يكشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۲۱ - April . 13, 2003
ولا تعجلوا في أمر حتي تتبينوا.
تا چيزي را آشكارا ندانيد، شتاب مكنيد.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
منم كه ديده نيالوده ام به بد ديدن
منم كه شهره شهرم به عشق ورزيدن
كه تا خراب كنم نقش خود پرستيدن
به مي پرستي از آن نقش خود بر آب زدم
انتشار نخستين مجموعه داستانك هاي ايراني
«سفر به درياي آبي ژرف» مجموعه داستان هاي خيلي كوتاه ناصر كرمي توسط نشر آبي منتشر شد.
اين مجموعه كه از آن به عنوان نخستين مجموعه داستان هاي ميني ماليستي ايراني ياد مي شود، مشتمل بر ۵۳ داستان خيلي كوتاه است كه اغلب حجم آنها از چند پاراگراف فراتر نمي رود. يكي از اين داستانها فقط يك كلمه است. ناشر كتاب در مقدمه آن اشاره كرده كه اگرچه داستان هاي ميني ماليستي يا فلاش فيكشن به تازگي رواج پيدا كرده است،  اما كرمي در تجربه خود بيشتر تلاش كرده است عناصر قصه نويسي ايراني را مورد توجه قرار دهد.
شماري از داستان هاي اين مجموعه پيش تر در ستون داستانك همشهري به چاپ رسيده و داستان «سفر به درياي آبي ژرف» در نخستين جشنواره داستان هاي ميني ماليستي در ايران عنوان «اثر برتر» را كسب كرده است.

بزرگداشت مهرزاد مينويي در خانه سينما
مراسم  بزرگداشت  چهلمين  روز در گذشت  مرحوم  مهرزاد مينويي، تدوينگر باسابقه  سينماي  ايران  ساعت  ۱۸، بيست  و پنجم  فروردين  در خانه  سينمابرگزار مي شود.
در اين  مراسم  كه  با همكاري  روابط عمومي خانه  سينما و كانون  تدوين گران  سينماي  ايران  در تالار اجتماعات  خانه  سينما برپا مي شود، از مقام  هنري  اين  تدوينگر سينماي  كشور كه  اسفند ۱۳۸۱ در سن۵۱ سالگي،
در حادثه  رانندگي  دار فاني  را وداع  گفت، تجليل  مي شود.
ماديان ، سرزمين  آرزوها، بر بال  فرشتگان ، شب  حادثه، راز گل  شب بو،ساحره  ، مرسدس  و سجاده  آتش  ازجمله  آثار مرحوم  مينويي  در بخش  تدوين، و فيلم  دست  نوشته  يادگار اين  هنرمند در زمينه  كارگرداني  است.
روابط عمومي خانه  سينما، از همه  اعضاي  خانه  سينما، شوراهاي  مركزي  صنف  هاي  سينمايي، همكاران  مطبوعات  و رسانه هاي  گروهي  و علاقه مندان  به  سينما دعوت  كرده  است  تا براي  تجليل  از خدمات  اين هنرمند به  سينماي  ايران  در اين  مراسم  شركت  كنند.

نقد كتاب «سعدي» با حضور ضياء موحد و منوچهر آتشي
همزمان با فرا رسيدن روز بزرگداشت سعدي، هفتاد و نهمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه به نقد و بررسي كتاب «سعدي» نوشته دكتر ضياء موحد اختصاص دارد كه با حضور مؤلف كتاب، دكتر رضا انزابي نژاد، منوچهر آتشي و خانم سيما وزيرنيا برگزار مي شود.
اين نشست در ساعت ۱۷ روز ۲۶ فروردين در محل خانه كتاب واقع در خيابان انقلاب، بين صبا و فلسطين، شماره ۱۱۷۸ برپا مي شود.

نخست وزير بريتانيا به جاي شخصيت خود در يك سريال تلويزيوني سخن گفت
توني بلر كارتوني
نقش شخصيت كارتوني بلر ارائه پيشنهاد بازديد از جاهاي ديدني لندن به اعضاي خانواده سيمپسون است
009255.jpg
توني بلر، نخست وزير بريتانيا به جاي شخصيت خود در يك سريال پرطرفدار كارتوني حرف زد.
به گزارش رويتر از لندن، سخنگوي داونينگ استريت (نخست وزيري بريتانيا) ديروز گفت توني بلر روز جمعه براي چند دقيقه كارهاي مربوط به بحران عراق را كنار گذاشت تا در قسمتي از سريال معروف كارتوني «خانواده سيمپسون» به جاي شخصيت خودش سخن بگويد.
بلر كه خود يكي از علاقه مندان اين سريال است دقايقي از وقت خود را صرف گفتن چند سطر گفتگو در قسمت ويژه اي از سريال كرد كه در آن خانواده عجيب سيمپسون براي تعطيلات به بريتانيا مي آيند.
سخنگوي داونينگ استريت با تأكيد بر اين كه داستان قسمت مورد نظر به بحران عراق ارتباطي ندارد افزود: نخست وزير از هر فرصتي براي معرفي و تبليغ براي بريتانيا استفاده مي كند و شركت در اين سريال اين امكان را براي او فراهم كرد تا مخاطبان زيادي را در سراسر جهان براي سفر توريستي به كشور ما ترغيب كند.
شهروندان آمريكايي بيشترين سهم را از توريست هايي كه به بريتانيا سفر مي كنند به خود اختصاص مي دادند، اما پس از حوادث ۱۱ سپتامبر سفرهاي توريستي آمريكايي ها به انگليس به شدت كاهش يافته است.
سريال «خانواده سيمپسون» به خاطر ميهمانان معروفي كه مدام در آن حاضر مي شوند شهرت دارد. از جمله اين ميهمانان، بيل كلينتون، جرج بوش پدر و جيمي كارتر، رؤساي جمهور پيشين ايالات متحده و اليزابت تيلور بازيگر سرشناس بوده اند كه شخصيت كارتوني و صداي خود را به عنوان ميهمان برنامه، به «خانواده سيمپسون» قرض داده اند.
خانم رولينگ، نويسنده داستان هاي هري پاتر و سر يان مك كلن بازيگر بريتانيايي از جمله ميهمانان ديگر بخشي از سريال هستند كه به سفر خانواده سيمپسون به انگلستان مي پردازد.
سريال «خانواده سيمپسون» كه ماجراهاي مردي به نام هومر سيمپسون، همسر موآبي اش «مارگ» و بچه هايشان «بارت»، «ليزا» و «مگي» را روايت مي كند، بيش از ده سال است كه در زمره يكي از پربيننده ترين برنامه هاي تلويزيوني در آمريكا و ساير نقاط جهان باقي مانده است.
اكثر طنزهاي اين برنامه از طريق انتقادهاي تند و هجوآميز اجتماعي و دست انداختن شخصيت هاي قدرتمند سياسي، آموزشي، پزشكي، مجريان قانون و دست اندركاران سينما و موسيقي حاصل مي شود.
از سوي ديگر به گزارش روزنامه ميرور، سخنگوي داونينگ استريت درباره حضور توني بلر در اين برنامه گفته است: نخست وزير مي داند كه ممكن است به خاطر حضورش در يك برنامه كارتوني در هنگامه جنگ عراق مورد انتقاد قرار گيرد. اما حضور وي در اين برنامه، ماه گذشته و پيش از آغاز جنگ برنامه ريزي شده بود. ما عقيده داريم اين اقدام منافع فراواني براي صنعت توريسم ما به ارمغان مي آورد و به افزايش دوباره سفر آمريكايي ها به لندن كمك خواهد كرد.
نقش شخصيت كارتوني بلر در اين قسمت از سريال، ارائه دادن پيشنهادهايي به اعضاي خانواده سيمپسون درباره بازديد از جاهاي ديدني شهر لندن است.

بهمن فرمان آرا:
براي جذب مخاطب بايد فيلم هاي بهتري ساخت
009260.jpg
بهمن فرمان آرا - كارگردان فيلم خانه اي روي آب - كه هم اكنون در سينماهاي تهران به نمايش عمومي درآمده است در گفت وگويي با ايسنا، درباره طرح فروش نيم بهاي بليت در سينماهاي كشور گفت: نمي دانم بر روي اين طرح چقدر مطالعه شده است كه تصميم گرفتند اين طرح را اجرا كنند. من هم نيز مثل بقيه اين خبر را در روزنامه ها خواندم و فكر مي كنم طرح خوبي است چون در ساير كشورها جواب داده است.
وي افزود: اما براي اين روز خاص نمي دانم چگونه تصميم گرفته شده، به همين دليل نمي توان آينده اين طرح را زياد حدس زد.
بهمن فرمان آرا در پاسخ به اينكه چقدر درباره اجراي اين طرح با هنرمندان و اهالي سينما مشورت شده است، گفت : ما عادت كرده ايم از آنهايي كه اهل فن هستند، كسي چيزي نپرسد!
اين كارگردان درباره راهكارهاي جذب مخاطب براي سينماي ايران گفت: وقتي داستان ها تكراري مي شود و از يك قالب داستاني براي صد فيلم استفاده مي كنند، تماشاچي مي گويد، اين فيلم ها را ديده ام!
وي تأكيد كرد: در نتيجه اگر فيلم بهتر با داستان هاي جديد بسازيم مردم براي تماشا مي آيند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
پرسش هاي پزشكي
دكتر گريفيت درپاسخ به سئوالي در باره علل بوي بد ناگهاني دهان گفته است كه بوي بد دهان كه قبلا سابقه نداشته زنگ خطر يك بيماري است ازجمله عفونت ريه، بيماري كليه، بيماري كبد، آبسه دندان و تورم لثه ها، تورم گلو، حتي سينوزيت و ...
با احساس زنگ خطر بايد بي درنگ به ملاقات دكتر خود برويد و وقتتان را با دهان شويي و تغيير خمير دندان تلف نكنيد.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
روزگار
سران سه قدرت اروپايي ــ فرانسه ، آلمان و روسيه ــ كه جز در نخستين روز حمله نظامي آمريكا و انگلستان به عراق به سكوت خود ادامه داده بودند در نشست دو روزه در سن پترزبورگ متفقا گفتند كه بازسازي عراق بايد تنها در چارچوب سازمان ملل و زير نظر اين سازمان صورت گيرد زيرا كه فقط در اين صورت مشروعيت خواهد داشت و قابل قبول خواهد بود و به اين ترتيب نظري متفاوت از آمريكا و انگلستان ابراز داشتند و نشان دادند كه از مواضع سابق خود عدول نكرده اند. در پايان مذاكرات، شيراك و شرودر گفتند كه فقط سازمان ملل حق دارد زندگي مدني را به عراق بازگرداند و تجديد بناي عراق وقتي قانوني و مشروع است كه زير چتر سازمان ملل صورت گيرد. شيراك غارت ادارات و منازل در عراق را ناشي از كوتاهي آمريكا و انگلستان اعلام داشت.
پوتين كمي تند تر رفت و گفت كه اگر باز هم سازمان ملل دور زده شود هدف مورد نظر اين سازمان كه جلوگيري از برهم خوردن بيش از اين جامعه بين المللي است تامين نخواهد شد و اضافه كرد كه نبايد كاپيتاليسم به عراق صادر شود كه به آرامش منجر نخواهدشد. اين سه رهبر نحوه كمك به بازسازي عراق را به كنفرانس سران هشت كشور صنعتي كه دو ماه ديگر تشكيل مي شود محول كردند كه پيش بيني مي شود اختلاف نظر، شديد خواهد بود.
ماندگار
امروز روش دادرسي كيفري كه فرانسه طراح آن بود ۱۹۹ ساله شده است. قانون مربوطه كه به امضاي ناپلئون بناپارت رسيده بود از ۱۳ آوريل لازم الاجرا شد. طبق اين روش، برخلاف طريقه انگليسي كه دادگاه هاي كيفري بايد با حضور هيات منصفه تشكيل جلسه دهند و تشخيص مجرم و يا بي گناه بودن با اين هيات مركب از مردم عادي است، محاكمه توسط قاضي صورت مي گيرد و اتخاذ هرگونه تصميمي نيز به قاضي سپرده شده است.
طبق روش فرانسوي، جرائم به سه دسته : خلاف ، جنحه و جنايت تقسيم مي شود كه دادگاه جنايي داراي سه قاضي است و حكم بر پايه راي اكثريت داده مي شود و همه دادگاه ها جز محاكم اطفال بزهكار و جرائم خانوادگي به صورت علني تشكيل جلسه مي دهند. در اين روش، دستگاه قضايي شامل دادسرا و دادگاه است و قضات دادسرا كه قاضي تحقيق هستند و زير نظر دادستان (مدعي العموم) عمل مي كنند «ايستاده (غيردائمي)» خوانده مي شوند، حال آن كه قضات دادگاه ها عنوان «نشسته» دارند و قابل تغيير نيستند مگر پس از ارتكاب تخلف و يا به رضايت خودشان.
در اين سيستم دادرسي كه در دو قرن گذشته پايه آن چندان تغيير نكرده است اختيارات قاضي دادگاه در تعليق مجازات و تخفيف آن زياد است. جامعه شناسان اين روش را دقيقتر از روش انگليسي مي دانند زيرا كه قاضي كمتر از اعضاي هيات منصفه تحت تاثير احساسات عاطفي قرار مي گيرد. در سيستم انگليسي بازپرس قاضي نيست، بلكه دنباله پليس و از كاركنان قوه مجريه است.
يادگار
* ۲۳ و ۲۴ فروردين ۱۳۰۰ در كرمانشاه ميان نيروي ژاندارم كه مامور اجراي دستورهاي تهران بود و قواي محلي زد و خورد شديد درجريان بود كه ضمن آن شماري كشته شدند. زد وخورد هنگامي آغاز شد كه ژاندارم ها در صدد دستگيري صارم الدوله، والي (استاندار) كرمانشاه برآمدند. سيد ضياء از نيروي ژاندارم خواسته بود كه صارم الدوله را دستگير كنند و به تهران بياورند. طبق گزارش هاي رسمي، جمع مقتولان دو طرف از ۱۵ تن متجاوز و شمار مجروحين افزون بر يكصد تن بود.
* در اين روز در سال ۱۳۳۳ كنسرسيوم شركت هاي عامل نفت ايران مركب از۲۲ كمپاني آمريكايي، انگليسي، فرانسوي و هلندي تاسيس خود را رسما اعلام داشت. قبل از سال ۱۳۳۰ نفت ايران در انحصار انگلستان بود.
* فرانكلين روزولت تنها فردي كه سه دوره رئيس جمهوري آمريكا بود ۱۲ آوريل ۱۹۴۵ بر اثر خونريزي مغزي درگذشت و ترومن معاونش جاي او را گرفت و ترومن بود كه دستور بمباران اتمي ژاپن را داد.
* ۱۳ آوريل ۱۹۶۰ فرانسه چهارمين كشور اتمي جهان شد.
* شوروي ۱۲ آوريل ۱۹۶۱ (۴۲ سال پيش) نخستين كشوري در جهان شد كه انساني را به مدار زمين فرستاد. در اين روز سرگرد يوري گاگارين با وستوك ــ ۱ در مدار كره زمين قرار گرفت، كره زمين را دور زد و به خاك وطنش بازگردانده شد كه در آن زمان عملي باور نكردني بود.

داستانك
ترن
در هر ايستگاهي كه مي ايستد عده اي پياده و عده اي سوار مي شوند. كساني كه جاي ناجوري دارند جابه جا مي شوند تا جاي راحت تري براي خود دست وپا كنند تا در طول سفر، گرچه ايستاده، دست كم راحت تر باشند...
آن ها در سفري طولاني از ابتدا تا انتهاي خلقت هستند... در ترن زمان.
محسن شريفي

گشتي در دنياي خبرها
رد پاي دايناسورها
ليسبون: صدها ردپاي دايناسور در كشور پرتغال كشف شده است.
به گفته باستان شناسان، اين ردپاها كه متعلق به ۱۷۵ ميليون سال قبل است در سال ۱۹۹۸ در فاصله ۴۰ كيلومتري شمال شرق ليسبون كشف شده اما براي اينكه دانشمندان بتوانند با آرامش خاطر به تحقيقات خود بپردازند، خبر اين كشف اعلام نشده بود.
كتاب آشپزي
پاريس: پس از اينكه دولت فرانسه با اقدام نظامي آمريكا عليه عراق مخالفت كرد، روابط اين دو كشور به سردي گراييد وحتي مردم آمريكا غذاهاي فرانسوي و رستوران هايش را كه غذاي فرانسوي عرضه مي كرد، تحريم كردند.
اما چون مردم آمريكاعلاقه خاصي به غذاهاي فرانسوي دارند نمي توانند اين تحريم را تداوم بخشند.
در همين حال يك آشپز فرصت طلب در آمريكا اقدام به انتشار كتابي كرده كه در اين كتاب چگونگي طبخ غذاهاي فرانسوي در خانه آموزش داده شده است.
اين آشپز معتقد است كه در اين مقطع زماني، كتاب وي فروش بسيار زيادي خواهد داشت.
۲۰۳ دلار براي عكس صدام
واشنگتن: با آنكه هنوز از سرنوشت صدام حسين خبر موثقي منتشر نشده، اما برخي از افراد فرصت طلب درآمد هنگفتي را از قبال وي كسب مي كنند.
اين افراد فرصت طلب دنيارهاي عراقي كه عكس صدام روي آن چاپ شده و حتي تصاوير صدام كه وي آنها را مضا كرده را در شبكه جهاني اينترنت به فروش گذاشته اند.
براساس خبرهاي منتشره دينارهايي كه عكس صدام روي آن چاپ شده به ارزش ۴۰ دلار و تصاوير او همراه با امضايش به قيمت ۲۰۳ دلار به فروش رسيده است.
ركوردشكني در سيدني
سيدني: زوج سرشناس سينماي جهان (راسل كرو و دنيل اسپنسر) ركورد خريد خانه در شهر سيدني استراليا را شكستند.
اين زوج اخيرا آپارتماني مشرف به دريا در سيدني خريداري كرده اند كه ارزش آن در حدود ۵/۸ ميليون دلار است كه ركورد جديدي در معاملات املاك و مستغلات اين شهر به شمار مي آيد.
اين زوج روز دوشنبه هفته گذشته در استراليا با يكديگر ازدواج كردند.
مرغ در رنده نجاري
لس آنجلس: چندي پيش دو مرغدار در كاليفرنيا بيش از ۳۰ هزار قطعه از مرغ هاي زنده خود را داخل رنده هاي نجاري انداختند و آنها را داخل اين رنده ها پودر كردند با اين حال قرار نيست كه اين دو مرغدار بي رحم مجازات شوند.
اين دو نفر مي گويند، مرغ هاي آنان مبتلا به بيماري نيوكاسل بودند و ديگر توان تخم گذاشتن را نداشتند به همين دليل به وزارت كشاورزي آمريكا مراجعه كرده و مجوز كشتن مرغ ها را از يك مسئول دريافت كردند.
توصيه به سربازان آمريكايي
بغداد: فرماندهان ارتش آمريكا براي اينكه نيروهايشان در عراق مورد تهاجم مردم اين كشور قرار نگيرند دستورهاي جديدي براي آنان صادر كرده اند.
آنها به نيروهاي خود دستور داده اند كه دست چپ خود را براي مردم تكان  ندهند، طوري روي تانك ها ننشينند كه كف پا هايشان رو به مردم باشد و به صورت خانم هاي عراقي خيره نشوند.
همچنين به آنها توصيه شده كه با مردم دست بدهند و از روبوسي با آنان هراس نداشته باشند.
غرامت سنگين چاپ عكس
لندن: چند روز پيش از اينكه دو بازيگر سرشناس سينماي جهان، مايكل داگلاس و كاترين زتاجونز با يكديگر ازدواج كنند با يك مجله قرارداد يك ميليون دلاري امضا كردند كه براساس اين قرارداد، عكاس اين مجله اجازه مي يافت به طور اختصاصي از مراسم عروسي آنان عكاسي كرده و عكس هاي آنان را منتشر كند.
اما سه روز قبل از اينكه عكس هاي عروسي آنان در مجله مذكور چاپ شود، مجله ديگري كه عكاس آن به صورت پنهاني از مراسم عكسبرداري كرده بود به انتشار عكس هاي عروسي پرداخت.
همين موضوع باعث شد كه داگلاس و جونز به دادگاه شكايت كرده و درخواست ۷۰۰هزار دلار غرامت كنند.
ديروز قاضي پرونده اعلام كرد، مجله اي كه عليه آن شكايت شده محكوم شناخته شده و بايد غرامت را بپردازد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۵ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۹ و ۵۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۳۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه انديشه: نمايشگاه سفال مربيان و دانش آموزان هنرستان كار و دانش / ۲۳ تا ۳۰ فروردين / خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر / تلفن: ۵-۸۵۰۵۵۱۳
* نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه نقاشي قهوه خانه اي ايران / تا ۳۱ فروردين / خيابان فلاحي، خيابان طاهري، شماره ۵۰
* گالري سيحون: نمايشگاه آثار كيندا برازي / ۲۴ تا ۲۸ فروردين / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه آريا: نمايشگاه آثار نقاشي ليديا حبيبي نيا و نازنين كرباسي/ تا ۲۸ فروردين / خيابان وليعصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوي زرين، پلاك ۱۱ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
* نگارستان خط: نمايشگاه آثار خوشنويسي هنگامه وصال / از ۲۵ فروردين به مدت يك هفته / خيابان انقلاب، ضلع غربي تالار وحدت، خيابان خارك، شماره ۶۱ / تلفن: ۶۷۰۱۴۹۱

گل و گياه
گل ميگو
009250.jpg
نام علمي :  Drejerella guttata
خانواده: ACANTHACEAE
درختچه اي هميشه سبز با فرم تاج كروي، گل هاي سفيدرنگ آن توسط براكته هاي قرمز- ميگويي (صورتي) احاطه شده ودر تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۲ متر و گستردگي آن به ۷۵ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك غني از مواد آلي كه داراي زهكشي خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- ۱۰ درجه سانتي گراد است (نسبت به سرما حساس نيست)
ازدياد: از طريق قلمه چوب نرم يا چوب سبز در بهار يا اول تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |