چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۰ - Feb.26,2003
يك مسئول نمايشگاه پوشاك : تبعات ترافيكي در حوزه وظايف ما نيست
ازدحام و راهبندان در شمال و غرب تهران
002620.jpg
گروه شهري:  برگزاري نمايشگاه و عرضه مستقيم پوشاك بهاره، بخش هاي وسيعي از شمال و غرب تهران را به ازدحام و راهبندان سنگين كشاند.
به گزارش خبرنگار ما،معابر منتهي به محل نمايشگاه دائمي تهران كه در حال حاضر پذيراي نمايشگاه و عرضه مستقيم پوشاك است در بسياري از ساعات به ويژه ساعات اوليه صبح و عصر، متحمل بار ترافيكي سنگين شده و شهروندان ساعتها در ترافيك ماندند.
براساس اين گزارش، بسياري از شهروندان از زمان آغاز به كار نمايشگاه با تاخير بر سركار خود حاضر شده و در ساعات عصر نيز به هنگام بازگشت در ورطه ترافيك هاي سنگين حاكم بر معابر گرفتار مي شوند. درباره اصلاح معابر منتهي به نمايشگاه، يك مقام مسئول در شهرداري گفت: شهرداري طرح ويژه اي براي تعريض معابر در دست دارد، اما بحث برگزاري نمايشگاههاي صرفا تخصصي و ممانعت از برپايي نمايشگاههاي عمومي و از سويي انتقال نمايشگاه دائمي به مكاني ديگر، موجب شد اين موضوع از اولويت هاي اوليه خارج شود.
در چنين شرايطي، كارشناسان ترافيك و حمل ونقل براين باورند كه يا بايد شكل برپايي چنين نمايشگاههايي تغيير و اصلاح شوند و يا نمايشگاه به مكان ديگري منتقل گردد.
مهندس حميد بهبهاني- مدير عامل سازمان حمل ونقل و ترافيك تهران و استاد دانشگاه در اين باره به خبرنگار ما گفت: فضاي نمايشگاه دائمي تهران اصولا براي چنين نمايشگاهي (نمايشگاه و عرضه پوشاك) طراحي و بنا نشده است و لذا بروز ترافيك سنگين، طبيعي ترين رخدادي است كه مي توان تصور كرد. وي تأكيد كرد: به رغم اينكه ترافيك معابر اطراف نمايشگاه، امسال نسبت به سال گذشته كم شده است، اما هيچگونه تغييري در ضرورت انتقال چنين نمايشگاههايي به ساير نقاط شهر ايجاد نمي كند.
مهندس بهبهاني تصريح كرد: نمايشگاه تهران، كار كرد صرفا نمايشگاهي دارد و معابر پيرامون آن ظرفيت پذيرش و انتقال حجم سنگين ترافيك را در يك مقطع زماني خاص ندارد.
از سوي ديگر يك مقام مسئول برپايي نمايشگاه بهاره به خبرنگار ما گفت: مسائل ترافيكي خارج از فضاي نمايشگاه به نهادهاي ديگري مربوط است و آنان بايد به فكر روان سازي ترافيك معابر مورد نظر باشند.وي افزود: برگزاركنندگان نمايشگاه با انجام هماهنگي لازم با نهادهايي همچون شركت واحد، راهنمايي و رانندگي و... سعي كرده اند تبعات ترافيكي برگزاري نمايشگاه به حداقل برسد، اما محدوديت شريان هاي ارتباطي پيرامون نمايشگاه بروز معضلات كنوني را اجتناب ناپذير كرد.

خروج پاركينگ هاي شركت واحد از تهران امكان پذير نيست
002615.jpg
گروه شهري: بيش از ۷۵ درصد آلودگي هوا ناشي از خودروهاي بنزين سوز است با اين وجود طرح گازسوزشدن اتوبوس ها و استانداردشدن گازوئيل از نظر ميزان گوگرد در دست اقدام است.
مدير روابط عمومي شركت واحددر
گفت و گو با قلم سبز افزود: «خارج شدن پاركينگ اتوبوس ها از درون شهر تهران بودجه كلان مي خواهد و بايد با برنامه ريزي و همكاري شهرداري به مرور زمان صورت گيرد كه در حال حاضر امكان پذير نيست».
چندي پيش اداره محيط زيست استان تهران به دليل آلودگي زيادي كه در محل پاركينگ اتوبوس هاي شركت واحد ايجاد مي شود به اين شركت اخطار زيست محيطي داده و خواستار خروج پاركينگ ها از تهران شده بود.

گزارش امروز تلفن همراه قسطي
فقط «قطعي» معامله كنيد، خريدوفروش تلفن همراه تخلف  است
002625.jpg
گروه شهري: شركت مخابرات ايران اخيرا در اطلاعيه اي با اشاره به مشكلات و «تبعات زيانبار» خريد غيرقطعي تلفن همراه از مردم خواست سيم كارت هاي خود را تنها از طريق مراكز و دفاتر خدمات تلفن همراه و به صورت قطعي خريد و فروش كنند. ظاهرا بروز تخلفات متعدد شركت مخابرات را به انتشار اين اطلاعيه واداشته است. مدير كل روابط عمومي شركت مخابرات ايران در اين باره مي گويد: همواره امكان سوء استفاده هم براي فروشند و هم براي خريدار وجود دارد. در مواردي اتفاق افتاده است كه فردي پس از فروش تلفن همراه بلافاصله به بهانه مفقود شدن سيم كارت از مخابرات تقاضاي سيم كارت جديد كرده است و پس از دريافت سيم كارت آن را به فرد ديگري فروخته است و يا خريداري كه به دليل مكالمه زياد از پرداخت هزينه تلفن خودداري كرده است و از آنجا كه نقل و انتقال از طريق قانوني انجام نشده است، مخابرات براي دريافت وجه سراغ مالك اول مي رود.
زارعيان افزود: حتي كساني كه از طريق دفاتر اسناد رسمي اقدام به خريد و فروش تلفن مي كنند بايد مدارك خود را به مخابرات تحويل دهند.
يك كارشناس ارتباطات در اين زمينه مي گويد: متأسفانه برخي از موبايل فروشان نه پروانه كسب دارند و نه شركتي را به همين منظور به ثبت رسانده اند و فقط از طريق روزنامه ها اقدام به خريد و فروش تلفن همراه آن هم به صورت قسطي مي كنند.جاويد احمدزاده مي افزايد:  بارها مشاهده شده كه افرادي بدون اطلاع از نحوه خريد و بنام كردن تلفن همراه اقدام به خريد تلفن اقساطي نموده اند ولي پس از پرداخت چند قسط، فروشنده بساط خود را جمع كرده و به محل نامعلومي رفته است.
يك كارشناس ديگر بروز اينگونه عوارض را ناشي از پديده «انحصار» دانست. وي گفت تلفن همراه به هر حال يك كالاي خدماتي است و عرضه آن بايد تابع اقتضائات اقتصادي باشد. اما انحصار توزيع آن توسط شركت مخابرات موجب شده زمينه هاي تخلف و سوءاستفاده ايجاد شود.

با حضور وزير كشور
هفتاد طرح عمران شهري امروز افتتاح مي شود
002555.jpg
گروه شهري: دهها طرح عمراني، فني، خدماتي، ترافيكي و فرهنگي، امروز با حضور وزير كشور و سرپرست شهرداري تهران در مناطق ۴، ۸ و ۲۰ مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
مهندس حسن كريميان- شهردار منطقه ۴ تهران در اين باره گفت: با صرف ميلياردها ريال اعتبار، ۷۰ طرح عمران شهري در يك دوره زماني كوتاه اجرا و روز چهارشنبه(امروز) مورد بهره برداري قرار مي گيرند.
وي گفت: افزون بر بهره برداري از ۲۲ بوستان محلي و منطقه اي، كتابخانه لويزان، ستاد شهر سالم، خانه مشق، خانه فرهنگ نوفل لوشاتو، ورزشگاه مجيديه، ورزشگاه ويژه بانوان، بناي عين الدوله و ساختمان اداري صدف از جمله طرحهايي است كه توسط مديريت شهري تهران گشايش مي يابند.
وي افزود: همچنين به منظور آزادسازي املاك و مستغلات موجود در محدوده بزرگراههاي همت، نياوران و دارآباد مبلغ ۱۱۰ ميليارد ريال هزينه شده و به زودي مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
همچنين براساس گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، چند طرح عمراني و فرهنگي از جمله باشگاه رفاهي كاركنان شهرداري در منطقه ۸ و پل خبرنگار در منطقه ۲۰ افتتاح مي شوند.

پل حافظ فقط تا ۱۰ سال ديگرمقاومت مي كند
به رغم وجود تحقيقات علمي مبني بر مقاوم نبودن پل حافظ، هنوز اعتبار لازم براي برداشتن اين پل تخصيص داده نشده است.
معاون حمل و نقل و ترافيك منطقه ۶ در اين باره گفت «پل هاي با سازه  فلزي براي كاربرد كوتاه مدت (حداكثر ۱۰ سال) قبل از انقلاب ساخته شده اند و اكنون با گذشت ۳۰ سال فرسوده شده اند به طوري كه مي توان به صورت عيني لرزش پل ها را هنگام عبور خودروها ديد.»
فريبرز شيراني با اشاره به هزينه  بالاي تعمير و نگهداري پل هاي فلزي در تهران گفت: «يكي از بزرگترين مشكلات اين پل ها مسئله آسفالت آنها است. روكش اين پل ها تا پيش از اين از خارج وارد مي شده است اما هم اكنون از مواد داخلي استفاده مي شود و به علت كيفيت نامناسب آنها آسفالت بر روي فلز مستحكم نمي ماند.»
وي در گفتگو با تهرانشهر با اشاره به گذشت ۲۰ سال ا زعمر مفيد اين پل ها گفت: «جمع آوري پل هاي فلزي و در صورت لزوم احداث پل هايي با سازه  بتوني در درازمدت هزينه كمتري را دربر خواهد داشت.»
سرپرست معاونت فني و عمراني منطقه ۶ در ادامه افزود: «پل حافظ حداكثر تا ۱۰ سال ديگر مقاومت دارد و با وجود احتمال وقوع زلزله در تهران حذف پل اهميت بيشتري دارد جمع آوري اين پل نيازمند اعتباري بالغ بر ۶۰۰ ميليون تومان است.»
فريبرز شيراني در خصوص تحقيقات انجام شده در مورد پل اول حافظ گفت: «سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران مطالعاتي را در مورد مقاومت پل و مشكلات اهالي محدوده پل انجام داده است كه در نتيجه آن، در صورت حذف پل حافظ گره ترافيكي ايجاد نمي شود و شهروندان آن محدوده مشكل رفت و آمدشان رفع خواهد شد.»

كوچه خبر ام.اس
بيماران و خانواده هاي مبتلايان به« ام.اس» ساعت ۱۰ تا ۱۲ پنج شنبه، در تهران راهپيمايي مي كنند.
انجمن ام.اس ايران هدف اين راهپيمايي را بزرگداشت روز جهاني ام.اس و مسير آن را خيابان هاي طالقاني و انقلاب حدفاصل خيابان وصال شيراز و خيابان قدس اعلام كرده است.

پرسه در محله ها دركه
يك كانون كوهنوردي براي كوهنوردان در منطقه دركه ايستگاه فرهنگي ورزشي داير كرده است.
در اين ايستگاه كوهپيمايان به مدت ۲۴ ساعت بيمه مي شوند و با دريافت بروشور آموزش هايي در زمينه تغذيه، تجهيزات كوهنوردي و وسايل ايمني
فرا مي گيرند.اين ايستگاه جمعه ها از ساعت ۸ تا ۱۲ فعال است.

شهر نگار
صبح بخير! شامگاه نمايشگاه
در يكي از فصول درخشان كتاب اگزوپري، شازده كوچولو در ادامه سفر خود به يك نگهبان چراغ دريايي برمي خورد كه بايد هر پنج دقيقه چراغ را روشن و خاموش كند.
او پس از هر بار روشن كردن چراغ، شب بخير و پس از خاموش كردن آن صبح بخير مي گويد. در پاسخ تعجب شازده كوچولو نيز مي گويد كه قبلا چراغ هر دوازده ساعت يك بار هنگام غروب و در سپيده دم روشن و خاموش مي شده است و در بخشنامه جداگانه اي مقرر بوده با روشن كردن چراغ، شب بخير و با خاموش كردن آن صبح بخير گفته شود.
بعدها زمان روشن و خاموش كردن چراغ به هر پنج دقيقه يك بار تغيير كرد، اما بخشنامه جديدي درباره شب بخير و صبح بخير نيامد و در نتيجه وضعيت اينطور خنده دار شد.
ماجراي نمايشگاه بين المللي تهران نيز (مثل خيلي از ديگر پديده ها و مؤلفه ها در اين شهر) بي شباهت به اين داستان نيست. حدود ۳۰ سال پيش شمال غرب تهران جايي بود در حاشيه شهر و بسيار كم جمعيت.پس نمايشگاه را اينجا ساختند و مقرر شد هرچه برنامه نمايشگاهي هست، در آن برپا كنند.
اكنون سالها گذشته و جايي كه نمايشگاه در آن واقع است يكي از شلوغ ترين مناطق مسكوني تهران به شمار مي رود. اما ظاهرا كسي قصد ندارد بخشنامه جديدي بدهد براي شب بخير و صبح بخير در اين نمايشگاه.
هر بار برپايي نمايشگاه تا شعاع چندين كيلومتر در پيرامون آن جان صدها هزار نفر را به لب مي رساند، اما باز هم انگار تعمد هست كه هرچه نمايشگاه است در اينجا برگزار شود.
به راستي مگر برپايي چند نمايشگاه كوچك در گوشه و كنار شهر نيازمند فناوري هاي بسيار پيچيده است كه تاكنون اينقدر مسئولين وعده آن را داده اما هرگز از عهده اش برنيامده اند؟
گروه شهري

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |