يكشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۱۴- April, 6, 2003
رئيس متقلب سرخپوست ها
آتلتيكو دومين باشگاه بزرگ پايتخت و يكي از رقباي جدي و تاريخي رئال و بارسا در اسپانيا است كه چندي ديگر در ۲۶ آوريل ۲۰۰۳ رسما صد ساله مي شود
گيل هرگز با واژه هايي مثل اتهام زندان، محكوميت و جريمه بيگانه نبوده همانطور كه با «ريسك» «زد و بند»، «پول» و «جاه طلبي» به خوبي آشناست
آران
005725.jpg

باشگاه آتلتيكو مادريد در آستانه جشن صد سالگي، يكي از پرمشقت ترين دوران خود را سپري مي كند. پس از رأي ديوان عالي قضايي اسپانيا مبني بر محكوميت مجدد «خسوس گيل و گيل»، رئيس و مالك ۹۵ درصد سهام باشگاه، آينده روخي بلانكوها و قرمز و سفيدها، با خطري جدي روبه رو شده است.
آتلتيكو به عنوان دومين باشگاه بزرگ پايتخت و يكي از رقباي جدي و تاريخي رئال و بارسا در اسپانيا، كه يك ماه ديگر در ۲۶ آوريل ۲۰۰۳ رسما صد ساله مي شود، اين فصل عليرغم مشكلات مالي و بحران مديريتي توانسته در بازگشت به لاليگا جايگاه درخوري بيابد.
اما سه سال پيش در انتهاي فصل ۲۰۰۰ ـ ۹۹ بود كه آنها در كمال ناباوري و در دوران اوج خود ناگهان دچار سقوطي شديد شدند تا حتي پول هاي بادآورده گيل و افكار منسجم رادي آنتيچ ـ دو فردي كه نامشان معادل تنها افتخار بزرگ روخي بلانكو طي ربع قرن اخير يعني قهرماني سال ۱۹۹۶ در لاليگاست ـ چاره ساز نباشند. اما پس از دو سال انتظار در سگوندا سرخ پوست هاي مادريد با هدايت آراگونس اين فصل بار ديگر به سطح اول فوتبال اسپانيا بازگشتند و با جمع آوري امتيازات حياتي و به لطف افول بارسلونا و آتلتيك بيلبائو در مكان هفتم جدول لاليگا ماندگار شده اند. جايگاهي كه اگر حفظش نمايند جواز ورود به رقابت هاي اروپايي اينترتوتو را آن هم بلافاصله پس از بازگشت برايشان به ارمغان مي آورد.
گيل يكي از دردسرسازترين مديران ورزشي اسپانيا و حتي اروپاست. او ۱۶ سال پيش با توسل به اهرم هاي سياسي و تزريق پول هاي بادآورده و كلاني كه از اختلاس هاي گوناگون به دست آورده بود، عمده سهام آتلتيكو مادريد را خريد و هواداران متعصب كه اقليت پايين نشين شهر مادريد را تشكيل مي دهند از اين تحول استقبال نمودند. گيل در فاصله اين سال ها با ريخت و پاش هاي چندصد ميليوني كاري كرد تا آتلتيكو از نظر جذب بازيكنان گران قيمت خارجي چندان از بارسا و رئال عقب نماند. او تيمي را كه چندين سال بدون عنوان و مقام مانده بود احيا نمود و يك قهرماني لاليگا همراه با دو جام حذفي را براي مردم سنتي و وفادار جنوب مادريد به ارمغان آورد تا آنها بتوانند سرشان را در مقابل اكثريت مغرور و رئال دوست بالا بگيرند. اوج ريخت و پاش هاي گيل دو فصل پيش از سقوط يعني در اواخر دهه نود بود، زماني كه او تنها براي جذب سه بازيكن مطرح، كريستين ويري ايتاليايي، جونينيوي برزيلي و جيمي فلويد هسل بنك هلندي، ۶۰ ميليون دلار هزينه كرد در حالي كه در همان دوران گران ترين نقل و انتقالات به زحمت از مرز ۳۰ ميليون يورو بالاتر مي رفتند. چنين پروژه اي در آغاز فصل جاري نيز تكرار شد و گيل ديوانه كه فكر مي كرد مي تواند جام قهرماني لاليگا را به جشن صد سالگي آتلتيكو ببرد، نزديك به ۵۰ ميليون يورو صرف خريد ۱۲ بازيكن تازه از جمله: سرگي بارخوان، ديميتريو آلبرتيني، كازمين كونترا، خاوري مورنو، خوسه ماري، امرسون و كولوچيني نمود تا سرخ و سپيدها در فصل جديد نونوار شوند.
البته لوئيس آراگونس مربي سرد و گرم چشيده و همراه هميشگي آتلتيكو از همان ابتدا يادآور شد كه تنها به تحكيم موقعيت تيمش در لاليگا فكر مي كند.
005720.jpg

گيل هرگز با واژه هايي مثل اتهام، زندان، محكوميت و جريمه بيگانه نبوده همانطور كه با «ريسك»، «زد و بند»، «پول» و «جاه طلبي» به خوبي آشناست.
او در سال هاي جواني به دنبال فرو ريختن ساختماني كه در حال ساختش بود مسئول مرگ كارگران و مهندسان نگون بختي كه زير آوار مانده بودند شناخته شد اما خيلي زود دايي سياستمدارش او را از بند نجات داد. اگرچه تا به امروز او عمرش را ميان صندلي رياست، سياست و محكمه و زندان تقسيم كرده هر از چند گاهي سفري تفريحي به آن سوي ميله هاي آهنين را تجربه كرده است.
بزرگ ترين اتهام وارده به گيل سه سال پيش و در دسامبر ۱۹۹۹ مطرح شد يعني در اوان فصلي كه منجر به سقوط آتلتيكو به سكوندا پس از ۶۶ سال شد. او كه در آن هنگام شهردار «مارابلا» از توابع جزيره توريستي مايوركا بود به همراه شش تن ديگر از همدستانش متهم به بالا كشيدن ۲۶ ميليون يورو از بودجه عمومي در جريان پروژه هاي عمراني و سپس اقدام به نابودي اسناد اختلاس شدند. دادگاه گيل را به سه سال و نيم حبس محكوم كرد ولي او اتهامات فوق را توطئه دشمنان سياسي اش خواند. او به خوبي مي داند كه رئال مادريد از سقوط آتلتيكو رقيب و مزاحم هميشگي اش چقدر شادمان است ولي با هوشياري جناح سياسي مخالف را توطئه چين معرفي مي كند زيرا همه مي دانند از ديرباز رئال و آتلتيكو وابسته به جناح سياسي حاكم بوده اند تا آن جا كه ويسنته كالدرون رئيس اسطوره اي روخي بلانكو در دهه هاي مياني قرن بيستم توأمان عضو هيأت مديره هر دو باشگاه بزرگ پايتخت بوده است. همچنين هم صنف بودن گيل با فلورنتينوپرس رئيس باند فعلي حاكم بر رئال كه يك ساختمان ساز بااعتبار محسوب مي شود، مانع از برخورد لفظي اين دو مي شود.
به هر حال گيل راهي زندان شد و پسرش «ميگل آنخل» بر مسند رياست باشگاه تكيه زد. اما گيل جوان نه در مديريت و نه در كلاهبرداري مهارت پدر را نداشت. بدين ترتيب تنها پس از يك سال رياست بر آتلتيكو و درست پس از اينكه سفيد و قرمزها با مديريت متزلزل او راهي دسته دوم شدند «ميگل آنخل»به خاطر همدستي با گيل پدر و شريكش به ۱۸ ماه زندان محكوم و به پدر ملحق شد.
خسوس گيل هرطور بود دوره دوم محكوميتش را به تعويق انداخت تا پس از دو سال آزاد شود اما به محض اينكه او پايش را از زندان بيرون گذاشت. زمزمه هايي به گوش رسيدند مبني بر اينكه پرونده بزرگي به نام «اتهامات آتلتيكو» توسط قاضي «گارسيا كاستيون»، قاضي بلندپايه ديوان عالي قضايي اسپانيا، در حال تشكيل است كه اين بار گيل و شريكش «انريكه كرسو» را درست در دفتر مديريت باشگاه هدف قرار مي دهد.
ضمن اينكه جناح رقيب نيز هر از چند گاهي خرده اتهاماتي از گذشته گيل را افشا مي نمود تا او و آتلتيكو را به طور مداوم درگير پرونده هاي قضايي نمايد.
در اينكه خسوس گيل استاد اختلاس و فعاليت هاي اقتصادي زيرزميني است شكي نيست، همين طور در اينكه او به كمك همين اختلاس ها و اتهامات متعاقب آنها تبديل به يكي از مطرح ترين چهره هاي سياسي، اجتماعي اسپانيا شده است. اين دوگانگي زماني به اوج مي رسد كه بدانيم سكوي پرتاب گيل به عالم سياست زندان بوده است. در واقع ماجراي فرو ريختن ساختمان متعلق به او بهانه اي شد براي شهرت كاذب مردي كه شايد هرگز نمي توانست از راه درست وارد عرصه هاي اجتماعي و سياسي شود.
•••
وقتي گيل در سال ۱۹۸۶ به عنوان مدير باشگاه آتلتيكو انتخاب شد تحولات مردسالارانه در اسپانيا به اوج رسيده بودند. او جانشين مديراني محسوب مي شد كه مطابق رسم دوران خودكامگي فرانكو از ميان نظاميان يا سياستمداران درجه دو برگزيده مي شدند و آتلتيكو گرچه تيم دوم شهر مادريد بود، اما وابستگي بسيار بيشتري به پايگاه هاي اجتماعي و سنتي داشت چرا كه مثل رئال با اقبال جناح حاكم مواجه نشده بود.
005735.jpg

اما شرايط به سرعت در حال تغيير بود و رئال مانند ساير باشگاه هاي پرطرفدار اسپانيا روزبه روز به طبقات مردمي حامي اش نزديك تر مي شد و ادامه اين روند مي توانست به منزله انزواي آتلتيكو باشد. اكثريت طبقات تأثيرگذار مادريد و خيل عظيمي از مردم اسپانيا سوار بر موج دموكراسي و مطابق الگوي نوين فرهنگ هواداري جذب رئالي مي شدند كه فوتبال زيبا و شكوه و افتخاراتش بسيار جذاب تر از حال و هواي سنتي آتلتيكو مي نمود.
گيل در اين ميان مي خواست نقش يك قهرمان و يك منجي را بازي كند. او با استفاده از ثروت بادآورده و قدرت مديريتش رفته رفته عمده سهام عمومي باشگاه را بلعيد و با داشتن سهام برنده رقيبان را يكي يكي از در باشگاه بيرون انداخت تا سيستم چند سهمي آتلتيكو تبديل به سيستمي تحت مالكيت گيل شود. گيل در طول دهه نود به اين سهام خواري ادامه داد و جالب اينجا بود كه همزمان شعارها و اقداماتش به محبوبيت او در ميان طبقات فرودست پايتخت مي افزودند چنان كه او به ژان والژان جنوب مادريد تغيير ماهيت داد. كسي اهميت نمي داد كه گيل اين همه پول را از كجا آورده و خرج باشگاه مي كند مهم اين بود كه قهرماني پيدا شده كه مي خواهد آتلتيكو را برابر رئال سربلند سازد.
ظهور بارسلوناي قدرتمند ابتداي دهه نود و گم شدن رئال زير سايه آبي و اناري كاتالان ها به گيل و آتلتيكو شهامت بيشتري بخشيد. بدين ترتيب نيمه نخست دهه نود شاهد پيروزي هاي متعدد آتلتيكو برابر رئال تضعيف شده بود، به خصوص دو فينال جام حذفي كه تنها عناوين سرخپوست ها از دهه هفتاد به آن سو قلمداد مي شدند. سرانجام در سال ۱۹۹۶ زماني كه رادي آنتيچ به دنبال چهار سال اقتدار بارساي كرويف، آتلتيكو را قهرمان لاليگا ساخت نه تنها طبقات حامي سرخپوست هاي مادريدي كه بسياري از مردم سراسر اسپانيا گمان بردند به موازات اوج گيري بارسلونا، آتلتيكو جايگزين قدرت سنتي مادريد، رئال، خواهد شد.
تصور كنيد مرد پر مدعي و جاه طلبي مثل گيل در چنين مقطعي چه شعارهايي مي داد. از نظر او و هواداران متعصب آتلتيكو رئال يك بار و براي هميشه مرده بود.
در خلال اين سال ها گيل مجموعا ۹۵ درصد سهام باشگاه را به ثمن بخس به نام خود و شريكش «انريكه كرسو» ساخت و شركت هايي مجازي جنب باشگاه تاسيس كرد كه با استفاده از اعتبار او و آتلتيكو به فعاليت هاي پنهان اقتصادي مي پرداختند.
گيل كه با استفاده از شهرتش شهرداري «مارابلا» را به دست آورده بود، بودجه تحت اختيارش را از راه هاي غيرقانوني به صندوق آتلتيكو و در حقيقت خزانه شخصي اش واريز كرد.
يكي از شركت هاي جنبي آتلتيكو كه به نام گيل تاسيس شده است «پروميسونس فوتباليستاس اس. اي» است.
همان شركتي كه قاضي كاستيون روي آن دست گذاشته و مدعي است رئيس سرخپوست ها از طريق آن ۶/۸ ميليارد پسوتا از خزانه باشگاه به سرقت برده.
گويا اين شركت با بازيكنان جوان قراردادهايي چرب و نرم امضا مي كرده كه پول آن ها از صندوق آتلتيكو تامين مي شده و به موجب اين قراردادها حقوق انحصاري نقل و انتقال اين بازيكنان را در اختيار مي گرفته. آخرين بار دو بازيكن جوان به نام هاي آنگولان و ماكسيميليان اوليويرا دو نمونه از اين قراردادها را به ترتيب به ارزش (۲) و (۱/۱) ميليون دلار امضا كرده اند و گرچه شركت مزبور در حال حاضر تنها ۶/۲ ميليارد پسوتا به باشگاه مقروض است اما قاضي كاستيون عقيده دارد كه كل مبلغ ۶/۸ ميليارد پسوتايي كه گيل در ابتدا از صندوق باشگاه برداشته دزدي محسوب مي شود زيرا اگر چه گيل سهامدار اصلي است اما آتلتيكو همچنان به شكل يك شركت سهامي عام اداره مي شود و برداشت از خزانه آن براي امور شخصي غيرقانوني است.
اگر اتهام قبلي گيل اختلاس به نفع آتلتيكو بود، اتهام جديد درست بر عكس آن است. اثبات اتهام فوق مي تواند اعتبار و محبوبيت گيل را در خانه اش مخدوش سازد. گيل حتي مطمئن نيست كه روز ۲۶ آوريل در جشن صدسالگي روخي بلانكو حاضر باشد و نمي داند كه در آن جشن۵۰ هزار هوادار ثابت و هميشه حاضر سرخ و سپيدپوش راجع به او چه فكر مي كنند. مثل هميشه او فرافكني كرده و مي گويد: «اين يك توطئه ديگر است. آن ها مي خواهند مرا نابود كنند، به زندان بياندازند و اعتبارم را مخدوش سازند ما بايد اين سرو صداها را بخوابانيم. »

جشن صد سالگي آتلتيكو مادريد
005740.jpg
شقايق پاكزاد
هر گاه سخن از فوتبال پايتخت نشينان اسپانيا به ميان آمده، رئال مادريد بوده كه محور اصلي تمامي موضوعات قرار گرفته، اما در زير سايه اين تيم غول آسا و آوازه جهاني اش تيم ديگري وجود دارد كه در طول اين مدت درخشش شايان ذكري داشته. «آتلتيكو مادريد» تيمي است كه به راحتي در برابر انواع و اقسام مشكلات متوقف نشده! يك انگيزه بسيار پرجاذبه باعث شد تا سفيد و سابق سرخ پوشان آتلتيكو در راستاي اهداف تازه تري قدم بردارند و خود را از برچسب يك تيم قعرنشين دسته دومي در اواخر سال ۲۰۰۲ و اوايل سال جاري نجات دهند. ثمره اين افتخارآفريني ها و صبر و تحملات همه و همه به نوعي بسيار باشكوه در جشن مجلل يكصدمين سالروز تأسيس اين باشگاه نمايان خواهد شد. شايد مدت زمان زيادي بود كه هواداران، بازيكنان و مسئولين اين تيم آرزوي فرا رسيدن اين روز را مي كشيدند تا بتوانند با خيالي راحت و با رهايي كامل از تمامي مشكلات گريبانگير گذشته گرد هم آيند و يكي از زيباترين شب نشيني هاي معروف اسپانيايي هاي ساكن پايتخت را با تمامي مشخصه هاي يك جشن سنتي برگزار كنند.
اين جشن به بهترين شكل ممكن برگزار مي شود چرا كه آتلتيكو نسبت به روزهاي گذشته در اوج موفقيت خود قرار دارد و حتي مسائل و فشارهاي گذشته (اقتصادي) وارد بر اين باشگاه به كلي فراموش شده و درخششي بزرگ كه توأم با جشن صدسالگي خواهد بود انجام مي پذيرد. هر تيم ديگري با وجود چنين بحران هايي حتما قادر نبود كه پيشرفت هاي روزافزوني را به سابقه خود بيفزايد و همين مسئله مزيد بر علت شد تا در اكثر روزنامه هاي اسپانيايي چون آس، ماركا و دون بالون تمجيدات زيادي ابراز گردد. دون بالون با اشاره به همين موضوع افزود: «صد سالگي آتلتيكو يك نوع مراسم منحصربه فرد خواهد بود چرا كه رضايت در تك تك چهره اعضاي اين باشگاه ديده مي شود. حتي خود گيل كه خود مدتي معضل بزرگي بود! اين بار هم هواداران آتلتيكو مادريد باز از جان مايه خواهند گذاشت.»
قبل از هر چيز لازم به يادآوري است كه طرفداران تيم فوتبال آتلتيكو مادريد در تمام نقاط كشور اسپانيا چهره اي متفاوت از خود نشان داده اند. بدون در نظر گرفتن خشونت هاي خاص آنان، بايد به اين نكته اشاره داشت كه تعصب بي چون و چرا و حتي بدون توقع آنها در هر گونه شرايط حتي در جايي كه خسوس گيل به عنوان متهم بزرگ بي نظمي هاي اقتصادي اين باشگاه شناخته شده بود و تيم انسجام خود را از دست داده بود آنها بي دريغ همراه و همدل تيم مورد علاقه خود بودند، اين شكل طرفداري هميشه سوالي بوده كه اذهان تيم هاي لاليگاي اسپانيا را به خود مشغول كرده است. با تمامي اين اوصاف مي توان انتظار نقش آفريني باشكوه و حضوري آنچناني را از هواداران در مراسم مورد نظر داشت. اگر نگاهي به گذشته و آنچه كه اين تيم در ماه هاي گذشته چون اكتبر و مارس داشته بيندازيم، همه حاكي از پيشرفت تيم مي باشد و پيشرفت نيز همان چيزي است كه قشر هواداران متعصب را راضي نگاه مي دارد.
اين مراسم همزمان بارويارويي تيم آتلتيكو مادريد با اوساسونا خواهد بود. ديداري كه همگان انتظار پيروي را از آن دارند. جالب اين است كه مشتاقان ديدار اين رقابت اين بار سفيد و سرخ پوشان را با پيراهني متفاوت از هميشه مشاهده خواهند نمود. در واقع پيشنهادي كه از جانب طراح لباس اين باشگاه «انريك آلگيرا» ارائه شده تا لباس سنتي و كلاسيك بازيكنان تيم كه تقريبا از اواخر سال ۱۹۰۳ تا سال ۲۰۰۳ بر تن آنها بوده تغيير كند و با تركيبي مدرن تر و امروزي تر نمايش داده شود.
برنامه هاي زيادي براي اين جشن در نظر گرفته شده است كه يكي از آنها موسيقي زنده و كنسرت هايي توسط خواننده محبوب «رولينگ استونز»، «ميك جگر» و اجراي رقص محلي اسپانيايي توسط يكي از باتجربه ترين افراد چون «خوان لوئيس گونسالو» است.
همچنين سه ماتادو نامدار «خوسه توماس، خولي و ميگل آنخل آبيان نيز دعوت به عمل آمده است. دو خواننده هوادار تيم آتلتيكو چون «كتاما» و «روسندو» نيز آهنگ هايي براي اين جشن آماده كرده اند.
خسوس گيل رئيس باشگاه رئال مادريد در ارتباط با جشن يكصدمين سالگرد تاسيس اين باشگاه اين گونه ابراز عقيده كرد: «حالا احساسي ديگر دارم. فكر مي كنم آسمان هم براي اين جشن به لرزه در بيايد، بيشتر آرزوهايي كه تا به امروز داشتم تحقق يافته است، فقط آرزوي بازگشت به ليگ قهرمانان و حضور در اروپا باقي مانده است. . . !
اين روز، روزي پرافتخار و غرورآفرين براي ماست، در واقع هر آنچه كه نسبت به اين باشگاه در دل هايمان مخفي شده و همه احساساتمان در اين روز فوران خواهد كرد، ما سير پرنوساني را طي كرده ايم و هر روز را به اميد روزهاي آتي پشت سر گذاشته ايم، در حال حاضر افتخار مي كنم، در جشن صد سالگي باز هم من رئيس اين باشگاه خواهم بود. هر آنچه كه در توان داشته ام انجام داده ام و برايم جذاب است كه بازيكنان را با پيراهني جديد مشاهده كنم، حتما اشتباهات زيادي هم انجام داده ام اميدوارم همه من را ببخشند، سعي ما بر اين است كه جشن جذابي را براي حاضران تدارك ببينيم، اصلا نمي خواهيم حتي يكي از برنامه ها را هم لغو كنيم، اين جشن نبايد كسل كننده باشد. قاعدتا حضور سه هنرمند گاوباز در اين مراسم مي تواند زمينه ساز يك ضيافت استثنايي باشد، هفتاد سال از سن من گذشته و به بزرگ ترين آرزويم كه حضور در جشن تولد صد سالگي بوده رسيده ام اما منتظر تحقق آرزوي بزرگ تري يعني حضور در ليگ قهرمانان هستم، ما با وجود لوئيس آراگونس هيچ مشكلي نداريم و تا اينجا درخشيده ايم، بازيكنان ما قادرند جزء بهترين ها باشند. »
منبع: دون بالون ـ Futvol

باشگاه هاي مشهور اروپا
نيس ـ ۱ (فرانسه)
005730.jpg
نام رسمي: Olympique Gymnaste Club de Nice
نام مستعار: o.g.c Nice
تاسيس: ۱۹۰۴
لباس اصلي: پيراهن قرمز با نوارهاي عمودي مشكي، شلوارك و جوراب مشكي
آدرس: Parc Des Sports Charles-Ehrmann 177, Route de Grenoble 6200 Nice
تلفن: ۰۰۳۳۴۹۳۱۸۰۶۲۶
فكس: ۰۰۳۳۴۹۳۱۸۰۶۶۹
استاديوم: استاد مونيسيپال دو راي
ظرفيت: ۱۵ هزار و ۶۶۱ نفر
رئيس باشگاه: موريس كوئن
سرمربي: گرنوت رور
سايت رسمي: www.ogcnice.com

افتخارات
قهرمان ليگ دسته اول (۴ بار) در سال هاي ،۱۹۵۱ ۱۹۵۲ ، ۱۹۵۶ و ۱۹۵۹
قهرمان جام حذفي (۳ بار) در سال هاي ،۱۹۵۲ ۱۹۵۴ و ۱۹۹۶
قهرمان دسته دوم (۴ بار)

تاريخچه
المپيك ژيمناست كلوب دونيس كه در سال ۱۹۰۴ تاسيس شده بود بايد براي رسيدن به سطح بالا تا دهه ۱۹۵۰ صبر مي كرد. (هر چند كه پيش از اين تاريخ و در سال ۱۹۴۰ يك بار قهرمان ليگ منطقه اي جنوب فرانسه شده بود. ) نيس به يكباره تبديل به يكي از بهترين باشگاه هاي فرانسوي شد. بين سال هاي ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۹ جوجه عقاب ها چهار بار قهرمان ليگ فرانسه و دو بار قهرمان جام حذفي فرانسه شدند. سال ۱۹۵۲ هم هر دو قهرماني را يك جا به نام خود كردند.
پس از آن و در دهه ۶۰ وضعيت نيس كاملا تغيير كرد. اين تيم چندين بار به عنوان قهرماني فصل پاييز نائل شد. اما به هيچ وجه نتوانست اين جايگاه صدرنشيني را تا پايان فصل براي خود حفظ كند.
خيلي زود همسايه اين باشگاه يعني موناكو جاي آن را گرفت. نيس ديگر نتوانست مثل سابق از مركز آموزشي اش ستارگاني مثل پوتي پرنس (شاهزاده كوچولو) يعني دانيل براوو خارج كند.
سال ،۱۹۹۱ نيس پس از آنكه در رديف چهاردهم جدول قرار گرفت به دسته دوم سقوط كرد.
سه فصل تمام نيس در دسته پايين بود. اما سال ۱۹۹۴ «سرخ و سياه ها» به يمن حضور آلبر امون دوباره روند خوبي را آغاز كردند. همچنين آندره بوا رئيس جديد باشگاه هم نقش بسيار تعيين كننده اي در صعودشان داشت.
پس از اين تاريخ آنها دو فصل بسيار خوب را آغاز كردند. بازيكنان نيس فوق العاده جوان و مستعد بودند و اين امر در رشد سريعشان بسيار تاثيرگذار بود. سال هاي ۹۶ و ۹۶ بسياري از اين جوانان باشگاه را ترك كردند و تيم به يكباره افت كرده و در جايگاه بيستم قرار گرفت. باشگاه مربي هاي زيادي عوض كرد و سرانجام با كمك سيلوستر تاكاك فصل بعد به مقام سومي جام حذفي نائل شد. آندره بوا رئيس باشگاه هم كناره گيري كرد تا ميلان ماندار مرد صنعتي دورگه صربي ـ آمريكايي كه در آرزوي ساختن تيم بزرگي بود، جاي او را بگيرد.
فصل ۹۸-۹۶ نيس توانست تا مرحله يك هشتم نهايي جام در جام پيش رود. اما نتيجه مايوس كننده آنها و نزول به دسته دوم فراموش شدني نبود. اين بار تعويض مربي براي پيشرفت نبود بلكه هدف از آن جلوگيري از افت بيشتر بود. فصل بعد به مراتب بدتر از پيش بود. ۸۰ درصد تيم تغيير كرد و علي رغم ورود ويكتور زونكا تيم در اعماق جدول دسته دوم قرار داشت. دسامبر ،۹۸ فرانچسكو سنسي رئيس باشگاه آ. اس. رم باشگاه را خريد و با خودش ديويد گي را به عنوان مربي آورد. هدف سنسي اين بود كه طي ۵ سال نيس را به باشگاهي بزرگ و تراز اول تبديل كند. به هر حال اين مرد ايتاليايي فقط توانست باشگاه را در دسته دوم نگه دارد.
فصل ۲۰۰۰-۹۹ علي رغم جذب بازيكناني كه بسيار اميدواركننده به نظر مي رسيدند (براوو، كوبو، گراسي و...) نيس كه تمام شرايط صعود را داشت به علت مسائل داخلي، تغيير مربي و رئيس باشگاه و همچنين مسائل حاشيه اي متعدد، هيچ كاري از پيش نبرد و اين فصل هم ناكام ماند.
فصل ۲۰۰۱-،۲۰۰۰ كي ديويد جاي خود را به ساندرو سالويوني ايتاليايي داد. او جزء ذخيره هاي پارما بود. . . نيسي ها ديگر مثل قبل بلندپروازي نمي كردند.
رسيدن به ميانه هاي جدول هم براي آنها كافي بود. دوباره ۸۰ درصد تيم تغيير كرد. اين بار جوانان ايتاليايي اكثريت تيم را تشكيل مي دادند. حضور در اعماق جدول واقعا رئيس ايتاليايي ميلياردر نيس را به شدت غمگين كرد.
فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ به پايان يك كابوس دردناك شباهت داشت. تيم با تغيير و تحول زيادي مثل فصل هاي پيش مواجه نشده بود و سرانجام با سيستم سالويوني بازي را دنبال كرد. كمك هاي مسلن، تامازو و نبوغ بازيكنان جواني همچون آيلي و پامارو روح جديدي در وجود نيس دميد. اما پدر سنسي ديگر نمي خواست پول بدهد و با اعصاب شهرداري يا هواداران تيم بازي كند. با اين حال نيس هميشه در نيمه بالايي جدول جاي داشت. حالا آنها مي توانستند به پيشرفت فكر كنند. رسيدن به رديف پنجم نشان مي داد كه آنها چه قدر قوي شده اند. طي كردن ۴ پله ديگر هم زياد دشوار نبود. در چهار ديدار پاياني ليگ فرانسه، روبر كاسون عهده دار رياست باشگاه شد. در حقيقت سنسي باشگاه را به گروه ژان ـ كريستوف كانو فروخت و او خودش را مدير كل باشگاه كرد. نيس به مقام سوم نائل شد و تا آخر فصل هم جايگاه خود را حفظ كرد. به اين ترتيب پس از سال ها تلاش نيس به دسته اول راه يافت. ژان كريستوف كانو مالك شركت چلنج براي نجات تيمش سران جديدي را در راس تيم منصوب كرد و كوئن را نيز به عنوان رئيس آنها انتخاب كرد. نيس با اينكه فصل پيش در دسته دوم حضور داشت، اين فصل از بسياري تيم هاي قوي تر بهتر عمل مي كند.

حاشيه ورزش
فعاليت هاي فرهنگي سال ۸۲

معاون فرهنگي آموزشي سازمان تربيت بدني انجام فعاليت هاي فرهنگي سال ۸۲ را در فدراسيون هاي ورزشي بر طبق اولويت بندي رشته هاي ورزشي (مدال آوربودن) عنوان كرد.
دكتر رضا قراخانلو در گفت وگو با خبرنگار گروه ورزش (ايسنا)، در رابطه با چگونگي پرداختن به فعاليت هاي فرهنگي فدراسيون هاي ورزشي به طبقه بندي فدراسيون ها اشاره كرد و گفت: نكته مهم در اين زمينه به ضرورت اولويت بندي رشته هاي ورزشي باز مي گردد كه در جلسه شوراي معاونان و شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني نيز مطرح شده است، چرا كه ما در مقابل ميزان محدود بودجه سازمان تربيت بدني با حدود ۴۰ فدراسيون ورزشي نيز مواجه هستيم. با اين ديدگاه احتمالا فدراسيون هاي ورزشي به سه دسته تقسيم خواهند شد. وي افزود: به اين ترتيب رشته هاي مدال آوركه بايد به طور كامل مورد حمايت قرار بگيرند در درجه اول، رشته هايي كه بايد تنها در زمينه توسعه رشته هاي ورزشي خود به فعاليت بپردازند در درجه دوم و بقيه فدراسيون هاي ورزشي بينابيني هستند كه اميد مدال آوري در آنها وجود دارد و با سياست هايي به صورت مشروط حمايت مي شوند و در صورت موفقيت، حمايت بيشتري خواهند شد. در غير اينصورت بايد تجديدنظر جدي نسبت به آنان انجام شود. اجراي چنين سياست هايي در معاونت فرهنگي آموزشي سازمان تربيت بدني نيز در راستاي حمايت از فدراسيون هاي ورزشي اعمال مي شود.
عضو كميته رسانه ها درباره هدف از تشكيل اين كميته در سازمان تربيت بدني تصريح كرد: سازمان تربيت بدني در پي ارتباط و تعامل مثبت با رسانه ها است كه اين تعامل مثبت با رسانه ها ايجاب مي كند كه بخشي از سازمان متولي اين كار باشد. ما نبايد ارتباط بين رسانه و سازمان تربيت بدني را همواره از زاويه كشمكش و تقابل بنگريم بلكه مطبوعات و رسانه ها چشم و گوش خانواده ورزش هستند و مي توانند سازمان تربيت بدني را در اهداف مقدسشان مبني بر رشد و توسعه ورزش كمك نمايند.
وي گفت: حق رسانه هاي ورزشي است كه مسايل مختلف ورزشي را به بوته نقد بكشند اما براي تقويت بخش ورزش كشور و براي حمايت مثبت تر و سازنده تر رسانه ها فكر مي كنيم سازمان تربيت بدني اين حق را دارد كه به تحليل و نقد عملكرد مطبوعات ورزشي بپردازد و ديدگاه هاي خود را به مراجع زيربط منعكس كند. بنابراين نظارت بر عملكرد رسانه ها به عهده وزارت ارشاد و ساير دستگاه ها مي باشد اما سازمان تربيت بدني مي تواند در زمان هاي مشخص مطبوعات ورزشي را مورد ارزيابي قرار دهد. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا آيين نامه شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني در شوراي عالي ورزش ارزيابي مي شود، تشريح كرد: در اين زمينه اصل صرفه جويي و جلوگيري از سفرهاي غيرضروري از جمله برنامه هايي بود كه در شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني مورد توجه ما قرار گرفت كه در سال ۸۱ در اين زمينه بسيار موفق بوده ايم.
بيش از نيمي از ارزهاي درنظر گرفته شده براي سفرهاي خارجي صرفه جويي شده و آنها را در قسمت هاي مختلف ورزش به كار گرفته ايم. از سوي ديگر نفوذ تصميمات طرح جامع در تصميم گيري هاي شوراي برون مرزي مدنظر ما است. به طور مشخص سفرهاي خارج از كشور پراكنده به نظر مي رسد و به جز سازمان تربيت بدني بخش عمده اي از اعزام ها را دستگاه هاي ديگر انجام مي دهند. بنابراين سياست كلي ما اين است كه مسئله فوق در شوراي عالي ورزش مطرح شود و كليه اعزام هاي برون مرزي به گونه اي متمركز زير نظر شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني انجام شود. عضو شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني يادآور شد: در غير اين صورت دوگانگي رخ خواهد داد كه دقت و انضباط لازم براي اعزام ها از بين مي رود.
مدير طرح جامع همچنين درخصوص ارتباطات انجام شده با اساتيد دانشگاه هاي آلمان در رابطه با طرح جامع ورزش اظهار داشت: با ارائه نحوه تدوين طرح جامع ورزش در كشور آلمان، كميته ملي المپيك آلمان و اساتيد دانشگاهي اين كشور با ارسال نامه اي به ما، در كنار قبول تدوين طرح جامع ورزش اعلام آمادگي كرده اند كه در چهارزمينه ورزش قهرماني، ورزش حرفه اي، ورزش همگاني و مديريت و برنامه ريزي در ورزش با ما همكاري كنند. بنابراين ما در پي آن هستيم كه از دانش و تجربيات مشاوريني مانند «امريش»، «بروئر» و «كنپر» استفاده كنيم. دكتر قراخانلو، ادامه داد: علاوه بر اين از دو مركز بخش خصوصي ورزش جهت كسب اطلاعات براي طرح جامع ورزش و مركز آماده سازي قهرمانان كشور آلمان بازديد كرديم كه براين اساس با توجه به مصوبه شوراي راهبري طرح جامع مبني بر ارتباط با مشاوران آلماني قصد داريم در تدوين و اجراي طرح جامع ورزش از مشاوره آنان بهره ببريم. وي در رابطه با كشورهاي مورد مطالعه براي الگوبرداري طرح جامع ورزش توضيح داد: با توجه به گستردگي طرح جامع حدود ۲۹ كشور مورد مطالعه قرار گرفتند در اين ميان از كشورهايي مانند استراليا كه اطلاعات زيادي را در اختيار جهانيان مي گذارند، الگوبرداري بيشتري شده است. از سوي ديگر با توجه به عدم داشتن اطلاعات جامع از ديگر كشورها با مطالعه كشورهاي مختلف سعي كرديم بهترين برداشت ها را براي ورزش كشور داشته باشيم اما آنچه كه از اين منظر مهم ارزيابي مي شود، بومي كردن اطلاعات به دست آمده براي اجراي طرح جامع ورزش است.
دكتر قراخانلو افزود: يافته ها، متناسب با نيازهاي جامعه و فرهنگ ديني و ملي در كشورمان به كار گرفته خواهد شد. معاون فرهنگي آموزشي سازمان تربيت بدني در ادامه با اعلام اين خبر كه معاونت فرهنگي آموزشي سازمان تربيت بدني در سال ۸۱ مبلغ ۳۰۰ ميليون تومان اعتبار از سازمان ملي جوانان براي انجام فعاليت هاي مختلف فرهنگي و ورزشي دريافت كرده است، به خبرنگار ورزش همگاني ايسنا، گفت: با توجه به فعاليت هاي فوق، اميدوارم در سال ۸۲ سهم بيشتري از اعتبارات براي غني سازي اوقات فراغت جوانان از سازمان ملي جوانان به سازمان تربيت بدني اختصاص داده شود. در اين ميان براي سال ۸۲ به صورت نهايي نشده سازمان ملي جوانان رقمي بيش از يك ميليارد تومان را براي سازمان تربيت بدني در نظر گرفته است.
وي در خصوص بودجه معاونت فرهنگي آموزشي سازمان تربيت بدني به خبرنگار ورزشي ايسنا، گفت: در اين زمينه ما رقمي بالغ بر ۴ ميليارد تومان پيش بيني بودجه اي داشته ايم كه اين رقم در سال ۸۱ مبلغي كمتر از ۸۰۰ ميليون تومان بوده است.

ورزش
اقتصاد
ايران
جهان
زندگي
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |