چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۲۴- April, 16, 2003
گفت وگو با لانس آرمسترانگ
اولريش تنها رقيب من
از بازگشت اولريش بسيار خوشحالم اين كار هم براي خودش خوب است و هم براي من حتي براي ورزش دوچرخه سواري و در مجموع براي ورزش هم بسيار خوب خواهد بود
ترجمه: سهيلا قاسمي
لنس آرمسترانگ آمريكايي كه چهار بار قهرمان تور دو فرانس شده اين هفته در كنار يان اولريش آلماني در مسير سارت به ركاب زدن پرداخت. او از بازگشت تنها رقيبش بسيار راضي به نظر مي رسد. روز چهارشنبه نهم آوريل، پيش از آنكه آرمسترانگ به علت دل درد مرحله دوم مسير سارت را ترك كند، خبرنگار روزنامه لوموند با او به گفت وگو نشسته است كه با هم مي خوانيم.
007300.jpg

• روز سه شنبه هشتم آوريل در مسير سارت دوباره در كنار يان اولريش قرار گرفتيد. پس از مسابقات قهرماني زوريخ در اوت ۲۰۰۱ ديگر در كنار او ركاب نزده بوديد. آيا بازگشت او به نظرتان خبر خوبي است.
بله. به نظر مي رسد يان اولريش وضعيت خوبي داشته باشد. او ظاهراً بسيار قوي و سرحال است. يان رقيبي است كه مرا مي ترساند. البته اين جمله اي كه گفتم تعارف است اما واقعاً فكر مي كنم بازگشت او براي ما بسيار خوب باشد. چون اگر همين طور به سادگي جلو برويم و اگر همزمان، او هر كاري كه لازم است انجام دهد، حتماً قهرمان تور خواهد شد. مطمئنم. سال گذشته بدون او وضعيت مسابقات بسيار متفاوت بود. از ماه ها قبل مي دانستيم كه در تور حاضر نخواهد بود. به همين دليل آماده سازي و تاكتيك مسابقه كاملاً تغيير كرده بود. از بازگشت او بسيار خوشحالم. اين كار هم براي خودش خوب است و هم براي من. حتي براي ورزش دوچرخه سواري و در مجموع براي ورزش هم بسيار خوب خواهد بود. فقط اميدوارم كه با تيم و حاميان مالي در مورد مسائل مالي مشكلي پيدا نكند.
• آيا فكر مي كنيد يان اولريش با ترك دويچه تلكوم و رفتن به تيم كوست انتخاب بدي انجام داده است؟
در واقع فكر مي كنم تصميم بسيار بدي گرفته است. قبلاً يكبار در ماه ژانويه، پيش از اينكه تيمش به مشكل بربخورد در اين مورد با او حرف زدم. اما امروزه، هنوز مشكلات بسياري وجود دارد. اين مسئله ثابت مي كند كه من حق داشتم.
• آيا يان هنوز هم اصلي ترين رقيب شما در تور دوفرانس است؟
بله او تنها رقيب من است.
• اگر اين دوره كه صدمين دور تور دو فرانس است قهرمان شويد، وارد تاريخ تور شده وبه افسانه ها خواهيد پيوست. . .
سعي مي كنم به آنچه كه احتمال دارد پيش بيايد، فكر نكنم. ترجيح مي دهم فقط به زمان حال و كارم فكر كنم. در بيست، سي، چهل يا پنجاه سال آينده بي شك در مورد من به اشكال مختلف صحبت خواهد شد. من نمي دانم. اين تاريخ نويسان هستند كه براي تاريخ مي نويسند. وقتي ده يا بيست سال ديگر به فرانسه برگردم، شايد مرا به چشم يك توريست ساده آمريكايي ببينند. به هر حال احساس من اين است. شايد هم آرزويم اين باشد.
• اگر دوباره موفق شويد به ژاك آنگتيل، ادي ماركس، برنار هينو و ميگوئل ايندوراين خواهيد پيوست و قهرمان پنج باره تور خواهيد شد. اين تفكر چه احساسي در درونتان ايجاد مي كند.
به هر حال، من خودم را هم سطح آنها نمي دانم. يكي از آنها (ژاك آنگتيل) ديگر در قيد حيات نيست. ديگري (ادي ماركس) بزرگ ترين دوچرخه سوار تمام دوران ها است. هيچ وقت با هينو مسابقه نداده ام، تنها در كنار ايندوراين ركاب زده ام. مقايسه خودم با آنها كار بسيار مشكلي است. هميشه تلاش مي كنم تا در كارم پيشرفت داشته باشم. فكر مي كنم صحبت از پيوستن به جمع آنها، پيش از تحقق واقعي اين امر، برايم بدشانسي بياورد.
• به نظر شما حقيقت دوپينگ در دوچرخه سواري چيست؟
007280.jpg

هيچ ورزش و كاري در جهان وجود ندارد كه كاملاً پاك باشد. اما مي توانم به شما اطمينان دهم كه از سال ۱۹۹۸ اين ورزش پاك تر شده است. حتي تأييد مي كنم كه اين ورزش تميزترين ورزشي است كه مردم مي توانند به تماشاي آن بپردازند. به عنوان مثال در مقايسه با فوتبال دوچرخه سواري كاملاً تميز است. در اين ورزش كنترل هاي بسياري صورت مي گيرد و همه دوچرخه سواران جز تسليم در برابر آن، هيچ چاره ديگري ندارند. با كنترل هاي جديدي كه طبق قانون آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ بر ورزشكاران اعمال مي شود، احتمال زيادي وجود دارد كه برخي دوچرخه سواران از شركت در مسابقات سرباز زنند.
•  پس فكر مي كنيد قوانين مبارزه با دوپينگ كه اتحاديه دوچرخه سواران بين المللي تا شروع بازي هاي آتن ۲۰۰۴ ملزم به استفاده از آنها هستند، در جهت مناسبي قرار دارد؟
بله، چون ما به سيستمي بين المللي نياز داريم كه امكان يكپارچه سازي آزمايش ها را ممكن مي سازد. مشكلي كه وجود دارد اين است كه نه تنها ما روزهاي طولاني و سختي را پشت سر مي گذاريم، بلكه افراد بسياري سعي مي كنند از ما آزمايش بگيرند. گاهي بايد يك ساعت منتظر بمانيم تا از ما آزمايش بگيرند و بعد از بازگشت به هتل دوباره بايد براي كنترل ديگري خود را آماده كنيم. روز بعد، ناگزير ساعت شش صبح از خواب بيدار مي شويم تا از ما خون بگيرند.
• آيا از احساسات ضدآمريكايي كه اين روزها در فرانسه رو به افزايش است نمي ترسيد؟ اين كشور جايي است كه مردمش بيش از همه شما را دوست داشتند.
احتمال دارد كه در فرانسه شاهد واكنشي منفي باشيم. اما امسال اين نخستين باري است كه در فرانس دوچرخه سواري مي كنم. به همين دليل در اولين برخورد احساس كاملاً مثبتي دارم. در كنار پيست، تماشاچيان با من بسيار دوستانه رفتار مي كردند، حتي دوستانه تر از سال هاي پيش. آنها مرا بسيار تشويق كردند. واكنش هاي منفي در گذشته بيشتر به مسئله دوپينگ مربوط مي شد و با شرايط بين المللي رابطه نداشت. مردم براي ورزش و دوچرخه سواري مي آيند، نه به خاطر ديدگاه هاي جورج دبليو بوش يا ژاك شيراك.
• آيا نگران امنيت خود هستيد؟
بيشتر از حالت عادي و هميشگي نه. تور دو فرانس يكي از بزرگ ترين رويدادهاي ورزشي جهان است و از اين نظر در كنار بازي هاي المپيك و جام جهاني فوتبال قرار دارد. بنابراين حفظ امنيت همه شركت كنندگان در اين رقابت ورزشي از ورزشكاران و مربيان گرفته تا روزنامه نگاران و تماشاچيان اهميت ويژه اي دارد. در اتاق هتلم احتمال دارد كه مورد هجوم قرار بگيرم. آنجا از هيچ كس كاري ساخته نيست. من براي خودم تقاضاي مراقبت هاي ويژه اي ندارم، بلكه براي همه مردم چنين چيزي را درخواست مي كنم.
• در ماه سپتامبر ۳۲ ساله مي شويد. فكر مي كنيد چه موقع براي پايان دادن به كارتان مناسب باشد؟
ورزشكاران زيادي هستند كه مدتي طولاني كار خود را ادامه مي دهند. انگيزه هاي زيادي انسان را به ادامه كار وامي دارد. اميدوارم به اندازه كافي عاقل و باشخصيت باشم. چون وقتي انرژي ام تحليل رفت و تصميم به پايان كار حرفه اي گرفتم، به اين ويژگي ها نياز خواهم داشت. زماني كه ديگر هيچ عشقي به اين ورزش نداشتم، مي توانم بگويم كه زمان خداحافظي ام فرا رسيده است. اما اين زمان هنوز فرا نرسيده و در حال حاضر براي شركت در تور دو فرانس ۲۰۰۴ بسيار مصمم هستم.
لوموند

كاپيتان و كريسمس
007285.jpg
امير عليزاده
«مردي كه تمامي آرزوهاي تيمش بر دوش او قرار گرفته ، بسيار آرام به نظر مي رسد. رهبر هايبوري در برابر انتظارات كوه افكني كه رودرروي وي هستند، با فراغت بال كار مي كند. »
برخي ها هستند كه تحت فشار در هم مي شكنند و هنگامي كه بيش از هر موقعي به آنها نياز است خود را مي بازند. دسته ديگر نيز به هنگام وجود مازاد تقاضا شكوفا مي شوند، مثل پاتريك ويه را. وقتي موقع مصاحبه به او نگاه مي كنيد كه چگونه به صندلي اش تكيه داده و به آرامي به تك تك سوالات كه به سمت او شليك مي شوند، پاسخ مي دهد، ترديد نمي كنيد كه او مردي است كه به خود و هم تيمي هايش اعتماد كامل دارد.
شايد او چيزي مي داند كه ما نمي دانيم، شايد هم نمي داند كه چه وظيفه دشواري در چهار روز آينده در مقابل اوست و يا شايد كاپيتان جوان آرسنال فقط از چالشي كه در مقابل او قرار گرفته لذت مي برد. بيش از آنكه هر كسي پيش بيني مي كرد. اما در حقيقت بايد گفت علت اصلي از هر سه مورد مذكور كمي برگرفته است. خود او مي گويد: «تنها چيزي كه من مي دانم اين است كه ما بهترين تيم انگلستان هستيم. براي همين است كه مطمئنم ما از اين هفته مهم سربلند بيرون مي آييم. »
موقعي كه در پاييز ۱۹۹۶ از نيمكت ميلان به هايبوري آمد، كمتر كسي جوان متولد سنگال را باور داشت. اما امروز رهبر قاطع آرسنال درون زمين است. «كاپيتان بودن باعث شد تا من به يك مرد تبديل شوم و احساس مسئوليت بيشتري كنم. » بعد با لحن شيطنت آميزي اضافه مي كند: «و به من كمك كرده تا منضبط تر شوم. »
هنوز هم وقتي به ياد روزي مي افتد كه پس از بازنشستگي توني آدامز در فصل گذشته، بازوبند كاپيتاني را به او دادند، همانند يك كودك در صبح روز كريسمس لبخند مي زند. «من آن روز را هيچ گاه فراموش نخواهم كرد. وقتي رئيس به من گفت كه كاپيتاني را به من سپرده نمي دانستم چه بگويم. براي همين به رختكن رفتم و با بازيكنان صحبت كردم و بلافاصله پس از اينكه از من حمايت كردند نزد ونگر برگشتم و اين مسئوليت را پذيرفتم. »
نقش ويه را به عنوان رهبر تيم هيچ گاه به اندازه نقش اش در چند روز آينده مهم نبوده است. پس از يك افت كوتاه مدت كه منجر به از دست دادن امتيازهايي حساس در ليگ برتر و حذف از ليگ قهرمانان شد، حالا فرا خوانده شده تا تيمش را با موفقيت به سمت خط پايان هدايت كند.
آرسن وانگر در مورد نقش بلامنازع كاپيتانش مي گويد: «نقش پاتريك از حالا حياتي خواهد بود. او بايد بازيكنان را برانگيزد و آنها را راهنمايي كند. اما مطمئنم كه او از عهده اين كار برمي آيد. »
او هم منكر مسئوليت خود نيست: «من كارم را مي دانم ولي احساس نمي كنم كه كل تيم به من تكيه داده باشد. من معتقدم كه هر بازيكن يك مسئوليت فردي را بر عهده دارد. تنها كاري كه من بايد انجام دهم اين است كه هر كس روي اين مسئوليت تمركز كند.
مسير توپچي ها به سمت اولدترافورد است و مجدداً به هايبوري بازمي گردد. «ما بايد بازي به بازي پيش برويم و الا اگر بخواهيم به افتخارات ممكن در پايان فصل فكر كنيم ناكام مي مانيم استراتژي ما در فصل گذشته نيز همين بود. ما درك مي كنيم كه چرا قهرماني در جام حذفي و ليگ برتر براي باشگاه و بالطبع براي ما اهميت دارد. چون نشان مي دهد كه ما بهترين و قدرتمندترين هستيم. »
در اولدترافورد با شفيلد يونايتد در نيمه نهايي جام حذفي ديدار مي كنند. اما پراهميت ترين مصافشان در اين فصل، چهارشنبه شب در هايبوري خواهد بود. منچستر به شمال لندن مي آيد تا براي سومين بار در اين فصل به مصاف آرسنال روند.
«منچستر در هر دو بازي اين فصل در اولدترافورد، يك بار در ليگ و يك بار در جام حذفي، از تاكتيكي يكسان بهره برد. آنها سعي كردند تا در ۲۰ دقيقه اول ما را از پا درآورند. اين تاكتيك بار اول در دسامبر سال گذشته جواب داد اما بار دوم دستشان رو شده بود. »
ويه را مي گويد اگر قرار باشد از آرسنال برود به خارج مي رود و در هيچ باشگاه انگليسي ديگري بازي نخواهد كرد. حتي موقعي كه فرگوسن پيشنهاد داده بود كه او بايد يك شيطان سرخ باشد، ويه را نيز مثل هر كس ديگري مسابقه رئال و منچستر را تماشا كرده بود. او در جواب اين سوال كه آيا به هموطنش كلود ماكلله كه در ميان بهترين ها در پست او بازي مي كند، حسادت مي كند، با قاطعيت پاسخ مي دهد: «خير، به هيچ وجه. من مردي نيستم كه احساس پشيماني كنم. من تصميم مي گيرم و به آن عمل مي كنم. اين باشگاه دقيقاً باشگاه من است. » روز به روز بيشتر مشخص مي شود كه ويه را نيز دقيقاً كاپيتان مناسب آرسنال است.
اما رهبر توپچي در پيروزي يك بر صفر مقابل شفيلد يونايتد دسته اولي كه منجر به سومين صعود متوالي تيمش به ديدار نهايي جام حذفي FA CUP شد، از ناحيه زانو مصدوم شد. آرسن ونگر نيز روز دوشنبه اظهار كرد كه احتمال حضور ويه را در بازي امشب ۵۰ درصد است. بايد ديد كه اين حرف ها از دسته همان جنگ هاي رواني است كه پيش از مسابقه منچستر و آرسنال در جزيره فوتبال عادي هستند يا اينكه واقعاً توپچي ها رهبر خود را براي عبور از خط پايان نخواهند داشت.

در آستانه نبرد بزرگ
ونگر: پيروزي بر نيوكاسل به موقع بود
007315.jpg

امروز در هايبوري غوغايي برپاست و مهمترين بازي فصل در مرحله برگشت ليگ برتر انگلستان بين آرسنال و منچستر يونايتد مهمترين مدعيان قهرماني برگزار مي شود. آرسن ونگر مربي استثنايي آرسنال در آستانه اين ديدار اميدواري هاي زيادي براي غلبه بر نزديكترين رقيب خود دارد. ونگر معتقد است كه در اين بازي شاگردانش بهترين فرم خود را بازيافته و قصد دارند صدر جدول را از يونايتدها بازپس گيرند. آرسنال قبل از اين بازي موفق شد تيم شفيلد يونايتد را در مرحله نيمه نهايي جام حذفي شكست داده و براي اين بازي شرايط روحي مناسبي را پيدا كند.
اما حالا مهمتر از پيروزي بر ساوتهمپتون در فينال جام حذفي شكست رقيب سنتي يعني منچستر يونايتد است.
از سوي ديگر شاگردان آلكس فرگوسن نيز با توپ پر به ميدان مي آيند. آنها قبل از رسيدن به اين بازي تيم سوم جدول يعني نيوكاسل را در سنت جيمز پارك زمين اختصاصي «كلاغ ها» با شش گل لِه كرده اند.
007310.jpg

براي آرسن ونگر بدشانسي بزرگي به وجود آمده و آن هم مصدوميت پاتريك ويه راست. با اينكه احتمال حضور ويه را در اين بازي ۵۰ - ۵۰ است اما ونگر همچنان از برد و پيروزي حرف مي زند. «ما آنها را شكست خواهيم داد. اين اتفاقي است كه قبلاً هم افتاده. اگر بتوانيم در شرايط دفاعي مناسبي بازي كنيم مطمئنم اتفاقات خوبي در انتظار ماست. من بازيكنانمان را به خلق فرصت هاي زياد بر روي دروازه منچستر مثل شفيلد ترغيب مي كنم. » ونگر براي روحيه دادن به بازيكنانش از تعريف و تمجيد فروگذار نكرده و مي گويد: «من به بازيكنانم ايمان دارم و دليلي براي شكست نمي بينم. ما نسبت به سال گذشته در همين مقطع فقط يك باخت بيشتر داريم. آرسنال براي سومين سال متوالي براي قهرماني مي جنگد، به اضافه آن براي سومين سال متوالي هم فرصت حضور در فينال جام حذفي را به دست آورده ايم. ما به دنبال كسب اعتبار و افتخار ديگري هستيم. »
البته در پس اين عبارات جالب و روحيه بخش مسائل ديگري نيز وجود دارد. ونگر به خوبي مي داند كه آرسنال در بهترين شرايط تاكتيكي قرار ندارد. او مي داند پيروزي مقابل شفيلد يونايتد مرهون بازي فوق العاده ليون برگ سوئدي و هنرنمايي عالي ديويد سيمن در دقايق پاياني است. اين دو نفر در حالي كه بازي در شرايط برابر پيش مي رفت توانستند آرسنال را پيروز ميدان كنند.
ونگر همچنين اعتراف مي كند كه پيروزي در برابر شفيلد كاملا به موقع و مناسب بود تا توپچي ها از بحران بيرون بيايند. ونگر مي افزايد: «البته اين را مي دانم كه بازي در برابر منچستر يونايتد كاملا متفاوت با بازي هاي جام حذفي است اما در جام حذفي ما كاري را انجام داديم كه از ما خواسته شده بود. حالا ما براي بازي بعدي تمركز لازم را به دست آورده ايم. براي ما حضور در فينال جام حذفي بسيار مهم است و بعد از آن نيز شش بازي در ليگ باقي مانده و ما براي اين ۶ بازي انرژي زيادي خواهيم داشت. »
ونگر در پايان صحبت هايش خط و نشان واضحي براي رقيب بزرگ و سنتي آرسنال مي كشد: «واقعيت اين است كه بازي بزرگي پيش روي ماست و ما هم سعي مي كنيم در بهترين شرايط باشيم. اگر اينطور باشد خواهيم ديد كه چه اتفاقاتي مي افتد. »
از سوي ديگر آلكس فرگوسن نيز اين بازي را بسيار مهم و حياتي توصيف كرده است. «اين بازي بي ترديد بزرگترين بازي اين فصل است. ما در شرايط عالي و مناسبي هستيم و من ماه هاست كه انتظار رسيدن اين بازي را مي كشم. » فرگوسن در ادامه صحبت هايش با سايت رسمي منچستر اضافه كرد: «در مورد اين بازي پيش بيني دقيقي ندارم. به طور كلي معتقدم پيش بيني كردن در مورد بازي هاي سخت آينده احمقانه است، اما اين را مي دانم كه براي قهرماني مجبور به پيروزي هستيم. »
آرسنال در اين بازي اميد زيادي براي بهبودي ويه را دارد و منچستر نيز روي كين و جان اوشي را به دليل آسيب ديدگي هاي زانو در اختيار ندارد. اما دردناك تر از همه محروميت رايان گيگز به دليل مصدميت ساق پاست.

باشگاه هاي مشهور اروپا
اندرلخت (بلژيك)
آران
007290.jpg

نام رسمي :
RSC Anderlecht
تأسيس: ۱۹۰۸
نام مستعار:
پنيرك هاي سفيد ـ نوعي گياه صحرايي به رنگ پيراهن تيم
آدرس:
Avenue theo verbeek 2 BE
تلفن: ۳۲۲۵۲۹۴۰۶۰
فكس: ۳۲۲۵۲۰۰۶۴۰
آدرس اينترنتي: www.rsca.be
استاديوم: اشتاد كنستانت واندن استوك (۲۸ هزار نفر)
مدير باشگاه: هرمان فان هولسبيك
سرمربي: هوگو بروس
حامي مالي: Fortis
بهترين گلزن تمام دوران: اريك گرتس (۱۳۱گل)
لباس اصلي: پيراهن، شلوارك و جوراب سفيد با حاشيه هاي آبي
افتخارات داخلي:
- ۲۶ قهرماني ليگ بلژيك
- ۸ جام حذفي
- ۶ سوپرجام
افتخارات اروپايي:
ـ ۲ جام برندگان جام اروپا (،۶۸ ۱۹۶۶)
- جام يوفا (۱۹۸۳)
ـ سوپرجام اروپا (،۶۸ ۱۹۶۶)
تاريخچه
007320.jpg

پرافتخارترين و مشهورترين باشگاه بلژيكي «ار، اس، اندرلخت» كار خود را از ۱۹۰۸ در بروكسل پايتخت كشور آغاز كرد. آن ها در نخستين سال هاي حياتشان در ليگ سراسري بلژيك كه از سال ۱۹۰۶ راه اندازي شده بود شركت نداشتند اما حتي وقتي به اين ليگ پيوستند كمتر كسي روي اين تيم حساب مي كرد. اندرلخت در سال ۱۹۱۲ رسماً به «دسته افتخار» يا ليگ دسته اول بلژيك نوسان مداوم باشگاه طي دو دهه نخست فعاليتش پس از آخرين حضور در دسته دوم در سال ۱۹۳۵ متوقف شد ولي تا آن زمان سفيدهاي بروكسل دوران سختي را سپري كردند.
در اين سال ها اندرلخت يك باشگاه چند منظوره بود و مديريتي سنتي داشت. قهرماني فوتبال بلژيك در المپيك ۱۹۲۰ آنتورپ، نخستين تكان ها را به ساختار ساكن ورزش كشور وارد آورد اما «پنيرك هاي سفيد» ـ لقب مضحكي كه به خاطر عملكرد ضعيف اندرلخت بدان داده شده بود ـ تا سال ۱۹۳۳ و جشن تولد ۲۵ سالگي باشگاه در خواب فرو رفتند.
در اين سال تحول مديريتي همراه با تغيير عنوان باشگاه به «سلطنتي» چرخ هاي تيم را به حركت در آورد. اندرلخت پس از آخرين حضور در دسته دوم در سال ۱۹۳۵ كوشيت تا جايگاه خود را در ليگ نخست بلژيك تثبيت كند و كم كم به رقيب اصلي استاندارد پرافتخارترين باشگاه بلژيكي آن دوران تبديل شد. سرانجام زماني كه اندرلخت نخستين قهرماني را در ۱۹۴۶ جشن گرفت طوفان سفيد آغازيدن گرفت. طوفاني كه ۲۶ عنوان ليگ، هشت جام حذفي و پنج نشان اروپايي را بلند كرد و به خانه سفيدها آورد.
عصر طلايي اندرلخت زماني آغاز شد كه در بهار ۱۹۶۶ آن ها وستهام انگليس را در فينال جام برندگان جام اروپا با نتيجه ۴ بر ۲ شكست دادند. سال بعد اندرلخت دوباره به يك فينال اروپايي پا گذارد ولي اين بار جام يوفا را به هامبورگ واگذار كرد. ۱۲ ماه بعد آن ها بازگشتند و با سومين حضور پياپي در يك فينال اروپايي و پيروزي ۴ گله بر نماينده اتريش به دومين قهرماني اروپايي خود و فوتبال بلژيك دست يافتند. يك هلندي و يك بلژيكي در خلال اين افتخارات به اسطوره هاي جاودان باشگاه تبديل شدند: «راب رنسنبرينك» و «گيلبرت فان بينست. »
موفقيت بعدي مردان بروكسل در سال ۱۹۸۳ بود. اندرلخت با پيروزي ۲ بر يك مقابل بنفيكا سرانجام جام يوفا را تصاحب كرد. سال بعد ديگر بار فينال يوفا عرصه هنرنمايي تيم بلژيكي بود اما اين بار تاتنهام هاتسپور در ضربات پنالتي اسطوره اندرلخت را شكست. دهه نود با افول شديد اين باشگاه پرآوازه همراه بود. آن ها موقعيت خود درصدر جدول را از دست دادند و حتي در آستانه سقوط قرار گرفتند. تغيير مديريت ها و تعويض مربي هاي پي درپي باعث متزلزل شدن اركان تيم شدند و پس از نايب قهرمان در جام يوفاي ۹۰ اندرلخت تا سال ۲۰۰۰ رنگ افتخار را نديد. اما طي دو فصل پياپي ۲۰۰۰-۱۹۹۹ و ۲۰۰۱-۲۰۰۰ آن ها دوبار پياپي قهرمان ليگ بلژيك شدند. هوگو بروس مردي كه اندرلخت را به اوج بازگردانده است فصل گذشته نتوانست هت تريك كند و به مقام سوم رضايت داد تا سفيدها از حضور در ليگ قهرمانان محروم شوند، جايي كه دو فصل پيش با شكست دادن لاتسيو، براي چند هفته آوازه اي به هم زده بودند.
وضعيت فعلي:
اندرلخت اين فصل نيز نتوانست صدرنشين باشگاه هاي بلژيك، كلاب بروژ را بگيرد و حالا با فاصله اي زياد (۱۳ امتياز) براي سبك مقام دوم و راهيابي به ليگ قهرمانان مبارزه مي كند. اندرلخت در آخرين بازي خود توانست استاندارد لي يژ رقيب سنتي را شكست دهد در حالي كه در همين هفته شاهد تحولي بزرگ در كار مديريتي خود بوده است. پس از كناره گيري ميشل ورشورن مدير سابق ۶۲ ساله باشگاه، فان هولسبيك مربي ليدس يكي از نزديك ترين رقباي فعلي اندرلخت در راس باشگاه قرار گرفته است. او كه قبلاً در سال ۱۹۹۹ يك دوره بر نيمكت مربي گري سفيدهاي بروكسل نشسته مردي محافظه كار و كم حرف است و يكي از دلايل اصلي اوجگيري باشگاه گمنام ليرس بوده است.

حاشيه ورزش
• جنگ و ورزش
اثرات جنگ نيروهاي ائتلاف و عراق بر ورزش تا پايان فصل بهار اجتناب ناپذير مي نمايد. مسابقات رالي اردن كه قرار بود ۲۵ تا ۲۶ ارديبهشت ماه برگزار شود، به علت بحراني بودن اوضاع منطقه به ۲ تا ۴ تيرماه (۲۴ تا ۲۶ ژوئيه) موكول شد. مسابقات رالي اردن يكي از مراحل مسابقات اتومبيلراني قهرماني منطقه خاورميانه در سال ۲۰۰۳ است. از ديگر عواقب جنگ كشته شدن قهرمانان ورزشي عراق است. گويا عمو بابا مشهورترين مربي عراقي در اثر بمباران شهر بغداد توسط آمريكايي ها كشته شده است. به گفته اهالي محله البلديات بغداد اين اتفاق ۱۶ فروردين رخ داده است اما از سوي هيچ منبع موثقي تأييد نشده است.

• مثل پارسال ورزش كنيد
007295.jpg

تورم بر نرخ اماكن ورزشي تأثيرگذار نخواهد بود. علاقه مندان به ورزش و استفاده از اماكن ورزشي امسال را مي توانند با قيمت هاي پارسال ورزش كنند. اين تصميم در جلسه نرخ گذاري استفاده از اماكن ورزشي دولتي و خصوصي اتخاذ شد. در اين جلسه كه معاون فني ورزشي اداره كل تربيت بدني استان تهران، رؤساي ادارات ورزش بانوان، نظارت و بازرسي اماكن و باشگاهداران حضور داشتند، قرار بر اين شد كه تمامي باشگاهداران استان تهران به اداره اماكن اداره كل تربيت بدني مراجعه و نرخ مصوب را دريافت كنند.
البته اگر روزي رفتيد باشگاهي و حس كرديد پول دريافتي از سال قبل بيشتر است مي توانيد به اداره نظارت و بازرسي تربيت بدني و سازمان نظارت بر قيمت ها زنگ بزنيد و گزارش دهيد ولي مطمئن نباشيد كه هميشه كارها به همين خوبي پيش برود.

• يك دادگاه بي نظير
007305.jpg

ماجرا از آنجا آغاز شد كه ۱۴ بازيكن سابق تيم چوكا به دادگاه عمومي شهر تالش شكايت بردند كه چك هاي حقوق معوقه شان برگشت خورده. چك ها چقدر بودند؟ ۶۰ ميليون تومان. اما مديران باشگاه چوكا اين مسئله را قبول ندارند. آنها مي گويند چك ها يك ماه تا زمان سررسيدشان باقي مانده ولي بازيكنان ناجوانمردانه چك ها را برگشت زده و شكايت كرده اند. از اينجا به بعد قضيه كمي حالتش فرق مي كند. از اينجاي داستان باشگاه از خر شيطان پايين نمي آيد. يوسفي سرپرست چوكا معتقد است: «اين بازيكنان روز چهاردهم اسفند ماه از شركت در دور نهايي مسابقات ليگ دسته دوم كه بايد بين تيم هاي شهيد قندي يزد، اتكاي تهران و نيرو محركه قزوين در شهر يزد برگزار مي شد خودداري كردند و باعث محروم ماندن تيم از صعود احتمالي شدند. كميته انضباطي هيأت فوتبال گيلان اين بازيكنان را به مدت ۹ ماه از شركت در مسابقات محروم و پرونده آنها را براي بررسي بيشتر به كميته انضباطي فدراسيون فوتبال ارسال كرده است. »
در اين قسمت داستان باشگاه چوكا مدعي مي شود كه ۵۰ ميليون از اين بابت ضرر كرده اما ۱۴ نفر زورشان بيشتر از يك نفر است. به هر حال بايد منتظر دادگاه دوم باشيم. اين بي نظيرترين دادگاه ورزشي ايران مي تواند باشد. البته چند سال قبل براي كشاورز كه شده بود استقلال نوين چنين وضعيتي پيش آمد و در نهايت مدير باشگاه محكوم شد. اينكه اين بار كدام يك از دو طرف پيروز مي شود، بايد در مدارك طرفين دقت كنيم.

• چرا قهرمان نشديم
007325.jpg

تيم نوجوانان واليبال ايران روي سكوي دوم ايستاد. نكته جالب توجه همين جا بود. براي كساني كه اين مسابقات را از نزديك پيگيري مي كردند كمي باورنكردني است كه تيمي كه تمامي تيم ها را با اقتدار برده چطور مي تواند در مقابل هند كه فاصله تيمي اش كاملاً محسوس است شكست خورده و به سكوي دوم قناعت كند؟
بازيكنان تيم ايران معتقدند نحوه برگزاري مسابقات به گونه اي بوده كه براي آنان مسلم است پيش از آغاز رقابت ها قهرماني هند برنامه ريزي شده بود. سليماني كاپيتان اين تيم مي گويد: «نحوه قرعه كشي و گروه بندي مسابقات نشانگر اين بود كه تيم هند تنها با شرط كسب قهرماني اين دوره، ميزباني را پذيرفته است. » اين جملات را بگذاريد كنار حرف هاي بهزاد به نژاد پاسور تيم؛ «عادلانه هم به نظر نمي رسيد كه در حضور بيش از ۴ هزار تماشاگر مشتاق هندي و هزينه اي كه هنديان براي برگزاري اين دوره انجام داده اند، تيم ديگري بر سكوي نخست بايستد.» با وجود قهرمان نشدن تيم نوجوانان ايران در آسيا، كادر فني به صورت گذشته به فعاليت خود ادامه مي دهد. اما براي تيم جوانان و يا بزرگسالان قرار است يك مربي روس بياورند. مذاكرات مقامات فدراسيون واليبال و يوري لاكتف مربي بين المللي اهل روسيه از روز جمعه كه او به تهران بيايد آغاز مي شود. البته فدراسيون واليبال پيشنهاد خود را به پارك كي وون سرمربي سابق تيم ملي بزرگسالان ارائه كرده كه اين مربي كره اي به زودي جواب خود را خواهد داد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جهان
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |