شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۳ - Feb.29,2003
گفتگوي امروز معاون توسعه مديريت شهري شهرداري
منشور تهران در حد پيش نويس باقي مانده است
003100.jpg
گروه شهري: سرنوشت ۴۰ سال آينده پايتخت، با تصويب منشور شهر تهران مشخص مي شود.
غلامرضا ثاني نژاد معاون توسعه مديريت شهري شهرداري تهران به خبرنگار ما گفت: منشور شهر تهران همچنان در حد يك پيش نويس باقي مانده است و شوراي شهر آينده، بايد تصويب آن را در اولويت قرار دهد. تا پس از بررسي در مجلس شوراي اسلامي و هيأت دولت، به عنوان يك ميثاق مشترك و سند مديريت آينده شهر تهران به آن عمل شود.
وي افزود: در منشور شهر تهران بايد منابع درآمدي پايدار براي اداره شهر و ايمني آن در برابر زلزله و ساير حوادث و نيز تكليف ۴۰ سال آينده تهران مشخص گردد.
معاون توسعه مديريت شهري همچنين گفت: ظرفيت هاي جديد براي همكاري و هماهنگي ميان شهرداري و شوراي شهر فراهم شده است.
ثاني نژاد تصريح كرد: اجراي طرح ها و پروژه هاي شهري نيازمند تدوين يك ميثاق مشترك ميان شوراي شهر و مديران شهري و تفاهم بر سر آن مي باشد.
وي تنظيم روابط و ايجاد ظرفيت ها و توانمندي هاي جديد را از اهداف موردنظر در ايجاد مديريت توسعه شهري در شهرداري تهران عنوان كرد و افزود: در حال حاضر بيش از ۲۰ نهاد و سازمان در اداره شهر تهران به نوعي دخالت دارند كه شهرداري و شوراي شهر از جمله آنها به شمار مي روند، از اين رو حل مشكلات پايتخت نياز به مشاركت همگاني دارد.
ثاني نژاد با اشاره به پيامدهاي ناشي از فقدان تصميم گيري يكپارچه در مديريت شهري گفت: آسيب شناسي مديريت شهري مهمترين كاري است كه بايد براي رفع مشكلات و معضلات تهران انجام شود.
معاون توسعه مديريت شهري افزود: از يك سو اعضاي شوراي شهر بايد تحليل درستي راجع به گذشته شهرداري و عملكرد آن داشته باشد و از سوي ديگر بايد در سطوح مختلف شهرداري نظام مشاركتي پديد آيد.
ثاني نژاد تصريح كرد: شهرداري تهران داراي ۲۰۰ تا ۲۵۰ مدير و حدود ۴۰ هزار پرسنل است كه با كمك شوراي شهر بايد يك نظام مشاركتي براي آن طراحي شود.
وي تحقق اين امر را براي گسترش مشاركت در ميان شهروندان موثر دانست و گفت: در حال حاضر شهرداري ايجاد نظام مشاركتي در مديريت شهري را دنبال مي كند.

مديركل منابع طبيعي استان تهران:
امسال فقط كاج نمي كاريم
003105.jpg
گروه شهري: بيش از ۵/۱ ميليون اصله نهال در هفته منابع طبيعي در سطح اراضي استان تهران غرس مي شود.
مديركل منابع طبيعي استان تهران در گفت وگو با تهرانشهر با بيان اين مطلب گفت: «با مشاركت نهادهاي مردمي و دولتي به منظور بيابان زدايي، حدود ۲۱۰۰ هكتار از اراضي استان بذرپاشي مي شود و بيش از ۲۰۰۰ هكتار هم زيرپوشش كاشت نهال قرار مي گيرند.»
ابوالفضل عبدي نژاد افزود: «امسال برخلاف سال هاي قبل از گونه هاي متنوع اعم از سوزني برگ ها، پهن برگ ها و درختان مثمر همچون گردو، توت و زيتون براي كاشت استفاده مي شود.»
وي همچنين از نامگذاري روزها در هفته منابع طبيعي خبر داد و روزهاي هفته را به شرح زير اعلام كرد: «۱۵ اسفند روز درختكاري، ۱۶ اسفند روز توسعه فضاي سبز و تشكل هاي مردمي، ۱۷ اسفند روز بهره وري و تقدير از نمونه هاي برتر، ۱۸ اسفند روز منابع طبيعي،سازمانهاي دولتي وتوسعه پايدار۱۹،اسفند منابع طبيعي ،آبخيزداري وكاهش بلاياي طبيعي، ۲۰ اسفند منابع طبيعي، آموزش و پژوهش و ۲۱ اسفند منابع طبيعي، حفاظت و قانون نام گرفته است.»
عمليات كاشت درخت با مشاركت تشكل هاي غيردولتي از روز شانزدهم تا نوزدهم اسفند به ترتيب در مناطق سرخه حصار، خجير، شهريار، تلو، قوچك و جاجرود انجام مي شود.

گره ترافيك باز هم كورتر مي شود
افزايش نگران كننده گرايش شهروندان به حمل و نقل شخصي
* شركت واحد ۲۰۰۰ اتوبوس كم دارد و شبكه مترو با كمبود بودجه مواجه است
گروه شهري: ۶۰درصد از سفرهاي روزانه شهر تهران بر عهده تاكسيراني است.
مدير طرح و برنامه و ترافيك سازمان تاكسيراني به قلم سبز ايران گفت: «بنابراين سيل مسافران تاكسيراني خارج از ظرفيت واقعي اين ناوگان است و عملا به يك ناوگان ايده آل و مطلوب نخواهيم رسيد و منطقي هم نيست كه تاكسيراني يا حتي مسافربرهاي شخصي ۶۰ درصد معادل ۸ ميليون مسافر را جابه جا كنند.»
مهندس نادر كرداري گفت: «طبق معمول بايد سفرهاي عمومي از طريق وسايل حمل و نقل عمومي مثل اتوبوس و مترو جابه جا شوند و تاكسيراني هم در زمينه سفرهاي خاصي خدمات رساني كند، اما در تهران حداكثر سفرهايي كه از طريق وسايل حمل و نقل عمومي مثل اتوبوس و مترو انجام مي شود ۳۰ تا ۴۰ درصد است.»
در حال حاضر تردد تاكسي هاي تهران (به دليل شكل خاص مسافربري آنها) نسبت به تردد خودروهاي سواري ساير كشورها بي رويه است و همين امر سبب انتشار زياد آلاينده ها و مصرف بي رويه سوخت مي شود چرا كه بسياري از اين تاكسي ها فرسوده هستند.
از سوي ديگر اعلام شد مجموعه مشكلات موجود در حمل و نقل شهري تهران گرايش مردم را به سوي حمل و نقل شخصي سوق داده است.مدير مطالعات ترافيك سازمان تاكسيراني ضمن بيان مطلب فوق گفت: «در حمل و نقل درون شهري بايد تمامي سيستم هاي
حمل و نقل را در نظر گرفت و با توجه به توانمندي تك تك آنها به تدوين برنامه ريزي هاي شهري پرداخت.»
مهندس قاضي افزود: «در حال حاضر بيش از ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس كم داريم، شبكه مترو نيز با كمبود بودجه مواجه است و به دليل زمان بر بودن طرح هاي توسعه اي مترو با مشكل برخورد مي كنيم. مشكل شوراي شهر و شهرداري هم در شرايط فعلي مشكلاتي را براي توسعه و بهبود شرايط حمل و نقل عمومي ايجاد كرده است و
حمل و نقل كرايه اي به صورت تاكسي هم سرعت لازم را در معابر پايين مي آورد.»
وي گفت: «براي اصلاح شرايط حمل و نقل درون شهري بايد همزمان با توسعه مترو به نوسازي ناوگان اتوبوسراني و تاكسيراني هم بپردازيم.»
گرايش به استفاده از خودروهاي شخصي علاوه بر دامن زدن به معضل ترافيك، سبب بالا رفتن حجم آلاينده ها به ويژه در معابر پر تردد مي شود و علاوه بر تأثير منفي آن بر آلودگي هوا در مناطق پرترافيك سلامتي مردم را به شدت تهديد مي كند.

واگذاري ۳۳ وظيفه جديد به شوراها
استاندار تهران از واگذاري ۳۳ وظيفه دستگاههاي دولتي به شوراهاي اسلامي شهر و روستا خبر داد و گفت: شوراهاي اسلامي در دومين دوره تشكيل خود براي ارائه خدمات به مردم، وظيفه سنگيني خواهند داشت.

فعاليت ۲۵ هزار نفر براي پاكسازي تبليغات انتخاباتي در تهران
گروه شهري: معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: ۲۵ هزار نفر از نيروهاي شهرداري كار پاك سازي و نظافت پوسترهاي تبليغاتي دومين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي در سطح شهر تهران را بر عهده گرفته اند.
«محمد حقاني» به مدت زمان لازم براي پاك سازي كامل سطح معابر و گذرگاه هاي شهر تهران اشاره و تأكيد كرد كه كار پاك سازي تهران ۴۸ ساعت پس از شروع نظافت معابر پايان خواهد يافت.
حقاني خاطرنشان كرد: شهرداري تهران براي تشويق هر چه بيشتر شهروندان تهراني براي شركت و حضور در انتخابات اقدام به نصب بومهاي برزنتي متحدالشكل در سطح شهر تهران كرد.
معاون شهرداري تهران، محل هاي مورد نياز براي پاك سازي معابر را شامل ديوارها، كيوسك هاي تلفن، كابل هاي برق و مخابرات، پايه هاي روشنايي و درختان شهر و غيره ذكر كرد.حقاني گفت:  متأسفانه بعضي از نامزدها، احزاب و گروه ها با وجود تذكرات مكرر از طريق مطبوعات و رسانه هاي گروهي در محل هاي غيرمجاز اقدام به تبليغ كرده اند كه اين امر كار پاك سازي معابر تهران را مشكل تر كرده است.

تأكيد شهرداري تهران بر ضرورت تفكيك زباله از مبدأ
گروه شهري: در نشست اين هفته شوراي شهرداران مناطق، مقوله تفكيك زباله مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، سرپرست شهرداري تهران با اشاره به انتصاب مديرعامل جديد سازمان بازيافت و تبديل مواد، بر انجام مأموريت اصلي اين سازمان يعني تفكيك زباله از مبدأ تأكيد كرده و خواستار همكاري سازمان خدمات موتوري، اداره كل خدمات شهري و شهرداري هاي مناطق با اين سازمان شد.
وي خاطر نشان ساخت: «اهميت تفكيك زباله به عنوان يك فرآيند در اين است كه به سويي برويم كه خود مردم و خانواده ها، ضرورت جداسازي مواد بازيافتني را درك و اين مهم را از خانه ها آغاز نمايند.
سپس و در پي آن، به تفكيك در گردآوري و حمل آنها تا دفع مواد فاسد (غيرقابل بازيافت) برسيم به گونه اي كه در سرتاسر اين جريان، بازيافت و استحصال به حداكثر و مقوله دفن به حداقل رسانده شود.»

كوچه خبر
انسان ، شهر و زباله
همايش آموزشي بازيافت زباله توسط شهرداري منطقه ۲۲ تهران و با مشاركت سازمان بازيافت و تبديل مواد در محل بوستان جنگلي چيتگر برگزار شد.
در اين همايش مهندس عباسعلي شاه علي- كارشناس آموزش و پژوهش سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري گفت: در صورت عدم جمع آوري و دفع اصولي و علمي زباله، ۱۱۸ نوع بيماري از طريق زباله به انسان منتقل مي شود و بدين نحو زباله مي تواند به عنوان يك بحران زيست محيطي، سلامت شهر و شهروندان را تهديد كند. وي به ميزان توليد زباله در تهران اشاره كرد و گفت: براساس آمارهاي رسمي منتشره بيش از ۲ ميليون و ۲۴۳ هزار تن زباله شهري، ۱۵۳ هزار و ۵۹۶ تن زايدات صنعتي و ۲۱ هزار و ۸۹۸ تن زايدات بيمارستاني در سال گذشته جمع آوري شده است و با توجه به اينكه بيش از ۶۹ درصد از زباله ها را پسمانده هاي غذايي تشكيل مي دهند، به نظر مي رسد الگوي مصرف جامعه اصولي و منطقي نيست و بازنگري و اصلاح فرهنگ و الگوي مصرف، مقوله اي ضروري و
اجتناب ناپذير است.

شهر نگار
تشويق به سرگرداني
مسئله استفاده شهروندان از وسايل حمل و نقل عمومي از موضوعات خسته كننده مديريت شهري تهران در سال هاي اخير بوده است. متوليان ساماندهي ترافيك، مسئولان كاهش آلودگي هوا، مدعيان اهميت بهينه سازي مصرف سوخت هركدام هميشه چاره كار را در آن ديده اند كه شهروندان را به رويگرداني از وسايل نقليه شخصي و استفاده بيشتر از ناوگان حمل و نقل عمومي تشويق كنند. اما جالب است كه در عمل براي افزايش اين ناوگان چندان فعاليتي صورت نمي گيرد و ظاهرا تصور اين است كه براي بهسازي امور لازم است شهروندان داوطلبانه سرگرداني در حاشيه خيابان ها براي يافتن يك وسيله حمل و نقل عمومي را بپذيرند. درحالي كه سالانه ۲۰۰ هزار خودروي شخصي جديد وارد خيابان هاي تهران مي شود دو سال است شركت واحد يك اتوبوس به ناوگان خود اضافه نكرده و شركت مترو هم به دليل عدم دريافت بودجه كافي، بسيار از طرح جامع خود عقب است. نكته اين است كه همين الان هم به نسبت حجم شريان هاي ارتباطي ۵۰ درصد خودروهاي موجود در تهران اضافه بر ظرفيت شبكه هستند، اما عدم توجه جدي به اهميت تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي باعث شده باز هم، همچنانكه ذكر شد، ساليانه دويست هزار خودرو، خيابان هاي تهران را متراكم تر، پرازدحام و آلوده تر كنند، اين كلاف سردرگم تر خواهد شد، حتما.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |