سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۲۹۹۶- March, 4, 2003
احتمال حمله آمريكا به عراق و گردشگراني كه برمي گردند
منطقه آرام آرام
مريم خورسند
اين آخرين تلفني بود كه به يكي از راهنماهاي تور در ايران زده شد. نظر اين گروه از گردشگران اروپايي نيز كه از ماه ها قبل براي آمدن به ايران برنامه ريزي كرده بودند، تغيير كرده است. آنها تصميم گرفته اند آمدن بهار را در كشور چين كه كيلومترها از منطقه بحران و تركش هاي جنگ احتمالي آمريكا و عراق دورتر است، به تماشا بنشينند.
003100.jpg

دفاتر ثبت و رزرو مسافر در هتل هاي كشورهاي منطقه خاورميانه مدت ها است كه خالي مانده اند، حتي روي بسياري از اسامي ثبت شده نيز خط كشيده شده است. كشورهاي مصر، يونان، تركيه، و حتي كشورهاي عربي به شدت از آسيب جدي كه به صنعت گردشگري منطقه وارد خواهد آمد، نگرانند. اين نگراني تا به آنجا عمق پيدا كرده كه دانشگاه الازهر مصر در اين خصوص تحقيقي انجام داده است. نتيجه تحقيق از روي برگرداندن ۳۰ ميليون گردشگر به كشورهاي عربي خبر مي داد. اين درحالي است كه گفته مي شود جنگ احتمالي آمريكا عليه عراق اوضاع اقتصادي ۶۵ كشور جهان را كه داراي روابط بازرگاني با اين كشور هستند، تحت تاثير قرار خواهد داد.
كشور مصر كه هنوز زخم خورده از حادثه ۱۱ سپتامبر و ضررهاي مالي ناشي از كاهش توريسم به اين كشور است، با حمله آمريكا به عراق بالغ بر ۲ ميليارد دلار خسارت خواهد ديد. آمار انتشار يافته در حاشيه كنفرانس آژانس هاي مسافرتي فرانسه كه در امان تشكيل شد، روايت تازه اي را بيان مي كند. درحال حاضر فقط ۱۵ درصد از هتل هاي شهر باستاني «پترا» در جنوب اردن پذيراي گردشگران است درحالي كه هنوز آژيرهاي جنگ به طور رسمي در عراق نواخته نشده است.
«اكيس چو خجوپلس» وزير توسعه يونان نيز به شدت معترض است. او به زيان هاي مالي كشورش نگاه مي كند كه از هم اكنون متحمل آن شده است. صنعت گردشگري يونان طي دو ماه گذشته يك درصد كاهش يافته و شركت هاي بين المللي گردشگري براي كاهش قيمت بر هتل هاي يوناني فشار مي آورند. وزير توسعه يونان از هم اكنون روزهايي را مي بيند كه پرتاب اولين موشك به عراق درصد كثيري از گردشگران كشور يونان را ترك خواهند كرد. «يوسف پطروس غالي» وزير تجارت مصر نيز ساكت ننشسته است. غالي به نقل از تحليلگران مصري شروع جنگ را مساوي با سقوط صنعت گردشگري اين كشور مي داند. درحالي كه درآمدهاي حاصله از صنعت گردشگري مصر ۱۰ تا ۱۵ درصد از توليد ناخالص داخلي كشور را تشكيل مي دهد، ۵/۲ ميليون نفر از مردم مصر در بخش گردشگري مشغول به كار و فعاليت هستند كه با جنگ آمريكا عليه عراق ۶۰ درصد از نيروي شاغل در اين بخش با خطر بيكاري مواجه خواهند شد. از هم اكنون صاحبان اماكن تفريحي و گردشگري در مصر نگران آن هستند كه به دليل كاهش مسافرت ها و مراجعه به هتل ها و مسافرخانه ها مجبور به تعديل حدود ۶۰ درصد از نيروهاي خود شوند. در اين ميان تركيه نيز چندان با جنگ آمريكا عليه عراق موافق نيست. زيرا به خوبي مي داند به دليل همسايگي با عراق خسارت هاي مادي و اقتصادي زيادي را متحمل خواهد شد. چه بسا در زمان جنگ خليج فارس در سال ۱۹۹۱ ميلادي نيز اين كشور حدود ۱۰۰ ميليارد دلار خسارت ديد و در جنگ احتمالي جديد نيز بر طبق آخرين برآوردها خسارتي معادل ۴۸ ميليارد دلار متحمل خواهد شد. در اين ميان صنعت گردشگري در ايران چندان پر رونق تر از كشورهاي ديگر منطقه نيست. حتي مي توان گفت صنعت گردشگري ايران در شرايطي مراحل رشد و نمو خود را طي مي كند كه از هر سو تحت الشعاع جريانات برون مرزي قرار گرفته و اتفاقات آن سوي مرزها كه چندان هم از مرزهاي ايران دور نيست، همه برنامه ريزي ها، نقشه ها، و روياي كسب درآمد ۴۰ ميليارد دلاري براي سال ۲۰۲۰ ميلادي را در چنبره خود گرفته است.
دعوت از گردشگران
شايد و گاهي بايد برخلاف جريان آب شنا كرد تا به گونه اي متفاوت از روال موجود به نتيجه اي رسيد كه ديگران در شرايط عادي تري آن را به دست مي آورند.
ايران باداشتن يك ميليون تپه تاريخي و ۱۵۰ هزار اثر تاريخي همسايگاني همچون افغانستان و عراق در شرق و غرب دارد. درحالي كه از شمال و جنوب نيز چندان مرزهاي آرام و بي دردسري را ندارد. سرمايه گذاري هاي انجام شده درخصوص افزايش درصد تعداد گردشگران به ايران و تلاش براي افزايش كسب درآمد و گرفتن تعداد صفرهاي بيشتري از رقم كلي سهم درآمد جهاني از صنعت گردشگري در شرايطي اتفاق مي افتد كه حوادثي همچون حضور ناوهاي آمريكايي در خليج فارس و حمله عراق به كويت تنها چند سال بعد از اتمام جنگ عراق عليه ايران در صفحات تاريخ ايران حك شده است. برنامه ريزان توسعه صنعت گردشگري در ايران هنوز از جنگ تبليغاتي عدم امنيت در ايران و همچنين حضور همسايه هاي نه چندان آرام رهايي نيافته اند كه تركش هاي جنگ هاي داخلي در همسايه شرقي و سپس حضور نيروهاي آمريكايي در منطقه، يكبار ديگر، گردشگران خارجي را از ايران گريزان كرد. تبليغات يكبار ديگر آغاز شد. همايش هايي كه با حضور نمايندگان آژانس هاي گردشگري بزرگ برپا مي شد، هركدام سعي داشتند تا به گونه اي غريب، سهم ايران را در ميزان تعداد گردشگر افزايش دهند. درحالي كه ايران هنوز از مشكلاتي همچون قوانين گمرك، ميزان و تعداد هتل ها و امكانات آنها، حمل و نقل و. . . رنج مي برد.
تصميمات تازه گرفته شد و گروهي از دست اندركاران اين بخش از پرداخت ماليات معاف شدند، بودجه هاي لازم تا حدودي تامين شد و برخي از قوانين مراحل بازبيني و تجديدنظر را طي كرد تا حداقل درصدي از موانع حضور گردشگران به ايران حل و فصل شود.
اما درست در همين شرايط تشعشعات جنگ احتمالي آمريكا عليه عراق دوباره دامن گردشگري ايران را گرفت. هرچند مسئولان ايران همچون ساير مسئولان گردشگري در كشورهاي منطقه به صراحت از ميزان ضرر و زيان احتمالي جنگ حرفي به بيان نياوردند، اما تجربيات گذشته نشان مي دهد، صنعت گردشگري در ايران جدا از مشكلات درون مرزي به قدر كفايت از مشكلات و تنش هاي برون مرزي آسيب ديده است. اما همچنان، بي توجه به همسايه هاي نه چندان آرام اطرافمان در هر چهارسو، طبق روال گذشته برنامه ريزي مي كنيم و نقشه مي كشيم. انگار كه نبايد اين بار راهي متفاوت همچون شناكردن برخلاف جريان آب پيدا كرد تا با پذيرش واقعيت قرار گرفتن ايران در يك منطقه حساس براي افزايش ضريب امنيت داخلي و كسب و جذب گردشگر برنامه ريزي كرد. مرتضي طالع مديركل بازاريابي و امور بين الملل سازمان ايرانگردي و جهانگردي معتقد است: در ايران از مهم ترين بخش هاي صنعتي كه بيشترين لطمه را به طور مستقيم از جنگ آمريكا عليه عراق متحمل خواهد شد، صنعت گردشگري در ايران است.
003095.jpg

وي يونان را يكي از بزرگ ترين كشورهاي گردشگري جهان مي داند كه سالانه ده ميليون گردشگر از اين كشور بازديد مي كند كه برابر با جمعيت اين كشور است و درآمدي بالغ بر ۸ ميليارد دلار از اين راه به دست مي آورد اما به اعتقاد اين دست اندركاران صنعت گردشگري در تمامي كشورهاي داراي اين صنعت، بروز حملات تروريستي و جنگ، حتي در كشورهاي همجوارشان، سبب كاهش گردشگري و درآمد حاصل از آن شده است. وي به بروز بحران خليج فارس در سال ۱۹۹۱ و تشنجات در يوگسلاوي مي پردازد و اين كه اين حوادث منجر به كاهش ۵/۱ ميليون نفر از گردشگران ورودي به اين كشور شده است. از سوي ديگر حوادث و ضررهاي ناشي از حادثه ۱۱ سپتامبر را يادآور مي شود و مي گويد: بعد از آن شاهد ورشكستگي تعداد زيادي از دفاتر خدمات مسافرتي، هتل ها و شركت هاي مرتبط با صنعت گردشگري پس از اين حادثه بوديم كه به بيكاري تعداد زيادي از شاغلان اين بخش ها و كاهش درآمدهاي حاضر از اين صنعت منجر شد. در اين ميان وقوع جنگ در عراق باعث ضرر زدن به توسعه صنعت گردشگري خواهد شد. طالع اگرچه معتقد است كه براي جلوگيري از بروز زيان هاي بيشتر، نيازمند اجراي برنامه هاي بازاريابي هستيم و در اين ميان مي توانيم از تجربه موفق ديگر كشورها استفاده كنيم اما به راستي كدام يك از كشورهاي موفق در جذب گردشگر به اندازه ايران در شرايط بحران هاي منطقه اي قرار داشته اند كه بتوان از تجربيات آن ها استفاده برد. «كامران محمدخاني» مدرس گردشگري نيز منطقه خاورميانه را همواره درگير مشكلات منطقه اي مي داند و ابراز اميدواري مي كند تا براي جلوگيري از هر گونه ضرر و زيان اقتصادي، اجتماعي و انساني هيچ جنگي در منطقه رخ ندهد. از سوي ديگر محمدتقي رهنمايي استاد دانشگاه تهران به تبعات جنگ در كشورهاي حوزه خليج فارس مي پردازد و جنگ ايران و عراق، جنگ خليج فارس، جنگ افغانستان و اكنون جنگ عراق و آمريكا را مثال مي زند و مي گويد: حتي با وجودي كه جنگي شروع نشده است شاهد كاهش گردشگر به كشور هستيم. به اعتقاد وي اگر جنگ ميان عراق و آمريكا رخ دهد ديگر تنها درباره عراق صحبت نمي شود بلكه كل منطقه به عنوان منطقه متشنج شناخته مي شود و سفر به آن كشور لغو خواهد شد. اين استاد دانشگاه به صراحت ايران را فاقد بازار جهاني گردشگري مي شناسد و تاكيد دارد در حال حاضر ما نمي توانيم به دنبال راه حلي براي كاهش زيان به صنعت گردشگري باشيم. تقويت بازار و بازاريابي تنها براي كشورهايي سودمند است كه بازار گردشگري دارند. وي حضور يك ميليون و ۴۰ هزار نفر مسافر ورودي به ايران را تماما گردشگر نمي داند و مي گويد: صنعت گردشگري ايران كلنگي است و شيوه برخورد با بخش كلنگي خراب كردن آن است زيرا اين بخش ترميم شدني نيست. در اين ميان به نقل از مسئولان سازمان ايرانگردي و جهانگردي اعلام شده است در ۹ ماهه اخير بيش از يك ميليون و ۲۰۰ هزار گردشگر به كشور وارد شده كه اگر تا پايان سال وضع به همين منوال ادامه داشته باشد و درآمد ملي بيش از يك ميليارد دلار شود رشد جهانگردي بيش از ۵/۱۶ درصد خواهد بود. آيا مي توان اميدوار بود وضع تا پايان سال به همين منوال باشد و اكثر تورهايي كه ماه هاي اسفند و فروردين را براي سفر به ايران انتخاب كرده بودند، از تصميم خود برنگشته و با وجود احتمال بحران جنگ در منطقه، ايران را همچنان مقصد گردشگري خود انتخاب كنند؟
كيوان احمدي مدرس مركز آموزش هتلداري راه ديگري را براي خروج از بحران موجود پيشنهاد مي دهد و مي گويد: جنگ عراق و آمريكا سبب مي شود كه ثبات منطقه از بين برود و ورود گردشگر به منطقه كاهش يابد. بنابراين بهتر است كه در اين زمان بر روي گردشگر داخلي سرمايه گذاري كنيم، هر چند هنوز نمي توان مسئله منطقه را بحران ناميد.
در اين ميان يكي از روساي سازمان ايرانگردي و جهانگردي استان هاي كشور به شيوه اي ديگر احتمال وقوع جنگ در عراق وتاثير آن بر صنعت گردشگري ايران را تجزيه و تحليل مي كند و معتقد است: جنگ آمريكا و عراق تاثيري بر امنيت گردشگران در ايران ندارد اما در سطح جهاني بحران عراق آينده جامعه بين المللي را به خطر مي اندازد وامنيت گردشگران خارجي را از بين مي برد. وي ادامه مي دهد؛ هم اكنون در ايران امنيت كامل وجود دارد ولي مشكل اين است كه با توجه به ذهنيت منفي موجود در جهان نسبت به كشورمان، نتوانستيم خود را به خوبي به دنيا معرفي كنيم. در اين ميان بهترين راهكار معرفي ايران و امنيت كم نظير آن براي جهانگردان است. از سوي ديگر معاون امور سياحتي سازمان بنياد مستضعفان و جانبازان از زاويه ديگري اتفاق پيش رو را ارزيابي مي كند و مي افزايد: پيش شرط شركت هاي خارجي گردشگري براي بستن قرارداد و ورود به ايران، فسخ قرارداد در صورت وقوع جنگ است. فسخ قرارداد در شرايط عادي با پرداخت جريمه همراه است و اين امر نشان دهنده اثر جنگ وقوع نيافته بر صنعت گردشگري است. نكته ديگر اين كه اين اثر منفي تنها براي ايران و منطقه خاورميانه پيش نيامده، بلكه اكثر كشورهاي آسيايي از آن متاثر شده اند. هنوز هيچ موشكي پرتاب نشده است، اما هر روز بر روزهاي خلوت راهنمايان تور در ايران افزوده مي شود. تورها يكي پس از ديگري لغو مي شوند. هتلدارها، دفتر ثبت نام مسافر را بسته اند و گوش به اخبار آن سوي مرز داده اند. آن ها خوب با اين بحران ها آشنا هستند، اگر اين بار هم توان ماندن را داشته باشند.

حاشيه زندگي
• ازدواج هاي فرمي
براي سرعت دادن به ازدواج فرهنگيان مجرد فرم هاي همسريابي بين ۶ هزار معلم زن و ۳ هزار معلم مرد توزيع شده است. كميته پيوند ازدواج از سوي سازمان آموزش و پرورش استان تهران با توزيع اين فرم ها بين فرهنگيان مجرد سعي در تسريع ازدواج آنان دارد. مسئول روابط عمومي اين سازمان گفته از آن جا كه سابقه فرهنگيان شاغل در شهرستان هاي استان تهران زير ۱۵ سال است و اغلب جوان هستند، كميته پيوند به منظور تسهيلات لازم براي ازدواج همكاران مجرد شكل گرفت. مزيناني با تاكيد بر اين كه توزيع فرم هاي همسريابي بين همكاران مجرد تاكنون ۴۶ مورد ازدواج از طريق كميته پيوند صورت گرفته است اعطاي وام، تهيه جهيزيه و مايحتاج زندگي و... را از ديگر اقدامات براي تسهيل فرهنگ ازدواج در بين فرهنگيان عنوان كرد.
بازتاب يك خبر
استقبال از تحصيل دختران
به دنبال درج خبري درباره بحران دختران تحصيلكرده در ستون حاشيه زندگي در تاريخ ۲۶ بهمن ماه روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري توضيحي درباره اين خبر ارسال كرده است. در نامه ارسالي آمده است: استناد به برخي اخبار سايت هايي كه در آنها منبع خبري (يك منبع مطلع) ذكر مي شود و به طور مستقيم موجب اغتشاش خبري و تشويش اذهان عمومي مي شود از جمله خبر مذكور به يقين در شان روزنامه وزيني همچون همشهري نيست. اصل تحقق عدالت اجتماعي و اصل برابري فرصت ها براي همه انسان ها، به خصوص در زمينه كسب علم و دانش از اصول بسيار مهم و بنياديني است كه وزارت علوم ،تحقيقات و فناوري به عنوان منظر متعالي و هدف نهايي هميشه مدنظر قرار داده است. بر اين اساس تحرك اميدبخش دختران و زنان در حوزه آموزش عالي از جمله افتخارات اين بخش است. دغدغه هميشگي وزارت علوم، فراهم آوردن فرصت هاي برابر تحصيل براي همه اقشار جامعه، بدون در نظر گرفتن سن، جنس و طبقه اجتماعي بوده است. حال كه دختران و زنان فعال جامعه ما خود بر اين دغدغه جامه عمل پوشانده اند و اصولا سهميه اي نيز در كنكور مطرح نبوده كه وزارت علوم درصدد كم كردن آن سهميه براي دختران باشد، لذا بديهي است كه هيچ «منبع مطلعي» نمي تواند خبري از آن دست كه درج شده است، داشته باشد. در ادامه اين نامه آمده است، به اين ترتيب وزارت علوم نه تنها درصدد محدود كردن پذيرش دختران در رشته هاي مختلف نيست بلكه به جد معتقد است كه بقيه بخش هاي جامعه از جمله حوزه مسئوليت هاي اجرايي و حوزه اقتصادي و اجرايي نيز بايد از اين تحول ها استقبال كنند تا زنان توانمند و هوشمند كشورمان بتوانند در ساير عرصه هاي جامعه هم مثل آموزش عالي، توان و قابليت هاي خود را به منصه ظهور برسانند.

قضاوت آمريكايي - ۵۵
كنترل سوء رفتار دادستاني
دادگاه استيناف مي تواند دادستان را تنها با گفتن اين جمله كه ديگر اين گونه اقدام نكند و يا با نقض كردن محكوميت صادر شده توسط وي، تنبيه كند. چنين جريمه هايي، دادستان را شخصا مسئول نمي سازد. طي دوره يك محاكمه، دادستان از هر مسئوليت مدني كه ممكن است به دليل رفتار رسمي اش افزايش يابد كاملا مصونيت دارد. علاوه بر اين، دادگاه هاي استيناف مي توانند يك محكوميت را علي رغم وجود سوءرفتارهاي جدي دادستاني تنها با استناد به دكترين خطاي بي ضرر تاييد كنند. طبق اين دكترين، دادگاه استيناف است كه تعيين مي كند آن خطاهاي دادستان چنان بي اهميت بوده اند يا ماهيتا جزيي و ناچيز بوده اند كه به حقوق متهم صدمه اي نمي زنند.

بحث هاي وسيع درباره دادگاه جزايي
آيا شكار سركرده ها، استراتژي موثري براي مبارزه با جرم سازمان يافته است؟ با آغاز تلاش هاي دوره ممنوعيت و پيشگيري «اي. كي. جانسون» دادستان آمريكا به منظور شناسايي و تعقيب رهبران باند كاپون، به خاطر جرائمي كه انجام داده بودند، اقدامات اجراي قانون فدرال عليه جرم سازمان يافته، بر استراتژي شكار سركرده ها استوار شده است. اغلب جرائم، با كارهاي غيرقانوني باندهاي تبهكار اصلي يا جرم سازمان هاي تبهكار ارتباطي ندارند. براي مثال جانسون به طور موفقيت آميزي آل كاپون رابه جاي اتهام قاچاق، اخاذي، قمار يا هر اقدام تجارت غيرقانوني ديگر، به خاطر فرار از ماليات بر درآمد تحت تعقيب قرار داد.

شكار سركرده ها استراتژي موثري براي مبارزه با جرم سازمان يافته است
حاميان استراتژي شكار سركرده ها، «اهميت شخص» را به عنوان معيار سنجش ميزان موفقيت به كار مي برند. ۱ـ برخي سازمان هاي تبهكار، بسيار سازمان يافته و پيچيده هستند طوري كه اجازه پيگرد كيفري رهبرانشان به خاطر قتل يا جرائم ديگر را نمي دهند. اگر دولت به طور موفقيت آميزي مجرمين معروف را به دليل جرائم جدي بسيار تحت پيگرد قرار دهد آنها را به عنوان مظنون مطرح مي كند. بهتر اين است كه آنها را براي جرائم مختلف ديگر مانند طفره رفتن از ماليات در معرض تعقيب قرار دهند بدين خاطر كه چون به دليل اين جرائم مشهور نيستند مورد بازرسي قرار نگرفته اند. اگر فردي كه متهم به جرم شده واقعا مجرم باشد، انگيزه دادستان ديگر اهميتي ندارد. ۲ـ تعقيب رهبران گروه هاي سازمان يافته جرم، سازمان هاي تبهكار را دچار اختلال مي كند. ۳ـ شكار سركرده ها به دادستان ها اجازه دستگيري ساير متهمين سطح پايين با اتهامات اندك را فراهم مي سازد تا بتوان به آنها تلنگر زد: يعني چانه زني و مذاكره با متهمين سطح پايين براي به دست آوردن شهادت شان عليه ماهي بزرگ يعني رهبران عالي رتبه.

شكار سركرده ها استراتژي موثري براي مبارزه با جرائم سازمان يافته نيست
منتقدين مدعي هستند شكار سركرده ها به دلايل زير كارگر نيست: ۱ـ پيگرد رهبران گروه هاي سازمان يافته جرم، گروه هاي تبهكار را دچار اختلال نمي كند. گروه ها، ساير اعضاي گروه را با رهبران زنداني شده خود جايگزين مي كنند و خودشان را از طريق اقدامات غيرمتمركز، با استراتژي شكار سركرده ها وفق مي دهند. ۲ـ استراتژي شكار سركرده ها متضمن هدف گيري آسان ترين موردها است و به همان اندازه كه در هنگام دستگيري، پيگرد و اتهام چنين جانياني ـ متهمين سطح پايين همانند متهمين سطح بالا و سازمان يافته عمومي جرم ـ اشتهاي خوبي براي عاملين اجراي قانون فدرال ايجاد مي كند، جرم سازمان يافته را تضعيف نمي كند.

ارزيابي شكار سركرده ها
طي ربع آخر قرن بيستم، دولت فدرال، صدها رهبر طايفه هاي سازمان يافته جرم را تحت پيگرد و محكوميت قرار داد. در شهر نيويورك، رهبران هر ۵ گروه مافيا (بونانو، كلمبو، گامبينو، گنووس، لوچز) محكوم و روانه زندان شدند. اين اجراي تهاجمي قانون، بي ثباتي جدي در درون طايفه هاي جرم به وجود مي آورد. متخصصين موفقيت هاي دولت را تا حدي به شكار سركرده ها نسبت مي دهند همان اندازه كه به سلاح هاي قانوني قدرت و ابتكارات رئيس جمهور و دادستان كل آمريكا نسبت مي دهند.

وكلاي مدافع
«عاليجناب؛ آيا نيازي هست كه در محضر با افتخار شما بگويم كه ظلم فقط ظلم مي آورد؟ كه تنفر باعث تنفر مي شود؟ كه اگر راهي براي نرم كردن اين قلب انساني وجود داشته باشد ـ كه در بهترين حالت به اندازه كافي سخت است ـ. . . آيا آن راه، بدي كردن، تنفر و بي رحمي است؟ [نخير] راه آن، خيرخواهي و بخشش، عشق و تفاهم است. » كلارنس دارو Clarence Darrow با اين كلمات در يكي از معروف ترين محاكمات تاريخ آمريكا، از قاضي درخواست كرد كه دو قاتل را از زندگي محروم نكند. «دارو» در مورد اينكه «ناتان لئوپولد» ۱۹ ساله و «ريچارد روب» ۱۸ ساله از لحاظ عقلي معيوب هستند، از ادله روانپزشكي استفاده كرد. هدف «دارو» جلوگيري از صدور حكم مرگ براي اين دو نفر بود كه وي به شدت با آن مخالفت مي كرد. دارو، سه روز (از ۲۲ تا ۲۵ آگوست ۱۹۲۴) از دادگاه وقت خواست كه نظريه مجازات اعدام را رد كند. او مي گويد كه كيفر مرگ مانع [ارتكاب جرم] قاتلين نيست و به دادگاه اصرار كرد كه موكلينش را مورد بخشش قرار دهد. «لئوپولد» و «روب» هريك محكوم به زندان ابد به علاوه ۹۹ سال حبس شدند. كلارنس دارو (۱۹۳۸ ـ ۱۸۵۶) مشهورترين وكيل آمريكايي در اوايل دهه ۱۹۰۰ بود. او باهوش و فصيح بود و به عنوان يك وكيل مدافع جنايي شهرتي جهاني يافت و به معني واقعي كلمه وكيل مدافع بود. او در سال ۱۸۹۴ به شهرت رسيد. زماني كه از يوگن دبز Eugene Debs رهبر سوسياليست هاي آمريكا ـ رئيس اتحاديه راه آهن آمريكا ـ دفاع كرد كه به اتهام تحقير دادگاه فدرال كه در پي اعتصاب عليه شركت اتومبيل پالاس پولمن شيكاگو برگزار شده بود دستگير گرديده بود. در زمان محاكمه «لئوپولد» و «روب» در سال ،۱۹۲۴ دارو تمام مهارتش را براي نجات جان ۱۰۲ نفر از مجازات مرگ به كار برد. سال بعد دارو از حق يك معلم زيست شناس به خاطر تدريس نظريه تكامل داروين در مدرسه دولتي دفاع كرد. اين دادگاه كه دادگاه محاكمه ميمون ناميده شد، به دليل حضور دو فرد مشهور يعني «دارو» و «ويليام جنينگ زبرايان» توجه ملي را به خود جلب كرد. برايان كه سه بار نامزد ناموفق رياست جمهوري بود دادستان [تعقيب كننده] بود. دارو با صبر زياد يك دوره عقايد جديد را آموخت و پرونده را تنظيم كرد. «اگر شما امروز چيزي مثل نظريه تكامل را مطالعه كنيد و تدريس آن را در مدرسه دولتي جرم بدانيد، فردا مي توانيد تدريس آن را در مدرسه خصوصي هر يك جرم بگيريد. . . در جلسه بعد ممكن است روزنامه ها و كتاب ها را ممنوع كنيد»

زندگي
اقتصاد
ايران
جهان
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |