يكشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۲۱ - April . 13, 2003
تلاش براي مهار ناامني و غارت در شهرهاي عراق
009300.jpg
در حالي كه ناامني و غارت اموال عمومي در عراق به مساله اصلي اين كشور تبديل مي شود، دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا گفت: نيروهاي آمريكايي و انگليسي به منظور توقف غارت در شهرهاي عراق، امنيت را در اين كشور برقرار خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاريها، رامسفلد گفت: ما مجبور به تامين امنيت عراق هستيم و نيروهاي متحد با استقرار در شهرهاي مختلف عراق، غارت و چپاول را متوقف خواهند كرد.
ديروز نخستين گروه از نيروهاي پليس عراق به سرپرستي يك سرهنگ عراقي براي كمك به نيروهاي آمريكايي در حفظ نظم به محل هتل فلسطين رفتند.
سرهنگ عراقي به خبرنگاران گفت:  به كمك نيروهاي آمريكايي آمده ايم تا به غارتگري در پايتخت پايان دهند. آمريكا همچنين از عراقيها دعوت كرده است كه براي راه اندازي خدمات عمومي بويژه آب و برق مشاركت كنند. در پي اين دعوت، ۱۰۰ متخصص عراقي در هتل فلسطين حاضر شدند. در بصره نيز نيروهاي انگليسي اظهار اميدواري كردند كه طي ۲۴ ساعت آينده به همراه افسران پليس محلي براي فرونشاندن هرج و مرج و بي نظمي به گشت زني در شهر اقدام كنند.
سخنگوي نيروهاي انگليسي گفت:  هرج و مرج كه نتيجه شور و شوق طبيعي پس از سقوط رژيم صدام حسين است، از بين خواهد رفت و پيش از اين در بصره فروكش كرده است.
اين در حالي است كه برخي از عراقيها، نظاميان آمريكايي و انگليسي را به بي تحركي در برابر غارت اموال عمومي متهم مي كنند و كشورهاي مختلف نيز آ مريكا و انگليس را مسئول حفظ نظم و امنيت در عراق مي دانند. در شهر شمالي موصل، خلأ قدرت به درگيري بين كردها و عرب هاي ساكن شهر منجر شد كه بر اثر آن ۱۴ نفر كشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمي شدند.
جلال طالباني رهبر اتحاديه ميهني كردستان عراق گفت: جنگجويان كرد از شهر كركوك در حال خروج هستند. اين اعلام باعث شد كه نخست وزير تركيه اعزام نظاميان اين كشور به شمال عراق را غيرضروري بداند.
اين در حالي است كه سرنوشت صدام حسين و همكاران او همچنان محل بحث رسانه هاي گروهي جهان است. مطبوعات آمريكا در اين باره نوشتند: سازمان سيا براساس شواهد تازه اي احتمال مي دهد صدام حسين كشته شده است، اما مسئولان آمريكايي مي گويند اين شواهد براي قضاوت درباره مرده يا زنده بودن صدام حسين كافي نيست. آمريكا ديروز براي كساني كه اطلاعاتي درباره مقامهاي ارشد عراقي ارائه كنند، جايزه تعيين كرد.
آمريكا فهرست ۵۵ نفره اي از مقامهاي عراقي را كه تحت تعقيب قرار داده، تهيه كرده، اما اين فهرست هنوز انتشار نيافته است.
مقامهاي آمريكايي همچنين گفتند كه حدود ۲/۱ ميليارد دلار از دارايي هاي غيرقانوني عراق را كه از ابتداي جنگ از اين كشور خارج شده است، رديابي كرده اند.
در همين حال گزارشهاي تكان دهنده اي از كشف زندانهاي مخوف در عراق توسط مردم اين كشور انتشار مي يابد.
خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه يك تونل مخفي از زير يكي از ساختمانهاي مهم دولتي در بغداد به يك زندان منتهي مي شود و در اين زندان سيمهاي الكتريكي متصل به صندلي بازجويي مشاهده مي شود.
يك افسر عراقي به خبرگزاري فرانسه گفت: در اين زندان ناخن زندانيان را مي كشيدند، به آنها شوك الكتريكي مي دادند و پس از سرو ته آويزان كردن آنها از سقف به كتك زدن آنها مي پرداختند. تلويزيون دبي نيز گزارش داد: مردم عراق زنداني را در زير فاضلاب شهر بغداد كشف كرده اند، اما مخوف ترين گزارش را در اين باره شبكه تلويزيوني المنار ارگان حزب الله لبنان انتشار داد.
به گزارش اين شبكه، در ساختمان مركزي زندان استخبارات عراق دستگاه بزرگ چرخ گوشت انسان و برخي از زندانياني كشف شدند كه از ۳۰ سال پيش تاكنون خبري از بيرون زندان نداشتند.
به گزارش المنار، اهالي بغداد كه تاكنون از شنيدن نام شعبه پنجم زندان استخبارات عراق به وحشت مي افتادند، اينك مي توانند با استفاده از دوربين فيلمبرداري وارد اين ساختمان شوند و گوشه هايي از اين زندان هولناك را به تصوير بكشند.
مردم بغداد به المنار گفتند:  در يكي از بخشهاي زندان موفق شديم ۲۸ زنداني را كه حتي روشنايي را نيز نديده بودند، آزاد كنيم. اين افراد به محض آزادي شروع به خوردن علفهاي كنار باغچه زندان كردند. يك زنداني اهل كركوك نيز به محض آزادي از وضع احمد حسن البكر سئوال كرد و نمي دانست پس از او صدام حسين به قدرت رسيده است.
ساير تحولات
* تفنگداران دريايي آمريكا محل نگهداري جليقه هاي ويژه حملات انتحاري را در دبستاني در مركز شهر بغداد كشف كردند.
* ولاديمير پوتين در پاسخ به درخواست آمريكا اعلام كرد مسكو آماده است درباره بخشش بدهي هاي ۸ تا ۱۲ ميليارد دلاري عراق به روسيه گفتگو كند. پوتين همچنين خواستار نوسازي سازمان ملل متحد شد.
* ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه با تاكيد بر نقش محوري سازمان ملل در عراق پس از جنگ، خواستار توسل به زور در چارچوبهاي قانوني شد.
* هانس بليكس رئيس بازرسان تسليحاتي سازمان ملل اعلام كرد: هنوز خيلي زود است نتيجه بگيريم عراق سلاحهاي كشتار جمعي ندارد.
* پيتر اشتروك وزير دفاع آلمان از ايفاي نقش توسط ناتو براي برقراري نظم در عراق حمايت كرد.
* بخشي از نيروهاي لشكر چهارم آمريكا از كويت به سمت عراق حركت كردند.
* مطبوعات آمريكا به نقل از مقامهاي اين كشور گزارش دادند كه احتمال دارد شماري از دانشمندان سلاحهاي كشتارجمعي عراق به سوريه گريخته باشند. جرج بوش رئيس جمهور آمريكا از سوريه خواسته است تمام عراقي هايي را كه تاكنون به اين كشور پناهنده شده اند، تحويل دهند.
* وزارت خارجه آمريكا رفيع الدين احمد نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در عراق را براي مذاكره درباره آينده عراق به واشنگتن دعوت كرد.
* سفير عراق در يونان گفت: مساله فوري عراق بازگشت نظم است حتي اگر قرار باشد نظم را آمريكايي ها تامين كنند.
وي همچنين گفت: بسياري از سفيران عراق در كشورهاي مختلف جهان، ورود حاكم نظامي آمريكا را به عراق مي پذيرند.
* محمد الدوري نماينده عراق در سازمان ملل درباره روابط آينده كشورش با آمريكا ابراز اميدواري كرد.

انتخابات سراسري نيجريه برگزار شد
009240.jpg
مردم نيجريه ديروز براي شركت در نخستين انتخابات سراسري اين كشور بعد از پايان حكومت نظاميان در سال ۱۹۹۹ به پاي صندوق هاي رأي رفتند.
در اين انتخابات ۳۶۰ عضو مجلس نمايندگان و ۱۰۹ عضو سنا انتخاب مي شوند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، اين انتخابات در حالي در اين كشور برگزار شد كه تا يك روز پيش از آن ميليون ها رأي دهنده در اين كشور ۱۲۰ ميليون نفري، هنوز كارت رسمي رأي نداشتند.
فضاي سياسي در نيجريه طي سه سال گذشته تغييرات فراواني داشته است. در آن زمان حاكمان نظامي كشور تنها اجازه حضور سه حزب را در صحنه سياسي كشور مي دادند.
كميسيون مستقل انتخاباتي نيجريه اعلام كرده است كه مصمم است قدرت را با موفقيت از يك دولت منتخب به دولت منتخب ديگري منتقل كند.
السگون اباسا نجو رئيس جمهور نيجريه براي باقي ماندن در قدرت در انتخابات رياست جمهوري شركت كرده است.
نيجريه علاوه به مشكلات اقتصادي، با درگيري هاي داخلي كه قربانيان بسياري به همراه دارد نيز روبروست. اجراي قانون شريعت اسلامي در شمال نيجريه موجب بروز درگيريهاي خونيني ميان مسيحيان و مسلمانان شده است.
در نيم قرني كه از استقلال اين كشور مي گذرد، نيجريه همواره صحنه درگيري هاي قومي، رقابت هاي خونين انتخاباتي و كودتاهاي نظامي بوده است.

مرد فراموش نشدني جنگ عراق
009235.jpg
يكي از صحنه هايي كه از نخستين ساعات شروع جنگ عراق همه دوربين هاي تلويزيوني در سراسر دنيا آن را به تصوير مي كشيدند و طي سه هفته، آن هم مانند تصاوير زنده سربازان آمريكايي و بمباران و موشكباران بغداد، براي بينندگان تلويزيوني عادي و حتي كسالت آور شده بود، كنفرانس هاي خبري يا سخنراني هاي محمد سعيدالصحاف وزير اطلاع رساني دولت صدام حسين بود.
در ماهها و يا شايد سالهاي آينده حتي اگر كسي اين جنگ را به وضوح به خاطر نداشته باشد و يا صدام حسين را از ياد ببرد، صحاف و سخنراني هاي او را از ياد نمي برد. هفته نامه اكونوميست در مقاله اي درباره او مي نويسد، كنفرانس هاي خبري به يادماندني و اغلب نادرست سعيد الصحاف تنها شاهدي بود كه به دنيا ثابت مي كرد، رژيم صدام همچنان در قدرت است.
صحاف هنگام سخن گفتن به زبان انگليسي، آرام و روان اما همواره مضحك حرف مي زد. اما هنگام سخن گفتن به زبان عربي نبوغ جنون آميزش نمود پيدا مي كرد. واژگان او نمكين و گاهي قديمي بود. كلماتي چون حيوان ها، قاتل ها، بزدل ها و جنايتكاران در تك تك جملات او شنيده مي شد. ميراث پايدار او شايد باز گرداندن كلمه مهجور «علوج» (به معناي نفهم و حرامزاده) به واژگان عربي بود.
روزنامه عرب زبان الشرق الاوسط نيز با اختصاص مقاله اي به بررسي ريشه هاي زبانشناسي و فرهنگي واژگان منحصر به فرد او، رفتار سعيد الصحاف را در اين جنگ قابل توجه دانست. اوج واكنش هاي اغراق آميز صحاف روز دوشنبه هفته گذشته روي داد، كه تانك هاي آمريكايي در حال اشغال بغداد بودند و او به آرامي در چند كيلومتري آنها بر روي بام هتل فلسطين به خبرنگاران مي گفت كه چنين اتفاقي نيفتاده است. او مي خنديد و در پاسخ به خبرنگاراني كه به او يادآوري مي كردند تانك هاي آمريكايي وارد شده اند، مي گفت: «دروغ هاي دروغگويان را تكرار نكنيد.»
براي مخاطبان عرب كه از تلويزيون هاي خود اخبار جنگ را پيگيري مي كردند، صحاف به يك ستاره تبديل شده بود. اميد آنها اين است كه او بار ديگر بدون اينكه اتهام جنايات جنگي يا اتهام ديگري داشته باشد، در شبكه الجزيره در ميزگردي شركت كند.

دسيسه چيني آمريكا و جوسازي رسانه اي غرب عليه ايران و سوريه
با پايان گرفتن مراحل اصلي جنگ عراق و در حالي كه واشنگتن هدف خود را تحقق يافته مي بيند، مقامات تندروي آمريكا كه سقوط صدام را مقدمه يك «دومينوي دمكراتيك» در سراسر خاورميانه مي دانند، توجه خود را معطوف به دو كشور ايران و سوريه كرده اند. سخنان تحليل گونه و هشدارهاي در لفافه مقام هاي آمريكايي در سه هفته گذشته، طي روزهاي اخير صراحت يافته و به حملاتي روشن و تهديداتي مشخص تبديل شده است.
برخي رسانه هاي تندرو آمريكا به قلم كساني چون «مايكل ليدين» (از مؤسسه اينترپرايز) با عناويني چون «اكنون نوبت سوريه و ايران است» از فرا رسيدن زمان «پايين كشيدن رژيم هاي ديگر» سخن مي گويند و در اين ميان، اقدام سريع در ايران را نمونه اي شكننده و تأثيرگذار براي سوريه مي دانند.
خبرگزاري رويتر با اشاره به چنين نوشته اي مي نويسد، هيچ كس به صراحت از استفاده از زور عليه سوريه يا ايران سخن نمي گويد، اما محافظه كاران در داخل و خارج دولت آمريكا اميدوارند، جنگ عراق به دمشق و تهران اين پيام را بدهد كه «تلاش براي دستيابي به سلاح هاي كشتارجمعي براي ادامه حيات آن ها زيان بار است.»
برخي از آنها معتقدند نمونه عراق را مي توان براي بركناري دولت ها در منطقه به كار بست اما عده اي ديگر اميدوارند اين رويداد، كشورهاي منطقه را از انجام كارهايي كه خوشايند واشنگتن نيست باز دارد. آنهايي كه چون جان بولتون معاون وزير خارجه آمريكا، ايران و كشورهاي منطقه را به درس گرفتن از جنگ عراق فراخواندند، از همين گروه هستند.
رويتر به نقل از يك مقام بلندپايه دولت آمريكا، اظهارات كساني را كه از احتمال حمله نظامي عليه ايران وسوريه سخن مي گويند رد كرد و نوشت، تندروها در جناح بازها، از آرزوهاي استراتژيك خود سخن مي گويند كه مخالفان بسياري دارد.
ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا اخيرا در سخنراني خطاب به سردبيران روزنامه ها بدون نام بردن از سوريه و ايران گفت، آمريكا بايد براي شكست تروريسم هر كاري كه لازم باشد انجام دهد و با كشورهاي حامي تروريسم روبرو شود.
در واژگان مقامات آمريكايي به ويژه حلقه تندروهايي چون رامسفلد و چني، اين تعبير تنها براي توصيف كشورهايي چون ايران، سوريه و عراق سابق استفاده مي شود.
شبكه خبري بي.بي.سي در يادداشتي به قلم «پل رينولدز» از تحليلگران سياسي اين شبكه تحت عنوان نظريه «دومينوي دمكراتيك» كه در ابتداي اين نوشته به آن اشاره شد، اين نظريه را درست عكس نظريه قديمي دانست كه مي گفت، اگر آمريكا وارد جنگ ويتنام نشود، كشورهاي جنوب شرق آسيا، در اثر دومينوي كمونيستي، يك به يك در دامان كمونيست ها خواهند افتاد.
اين اتفاق در جنوب شرق آسيا روي نداد و اكنون نيز عده اي در واشنگتن مي گويند، نظريه دومينوي دمكراتيك بعد از سقوط صدام در خاورميانه محقق نمي شود.
نويسنده اين يادداشت از گزارش محرمانه اي از وزارت خارجه آمريكا خبر داد كه پيش بيني كرده است تحقق ليبرال دمكراسي در منطقه دشوار است.
در اين گزارش هشدار داده شده كه احساسات ضدآمريكايي چنان گسترش يافته كه انتخابات ممكن است به قدرت رسيدن دولت هاي شبه نظامي اسلامي در منطقه منجر شود.
اين برخلاف نظر افرادي چون پل ولفوويتز معاون وزير دفاع آمريكاست كه مي گويند عراق به عنوان نخستين دمكراسي عرب در دنياي عرب بر ايران و سوريه سايه خواهد افكند.
واشنگتن خواستار تغييراتي در سوريه و ايران و همينطور كره شمالي است.
نويسنده بي.بي.سي، سوريه را در اين ميان در رده نخست مي داند. گزارش هاي به ظاهر محرمانه سيا كه گوشه هايي از آن در مطبوعات درز كرده است، وجود گاز اعصاب در اين كشور را تأييد مي كند. اين آغاز روندي است كه براي دنيا آشناست.
سايت بي.بي.سي ايران را هم از اهداف آمريكا دانسته و مي نويسد، آمريكا از نظام ايران دل خوشي ندارد و فكر مي كند اين كشور براي شورشي دمكراتيك آماده شده است.

لوپن از نمايندگي خلع شد
ژان ماري لوپن رهبر جبهه ملي فرانسه از نمايندگي در پارلمان اتحاديه اروپا محروم شد. به گزارش ايرنا از پاريس، دادگاه تجديدنظر اتحاديه اروپا با صدور حكمي با رد اعتراض لوپن مبني بر غيرقانوني بودن اخراج وي، حكم اوليه دادگاه فرانسه را تاييد كرد. لوپن در سال ۱۹۹۹ ميلادي به عنوان نماينده فرانسه در اين پارلمان انتخاب شد و در اكتبر سال ۲۰۰۰ ميلادي در پي  درگيري لفظي با يك نماينده از جناح سوسياليست، دادگاه فرانسه به «غيرقابل انتخاب بودن» وي راي داد.

تجمع ضدجنگ در برابر سفارت انگليس در تهران
حدود ۱۰۰ نفر ديروز به دعوت جامعه اسلامي دانشجويان، در اعتراض به تهاجم آمريكا و انگليس به عراق مقابل سفارت انگليس در تهران تجمع كردند.
به گزارش ايرنا يكي از اعضاي جامعه اسلامي دانشجويان در اين مراسم طي سخناني ادعاي آمريكا و انگليس از تهاجم به عراق براي برقراري دموكراسي را نادرست خواند و گفت: «لندن و واشنگتن خود مي دانند در دنيا چه جناياتي مرتكب شده اند.» اين گروه تجمع كننده با سردادن شعارهاي «مرگ بر انگليس و مرگ بر آمريكا» نسبت به جنگ آمريكايي در منطقه اعتراض كردند.

پيشنهاد تازه كره شمالي درباره مذاكره با آمريكا
كره شمالي ديروز اعلام كرد، مذاكره با آمريكا درباره برنامه هسته اي خود را به هر شكلي مي پذيرد، اما واشنگتن نيز بايد سياست خصمانه خود در قبال پيونگ يانگ را ترك كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، سخنگوي وزارت خارجه كره شمالي با اعلام اين خبر گفت: اگر آمريكا تغيير شجاعانه اي در سياست خود در مقابل موضوع هسته اي ايجاد كند، كره شمالي هيچ اصراري بر نوع و شكل مذاكرات با آمريكا ندارد.
در همين حال روسيه تهديد كرد در صورتي كه دولت كره شمالي به تعهدات خود عمل نكند، موضع خود را نسبت به اين كشور تغيير خواهد داد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |