شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۳ - Feb.29,2003
و أكثر مدارسه العلماء و منافثه الحكماء في تثبيت ما صلح عليه أمر بلادك.
و با دانشمندان فراوان گفتگو كن و با حكيمان فراوان سخن در ميان نه در آنچه كار شهرهايت را استوار دارد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
و انچه خود داشت زبيگانه تمنا مي كرد
سال ها دل طلب جام جم از ما مي كرد
طلب از گم شدگان لب دريا مي كرد
گوهري كز صدف كون و مكان بيرون است
فرياد فمينيست ها عليه هاليوود
اعتراض به تبعيض
003135.jpg
درصد وزيران زن در كابينه دولت انتقالي افغانستان
از كارگردانان زن هاليوود بيشتر است
فمينيست ها فعاليت هايي را در اعتراض به «تسلط مردان و سفيدپوستان» بر اسكار و صنعت فيلم ايالات متحده آغاز كرده اند.
به گزارش بي.بي.سي، يك گروه فمينيستي كه خود را «دختران چريك» مي نامند، امروز در لس آنجلس از تابلوي تبليغاتي بزرگي پرده برداري مي كنند كه در آن تعداد نمايندگان زن در مجلس سناي آمريكا با زنان مؤثر در صنعت فيلم اين كشور مقايسه شده است. بر اين تابلو نوشته شده: «حتي مجلس سناي ايالات متحده هم از هاليوود پيشروتر است.» اين تابلو نسبت چهارده درصدي سناتورهاي زن كنگره را با نسبت چهار درصدي كارگردانان زن هاليوود مقايسه مي كند.
گروه «دختران چريك» در بيانيه خود نوشته اند: «سناي كهنسال و كسالت آور و هاليوود پر زرق و برق و امروزي از يك نظر شبيه هم هستند: هر دو در اجازه دادن به زنان و رنگين پوستان براي رسيدن به مدارج بالا سختگيري مي كنند.»
به گفته اين گروه «حتي دولت انتقالي افغانستان هم از اين نظر پيشروتر از هاليوود است زيرا شش درصد اعضاي آن را زنان تشكيل مي دهند.»
«دختران چريك» گفته اندكه در ميان صد فيلم پرفروش سال گذشته هاليوود تنها يكي از آنها را يك زن كارگرداني كرده، هشت فيلم بر اساس سناريوهاي نوشته شده توسط زنان ساخته شده است و دوازده فيلم را زنان تدوين كرده اند.
اين گروه همچنين نتيجه تحقيقي را منتشر كرده اند كه نشان مي دهد مثلا  هيچ يك از كارمندان رنگين پوست استوديوهاي فيلمسازي هاليوود در موقعيتي نيستند كه بتوانند پروژه  ساخت يك فيلم را تصويب كنند.
آن ها در بيانيه خود نوشته اند: «ما عقيده  داريم در قرن بيست ويكم، كمتر كسي مانند زنان و رنگين پوستان شاغل در هاليوود، مورد تبعيض عمدي يا غيرعمدي قرار مي گيرد. اما چاره كار راحت است. كافي است در اين «باشگاه پسرانه» را باز كنيد و زنان و رنگين پوستان بيشتري را به كار گيريد. اين كار در دنياي پزشكي، تجارت، حقوق و هنرهاي ديگر جواب داده و حالا نوبت هاليوود است.»
گروه «دختران چريك »از سال ۱۹۹۹، هر سال اعتراضاتي را عليه نابرابري و تبعيض در هاليوود سازمان مي دهند .
صاحب نظران اميدوارند نامزدي «سلماهايك»، بازيگر لاتين نژاد در اسكار امسال به خاطربازي در نقش «فريدا كاهلو» نقاش صاحب نام مكزيكي در فيلم «فريدا»، بتواند به فائق آمدن بر مشكل نژادپرستي در هاليوود كمك كند.
هايك پيش تر به صراحت در اين باره اعتراض كرده و گفته است پس از مهاجرت به ايالات متحده نزديك بود كار خود را به عنوان يك هنرپيشه، تنها به دليل پيشداوري هايي كه در مورد او به عنوان يك «خارجي» وجود داشته، از دست بدهد.
«هال بري»، بازيگر سياهپوست آمريكايي، سال گذشته پس از آن كه موفق شد جايزه اسكار بهترين بازيگر زن را تصاحب كند، در يك نطق احساساتي ، جايزه خود را به همه «بانوان رنگين پوست» تقديم كرد.


هفته فيلم و عكس در نيشابور
هفتمين  هفته  فيلم  و عكس  نيشابور به  كار خود پايان  داد.
در طول  اين  هفته  ۱۷فيلم كوتاه كه توسط كارگردانان  جوان  نيشابوري  از ابتداي سال  جاري  تا كنون  توليد شده ،به نمايش  درآمده  و مورد نقد و بررسي  ساير فيلمسازان  اين  شهر قرار گرفت . اين  گزارش  حاكي  است : ۲۲ عكاس  جوان  اين  شهر نيز سي و پنج  قطعه  عكس  خودرا با موضوعات  آزاد، معماري  و طبيعت  در محل  نگارخانه  كمال الملك  نيشابور به  نمايش  گذاشتند و هيات هاي  تخصصي  به  بحث  و بررسي   اين  آثار پرداختند.

برگزيدگان جشنواره بين المللي پويانمايي
سومين  جشنواره  بين المللي  پويانمايي  تهران  با اجراي  مراسم  پاياني  و معرفي  برگزيدگان  در مركز آفرينش  هاي  هنري  به  كار خود پايان داد و هيأت داوران  بخش  هاي مسابقه  بين المللي  و مسابقه  ايران  جشنواره ، برگزيدگان  خود را اعلام كردند: در بخش  مسابقه  بين الملل ، هيأت  داوران  شامل  مارسل  يانكوويچ ، ابي فيجو، ناتاليا اورلووا، كاتارينا ليلكويست  و سعيد توكليان  تنديس  طلايي فيلم  نخست  را به  فيلم  پسري  كه  كوه  يخ  را ديد به  كارگرداني  پاول  دريسن  از كانادا اعطا كرد.
تنديس  نقره اي  فيلم  دوم  به  مرده  پرنده  از سوئد و تنديس  برنزي  فيلم  سوم به  بازي  جنگ  از انگلستان  رسيد و فيلم  مغازه  فتوكپي  به  كارگرداني ويرجيل  ويدريچ  از اتريش  جايزه  ويژه  هيأت  داوران  را از آن خود كرد.
هيأت  داوران  همچنين  تنديس  طلايي  بهترين  فيلم  با موضوع  كودك  و نوجوانان را به  فيلم  بوكا شكيس  از روسيه  اهدا كرد.
در بخش  مسابقه  ايران  نيز هيأت  داوران  شامل  صادقي ، عالمي ، ترابي ، گلپايگاني  و دهستاني ، تنديس  فيلم  هاي  نخست  تا سوم  خود را به  آثارتوليدي  سازمان  صدا و سيماي  جمهوري  اسلامي ايران  اهدا كرد.
تنديس  طلايي  فيلم  نخست  به  كيكاووس  اثر صائمين  از صدا و سيماي  مركزهمدان ، تنديس  نقره اي  فيلم  دوم  به  دويدم  و دويدم  اثر جواهريان  از شبكه اول  سيما و تنديس  برنزي  فيلم  سوم  به  انگشتر نقره اي  اثر خاشع  از شركت فرهنگي  هنري  صبا اهدا شد.
هيئت  داوران  همچنين  تنديس  نقره اي  بهترين  فيلم  تجربي  را به  قطار به كارگرداني  نظري ، تنديس  برنزي  بهترين  پويانما را به  عليدوستي  براي فيلم  ارشميدس  و تنديس  برنزي  بهترين  موسيقي  را به  خلعت  بري  براي  فيلم  سپيدبالان  اهدا كرد.
جايزه  تنديس  طلايي  بهترين  فيلم  با موضوع  كودك  و نوجوان  نيز به  فيلم خودم  پيدا كردم  به  كارگرداني  فراهت  رسيد.
بنابراين  گزارش  جايزه  ويژه  دبير جشنواره  نيز به  مهدي  مسعود شاهي ، براي  مديريت  پويا و تبديل  موسسه  فرهنگي  صبا به  ركني  تأثير گذار درپويانمايي  تلويزيوني  اهدا شد، ضمن  اينكه  جايزه  دوم  اين  بخش  نيزبه ميازاكي  از ژاپن  كارگردان  فيلم  شهر اشباح  براي  نوآوري  هنرمندانه  و خلق جايگاهي  نو براي  پويانمايي  آسيا رسيد.

وزير ارشاد در مراسم صدسالگي يك انتشاراتي باسابقه:
انتشارات اقبال، ميراث فرهنگي كشور است
مراسم يكصدمين سال تأسيس سازمان چاپ و انتشارات اقبال با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون امور فرهنگي وي، رئيس مركز گفتگوي تمدنها و مديران و كاركنان اين انتشارات به همراه جمع كثيري از فرهيختگان علم و ادب عصر پنجشنبه در تالار وحدت برگزار شد.
احمد مسجدجامعي يكصدمين سالگرد تأسيس انتشارات اقبال را از حيث داشتن تجربه، استمرار و تكامل در حوزه فرهنگ جزء موارد نادر و ارزشمند فرهنگي كشور دانست و افزود: ناشران همواره اهل علم بوده اند و به حوزه فعاليت خود اشراف داشته اند و از طرفي دانشمندان نيز اين حوزه را مي شناختند از جمله مرحوم مصاحب و محدث غزنوي كه به فنون و قواعد و نوع حرف چاپ به خوبي آشنايي داشتند.
وي در ادامه سخنان خود ناشران را مشاوران اميني براي مؤلفان خواند و گفت: ناشران براي يك تأليف از طريق ويرايش و طراحي ارزش افزوده ايجاد مي كنند به گونه اي كه بسياري از كتب در اين هيأت رغبت خواننده را دوچندن مي كند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي منشاء شكوفايي فعاليت هاي فرهنگي را استمرار و جمع شدن تجربيات فرهنگي خواند و گفت: بسياري از مؤسسات فرهنگي سنت خود را دهها سال با حفظ نشانه خاص و خط ويژه خود ادامه داده و شكل ظاهري آثار خود را حفظ كر ده اند كه البته اين مانع نو شدن نيست.
وي خاطرنشان ساخت، هنگامي كه يك اثر صد سالگي خود را پشت سر مي گذارد آن را جزو ميراث فرهنگي خود مي دانيم و هنگامي كه مؤسسه اي صدسالگي خود را پشت سر مي نهد قطعا ميراث فرهنگي مشترك ما خواهد بود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
به نوشته مورخان رومي، يوناني و ارمني، مهرداد اول ششمين شاه ايران از دودمان اشكاني در اين روز در سال ۱۷۳ پيش از ميلاد دراجلاس بزرگان ايران اعلام كرد تصميم گرفته است ايران داراي قانوني باشد تا حقوق و تكاليف همه در آن روشن شود.
* شاهرخ ميرزا گوركان، پسر امير تيمور و جانشين او در مارس ۱۴۱۶ شهر كرمان را متصرف شد و آن را ضميمه فارس كرد و كل خطه را به پسر خود ابوالفتح ابراهيم سپرد. شاهرخ پس از فتح كرمان به ديدار نعمت الله ولي، عارف معروف شتافت و از وي استدعاي اندرز كرد. شاه نعمت الله ولي در در۹۷ سالگي در گذشت و در ماهان مدفون است.
* اول مارس سال ۷۱۴ ميلادي (۱۲۸۹ سال پيش در روزي چون امروز) اعراب مسلمان كارتصرف اسپانيا راتكميل كردند. سپاهيان عرب به فرماندهي طارق بن زياد در ژوئيه سال ۷۱۱ از تنگه هركول كه از آن پس جبل طارق خوانده مي شود گذشتند و قدم به اسپانيا گذاردند و واحدهاي ارتش «رودريك » پادشاه ويزوگت (ژرمن) اسپانيا را شكست دادند و نزديك به سه سال طول كشيد تا اسپانياي غير كوهستاني را تصرف كردند كه « اندلس » ناميده شد. اعراب مسلمان سال ها بعد از اسپانيا وارد فرانسه شدند و تا «پواتيه » در مركز فرانسه پيش رفتند و در آنجا از شارل مارتل سردار فرانك ها شكست خوردند.
* در اين روز در سال ۱۹۶۶ حزب سوسياليستي بعث، حكومت سوريه را به دست گرفت كه در ۳۷ سال گذشته حاكم بر اين كشور است. يك شاخه ديگر حزب سوسياليستي بعث حكومت عراق را به دست دارد.
* سناي روم، اول مارس سال ۴ پيش از ميلاد مسيح (۲۰۰۷ سال پيش در روزي چون امروز) به منظور جلوگيري از مهاجرت روستانشينان به شهر رم و ساير شهرهاي بزرگ كه بر مسائل شهري و مشكلات ناشي از تفاوت فرهنگ شهرنشيني و فرهنگ روستانشيني مي افزود و سبب كاهش توليدات كشاورزي مي شد، برشهر نشيني ماليات تعيين كرد و براي حومه خارج از دروازه هاي شهر «رم» نيز محدوده معين ساخت. روزنامه هاي تهران در سال ۱۳۴۷ (درست ۱۹۷۰ سال پس از اين مصوبه سناي روم) هنگام به اجرا در آمدن ضابطه محدوده ۲۵ ساله شهر تهران از هشتم اسفند به تفصيل به آن ضابطه اشاره كرده بودند.
ماندگار
نظامي گنجوي (ابومحمد الياس) شاعر نامدار ايران از شهر گنجه قفقاز كه در مارس ۱۲۰۹ ديده ازجهان فروبست، شاعري داستانسرا و متخصص مثنوي داستاني بود. ليلي و مجنون، خسرو و شيرين، هفت پيكر و اسكندرنامه از جمله آثار او هستند. وي مردي گوشه گير بود كه اميران زمان خود را مدح نگفت. نظامي مدح شاهان، اميران و مقامات وقت را گفتن دروغ و چاپلوسي و نوعي گناه مي دانست و در اين زمينه گفته است:
چه نتوان راستي را درج كردن دروغي را چه (چرا) بايد خرج كردن
نظامي از زادگاه خود شهر گنجه، جز يك بار براي سفر به تبريز، خارج نشد.
نظامي، خسرو و شيرين و هفت پيكر (بهرام نامه) را از دادستان هاي دوران ساسانيان گرفته است و براي اين كه بعدا به او ايراد نگيرند كه چرا در باره اسكندر كه ميهنش را اشغال نظامي كرد سخن گفته است، او را در كتاب خود به عنوان يك حكيم و مردي دانا توصيف كرده، نه يك فاتح معمولي.
روزگار
* از انتشار نخستين دفتر اطلاعات تلفن شهري كه يك نوع كتاب مرجع است درست ۱۲۵ سال مي گذرد كه انتشار و توزيع آن از شهر نيوهيون آمريكا آغاز شد.
باشگاه مطبوعات شهر واشنگتن پنج سال پيش در بولتن راهنماي روزنامه نگاراني كه براي تهيه مطلب به كشورهاي ديگر مي روند نوشته بود كه شهر ۸ـ ۹ ميليون نفري تهران از آغاز دهه ۱۹۶۰ (۴۰ سال پيش) فاقد دفترچه اطلاعات (راهنما) تلفن است. مي دانيم كه اپراتورهاي شركت هاي تلفني نمي توانند دقيقا كار اين دفترچه ها را انجام دهند.
* آخرين بررسي در باره خوانندگان روزنامه ها و بينندگان برنامه اخبار و گزارش هاي خبري تلويزيون ها در كشورهاي صنعتي نشان مي دهد كه نوجوانان و جوانان (۱۵ تا ۲۲ ساله) كمترين گروه خوانندگان و بينندگان اخبار هستند و سازمان هاي مربوط با كمك رسانه ها به چاره جويي برخاسته اند.
* اتحاديه عرب كه از تاسيس آن درست ۴۸ سال مي گذرد و دولت ليبي و بسياري از روشنفكران عرب نسبت به كارايي آن ابراز نوميدي كرده اند اين روزها با سخت ترين آزمايش حيات خود رو به رو است و آن تعيين موضع در قبال مسئله عراق است.
* مصاحبه طولاني صدام با « دن راذر » سردبير اخبار شبكه سي بي اس آمريكا كه چهار بار از اين شبكه بخش شد از معدود مصاحبه هاي تلويزيوني بود كه متن كامل اظهارات مصاحبه شونده به زبان مادري اش نيز پخش مي شد تا در تاريخ قرار گيرد. صدام در يك مورد، ترجمه اظهاراتش را تصحيح كرد و معلوم شد كه به زبان انگليسي آشناست. وي در اين مصاحبه گفت كه مردن در عراق را بر خروج از وطن ترجيح مي دهد.
پرسش هاي پزشكي
از دكتر گات سئوال شده است كه چرا سالخوردگان تشويق به سكونت در نقاط آفتابي و سر سبز مي شوند و او جواب داده است كه آفتاب و اكسيژن كافي براي طول عمر و كاهش موارد ابتلا به بيماري ها سخت مؤثرند. محيط هاي پر درخت (سرسبز) نه تنها باعث شادي افراد مي شوند بلكه در ساعات روز بيش از حد نياز فرد داراي اكسيژن هستند كه تنفس را آسان مي كنند. باز گشت به زادگاه پس از بازنشسته شدن و زندگي در محيطي كه فرد متولد و در آن پرورش يافته نيز باعث طول عمر و سالم زيستن است.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
www.iranianshistoryonthisday.com

داستانك
مثل پرنده ها
يك ساعت بعد از نيمه شب - طبقه شانزدهم از يك ساختمان هجده طبقه
در را باز مي كند و آرام به طرف پله ها مي رود، تا پشت بام سي و چند پله بيشتر نيست، آهسته بالا مي رود، روي بام نسيمي خنك مي وزد، آسمان هنوز صاف است.
نگاهي به پايين مي اندازم، خيابان خلوت است.
دست ها را مي گشايد و خود را رها مي كند.
رها مي شوم.
ميان زمين و آسمان احساس سبكي مي كند.
با خود مي گويم: «راحت شد»
اما نه... نبايد دير شود، قبل از اين كه به زمين نزديك شود بايد بال بزند.
با دستهايش بال مي زنم، بال مي زند، بال مي زنم، اوج مي گيرد، ميان آسمان و زمين به پرواز درمي آيد، به پرواز درمي آيم.
درست مثل پرنده ها. محسن سعيدالسادات

گشتي در دنياي خبرها
آمپول هاي ويتامين براي زن آهني
لندن: مارگارت تاچر نخست وزير سابق كشور انگليس كه به دليل سياست هاي انعطاف ناپذيرش به زن آهني مشهور بود در هنگام وقوع بحرانها از آمپول هاي ويتامين استفاده مي كرد. به گفته يكي از نزديكان وي، هر گاه كه تاچر با بحران مواجه مي شد، آمپول هاي (ب -۱۲) تزريق مي كرد تا از انرژي كافي براي حل بحران ها برخوردار شود. او در زمان وقوع جنگ در جزاير فالكلند در سال ۱۹۸۲ بيشترين استفاده از اين آمپول ها را داشت.
فرار، دو ساعت پس از صدور حكم
منچستر: يك تبهكار در انگليس ۲ ساعت پس از اينكه در دادگاه به تحمل ۱۵ سال حبس محكوم شد از دست پليس گريخت. پس از اينكه قاضي پرونده حكم را صادر كرد يك مامور پليس ۲۰ ساله اين تبهكار را با دستبند از دادگاه به داخل خودرو پليس انتقال داد، اما اين تبهكار دستبندهايش را باز كرد و از بالاي ديوار حياط دادگاه پا به فرار گذاشت.
كتك كاري در هواپيما
نيويورك: دو روز پيش در پرواز نيويورك - لندن اتفاق جالبي رخ داد. دو تن از مسافران اين پرواز، زن و شوهري ۴۰ ساله بودند كه در طول پرواز زن به خواب عميقي فرو رفت و هنگامي كه از خواب بيدار شد، شوهرش را در حال گپ زدن با خانم ديگري ديد. همين موضوع باعث شد تا وي كنترل اعصابش را از دست بدهد و با مشت و لگد به جان شوهرش بيفتد. به هر حال دخالت ميهمانداران مانع از كتك خوردن بيشتر مرد شد.
گران شدن برق و سوخت هاي فسيلي
بريستول: توني بلر نخست وزير انگليس اعلام كرد كشور انگليس تا سال ۲۰۵۰، توليد گازهاي ناشي از مصرف سوخت هاي فسيلي را به ميزان ۶۰درصد كاهش خواهد داد و به همين دليل، از منابع انرژي بادي، آبي و خورشيدي بيشتر استفاده خواهد كرد. يكي از راهكارهاي كاهش مصرف سوخت هاي فسيلي گران كردن نرخ برق است. بنابراين بهاي برق مصرفي منازل مسكوني بين ۵ تا ۱۵ درصد و بهاي برق اماكن صنعتي و تجاري در انگليس ۲۵درصد افزايش خواهد يافت.
حلزون در سوپ
كارديف: يك خانم ۶۱ ساله در ولز هر هفته در حدود ۱۵۰ پوند از يك فروشگاه زنجيره اي نزديك خانه اش خريد مي كند. او چند روز قبل يك بسته سوپ مرغ آماده خريداري كرد، اما پس از بازكردن بسته متوجه شد كه داخل آن يك حلزون مرده وجود دارد. او بلافاصله اين حلزون را نزد رئيس فروشگاه برد و رئيس نيز براي اينكه پيرزن را راضي كند، معادل ۲۰ پوند بن خريد به او پرداخت كرد كه اين اقدام رئيس پيرزن را خشمگين تر كرد. پيرزن گفت: پرداخت غرامت آن هم به ميزان ۲۰ پوند واقعا خنده آور است و تصميم دارم به دادگاه شكايت كنم.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۷ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۱۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۵ دقيقه

گل و گياه
درختچه مرواريد
003130.jpg
نام علمي: Symphoricarpos albus
خانواده: CAPRIFOLIACEAE
درختچه اي خزان پذير و پرپشت كه بخشي از شاخه هاي آن افراشته و بخشي ديگر كماني شكل هستند. گلهاي كوچك و صورتي رنگ آن در تابستان ظاهر شده و بعد به ميوه هاي كروي سفيدرنگ - شبيه مرواريد تبديل شده و در پاييز و زمستان روي گياه باقي مي مانند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به دو متر مي رسد. برگها مدور و سبز تيره هستند.
نيازها: مكان آفتابي يا نيم سايه و خاك حاصلخيز كه در فصل تابستان نسبتا مرطوب نگهداشته شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب نرم در فصل تابستان و يا عمل تقسيم در فصل پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |