه با پرسش هاي غيرقابل پيش بيني و متفاوتي روبرو شود. از آنجا كه نوجوانان چندان به پرستيژ سياستمداران توجهي ندارند ممكن است سئوال هاي آزاردهنده اي از نخست وزير بريتانيا بپرسند. اما مسئولين شبكه تلويزيوني و مقامات دفتر نخست وزير تأكيد كرده اند كه اين گفت وگو «كاملا باز» و «بدون هرگونه محدوديت» برگزار خواهد شد.
توني بلر كه خود نوازنده چيره دست گيتار است و در دوره دانشجويي در يك گروه موسيقي برنامه اجرا مي كرده، تاكنون چندبار در برنامه هاي تلويزيوني موسيقي حاضر شده و به نواختن گيتار براي جوانان و نوجوانان پرداخته است، اما اين نخستين رويارويي تلويزيوني او با اين قشر درباره موضوعي جدي است.
چند سال قبل، هنگامي كه بيل كلينتون، رئيس جمهور سابق آمريكا در رقابت انتخاباتي در برابر جرج بوش پدر، در يك برنامه تلويزيوني پرسش و پاسخ با جوانان شركت كرد، آنها حتي از نوع زيرپوش او سئوال كردند!

نورالدين  زرين  كلك:
سينماي انيميشن جايگاه  مشخصي ندارد
نورالدين زرين كلك پايه گذار انيميشن ايران گفت:  سينماي انيميشن جايگاه شناخته  شده اي  در عرصه  فرهنگي  و هنري  ندارد. وي   درگفت  وگو با ايرنا، افزود: درطول سالهاي  گذشته ، نهادهاو دستگاهاي  فرهنگي  هيچ  حمايتي  از حوزه  سينماي انيميشن  نداشته اند.
زرين  كلك  در عين  حال  خاطر نشان  كرد:از نقطه  نظر فناوري ، انيميشن  ايران از ديگر كشورها عقب  نيست  و از ظرفيت  مناسبي  در حوزه  توليد برخورداراست .
اين  هنرمند ادامه  داد: متاسفانه  ظرفيت  واستعدادهاي  ناب  درحوزه هاي فرهنگي  ، بويژه انيميشن  به  دليل  ضعف  مديريت  از بين  مي رود.
وي ، برپايي  جشنواره هاي  موضوعي  همچون  انيميشن  را براي  ارتقاي  هنر تصويرمثبت  دانست  وافزود: جشنواره  پويانمايي  همچون  نوزادي  است  كه  نياز به مراقبت  و توجه  كافي  دارد.
زرين كلك يادآورشد: نبود رقابت  جدي  و خريدار مطمئن ، حوزه  توليدات  انيميشن را با مشكل  مواجه  كرده است  و اين  در حالي  است  كه  صنعت  انيميشن  از ظرفيت بالايي  براي  حضور در جريان  سينماي  جهان  برخورداراست .

۶ فيلم ايراني در جشنواره آمريكا
سه فيلم خانه اي روي آب، ايستگاه متروك و امتحان در جشنواره فيلمهاي عرب وايراني نمايش داده مي شود.
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، جشنواره بين المللي فيلمهاي عرب و ايراني كه از ۱۶ تا ۲۲ اسفند امسال در آمريكا برگزار مي شود، ميزبان فيلمهاي خانه اي روي آب، ساخته بهمن فرمان آرا برنده جايزه بهترين فيلم بيستمين جشنواره بين المللي فيلم فجر، ايستگاه متروك ساخته عليرضا رئيسيان برنده جايزه بهترين بازيگر زن جشنواره مونترال و امتحان ساخته ناصر رفايي برنده جوايز بالن نقره اي و ويژه مجموعه بازيگران جشنواره سه قاره نانت خواهد بود.
در دوره پيشين جشنواره فيلمهاي دو زن ساخته تهمينه ميلاني، دختران خورشيد ساخته مريم شهريار و زير نور ماه ساخته رضا ميركريمي شركت كردند.
براساس همين گزارش ۳ فيلم بماني ساخته مهرجويي، ايستگاه متروك ساخته رئيسيان و من ترانه ۱۵ سال دارم نيز در بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم پورتلند حضور دارند. جشنواره فيلم پورتلند از ۲۵ بهمن آغاز شده و تا ۱۹ اسفند در آمريكا ادامه خواهد داشت.

با عزل رئيس و بسته شدن حساب بانكي انجمن
بحران انجمن خوشنويسان تهران بالا گرفت
اعضاي شوراي انجمن خوشنويسان تهران روز گذشته در نشستي با خبرنگاران كه در محل اين انجمن تشكيل شد پرده از اختلافات ديرينه خود با انجمن خوشنويسان ايران برداشتند.
اكبر ساعتچي رئيس شوراي انجمن خوشنويسان تهران گفت: انجمن خوشنويسان ايران با عملكرد تنش زاي خود، موجبات اخلال در امر آموزش بزرگترين شعبه اين انجمن را فراهم آورده است و با بستن حساب بانكي و عزل رئيس شوراي انجمن خوشنويسان تهران، اين انجمن را با بزرگترين چالش ناخواسته مواجه كرده است.
رئيس شوراي انجمن خوشنويسان تهران افزود: هم اينك دو ماه است كه مدرسان انجمن حقوق نگرفته اند و در آستانه سال جديد و موعد پاداش آخر سال، انجمن در تعهدات مالي خود در قبال قراردادها و پرداخت ها دچار مشكل شده است و اينها همه ناشي از خودمحوري برخي دوستان هنرمند بوده است.
اكبر ساعتچي در پايان جلسه در پاسخ به اين سئوال كه گفته مي شود با رفتن شما و رئيس شدن يكي ديگر از اعضاي شوراي انجمن تهران مشكل حل مي شود گفت: اگر با رفتن من مشكل حل مي شود من همين الان استعفا مي دهم ولي مطمئن باشيد فردا نوبت نفر بعدي است. ساعتچي در پايان از وزير ارشاد خواست تا به مسايل انجمن هاي هنري بويژه انجمن خوشنويسان تهران توجه داشته باشد.

كنسرت مشترك سراج و مختاباد
كنسرت مشترك عبدالحسين مختاباد و حسام الدين سراج با اركستر زهي ارمنستان ، در ساعت ۲۱امشب در تالار وحدت تكرار مي شود.
علاقه مندان براي تهيه بليت به گيشه تالار وحدت مراجعه كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
۲۶ فوريه سال ۲۷۷ ميلادي، «ماني» انديشمند بزرگ ايراني و باني مكتب « مانيكيسم » پس از پنج ماه زندان اعدام شد. ماني كه افكار او از شرق تا چين و در غرب، همه اروپا را فراگرفت عقيده داشت كه معنويت و ماديت هميشه در تضاد و همه مشكلات جهان و مسائل بشر از ماديات و مادي گري سرچشمه مي گيرد. ماني مكتب خود را برپايه معنويت، خوبي، راستگويي، دفاع از حقيقت و نيز اعتدال و ميانه روي در زندگاني روزمره قرارداده بود و از اين جهت است كه مورخان و فلاسفه وي را «آموزگار معنويت » لقب داده اند. ماني مي گفت كه دلبستگي مطلق به ماديات و پيروي از نفس اماره است كه بشر را به دروغگويي، ارتكاب جنايت و انواع بدي كردن وادار مي كند. وي تأكيد داشت كه ماديات انسان را اسير و برده نفس خود مي كند، و خود خواهي و جاه طلبي فردي را به وجود مي آورد.
طبق آموزش هاي ماني «ماديت» نبايد وارد وجود انسان شود و تاكيد داشت كه براي جلوگيري از ورود ماديات به وجود انسان بايد به آموزش و پرورش كودك توجه شود تا انسان، غير مادي پرورش يابد. بنابراين، بي جهت نيست كه ماني را يكي از پدران « آموزش و پرورش » مي دانند، زيرا او بود كه فراهم آوردن وسايل آموزش و پرورش درست (داراي هدف) كودكان و نوجوانان را مهمترين تكليف يك جامعه مي دانست. در فلسفه « ماني » جرم يعني تجاوز به حقوق ديگران اعم از فرد يا جامعه. او مي گفت « فرد معنوي » به حقوق خود قانع است؛ لذا در صدد تجاوز به حقوق ديگران برنمي آيد، و همين قانع بودن به حق، او را غرق لذت مي كند. فلسفه ماني برخلاف تصوف، خواهان معنويت مثبت و كار و كوشش عادي و ثمر رساني و توليد است. ماني در زندگي شخصي با خوردن گوشت و خوراكي هايي كه از مواد غير خالص تهيه مي شدند موافقت چندان نداشت و انسان را ذاتا گوشتخوار نمي دانست. «ماني » از مردم پارس بود و پدرش از بزرگان اين استان ايران بود. فلاسفه اروپايي هنوز در گفته ها و نوشته هاي خود از انديشه هاي ماني نقل قول مي كنند.
* ۲۶ فوريه سال ۱۸۴۸ روزي است كه كارل ماركس و همفكرش فردريك انگلس «مانيفست كمونيست » را كه به نظر آنان نسخه درمان دردهاي بشر بود برپايه تامين برابري كامل اقتصادي - اجتماعي انسانها منتشر كردند كه براي رسيدن به آن هدف، مالكيت خصوصي اراضي و وسائل توليد ( سرمايه ) بايد لغو، آموزش و پرورش ودرمان رايگان و برابر، و بازنشستگي به همه مردم تعميم داده شود و هرگونه تبعيض و نيز ترس از بيكاري از ميان برود.
* در اين روز در سال ۱۸۸۵ كنگره برلن كه سرگرم تقسيم آفريقا ميان اروپائيان بود ، نيجريه را به انگلستان و كنگو را به بلژيك بخشيد!

ماندگار
امروز زادروز نويسنده و شاعر شهير فرانسه ويكتور هوگو است كه ۲۶ فوريه۱۸۰۲ به دنيا آمد و ۲۳ ماه مه ۱۸۸۵ پس از ۸۳ سال زندگي در گذشت. علاقه مردم به هوگو به قدري بود كه در مراسم تدفين او بيش از دو ميليون نفر شركت كردند كه تا آن زمان در تاريخ جهان بي سابقه بود. با حسابي كه كرده اند، هوگو در طول عمر خود هر روز ۱۰۰ سطر نثر و ۲۰ سطر نظم نوشته است. معروفترين داستان هاي او «گوژ پشت نتردام » و « بينوايان » هستند كه هنوز تجديد چاپ مي شوند و به همه زبانهاي جهان ترجمه شده اند. هوگو افكار فلسفي - اجتماعي خود را در قالب داستان منعكس مي كرد. ساده زيستن و شاد بودن را تشويق مي كرد و اندوه و بينوائي را شايسته انسان نمي دانست. وي مشكلات اجتماعي و سياسي پس از انقلاب فرانسه را درك و منعكس كرده است. هوگو در بينوايان نوشته است كه عشق به مردم و مردم دوستي انسان را به خدا نزديك مي سازد. هوگو از دوستداران ناپلئون بود.

روزگار
پريروز و پريشب بيشتر رسانه هاي آمريكا و كانادا به مناسبت ۲۴ فوريه ( پنجم اسفند - سپندارمذ ) به موضوع روز «زمين و زن » در ايران و قدمت چند هزارساله آن پرداخته بودند. يك پارسي كانادايي ( زرتشتيان را در كشورهاي ديگر « پارسيان » مي خوانند ) در تلويزيون گفت كه در سده هاي گذشته، تنها زرتشتيان و پارسيان مهاجر اين روز را پاس مي داشتند اما در دهه هاي اخير عموميت بيشتري يافته است، زيرا كه يك روز ملي ايراني است و قدمتي بيش از ساير « روزهاي زن » دارد. يك مستشرق آمريكايي نيز در لس آنجلس به تشريح تاريخچه اين روز پرداخته و گفته است كه ايرانيان در طول تاريخ به زنان خود افتخار مي كرده اند و به نجابت و عصمت آنان سوگند مي خورده اند و زن را پايه خانواده مي دانسته و احترام ويژه مي كرده اند.
يك پارسي مهاجر از بمبئي در واشنگتن گفته است كه بر خلاف تصور، در ۲۵ سال اخير در ايران از توجه به جشن ها و آيين هاي ملي كاسته نشده است و ابراز اميدواري كرده است كه روز فداكاري ( زن و زمين ) در تقويم ها درج شود. رسانه هاي آمريكا و كانادا بيشتر به اين نكته توجه كرده بودند كه در پنجم اسفند، مردان امورخانه و نگهداري از بچه ها را بر عهده گرفته بودند.


پرسش هاي پزشكي
از دكتر گريفيت سئوال شده است كه چرا راديوها كه پشت سرهم از وضعيت هوا و ترافيك خبر مي دهند توصيه مي كنند كه خودروها با پنجره بسته حركت كنند و وي پاسخ داده است كه ذرات لاستيك معلق در هوا، مخصوصا در روزهاي پر باد، با تنفس وارد مجاري تنفسي و ريه مي شوند و توليد بيماري مي كنند.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com


داستانك
ياد
به سختي در ميان مسافراني كه با هر گاز و ترمز اتوبوس به سمتي پرت مي شدند، ايستاده بود.
مناظر بيرون مثل هميشه چيز جالبي براي ديدن نداشت. نگاه وق زده مردي كه از يك وجبي به او خيره بود باعث شد نگاهش را پايين بياندازد.
سر نيمه طاس مرد ميانسالي كه بر صندلي نشسته بود، توجهش را جلب كرد. فكر كرد لابد مرد در جواني آرزوهاي بسيار داشته ولي به هيچكدام نرسيده است. قاطعانه با خود گفت: من مسلما مثل او نخواهم شد...
... يكه خورد. انگار همه اينها را يكبار ديگر هم ديده بود. چند لحظه انديشيد و دوباره به همان مرد غمگين هميشگي تبديل شد. بيست سال پيش چه آرزوهاي بلندي داشت؛ اما حالا مرد ميانسال نيمه طاسي بود كه غمگين بر صندلي اتوبوس تكيه زده بود و ميان ازدحام خيابان مي رفت.
حميد تابنده


گشتي در دنياي خبرها
سقوط گوزن
اسلو: ديروز هنگامي كه يك زوج در يكي از جاده هاي بين شهري نروژ مشغول رانندگي بودند ناگهان يك گوزن غول پيكر از آسمان روي شيشه جلوي خودرو آنان سقوط كرد و باعث مجروح شدن سرنشينان خودرو شد.
اين گوزن ۳۰۰ كيلوگرمي از بالاي كوهستاني كه جاده از دل آن عبور مي كرد سقوط كرد و روي خودروي عبوري فرود آمد. در جريان اين حادثه گوزن نگون بخت كشته شد.


كارمند لجباز
لندن: يك كارمند انگليسي، دولت اين كشور را متهم به تبعيض جنسي كرده است. مسئولان اداره اي كه او در آن فعاليت مي كند كارمندان مرد را ملزم به استفاده از كراوات كرده اند در حالي كه چنين الزامي در مورد كارمندان زن وجود ندارد.
كارمند معترض حاضر نيست به هيچ قيمتي از كراوات استفاده كند. وي مي گويد: من در تماس مستقيم با مراجعه كنندگان نيستم و در پشت صحنه ،كارهاي اجرايي انجام مي دهم به همين دليل لازم نيست كه از كراوات استفاده كنم.
به هر حال اين كارمند به اتحاديه كاركنان دولت شكايت كرده است.

صيد كفش از اقيانوس
آلاسكا: يك مرد در سواحل آمريكا، ۳۳ هزار جفت كفش ورزشي از دريا صيد كرده است. دو ماه قبل يك كشتي كه بار آن كفش هاي ورزشي گرانقيمت بود در باد و توفان مسير خود را گم كرد و محموله آن داخل آب افتاد.
به هرحال، امواج اقيانوس، اين كفش ها را به ساحل آورد. اين مرد تاكنون ۳۳ هزار جفت كفش از آب گرفته كه بسياري از آنها قابل استفاده است.


اسلحه پنهان
سئول: مقامات كره شمالي مي گويند، يك اسلحه پنهان در ارتش ميليوني خود براي شكست دادن دشمن دارند كه اين اسلحه پنهان سرودي حماسي و انقلابي است. به نوشته يكي از روزنامه هاي كره شمالي اگر در هنگام وقوع جنگ، مردم كره و به ويژه نيروهاي ارتش، اين سرود را با صداي بلند بخوانند آنگاه لرزه به جان امپرياليسم و دشمنان كره خواهد افتاد.


خودكشي مشهورترين آشپز فرانسه
پاريس: جسد برنارد لويسيو، يكي از بهترين و مشهورترين آشپزهاي كشور فرانسه ديروز در خانه اش كشف شد. پليس احتمال مي دهد كه اين آشپز ۵۲ ساله اقدام به خودكشي كرده باشد. او صاحب يك هتل بزرگ بود و در دهه ۱۹۹۰ نيز چند رستوران خريداري كرد و ۵/۴ ميليون يورو بدهي داشت.


اختاپوس باهوش
مونيخ: يك اختاپوس ۵ ماهه در باغ وحش مونيخ آموخته كه چگونه درپوش بطري مملو از ميگو را باز كند.
اين اختاپوس با تماشاي حركات دست مأموران باغ وحش كه هر روز از داخل شيشه به او غذا مي دادند آموخت كه چگونه در شيشه مملو از ميگوهاي ريز را باز كند. كمترين زماني كه وي براي گشودن در اين شيشه نياز دارد، ۱۰ ثانيه و اگر در شيشه محكم بسته شود، يك ساعت است.


ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۷ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۱۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۹ دقيقه


گل و گياه
شيرخشت
002605.jpg
نام علمي: Cotoneaster horizontalis
خانواده: ROSACEAE
درختچه اي خزان پذير و گسترده با شاخه بندي محكم كه به صورت خوابيده و افقي رشد مي كنند. برگها سبز تيره و براق بوده و آخر فصل پاييزبه رنگ قرمز درمي آيند. گلهاي كوچك آن به رنگ سفيد مايل به صورتي به تعداد فراوان اواخر بهار ظاهر شده و بعد به ميوه هاي قرمزرنگ تبديل مي شوند. حداكثر بلندي ۷۵ سانتي متر و گستردگي آن به ۵/۱ متر مي رسد.
نيازها: مكان كاملا آفتابي، براي كاشت در مكانهاي خشك مناسب بوده و خاكهاي غرقابي را تحمل نمي كند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است. در اواخر پاييز شاخه هاي خشك شده و يا آسيب ديده را حذف مي كنند.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب نرم در تابستان و يا كاشت بذر در پائيز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران


صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |