يكشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۳۰۰۱- March, 9, 2003
آرمان شهر مربيان فرانسوي
هرچند مركز فرماندهي نيروهاي آمريكا در قطر مستقر شده مربيان فرانسوي قول داده اند كه به هيچ وجه راه بازگشت به فرانسه را در پيش نگيرند
003855.jpg
سهيلا قاسمي
كشور اميرنشين كوچك قطر، براي بالا بردن سطح بازي بازيكنانش به تكنسين هاي فرانسوي روي آورده، اين متخصصين نيز براي بالا بردن تجربه كاري شان از اين موقعيت استفاده مي برند.
از بلندگوي مناره ها، بانگ دعوت به نماز به گوش مي رسد. اين صدا آنقدر بلند است كه فرياد تشويق حاضرين معدود در استاديوم را در خود گم كرده است. يك مشت تماشاگر كه در ميان عظمت و درخشش استاديومي نوساز اصلا به چشم نمي آيند، مشغول تشويق تيم خود هستند. نه شيپوري در دست آنهاست و نه پرچم و يا وسايلي به رنگ تيم محبوب، در دستانشان به چشم مي خورد. آنها فوق العاده ساده از سر تا پا سفيد پوشيده اند. در واقع تنها ردايي به تن دارند. در قطر، اميرنشين خليج فارس، فوتبال جمعيت زيادي را به خود جذب نمي كند، اما جالب است كه مربيان فرانسوي را جذب كرده است.
در جايگاه شاهانه، ژان كاستاندا، دروازه بان سابق آ. اس سنت اتين به راحتي روي مبلي چرمي لم داده و پاتريك رولي، يكي ديگر از ستارگان سابق سنت اتين سبزپوش نيز در وضعيتي مشابه به تماشاي مسابقه نشسته است. لاديسلا لوزانو كه در هدايت تيم آماتورهاي كاله به فينال جام حذفي فرانسه نقش بسيار تعيين كننده اي داشت، در مقابل نيمكت ذخيره ها ايستاده و در برابر شكست تيمش هيچ كاري نمي تواند بكند. حالا به رختكن سري مي زنيم. جايي كه كريستين گوركوف كه فصل گذشته از تيم رن اخراج شد، پيش از آغاز دومين ديدار امشب آخرين دستورات لازم را به بازيكنانش مي دهد.
فوتبال قطر گويي كه كاملا رنگ هاي پرچم فرانسه را به خود گرفته. ژان كاستاندا، لاديسلا لوزانو و كريستين گوركوف مربيگري سه تيم حاضر در ليگ ده تيمه اين كشور را به عهده دارند. فدراسيون قطر پست هاي كليدي را هم به فرانسويان واگذار كرده است. پير لوشانتر، مربي سابق تيم ملي كامرون در رأس تيم ملي قرار دارد. آلكس دوپون مربي پيشين تيم هاي سدان و گونيون هدايت تيم اميدها را به عهده گرفته و پاتريك رولي در رأس تيم زير ۱۶ سال قرار دارد. آلن لوريه مربي ايستر، هم اكنون مدير فني تيم ملي قطر است. در مجموع، اگر مربيان بدنسازي تيم هاي زير ۱۶ سال هر باشگاه را به اين مجموعه اضافه كنيم، در حدود ۱۵ نفر از تكنسين هاي فرانسوي بار خود را بسته و به اين اميرنشين كوچك كوچ كرده اند. براي اولين بار پير لوشانتر در سال ۲۰۰۱ راه قطر را باز كرد. او كه پس از تجربه اي تلخ در رأس تيم ملي كامرون و با نفرت از كشوري كه آن را تا قهرماني ملت هاي آفريقا رسانده بود و يكسال پيش از شروع جام جهاني ۲۰۰۲ عذرش را خواسته بودند، پيشنهاد قطر را پذيرفت. قطر هنوز هم تحت تأثير قهرماني فرانسويان در جام جهاني ۹۸ بود و هدايت تيم ملي اش را به يك فرانسوي سپرد، به اين اميد كه به جام جهاني ۲۰۰۶ راه يابد. پيرلوشانتر كه بازيكنان تيم ملي قطر را هم سطح بازيكنان ليگ دسته دوم فرانسه مي داند به خود دلداري داده و مي گويد: «اينجا رقابت جالبي براي مربيگري به راه افتاده. اينجا همه چيز براي بازسازي مهيا است. »
جوانب مالي هم در تصميم گيري مربيان و سفر به خليج فارس نقش موثري داشته اند. قراردادي با مبلغ پانصد هزار دلار در سال واقعا وسوسه كننده به نظر مي رسد. اين مربي ادامه مي دهد: «پيشنهادي با اين شرايط كه از ماليات هم معاف است، در سن ۵۳ سالگي بسيار مطلوب است و هيچ كس آن را رد نمي كند. » او تنها كسي نيست كه تسليم شرايط رويايي كشوري شده كه در اصل ثروتش را مديون ذخاير گازش است. قطر از اين نظر رتبه سوم را داراست. در دسامبر سال ،۲۰۰۲ آث ميلان يك ميليون دلار گرفت تا در ديداري اختصاصي در برابر تيم پيرلوشانتر شركت كرده و آنها را شش بر صفر شكست دهد. ميلاني ها بين يكي از مسابقات كالچو و ليگ قهرمانان در اين ديدار شركت كردند.
لاديسلا لوزانو نه به حقوق بالا بهايي مي دهد و نه به داشتن ويلا يا ماشين هاي گران قيمت اهدايي به مربيان فرانسوي كه به دليل خدمات شايسته شان چنين هدايايي دريافت مي كنند. لوزانو در ژوئن سال ۲۰۰۲ در رأس تيم الخور واقع در پنجاه كيلومتري دوحه، پايتخت قطر قرار گرفت. وي مي گويد: «من براي كار به اينجا آمده ام. براي اينكه دانشم را منتقل كنم، دانشي كه حاصل آموزش هاي سطح بالاي من در فرانسه است. » در اينجا او مي تواند از لحاظ فرهنگي نيز تجارب تازه اي به دست آورد.
استفاده از تجربه
اين برادران فرانسوي، پيش از هر چيز بايد خود را با اخلاقيات كشوري كه به هيچ وجه در آنجا نمي توان با مذهب شوخي كرد، وفق دهند. لاديسلا لوزانو تعريف مي كند: «يك روز موقع تمرين بچه ها پيش من آمدند و خواستند جلسه تمرين را قطع كنم تا بتوانند سر نماز بروند. » پس از اين مسئله، او ساعات تمرين را جابه جا كرد تا آنها به راحتي بتوانند به نماز، ستون دين اسلام، برسند. وي ادامه مي دهد: «در رختكن، زماني كه ،۲۰ ۲۵ نفر از بچه ها به نماز ايستاده اند، من هم پشت سرشان مي ايستم تا نماز خود را بخوانم. » اين كاتوليك نمازخوان فقط براي نشان دادن گرايشات مذهبي خود به قطر نرفته. قرارداد او در ماه مه ۲۰۰۳ به پايان مي رسد و در اين مدت بايد تجاربش را كامل كند تا يك باشگاه برجسته فرانسوي براي فصل آينده او را به خدمت بگيرد.
ژان كاستاندا چنين هوسي را در سر نمي پروراند. اين دروازه بان قديمي كه تنها در سه باشگاه (سنت اتين، مارسي و ايستر)، چه به عنوان بازيكن و چه به عنوان مربي حضور داشته و در ماه ژوئيه ۲۰۰۲ به دوحه رفته، مي گويد: «در طبيعت من، تعويض مداوم باشگاه ها جايي ندارد.» مربي الريان، باشگاه يكي از پسران امير قطر كه در حال حاضر در ششمين جايگاه جدول رده بندي ليگ قرار گرفته ادامه مي دهد: «ميانگين سني بازيكنان من ۲۱ سال است. براي ساختن يك تيم منسجم نياز به دو تا سه سال زمان دارم. » البته در اين كشور كه تفريحاتي خارج از ورزش، بسيار نادر است و مسابقات ليگ كمتر از نصف سال را در بر مي گيرد، اين زمان بيش از اين به طول خواهد انجاميد.ژان كاستاندا با كمي طنز مي گويد: «من برنامه هاي هماهنگي دارم و حالا فرصت زيادي براي استراحت خواهم داشت. » هرچند ارتش آمريكا از طريق قطر، حمله اي را برعليه عراق آغاز خواهد كرد و مركز فرماندهي نيروهايش را در اين كشور مستقر كرده، اما اين بازيكن سابق سنت اتين قول داده كه به هيچ وجه راه بازگشت به فرانسه را در پيش نگيرد.
شراكت با پاري سن ژرمن
قطر فقط اشتهاي مربيان فرانسوي را تحريك نكرده است. روز چهارم فوريه سال ،۲۰۰۳ پاري سن ژرمن قرارداد شراكتي با فدراسيون فوتبال قطر به امضا رساند و هدف آن بالا بردن روابط ورزشي و تجاري بين اين دو كشور بود. اين باشگاه فرستادن تكنسين ها و مربيان پاريس به خليج فارس را در برنامه خود قرار داده. البته پاري سن ژرمن، به رياست لوران پرپر بيشتر به دليل مسائل اقتصادي در انتظار باز شدن مرزهاي ميان دو كشور است. ليونل دركسلر، معاون مدير باشگاه پاري سن ژرمن كه مسئوليت امور تجاري را نيز برعهده دارد مي گويد: «اين شراكت بسيار جالب خواهد بود و در نهايت راه ما به امارات را نيز هموار خواهد كرد. اين كار به ما امكان مي دهد كه اسپانسرهاي جديدي پيدا كنيم و در اين بخش از دنيا دست به تجارت هاي پرمنفعتي بزنيم. ما هنوز در اين منطقه به شهرت لازم دست پيدا نكرده ايم. »
لوموند

ورزش، شهرت يا جذب توريست
در كشوري كه تنها هتل هاي مجلل سريع تر از استاديوم ها مثل قارچ در همه جا سبز مي شوند تفكرات سياسي براي توسعه ورزش هدف سودجويانه ديگري را نشان مي دهد
003870.jpg
كشور اميرنشين قطر (با ششصد هزار نفر جمعيت و يازده هزار كيلومتر مربع وسعت) براي خروج از گمنامي و رهايي از سايه حمايت پسر عمومي بزرگ سعودي اش، چندين سال است كه با سرمايه گذاري چندين ميليون دلاري، استراتژي ارتباطي خاصي براي سازماندهي حوادث ورزشي مختلف با ابعاد بين المللي را آغاز كرده است. در ماه ژانويه، قطر اولين تورنمنت سال را ميزباني كرد. اين كشور يك ميليون يورو هزينه كرده بود تا رقابت هاي حرفه اي تنيس را آغاز كند. اوايل ماه فوريه، ريشار ويرنك و صدها دوچرخه سوار براي رقابت در دومين دور مسابقات دوچرخه سواري عازم اين كشور شدند. از سيزدهم تا شانزدهم مارس نيز ستاره هاي گلف جهان براي شركت در رقابت هاي «مسترز» راهي قطر خواهند شد. بيابان هاي قطر هم صحنه نمايش مسابقات رالي و همچنين ليگ جهاني موتورسواري هستند. قطر براي برگزاري بزرگ ترين مسابقه جايزه بزرگ فرمول يك مشغول تلاش است و در حال حاضر براي بازي هاي آسيايي ۲۰۰۶ هم خود را آماده مي كند.
اين دولت كوچك كه ثروت خود براي برگزاري اين رقابت ها را از طريق ذخاير نفتي و به خصوص منابع گازي تامين مي كند، براي تاسيس يك آكادمي ورزشي نيز سرمايه گذاري كرده است. شيخ جاسم بن حامد التاني، وليعهد شيفته فوتبال و طرفدار تيم آ. ث. ميلان رهبري اين طرح را بر عهده دارد. ونسان شودل، مدير دپارتمان ورزش در كابينه شوراي «دلوات وتوش» كه قطر براي ساخت آكادمي از آنها كمك خواسته مي گويد: «پرنس مي خواهد با ساخت اين آكادمي، جايي كه در تمامي دنيا از نظر ظرفيت تربيت قهرمانان بي همتا است، كشورش را به مشهوريتي عالم گير برساند. » اين كنسول در ادامه مي افزايد: «اين آكادمي بنا است كه مرجعي بين المللي در زمينه رشته هاي مختلفي مثل فوتبال، دو و ميداني، تنيس و شنا باشد. »
ارتقاي سطح بازي ورزشكاران
احداث هفت زمين فوتبال، يك پيست دو و ميداني، باشگاهي با يك گنبد عظيم براي تعديل شرايط اقليمي (در ماه هاي ژوئن تا سپتامبر) زماني كه دماي هوا به ۵۰ درجه سانتي گراد مي رسد اين گنبد امكان انجام فعاليت هاي ورزشي را ممكن مي كند.) كه داراي سالن هاي ژيمناستيك، استخر، پيست دو و ميداني و زمين فوتبال است جزو برنامه هاي اين طرح عظيم به شمار مي روند و تداعي كننده طرح هاي فراعنه هستند.
همچنين بازسازي برخي ورزشگاه ها و ساخت هتل ها با سرمايه اي در حدود دو ميليارد يورو مدنظر است. آكادمي ورزش هاي قطر واقعا آرزوهاي بزرگي در سر دارد. اين آكادمي مي خواهد تبديل به نوعي موسسه ملي ورزش و آموزش هاي جسماني (Insep) در سطحي بين المللي شود. يكي از مسئولين سابق موسسه «ونسن» مدتي براي سمت مديريت آن انتخاب شده بود. در مورد بررسي هاي علمي در زمينه ورزش كه يكي از نقاط قوت Insep به شمار مي رود، مقامات قطر هنوز به نتيجه اي قطعي نرسيده اند و بين دو طرز فكر دست و پا مي زنند: يكي اينكه سرمايه گذاري عظيمي كنند و با ضروريت دادن به اين امر به پيشرفت آن كمك كنند و ديگر آنكه اين كار را به متخصصين بين المللي بسپارند.
آكادمي بايد در جريان سال ۲۰۰۴ باز شود. نخستين پانسيونرهاي اين آكادمي جوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله هستند. ونسان شودل مي گويد: «پرنس مي خواهد ورزشكاران را به سطحي مثال زدني برساند. آن هم در كشوري كه افراد كمي مستعد تلاش هاي زياد هستند. همچنين مي خواهد با تمرينات فكري و جسمي، قهرمانان باهوشي تربيت كند. » آكادمي از آموزش غافل نخواهد شد و به نوعي آميزه اي از تمرينات درسي و ورزشي خواهد بود.
اما در كشوري كه تنها هتل هاي مجلل سريع تر از استاديوم ها مثل قارچ در همه جا سبز مي شوند، تفكرات سياسي براي توسعه ورزش، هدف سودجويانه ديگري را نشان مي دهد: مسئله اصلي جذب توريست است.
شيخ خليل بن علي التاني، رئيس فدراسيون نوپاي دوچرخه سواري قطر و عضو با نفوذ خانواده امير قطر مي گويد: «دوچرخه سواري ورزشي بسيار محبوب است كه در اروپا، آمريكا و ژاپن تماشاگران بسياري را جذب كرده است. ما اميدواريم كه آگهي ها و تبليغات ما در مورد تور قطر افراد زيادي را براي سفر به قطر و كشف ناشناخته هاي ما تشويق كند. »
لوموند

معرفي تيم هاي حاضر در ليگ قهرمانان آسيا - ۵
نيسا
گروه D
امير عليزاده
تاريخ تاسيس: ۱۹۹۴
افتخارات داخلي: قهرمان ليگ تركمنستان در سال هاي ،۱۹۹۶ ۱۹۹۹ و ۲۰۰۱
قهرمان جام حذفي در سال هاي ،۱۹۹۸ ۱۹۹۹ و ۲۰۰۱
افتخار در آسيا: صعود به مرحله سوم جام باشگاه هاي آسيا در فصل ۹۸-۱۹۹۶
•••
نيساي تركمنستان بدون شك گمنام ترين و شايد ضعيف ترين تيم گروه D باشد. در طول تاريخ تركمن ها همواره به ندرت توانايي رقابت با همسايگان خود يعني ازبكستان، ايران و حتي عراق را داشته اند.
اكثر كارشناسان شانس زيادي را براي آن ها قائل نيستند، اما نيسا مسلما سخت تلاش خواهد كرد تا مثل رقيب و هموطن ديرينه خود كوپه داغ كه در سال ۱۹۹۸ به نيمه نهايي جام در جام آسيا صعود كرده و بزرگ ترين افتخار تركمنستان در فوتبال را به ارمغان آورده بود، از اين مرحله سربلند بيرون آيد. در مقايسه با پاختاكور كه راه سختي را براي صعود به مرحله گروهي طي كرد، نيسا از كناره گيري القدس والعربي استفاده كرد تا به دور گروهي راه يابد. به عبارت ديگر مسابقه آن ها در برابر تيم ميزبان يعني پاختاكور اولين مسابقه آن ها در ليگ قهرمانان آسيا خواهد بود. نيسا فصل گذشته نتوانست از عنوان قهرماني خود دفاع كند و جام قهرماني را به «شغدم» واگذار كرد. اولين تيمي كه توانست از زمان تاسيس ليگ تركمنستان در سال ۱۹۹۲ مانع قهرماني كوپه داغ و نيسا شود. در واقع اكتبر سال گذشته نيسا طي دو ديدار، قهرماني را از دست داد. ابتدا با نتيجه يك بر صفر از شغدم شكست خورد و در مسابقه بعدي نيز يك گل ديرهنگام از نبيچي دريافت كرد و بازي مساوي شد. به اين ترتيب بود كه چهار پيروزي بعدي آن ها نيز هيچ فايده اي نداشت. اما نيسا همچنان قطب اصلي فوتبال تركمنستان است. تيمي كه تهاجمي بازي مي كند. نيسا در فصل گذشته ليگ تركمنستان در ۳۲ بازي ۶۹ گل به ثمر رساند. ۱۴ گل بيشتر از شغدم قهرمان قهرماني آن ها در سال ۲۰۰۱ كه با گل هاي فراوان «ديدار كليچ اورازوف» به ارمغان آمد، سومين قهرماني طي پنج سال بود. همچنين قهرماني اين باشگاه در جام حذفي همان سال با پيروزي ۲ بر صفر مقابل نبيچي، سومين قهرماني در جام حذفي طي ۴ سال بود.
نيسا سال گذشته در جام كشورهاي مشترك المنافع CIS نشان داد كه شايسته حضور در ليگ قهرمانان آسيا است. آن ها در ميان ۱۶ تيم حاضر در اين جام موفق ترين تيم آسياي ميانه بودند چرا كه نفتچي ازبكستان هر سه بازي خود را در گروه خود باخته بود. نيسا تا يك چهارم صعود كرد. اما در اين مرحله از ديناموكيف قدرتمند كه بعدا قهرمان جام هم شد با نتيجه ۳ بر ۲ شكست خورد.
سرمربي: رحيم قربان محمداف
قربان محمداف از مربيان جوان تركمنستان است كه دو سال پيش كار مربيگري را آغاز كرد. ملي پوش سابق تركمنستان ۱۸ فصل را از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۶ براي رقيب ديرينه نيسا، كوپه داغ بازي كرد. اما در سال ۹۸ به نيسا انتقال يافت و پس از ۳ سال بازي در اين تيم در سال ۲۰۰۱ سر مربي آن شد. او توانست در اولين فصل حضور خود با قهرماني در ليگ با ۹ امتياز اختلاف نسبت به تيم سابقش كوپه داغ و قهرماني در جام حذفي تيمش را به سوي قهرماني دوگانه هدايت كند.
003865.jpg
الطلبه عراق
تاريخ تاسيس: ۱۹۶۹
افتخارات داخلي: قهرماني در ليگ عراق در فصل هاي ۸۱-،۱۹۸۰ ۸۲-،۸۱ ۸۶-،۸۵ ۹۳-۹۲ و ۲۰۰۲-۲۰۰۱
قهرماني در جام حذفي عراق در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱
افتخار در آسيا: صعود به نيمه نهايي جام باشگاه هاي آسيا در سال ۱۹۸۶
•••
صعود به نيمه نهايي جام در جام آسيا در سال ۱۹۹۹ و نايب قهرماني در اين جام در سال ۱۹۹۵ تيم جوان الطلبه قصد دارد تا از تيمي كه در سال ۱۹۹۵ نائب قهرماني جام در جام آسيا شد، بهتر كار كند. در آن سال، «دانشجويان» در ديدار نهايي با گل ديرهنگام هيدتوشي ناكاتاي ۱۸ ساله از هيراتسوكاي ژاپن شكست خوردند و قهرماني را از دست دادند. آن روز در يوكوهاما سرآغاز دوران افول تيم با استعدادي بود كه در اوايل دهه نود در فوتبال عراق حرف اول را مي زدند. آن ها پس از چند فصل بدون مقام، سال ۹۹ به نيمه نهايي جام در جام آسيا راه يافتند، تا اين كه فصل گذشته براي اولين بار قهرماني دوگانه در فوتبال عراق را به دست آوردند. در جام حذفي با نتيجه يك بر صفر برالشرط غلبه كردند و در ليگ نيز پس از ۹ سال درصدر نشستند.
مردي كه الطلبه را دوباره احيا كرد، طائر احمد بازيكن سابق اين تيم بود. احمد كه ۵ سال در لبنان فعاليت كرد، سال ۲۰۰۱ به بغداد آمد و جاي انوار جاسم را گرفت. به محض اين كه به بغداد رفت تغييرات زيادي را انجام داد و بازيكنان قديمي كه جاي ثابتي در تيم براي خود دست و پا كرده بودند را بيرون كرد. به جاي آن ها نيرويي جوان را به تيم تزريق كرد كه پايه گذار موفقيت الطلبه در سال آتي بودند. مثل يونس محمد، مويد خالد، احمد صالح و سعد نصير. اما اين دو قهرماني باعث شد تا خيلي از بازيكنان پيشنهادات مجللي را از باشگاه هاي لبنان، اردن و خليج فارس دريافت كنند كه در نهايت نيز آن ها را رد نكردند. اما از طرفي خيلي ها كه در گذشته رفته بودند نزد «آبي ها» برگشتند. مثل حبيب جعفر با تجربه از ظفر عمان و حمزه هادي ملقب به «بولدوزر» مدافع ملي پوش عراقي از الوكره قطر.
سرمربي: طائر احمد
طائر احمد پيش از بازگشت به بغداد و كسب موفقيتي بزرگ با الطلبه، پنج فصل موفق را در سلام زگورتاي لبنان گذراند. او در همان اولين فصل حضورش اين تيم را به دسته اول لبنان برد.
احمد كه در تمام دوران بازيگري اش در الطلبه در كنار بزرگاني چون حسين سعيد مهاجم افسانه اي عراق بازي كرده، مي خواهد افتخار سال ۱۹۸۶ در آسيا را به عنوان مربي تكرار كند.

حاشيه ورزش
003860.jpg
• خاصيت كارت
كانون هواداران پرسپوليس، هفته گذشته، جلسه مطبوعاتي برگزار كرد. در اين جلسه مسئولان كانون در مورد كارت هواداري، نحوه توزيع و مسائلي از اين دست صحبت كردند. اگر مي خواهيد بدانيد كارت هواداري به چه درد مي خورد بهتر است بدانيد: «هدف اصلي كانون مشاركت بيشتر هواداران در امور باشگاه است. » اما اينكه اين كار چگونه صورت مي گيرد، هنوز معلوم نيست. اصولا كارت هواداري چيزي است مثل يك برگه سفيد كاغذ كه در جيب سمت چپ شلوار مي گذارند و بعد از يك بار شستن مي ريزند دور. البته فراموش نكنيد كه در راستاي مشاركت بيشتر هواداران در پرسپوليس بيمه مركزي ايران و شركت پست همكاري خواهند كرد.

• رد شويد، پست بگيريد
چندي است كه در فدراسيون فوتبال اتفاقات جالبي مي افتد. اصولا هر كسي كه از كنار فدراسيون رد مي شود، سابقه دوستي با مسئولي را دارد، قبلا كمي دشمني با فدراسيون داشته و حالا دوست دارد كاره اي شود، پستي را در فدراسيون مي گيرد. دبير طبقه اول ساختمان فدراسيون، كارشناس راه پله هاي فدراسيون، رئيس سازمان ديوارهاي كمپ تيم ملي، مديرعامل فنس هاي كمپ، قائم مقام دبير لامپ هاي ساختمان فدراسيون و. . . كدام را مي پسنديد. اين پست ها مي توانند براي شما باشند، البته اگر كمي دوست داشته باشيد.

• دوباره با چلنگر
رضا چلنگر دوباره به ورزش بازگشت. اين بار نه براي فوتبال، برانكو يا بلاژويچ. او آنقدر شور و هيجان براي ترجمه مربيان كروات تيم ملي به خرج داده كه حالا فدراسيون ها براي جذبش سرودست بشكنند. يكي از اين فدراسيون ها، بسكتبال است كه البته پس از مذاكرات متوالي چلنگر پذيرفت كه به عنوان مترجم سرمربي جديد تيم ملي بسكتبال كه كروات است، با اين فدراسيون همكاري كند.

• از همين امروز
امروز بازي هاي جام قهرمانان آسيا شروع مي شود. پرسپوليس و استقلال، هر دو بازي دارند. البته ساعت ها كمي با هم متفاوت است. پس مي توانيد با خيال راحت بازي ها را تماشا كنيد. پيش بيني سر بستني و آب نبات را فراموش نكنيد.

ورزش
اقتصاد
ايران
جهان
زندگي
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |