چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۰ - Feb.26,2003
هانس بليكس:
اختلاف آمريكا و فرانسه درباره عراق عميق نيست
002590.jpg
هانس بليكس رئيس گروه بازرسان تسليحاتي سازمان در ميان چند ديپلمات جهاني است كه اين روزها به دليل بحران عراق، دنيا اسم آنها را زياد مي بيند و مي شنود. هفته نامه تايم با او گفت وگويي انجام داده كه خلاصه آن را مي خوانيد:
* بازرسي ها چقدر بايد طول بكشد تا بفهميد عراق همكاري مي كند يا نه؟
- نبايد زياد طول بكشد. هميشه نوعي
عدم اطمينان وجود دارد اما از نظر فني فكر مي كنم چند ماه.
* فكر مي كنيد عراق همكاري بيشتري نشان مي دهد؟
- لحن گزارش من به سازمان ملل در ۲۷ ژانويه با گزارشي كه در ۱۴ فوريه به سازمان ملل ارائه كردم تفاوت آشكاري دارد. من بايد توضيح دقيقي از آنچه در واقعيت مي بينم ارائه كنم. اگر واقعيت تغيير كند، بايد آن را هم ثبت كنم. تا ۱۴ فوريه، ما در بغداد بوديم و مواردي ديديم كه البته ما را به خلع سلاح نزديك نمي كند اما فرصت هاي بالقوه اي براي پيشرفت در اختيار مي گذاشت.
* تحول مثبت ديگري هم بوده است؟
- نامه اي دريافت كرديم كه شامل اسامي افرادي بود كه در نابودي سلاحهاي ميكروبي در سال ۱۹۹۱ شركت داشته اند. اين افراد هنوز زنده هستند و مي توان با آنها مصاحبه كرد. من سريع نتيجه گيري نمي كنم كه در حال پيشرفت هستيم. ممكن است همه آنها يك داستان را براي ما تعريف كنند.
*تهديد جدي به استفاده از زور براي واداركردن به همكاري ضروري است؟
- همانطور كه كوفي عنان گفت، ديپلماسي بايد با زور حمايت شود. شايد بازرسي ها را بايد با اعمال فشار پشتيباني كرد.
* پس آرايش نيروهاي آمريكايي به شما كمك كرده است؟
- در صورت عدم وجود فشار خارجي فكر نمي كنم هيچ بازرسي اي انجام مي شد.
* وقتي شما به آنها (عراقي ها) مي گوييد كه ميكروب سياه زخم چه شده، مي گويند حفره اي در صحرا وجود داشت كه ما همه ميكروب  را داخل آن ريختيم؟
- بله، اما حفره اي در زمين نبوده است. آ نها ميكروب را زيرزمين دفن كردند. همين كار را با گاز اعصاب هم كرده اند.
* باور مي كنيد؟
- مي خواهم مدركي براي اثبات آن ببينم. مي توانيم صحت مدارك را بررسي كنيم.
* اگر مدارك و شواهد را بدست نياوريد در آخر چه مي كنيد؟
- نمي گويم كه آنها گناهكار هستند و نمي گويم كه آنها اين ميكروب ها را دارند. اما به شوراي امنيت هم توصيه نمي كنم كه اطميناني داشته باشد.
* آيا به طور خصوصي به اعضاء دولت بوش گزارش داده ايد؟
- گاهي با كاندوليزا رايس و گاهي با كالين پاول ديدار مي كنم.
* آيا از ناحيه دولت آمريكا فشاري به شمار وارده شده براي اينكه گزارش هايتان را طوري كه آنها مي خواهند تنظيم كنيد؟
- بحث ما خيلي متمدنانه است. خيلي از مواردي كه در رسانه ها گفته مي شود هيچ شباهتي به آنچه در واقعيت گفته مي شود، ندارد.
* در نشست اخير شوراي امنيت، نكته اي وجود داشت كه شما را متعجب كند؟
- در حقيقت نه. من با دقت گفته هاي وزير خارجه فرانسه را ضبط كردم. او گفت كه گزينه استفاده از زور را از نظر دور ندارد و موضوع اصلي زمان است.
* يعني از نظر شما، اختلاف ميان آمريكا و فرانسه آنقدر عميق نيست؟
- شايد نه. من بيانيه اتحاديه اروپا را خواندم كه در آن گفته شده بود بازرسي ها بايد ادامه يابد اما نه براي هميشه. بنابراين فرانسوي ها آماده اند بگويند كه اگر كار بازرسي  موفقيت آميز نباشد، بايد به سراغ استفاده از زور رفت.

عمروموسي: عراق در چند روز آينده مورد حمله قرارمي گيرد
رايزنيهاي غيررسمي در شوراي امنيت براي تصويب قطعنامه جديد آغاز شد
002585.jpg
عمروموسي دبيركل اتحاديه عرب ديروز گفت: حمله به عراق احتمالا در چند روز آينده آغاز خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره، عمروموسي در يك همايش خبري ضمن اعلام اين مطلب، از ضعف بي اندازه جهان عرب اظهار تأسف كرد.
عمروموسي در مراسم گشايش نشست وزيران جوانان عرب در قاهره گفت: وضعيت اطمينان بخش نيست و منطقه احتمالا تا چند روز آينده با جنگ روبرو خواهد شد.
موسي در سخنان كوتاه خود گفت: ديپلماسي عرب در آخرين لحظات سعي دارد از وقوع اين جنگ جلوگيري كند و مخفيانه و آشكارا براي تحقق اين امر سعي مي كند، اما وضعيت كاملا بحراني است.
دبير كل اتحاديه عرب خاطرنشان كرد: ملت عرب اكنون دچار ضعف زيادي شده است كه بر توانايي آنها در برابر اين خطرات تأثير گذاشته است.
بين كشورهاي عرب كه قرار است در اجلاس اول مارس (۱۰ اسفند) در شهر ساحلي شرم الشيخ در شرق مصر تشكيل جلسه دهند، اختلاف وجود دارد.
در حالي كه مصر برگزاري اجلاس عرب را ضروري دانسته ، سوريه و يمن از درخواست عراق مبني بر به تعويق افتادن زمان اين اجلاس حمايت مي كنند. موسي گفت: حد نصاب قانوني براي برگزاري اجلاس سران كشورهاي عرب وجود دارد و در روز اول مارس تشكيل خواهد شد.
اين در حالي است كه به منظور ارزيابي مواضع طرفين مخالف در شوراي امنيت سازمان ملل متحد در صورت وقوع جنگ در عراق، تماسهاي غيررسمي واشنگتن و لندن از يكسو و پاريس، برلين و مسكو از سوي ديگر، ديروز در نيويورك آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پيش نويس دومين قطعنامه درباره عراق كه شب سه شنبه با امضا مشترك واشنگتن، لندن و مادريد در جلسه اي غيرعلني به شوراي امنيت ارائه شد، بويژه تأكيد دارد كه عراق آخرين فرصت خود را كه در قطعنامه ۱۴۴۱ به اين كشور داده شد، از دست داده است.
جرمي گرينستوك نماينده انگليس در سازمان ملل متحد گفت: پيش از بحثهاي واقعي خواستار رأي گيري درباره قطعنامه جديد نخواهد شد و همه پيشنهادهاي مطرح شده در آن بايد به طور كامل مورد بررسي قرار گيرد. اما كاخ سفيد اصرار دارد كه سازمان ملل متحد براي اعلام نظر درباره پيش نويس قطعنامه جديد، زمان محدودي دارد.

متن كامل پيش نويس قطعنامه جديد درباره عراق
002600.jpg
آمريكا و انگليس دوشنبه شب پيش نويس قطعنامه جديد درباره عراق را به شوراي امنيت سازمان ملل ارائه كردند. اين دومين قطعنامه بعد از تشديد بحران عراق است.
متن كامل اين پيش نويس را به نقل از بي.بي.سي مي خوانيد: شوراي امينت قطعنامه هاي گذشته خود به ويژه قطعنامه هاي سال ۱۹۹۰ ، ۱۹۹۱ ، ۱۹۹۵ ، ۱۹۹۹ شماره ۱۴۴۱ در سال ۲۰۰۲ و همه اظهارات رئيس شورا را يادآوري مي كند.
شورا يادآوري مي كند كه در قطعنامه ۶۸۷ (۱۹۹۱) اعلام كرد، آتش بس براساس قبول شرايط و مفاد اين قطعنامه از جمله وظايف اشاره شده براي عراق در اين قطعنامه برقرار مي شود. شورا يادآوري مي كند كه در قطعنامه ۱۴۴۱ (۲۰۰۲) با اشاره به اينكه عراق تعهدات خود را نقض كرده و مي كند، به اين كشور فرصت نهايي براي عمل به تعهدات خود براي خلع سلاح را داده است.شورا يادآوري مي كند كه در قطعنامه ۱۴۴۱ (۲۰۰۲) تصميم گرفت كه اظهارات كذب و جا انداختن برخي موارد در اظهارنامه تسليحاتي كه عراق موظف به ارائه آن شده بود و عدم همكاري كامل اين كشور در اجراي قطعنامه در هر زماني، نوعي نقض تعهدات به حساب مي آيد.
شورا اشاره مي كند كه در قطعنامه ۱۴۴۱ خود يادآوري كرده بود كه بارها به عراق هشدار داده در نتيجه ادامه نقض تعهداتش با عواقب جدي روبرو مي شود.
عراق در عمل به قطعنامه ۱۴۴۱ (۲۰۰۲)، اظهارنامه اي را ارائه كرده است كه شامل اظهارات كذب و حذف بعضي موارد است و در عمل به تعهدات و همكاري كامل در اجراي قطعنامه كوتاهي كرده است.
شورا بر تعهد همه كشورهاي عضو به تماميت ارضي و استقلال عراق، كويت و ديگر كشورهاي همسايه تاكيد مي كند اما به مسئوليت مهم خود در چارچوپ منشور ملل متحد براي حفظ صلح و امنيت جهاني نيز توجه دارد. با توجه به تهديدي كه از ناحيه عدم پايبندي عراق به قطعنامه هاي شورا و توليد سلاحهاي كشتارجمعي و موشك هاي دوربرد براي صلح و امنيت جهاني وجود دارد، شورا مصمم به تضمين پايبندي كامل به تصميمات آن (از سوي عراق) و حفظ صلح و امنيت بين المللي در منطقه است.
طبق فصل هفتم منشور ملل متحد نظر شورا اين است كه عراق نتوانسته از آخرين فرصت داده شده در قطعنامه ۱۴۴۱ استفاده كند. شورا تصميم دارد همچنان به اين موضوع بپردازد.

كره شمالي يك موشك به درياي ژاپن پرتاب كرد
كره شمالي يك فروند موشك قاره پيما با برد كوتاه به درياي ژاپن پرتاب كرد.
اين موشك دوشنبه در آبهاي بين  المللي درياي ژاپن پرتاب شد.
اين در حالي است كه تاكنون مقام هاي دفاعي ژاپن و كره جنوبي جزئيات مربوط به اين پرتاب، نوع موشك و برد آن را اعلام نكرده اند.
منابع رسمي كره شمالي نيز تاكنون هيچ اظهار نظري در خصوص اين پرتاب موشكي نكرده اند.
با اين حال مقام هاي نظامي كره جنوبي ديروز خاطرنشان كردند كه اين موشك از مكاني نامعلوم در كره شمالي به طرف درياي شرقي (درياي ژاپن) پرتاب شده است.
آنان افزودند: در حال بررسي اين مساله هستند كه آيا كره شمالي يك موشك جديد را آزمايش كرده و يا اين اقدام بخشي از تمرينات نظامي نيروهاي مسلح اين كشور است.

عرفات:
قاتلان رابين در كابينه شارون هستند
ياسر عرفات رئيس دولت خودگردان فلسطين ديروز گفت: مسئولان قتل اسحاق رابين نخست وزير پيشين اسرائيل اكنون در كابينه شارون حضور دارند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از كوالالامپور، عرفات در اظهار نظري كم سابقه درباره مرگ رابين گفت: دولت اسرائيل تلاش كرده است عزم و اراده و وفاداري ما را به صلح شجاعان كه من به همراه اسحاق رابين شريك خود امضا كردم بشكند. افراد تندرويي وي را ترور كردند كه اكنون در دولت اسرائيل حضور دارند.
وي در يك ارتباط ويدئويي خطاب به اجلاس سران كشورهاي غيرمتعهد در مالزي همچنين گفت: بدين وسيله از شما رهبران كشورهاي غيرمتعهد مي خواهم به منظور بررسي حقيقت رويدادها از نزديك يك گروه حقيقت ياب به فلسطين اعزام كنيد.
اين در حالي است كه راديو دولتي اسرائيل اعلام كرد: آريل شارون روز پنج شنبه فهرست اعضاي دولت خود را به پارلمان ارائه خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس، راديو اسرائيل افزود: شارون توافقنامه ائتلاف حزب ليكود را باحزب ملي - مذهبي وابسته به شهرك نشينان و حزب سكولار شينوي را تسليم پارلمان خواهد كرد.
حزب ليكود صبح دوشنبه با حزب شينوي و روز يكشنبه با حزب ملي - مذهبي رسما توافقنامه ائتلاف امضا كرد. مجموع نمايندگان اين سه حزب در پارلمان اسرائيل ۶۱ نفر است.

تأسيس انجمن روزنامه نگاران در عربستان
002595.jpg
دولت عربستان سعودي با تأسيس انجمن روزنامه نگاران در اين كشور موافقت كرد.
به گزارش شبكه خبري بي. بي. سي، انجمن روزنامه نگاران سعودي روابط ميان روزنامه نگاران و دستگاه دولتي مربوط به رسانه ها را تنظيم و هماهنگ مي كند.
«فؤاد الفارسي» وزير اطلاع رساني عربستان سعودي با اعلام اين خبر گفت: تأسيس اين انجمن نقش رسانه ها و پيام آنها را تقويت مي كند و به روزنامه نگاران اطمينان، امنيت و حس مسئوليت پذيري نسبت به كشور و مردمشان مي دهد.
رسانه هاي عربستاني سالهاست خواستار تأسيس نهادي اينچنين بودند، به همين دليل روزنامه نگاران با استقبال از تصميم دولت آن را گامي مهم به سوي بازشدن جامعه عربستان دانستند.
معاون سردبير روزنامه عرب تايمز در اين باره به خبرگزاري رويتر گفت: اين نخستين گام به سوي استقرار جامعه مدني است.
در عربستان سعودي ۱۳ روزنامه منتشر مي شود و تقريبا همه آنها مالكيت خصوصي دارد اما دولت بر آنها نظارت مي كند.
در ماههاي اخير مطبوعات عربستان با پرداختن به موضوعاتي چون اسامه
 بن لادن، ۱۱ سپتامبر و از همه مهمتر، فساد دولتي و بيكاري، دچار تحولي عمده شده اند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |