چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۰ - Feb.26,2003
رئيس كانون وكلاي مركز:
ممانعت از حضور وكيل در مراحل تحقيقاتي تخلف است
گروه اجتماعي: بهمن كشاورز رئيس كانون وكلا در گفت وگو با خبرنگار حقوقي ايسنا در آستانه هفت اسفند، سالروز وكيل مدافع در خصوص مشكلاتي كه اين نهاد مدني با آن مواجه است، اظهار داشت: جامعه وكالت در حال حاضر با يك نهاد موازي مواجه شده است.
كانون هاي وكلا بر اين عقيده هستند كه منشأ صدور مجوز مباشرت به امر دفاع با منشأ صدور مجوز دخالت در امر قضا نبايد يكي باشد، امري كه مورد غفلت واقع شده است.
كشاورز با اشاره به درگيري هاي قضايي بعضي از وكلاي دادگستري گفت: درگيري هاي قضايي بعضي از همكاران باعث تشتت افكار و دلمشغولي  كانون گرديد كه متاسفانه در چند مورد با صدور احكام قطعي منجر به زنداني شدن بعضي از همكارانمان شد كه اميدواريم به نحو مطلوب موفق به حل آن شويم.
رئيس كانون وكلا با اشاره به معضلات ايجادشده درباره حضور وكيل در دادگستري ها گفت: اصل ۳۵ قانون اساسي مطلق بوده و هيچ تخصيص و قيد و اتصالي به آن نخورده است. بنابراين هر جايي كه رسيدگي در دادگاه مطرح باشد از هر قبيل و به هر شكل حضور وكيل با درخواست متهم الزامي است و هيچ كس نمي تواند او را از اين حق محروم كند و چنانچه كسي مانع از اعمال اين حق شود، به مؤيد قانون تعزيرات قابل مجازات خواهد بود.
اين وكيل دادگستري تصريح كرد:  ماده ۱۲۸ آيين دادرسي كيفري كه ناظر به مراحل تحقيق است، تا زماني كه سيستم دادگاه هاي عام اجرا مي شود اين مطلب مشمول اطلاق اصل ۳۵ قانون اساسي است. وي با بيان اين كه رسيدگي دادگاه از اولين لحظه تا آخرين لحظه بايد با حضور وكيل باشد، اظهار داشت: با اين بهانه كه پرونده در مرحله تحقيق است، نمي توان حق متهم را در داشتن وكيل از او دريغ كرد.
كشاورز با اشاره به اين كه قانون آيين دادرسي كيفري كه ماده ۱۲۸ نيز جزئي از آن است، موقتي است، اظهار اميدواري كرد كه اين ايراد مهم حقوقي در اصلاحات بعدي و تنظيم قانون دائم و رسيدگي هرچه سريع تر مجمع تشخيص مصلحت نظام مرتفع شود. كشاورز، ممانعت از حضور وكيل در مراحل تحقيقاتي بدون صورت جلسه و دريافت وكالت نامه را تخلف دانست و اظهار داشت: بايد مشخص شود كه براساس كدام يك از تبصره هاي ماده ۱۲۸ آيين دادرسي كيفري متهم از داشتن وكيل محروم شده است كه در صورت تشخيص غلط، شخص مرتكب قابل تعقيب انتظامي و كيفري باشد.
وي در ادامه تصريح كرد: حضور وكيل در مرحله تحقيق، نه تنها موجب حفظ حقوق متهم و مصون ماندن اصول قانون اساسي از هرگونه تعرضي است، بلكه در عمل باعث مي شود كه قوه قضائيه از مسائلي كه در خصوص عدم حضور وكيل در مراحل تحقيقات مقدماتي مطرح مي شود، مصون بماند. كشاورز در پايان گفت: فرهنگ استفاده از وكيل در مقايسه با اكثر كشورهاي دنيا و حتي كشورهايي كه معتقديم از سطح پايين تري از ما برخوردارند، قابل مقايسه نيست.

هزينه درمان و راديوتراپي بيماران سرطاني تأمين اجتماعي رايگان شد
گروه اجتماعي: قائم  مقام  مدير عامل  تأمين  اجتماعي  كشور در امور درمان  گفت : هزينه درمان  و راديوتراپي  بيماران  سرطاني  تحت  پوشش  سازمان  تأمين  اجتماعي  از ابتداي  سال  آينده  رايگان  است .
دكتر «غلامعلي  فلاح » روز سـه شنبه  در جلسـه  معارفه  مدير درمان  تأمين اجتماعي  آذربايجان  غربي  همچنين  گفت : كل  هزينه  درمان  بيماران  مبتلا به  «ام اس» و هزينه هاي  درماني  بيماران  بعد از پيوند تحت  پوشش  سازمان  تأمين  اجتماعي  نيز پرداخت  مي شود.
وي  اضافه  كرد: بودجه  درمان  سازمان  تأمين  اجتماعي  در سال  آينده  ۹۰ميليارد ريال  تعيين  شده  و با استفاده  از اين  اعتبارات  ارائه  خدمات  به  بيماران  تحت  پوشش  از برنامه هاي  مهم  اين  سازمان  است .
دكتر فلاح ، با اشاره  به  فعاليت هاي  بخش  درمان  تأمين  اجتماعي  گفت : در سال  جاري  بيش  از يك  ميليون  و ۷۵۰ هزار مورد بسـتري  بيماران  تحت  پوشش انجام  شده  كه  ۶۵۰ هزار مورد آن  در بيمارستانهاي  وابسته  به  سازمان  صورت گرفته  است .

پيام دبير كل سازمان ملل در آستانه روز بين المللي زن
گروه اجتماعي: كوفي  عنان  دبيركل  سازمان  ملل در پيامي به  مناسبت  روز بين المللي  زن  - هشتم  مارس ، ۱۷ اسفندماه  - اعلام  كرد:تمامي مطالعات  نشان داده است  كه  هيچ  راهبرد توسعه  موثري  وجود ندارد كه  در آن زنان  نقشي  مركزي را ايفا نكرده باشند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، عنان  تأكيد كرد: ما در تمام  سطوح  جامعه  به  يك  انقلاب  اجتماعي  عميقي  كه روابط ميان  زنان  و مردان  را به  گونه اي  شكل  دهد كه  زنان  قادر شوند كنترل بيشتري  در زندگي  خود، از نظر مالي  و جسمي داشته  باشند، نياز داريم .
دبيركل  سازمان  ملل  تصريح  كرد: كارهاي  ما براي  توسعه  از كشاورزي  گرفته تا بهداشت  و از حفاظت محيط زيست  گرفته  تامديريت  منابع  آب  بايد برنيازها و اولويتهاي  زنان  متمركز باشد.
اين  به  مفهوم  ارتقاء سطح  آموزش  كودكان  دختر است  كه اكثر كودكاني  را كه به  مدرسه  نمي روند، شامل  مي شود و به مفهوم  سوادآموزي  ۵۰۰ ميليون  نفر از زنان  بيسواد جوان  كه  دو سوم  بيسوادان  جهان  را تشكيل  مي دهند مي باشد.
وي  دراين  پيام  با اشاره  به  شيوع  ايدز در ميان  زنان  جهان  گفت  كه  زنان  هم اكنون  ۵۰ درصد از افراد مبتلا به  بيماري  ايدز را در سطح  جهان  تشكيل  مي دهندكه  اين  رقم  در آفريقا ۵۸ درصد است .

۱۵ اسفند ماه آخرين مهلت شركت در نمايشگاه مطبوعات
002420.jpg
گروه اجتماعي: از سوي دبيرخانه دائمي دهمين جشنواره مطبوعات، پانزدهم اسفند ماه به عنوان آخرين مهلت دريافت تقاضانامه هاي شركت در بخش نمايشگاهي جشنواره مطبوعات در نظر گرفته شده است.
به گزارش ستاد خبري دهمين جشنواره مطبوعات، امسال جشنواره در ۲ بخش مسابقه و نمايشگاهي به طور مجزا برگزار خواهد گرديد كه در بخش نمايشگاهي، مطبوعات تخصصي و عمومي با درنظرگرفتن برنامه هاي ويژه اقدام به برپايي غرفه خواهند نمود.
امسال روال برپايي غرفه ها متفاوت خواهد بود و جشنواره در بخش نمايشگاهي رويكردي موضوعي خواهد داشت. گفتني است دهمين جشنواره مطبوعات از چهاردهم تا بيست و يكم ارديبهشت ماه ۱۳۸۲، همزمان با برپايي نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي برگزار مي شود.
سايت جشنواره مطبوعات
راه اندازي شد
سايت خبري و اطلاع رساني دهمين جشنواره مطبوعات فعال شده است. سايت اينترنتي جشنواره دهم مطبوعات به نشاني:
www.iran Press Festival.com حاوي اطلاعات كاملي از اخبار، شرايط برگزاري، اجراي بخش هاي نمايشگاهي و مسابقه جشنواره مطبوعات است. همچنين در اين سايت نتايج ارزيابي ها و نظرسنجي از اهالي مطبوعات درخصوص وضعيت و كيفيت برگزاري دهمين جشنواره مطبوعات ارائه خواهد شد.
اين سايت كه به عنوان بانك اطلاعاتي و خبري فعاليت هاي جشنواره عمل مي كند، مقررات و شرايط حضور در جشنواره مطبوعات، سابقه جشنواره هاي گذشته و اقدامات بنيادي و اجرايي انجام شده را ارائه مي كند. علاوه بر اين، در طول برپايي جشنواره بخشي به عنوان نظرسنجي و داوري مردمي در نظر گرفته شده است كه نتايج اين نظرسنجي به طور روزانه اعلام خواهد شد.

۲۵ درصد تصادفات در بزرگراه هاي تهران رخ مي دهد
گروه اجتماعي: بر اثر برخورد دو دستگاه پيكان سواري و كاميون با يكديگر در اتوبان افسريه ۳ نفر از جمله ۲ نوجوان ۱۳ و ۱۴ ساله مجروح شدند. به گزارش خبرنگار ايسنا اين حادثه كه ساعت ۵ بامداد روي داد، حدود ۱۰ ميليون ريال خسارت بر جاي گذاشت. مأموران ايستگاه ۱۵ آتش نشاني با حضور در محل حادثه اقدام به نجات مصدومان از خودرو و جلوگيري از انفجار ناشي از نشت بنزين و ساير اقدامات ايمني كردند. سرهنگ محمد دبيقي، معاون انتظامي راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در گفت وگو با خبرنگار ايسنا گفت: مكان وقوع ۲۵ درصد تصادفات رانندگي، اتوبان ها و بزرگراه هاي اطراف تهران هستند. به گفته وي، عدم رعايت فاصله لازم با خودرو مقابل به همراه سرعت زياد در اتوبان ها، از مهمترين علل وقوع حوادث رانندگي در بزرگراهها ست.
سرهنگ دبيقي همچنين علت بروز حوادث رانندگي را در طول شب يا اوايل بامداد خواب آلودگي و خستگي راننده عنوان كرد و افزود: رانندگي در طول شب موجب بروز خستگي و حالات خواب آلودگي در راننده مي شود كه به دنبال آن بي توجهي فرد به قوانين رانندگي، نوع و مسير حركت و در نتيجه احتمال تصادف بيشتر مي شود.

۷۰ درصد از آراي  محاكم  بدوي  نقض  مي شود
گروه اجتماعي : معاون  قضايي  قوه  قضاييه  ديروز گفت : بيش  از ۷۰ درصد از آراي محاكم  بدوي  در دادگاههاي  تجديد نظر و ديوان  عالي  كشور نقض  مي شود و اين يك  فاجعه  است .
به  گزارش  خبرنگار حقوقي  گروه  اجتماعي  ايرنا، آيت الله  «سيد محمد حسن مرعشي» در آيين  تجليل  از صاحبان  قلم  و ممتازان  دوره هاي  آموزشي  دادگستري تهران  افزود: از راههاي  جلوگيري  از اطاله  دادرسي ، صدور آراي  قوي  و مستدل توسط قاضي  دادگاه  بدوي  است  تا ديگر نيازي  به  رسيدگي  مجدد پرونده ها نباشد. وي  بااستناد به  آيات  و روايات ، جايگاه  تحقيق  و پژوهش  در اسلام  را بااهميت  دانست  و افزود: تازماني  كه  پژوهش  و تحقيق  در مسايل  حقوقي  به  صورت تخصصي  انجام  نشود، به  نتيجه  مطلوب  دست  نخواهيم  يافت .
معاون  قضايي  قوه  قضاييه  از قضات  خواست  با تحقيق  و پژوهش  و تخصصي  كردن معلومات  خود در يك  رشته  خاص  در راه  ارتقاي  بيشتر سطح  علم  و دانش  خود تلاش كنند. وي  با تأكيد بر تسريع  در احياي  دادسرا در استان  تهران  خاطرنشان  كرد:با احياي  مجدد دادسراها به  پرونده هاي  قضايي  بهتر و سريع تر رسيدگي  خواهدشد. «مرعشي» گفت : تعطيلي  دادسراها موجب  اظهار نظر نكردن  قضات  تحقيق در مرحله  تحقيقات  مقدماتي  شده  است  و اين  مساله  باعث  تضييع  حقوق  مردم خواهد شد. رئيس  دادگستري  استان  تهران  در ابتداي  اين  مراسم  در سخناني  بر توجه قضات  دادگستري  در بالا بردن  كيفيت  امور قضايي ، اداري  و رفتار با ارباب رجوع  تأكيد كرد.
حجت الاسلام  «عباسعلي  عليزاده» گفت : براي  اينكه  قوه  قضاييه  سربلند باشد،قضات  محاكم  بايد آراي  محكم  و ارزشمندي  را صادر كنند.

مشاور خانواده منتشر شد
گروه اجتماعي: ششمين شماره «مشاور خانواده» با گرايش به مسائل خانواده و جوانان منتشر شد.
نشريه مشاور خانواده كه هم اكنون به جمع مطبوعات اجتماعي و فرهنگي پيوسته است به سرفصل هايي چون تدبير منزل، دانش و زندگي، فرهنگ و هنر را در خود جاي داده به موضوعاتي مانند عروس اينترنتي، قرص هاي ضدبارداري مردانه، زن و شوهر خوب يا پدر و مادر خوب و لعنت بر دهاني كه بي موقع باز شود توجه نشان داده است.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |