وقتي مصطفي معين به عنوان وزير پيشنهادي در برابر نمايندگان پنجمين مجلس شوراي اسلامي ايستاد پيش از هر چيز اعلام كرد كه خواهان تغيير ساختار اين وزارتخانه است
مينا شهني
هنگامي كه يك خبرنگار از دكتر مصطفي معين وزير علوم تحقيقات و فناوري درباره شايعه استعفايش پرسيد، معين بدون اينكه شايعه را تكذيب كند پاسخ داد: «مهم تر از مسئله استعفا يا عدم استعفا بررسي شرايط و عواملي است كه يك مسئول مي تواند به مسائل خود عمل كند.» شايعه استعفاي وزير علوم، تحقيقات و فناوري و جمعي از مديران وزارت علوم هنگامي بر سر زبان ها افتاد كه لايحه تغيير يا اصلاح ساختار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در شوراي نگهبان با اشكالاتي روبه رو شد. هرچند وزير علوم پيش از اين گفته بود «خوشبختانه اشكالاتي كه به مصوبه وارد شده است اشكالات محتوايي نيست و محتواي لايحه تعارضي با قانون اساسي و مباني دين مبين اسلام ندارد.» و سعي كرده بود به همه بقبولاند كه اين لايحه حتما به تصويب نهايي خواهد رسيد. دكتر معين گفته بود: «منطقي به نظر مي رسد بدون اينكه اصول ماهوي لايحه تغيير كند مشكلات ايجاد شده برطرف شود.» و همچنان اميدوار است كه: «در حال پيگيري لايحه دولت و مصوبه مجلس براي اصلاح ساختار وزارت علوم هستيم و اميدواريم زمينه هاي يك برخورد منطقي و توأم با تفاهم فراهم شود.» دكتر معين همواره بر برخورد منطقي براي تصويب لايحه تغيير ساختار اصرار و تأكيد و اميد دارد كه اين لايحه به تصويب برسد.
ماده ۹۹ و حكايت ها
در ماده ۹۹ قانون برنامه سوم توسعه در نظم حقوقي كنوني آمده است: «به منظور انسجام بخشيدن به امور اجرايي و سياستگذاري نظام علمي كشور، از ابتداي برنامه سوم توسعه كشور، «وزارت فرهنگ و آموزش عالي» به «وزارت علوم، تحقيقات و فناوري» تغيير نام مي يابد و وظايف برنامه ريزي، حمايت و پشتيباني، ارزيابي و نظارت، بررسي و تدوين سياست ها و اولويت هاي راهبردي در حوزه هاي تحقيقات و فناوري به وظايف وزارتخانه مذكور افزوده مي شود.
دولت موظف است اصلاحات لازم در اهداف، وظايف و تشكيلات وزارتخانه مذكور را طي شش ماه پس از تصويب اين قانون، تدوين و به مجلس شوراي اسلامي تقديم نمايد.»
هنگامي كه مصطفي معين به عنوان وزير پيشنهادي وزارت «فرهنگ و آموزش عالي» در برابر نمايندگان پنجمين مجلس شوراي اسلامي ايستاد، پيش از هر چيز اعلام كرد كه خواهان تغيير ساختار اين وزارتخانه است. سال ها از آن روز گذشته، معين حالا وزير «علوم، تحقيقات و فناوري» است. آنچه طي اين سال ها از تغيير ساختار وزارت علوم حاصل شده همين تغيير نام است. وقتي بحث جدي تغيير ساختار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري پس از ۵ سال پژوهش و كار تحقيقاتي به صورت يك لايحه به مجلس شوراي اسلامي تقديم شد، در اندك زماني بعد از آن با اكثريت آرا به تصويب رسيد اما اين آخر كار نبود. لايحه تغيير ساختار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در شوراي نگهبان به دردسر افتاد.
شوراي نگهبان سرانجام پس از بررسي در تاريخ پنجم آذرماه سال ۱۳۸۱ لايحه مذكور را رد كرد و اين لايحه در هفدهم همان ماه به كميسيون آموزش و تحقيقات ـ كميسيون پيشنهاددهنده ـ ارجاع شد تا موارد ايرادها برطرف شود.
لايحه تغيير ساختار چيست
لايحه تغيير ساختار وزارت علوم در ۱۳ ماده تنظيم شده است. تنظيم اين لايحه براساس به روز كردن قوانين حاكم بر زيرمجموعه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است كه بيشتر با دغدغه برطرف كردن ضعف هاي كنوني قانوني تهيه و تدوين شده است و يكي از مهم ترين بخش هاي اين لايحه تشكيل «شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري» است.
اين شورا به رياست رئيس جمهور و متشكل از وزير علوم، تحقيقات و فناوري، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزير آموزش و پرورش، دو تا چهار نفر از اعضاي هيأت دولت به انتخاب هيأت دولت، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، رئيس بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و ديگر اعضا تشكيل شده و وظيفه تعيين سياست هاي بلندمدت و ميان مدت و اولويت هاي راهبردي توسعه در حوزه هاي آموزش عالي، علوم، تحقيقات و فناوري را برعهده دارد.
يكي ديگر از وظايف اين شورا، اولويت بندي و انتخاب طرح هاي بلندمدت سرمايه گذاران كلان در بخش هاي آموزشي و پژوهشي و فناوري است. به گفته دكتر توفيقي معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تشكيل اين شورا از خواسته هاي جدي اين وزارتخانه براي ساماندهي برنامه ريزي آموزشي در كشور است. وي مي گويد: اين شورا كه تشكيل آن در لايحه پيش بيني شده مقوله آموزش عالي را به موضوعي فرابخشي تبديل خواهد كرد و با عضويت تمامي وزراي ذيربط در اين شورا سياستگذاري ها در راستاي نيازهاي جامعه تدوين خواهد شد. از ديگر نقاط قوت اين لايحه مي توان به اين موارد اشاره كرد: «برنامه ريزي براي تدارك منابع مالي توسعه فناوري كشور و مشاركت در ايجاد، توسعه و تقويت فناوري ملي و حمايت از توسعه فناوري هاي بومي» دانست. «همسويي ميان فعاليت هاي آموزشي، تحقيقاتي و فناوري، تقويت ارتباط دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي با بخش هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور» نيز در اين لايحه مورد توجه قرار گرفته است. «اتخاذ تدابير و ارائه پيشنهادهاي لازم جهت حفظ دانشمندان و محققان و تأمين امنيت شغلي آنان و استفاده بهينه از توانمندي هاي آنها.» عدم توانايي در حفظ دانشمندان و دانش پژوهان يكي از مشكلاتي است كه به خصوص در سال هاي اخير با پيامد پديده فرار مغزها به معضلي بزرگ تبديل شده است. صاحبنظران اميدوارند با دقت هر چه بيشتر در اجراي بند فوق از پديده فرار مغزها از كشور جلوگيري شود.
گفتني است كه لايحه فوق در كميسيون بهداشت و درمان در تاريخ بيست و يكم فروردين سال جاري و نيز كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در تاريخ شانزدهم ارديبهشت همين سال به عنوان كميسيون هاي فرعي ارجاع شده و مورد بررسي و اصلاح قرار گرفته است.
پس از ۲۸ سال سكوت
قانون فرهنگ و آموزش عالي سابق در سال ۱۳۵۳ تصويب شده بود. از تصويب اين قانون ۲۸ سال مي گذرد. با توجه به شتاب كنوني جهان كه جامعه هاي انساني را نيازمند برنامه ريزي دقيق مي كند، اين برنامه ريزي بايد داراي ويژگي خاص براي برطرف كردن مشكلات روزمره و همچنين آينده نگري لازم براي جامعه باشد. با توجه به تحولات سريع و شگرفي كه در زمينه علم و تكنولوژي در دنيا روي مي دهد نمي توان با ساختاري كه بيست و چند سال قبل تدوين شده پاسخگوي نيازهاي زمان حال بود. با توجه به تحولات و نيازهاي متنوع جامعه پرشتاب جهاني، اينك وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با ضرورت يك تحول ساختاري جدي روبه روست. واقعيت هاي دنياي امروز پويايي و دگرگوني مدام، انفجار اطلاعات، توليد فناوري هاي جديد و زياد شدن شاخه هاي تخصصي، ضرورت برخورداري مستمر از آموزش براي حفظ منزلت جهاني و آمادگي در برابر پديده جهاني شدن را ايجاب مي كند. رشد تقاضاي اجتماعي براي تحصيل علم به عنوان فرصت ملي و نياز به گسترش و توسعه ظرفيت هاي عرصه آموزش عالي را روزبه روز تشديد مي كند.
تمركز در سياستگذاري
دكتر معين از لزوم تغيير ساختار براي كاهش و يا از بين رفتن تعدد نهادهاي سياستگذاري در زمينه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ياد كرده و مي گويد: «ما نهادهاي بسيار مهمي داريم كه در سياستگذاري دخالت دارند و برخي از اين نهادها منشاء كاملا قانوني و مشروع دارند.»
سازمان مديريت و برنامه ريزي يكي از نهادهايي است كه در بحث سياستگذاري وارد مي شود. شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز در مسائلي مانند آموزش و پژوهش وارد مي شود در حالي كه مسئوليت پاسخگويي به نيازهاي جامعه برعهده دولت است. وزير علوم، تحقيقات و فناوري در اين زمينه مي گويد: «ما مي خواهيم از تعدد مراكز سياستگذاري پرهيز شود و سياستگذاري در اين حوزه مركزيت پيدا كند. هدف مهم ما در تلفيق توان بالقوه علمي كشور با امكانات سخت افزاري و اعتباراتي است كه در دستگاه هاي اجرايي كشور وجود دارد. در اين تلفيق در واقع دانشگاه، مشاركت جدي در توسعه ملي خواهد شد. همچنين نقش نهاد دانشگاه، به عنوان تنها نهاد توليد علم و خردمندي در نظام تصميم سازي و تصميم گيري كشور، مشخص و موثر خواهد شد. ارتقاي علمي و تخصصي سطح مديريت و بهره وري در كشور است. اين تحول در بخش هاي مختلف ـ از سطوح عالي تا رده هاي مياني مديريتي ـ رخ خواهد داد.
تغيير ساختار، محوريت بخشيدن به دولت در امر سياستگذاري و تعيين اولويت هاي راهبردي در سه عرصه علوم، تحقيقات و فناوري است. دولت بايد به عنوان مركز ثقل قوه مجريه، در اين سه عرصه هدايت كننده و سياستگذار باشد تا بتواند اولويت هاي ملي، توسعه علمي و تكنولوژيكي كشور را به عهده بگيرد.»
موضع گيري نهادها
خاتمي در جشنواره خوارزمي نسبت به اين امر اظهارنظر كرد. او در سخنراني خود در اين جشنواره گفت: «... تحول در ساخت وزارت فرهنگ و آموزش عالي و تبديل آن به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با هدف تمركز ساماندهي و سازماندهي نوين در عرصه تحقيق و پژوهش كشور بود... هرچه مراكز علمي تحقيقاتي و پژوهشي كشور بزرگ تر و پررونق تر باشد، بدون ترديد حيات علمي جامعه نيز زنده تر خواهد بود... هدف از ايجاد تمركز در فعاليت هاي علمي، تحقيقاتي و پژوهشي، پرهيز از تداخل ها، فعاليت هاي موازي و هزينه كردن درست و اصولي اعتبارات اندك بخش تحقيقات پژوهش است...» وي سخنان خود را با اين جملات پايان داد: «اميدوارم با سعه صدر، واقع بيني و آينده نگري شاهد ساماندهي در عرصه تحقيقات و گسترش علم و تحقيقات در كشور باشيم.» در بيانيه چهل و هفتمين اجلاس روساي دانشگاه ها، روساي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي و تحقيقاتي با تأكيد بر نقش اساسي فناوري اطلاعات در تحولات اخير جامعه بشري و نياز به همگام شدن ايران با جهان از تغيير ساختار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري حمايت شده است.
روساي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در اين بيانيه از سهم آموزش عالي، از بودجه عمومي كشور و ناكافي بودن آن نسبت به مأموريت هاي واگذار شده انتقاد كرده اند. پذيرش سليقه اي و متنوع دانشجو به عنوان راهكار براي توسعه فرصت تحصيل در آموزش عالي براي جوانان مشتاق از سوي دانشگاه براي تأمين بخشي از اعتبارات خود نكته اي است كه همواره از سوي روساي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي مورد انتقاد قرار گرفته است. در اين بيانيه تنوع منابع اعتباري و مالي آموزش عالي، ايجاد زمينه هاي مساعد مشاركت بخش هاي غيردولتي در سرمايه گذاري براي آموزش عالي، فراهم آوردن شرايط اجتماعي، سياسي، فرهنگي و محيط حقوقي مساعد براي تأمين منزلت و امنيت دانشمندان، محققان، دانشجويان و كنشگران عرصه علم مورد تأكيد قرار گرفته است.
وزير مي ماند يا مي رود
معين هنوز هم شايعه استعفايش را تكذيب نمي كند. هرچند كه تأييد هم نمي كند. به نظر او نقش هر فرد در يك نظام اجتماعي با ايده ها و برنامه هايش مشخص مي شود.
موضع جدي او در دفاع از تغيير در وزارتخانه متبوعش نقش او را به عنوان يك فرد مشخص خواهد كرد و خود را متعهد و موظف مي داند كه اين تغيير ساختار را به نتيجه برساند.»
دكتر معين مي گويد: «... حرف ما اين است، وزارتخانه اي كه خاستگاهش قانون اساسي كشور است، بايد بتواند به وظيفه خود عمل كند.» اين حرف او اشاره به سي و چند ايرادي است كه شوراي نگهبان به لايحه تغيير ساختار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري وارد كرده است. چرا كه شوراي نگهبان اين لايحه را به دليل تعارض با قانون اساسي مردود اعلام كرده است. دكتر معين در دفاع از لايحه تغيير مي گويد: «... و طبق قانون اساسي، نهاد قانونگذاري در كشور ما مجلس شوراي اسلامي است و اين لايحه در مجلس به تصويب رسيده و اگر احتمالا اين قانون با قانون اساسي، تعارضي داشته باشد، قطعا اصلاح خواهد شد ولي در غير اين صورت، بايد نهايي تلقي شود و به اجرا دربيايد.»
دكتر مصطفي معين هنوز هم شايعه استعفاي خود و جمعي از مديران وزارتخانه اش را تأييد نمي كند. همچنانكه تكذيب هم نمي كند و مي گويد: «درباره صحبت استعفاها به عنوان شايعه يا واقعيت بايد به شرايط، انگيزه ها، عوامل تأثيرگذار و پيامدهاي آن توجه كنيد و اين مسائل بايد مورد بحث قرار بگيرد. بنابراين من فكر مي كنم، به مرور زمان روشن خواهد شد كه چنين شايعه اي صحت دارد يا نه.»
چهل ميليون جوان در كشور داريم كه چشم به آينده دوخته اند. اما هنوز آينده لايحه تغيير ساختار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در پرده ابهام قرار دارد. آينده بسياري از چهل ميليون جوان به سرنوشت اين لايحه گره خورده است. تا اين گره كور نشده بهتر است گشوده شود.