پنج شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۲۹۹۸- March, 6, 2003
گفت وگو با مربي تركيه
هنر ما چيز ديگري بود
به عقيده ما تجربه بالاتر از هر چيز ديگري حتي انگيزه تكنيك و تاكتيك پذيري بازيكن بود از اين سو تا جايي كه امكان داشت چنين بازيكن هايي را با خود به جام جهاني برديم
003425.jpg
علي فولادي
با گذر از يك بازه زماني يك ماهه، سنول گونش، سرمربي تيم ملي تركيه كه پيش از آن در معرض شديدترين انتقادها قرار داشت، تبديل به يكي از تاريخ سازان فوتبال دنيا شد. او تيمش را با اقتدار كامل به رتبه سومي جام جهاني رساند و حتي اگر كمي بخت بلندتري هم داشت مي توانست در مرحله نيمه نهايي به حريف ديگري غير از برزيل برخورد كند و به ديدار نهايي نيز برسد. با اين وصف نبايد فراموش كرد پيروزي آنها بر ميزبان، كره جنوبي با آن خيل عظيم طرفدارانش كه با سه پيروزي درخشان بر پرتغال، ايتاليا و اسپانيا سر به آسمان مي ساييد، به هيچ وجه كار راحتي نبود. اما با وجود اين مشكلات و حضور سرمربي با دانشي مثل گاس هيدينك بر روي نيمكت كره، اين گونش بي ادعا بود كه بر مدال برنز بوسه زد. در تيم او بازيكنان مستعد فراواني چون امره بلوز اوغلو، اوكان بروك، حسن ساس، آلپاي اوزالان، عاريف، شوكور ديده مي شدند، اما هيچ كدام از آنها به اندازه سرمربي تيم در موفقيت ها سهم عمده نداشت. پيروزي هايي كه علاوه بر هوش و درايت او حاصل بردباري عميقش در مقابل فشار وحشتناك مردم تركيه و روزنامه ها پس از چند نتيجه ضعيف در راه بازي هاي مقدماتي جام و مسابقات تداركاتي بود. ادعاي آنها بر اساس دروازه بان بودن گونش در دوران بازي و عدم برخورداري از شعور فوتبال دور مي زد. انتقادهايي كه سرانجام خلاف آنها اثبات شد و گونش، ميراث دار تيم موفق مصطفي دنيزلي كه هميشه فاتح تيم را به عنوان نامزد اصلي جانشيني خودش مي ديد، توانست از اين آزمون دشوار سربلند بيرون آيد و از آن پس مردم تركيه او را به عنوان قهرمان كشورشان ياد كنند و او را بالاتر از هر مربي خرد و كلان ديگري در تاريخ فوتبال تركيه بنشانند. اين پيروزي ها به حدي شگفت انگيز بود كه به هنگام سال نو ميلادي و در نظرسنجي گسترده سايت اختصاصي يوفا از كارشناسان بزرگ اين قاره، مشخص شد گونش با بيشترين رأي به عنوان برترين مربي سال شناخته شده است. يقينا علاوه بر اين عنوان، بايد جايزه ديگري هم از بابت بازي هاي جوانمردانه اين تيم به ويژه هنگام ده نفره شدن در بازي اول مقابل برزيل به اين مربي تعلق بگيرد.
•••
• آقاي گونش، طبيعتا از انتخاب خود به عنوان برترين مربي سال بايد خوشحال باشيد.
بله، افتخار كوچكي نيست. تصور مي كنم شايستگي آن را داشتم. البته نيمي از اين جايزه به تيم بسيار خوبم تعلق مي گيرد! من و اين بازيكنان سزاوار هر تقديري هستيم. پيروزي ما تنها عشق مردم تركيه را برانگيخته نكرد، بلكه تحسين تمام دنيا را موجب شد. ما فقط پيروز نمي شديم. فقط گل نمي زديم. هنر ما چيز ديگري بود، بازي جوانمردانه در كنار بازي هاي تماشايي و خلاقانه. به گونه اي به توپ ضربه مي زديم كه تماشاچي از آن لذت مي برد، چيزي كه امروزه مثل جام جهاني اخير كمتر شاهد آن هستيم. آن بازي ها ديد مردم ساير نقاط جهان را نسبت به فوتبال و شخصيت تركيه عوض كرد و فهميدند ما داراي چه فوتبال صاحب سبك و شخصيتي هستيم. روحيه بالاي ما در بازي رده بندي نيز به چشم خورد و در حالي كه در گذشته هرگز اين بازي رده بندي جذاب نبوده، اما اين مرتبه خلاف آن را رقم زديم و در انتهاي بازي با كره ميزبان شاهد بازي جذاب و گرمي بوديم. گمان مي كنم بازي رده بندي خيلي بهتر از بازي فينال بود. نبود؟
•تركيه در يورو ۹۶ نيز موفق بود و در كنار بازي هاي جذاب نتايج آبرومندي كسب كرد. اما اين تيم حاضر در جام جهاني برتري هاي محسوسي به آن تيم داشت. شما اين اندازه پيشرفت را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
اگر موفقيتي به دست آمده حاصل سال ها تلاش، برنامه ريزي و سرمايه گذاري مدون و حرفه اي بوده. به ويژه در تربيت مربيان جوان. نسل جديد مربيان ترك را بازيكنان تيم ملي تركيه در دهه هشتاد تشكيل مي دهند، سال هايي كه تركيه در سطح بين المللي ضعف زيادي داشت و فقط در حال ساختن مقدمات كار بود. از آن دهه بازيكنان و مربيان خارجي زيادي هم نزد ما آمدند و با خود علم روز را به ارمغان آوردند از آن پس بيشتر با فيزيك و روحيه بازيكنان آشنا شديم و بر آن متمركز شديم. اين درسي بود كه ما از آنها آموخته بوديم و سعي در به كار بردنش داشتيم. به اين گونه شوق ياد گرفتن و به جلو رفتن در ما زنده شد. اما براي ادامه راه احتياج به امكانات ديگري بود. از اين سو آكادمي ها و مدارس فوتبال معتبري را مطابق با الگوهاي موفق دنيا ايجاد كرديم. مربيان سرشناس زيادي از سراسر دنيا آوردند و در آن جا آموزش دادند و مربيان زيادي هم از طرف ما به كشورهاي صاحب فوتبال رفتند و از نزديك با حال و هواي فوتبال پيشرفته آشنا شدند. از طرف ديگر دولت، نهادها و باشگاه ها دست به دست هم دادند و سرمايه زيادي به فوتبال تزريق شد و حمايت هاي مادي به بالاترين نحو رسيد، اين حركت ها پيشرفت نسبي ما را موجب شد تا اندكي از آن ترس هاي قديمي رها شويم و اعتماد به نفس به دست آوريم. با اين روحيه از آزمون و خطاي بيشتر نترسيديم و حركت كرديم و خود را به علم روز دنيا در تمام زمينه ها رسانديم و حالا پس از جام جهاني نتيجه اي حاصل شده كه مي بينيد. اما فراموش نكنيد فوتبال تركيه هنوز سيراب نشده و باز هم به پيش خواهد رفت. ماموريت هاي جديد ما تمامي ندارد و آخرين آنها ايستادن بر بام فوتبال اروپا و بعد دنيا است. به گونه اي كه ديگران از پايين ما را به هم نشان دهند و آرزو كنند به مانند ما شوند. اين جايگاه حق هميشگي تركيه بوده است.
• آقاي گونش، تيم فعلي بازيكنان بزرگي دارد. آيا از بابت نسل بعدي و احتمالا كيفيت پايين تر آنها ترسي نداريد؟
ببينيد در انتخاب تيم نهايي براي جام جهاني، اگر مشاهده مي كرديم، دو بازيكن يكي كهنه كار و ديگري جوان در يك سطح بازي مي كنند، روي به بازيكن با تجربه مي آورديم. به عقيده ما تجربه بالاتر از هر چيز ديگري حتي انگيزه، تكنيك و تاكتيك پذيري بازيكن بود. از اين سو تا جايي كه امكان داشت، چنين بازيكن هايي را با خود به جام جهاني برديم و جوان هاي شايسته زيادي پشت خط ماندند با اين وصف تيم جام جهاني فقط يك سوم از آن تيم موفق يورو ۹۶ را به همراه داشت كه البته تجربه همين عده بسيار به كارمان آمد و بر كيفيت بازي جوان ترها تاثير زيادي گذاشت و ما نتيجه دلخواهمان را كسب كرديم. پس از جام، جوان ترهاي باانگيزه به جاي آن عده قديمي آمده اند و بازيكنان جوان قبلي، نقش پيشكسوت را براي آنها بازي مي كنند. اين چرخه تا انتها ادامه دارد. بنابراين با اين چشم انداز روشن و با اين خيل انبوه از بازيكنان جوان، فكر نمي كنم تا پانزده سال بعد به مشكل بربخوريم.
•تركيه در تاريخ دوم آوريل، ديداري بسيار حساس با انگلستان انجام خواهد داد. يقينا نتيجه اين بازي تاثير زيادي در روند شما براي راهيابي به يورو ۲۰۰۴ پرتغال و حتي آينده كاري شما دارد. چقدر براي اين مسابقه بزرگ آمادگي داريد؟
خوشبختانه از سه بازي قبلي خود نه امتياز كسب كرده ايم. اين امتيازها ما را دلگرم مي كند ولي با اين دلگرمي نمي توان مقابل تيم قدرتمند انگليس و سرمربي بزرگش، گوران اريكسون، ايستاد. من از حالا به بازيكن ها گفته ام خود را آماده آن بازي كنند و تمام برنامه هاي شخصي و حرفه اي را براساس آن تنظيم نمايند. نمي خواهم با اين كار موجب فشار روحي آنها شوم، ولي قصد دارم بفهمانم به چنين نبرد بزرگي نزديك شده ايم و به هيچ وجه نبايد با دست خالي از آن برگرديم. ضمنا تمام باشگاه ها و تمام روزنامه ها را هشدار داده ام مراقب اين ديدار باشند و بي جهت جو را به هم نريزند و به جاي آن نهايت همكاري را داشته باشند. اصلا دوست ندارم چند روز مانده به بازي با باشگاه ها بحث و جدل داشته باشم. يقين بدانيد به بقيه خواهم قبولاند جام جهاني ۲۰۰۲ را فراموش كنند و فقط آن را قسمتي از تاريخ بدانند و همين طور آمار و ارقام قبلي رويارويي هاي اين دو تيم. تنها چيزي كه در حال حاضر براي ما اهميت دارد همين مسابقه است و بس.
•قرارداد شما با فدراسيون تركيه تا انتهاي مسابقات، يورو ۲۰۰۴ اعتبار دارد. آيا پس از آن به مربيگري باشگاهي روي خواهيد آورد يا به يك تيم ملي ديگر خواهيد رفت؟
پيش از جام جهاني تصور چنداني از آينده حرفه اي خودم نداشتم و نمي دانستم پس از آن چه خواهم كرد. اما پس از جام و به ويژه در ماه هاي اخير كاملا جدي به اين قضيه مي انديشم. در حال حاضر تمام تلاشم اين است يكي دو زبان خارجي خود را تقويت كنم بخشم و در صورت پيشنهاد كار از آن سوي مرزها آن را كاملا مطالعه . اما در پاسخ به پرسش شما جواب دقيقي ندارم.
منبع: uefa.com

معرفي باشگاه هاي حاضر در ليگ قهرمانان آسيا - ۳
الهلال عربستان
003440.jpg

تاسيس: ۱۹۵۶
افتخارات داخلي: قهرمان ليگ عربستان در سال هاي ،۱۹۶۶ ،۱۹۸۵ ،۱۹۸۶ ،۱۹۸۸ ،۱۹۹۰ ،۱۹۹۶ ،۱۹۹۸ ۲۰۰۲
قهرمان جام وليعهد عربستان: ،۱۹۶۴ ،۱۹۹۱ ۲۰۰۰
قهرمان جام فدراسيون: ،۱۹۹۱ ،۱۹۹۳ ،۱۹۹۶ ۲۰۰۰
افتخارات آسيايي:
نايب قهرمان سوپر كاپ آسيا: ۲۰۰۲
قهرمان جام برندگان جام: ۱۹۹۶ و ۲۰۰۲
قهرمان سوپر كاپ آسيا: ۱۹۹۷ و ۲۰۰۰
قهرمان جام باشگاه هاي آسيا: ۱۹۹۱ و ۲۰۰۰
الهلال موفق ترين تيم باشگاهي در عرصه رقابت هاي آسيايي به شمار مي رود. اين باشگاه در بيست و يكم ربيع الاول سال ۱۳۶۶ هجري قمري توسط عبدالرحمن بن سعيد پايه گذاري شد. عبدالرحمن بن سعيد در آن سال باشگاه بزرگي را بنا كرد كه پس از مدت يكسال شاخه تخصصي فوتبال آن در بين تيم هاي ديگر ابراز وجود كرد. لباس ابتدايي تيم الهلال سفيد و آبي بود كه هنوز هم اين رنگ البته با تم اصلي آبي بر پيراهن بازيكنان ديده مي شود. اين باشگاه قبل از نام الهلال دو نام ديگر داشت. اولين نامي كه بر اين باشگاه نهاده شد «اليمامه» بود و پس از آن نيز نام «الوحده» جايگزين نام ابتدايي شد. اما در نهايت در سال ۱۳۶۸ هجري قمري ؛ نام الهلال از طرف مقامات پادشاهي عربستان براي اين باشگاه برگزيده شد.
اين اسم مستقيما از سوي ملك سعود پادشاه عربستان انتخاب شده و طي نامه اي به مسئولان باشگاه ابلاغ شد.
جالب است كه عبدالرحمن بن سعيد پايه گذار ديگر باشگاه معروف عربستان يعني الشباب نيز هست.
الهلال در ليست بلند بالاي افتخاراتش يك قهرماني ويژه دارد و آن كسب عنوان نخست در اولين دوره برگزاري مسابقات جام باشگاه هاي آسيا است. اين اتفاق مهم در سال ۱۹۹۱ رخ داد در حالي كه الهلال موفق شد تيم استقلال را در فينال مسابقات در ضربات پنالتي شكست دهد.
الهلال در سال گذشته يكي از موفق ترين تيم هاي سال بود. آنها موفق شدند در آخرين دوره مسابقات جام برندگان جام آسيا مقام قهرماني را به دست آورند و در سوپر كاپ آسيايي نيز پس از شكست در برابر سوون سامسونگ كره به مقام نايب قهرماني دست پيدا كنند.
اگر چه آنها قهرماني را به حريف كره اي تقديم كردند اما نواف التمياط عنوان باارزش ترين بازيكن را به دست آورد تا عرب ها احساس تغابن نكنند. نواف التمياط اولين بار در سال ۲۰۰۰ نيز توانسته بود اين مقام را به عربستان هديه كند.
003445.jpg

سال ۲۰۰۰ سال تولد ستاره جديد عرب ها يعني التمياط بود و علاوه بر «پسر هلال» - لقبي كه به التمياط داده شده است - بازيكنان بزرگ ديگري نيز در عرصه مسابقات آسيايي مطرح شدند. عمر القمدي، محمد الشلهوب و بازيكن قديمي يوسف الثنايان از جمله اين بازيكنان بودند. البته نبايد از نقش سامي الجابر كاپيتان مقتدر و محبوب الهلال در به دست آمدن اين افتخارات غافل بود.
نواف التمياط سال ۲۰۰۱ را در عمر فوتبالش از دست داد. يك مصدوميت شديد باعث شد تا فوريه سال ۲۰۰۱ دور از شرايط مسابقه باشد. التمياط نهايتا در جام باشگاه هاي خليج به ميدان بازگشت تا دوباره الهلال را به دوران اوج بازگرداند.
مربي: آدا اديموس
تا چند روز قبل يكي از موفق ترين مربيان شاغل در باشگاه هاي عربستان يعني ايلي بيلاچي هدايت الهلال را بر عهده داشت. بيلاچي به مدت سه سال مربيگري اين تيم را در اختيار داشت و با توجه به كم حوصله بودن اعراب در برابر شكست مي توان گفت كه باقي ماندن بيلاچي در اين پست براي وي غرورانگيز است. بيلاچي در سال ۱۹۹۶ نيز در الهلال مربي بود و پس از مدتي به تيم العين امارات پيوست. در سال ۱۹۹۸ تيم العين را به مقام اول ليگ رساند و يك سال بعد نيز مقام سوم را به كارنامه العين اضافه كرد. پس از آن در سال ۲۰۰۰ مجددا به الهلال بازگشت و افتخارات سه سال اخير را به اين باشگاه محبوب شهر رياض هديه كرد. اما بيلاچي چند روز قبل ناگهان از سمت مربيگري تيم الهلال استعفا كرد و جايش را به اديموس مربي هلندي داد. استعفاي بيلاچي دوبار مطرح شد كه در مرتبه دوم با آن موافقت شد.
اگر چه مربي هلندي، الهلال را در مرحله دوم ليگ قهرمانان هدايت خواهد كرد اما بحق بايد الهلال را تيم بيلاچي دانست.
اديموس از امروز كارش را با الهلال آغاز خواهد كرد و طبق اظهارات مسئولان اين باشگاه مبلغ يك ميليون دلار از اين باشگاه دريافت خواهد كرد.

ساختار ليگ قهرمانان آسيا
003455.jpg
مسابقات قهرماني باشگاه هاي آسيا، از آگوست سال گذشته تحت عنوان ليگ قهرمانان آسيا آغاز شد. اين جام كه جانشين جام باشگاه هاي آسيا، جام در جام و سوپر كاپ آسيا شده است، اين امكان را براي باشگاه هاي آسيا فراهم كرده تا در بالاترين سطح فوتبال جهان با يكديگر رقابت كنند. جام باشگاه ها، جام در جام و سوپر كاپ تا سال ۲۰۰۲ برگزار شدند. پيتر ولاپان، دبير كنفدراسيون آسيا در مورد اين مسابقات مي گويد: «ليگ قهرمانان آسيا وجهه باشگاه ها را افزايش مي دهد. ضمن اينكه برگزاري منظم رقابت هاي باشگاهي باعث پيشرفت و بالا رفتن سطح بازي باشگاه ها مي شود به طوري كه مي توانند با باشگاه هاي اروپايي، آفريقايي و آمريكاي جنوبي رقابت كنند. آسيا براي شركت در يك جام ميان باشگاهي فراقاره اي آماده است. جامي كه قطعا در آسيا و سراسر جهان شور فراواني ايجاد خواهد كرد. » اين جام جديد از لحاظ مالي نيز براي هر يك از باشگاه هاي راه يافته، با توجه به جايزه و يارانه هاي بيشتر بسيار با ارزش تر از رقابت هاي پيشين است.
سهميه ها
همه فدراسيون ها براساس عملكرد باشگاه هايشان در عرصه رقابت هاي آسيا در چهار سال گذشته، در رده بندي AFC قرار گرفته اند. چهار كشور برتر در هر منطقه سهميه يك باشگاه را در مرحله گروهي دارند كه اين باشگاه همان قهرمان ليگ آن كشور است. قهرمان جام حذفي كشورهايي كه سهميه بيشتري دارند در مرحله مقدماتي با قهرمان ليگ كشورهايي بازي مي كنند كه در رده بندي AFC پايين تر هستند و سهميه مستقيمي به مرحله گروهي ندارند. مثل استقلال تهران كه به عنوان قهرمان جام حذفي ايران وارد مرحله مقدماتي شد و از آنجا پس از شكست الفيصلي اردن و نفتچي ازبكستان به مرحله گروهي راه يافت. برخلاف پرسپوليس كه به عنوان قهرمان ليگ برتر ايران مستقيما به مرحله گروهي صعود كرد.
البته در مرحله مقدماتي ليگ قهرمانان، باشگاه هاي كشورهايي كه در رده هاي بالاتري قرار دارند در مراحل ابتدايي استراحت دارند. اين قانون مسلما به ضرر كشورهايي خواهد بود كه در رده هاي پايين تري قرار دارند، اما از طرفي پاداش كشورهايي است كه باشگاه هاي موفقي داشته اند.
شكل مسابقات
دور مقدماتي
به جز هشت باشگاه كه جزو مدعيان اصلي هستند و مستقيما به عنوان Seed وارد مرحله گروهي مي شوند، ساير تيم ها بايد از مرحله مقدماتي كار خود را شروع كنند. دور مقدماتي در منطقه يك (آسياي غربي و مركزي) چهار مرحله و در منطقه دو (آسياي شرقي) سه مرحله دارد. مسابقات اين دور مقدماتي به صورت رفت و برگشت برگزار مي شود كه تيم برنده به مرحله بعد و در نهايت به مرحله گروهي منطقه مربوطه صعود مي كند.
دور گروهي
در اين مرحله ۱۶ تيم حضور دارند كه ۸ تيم از مرحله مقدماتي صعود كرده اند و ۸ تيم ديگر نيز مستقيما وارد مي شوند. ۱۶ تيم به چهار گروه تقسيم مي شوند، دو گروه در شرق و دو گروه در غرب. چهار تيم هر گروه در يك محل به مصاف هم مي روند. به عبارت ديگر يكي از تيم هاي گروه ميزبان ساير تيم هاست. در نهايت تيم اول هر گروه به مرحله نيمه نهايي صعود خواهد كرد.
بازي هاي نيمه نهايي به صورت رفت و برگشت انجام مي گيرد كه به طور ضربدري تيم اول يكي از گروه هاي غرب با تيم دوم يكي از گروه هاي شرق و تيم اول ديگر گروه شرق با تيم دوم ديگر گروه غرب رودررو خواهد شد. دو تيم برنده به مسابقه نهايي صعود مي كنند و ديدار فينال نيز برخلاف سال هاي گذشته به صورت رفت و برگشت انجام مي شود.
يارانه ها و پاداش ها
فيناليست هاي اين دوره ليگ قهرمانان، بر سر پول بيشتري نسبت به سال هاي گذشته به مصاف هم مي روند. علاوه بر پاداش نقدي كه افزايش يافته است، باشگاه هايي كه به اين بازي ها راه يافته اند و به ازاي هر مرحله اي كه بالا مي روند، جهت پوشش هزينه هاي خود يارانه بيشتري دريافت مي كنند.

حاشيه ورزش
003435.jpg
•برنامه تكراري حرف هاي تكراري
تكرار برنامه هاي تلويزيوني در سيما گاهي اوقات حسن بزرگي دارد. برنامه نود هم از جمله برنامه هايي است كه تماشاي مجدد آن از واجبات روزنامه نگاري ورزشي به شمار مي رود. در برنامه تكراري نود كه ديروز به نمايش درآمد، صحبت هاي علي پروين در پايان بازي بزرگ در برابر المريخي بسيار قابل توجه بود.
علي پروين در پاسخ به سوال هاي گزارشگر برنامه حرف هاي جالب و قابل توجهي ارائه كرد. يكي از سوال ها در مورد تغيير پست برخي از بازيكنان مثل انصاريان بود كه علي پروين در پاسخ به اين مسئله گفت: « هفت، هشت سال پيش هم ما جاي فورواردها و مدافعان را عوض كرديم كه جواب داد. » در اينكه بازيكنان فوتبال امروز بايد چند پسته باشند ترديدي نيست، اما تغييرات هشت سال پيش قاعدتا نمي تواند به امروز مربوط شده و اصولا تضميني براي موفقيت به حساب نمي آيند. ترديدي نيست كه علي پروين، انصاريان را در ازبكستان به خط حمله نخواهد فرستاد و ريسك جابه جايي بازيكنان در اين دو پست را نخواهد پذيرفت.
نكته ديگر سخنان پروين رجوع دوباره به جملات مشهور «به خاطر هواداران و به خاطر پرسپوليس» در مورد مسئله كريم باقري بود. علي پروين در مورد باقري اين گونه وانمود كرد كه انگار هيچ تقصيري متوجه باشگاه نيست و تمام اين الم شنگه ها را شخصا كريم باقري به پا كرده است. در حالي كه مسلم است كه در صورت عملي شدن تعهدات پرسپوليس نسبت به بازيكنانش قطعا اين اتفاقات تا بدين جا پيشروي نمي كرد.
نكته ديگر هم تحليل خط دفاعي پرسپوليس از سوي سرمربي اين تيم بود. پروين عنوان كرد كه در صورت جواب نگرفتن از خط دفاعي چهارنفره مجددا به سيستم ۲ ـ ۵ ـ ۳ بازخواهد گشت، در حالي كه قاعدتا مي بايست اين آزمايش ها قبل از شروع مرحله دوم ليگ قهرمانان به نتيجه برسد، چرا كه يك اشتباه در آن مرحله باعث به مخاطره افتادن قهرماني خواهد بود.

•آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ قصد مانع تراشي براي دولت ها را ندارد
ديگ پاوند رئيس كانادايي آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ مي گويد كه اين سازمان قصد مانع تراشي بر سر راه برخورد قانوني دولت ها در امر مبارزه با دوپينگ را ندارد و دست قوانين محلي را در اين راه باز مي گذارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كپنهاگ، پاوند روز يكشنبه در شهر كپنهاگ پايتخت دانمارك در خصوص اين مطلب به خبرنگاران گفت: مشغله اصلي آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ كار تحقيقاتي، آموزشي و كنترل است و اين سازمان ابدا نمي خواهد با كاغذبازي هاي دست وپاگير مانعي جدي بر سر راه طبيعي اجراي قوانين داخلي كشورها براي مبارزه با دوپينگ ايجاد كند با اين شرط كه قوانين داخلي منطبق با استانداردهاي جهاني باشد.
از امروز، دوشنبه، تا روز چهارشنبه به مدت سه روز كنفرانس جهاني مبارزه با دوپينگ در شهر كپنهاگ دانمارك با حضور بيش از هزار تن از شخصيت هايي از جهان سياست و ورزش تشكيل مي شود.
پاوند گفت كه يكي از دغدغه هاي فكري اين آژانس راه اندازي يك شبكه جهاني براي مبارزه با دوپينگ در سراسر جهان در هر زمان لازم و با صرف كمترين هزينه است. براي تحقق اين آرمان، كد جهاني مبارزه با دوپينگ تنظيم شد و قرار است طي اجلاس كپنهاگ به تصويب همه اعضاي آژانس برسد. پاوند به وجود ايراد در برخي از مفاد اين قانون اعتراف كرده اما اشاره كرد كه كسب رضايت هر ۲۰۰ كشور عضو و تقريبا به همان تعداد فدراسيون كار آساني نيست.
رئيس آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ تأكيد كرد كه در شرايط موجود، اين بهترين متن قانوني تنظيم شده در تاريخ ورزش است. اين مقام در مورد مدت محروميت ورزشكاران دوپينگي گفت كه براي ارتكاب بار اول محروميت دوساله منظور مي شود اما در شرايطي خاص كه بي گناهي ورزشكار ثابت شود، شدت عمل كمتري به خرج خواهيم داد.اما در مورد ماده اي از اين قانون كه آشكارا در له ليگ هاي حرفه اي ورزشي تنظيم شده است، پاوند گفت كه از قدرت كافي براي متقاعد ساختن اين سازمان ها به گردن نهادن و تبعيت از اين قانون، برخوردار نيست.

• قابل توجه بداخلاق ها
اول هفته آينده سمينار ملي اخلاق در ورزش برگزار خواهد شد. آنهايي كه علاقه مند به كسب آخرين روش هاي خوش اخلاقي در ورزش هستند مي توانند شنبه صبح در سالن همايش هاي آكادمي ملي المپيك حاضر شوند. در اين سمينار يك روزه مصطفي هاشمي طبا و بهرام افشارزاده، دكتر حسين الهي قمشه اي و دكتر عبدالحميد احمدي سخنراني خواهند داشت. البته تني چند از افراد خوش اخلاق هم در اين سمينار بحث و بررسي خواهند داشت و ظاهرا تنها شخص غايب اين سمينار خواجه نصيرالدين طوسي صاحب اثر مشهور ادبي در باب اخلاق يعني «اخلاق ناصري» خواهد بود.

باشگاه هاي مشهور اروپا
سنت ـ اتين ـ ۱ ( فرانسه)
003430.jpg

سهيلا قاسمي
سنت اتين با ده بار قهرماني در لوشامپيونا پيش از ساير تيم ها قرار گرفته. ركورد بيشترين قهرماني پياپي نيز به اين تيم تعلق دارد. آنها چهار بار از سال ۶۶ تا ۶۰ به طور مداوم قهرمان ليگ دسته اول بودند. چهار بار نيز در سال هاي ،۶۸ ،۶۰ ۶۴ و ۶۵ قهرماني لوشامپيونا و قهرماني جام حذفي را به دست آوردند كه اين هم يك ركورد به حساب مي آيد. سنت اتين ده بار در جام قهرمانان اروپا شركت كرده است.
بزرگ ترين ديدارها
سنت اتين ۳ - بايرن مونيخ صفر
اكتبر سال ۶۹ در مرحله يك ششم نهايي جام قهرمانان باشگاه هاي اروپا، سبزپوشان ميزبان بايرني ها بودند. آنها كه در دور رفت دو بر صفر شكست خورده بودند به طرز باور نكردني اي انتقام خود را گرفتند.
سنت اتين ۵ - نانت صفر
اين ديدار در شرايطي برگزار شد كه سبزپوشان سنت اتين از ابتداي فصل شروع بسيار بي فروغي داشتند. آنها به راحتي حريف را در خانه خود مغلوب كردند و قهرمان جام حذفي سال ۶۰ شدند.
سنت اتين ۵ - هامبورگ صفر
استاديوم فولكس پارك ميزبان اين ديدار در مرحله يك هشتم نهايي دور رفت جام يوفا ۱۹۸۰ بود. در ابتداي بازي، گذشتن از سد دفاعي آلمان ها بسيار مشكل به نظر مي رسيد. اما پس از مدتي مهاجمين فرانسوي به شكل فوق العاده اي به سوي دروازه حمله ور شدند. دروازه بان آلمان ها شوكه شده و مات و مبهوت مانده بود. ميشل پلاتيني هم در اين ديدار دو گل به ثمر رساند.

سرمربي: فردريك آنتونتي
فردريك ۴۹ ساله در دوران بازيكني، در تيم هاي ويشي، باستيا، بزيه، لو پويي و باستيا توپ مي زد. مربيگري اش را از باشگاه باستيا آغاز كرد، سپس به ژاپن رفت و مربي گامبا اوزاكا شد و سپس دوباره به باستيا بازگشت. او از سال ۲۰۰۱ مربيگري سنت اتين را به عهده گرفته. از افتخارات او مي توان فيناليست شدن در جام اتحاديه فرانسه در سال ۱۹۹۵ را نام برد.

استاديوم: ژوفروا گيشار
سال ۱۹۳۰ شركت كازينو، زمين خود با مساحت ۳۸ هزار متر كه در منطقه اتيوالير واقع شده بود را به مجمع ورزشي استفانواز (كه بعدها نام آن سنت اتين شد) داد. پير گيشار رئيس اين مجمع نيز هزينه هاي ساخت استاديوم را پرداخت و آن را به نام پدرش نامگذاري كرد. اولين بازي در سال ۱۹۳۱ و در مقابل تيم كن انجام گرفت. سبزپوشان ۹ بر يك مغلوب تيم مقابل شدند.
اين استاديوم در نزديكي مركز شهر واقع شده، جايي كه سابقا معادن بسياري وجود داشت و كارخانه هايي نيز در اطرافش احداث شده بود. در ابتدايي ترين شكل، اين استاديوم تنها ۸۰۰ جايگاه سرپوشيده، رختكن و دوش هاي همگاني و يك پيست مخصوص مسابقات دووميداني داشت. سال ۱۹۵۶ نخستين تغييرات در شكل و تعداد جايگاه ها ايجاد شد و كم كم پروژكتورها و امكانات متعدد ديگري نيز به آن اضافه شد. سال ،۱۹۶۸ شهر سنت اتين مالك اصلي استاديوم شد و شهرداري هزينه هاي تكميل و زيباسازي آن را پرداخت كرد. در حال حاضر در حدود ۳۹ هزار و ۵۶۰ نفر مي توانند در اين استاديوم به تماشاي مسابقات بپردازند. سال ۱۹۶۲ زير جايگاه اصلي، دفتري اداري ورزشي ساخته شد و كم كم سقف هايي روي جايگاه تعبيه شد. هر چند طي سال ها اصلاحات زيادي در اين استاديوم صورت گرفته، اما حال و هواي آن و ويژگي هاي اصلي اش حفظ شده. اين ورزشگاه ميزبان جام جهاني ۹۸ فرانسه نيز بود.
003450.jpg

اسطوره ها
ميشل پلاتيني: پلاتيني فرانسوي الاصل در سال ۱۹۶۹ پا به سنت اتين گذاشت. باشگاه هاي اروپايي زيادي خواهان او بودند، اما سنت اتين را كه پرافتخارترين باشگاه كشورش بود ترجيح داد. روژه روشه رئيس باشگاه، تمام هدفش اين بود كه با كمك پلاتيني به فينال گلاسكو راه يابد. علي رغم بازي هاي درخشان (شش بر صفر در مقابل آيندهوون و پنج بر صفر در برابر هامبورگ) اين تيم هرگز نتوانست به جامي اروپايي دست يابد. ميشل پلاتيني در سال ۱۹۸۱ به همراه اين تيم قهرمان فرانسه شد و گل پيروزي را هم خودش به ثمر رساند. پس از نتيجه هاي ضعيف بعدي، پلاتيني به يوونتوس تورين پيوست. او بين سال هاي ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ سرمربيگري تيم ملي فرانسه را به عهده گرفت كما اين كه در دوران جواني اش در ۶۲ بازي ملي نيز حضور داشت. ميزباني جام جهاني نيز با تلاش هاي او به دست آمد. او هم اكنون دست راست سپ بلاتر، رئيس فيفا است. از افتخارات پلاتيني مي توان به قهرماني در جام ملت هاي اروپا ۸۴ و رسيدن به مرحله نيمه نهايي جام هاي جهاني ۸۲ و ۸۶ اشاره كرد.
003460.jpg

كريستين لوپز: اين مدافع الجزايري الاصل كه در كن توپ مي زد، در سن ۱۶ سالگي وارد سنت اتين شد. لوپز به همراه اين تيم قهرمان لوشامپيونا در سال هاي ،۶۴ ،۶۵ ،۶۶ ،۸۱ قهرمان جام حذفي فرانسه در سال هاي ،۶۴ ،۶۵ ۶۶ و قهرمان جام گامباردلا در سال ۶۰ شد. سال ۶۵ هم به همراه سبزپوشان به مرحله نيمه نهايي جام قهرمانان باشگاه هاي اروپا راه يافت. سال ۶۶ نيز تا فينال اين جام پيش رفت. لوپز با پيراهن سبز سنت اتين در ۴۳ ديدار جام حذفي اروپا حضور داشته و ۳۹ بار نيز در تركيب تيم ملي فرانسه و در جام هاي جهاني ۱۹۶۸ و ۱۹۸۲ حاضر شده است.

ورزش
اقتصاد
ايران
جهان
زندگي
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |