يكشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۲۱ - April . 13, 2003
۶ هزار كلاس درس توسط خيرين احداث مي شود
گروه علمي فرهنگي: خيرين مدرسه ساز تعهد احداث ۲ هزار و ۲۰۸ پروژه آموزشي با ۵ هزار و ۹۹۸ كلاس درس را متقبل شدند.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش از مجموع اين تعداد پروژه، ۱۰۰۰ پروژه در استان هرمزگان، ۱۰۰۰ كلاس درس در استان كرمان و ۹۸۰ كلاس در استان خراسان مربوط به طرح ساماندهي مدارس روستايي است كه ساخته مي شود و در طرح ساماندهي مدارس روستايي ۵۰ درصد هزينه ساخت پروژه هاي آموزشي را دولت و ۵۰ درصد ديگر آن را خيرين مدرسه ساز متقبل شدند.
بر پايه اين گزارش درصد ارزش ريالي تعهدات خيرين مدرسه ساز و درصد رشد تعداد كلاسهاي تعهد شده در جشنواره پنجم در مقايسه با جشنواره سالهاي گذشته ۵۴ درصد بوده است. همچنين بنياد ۱۵ خرداد متعهد شده است كه ظرف ۳ يا ۵ سال آينده ۱۰۰۰ واحد آموزشي در سراسر كشور احداث نمايد كه ساخت ۱۴۲واحد آموزشي شروع شده و تا مهرماه سال ۸۲ به بهره برداري مي رسد.

وزير آموزش و پرورش:
مجلس دانش آموزي به اداره بهتر مدارس و اصلاح برنامه هاي آموزشي كمك مي كند
گروه علمي فرهنگي: مجلس دانش آموزي نمايشي نيست و تصميم ها و نظرات اين مجلس مورد استفاده آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.
«مرتضي حاجي» وزير آموزش و پرورش ديروز در حاشيه برگزاري نخستين نشست رسمي مجلس دانش آموزي، در گفت وگو با خبرنگاران ضمن بيان اين مطلب افزود: تصميم هاي مجلس دانش آموزي در صورت مغايرت نداشتن با مقررات، در برنامه ريزي ها لحاظ خواهد شد. وي افزود: بر اساس آيين نامه داخلي اين مجلس كه در شوراي عالي آموزش و پرورش به تصويب رسيد، مجلس دانش آموزي يك نهاد قانونگذاري نيست و در آموزش و تربيت فعاليت مي كند.
«حاجي» اظهار داشت: تصميم هاي مجلس دانش آموزي نياز به كار كارشناسي دارد و اين مجلس براي اصلاح برنامه هاي آموزشي و اداره بهتر مدارس تشكيل شده است.
«حاجي» توضيح داد: مجلس دانش آموزي، چكيده تفكرات جوانان است وبايد اعضاي آن نيازها و تنگناهاي تربيتي و اجتماعي جوانان و نوجوانان را به درستي شناسايي كنند. به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي وزير آموزش و پرورش با اشاره به اهميت و نقش مجلس دانش آموزي در اين وزارتخانه اظهار داشت: مجلس دانش آموزي روند اصلاحات را در آموزش و پرورش وارد كرده است.

«زبان انگليسي» به كتابهاي اول راهنمايي اضافه مي شود
گروه علمي فرهنگي: مديركل دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي سازمان پژوهشي و برنامه ريزي آموزشي اعلام كرد، طرح گنجاندن «زبان انگليسي» به كتاب هاي پايه اول راهنمايي تحصيلي به شوراي عالي آموزش و پرورش ارايه شد.
كتاب «زبان انگليسي» پايه اول راهنمايي تحصيلي در سال ۱۳۶۷ بنابر بررسي و تجديدنظر شوراي برنامه ريزي دوره راهنمايي تحصيلي، از كتابهاي اين پايه حذف شده بود.
«علي زرافشان» روز شنبه در گفتگو با ايرنا گفت: گنجاندن زبان انگليسي به كتابهاي درسي سال اول راهنمايي در گرو تصميم و تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش است.
چندين سال قبل وزارت آموزش و پرورش به دلايلي كه براي بسياري از كارشناسان اين وزارتخانه نامشخص بود كتاب انگليسي در مقطع اول راهنمايي را از گردونه تدريس و آموزش نوجوانان حذف كرده بود.

با سخنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
نخستين خبرگزاري «ميراث فرهنگي» كشور آغاز به كار كرد
گروه علمي فرهنگي: نخستين خبرگزاري ميراث فرهنگي كشور صبح ديروز طي مراسمي با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از اصحاب فرهنگ و انديشه در محل مجموعه فرهنگي سعدآباد آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طي سخناني توجه به ميراث فرهنگي را عامل مهمي براي شكل دهي و تقويت هويت جامعه ايراني دانست و گفت: در سايه تلاش و عزم ملي، تنوير افكار عمومي و شناخت ميراث فرهنگي هويت تاريخي، ملي و منطقه اي ايران قابليت تبديل شدن به ميراث و تمدن بين المللي را دارد و بي شك اطلاع رساني در اين حوزه، نقش مهم و خاصي را ايفا مي كند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ميراث فرهنگي را پديده اي زنده و زندگي بخش توصيف كرد و اظهار داشت:
اين پديده آينده را مي سازد و به همين دليل عامل سازنده يك هويت محسوب مي شود.
وي افزود: هيچ نظام سياسي در دنيا وجود ندارد كه نسبت به ميراث فرهنگي خود بي اعتنا باشد اما در عين حال بتواند رضايت و اعتماد افكار عمومي را جلب كند.
وي در ادامه سخنان خود با تأكيد بر اين كه معرفي ميراث شهرهاي ايران از جايگاه ويژه اي برخوردار است گفت: خوشبختانه در جلسات اخير دولت، منطقه  قديمي تهران تعريف شد و در محدوده حفاظت شده قرار گرفت كه اميدواريم هرچه زودتر شاهد شكل گيري اين مجموعه باشيم.
براساس اين گزارش در مراسم افتتاحيه خبرگزاري «ميراث فرهنگي» (وابسته به انجمن خبرنگاران حامي ميراث فرهنگي)، همچنين محمد بهشتي رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور نيز طي سخناني، با اشاره به راه اندازي خبرگزاري ميراث فرهنگي به عنوان يك اقدام اساسي در راه اطلاع رساني بهينه ميراث فرهنگي گفت: امروز شاهد بلوغ اطلاع رساني و
آگاهي بخشي و متشكل شدن كساني هستيم كه در قالب تشكل هاي غيردولتي علاقه مند، توجه مناسبي به ميراث فرهنگي دارند.
بهشتي در همين حال گفت: هدف اصلي سازمان ميراث فرهنگي در سومين برنامه توسعه كشور، تغيير و اصلاح ديدگاه هاي موجود در مورد ميراث فرهنگي كشور بود و براي دست يافتن به اين هدف، فعاليت هاي سازمان در دو زمينه عمده متمركز شد كه اولين بخش، اطلاع رساني و آگاهي بخشي عمومي درباره ميراث فرهنگي و بخش ديگر به متشكل كردن اشخاص و سازمان هاي غيردولتي فعال  در اين عرصه اختصاص پيدا كرد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور تأكيد كرد: هر اندازه آگاهي رساني به جامعه در مورد ميراث فرهنگي دقيق تر، عميق تر و جامع تر انجام شود ناخودآگاه فرهنگي جامعه كه بزرگترين ثروت محسوب مي شود به خودآگاه فرهنگي تبديل خواهد شد و
آگاهي بخشي مي تواند ثروت هايمان را به عامل سعادت مندي تبديل كند. گفتني است، در پايان اين مراسم به دو تن از فيلمسازان جوان كشورمان جوايزي اهدا شد و از خدمات آنان در حوزه ميراث فرهنگي تقدير شد.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |