صفحه اول روزنامه هاي جهان
اينديپندنت بوش ممكن است با شارون و محمود عباس ديدار كند. كامر سانت آمريكا نسل جديد سلاح اتمي را مي سازد.
brown.gif
HAMSHAHRI
No. 3057 ,May 23, 2003
جمعه ۲ خرداد ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۰۵۷
صفحه اول روزنامه هاي جهان
الحيات نگراني لندن از اقدامات تروريستي يهوديان. گازتا القاعده وارد عملياتي با ابعاد جهاني شد.
نگاه جهان
004555.jpg
ما رانندگي مي كنيم تو نقشه رو بخون...!

رأي مثبت روسيه و فرانسه به قطعنامه آمريكا
پايان بحران در شوراي امنيت
004550.jpg
آمريكا در متن قطعنامه جديد خود كه پيش نويس نخست آن قبلاً تقديم شوراي امنيت شده بود بيش از نود مورد تغيير به وجود آورده و بند انتصاب نماينده سازمان ملل متحد براي همكاري با دولت جديد عراق را در آن گنجانيده است
ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در پيامي به همتاي آمريكايي خود بر آمادگي كشورش جهت همكاري با آمريكا در همه زمينه ها تأكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو، كاخ كرملين اعلام كرد، پوتين پيامي از طريق وزارت خارجه به جورج بوش رئيس جمهور آمريكا تأكيد كرد مسكو آماده همكاري با واشنگتن در همه زمينه ها است. اين در حالي است كه بسياري از صاحبنظران قطعنامه اخير شوراي امنيت سازمان ملل متحد در مورد رفع تحريم هاي عراق و نشست ماه آينده گروه هشت را فرصتي براي گذر از اختلاف نظرها و شكاف عميق به وجود آمده بين ايالات متحده و كشورهاي مخالف جنگ مي دانند. در آلمان واكنش ها نسبت به خط مشي جديد دفاعي متعادل بود در حالي كه روس ها سعي دارند با اعلام عفو عمومي براي چچن ها اندكي از فضاي سرد به وجود آمده در روابطشان با ايالات متحده بكاهند.
لوموند، روزنامه پيشرو فرانسوي ها ديروز پيش بيني كرد فرانسه به قطعنامه رفع تحريم هاي عراق - احتمالاً - راي مثبت خواهد داد و اينكه موفقيت نشست آتي گروه هشت كه در شهر توريستي اويان اين كشور برگزار مي شد تا حدود زيادي تابعي از موضع گيري فرانسه در قبال قطعنامه رفع تحريم هاي عراق در شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواهد بود.
در همين حال BBC از احتمال تصويب بيانيه اي از سوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد خبر داد كه ايالات متحده و بريتانيا را محق به تشكيل دولت موقت در عراق مي كند. اين شبكه با ذكر اينكه اسپانيا و بريتانيا مشتركا اين بيانيه را تقديم شوراي امنيت كردند مي نويسد اين طرح كه در آن مديريت امور عراق تا زمان روي كار آمدن دولتي مردمي در اين كشور به ايالات متحده سپرده مي شود و تحريم هاي عراق رفع مي شود با حمايت روسيه، فرانسه و آلمان مواجه شده است. مهمترين نكات مندرج در قطعنامه جديد علاوه بر تفويض قدرت به ايالات متحده و بريتانيا به عنوان قدرت هاي غالب در عراق و باقي ماندن نيروهاي اشغالگر در عراق تا زمان روي كار آمدن دولتي مشروع در اين كشور متضمن نكاتي چون بازبيني شرايط عراق پس از گذشت يك دوره يك ساله، انتصاب نماينده ويژه سازمان ملل براي كمك به دولت جديد عراق، رفع تحريم ها به رغم ابقاي محدوديت هاي نظامي و تسليحاتي، فراهم آوردن امكان مشاركت شركت هاي فرانسوي و روسي در بازسازي عراق، بازگشت بازرسان تسليحاتي، تدارك صندوق توسعه عراق با بودجه اي بالغ بر يك ميليارد دلار است.
به عبارت ديگر اين قطعنامه حضور نيروهاي اشغالگر در عراق را موجه و مشروع خواهد كرد. بي بي سي در گزارش خود تصريح مي كند سازمان ملل متحد از حمايت نسبي خود از قطعنامه جديد خبر داد و با اعلام تغيير سياست هاي محوري مخالفان جنگ در دقيقه نود و دست برداشتن آنها از اصل ايفاي نقش كليدي سازمان ملل متحد در عراق به سخنان اخير دومينيك دوويلپن، وزير امور خارجه فرانسه پرداخته است كه پس از ديدار مشترك دوويلپن، يوشكا فيشر و ايوانف همتايان آلماني و روسي خود با ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه طي روز چهارشنبه در پاريس گفت: «حتي اگر اين قطعنامه تمامي مطالبات ما را برآورده نكند ما تصميم گرفته ايم به آن راي مثبت دهيم.»
ريچارد گرنل سخنگوي نگروپونته، سفير ايالات متحده در سازمان ملل متحد پس از انتشار سخنان وزير امور خارجه فرانسه اعلام داشت آمريكا در متن قطعنامه پيشنهادي خود كه نهم ماه مه پيش نويس نخست آن تقديم شوراي امنيت شد بيش از نود مورد تغيير به وجود آورده است و بند انتصاب نماينده سازمان ملل متحد براي همكاري با دولت جديد اين كشور در آن گنجانيده شد. گمان مي رود از بين ۱۵ كشور عضو شوراي امنيت سازمان ملل متحد، ۱۴ كشور - به استثناي سوريه - به قطعنامه جديد كه در آخرين ساعات روز گذشته به وقت تهران در دفتر مركزي سازمان ملل متحد در نيويورك به راي گذاشته شد، راي مثبت دهند. آلمان هم كه تا قبل از ديدار روز چهارشنبه وزراي امور خارجه سه كشور محوري مخالفت با جنگ يعني فرانسه، آلمان و روسيه تاكيد داشت از مواضع اصولي خود در مخالفت با جنگ دست برنداشته و اشپيگل به نقل از فيشر بر تداوم روند مخالفت با اقدامات ايالات متحده تاكيد ورزيده بود به احتمال زياد به قطعنامه جديد راي ثبت خواهد شد. شايعاتي در مورد رايزني هاي مقامات دولت انگليس با همتايان اروپايي خود در شوراي امنيت سازمان ملل وجود دارد. بر اساس اين شايعات كه با افشاي بخش هايي از نامه محرمانه لرد گلد اسميت، دادستان كل بريتانيا به توني بلر نخست وزير قوت گرفت، گفته مي شود گلد اسميت صراحتاً به بلر يادآورشده تلاش هاي ايالات متحده و بريتانيا براي بازسازي عراق بدون جلب حمايت سازمان ملل غيرقانوني است. اين نامه كه روز چهارشنبه در روزنامه انگليسي Statesman چاپ شد يادداشتي بوده كه به طور محرمانه از سوي گلداسميت براي بلر وبرخي سران دولت انگليس در ۲۶ مارس ارسال شده بود و همان زمان روزنامه گاردين بدون درج محتواي نامه به ارسال آن اشاره كرده بود. در تاييد تلاش دو طرف آتلانتيك براي پايان دادن به اختلافات و كاستن از فاصله و شكاف به وجود آمده روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز در مقاله اي كه روز گذشته چاپ شد خواستار افزايش نقش سازمان ملل در عراق شد. نيويورك تايمز ضمن آنكه قطعنامه پيشنهادي از سوي بريتانيا و اسپانيا را چون قطعنامه قبلي كه حمله به عراق را مجاز مي شود و هيچ گاه تصويب نشد، بي اهميت مي شمرد اما تاكيد دارد اين قطعنامه مي تواند فرصتي بي بديل براي رفع اختلاف نظرهاي دو طرف و مصالحه دو سوي آتلانتيك باشد.

سعودالفيصل:
براي حوادث ناگوار آماده ايم
004545.jpg
به گزارش سي ان ان فيصل در مصاحبه اين شبكه با وي در پاسخ به اين سال كه چرا عربستان از وقوع حملات اخير رياض اين قدر شوكه شده است گفت اين حملات در واقع يازده سپتامبر عربستان بود. وي افزود عربستان پيش از اين نيز هدف حملات بوده است و براي مقابله با آنها نيز تدابيري را به اجرا گذاشته بود. وي افزود، همان عامل وحدتي كه پس از حملات يازده سپتامبر باعث وحدت در آمريكا در همه سطوح شد اينك در عربستان نيز وجود دارد. وزير خارجه عربستان در واكنش به هشدارهاي اخير آمريكا مبني بر احتمال وقوع حملات تروريستي تازه در عربستان گفت ما اين اخبار را بسيار جدي گرفته ايم و خود را براي حوادث ناگوار احتمالي آماده كرده ايم. وي افزود آماده شدن و تبادل اطلاعات راهي است كه از طريق آن مي توانيم يك گام از تروريست ها جلو بيفتيم. وي گفت در مورد حوادث اخير ما يك گام از تروريست ها عقب مانديم اما اميدواريم كه در صورت جدي بودن تهديدات اخير اين گونه نشود و ما جلوتر از تروريست ها باشيم. فيصل در ادامه گفت :« حملاتي كه به وقوع پيوست نشان مي دهد كه تروريست ها اهداف بي حفاظ را برگزيده اند و اين مسئله به اعتقاد من نشان دهنده كارايي اقداماتي است كه ما در پيش گرفته ايم و اين اقدامات در واقع توانايي تروريست ها را براي حمله به اهداف حساس تر محدود كرده است.» خبرنگار سي ان ان پرسيد عاملان اين گونه حملات تا چه اندازه چالشي جدي در برابر دولت عربستان سعودي محسوب مي شوند. فيصل در پاسخ به اين پرسش گفت به اعتقاد من مردم عربستان هيچ گاه تا اين اندازه در برابر تروريست ها متحد نشده بودند زيرا اين مردم ديده اند كه تروريست ها چه كارهايي مي توانند بكنند و بر همين اساس همه مردم عربستان از قشر مذهبي گرفته تا همه قشرهاي جامعه در برابر تروريست ها متحد شده اند و شايد تروريست ها با اين اقدامات خود بزرگ ترين اشتباه را مرتكب شده اند.

شيخ احمد ياسين: حماس تسليم نمي شود
004540.jpg
پايگاه اينترنتي روزنامه «البيان» نوشت: شيخ «احمد ياسين» بنيانگذار جنبش مقاومت اسلامي فلسطين «حماس» هرگونه اقدام دولت «محمود عباس» (ابومازن) نخست وزير حكومت خودگردان فلسطين براي بازداشت اعضا، يا خلع سلاح اين جنبش را رد كرد.
وي افزود: ما هرگز سلاح هاي خود را تحويل نمي دهيم.
شيخ ياسين درباره اينكه آيا اين امر ممكن است كه به درگيري داخلي منجر شود، گفت: ما از طرف خود درگيري داخلي را رد مي كنيم و با هر كسي كه به اين اقدام روي آورد، مبارزه خواهيم كرد. وي در رابطه با اخبار منتشره مبني بر تهديد دولت ابومازن توسط جنبش حماس گفت: مسئله به موضع دولت ابومازن مربوط است كه آيا از مقاومت پشتيباني كرده و در مقابل تجاوز اسرائيل تا آزادي سرزمين و مردم فلسطين ايستادگي خواهد كرد يا اينكه راه تسليم و توقف مقاومت و انتقاضه را در پيش خواهد گرفت.
وي درباره «ياسر عرفات» رئيس حكومت خودگردان فلسطين گفت: فشارهاي شديد و سختي وجود دارد و انسان در زندگي خود انتخاب مي كند كه شرافتمندانه يا با خواري و شكست بميرد و من به وي سفارش مي كنم كه بميرد ولي تسليم نشود.
بنيانگذار جنبش حماس در رابطه با طرح نقشه راه گفت كه هدف از اين طرح در وهله اول ضربه زدن به نيروهاي مقاومت فلسطين و انتفاضه و به زانو درآوردن امت اسلامي براي به رسميت شناختن اسرائيل است. شيخ ياسين افزود: من به كساني كه به دنبال نقشه راه هستند مي گويم كه مومن از يك سوراخ دوبار گزيده نمي شود زيرا شاهد بوديم كه توافقنامه اسلو تحت نظارت و تعهد آمريكا امضأ شد ولي بدون هيچ نتيجه اي پايان يافت. از سويي دان كرتزر سفير آمريكا در اسرائيل از اين رژيم خواست شهرك هايي را كه صهيونيست هاي شهرك نشين بدون اخذ مجوز در كرانه باختري رود اردن احداث كرده اند، برچيند.

درگيري آمريكايي ها با القاعده و حزب اسلامي افغانستان
نيروهاي ويژه ارتش آمريكا به مدت سه ساعت با نيروهاي طالبان، سازمان القاعده و حزب اسلامي «گلبدين حكمتيار» به زدوخورد پرداختند كه در نتيجه آن دست كم پنج تن كشته و عده اي از طرفين نيز مجروح شدند. يك سخنگوي ستاد فرماندهي نظامي آمريكا در پايگاه هوايي «بگرام» در شمال كابل در يك كنفرانس خبري، به خبرنگاران گفت كه آمريكايي ها در حين گشتزني در نوار مرزي افغانستان با پاكستان در ولايت پكتيا با حدود ۳۰ نفر از جنگجويان افغان روبه رو شدند. در همين حال، موسسه پاكسازي مين وابسته به سازمان ملل در افغانستان فعاليت خود را در ۹ ولايت اين كشور شامل خوست، پكتيا، پكتيكا، قندهار (به استثناي شهر قندهار و حومه آن)، زابل، هلمند، نيمروز، ارزگان و بخش هاي شرقي ولايت غزني متوقف كرد. طي سه هفته اخير، دست كم در چهار نوبت كاركنان موسسات بين المللي فعال در زمينه خنثي سازي مين در افغانستان مورد حمله مهاجمان ناشناس قرار گرفتند كه در نتيجه آن يك تن كشته و ۱۰ نفر مجروح شدند.
«مانويل سيلوا» سخنگوي دفتر نمايندگي سازمان ملل در افغانستان با اعلام اين خبر گفت: اين تصميم به دليل نبود امنيت، افزايش تحركات گروه طالبان و القاعده و افزايش تهديدهاي امنيتي اتخاذ شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۳۱و۰۱ـ
اذان مغرب: ساعت ۲۰و ۳۰
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و۰۱

اخبار كوتاه
هفت مجروح در انفجار جديد استانبول
در اثر يك انفجار مهيب در استانبول، دست كم هفت تن مجروح شدند. به گزارش شبكه تلويزيوني «ان. تي. وي» هنوز علت اين انفجار كه در يك رستوران در مقابل باشگاه افسران صورت گرفت، مشخص نيست ولي احتمال مي رود كه اين انفجار ناشي از تراكم گاز بوده باشد؟ «ان. تي. وي» اضافه كرد: شدت انفجار موجب بروز خسارات عمده در ساختمان رستوران گرديد و شيشه هاي ساختمان هاي همجوار نيز شكست. روز سه شنبه نيز در اثر انفجار بمب در يك رستوران در شهر آنكارا يك تن كشته و يك تن ديگر زخمي شدند.

ببرهاي تاميل: مذاكره اتلاف وقت است
ببرهاي تاميل سريلانكا با اعلام اين مطلب كه دوره هاي شش گانه مذاكرات صورت گرفته با دولت اين كشور نوعي اتلاف وقت بود، سوگند ياد كرد كه جنگ با نيروهاي دولتي را از سر نخواهد گرفت. «اس پي تاميلسلوان» رهبر شاخه سياسي «سازمان آزاديبخش ببرهاي تاميل» در مصاحبه با خبرنگاران از تعهد اين گروه به اتخاذ يك راه حل مسالمت آميز براي توقف درگيري هاي قومي كه گفته مي شود بيش از ۶۰ هزار كشته در اين كشور برجا گذاشته است، خبر داد. به گفته وي به رغم تحريمي كه دولت سريلانكا پس از گفت وگوهاي ۲۱ آوريل به ميانجي گري نروژ بر اين سازمان اعمال كرد، اين گروه وارد درگيري هاي مسلحانه با دولت نخواهد شد.

موافقت آمريكا با قرارداد تسليحاتي اسرائيل و هند
روزنامه «هاآرتص» چاپ تل آويو نوشت: آمريكا با قرارداد تسليحاتي يك ميليارد دلاري ميان اسرائيل و هند موافقت كرده است. به نوشته «هاآرتص» اسرائيل ۱۸ ماه پيش براي امضاي اين قرارداد با هند به توافق رسيده بود اما با توجه به بحراني كه در روابط هند و پاكستان بروز كرد آمريكا از اسرائيل خواست امضاي اين قرارداد را به بعد موكول كند. «هاآرتص» به جزئيات اين قرارداد و سلاح هايي كه قرار است در اين معامله تسليحاتي به هند فروخته شود اشاره نكرده است. بر پايه اين گزارش، آمريكا اكنون، امكان لغو ممنوعيت صدور فناوري مخصوص موشك هاي «بالستيك» از اسرائيل به هند را در دست بررسي دارد. روزنامه «هاآرتص» افزود: چنانچه ممنوعيت صدور فناوري به هند لغو شود زمينه فروش موشك هاي ضدموشك بالستيك «آرو» ساخت اسرائيل به هند نيز فراهم مي شود. موشك هاي آرو، مشابه موشك هاي پاتريوت است كه با فناوري آمريكا در اسرائيل ساخته شده است. يك هيأت نظامي هند دو سال پيش در ديدار از فلسطين اشغالي براي خريد هواپيماهاي جاسوسي بدون خلبان ساخت اسرائيل ابراز تمايل كرده بود. رژيم صهيونيستي يكي ازفروشندگان تسليحات پيشرفته به كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد.

موشك ضدهوايي در جزاير قناري
دولت اسپانيا در جزاير قناري اين كشور واقع در آب هاي اقيانوس اطلس موشك هاي ضدهوايي نصب كرد ولي هيچ دليلي براي نصب موشك هاي ضدهوايي، در اين منطقه كه اهميت ويژه اي براي صنعت گردشگري اسپانيا دارد، اعلام نشده است. برخي از احزاب و سازمان هاي صلح طلب به نصب اين موشك ها اعتراض كرده اند. فرمانده نيروي هوايي اسپانيا در جزاير قناري از طرح نصب موشك هاي ضدهوايي در اين منطقه حمايت كرد و او در پاسخ به انتقادهاي مطرح شده گفت كه اين موشك ها جنبه دفاعي دارند و به هيچ وجه يك تهديد محسوب نمي شوند. اين موشك ها در آستانه سفر خوان كارلوس پادشاه و شماري از مقامات بلندپايه اسپانيا به جزاير قناري، كار گذاشته شده اند.

نگاه روزنامه نگار
آمريكا در جبهه صلح عراق شكست مي خورد
جوليان برگر
زماني كه جورج دبليو بوش در سال ۲۰۰۰ رئيس جمهور شد، به رأي دهندگان قول داد كه ايالات متحده كشوري «معمولي» خواهد بود كه سربازانش براي دفاع از منافع حياتي آمريكا به كار خواهند رفت نه براي ملت سازي در ديگر نقاط جهان. اين ها مربوط به سه سال پيش است. عمر هرگونه اظهار فروتني در روز ۱۱ سپتامبر به پايان رسيد اما تنفر ناخودآگاه از ملت سازي محافظه كاران حكومتي به اين سادگي ها از بين نخواهد رفت. اين عكس العمل، نشان دهنده تناقضي لاينحل در دكترين بوش است و آن اينكه تهديد كشورهاي شكست خورده براي آمريكا از كشورهاي باثبات بيشتر است. اين دكترين همچنين سياست رو به جلو را براي مقابله با اين خطرات پيشنهاد مي كند - تهاجم براي از بين بردن تهديدات از منبعشان در صورت لزوم. درخواست هاي امپرياليسم جديد از چنين سياستي عبارت است از: اشغال، برقراري آرامش و تثبيت شرايط كشور شكست خورده با اين هدف كه اين كشورها بيش از اين در آشوب غوطه نخورند و در آينده تهديدهاي بيشتري ايجاد نكنند. نشانه هاي تناقض هر روز در افغانستان و عراق ديده مي شود. جايي كه هرج و مرج و افراط گرايي گرايش هاي فراگيرند و اين اتفاقات جلوي چشم سربازاني مي افتد كه چگونه جنگيدن را ياد گرفته اند اما براي حفظ صلح كوچك ترين آمادگي ندارند و هيچ علاقه اي هم به آن نشان نمي دهند. يكي از سربازان به خبرنگار نيوزويك گفته است: «ناتويي در كار نيست. پس ما كار ناتو را انجام مي دهيم. اما اين مسخره است كه دسته پياده نظام را كه براي كشتن آموزش ديده اند، براي ميانجي گري بين دو نفر كه با هم دعوايشان شده، به كار بگيري. »
فرماندهان رده بالاي ارتش نيز نفرت مشابهي از وظايف مربوط به حفظ صلح دارند: سربازها براي جنگيدن هستند نه براي اداره مدرسه ها و مسجدها.
مسئله عجيب در مورد اين شرايط، ميزان قابل پيش بيني بودن آن است. آمريكا در جنگ هايي كه در دوره جنگ سرد راه مي انداخت، بارها با اين مشكل روبه رو شده بود. اما به نظر مي رسد واشنگتن قصد درس گرفتن از اين اشتباهات را ندارد. در تهاجم سال ۱۹۸۹ به پاناما، بيشترين صدمه ها به پاناماسيتي بعد از خود جنگ وارد شد. چون سربازان هوابرد آمريكا براي مقابله با غارت و آتش سوزي آموزش نديده بودند.
در ،۱۹۹۴ درس هايي از جريان پاناما گرفته شده بود. چون يك نيروي پليس بين المللي آماده شده بود تا بعد از تهاجم آمريكا قدرت را در هائيتي به دست بگيرد.
اما اگر هم درسي گرفته شده بود، در سال هاي بعد به وضوح از ياد رفت. در بوسني، سربازاني كه تحت رهبري آمريكا بودند، با بي اعتنايي كامل از سوخته شدن حومه سارايوو توسط صرب ها صرفنظر كردند. سرانجام نيروي پليس نظامي در آنجا مستقر شد، اما پيش از آن قسمت عمده صدمات وارد شده بود.
در بوسني و كوزوو، آمريكا مي توانست براي حفظ صلح بعد از عمليات جنگي، روي سربازان ناتو حساب كند. در افغانستان، كشورهاي متحد تمايل به اهداي كمك هاي بيشتر داشتند ولي اين آمريكا بود كه جلوي گسترش فعاليت ديگر متحدان را در خارج از كابل گرفت. نگراني از نامحدود شدن روند ملت سازي، دليل اصلي اين بي ميلي آمريكا است. به نظر مي رسد كه در عراق، پنتاگون يك بار ديگر در مقابل شيوع هرج و مرج آمادگي ندارد. (دونالد رامسفلد دوست دارد از واژه «آشفتگي» استفاده كند. ) دوباره هيچ نيروي پليس، براي در دست گرفتن امور آماده نبوده است. نه تنها هيچ نيروي پليسي آماده نبوده، بلكه به نظر مي رسد آمريكا و انگليس اين چنين نيروهايي در اختيار ندارند. كشورهايي كه در امر انتظامات پليسي متخصصند ـ مانند فرانسه ـ در اين تهاجم شركت نكرده اند. آمريكا و انگليس با پشتيباني بسيار اندك بين المللي وارد اين كشور شدند و اكنون برايشان دشوار است كه خواستار تعهد بين المللي جدي براي اعزام نيروهاي پليس و انتظامات باشند.
اين چنين نيرويي، حدود ۴۰ هزار پليس نياز دارد. آمريكا و انگليس تا به حال پيشنهاد تقريباً ۵۰۰۰ نيرو دريافت كرده اند. آن هم بيشتر از جانب كشورهايي كه به تازگي عضو ناتو شده اند و مي خواهند وفاداري شان را به آمريكا اثبات كنند. لهستان اعلام كرده كه ۱۵۰۰ سرباز به عراق اعزام خواهد كرد. اما بعد از آنكه سازمان ملل اين عمليات را تأييد كرد. امري كه ممكن است زمان زيادي ببرد و شايد هم هيچ وقت به طور كامل اتفاق نيفتد. استوني گفته ۵۵ نفر از سربازانش را مي فرستد و لتوني قول ۱۲ نفر را داده است. طراحان حمله، اميدوار بودند كه ارتش، پليس و دستگاه اداري عراق صحيح و سالم باقي مانده و خود را در اختيار فرماندهان جديد بغداد قرار دهد. اين اتفاق نيفتاد ولي پنتاگون هنوز عقيده دارد كه اين سازمان ها تا چند ماه ديگر شكل خواهند گرفت. ژنرال اريك شينسكي، رئيس ستاد ارتش هنگامي كه در ماه مارس گفت عمليات حفظ صلح به چند صد هزار سرباز نياز دارد، از سمت خود عزل شد. احتمالاً ژنرال تامي فرانكس فرمانده حمله، جانشين او خواهد شد. خط مشي رسمي، بازگشت عده زيادي از سربازان به وطن طي چند ماه آينده است. اگر شرايط عراق همين طور كه هست باقي بماند، ديدن اينكه كدام ميل در كاخ سفيد برتري مي يابد، جالب خواهد بود: تمايل به ملت سازي در سطح جهان يا ميل به استقرار صلح.
گاردين

شناسنامه
روزنامه صبح ايران:
اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه : ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
۲۰۵۱۴۷۵-۲۰۵۵۶۶۶
۲۰۴۹۹۳۰-۲۰۴۸۴۳۶
تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

صفحه آخر
ادبيات
اقتصاد
ايران
جامعه
زمين
شهر
عكس
علم
كتاب
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جامعه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  علم  |
|  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |