دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۲۲ - April . 14, 2003
ديروز صادر شد
پيام مقام معظم رهبري به مردم عراق
همه آحاد ملت غيور و شجاع و مؤمن عراق بدانند كه تعرض به جان و مال افراد بخصوص در اين شرايط در شمار اكبر محرمات است
حضرت آيت الله  خامنه اي  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي و ولي  امر مسلمين  در پيامي  خطاب  به  ملت  ستمديده  و رنجديده  عراق ، وظيفه  كنوني  مردم  مسلمان اين  كشور را رعايت  نظم  عمومي و ابراز مهرباني  و برادري  و همچنين  هوشياري و بيداري  بمنظور گرفتن  بهانه  از دشمنان  و متجاوزان  دانستند و تأكيد كردند: لازم  است  مردم  عراق  با دخالت  افراد دلسوز و متدين  و همكاري  و همفكري  علماء، روحانيون  و ساير نخبگان  و با محوريت  مساجد جلوي  هرگونه  هرج  و مرج  و قتل  و تجاوز و غارت  اموال  عمومي و خصوصي  را بگيرند.
متن  پيام  به   اين  شرح  است :
بسم  الله الرحمن  الرحيم
 برادران  و خواهران ، ملت  ستمديده  و رنج  كشيده  عراق
اين  جانب  از حوادث  ناگوار و مصيبت هاي  جانكاه  و آلام  جان  گدازي  كه  ملت  غيور عراق  در اين  برهه  از زمان ، متحمل  آن شده  است ، شديدا متأثر ومتألم  گشته ، ضمن   ابراز همدردي  با عموم  مردم  خاصه  خانواده هاي  رنج  ديده  و داغدار براي  همگان  صبر و شكيبايي  و عزت  و عظمت  در سايه  اسلام  از خداوند متعال  مسئلت  دارم .
گذشته  از اين  مشكلات  و حوادث  تأسف انگيز، اخبار منتشره  از هرج  و مرج و فجايع  دردناك  از قبيل  قتل  و غارت  كه  در برخي  مناطق  روي  داده  بسيار تلخ و
نگران كننده  و دور از انتظار بوده ، موجب  تالم  خاطر گشته  است .
همه ي  آحاد ملت  غيور و شجاع  و مومن  عراق  بدانند كه  تعرض  به  جان  و مال  افراد بخصوص  در اين  شرايط در شمار اكبر محرمات  است .
در شرايط كنوني  وظيفه ي  اسلامي  همه ي  مردم  اعم  از شيعه  و سني  است  كه  باهوشياري  و بيداري  خود، بهانه  را از دشمنان  و متجاوزان  بگيرند، با رعايت  نظم  عمومي و ابراز مهرباني  و برادري ، به  حمايت  از محرومان  و مستمندان بشتابند و با تشكيل  كميته هاي  مردمي به  ياري  مجروحان  و خسارت  ديدگان  همت گمارند.
رعايت  احترام  علماء اعلام  و مراجع  عظام  دامت  بركاتهم  بر همه واجب  است .
لازم  است  با دخالت  افراد دلسوز و متدين  و همكاري  و همفكري  علماء و روحانيون  و ساير نخبگان  و با محوريت  مساجد جلوي  هرگونه  هرج  و مرج  و قتل و تجاوز و غارت  اموال  عمومي و خصوصي  گرفته  شود، و فضاي  امن  و محيط آرام براي  كليه  شهروندان  بوجود  آيد تا ملت  عراق  بتواند در سايه  وحدت  و يكپارچگي ، توانايي  و آگاهي  خود را به  نمايش  بگذارد و تمدن  اصيل  اسلامي و فرهنگ  ملي و جايگاه  والاي  آن ملت  قدرتمند و شجاع  را باز يابد و موجبات  رضاي  خداوند سبحان  فراهم  گردد.
پيروزي  و سعادت  براي  اسلام  و مسلمانان  را خواستارم .
سيد علي  حسيني  خامنه اي
 ۱۰ صفر ۱۴۲۴

توضيح روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت در مورد مصاحبه آيت الله هاشمي رفسنجاني
پيرو درج مصاحبه نشريه مركز تحقيقات استراتژيك (راهبرد) با آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام درخصوص واكاوي رويكردها در حوزه سياست خارجي، فرازي از مصاحبه درخصوص رابطه با آمريكا و مصر، بدون توجه به مقدمه و موخره آن، به گونه اي گزينشي آن هم ابتدا در برخي رسانه هاي خارجي و سپس در نشريات داخلي منعكس شده است كه هدف و پاسخ مصاحبه شونده تحريف و در نتيجه برداشت هاي نادرستي نيز از آن شده است.
تاريخ مصاحبه مربوط به ۱۴/۱۱/۸۱ يعني بيش از دو ماه قبل است. در اين مصاحبه از رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام سئوالي با اين مضمون مي شود كه: چگونه مي شود براي پيشبرد اهداف سياست خارجي به يك نوع اجماع ملي رسيد به ويژه در ارتباط با مسئله رابطه با آمريكا، آيا مجمع تشخيص مصلحت نظام در جايگاهي قرار ندارد كه در مسائل حاد سياست خارجي از جمله مسئله رابطه با آمريكا وارد عمل شود و جلوي اين افتراق را بگيرد؟
ايشان در پاسخ به اين سئوال مي گويد: ... به نظر نمي رسد در هيچ كشوري و هيچ جايي بتوان در مسائل مهم سياست خارجي اجماع ايجاد كرد. (در هر كشوري اختلاف سلايق و نظرها وجود دارد) ولي بالاخره جايي بحث مي شود و نظر اكثريت حاكم مي شود و يا جايي هست كه تكليف وزير امور خارجه روشن است و وظيفه و حق اوست، تصميم مي گيرد و ديگران همه اعتراض خود را مطرح مي كنند و...
در مورد آن بخش از سئوال خبرنگار كه چرا مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد رابطه با آمريكا و مصر جلوي افتراق نظرها را نمي گيرد؟ ايشان ضمن تشريح وظايف قانوني مجمع توضيح مي دهد: «كساني در بيرون فكر مي كنند كه ما اينجا (مجمع) هر كاري را مي توانيم به اسم مصلحت تصميم بگيريم و اجرا كنيم اين گونه نيست (مجمع ابتدا به ساكن نمي تواند تصميم بگيرد) دو يا سه موضوع است كه براساس قانون اساسي به مجمع مربوط مي شود. يكي رفع اختلاف ميان مجلس و شوراي نگهبان، دوم اظهارنظر در مورد برخي مسائل اساسي است كه به عنوان معضل (طبق قانون اساسي) توسط رهبر به مجمع ارجاع مي شود. خودشان (مقام معظم رهبري)، مستقيما عمل نمي كنند اگر موضوعي تبديل به يك معضل شد به مجمع فرستاده و تصميم گيري مي شود و وقتي موضوعي را تصويب كرديم مي فرستيم و ايشان هم معمولا قبول مي كنند.
اگر سياست ما با آمريكا به عنوان معضل تشخيص داده شود راه حلش يكي اين است كه رفراندوم كنند و ببينند جامعه چه مي گويد. شرطش اين است كه بايد ابتدا مجلس شوراي اسلامي تصويب كند و بعد رهبري تأييد كنند و يا اين كه (رهبري) به عنوان معضل به مجمع بفرستند تا در مورد آن بحث و تصميم گيري شود. آن هم عملا اين گونه است كه رهبري، بايد تأييد كنند.
ايشان در تشريح وظيفه سوم مجمع تشخيص مصلحت نظام مي افزايد: سياست هاي كلي نظام حق رهبري است. رهبري با مشورت مجمع سياست هاي كلي را اعلام مي كنند. اين كه واقعا سياست رابطه با آمريكا يك سياست كلي باشد ما اين را قبول نداريم. اين موضوع يك مسئله موردي است.
سياست هاي كلي بايد جامعيت داشته باشد... به هر حال اگر بخواهيم ما به عنوان سياست كلي وارد اين مسئله (سياست ما با آمريكا) بشويم باز بايد رهبري به ما ارجاع بدهند. اين كه كسي توقع داشته باشد كه مجمع بيايد و دخالت بكند و اين مسائل كه الان تبديل به موضوعات مشاجره آميز بين جريان هاي سياسي كشور شده است ما قاطع حرف بزنيم، اين طور نيست كه ما در همه مسائل بتوانيم خود به خود وارد شويم.
همانگونه كه از مطالب فوق الذكر به ويژه فراز پاياني مصاحبه برمي آيد. ايشان صرفا به تشريح وظايف مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به تقاضاي خبرنگار از مجمع براي ايجاد اجماع ملي در سياست خارجي پرداخته است. ولي متأسفانه نحوه انعكاس اين مصاحبه و تحريف آن در برخي نشريات كه با تيتر در صفحه اول نيز به آن پرداخته اند به گونه اي است كه گويي رئيس مجمع، خود پيشنهاد تصميم گيري در مورد رابطه با آمريكا را داده و يا از آن حمايت كرده است.

مجلس مشخص كرد
ضوابط تازه سياستگذاري در حوزه ارتباطات و مخابرات
با تصويب نمايندگان  مجلس وزير ارتباطات  و فناوري  اطلاعات  مي تواند اعتبارات  شركت هاي  مخابراتي  استاني  و ايران  به  يكديگر در چارچوب  سهم  دولت  را جابجا كند.
به  گزارش  ايرنا، نمايندگان  مجلس  كه  در جلسه علني  ديروز خود ادامه  لايحه  وظايف  و اختيارات  و تغيير نام  وزارت پست  و تلگراف  و تلفن را رسيدگي  نهايي  مي كردند، اين  مصوبه  را در قالب بند الف ماده ۱۱ لايحه تصويب كردند.
نمايندگان همچنين  تصويب  كردند، به منظور استفاده  از فناوري هاي سياسي  و استفاده  صلح  آميز از فضاي  ماوراي  جو و حفظ منافع  ملي  و بهره برداري  منسجم  از علوم  و فناوري  فضايي  در جهت  توسعه  اقتصادي ، فرهنگي ،علمي و فناوري  كشور، شوراي  عالي  فضايي  با رياست  رئيس  جمهوري  تشكيل مي گردد.
نمايندگان  مجلس  همچنين  تصويب  كردند، به منظور انجام  مصوبات  شوراي عالي  فضايي  كشور و امور مطالعاتي  و پژوهش  و طراحي  و مهندسي  و اجرا درزمينه  فناوري هاي  خدمات  فضايي  و سنجش  از راه  دور و تقويت  شبكه هاي ارتباطي  و فناوري  فضايي  در داخل  و خارج  از كشور و تجميع  فعاليت هاي حاكميتي  مركز سنجش  از دور ايران  و وزارت  ارتباطات  و فناوري  اطلاعات  وموسسات  تابعه سازمان  ارتباطات  فضايي  ايران  وابسته  به  وزارت  ارتباطات  وفناوري  اطلاعات  تشكيل  مي گردد. ديروز همچنين نمايندگان به تشكيل «كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات» رأي دادند.
«اصلاح و تجديد ساختار بخش هاي ارتباطي كشور، مديريت  آزادسازي  و خصوصي سازي  در بخش  ارتباطي  كشوربا بهره گيري  از سرمايه هاي  داخلي  و خارجي  و تدوين  و اعمال  مقررات ارتباطي  كشور و نظارت  بر حسن  اجراي  آن» از جمله  وظايف  و اختيارات  اين كميسيون  است .
«تعيين  سياست  نرخ گذاري  بر كليه  خدمات  در بخش هاي  مختلف  ارتباطات  وفناوري  اطلاعات  و تصويب  جداول  تعرفه ها و نرخ هاي  كليه  خدمات  ارتباطي ،سياستگذاري  در خصوص  صدور مجوز فركانس  و تعيين  و دريافت  حق  الامتياز صدورمجوز و تحقق  اهداف  مورد نظر در بخش  ارتباطات  راديويي  و راديو آماتوري» نيز از ديگر وظايف  و اختيارات  كميسيون  تنظيم  مقررات  ارتباطات  است .
براساس  مصوبه  مجلس  در ماده  ۶ لايحه  مذكور، وزير ارتباطات  و فناوري اطلاعات  به عنوان  رئيس  و معاون  وزير و رئيس  سازمان  تنظيم  مقررات  و ارتباطات راديويي  به  عنوان  دبير كميسيون  تنظيم  مقررات  ارتباطات  مي باشند.
نماينده  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور، نماينده  وزارت  امور اقتصادي  و دارايي  و سه  نفر صاحب نظر با پيشنهاد وزير ارتباطات  و فناوري  اطلاعات  و تصويب  هيأت  وزيران نيز از ديگر اعضاي  كميسيون  يادشده  هستند.
اعتراض به عدم قرائت
گزارشهاي كميسيون اصل ۹۰
يك عضو كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي روز گذشته به هيأت رئيسه مجلس در خصوص عدم رعايت نوبت خواندن گزارش اين كميسيون در جلسه علني راجع به شكايات هاشم آقاجري و ابراهيم يزدي از قوه قضائيه تذكر داد.
به گزارش خبرنگار همشهري، علي شكوري راد نماينده تهران با اشاره به ماده ۱۱۶ آئين نامه داخلي مجلس كه قرائت گزارش هاي كميسيون اصل ۹۰ را خارج از نوبت دستور جلسات مشخص كرده است گفت: كميسيون اصل ۹۰ پرونده شكايتي هاشم آقاجري را بررسي و در ۲۰/۱۱/۸۲ آن را جهت قرائت در جلسه علني مجلس خدمت هيأت رئيسه ارائه كرد ولي تاكنون گزارش مزبور خوانده نشده است.
شكوري راد كميسيون اصل ۹۰ را ملجأ و پناهي براي مردمي كه از طرز كار دستگاه ها شكايت دارند دانست و گفت: شأن كميسيون، شأن كل مجلس است زيرا به وكالت از كل مجلس به شكايات رسيدگي مي كند.
سپس كروبي با بيان اينكه يكبار شكايت آقاجري در دستور كار مجلس قرار گرفت اما به علتي كه مصلحت آقاجري در آن بود از دستور خارج شد گفت: در مورد گزارش مربوط به ابراهيم يزدي در جريان نيستم ولي در هيأت رئيسه آن را بررسي خواهيم كرد.
بررسي مجدد طرح معافيت از خدمت سربازي
عده اي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نامه اي به مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي خواستار بررسي كارشناسي طرح معافيت از خدمت سربازي شدند.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين طرح كه قرار است به صورت فوريتي تقديم مجلس شود مخترعين، دارندگان استعدادهاي درخشان، تيزهوشان، نفرات برتر آزمونهاي علمي، هنري و تخصصي، فارغ التحصيلان ممتاز دانشگاه ها، قهرمانان ورزشي و... از خدمت سربازي معاف شده و اشتغال آنان نيز در اولويت قرار مي گيرد.
مجلس و لايحه
تقسيم استان خراسان
پنجاه تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با امضاي نامه اي خطاب به رئيس جمهور خواستار پس گرفتن لايحه تقسيم استان خراسان از سوي دولت شدند.
به گزارش خبرنگار همشهري حسين انصاري راد درمورد محتواي اين نامه گفت: داستان فاجعه آميز تقسيم خراسان را نبايد فراموش كرد. چون غير از كشته و زخمي شدن و ضرب و شتم و تحقير مردم فايده اي ندارد.
تذكر درباره طرح  الحاق ايران  به كنوانسيون  رفع  تبعيض  عليه زنان
«الهه  كولايي» نماينده  مردم  تهران از خارج  شدن طرح  «الحاق  جمهوري  اسلامي ايران  به  كنوانسيون  رفع  كليه  اشكال  تبعيض  عليه زنان» از دستور كار مجلس  انتقاد كرد.
مخبر كميسيون  امنيت  ملي  و سياست خارجي در قالب  تذكري  آيين  نامه اي  گفت : در تاريخ  ۲۲ اسفند سال  ۱۳۸۰ مصوبه  كميسيون  فرهنگي  درباره  عضويت  ايران  دركنوانسيون  رفع  كليه  اشكال  تبعيض  عليه  زنان  در دستور كار مجلس  قرار گرفت . اما به  شكل  غيرقانوني  از دستور خارج  شد.
عضو فراكسيون  زنان  مجلس  با بيان  اينكه  «تاكنون  به  تذكر شفاهي  اين فراكسيون  در اين  زمينه  ترتيب  اثري
  داده  نشده  است، خواستار پيوستن  هرچه  سريعتر ايران  به  اين  كنوانسيون شد.
مهدي  كروبي،  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي كه  رياست  جلسه  علني  را به  عهده  داشت ، در پاسخ  به  وي  گفت : در مورد اين  مساله  بايد در اداره  قوانين  سئوال  شود. اما زماني  كه  اين  طرح  از دستور خارج  شد، كاستي هايي  داشته  است .
كروبي  اظهار اميدواري  كرد «با رفع  كاستي  ها، اين  طرح  مجددا در دستوركار مجلس  قرار گيرد.»

محسن ميردامادي گزارش داد:
تحليل انگليسي ها از مسائل عراق و روابط ايران و آمريكا
گروه سياسي: ايران و انگليس بر حفظ تماميت ارضي عراق تاكيد دارند و قرارداد مرزي ايران و عراق در سال ۱۹۷۵ را محترم مي شمارند.
به گزارش خبرنگار همشهري محسن ميردامادي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي روز گذشته پس از پايان ديدارش با معاون وزير امور خارجه انگليس كه در محل مجلس انجام شد، با ابراز مطلب فوق گفت:  هيات انگليسي نظرشان اين بود كه با ايران بر سر آينده عراق داراي منافع مشترك هستند.
ميردامادي اضافه كرد: دو طرف بر حفظ تماميت ارضي عراق و اينكه اين كشور نبايد پايگاه تروريست ها و تهديدي براي همسايگان باشد تاكيد داشته و موافقت نامه سال ۱۹۷۵ را نيز مورد احترام مي دانستند.
وي همچنين بر نظر مشترك دو كشور ايران و انگليس، مبني بر لزوم تشكيل حكومت منتخب مردم در عراق كه روابط خوبي هم با ايران داشته باشد، تاكيد كردند.
ميردامادي در مورد تشكيل دولت نظامي آمريكايي در عراق و نظر معاون وزير امور خارجه انگليس در اين زمينه گفت:  حرف هيات انگليسي آن بود كه ژنرال آمريكايي براي يك دوره ۹۰ روزه در عراق منصوب شده و سپس تلاش مي شود حكومت مستقل عراق بوجود آيد.
رئيس كميسيون امنيت ملي با اشاره به طرح انتقاد ايران از روي كارآمدن يك ژنرال آمريكايي در عراق گفت: ايران اين موضوع را بدترين توهين به عراقي ها مي داند. ميردامادي طرح تشكيل حكومت انتقالي در افغانستان را مورد قبول خواند و خواستار اجراي اين طرح براي عراق شد.
رئيس كميسيون امنيت ملي در پاسخ به اين پرسش كه هيات انگليسي چه نظري در مورد رابطه ايران و آمريكا دارد، گفت: هيات انگليسي گفتند كه آمريكايي ها قصد ايجاد مشكل براي ايران را ندارند و آماده حل مسائل فيمابين هستند. ميردامادي در مورد گفته هاي مقامات آمريكايي  راجع به تكنولوژي هسته اي ايران گفت: هيات انگليسي مي گفتند آمريكايي ها نگرانيشان اين است كه ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي تلاش مي كند، لذا اگر اين نگراني برطرف شود مسائل قابل حل هستند.
وي افزود: معاون وزير امور خارجه انگليس معتقد بود كه اگر ايران قرارداد الحاقي انرژي اتمي را امضا كند، رفع مشكلات آسان تر خواهد شد، كه من پاسخ دادم كشور ما با تجربه هشت سال جنگ هيچگاه به دنبال جنگ نيست و قصد جنگ طلبي هم ندارد. ولي مردم از مسئولين انتظار دارند كه از كشورشان خوب دفاع كنند، و لذا ملحق شدن به پيمان الحاق انرژي اتمي بايد براي ايران امتيازي در بر داشته باشد.
رئيس كميسيون امنيت ملي در مورد اظهارات هاشمي رفسنجاني پيرامون به رفراندوم گذاشتن مذاكره با آمريكا گفت: مقولات مهم سياست خارجي چيزي نيستند كه به رفراندوم گذاشته شوند. مثلا اگر رابطه با آمريكا به رفراندوم گذاشته شود و مردم بگويند رابطه برقرار كنيد، توان چانه زني مذاكره كنندگان كاهش مي يابد. ميردامادي گفت:  در قطع رابطه، رفراندوم موضوعيت پيدا مي كند، ولي در برقراري رابطه دولت تحت فشار مردم مجبور به اين كار مي شود. در حالي كه راههاي ديگري هم هست كه بتوان از آن طريق بدون ضايعات، نظر مردم را پيدا كرد.
رئيس كميسيون امنيت ملي در مورد سرنوشت فلسطين پس از جنگ عراق و موضع ايران در اين رابطه گفت: همه كشورهاي اسلامي به فلسطين كمك مي كنند ما هم كمك مي كنيم و هيچ مسئول ايراني و مردم قبول ندارند كه ما از فلسطيني ها حمايت نكنيم.

مذاكرات وزيران كشور ايران و جمهوري آذربايجان در باره همكاري هاي امنيتي
گروه سياسي: در پي ديدار وزيران كشور ايران و جمهوري آذربايجان، روز گذشته موسوي لاري وزير كشور پس از انجام دومين دور مذاكرات با همتاي آذري خود در جمع خبرنگاران بر تمايل دوطرف درخصوص گسترش روابط متقابل تأكيد كرد.
موسوي  لاري ، سفر «راميل  اسوب  اف» وزير كشور آذربايجان  به  ايران  راپاسخي  به  سفر بهمن  ماه  سال  ۸۰ خود به  باكو ذكر كرد و افزود: در اين  سفرمقامات  دو كشور درباره  راههاي  مقابله  با جرايم  سازمان  يافته ، قاچاق مواد مخدر، كنترل  مرزها و همكاري هاي  امنيتي  منطقه اي  بحث  و گفت  و گوكردند.
وزير كشور ديدگاههاي  تهران  - باكو را در بسياري  از زمينه ها نزديك به  يكديگر دانست  و گفت : براساس  يادداشت  تفاهم  همكاري  كه  روز يكشنبه ميان  وزيران  دو كشور امضا شد، طرفين  بر لزوم  تبادل  تجربيات  يكديگربراي  مقابله  با جرايم  سازمان  يافته  و قاچاق  مواد مخدر تأكيد كردند. وي  همچنين  در خصوص  بحث  رژيم  حقوقي  درياي  خزر گفت : كشورهاي  ساحلي درياي  خزر بايد به  يك  توافق  جمعي  برسند و هم  اكنون  كارشناسان  و نمايندگان دو كشور در حال  بررسي  اين  موضوع  هستند.
وزير كشور آذربايجان  نيز از فرهنگ  و تاريخ  به  عنوان  دو زمينه  اشتراك ميان  جمهوري  اسلامي ايران  و آذربايجان  ياد كرد و اظهار داشت : اميدواريم دو كشور با تكيه  بر نقاط اشتراك  شاهد توسعه  روز افزون  مناسبات  دوجانبه باشند.
وزير كشور جمهوري  آذربايجان  همچنين  ابراز اميدواري  كرد با سفر آينده سيد محمدخاتمي به  جمهوري  آذربايجان ، دو كشور شاهد توسعه  و گسترش  مناسبات دوجانبه  باشند. وي از روز شنبه  براي انجام  ديداري  از جمهوري  اسلامي ايران  در تهران  به سر مي برد.

ديدار معاونان وزارت امور خارجه ايران و انگلستان در تهران
گروه سياسي: معاون  خاورميانه  وزارت  امور خارجه  انگليس ديروز با معاون  اروپا و آمريكاي  وزارت  امور خارجه  ايران  ديدار و گفتگو كرد.
علي  آهني  معاون  وزير امور خارجه  در اين  ديدار كه  در تهران  صورت  گرفت ، با اشاره  به  تحولات  جاري  عراق  و اهميت  حفظ تماميت  ارضي  آن  كشور بر لزوم  محور قرار دادن  سازمان  ملل  متحد و رايزني  با همسايگان  عراق  به منظور كمك  به  ملت  آن  كشور براي  ايجاد يك  حكومت  فراگير براساس  اصول  دموكراتيك  تأكيد كرد.
به  گزارش  اداره  كل  اطلاعات  و مطبوعات  وزارت  امورخارجه ، «مايك اوبراين» در اين  ديدار در خصوص  تحولات  جاري  در عراق  گفت : انگليس  نيز معتقد است  سازمان  ملل  متحد بايستي  در تحولات  آينده  عراق  نقش  مهم  و مؤثري  داشته  باشد.

آيت الله موسوي اردبيلي هتك حرمت به بيوت مراجع تقليد در نجف را محكوم كرد
آيت الله موسوي اردبيلي با صدور اطلاعيه اي، هتك حرمت به بيوت علما و مراجع تقليد شيعه را در نجف اشرف محكوم كرد.
به گزارش ايرنا در اين اطلاعيه آمده است :« كشتار، ناامني، غارت و هرج و مرجي كه اكثر مناطق عراق را فراگرفته و هر روز قربانيان تازه اي مي گيرد، حاكي است كه دست هايي تلاش دارند تا پس از سقوط رژيم جنايتكار بعثي، فصل ديگري از وحشت و اغتشاش را از سيماي كشور و مردم عراق به جهانيان نشان دهند». اطلاعيه در ادامه مي افزايد: «شهر مقدس نجف نيز يكي از مراكز اصلي و بزرگ حوزه هاي علميه در جهان تشيع در اين روزها به سوي هرج و مرج و آشفتگي سوق داده مي شود. در اين اطلاعيه همچنين آمده است: «بنا بر اخبار رسيده عده اي فرصت طلب با هتك حرمت و تهديد و ارعاب نسبت به بيوت علما و مراجع عظام تقليد مسير وقوع فجايع بزرگ و وسيع ديگري را آماده مي سازند.
آيت الله اردبيلي با ابراز تأسف و نگراني از اوضاع جاري در عراق و اخطار به عاملان اين حوادث، از مردم مسلمان عراق و عشاير غيور آن خواست كه با حضور خود در صحنه از حريم مشاهده مشرفه و علما و مراجع تقليد حراست كنند.

مراسم بزرگداشت سيدعبدالمجيد خويي در تهران برگزار شد
مجلس بزرگداشت ياد و خاطره مرحوم حجت الاسلام سيدعبدالمجيد خويي عصر ديروز از طرف بيت مرحوم آيت الله العظمي خويي در مسجد ارك تهران برگزار شد. سيدعبدالمجيد خويي فرزند مرحوم آيت الله العظمي خويي روز پنجشنبه گذشته در نجف اشرف توسط افرادي كه تاكنون هويت و انگيزه آنها مشخص نشده است، كشته شد.
در اين مراسم كه بسياري از روحانيون و علماي حوزه علميه شركت داشتند، آيت الله غيوري به نمايندگي از دفتر مقام معظم رهبري و سيدمحمد ابطحي به نمايندگي از رئيس جمهوري حضور داشتند.

خبرهاي كوتاه
* سخنگوي قوه قضائيه اعلام كرد: تاكنون هيچ يك از يهوديان متهم به جاسوسي در ايران آزاد نشده اند.
به گزارش ايرنا غلامحسين الهام ديروز با بيان اين خبر افزود: آزادي محكومين پيش از پايان دوران محكوميت، تنها از طريق عفو صورت مي گيرد.
وي به عفو محكومين در ۲۲ بهمن ماه سال ۸۱ از سوي مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: مجرمين عليه امنيت ملي از شمول عفو رهبر انقلاب مستثني بودند.
سخنگوي قوه قضائيه خاطرنشان كرد كه يهوديان متهم به جاسوسي در ايران كه از متهمين عليه امنيت ملي بشمار مي آيند، مشمول عفو رهبري قرار نگرفته و آزاد نشده اند.
دادگاه انقلاب اسلامي در شهر جنوبي شيراز در سال ۱۳۷۹ ، ۱۰ يهودي ايراني را به جرم جاسوسي براي اسرائيل از ۴ تا ۱۳ سال حبس محكوم و سه يهودي ديگر را نيز از اتهامات وارده تبرئه كرد.
اين دادگاه همچنين دو مسلمان متهم به همكاري با جاسوسان را به خاطر همدستي، محكوم به زندان و دو مسلمان ديگر را تبرئه كرد.
* مرخصي سيدهاشم آقاجري براي يك هفته ديگر (تا سي ام فروردين ماه جاري) تمديد شد. اين عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي كه به حكم قاضي شعبه ۱۴ دادگستري همدان در زندان بسر مي برد، روز يكشنبه هفدهم فروردين به مدت يك هفته به مرخصي رفته بود.
آقاجري اواخر خردادماه سال ۸۱، به دعوت شوراي هماهنگي احزاب و گروه هاي دوم خرداد همدان بمناسبت بزرگداشت دكتر «علي شريعتي» در خانه معلم شهر همدان در مورد «پروتستانيسم اسلامي» سخنراني كرد، با شكايت مدعي العموم و به اتهام سب النبي و توهين به مقدسات و ائمه تحت تعقيب قرار گرفت.
قاضي رمضاني رئيس شعبه رسيدگي كننده به اتهامات آقاجري پس از چند جلسه رسيدگي وي را به اعدام، هشت سال تبعيد به شهرهاي زابل، طبس و گناباد، ۱۰ سال محروميت از تدريس در دانشگاه و ۷۴ ضربه شلاق محكوم كرد. پرونده آقاجري
هم اكنون در مرحله تجديد نظر قرار دارد.
* سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان كنفرانس اسلامي با دكتر عبدالواحد بلقزيز دبير كل اين سازمان ديدار و گفت وگو كرد. در اين ملاقات مسائل مهم منطقه اي و بين المللي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |