دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۲۲ - April . 14, 2003
الزموا الأرض، واصبروا علي البلاء.
برجاي باشيد و بر بلا شكيبا.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
عاشق از خنده مي در طمع خام افتاد
عكس روي تو چو در آينه جام افتاد
اين همه نقش در آئينه اوهام افتاد
حسن روي تو به يك جلوه كه در آينه كرد
صنعت انيميشن هند از ژاپن و كره پيشي مي گيرد
ارزش سالانه محصولات انيميشن ژاپن و كره به ترتيب ۵/۱ و يك ميليارد دلار تخمين زده مي شود
009360.jpg
هندوستان به سرعت در حال تبديل شدن به يكي از اصلي ترين مراكز توليد انيميشن جهان است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از دهلي نو، كارشناسان صنعت انيميشن عقيده دارند ارزان بودن نيروي كار و رواج زبان انگليسي در هند، اين كشور را به سرعت به مركز بزرگ توليد انيميشن تبديل خواهد كرد.
آكهاري سينها، مدير استوديو انيميشن شركت يو-تي-وي در بمبئي در اين مورد گفت: «كيفيت انيميشن هاي هند بسيار خوب و شايد بهتر از ساير كشورهاي آسيايي است».
به گفته اتحاديه تهيه كنندگان انيميشن هند، در حال حاضر بيش از ده استوديو در اين كشور فعال هستند كه براي سفارش دهندگان بين المللي، انيميشن هايي با كيفيت خوب توليد مي كنند.
در طول يكسال گذشته و با شكل گرفتن استوديوهايي مانند «يوتي وي تونز»، «ام يووي» و... سيل سفارش هاي بين المللي به سوي هند سرازير شده است. با سفارش هايي كه از ايالات متحده، كانادا و اروپا به اين استوديو ها داده شده، صنعت انيميشن هند به آينده اميدوار است.
شركت «يو تي وي» پيش تر با شركت هاي كانادايي و فرانسوي كار كرده است. مدير اين استوديو گفت: «كانادا و فرانسه فيلم هاي انيميشن فراواني توليد مي كنند، بنا بر اين طبيعي است كه بسياري از كارهاي اجرايي شان را به كشورهاي ديگر بسپارند. ساير كشورهاي اروپايي و ايالات متحده نيز مشتريان بالقوه  ما هستند».
اي-سورش، مدير خانه انيميشن بمبئي عقيده دارد هند به جانشيني براي ژاپن و كره، سازندگان اصلي محصولات انيميشن در جهان بدل خواهد شد. به تخمين كارشناسان، محصولات ژاپن در زمينه انيميشن سالانه يك ونيم ميليارد دلار و محصولات كره يك ميليارد دلار ارزش دارد.
شركت هندي «ام يو وي» در حال حاضر سرگرم تهيه يك سريال كارتوني به نام «كيدو» است. اين سريال ۵۲ قسمتي با مشاركت شركت آمريكايي «مجيك دريمز» ساخته مي شود.
شركت هاي هندي همچنين در حال سرمايه گذاري براي توسعه امكانات خود هستند تا توانايي هاي خود را افزايش دهند. از جمله «ام يو وي» ۷/۲ ميليون دلار براي توسعه استوديوي خود هزينه كرده است.
هندي ها هر چند فعلا تلاش مي كنند قراردادهاي بيشتري با شركت هاي غربي براي اجراي كارهاي آنها منعقد كنند، اما اميدوارند در آينده از امكانات و مهارت هاي فراهم آمده، براي ايجاد نوع بومي انيميشن بهره بگيرند.

روناك و زماني براي مستي اسب ها در ايتاليا
جشنواره كوهستاني تورنتو كه امسال پنجاه و يكمين سال برگزاري خود را پشت سر مي گذارد از ميان ۴۰۰۰ اثر كوتاه و بلند داستاني و مستند از سراسر دنيا دو فيلم روناك ساخته هوشنگ ميرزايي و زماني براي مستي اسب ها ساخته بهمن قبادي را براي بخش مسابقه خود و در بخش صلح كوهستان برگزيده است.
به گزارش ايسنا، يك هيات ۱۳ نفره كه در ميان آنها رؤساي دانشگاه هاي تورنتو نيز به چشم مي خورد آثار بخش مسابقه را انتخاب نموده اند. از ايران تنها دو فيلم زماني براي مستي اسب ها و روناك به بخش مسابقه راه پيدا نموده است.
داستان هر دو فيلم در كردستان مي گذرد. زمان نمايش فيلم روناك ۳۰ آوريل (۱۰ ارديبهشت ماه) و فيلم زماني براي مستي اسب ها در دو نوبت و در روزهاي ۲۹ و ۳۰ آوريل روزهاي نهم و دهم ارديبهشت مي باشد.در اين جشنواره، ۶۹ فيلم در بخش مسابقه قرار دارد كه اين فيلم ها از كشورهاي ايران، آمريكا، انگليس، مكزيك، بلژيك، آلمان، استراليا، ژاپن، سوئيس، كانادا، روسيه، پاكستان، اسلواكي، چك، مجارستان، بلژيك، لهستان، نپال، اسپانيا، ليتواني، نيوزيلند و كشورهاي د يگر انتخاب گرديده است.

بررسي واكنش پنجم
جلسه نقد و بررسي فيلم واكنش پنجم با حضور تهمينه ميلاني، كارگردان فيلم برگزار مي  شود.
به گزارش حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي بازيگران فيلم نيز در اين جلسه حضور دارند و علاقه مندان مي توانند حضوري با كارگردان يا بازيگران فيلم گفتگو كنند.
جلسه نقد و بررسي واكنش پنجم روز چهارشنبه ساعت ۱۹ در سينما سپيده واقع در خيابان انقلاب، تقاطع وصال شيرازي برگزار مي شود.

سخنراني تناولي درباره فرش و قالي ايران
پرويز تناولي روز سه شنبه ۲۶ فروردين راس ساعت ۱۶ درباره فرش و قالي ايران در موزه هنرهاي معاصر تهران به سخنراني مي پردازد.
اين هنرمند كه خود از مجموعه داران خصوصي در زمينه گليم و فرش ايراني است با بررسي فرشهاي خود همراه با نمايش اسلايد، در خصوص هنر قاليبافي در ايران به ايراد سخن خواهد پرداخت.
اين جلسه سخنراني كه با همكاري انجمن پژوهشگران و هنرمندان قالي ايران و همزمان با نمايشگاهي از آثار نقاشي و مجسمه هاي، پرويز تناولي كه تا پايان فروردين در موزه هنرهاي معاصر تهران واقع در خيابان كارگر شمالي- جنب پارك لاله داير است تشكيل خواهد شد و ورود براي عموم آزاد است.
علاقه مندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن ۸۹۵۱۹۶۵ روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران تماس بگيرند.

«عارفانه ها»ي عبدالكريم سروش
«عارفانه ها» مجموعه اي از سخنراني هاي عبدالكريم سروش عرفان پژوه و مولوي شناس نامي است كه به زودي از سوي انتشارات صراط به بازار عرضه مي شود.
جواد دباغ مدير انتشارات صراط در گفت وگويي با همشهري ضمن بيان اين مطلب گفت: عمده اين سخنراني ها در چند سال گذشته ايراد شده و حاصل پژوهش هاي تازه دكتر سروش درباره عرفان و بخصوص مولوي است.
به گفته مدير انتشارات صراط، در اين مجموعه كه به صورت يك CD و در ۸۰ ساعت عرضه خواهد شد، سخنراني  هايي چون پيام عارفان، سير تصوف ايراني، مقدمه اي بر فهم مثنوي، در حضور حضرت مولانا، اخلاق نزد مولانا، قمار عاشقانه، دين و مولانا، انسان نزد مولوي و... ارائه شده است.

۴ فيلم ايراني در مينياپليس
۴ فيلم ايراني در بيست و يكمين جشنواره بين المللي فيلم مينياپليس سن پول، حضور دارند.
به گزارش واحد مركزي خبر اين جشنواره كه تا ۳۰ فروردين ادامه دارد جشنواره اي غيررقابتي است. فيلم هاي سفره ايراني ساخته كيانوش عياري، زندان زنان ساخته منيژه حكمت، زير پوست شهر ساخته رخشان بني اعتماد و آوازهاي سرزمين مادري ام ساخته بهمن قبادي به اين جشنواره راه يافته اند.

نمايشگاه سراسري عكس عاشورائيان برگزار مي شود
نمايشگاه سراسري عكس عاشورائيان، به مناسبت اربعين سيد و سالار شهيدان حسين بن علي(ع) از اول ارديبهشت ماه در فرهنگسراي شهيد صارمي برپا مي شود.
تاكنون بيش از چهارصد قطعه عكس با موضوعات «نماز ظهر عاشورا، شور جواني در عزاداري عاشورا، تعزيه خواني و كودكان حسيني»از سراسر كشور به دبيرخانه اين نمايشگاه ارسال شده و قرار است از بين آثار ارسالي تعداد هفتاد و دو اثر توسط هيئت داوران، انتخاب و در مجموعه نمايشگاهي به همين مناسبت در معرض ديد عموم قرار گيرد.
تمامي علاقمندان مي توانند از اول ارديبهشت ماه به مدت هفت روز از ساعت ۹ تا ۱۸ با مراجعه به محل نمايشگاه واقع در اسلامشهر - شهرك قائميه - فلكه دوم - جنب مجتمع مسكوني جوانان فرهنگسراي شهيد صارمي از نمايشگاه فوق بازديد كنند.

كميته پزشكان خانه موسيقي شكل مي گيرد
نهمين كميته خانه موسيقي با عنوان «كميته پزشكان علاقه مند به موسيقي» در حال شكل گيري است.
در نمابري كه از سوي خانه موسيقي به همشهري فرستاده شده از پزشكان علاقه مند به موسيقي خواسته شده تا براي عضويت در خانه موسيقي و كميته ياد شده با تلفن ۶۷۲۱۱۷۰ تماس بگيرند.
از سوي ديگر همين خانه براي پيگيري مسائل بيمه اي هنرمندان موسيقي از اعضاي كميته هاي ۸ گانه كه به هر دليل نشاني و شماره تماس آنها تغيير پيدا كرده، خواسته است تا با مراجعه به خانه موسيقي آخرين نشاني خود را در اختيار كميته مربوطه قرار دهند.
در پي اعلام آمادگي خانه موسيقي براي بيمه كردن اعضاي اين نهاد مدني - فرهنگي حدود ۲۰۰ تن از اعضاء، واجد شرايط بيمه شناخته شدند كه قرار است به تدريج به صف بيمه شدگان بپيوندند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
۲۵ فروردين ۱۲۹۳ هجري خورشيدي در تهران اعلام شد كه دولت در صدد استقراض يكصد هزار ليره از بانك انگلستان با بهره متعارف است تا در تاريخ معين ( سيم تيرماه ) كه سلطان احمد شاه به سن قانوني خواهد رسيد، مراسم تاجگذاري رسمي وي را برگزار كند!
* مقررا ت ماليات بر وسائط نقليه در ايران به اقتباس از آمريكا كه ۱۲ فروردين ۱۳۰۹ به تصويب رسيده بود، ۲۵ فروردين جهت اجرا به ادارات مربوط ابلاغ شد. طبق اين ضوابط، ماليات سالانه يك اتومبيل ۱۲۰ تومان بود كه در آن زمان مبلغ گزافي بود. به علاوه، هنگام شماره گذاري و دريافت كارت مشخصات اتومبيل بايد مبلغي پرداخت مي شد. اين مقررات در بيشتر كشورها به همين صورت اجرا مي شود. در آمريكا در حال حاضر علاوه برماليات ثابت سالانه، بايد هر سال معادل ۴ و نيم در صد بهاي اتومبيل به شهرداري محل پرداخت شود و بهاي برچسب شهر كه نشان مي دهد صاحب اتومبيل در كدام شهر زندگي مي كند دست كم ۲۳ دلار در هرسال است و ۱۵ دلار هم براي معاينه فني سالانه وصول مي شود. بيمه شخص ثالث نيز كه قسمتي از آن به دولت پرداخت مي شود اجباري و نداشتن آن ۴۰۰ دلار جريمه دارد.
* در اين روز در فروردين ۱۳۳۰ حسن جعفري كارمند شركت نفت انگلستان كه ششم خرداد سال ۱۳۲۹ در دفتر تماشاخانه تهران در لاله زار، احمد دهقان نماينده مجلس، ناشر مجله تهران مصور و صاحب تماشاخانه تهران را كشته بود اعدام شد. در همين روز از همين سال به سبب بروز ناآرامي در اصفهان و مخالفت اصفهانيها با نخست وزير شدن حسين علاء، در اين شهر حكومت نظامي اعلام شد. با وجود اين، نا آرامي هاي اصفهان تا روي كار آمدن دكتر مصدق ادامه يافت. در اصفهان هواداري از دكتر مصدق بيش از شهرهاي ديگر كشور بود.
* در اين روز در سال ۱۹۴۵ بمب افكن هاي آمريكايي كاخ سلطنتي ژاپن را بمباران كردند، حال آن كه طبق معاهدات بين المللي قرار نبوده است درجريان جنگ، دفاتر و محل سكونت سران كشورها مستقيما هدف حمله قرارگيرند.
ماندگار
امروز سالگرد درگذشت «لودويك لازاروس زامنهوف» مبتكر زبان جهاني « اسپرانتو» است كه واژه هاي آن از همه زبان ها گرفته شده است. وي ۱۴ آوريل سال ۱۹۱۷ در گذشت. زامنهوف عقيده داشت كه وجود زبان هاي متعدد در جهان باعث جدايي مردم از هم، بروز اختلاف ها و جنگ ها مي شود. او تأكيد بر اين داشت كه اگر يك زبان ــ ولو به صورت زبان دوم و يا زبان رسانه ها به ويژه كتاب ــ ميان مردم در سراسر جهان مشترك باشد، به دليل بسط تفاهم و تبادل انديشه، دانش، هنر و اطلاعات بسياري از مشكلات به وجود نمي آيد و انسان ها موفق خواهند شد از ميراث مشترك گذشتگان (تاريخ )، و نيز احساس و عواطف يكديگر آگاه شوند و درد و شادي هم را درك كنند و عقايد به جاي سطح محدود در همه جهان انتشار يابد و مشكلات حل شود. به باور زامنهوف، وجود يك زبان واحد جهاني در كنار زبان مادري، مردم را در گوشه و كنار جهان به هم مربوط مي كند، رسوم، يكنواخت و فرهنگ، غني مي شود و مسائل ناشي از تفاوت و اختلاف فرهنگ ها از ميان مي رود. وي گفته است كه زبان اسپرانتو را به اين دليل به وجود آورد كه ساده تر از همه زبان ها است و فراگيري آن زحمت زياد ندارد. به اظهار بسياري از جامعه شناسان، توجه به زبان اسپرانتو در آغاز زياد بود، ولي انگليسي زبان ها كه سعي داشتند اين زبان در نتيجه فرهنگ و روش زندگاني خودشان جهاني شود نسبت به اسپرانتو بي اعتنايي كردند و ديگران هم نسبت به آن بي اعتنا شدند و امروز بسياري هستند كه حتي نام اين زبان و زحمتي را كه براي ساخت آن كشيده شده است نشنيده اند.
روزگار
از تفسير و تحليل هاي رسانه ها در روزهاي اخير مخصوصا تلفن هاي بينندگان و خوانندگان آنها چنين بر مي آيد كه جهانيان از مشاهده فيلم ها و عكس هاي غارت منازل، دفاتر و ادارات در عراق دچار شگفتي فراوان شده اند و گفته اند كه قبلا تصور اين را كه در قرن ۲۱، بشر از غياب پليس سوء استفاده كند و دست به غارت، آن هم اموال عمومي بزند
نمي كردند و مشاهده اين صحنه ها آنان را نسبت به آينده بشريت شديدا نگران كرده است. پاره كردن عكس مقامات سابق و پايين كشيدن مجسمه هاي آنان و برداشتن نامشان از روي اماكن امري عادي و قابل قبول است، ولي چپاول شهر معناي ديگري دارد. غارت در بغداد نياز به بررسي علمي دامنه دار دارد تا علل آن روشن شود و بر طرف گردد.
پرسش هاي پزشكي
دكتر ساموئل در پاسخ به سئوالي در باره عوارض جانبي مصرف پروزاك گفته است كه اين دارو مخصوصا ژنريك آن كه كارخانه سازنده اش در آغاز كار برايش تبليغ فراوان كرده بود عوارض جانبي متعدد دارد و از همه بدتر اين كه پس از مصرف طولاني در بعضي افراد مغز را از كنترل طبيعي وافسردگي باز مي دارد و اين به معناي آن است كه فرد براي داشتن روحيه عادي بايد به مصرف نامحدود آن ادامه دهد و قطع آن باعث دگرگوني خوي و رفتار مي شود.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

گنجينه
راز نهان
رازي كه پنهان  خواهي، با كس در ميان منه و گرچه دوست مخلص باشد كه مر آن دوست را نيز دوستان مخلص باشند، همچنين مسلسل.
سعدي
گلستان

گشتي در دنياي خبرها
رستوران آشپز قرن
پاريس: جول روبوكن آشپز سرشناس كشور فرانسه كه در سال ۱۹۹۰ به عنوان آشپز قرن معرفي شد رستوران جديدي در پاريس افتتاح مي كند.
در اين رستوران نه ميزي وجود خواهد داشت و نه صندلي و سيگار كشيدن در آن ممنوع است. مراجعه كنندگان به اين رستوران بايد به شكل حرف «يو» كنار يكديگر روي زمين نشسته و غذا بخورند.ساعت كار اين رستوران از ۱۱ صبح تا ۲ بامداد خواهد بود.
۳۶ ساعت سخنراني
زيمبابوه: يك مرد ۳۵ ساله در زيمبابوه ركورد سخنراني مداوم را به خود اختصاص داد.
اين مرد كه رئيس يك شعبه بانك است ۳۶ ساعت سخنراني كرد در حاليكه ركورد قبلي متعلق به مردي از آفريقاي جنوبي با ۲۶ ساعت سخنراني بود.
مكث هاي اين مرد در حين سخنراني بيش از ۳۰ ثانيه بطول نمي انجاميد البته او مجاز بود كه هر ۸ ساعت يكبار به مدت ۱۵ دقيقه غذا بخورد و به دستشويي برود.
وي پس از پايان سخنراني اش گفت: من نياز مبرمي به خواب دارم چون خسته و فرسوده شده ام.موضوع سخنراني وي مشكلات سياسي و اقتصادي زيمبابوه بود.
ترافيك در سايت الصحاف
لس آنجلس: مردم سراسر جهان علاقه عجيبي به محمدسعيد الصحاف وزير اطلاع رساني دولت صدام پيدا كرده اند. وي هر روز در حين جنگ پشت دهها ميكروفون رسانه هاي گروهي قرار مي گرفت و اخبار پيشروي نيروهاي آمريكايي و انگليسي را در عراق تكذيب مي كرد و به انتقاد شديد از آمريكايي ها مي پرداخت.
ديروز يك سايت جديد به نام «ما وزير اطلاع رساني عراق را دوست داريم» راه اندازي شد كه مراجعات متعدد كاربران به اين سايت باعث از كار افتادن آن گرديد.
شدت علاقه مردم به اين سايت به حدي بود كه در هر ثانيه، بيش از ۴ هزار نفر به اين سايت مراجعه مي كردند.
قاتل خوش شانس
ملبورن:  ۵ سال قبل يك دختر نوجوان كه هم اكنون ۱۸ سال سن دارد ناپديد شد و هيچ كس از آن پس او را نديد.
۹ روز قبل يك مرد ۵۱ ساله به جرم قتل دختر نوجوان در دادگاه محاكمه و محكوم شد اما ديروز پليس استراليا دختر ناپديد شده را پيدا كرد.پليس اين دختر را از داخل خانه اي كه در آن پنهان شده بود بيرون آورد و قرار است محاكمه مرد ۵۱ ساله مجددا برگزار شود.
غذاي گرم و ويروس سارس
تايپه: شركت هواپيمايي تايوان به منظور جلوگيري از گسترش ويروس سارس در پروازهاي تايوان به هنگ كنگ، غذاي گرم عرضه نخواهد كرد و مسافران تنها مي توانند يك قطعه كيك ميل كنند.
همچنين مسافران و خدمه اين پروازها بايد حتما از ماسك تنفسي روي دهان خود استفاده كنند. در كشور تايوان هم اكنون ۲۳ نفر مبتلا به ويروس سارس شده اند اما هنوز هيچ كس جان خود را از دست نداده است.
عاقبت صاف كردن مو
سن فرانسيسكو: چندي پيش يك خانم در آمريكا كه ۵۶ ساله و استاد دانشگاه بود به يك آرايشگاه مراجعه كرد و خواستار صاف شدن موهاي مجعد خود شد.
كاركنان آرايشگاه هم ماده اي به موهاي وي ماليدند تا موهايش صاف شود اما چند روز بعد تمام موهاي اين خانم ريخت. به همين دليل وي مبتلا به افسردگي شد و شغل خود را ترك كرد.
وي در پي اين حادثه با مراجعه به دادگاه عليه آرايشگاه شكايت كرد و خواستار ۲۵ هزار دلار غرامت شد.ديروز قاضي اين پرونده، آرايشگاه را محكوم به پرداخت ۶ هزار دلار به عنوان غرامت نمود.
خودزني در رستوران
لندن: مردي كه با بولدوزر، رستورانش را با خاك يكسان كرده بود به ۲۰۰ ساعت كار اجباري محكوم شد. او همچنين بايد هزينه برگزاري دادگاه را نيز بپردازد.
اين مرد كه پس از پايان كار رستوران به اين مكان مراجعه كرده بود از يكي از كاركنان رستوران درخواست نوشيدني كرد اما چون آن كارگر، صاحب رستوران را نمي شناخت گفت: ساعات كار ما به پايان رسيده و به همين دليل نمي توانيم به شما سرويس بدهيم.
همين موضوع باعث عصباني شدن مرد شد به همين دليل وي يك دستگاه بولدوزر اجاره كرد و با آن رستوران قديمي خود را كه در قرن شانزدهم ساخته شده بود با خاك يكسان نمود جالب اينكه در جريان اين حادثه به ۱۶ كارگر حاضر در رستوران آسيبي وارد نشد.
گريه و ناله براي نهنگ
هانوي: بيش از هزار نفر در مراسم خاكسپاري يك نهنگ در ويتنام شركت كردند. اين نهنگ سه تن وزن و در حدود ۷ متر طول داشت. در جريان اين مراسم، شركت كنندگان اشك ريختند و ناله كردند و طي مراسم خاصي، با احترام، نهنگ غول پيكر را به خاك سپردند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۵ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۹ و ۵۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۳۲ دقيقه

گل و گياه
امين الدوله هيماليا
009355.jpg
نام علمي: Leycesteria Formosa
خانواده: CARPIFOLIACEAE
درختچه اي خزان پذير، با ساقه هاي افراشته، به رنگ سبز - آبي كه گلهاي شيپوري و سفيدرنگ آن در انتهاي خوشه هاي آويخته متشكل از براكته هاي قرمز - ارغواني در فصل تابستان ظاهر شده و بعد به ميوه هاي كروي ارغواني مايل به قرمز تبديل مي شوند كه مورد علاقه پرندگان هستند، حداكثر بلندي و گستردگي آن به دو متر مي رسد.
نيازها: مكان كاملا آفتابي، در هر نوع خاك حاصلخيز كه زهكشي خوب داشته باشد رشد مي كند. اول بهار قسمتهاي يخ زده و از بين رفته گياه را حذف و ساقه هاي مسن يا ضعيف را هم سطح زمين قطع مي نمايند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب نرم در تابستان و يا كاشت بذر يا تقسيم گياه در فصل پائيز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
گنجينه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |