.پنج شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۲۹۹۱- Feb, 27, 2003
پايان مسابقات قهرماني فوتسال اروپا
لاجوردي هاي شكست ناپذير
پس از نواختن سوت پايان سالن مسابقه را شوروشوق فراگرفت و ايتاليايي ها ديوانه وار بر جام قهرماني بوسه زدند
تلاش فراوان اوكرايني ها براي جبران گل نتيجه نداد و آن ها مجبور شدند پس از ۴۰ دقيقه نبرد به مدال نقره قناعت كنند
آرش راهبر
002480.jpg

همه چيز از يك تيم محلي در مونته ويدئوي اروگوئه شروع شد، وقتي كه خوان كارلوس كارياني آرژانتيني مربي تيم «YMCA» تصميم گرفت راهي براي مبارزه با باران هاي وقت و بي وقت كه بهترين تيمش را به هم مي زد پيدا كند، كارياني تيمش را به سالن مي برد تا آمادگي بازيكنانش را حفظ كند. رفته رفته بازي شاگردانش با نوآوري ها و قوانيني همراه شد كه ضمن داشتن مشتركات فراوان با فوتبال روي چمن از قوانين بسكتبال، هندبال و حتي واترپلو هم كمك گرفت تا تبديل به بازي جديدي به نام فوتسال شود.
فوتسال در آمريكاي جنوبي رشد يافت و با هجوم بازيكنان برزيلي و آرژانتيني و بقيه كشورها تبديل به بازي مورد علاقه آمريكايي هاي تكنيكي شد. مختصات ويژه بازي فوتسال باعث مي شد تا بازيكنان داراي توانايي هاي بسيار سودمندي شوند و اين ويژگي ها در بازي روي چمن نيز به كمك آنها مي آمد. به طور مثال گل رونالدو به تيم ملي تركيه در بازي نيمه نهايي جام جهاني نمونه بارزي از آموخته هاي روني در فوتسال بود. همان گلي كه برزيل را به بازي نهايي جام جهاني فرستاد. رونالدو از گوشه محوطه جريمه صاحب توپ شد و در حالي كه روبه رويش مدافع تركيه زاويه حركت را تنگ كرده بود، با يك ضربه نوك پا توپ را به صورت زميني به گوشه چپ دروازه فرستاد. روني بعد از به ثمر رساندن اين گل گفت: «هيچ كس انتظار نداشت كه اين حركت از من سر بزند. اين يك حركت تكنيكي بسيار مشكل و منحصر به فرد براي شليك توپ به نقطه اي است كه نشانه رفته ايد. البته اين حركت يك تكنيك غريزي است و من بارها و بارها زماني كه جوان تر بودم و فوتسال بازي مي كردم از اين تكنيك استفاده كردم. »
اما اولين مسابقات غيررسمي در رشته فوتسال در سال ۱۹۶۵ روي داد، مسابقاتي كه در آمريكاي جنوبي انجام گرفت و پاراگوئه آن را فتح كرد. اولين مسابقات جهاني در اين رشته نيز در سال ۱۹۸۲ رخ داد كه برزيلي هاي تكنيكي موفق به كسب قهرماني شدند.
علاقه مندي به فوتسال و توسعه آن باعث شد تا فيفا از سال ۱۹۸۹ كنترل مسابقات را در دست بگيرد. براي اولين بار كميته اي تحت عنوان فوتسال تشكيل شد و در اولين مسابقات تحت نظر فيفا تيم هلند عنوان قهرماني جهان را به دست آورد. پس از آن بود كه مسابقات قهرماني اروپا نيز توسط يوفا طراحي شد و در سال ۱۹۹۶ در اسپانيا، تيم ملي اين كشور توانست عنوان قهرماني اروپا را به دست آورد. مسابقات قهرماني اروپا باعث شد تا توجه مردم اين قاره به فوتبال نوظهور بيشتر و بيشتر شود، به خصوص در فصل طولاني مدت سرما در اروپا، فوتسال مي توانست جايگزين مناسبي براي فوتبال باشد. از سوي ديگر قهرماني اسپانيا در جام جهاني فوتسال در سال ۱۹۹۶ در گواتمالا نيز روند علاقه مندي اروپايي ها را شدت بخشيد.
اسپانيايي ها همچنان حركت موفقيت آميز خود را ادامه دادند و در سال ۲۰۰۱ مجددا قهرماني اروپا را به دست آوردند و در مسابقات باشگاه هاي اروپا نيز تيم كاستلون توانست قهرماني را به دست آورد. با اين حال اسپانيا تنها تيم ابرقدرت اروپا نبود و روسيه، اوكراين و ايتاليا نيز به سرعت خود را به سطوح بالاي اروپا رساندند. در ايتاليا مسابقات فوتسال فراگير و توسعه يافته و هم اكنون بيش از ۲۰۰۰ تيم باشگاهي و چهار ميليون بازيكن فوتسال در اين كشور فعاليت مي كنند.
002470.jpg

از سوي ديگر كشورهايي مثل فرانسه، آلمان، اسكاتلند به كمك فيفا و يوفا قصد دارند تا فوتسال را به بازي هاي المپيك زمستاني ۲۰۰۶ بيفزايند. بنابراين ترديدي وجود ندارد كه با حضور ۲۵ ميليون نفر در عرصه فوتسال جهاني ديگر بازيكناني مثل رونالدو كه تكنيك هاي فوتسال را در بالاترين سطح فوتبال جهان به نمايش مي گذارند محدود نخواهند بود.
اروپا، قلب فوتسال
چهارمين دوره مسابقات قهرماني اروپا در رشته فوتسال دوشنبه شب در ايتاليا به پايان رسيد و آتزوري ها با تكيه بر ميزباني توانستند اولين قهرماني را به دست آورند. اولين دوره اين مسابقات در سال ۱۹۹۶ در اسپانيا انجام شد و اسپانيا قهرماني را به دست آورد، اسپانيا روسيه را در فينال ۵ بر ۳ شكست داد. در سال ۱۹۹۹ ميزباني قهرماني اروپا به روس هاي سردمزاج رسيد. روس ها تلافي شكست سه سال قبل را بر سر اسپانيا در آوردند و پس از تساوي ۳ بر ۳ در وقت قانوني در ضربات پنالتي اسپانيا را شكست دادند.
دو سال بعد باز هم ميزباني به اسپانيا رسيد و اين بار اسپانيايي ها در فينال تيم تازه اوج گرفته اوكراين را با نتيجه ۲ بر يك مغلوب كردند. اوكراين در مسابقات اخير توانست به بازي فينال برسد كه باز هم نصيبي جز سكوي دوم نبرد.
دوره چهارم
در دوره چهارم اين مسابقات هشت تيم مطرح اروپا در دو گروه چهار تيمي به رقابت پرداختند. در گروه A تيم هاي ايتاليا، جمهوري چك، روسيه و اسلووني قرار گرفتند و در گروه B نيز تيم هاي اوكراين، اسپانيا، پرتغال و بلژيك به رقابت پرداختند.
در گروه A تيم ايتاليا با برتري مطلق توانست با نتايج يك بر صفر در برابر روسيه، ۲ بر يك در برابر اسلووني و ۵ بر يك در برابر جمهوري چك به پيروزي برسد و رتبه اول گروه اول را به دست آورد. جمهوري چك با يك شكست و دو پيروزي دوم شد تا روسيه و اسلووني به رتبه هاي سوم و چهارم قناعت كنند. از اين گروه دو تيم اول به مرحله بعدي راه يافتند.
در گروه B اوكراين با دو پيروزي در برابر بلژيك و پرتغال و يك شكست در برابر اسپانيا تيم اول گروه شد و اسپانيا با يك پيروزي در برابر تيم اول يعني اوكراين و دو تساوي در برابر بلژيك و پرتغال نتوانست رتبه اي بهتر از دوم به دست آورد. پرتغال و بلژيك هم رتبه هاي بعدي را به دست آوردند. به اين ترتيب چهار تيم برتر دو گروه به مرحله نيمه نهايي راه يافتند.
در مرحله نيمه نهايي اوكراين با نتيجه عجيب ۵ بر يك جمهوري چك را مغلوب كرد تا يك پاي فينال باشد. اما در بازي ديگر كه حساسيت بسيار بالايي داشت، تيم ايتاليا توانست در يك رقابت نفس گير تيم قدرتمند اسپانيا را با نتيجه نزديك ۲ بر يك مغلوب كند. اين پيروزي باعث شد تا اسپانيا پس از سه دوره از رسيدن به بازي فينال دور بماند.
يك گل براي قهرماني
شش هزار نفر از تماشاگران پرسروصداي ايتاليايي به ورزشگاه پالاماگيو واقع در كاسرتا گردهم آمده بودند تا اولين قهرماني ايتاليا را جشن بگيرند. اولين بازيكني كه به زمين وارد شد جان فرانكو آنجليني دروازه بان ايتاليا بود كه با حركات مخصوصي مشغول آماده كردن خود بود. دروازه ايتاليا در طول چهار بازي قبلي تنها سه بار باز شده بود و اين دليل روشني بر قدرتمندي ايتاليايي ها در حراست از دروازه شان بود.
اولين شانس مسلم گلزني وقتي به ايتاليا رو كرد كه گئورگي ملنيكوف اوكرايني خطاي آشكاري را بر روي ادگار برتوني مرتكب شد. با كارو پس از حركت فريبنده ويچنتيني توپ را از ۱۲ متري شوت كرد كه دروازه بان اوكراين آن را دفع كرد.
002475.jpg

اين حركت جو بسيار پرهيجان سالن ورزشگاه را پرالتهاب تر كرد. تماشاگران با به راه انداختن موج مكزيكي و فريادهاي كركننده فشار عصبي شديدي به شاگردان گنادي ليسنچوك وارد كردند. اوكرايني ها كه از بين ۵ تيم اروپاي شرقي اين مسابقات به فينال راه يافته بودند يكي دو بار با هنرنمايي كوريدزه دروازه ايتاليا را به شدت تهديد كردند. نيمه نخست بدون گل به پايان رسيد و همگان در حسرت يك گل باقي ماندند.
اوكرايني ها با تكيه بر قدرت بدني و كار گروهي راه هاي نفوذ ايتاليا را بسته بودند و آتزوري هاي تكنيكي نيز با سرعت بخشيدن بازي سعي در به اشتباه انداختن اوكراين داشتند.
در نيمه دوم بالاخره سرنوشت بازي تعيين شد. بعد از گذشت حدود ۱۰ دقيقه از نيمه دوم وينيچيوس بازيكن جوان ايتاليا توانست قفل دروازه اوكراين را بشكند و تنها گل پيروزي بخش را به ثمر برساند. پس از اين گل اوكراين تلاش زيادي براي جبران گل به خرج داد اما زحمات فراوان كاپيتان ايتاليا يعني سالواتوره زافيرو باعث شد تا انسجام تيمي اين تيم حفظ شود و به اين ترتيب اولين قهرماني به نام ايتاليا به ثبت برسد.
پس از نواختن سوت پايان، سالن مسابقه را شوروشوق فراگرفت و ايتاليايي ها ديوانه وار بر جام قهرماني بوسه زدند.
به اين ترتيب سكه چهارمين قهرماني جام ملت هاي فوتبال اروپا به نام لاجوردي ها ضرب شد.
بازيكنان ايتاليا: آنجليني، گرانا، مونتو وانلي، زافيزو (كاپيتان)، برتوني، وينيچيوس، ويچنتيني، فوگليا، مورگادو، ريپسي، روچا و موراتلي.
مربي: روبرتو منيچلي
بازيكنان اوكراين: پوپوف، شيطانوف، سيتين، كوريدزه، بزاگلي، كودلاي، ملنيكوف، كوزنكو، دينگا، موسكويچوف، پيلپف و كورنيف
مربي: گنادي ليسنچوك

آناتومي يك بازيكن فوتسال
002485.jpg
امير عليزاده
۱ مغز: از آنجايي كه زمان و فضا در فوتسال محدود
هستند، يك بازيكن بايد از لحاظ تكنيكي و فكري بي نقص و كامل باشد تا پاس هاي دقيقي بدهد و با استفاده از هوش خود مهارت هايش را به كار بندد.
علاوه بر اين تكل ها نيز بايد دقيق و به موقع باشند تا از انجام پنج خطا در يك نيمه اجتناب شود. چرا كه اگر اين اتفاق بيافتد، تيم مزبور نمي تواند مقابل ضربه آزادي كه از روي نقطه دوم زده خواهد شد، ديوار دفاعي تشكيل دهد. بنابراين هوش بالا در فوتسال مي تواند بسيار مفيد باشد.
چشم ها: يك ديد خوب در فوتسال با توجه به ابعاد كوچك زمين و سرعت بالاي بازي، ضروري است. ضمن اينكه پاس خوب مي تواند تيم را خيلي سريع از موقعيت دفاعي خارج كرده و در موقعيت حمله قرار دهد. علاوه بر اين با يك ديد دقيق و موثر مي توان تاكتيك هاي حريف را خواند.
گوش ها: يك بازيكن فوتسال با استفاده از حس شنوايي قوي مي تواند همواره روي فريادها و راهنمايي هاي هم تيمي هايش حساب كند. مخصوصا به هنگامي كه در شرايطي خاص يك فضاي مناسب را نديده باشد، اين راهنمايي ها مي تواند به كار آيد. صحبت هاي مربي از كناره زمين نيز در فوتسال از اهميت ويژه اي برخوردارند.
۲ تنه: قدرت فيزيكي به خاطر اينكه بازيكنان براي
تصاحب توپ در فضاهاي بسيار كوچكي بايد با حريف درگير شوند اهميت دارد و از آنجايي كه در فوتسال همانند فوتبال خطا مجاز نيست، براي يك بازيكن كاملا ضروري است كه توانايي ايستادگي در برابر بازيكني جهت عبور از او به عضلات خود متوسل مي شود را داشته باشد.
باتوجه به اينكه در فوتسال انرژي زيادي مصرف مي شود، آمادگي جسماني كاملا حياتي است و بازيكناني كه توان زيادي دارند بهتر مي توانند از دفاع به حمله و بالعكس حركت كنند. چرا كه هر بازيكني بايد نقش ها و پست هاي متفاوتي در طول بازي برعهده بگيرد. طبق مطالعاتي كه انجام شد، يك ورزشكار فقط براي چند دقيقه مي تواند با حداكثر توان خود بازي كند. بنابراين لازم است كه در طول مسابقه جاي يك يا دو بازيكن و حتي كل تيم را با ذخيره ها تغيير داد. ضمنا هنگامي كه ذخيره ها وارد زمين مي شوند بايد قادر باشند تا در همان لحظه ورود به زمين خود را با سرعت بالاي بازي تطبيق دهند.
۳ پاها (قسمت ران و ساق): يك بازيكن در فوتسال بايد
سرعت بالايي داشته باشد، چرا كه در حين بازي دائما بايد در حال حركت باشد. ضمن اينكه استارت هاي سريع به او اين امكان را مي دهد تا به راحتي يك ضدحمله را پايه ريزي كند و در صورت انجام اشتباه و از دست دادن توپ سريع برگردد. لازم به تذكر است كه همانند ساير ورزش ها در فوتسال نيز گرم كردن حياتي است. چرا كه به محض شروع بازي جداي توقف مسابقه به خاطر گل، انجام خطا و تايم اوت ها، يكسره تا پايان نيمه كه ۲۰ دقيقه به طول مي انجامد بازي مي شود و با وجود تعويض هاي نامحدود حتي در صورتي كه بازيكن در زمين هم نباشد بايد همواره خود را گرم نگه دارد. چون ممكن است در عرض چند ثانيه مجبور باشد نيمكت را رها كرده و درون زمين در اوج سرعت به بازي بپردازد.
۴ پاها (مچ به پايين): پوشش پاها بايد در فوتسال به
گونه اي باشد كه روي زمين ليز سالن حداكثر اصطكاك برقرار شود تا بازيكن ثبات لازم و حداكثر كنترل را روي توپ داشته باشد. علاوه بر استفاده از بغل پا بازيكنان فوتسال اغلب اوقات از نوك پا نيز استفاده مي كنند تا در فواصل كوتاه با دقت بيشتر به توپ ضربه بزنند.
يك بازيكن بايد قادر باشد تا خيلي سريع توپ را به جريان درآورد، چرا كه زمان كافي براي او وجود ندارد تا توپ را به پاي اصلي اش انتقال دهد. بنابراين مهارت كنترل توپ كاملا ضرروي است و هر چه قدر كه اين بازيكن در اين كار سريع تر باشد، پيش از اينكه مدافع حريف فضا را تنگ كند فرصت بيشتري را خواهد داشت تا به توپ ضربه بزند.
علاوه بر اين مهارت ها، مهارت هاي خاصي كه معمولا بازيكنان با استعداد و نابغه از آنها برخوردارند نيز در لحظات سخت به كمك تيم ها مي آيند. مثلا يك پاس با پشت پا مي تواند به راحتي مدافع حريف را فريب دهد و تيم را از موقعيتي پيچيده خارج كند.

باشگاه هاي مشهور اروپا
نگاهي به فوتبال فرانسه
آران
002455.jpg

هنوز هم بسياري را عقيده بر آن است كه «فوتبال يك ورزش غيرفرانسوي است.» اين باور سرچشمه تناقضي عميق ميان ريشه ها و دستاوردهاي فوتبال فرانسوي بوده است اما يك ذهن نكته سنج با توقف بر روي نام آشناي «فرانس فوتبال» اين پرسش را مطرح مي كند كه چگونه تلفيق استادانه روشنفكري فرانسوي و هنر فوتبال به پيدايش مجله اي پيشرو انجاميده كه طي چند دهه اخير بزرگ ترين نظريه پرداز فوتبال مدرن و مبدأ ارزشگذاري فوتبال نخبه گرا محسوب شده. اگر بريتانيايي ها مبدع و قانونگذار فوتبال بوده اند در عوض فرانسويان مهم ترين نظريه پردازان «پديده جهاني فوتبال» محسوب مي شوند. فوتبال يكي از نخستين رشته هايي بود كه «پيردوكوبرتن» فرانسوي، پدر المپيك نوين، در پايان قرن نوزدهم و به هنگام احياي اين رقابت ها بر آن تاكيد ورزيد. سپس ژول ريمه هموطن او در دهه سي جام جهاني فوتبال را پايه گذاشت. جام ملت هاي اروپا كه نخستين بار در ۱۹۵۸ در فرانسه برگزار شد در واقع طرحي بلندپروازانه از «آنري دلاوني» بود و خود او نخستين جام قهرماني را اهدا كرد.
جام باشگاه هاي اروپا كه امروز با نام ليگ قهرمانان مهم ترين رويداد سالانه فوتبال محسوب مي شود ثمره تلاش تحريريه نشريه ورزشي «اكيپ» فرانسه بود و نخستين فينال آن در پاريس ميان غول اسپانيايي رئال مادريد و باشگاه فرانسوي «ريم» برگزار شد. جوايز توپ طلايي و كفش طلايي نيز كه اهداي سالانه آن ها به بهترين بازيكن و بهترين گلزن اروپا تبديل به يك سنت شده، ابداع مجله «فرانس فوتبال» بوده اند. بنابراين تقريبا تمام افتخارات معتبر فوتبال اروپا و جهان در بسترهايي شكل گرفته اند كه توسط فرانسويان فراهم آمده. اما چرا فوتبال در فرانسه آن چنان كه بايد رونق نگرفت؟ فوتبال سال هاي سال از نگاه عموم مردم فرانسه يك ورزش بريتانيايي بود و تلاش شخصيت ها و روزنامه نگاران فرانسوي براي تغيير اين نگرش خيلي دير نتيجه داد.
فدراسيون فوتبال فرانسه «F.F.F » يكي از پايه گذاران فيفا و يوفا به شمار مي رود هرگز در داخل با استقبالي كه مردم ساير كشورهاي صاحب فوتبال از فدراسيون هاي خود به عمل آوردند بهره مند نشد و در همان حال كه طي نيمه دوم قرن بيستم فوتبال در كشورهاي اروپايي و آمريكاي لاتين با سرعتي چشمگير رشد مي يافت در فرانسه زير سايه راگبي محو شد. حتي شيوع ورزش هاي مدرن و تفريحي مثل گلف، بولينگ، تنيس، دوچرخه سواري، بسكتبال، واليبال، قايقراني، اتومبيل راني و. . . ابعاد تراژيك ماجرا را گسترش داد تا بدان جا كه طي يك نظرخواهي رسمي پيش از آغاز جام جهاني ۱۹۹۸ معلوم شد فوتبال شانزدهمين انتخاب ورزشي فرانسويان است. نخستين باشگاه هاي فوتبال در فرانسه خيلي پيشتر از باشگاه هاي راگبي تاسيس شدند. باشگاه المپيك مارسي (۱۸۹۸) و لوهاور آتلتيك در ۱۸۹۲ در دو بندر جنوبي و شمالي كشور تاسيس شدند و به فوتبال پرداختند در حالي كه راگبي از دهه هاي سي و چهل به بعد بود كه رواج يافت اما چنان جاي خود را در جامعه باز كرد كه حتي علي رغم فتح جام ملت هاي اروپا و جام جهاني فوتبال توسط خروس هاي آبي هنوز تب راگبي از بين نرفته.
002460.jpg

ليگ فوتبال حرفه اي فرانسه از سال ۱۹۳۲ آغاز شد در حالي كه چند سال جلوتر جام حذفي به عنوان نخستين رقابت سراسري باشگاهي آغاز به كار كرده بود. المپيك ليل از منطقه شمالي فلاندر قهرمان نخستين دوره ليگ حرفه اي فرانسه شد و تيم كن از ساحل جنوبي كوت دازور نايب قهرمان. بدين ترتيب طي سال هاي آتي رقابت بين شمال و جنوب در فوتبال فرانسه به موازات رقابت هاي اجتماعي داغ ماند. بزرگ ترين مشخصه فوتبال باشگاهي فرانسه كه دموكراتيك و بدون قطب بودن آن است از همان آغاز خودنمايي مي كرد، به طوري كه به جز دو دوره اقتدار توسط سنت اتين (۶۶-۱۹۶۶) و المپيك مارسي (۹۳-۱۹۸۶) ليگ فرانسه در ساير مواقع توسط هيچ تيمي قبضه نشد اما اتفاقا بزرگ ترين افتخارات ملي تا حدودي وابسته به همين دو قطب بودند.
به طوري كه سنت اتين دهه هفتاد خاستگاه نسل طلايي دهه هشتاد موسوم به «نسل پلاتيني» شد و مارسي دهه نود به ظهور ستاره هايي انجاميد كه با همراهي آن ها فرانسه قهرمان جهان گرديد. ضمن اين كه نبايد از نقش باشگاه پيشرو «استاد دو ريم» در دهه پنجاه غافل شد. اين باشگاه در اين دهه دوبار در فينال جام باشگاه هاي اروپا مقابل رئال مادريد ايستاد اما از آن مهم تر نقش مربي فرانسوي آن بود كه مادريدي ها پس از نخستين رويارويي با ريم (۱۹۵۶) او را به عنوان مربي رئال برگزيدند تا درچهار دوره بعدي هم قهرمان اروپا باقي بمانند.

حاشيه ورزش
• نامزدهاي كفش طلايي
002450.jpg

سايت اينترنتي ESM كه در رابطه با رده بندي بازيكنان فوتبال فعاليت دارد اخيرا ليست بهترين گلزنان اروپا را منتشر ساخته كه در آن كريستين ويري مهاجم سرشناس اينترميلان با ۲۱ گل زده ـ با توجه به ضريب كيفي گل هايش ـ در صدر اين رده بندي قرار دارد. ويري با دو گلي كه اين هفته در جريان پيروزي ۳ بر يك مقابل پياچنتزا به ثمر رساند خود را به عنوان جدي ترين نامزد كفش طلايي فصل جاري اروپا كه توسط ESM اهدا مي شود، معرفي نمود. تيري آنري نيز با تك گلي كه پايه ريز پيروزي ۵ بر يك آرسنال مقابل منچسترسيتي شد ۱۹ گله شده و پس از ويري قرار گرفته است. روي ماكاي مهاجم هلندي دپورتيوو لاكرونيا نيز طي پيروزي ۶ بر صفر تيمش مقابل آلاوس دو گل زد و ۱۸ گله شد تا در جاي چهارم بايستد. نكته جالب اينجاست كه باشگاه رئال سوسيه داد صدرنشين لاليگاي اسپانيا تنها تيمي است كه دو مهاجم در ليست پيشتازان گلزني اروپا دارد. اين دو، به ترتيب داركو كواشويچ يوگسلاو و نيهات قهوه چي ترك هستند كه هر يك ۱۲ گل براي تيم شهر سن سباستين به ثمر رسانده اند. در بالاي اين جدول دو گلزن گمنام يكي از ليگ استوني و ديگري از ليگ ارمنستان نيز به چشم مي خورند اما با توجه به اتمام ليگ اين دو كشور و ضريب كيفي پايين مربوط به گل هايشان، آنها شانس تصاحب توپ طلا را از دست رفته مي بينند.
در جدول مزبور تنها ۵ ليگ معتبر اروپايي يعني لاليگاي اسپانيا، سري A ايتاليا، بوندس ليگاي آلمان، ليگ برتر انگلستان و لوشامپيوناي فرانسه داراي ضريب كيفي (۲) براي هر گل هستند. ليگ ساير كشورها با توجه به اعتبارشان از ضريب (۵/۱) يا (۱) برخوردار گشته اند.

• رده بندي نامزدهاي توپ طلايي ESM
۱ ـ كريستين ويري (اينترميلان ـ ايتاليا)
002465.jpg

(امتياز) ۴۲=(۲)*۲۱ گل
۲ ـ تيري آنري (آرسنال ـ انگلستان) ۳۸=(۲)*۱۹
۳ ـ آندري كرولوف (اف. سي. تالين ـ استوني)
۳۶=(۱)*۳۶
۴ ـ روي ماكاي (دپورتيوو لاكرونيا ـ اسپانيا) ۳۶=(۲)*۱۸
۵ ـ آرمان كرميان (پيونيك ـ ارمنستان) ۳۶=(۱)*۳۶
۶ ـ هنريك لارسن (سلتيك ـ اسكاتلند) ۳۶=(۵/۱)*۲۴
۶ ـ جيمز بيتي (ساوت همپتون ـ انگلستان) ۳۴=(۲)*۱۶
۸ ـ ماتيا كژمان (آيندهوون ـ هلند) ۳۳=(۵/۱)*۲۲
۹ ـ وسلي اسنوك (خنك ـ بلژيك) ۳۰=(۵/۱)*۲۰
۱۰ ـ آلن شيرر (نيوكاسل ـ انگلستان) ۳۰=(۲)*۱۵
۱۱ ـ پائولتا (بوردو ـ فرانسه) ۳۰=(۲)*۱۵
۱۲ ـ آيلتون (وردربرمن ـ آلمان) ۲۸=(۲)*۱۴
۱۳ ـ شعباني نوندا (موناكو ـ فرانسه) ۲۶=(۲)*۱۳
۱۴ ـ داركو كواشويچ (رئال سوسيه داد ـ اسپانيا) ۲۴=(۲)*۱۲
كوين كوراني (اشتوتگارت ـ آلمان) =( )*
نيكولا آنلكا (منچسترسيتي ـ انگلستان) =( )*
جيووانه البر (بايرن مونيخ ـ آلمان) =( )*
آدريان موتو (پارما ـ ايتاليا) =( )*
نيهات قهوه چي (رئال سوسيه داد ـ اسپانيا) =( )*
رود فان نيستلروي (منچستريونايتد ـ انگلستان) =( )*
آلساندرو دل پيرو (يوونتوس ـ ايتاليا) =( )*

• زيرآبي بايرن
بايرن مونيخ كه با احتساب پيروزي اين هفته مقابل نورنبرگ با امتياز فاصله نسبت به بوروسيا دورتموند اسب خود را براي قهرماني اين فصل بوندس ليگا زين كرده است دچار يك دردسر تازه شده اخيرا فاش شده كه بايرن پيش از وقوع بحران مالي كمپاني رسانه اي كرش مديا ـ كه منجر به از دست رفتن بخش عمده حق پخش هاي تلويزيوني براي باشگاه هاي آلماني شد ـ يك قرارداد پنهاني با آن امضا رسانده كه برخلاف هماهنگي هاي ميان سران باشگاه هاي بزرگ بوده است. بدين ترتيب بايرن در حالي كه ساير همتايان آلماني با مشكل مالي دست و پنجه نرم مي كنند ميليون مارك از اين شركت دريافت كرده. «DFL» سازمان ليگ حرفه اي آلمان هنوز شكايتي برعليه بايرن تنظيم نكرده و اين در حالي است كه وكلاي باشگاه اعتقاد دارند تنها خطاي روساي باشگاه پنهان نگه داشتن قرارداد مزبور بوده است كه يك خطاي قانوني محسوب نمي شود. به زودي گزارش كاملي از اين ماجرا در همشهري ارائه خواهد شد.

ورزش
اقتصاد
ايران
جهان
زندگي
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |