جمعه ۲ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۵۷
آخرين خبر
شوراي امنيت به اتفاق آرا تحريم عراق را لغو كرد

ايرنا: شوراي امنيت روز پنجشنبه با تصويب قطعنامه ۱۴۸۳ و تقريبا به اتفاق آرأ قطعنامه پيشنهادي آمريكا، انگليس و اسپانيا در زمينه لغو تحريم هاي تحميل شده بر عراق را تصويب كرد.
در اين جلسه كه در آن كوفي عنان دبيركل سازمان ملل، هانس كارول مشاور حقوقي سازمان ملل، بنن سوان مدير اجرايي برنامه نفت در برابر غذا و برخي از مقام هاي سازمان ملل و سفراي غير عضو شوراي امنيت نيز حضور داشتند سوريه با عدم شركت در اين جلسه از راي دادن خودداري كرد و در مقابل كليه اعضاي شوراي امنيت از جمله روسيه و فرانسه به اين قطعنامه راي موافق دادند.
براي تصويب قطعنامه اي در شوراي امنيت حداقل ۹ عضو از ۱۵ عضو شورا بايد به آن راي مثبت دهند و علاوه بر آن هيچ يك از كشورهايي كه از حق وتو برخوردارند آن را وتو نكنند.
ايرنا: شوراي امنيت روز پنجشنبه با تصويب قطعنامه ۱۴۸۳ و تقريبا به اتفاق آرأ قطعنامه پيشنهادي آمريكا، انگليس و اسپانيا در زمينه لغو تحريم هاي تحميل شده بر عراق را تصويب كرد.
در اين جلسه كه در آن كوفي عنان دبيركل سازمان ملل، هانس كارول مشاور حقوقي سازمان ملل، بنن سوان مدير اجرايي برنامه نفت در برابر غذا و برخي از مقام هاي سازمان ملل و سفراي غير عضو شوراي امنيت نيز حضور داشتند سوريه با عدم شركت در اين جلسه از راي دادن خودداري كرد و در مقابل كليه اعضاي شوراي امنيت از جمله روسيه و فرانسه به اين قطعنامه راي موافق دادند.
براي تصويب قطعنامه اي در شوراي امنيت حداقل ۹ عضو از ۱۵ عضو شورا بايد به آن راي مثبت دهند و علاوه بر آن هيچ يك از كشورهايي كه از حق وتو برخوردارند آن را وتو نكنند. اين قطعنامه كه چهارمين قطعنامه پيشنهادي آمريكا، انگليس و اسپانيا طي دو هفته اخير به شمار مي رود اگرچه در مقايسه با دو قطعنامه اول، اختيارات بيشتري به سازمان ملل داده است اما هنوز با ابهاماتي در زمينه نقش سازمان ملل، وضعيت بازرسان تسليحاتي سازمان ملل در عراق، بدهي هاي خارجي عراق و ديگر زمينه ها همراه است. شوراي امنيت با تصويب اين قطعنامه از سازمان ملل خواسته است كه كليه تحريم هاي اعمال شده بر عراق را به جز خريد سلاح هاي ممنوعه و قطعات مربوط به آن را لغو كند.
براساس اين قطعنامه، يك صندوق توسعه بايد توسط بانك مركزي عراق تشكيل شود و يك حسابرسي مستقل عمومي تأييد شده از سوي هيات نظارت مشورتي صندوق توسعه، نظارت بر آن را عهده دار خواهد شد.
اعضاي اين هيات شامل نمايندگان دبيركل سازمان ملل، مدير عامل صندوق بين المللي پول، نمايندگان مديركل صندوق اقتصادي و اجتماعي صندوق عرب و رئيس بانك جهاني خواهند بود.
در بخش ديگري از اين قطعنامه از عراق خواسته شده است كه به الزامات خلع سلاح خود پايبند بماند و آمريكا و انگليس اعضاي شوراي امنيت را در زمينه فعاليت هاي خود در اين زمينه مطلع سازند. اين پيش نويس قطعنامه از نهادهاي مالي بين المللي خواسته است كه در بازسازي و توسعه اقتصادي عراق، اين كشور را ياري دهند و كمك هاي خود را در اين زمينه ارايه دهند. اين پيش نويس قطعنامه به ويژه از آمادگي اهدأكنندگان كمك ها و اعتبار دهندگان ازجمله كلوپ پاريس براي تلاش در زمينه ارايه راه حلي براي مشكلات بدهي عراق استقبال كرده است.
در ماده ديگري از اين قطعنامه آمده است كه «تمامي فروش صادرات نفت»، فرآورده هاي نفتي و گاز طبيعي عراق از زمان تصويب اين قطعنامه بانظارت حسابرسي عمومي مستقل انجام شود.
در مواد ديگري از اين پيش نويس قطعنامه با تاكيد بر «نقش حياتي» سازمان ملل از دبيركل سازمان ملل خواسته شده است كه نماينده ويژه اي را براي عراق در زمينه هماهنگ ساختن كمك هاي بشردوستانه و فعاليت هاي بازسازي توسط نهادهاي سازمان ملل و نيز سازمان هاي غيردولتي انتخاب كند.
اين پيش نويس همچنين از كشورهاي عضو سازمان ملل خواسته است كه در زمينه بازگرداندن آثار ارزشمند مسروقه از موزه ملي، كتابخانه ملي و ديگر مكان هاي عراق گام هاي مناسبي را اتخاذ نمايد.
لازم به يادآوري است كه كشورهاي بلغارستان، كامرون، گينه، مكزيك، سوريه، آنگولا، شيلي، آلمان، پاكستان، اسپانيا در كنار ۵ عضو دايم شوراي امنيت - فرانسه، روسيه، چين، انگليس و آمريكا - تركيب كنوني شوراي امنيت را تشكيل مي دهند.
گزارش آخرين مراحل تصويب اين مصوبه از شوراي امنيت را در صفحه اخبار جهان همين شماره بخوانيد.

گفت وگوي وزيران امور خارجه ايران و فرانسه
دكتر كمال خرازي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز پنج شنبه در حاشيه اجلاس «مسيرهاي قاچاق مواد مخدر» در پاريس با «دومينيك دو ويلپن» وزير امور خارجه فرانسه ديدار و گفت وگو كرد. خرازي در اين ديدار با تشريح اهداف پشت پرده تبليغات سوء عليه فعاليت هاي هسته اي ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران تاكنون هيچ اقدامي در مغايرت با مقررات بين المللي انجام نداده است و در آينده نيز با شفافيت و تنها با اهداف صلح آميز اين فعاليت ها را دنبال خواهد كرد. وي با انتقاد از استمرار تحريم عليه ايران افزود: كشورهاي صاحب تكنولوژي هسته اي نيز مي بايست حقوق ما را به رسميت شناخته و به آن احترام بگذارند.
خرازي همچنين با انتقاد از برخورد دوگانه برخي كشورها و به ويژه آمريكا در مقابله با تروريسم گفت: افكار عمومي جهان تقسيم تروريسم به بد و خوب را نمي پذيرد و با تروريست ها صرف نظر از وابستگي به مليت و تفكرات آنها بايد قاطعانه برخورد شود.
وي در ادامه ريشه كني تروريسم را در مقابله جدي، همه جانبه، غيرگزينشي در پرتو همكاري هاي بين المللي امكان پذير دانست. «دومينيك دو ويلپن» وزير خارجه فرانسه نيز در اين ديدار با تمجيد از نقش سازنده ايران در تحولات عراق گفت: اين كشور و اروپا خواستار همكاري با ايران در حل و فصل بحران عراق هستند. وي افزود: ايران در منطقه داراي نقش كليدي است و ثبات و امنيت منطقه درصورتي حاصل مي شود كه اين كشور در آن مشاركت داشته باشد. ويلپن با تاكيد بر اراده كشورش در مقابله با تروريسم افزود: ما از تجربيات و نظرات كشور ايران در اين باره استفاده خواهيم كرد. در اين ملاقات طرفين درخصوص همكاري هاي دو كشور از جمله مبارزه با مواد مخدر به گفت وگو پرداختند.

دروازه بان خبر
004490.jpg

نشست سراسري مسئولان جبهه مشاركت
نشست سراسري مسئولان جبهه مشاركت در استان ها و مراكز استان ها امروز برگزار مي شود. اين نشست با هدف بررسي آخرين وضعيت سياسي كشور، چشم انداز آينده كشور و تشكيلات جبهه انجام مي شود و در آن روساي هيأت هاي جبهه مشاركت استان ها و روساي شاخه ها حضور دارند. در اين جلسه، كميته ها و شاخه هاي مركزي، جلسات متناظري را با هم برگزار مي كنند.

واگذاري اختيارات دادگاه ها به دادستان
رئيس دادگستري كل استان تهران گفت كه با احياي دادسرا، اختيارات دادگاه براي رسيدگي به جرائم و پرونده هاي مهم كيفري، بيت المال و حقوق مردم به دادستان داده شده است.
عليزاده در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار واحد مركزي خبر، افزود: در محاكم بخش رئيس دادگاه داراي دو جنبه قضايي است يكي به عنوان جانشين بازپرس و ديگري رئيس دادگاه كه خود به پرونده رسيدگي مي كند. وي افزود: در بعضي از محاكم بخش اختيارات به دادرس داده شده است كه به عنوان جانشين بازپرس فعاليت مي كند.
رئيس دادگستري كل استان تهران با تصريح بر اينكه روساي دادگاه كيفري در جرائم غيرمهم مي توانند راي بدهند، افزود: در پرونده هاي كيفري مهم و جرائم بزرگ بايد پرونده را پس از آماده شدن به دادستان ارجاع كنند تا در دادگاه كيفري ذي صلاح رسيدگي شود.

واكنش به اعتراض ايران در خزر
درحالي كه امضاي توافق نامه سه جانبه تقسيم زيربستر درياي خزر ميان كشورهاي آذربايجان، روسيه و قزاقستان اعتراض ايران را در پي داشته است خلف خلف اف نماينده ويژه جمهوري آذربايجان در امور درياي خزر نسبت به مناسبات آينده اين دو كشور بر سر تكميل رژيم حقوقي درياي خزر ابراز اميدواري كرده است.
در همين حال ويكتور كاليوژني، نماينده ويژه پوتين در امور درياي خزر نيز از موضع ايران نسبت به تقسيم درياي خزر اظهار تعجب كرده و گفته است كه تقسيم درياي خزر به ۵ قسمت مساوي امكان پذير نيست. اين درحالي است كه تنها ايران حق خود از درياي خزر را ۲۰ درصد مي داند و موضعي نسبت به سهم ديگر كشورها ندارد. برخي تحليلگران معتقدند كه آمريكا در قبال موضع مسكو در قبال جنگ عراق، اين امتياز را براي روسيه قائل شده است كه زمينه مشاركت بيشتر مسكو را در طرح هاي استفاده از منابع خزر فراهم آورد.

لغو جلسه پرسش و پاسخ در اردبيل
جلسه پرسش وپاسخي كه قرار بود با حضور تعدادي از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، برگزار شود لغو شد.
به گزارش ايسنا، اكبر اعلمي، محسن تركاشوند و برزگر قرار بود روز پنج شنبه به مناسبت سالروز دوم خرداد در فرهنگسراي سوم خرداد در برنامه اي توسط انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه پيام نور جلسه پرسش و پاسخي داشته باشند كه به علت عدم صدور مجوز از سوي فرمانداري اردبيل لغو شد.
اين دومين جلسه پرسش و پاسخي است كه به همين علت لغو شده است.

دومين كنگره حزب مردم سالاري
مسئول دفتر سياسي حزب مردم سالاري طي گفت وگويي اظهار داشت: دومين كنگره سراسري حزب مردم سالاري هم زمان با سالروز دوم خرداد از ساعت ۹ صبح در محل وزارت كشور با حضور اعضاي حزب از سراسر كشور، جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، دبيران كل احزاب، روزنامه نگاران، اساتيد دانشگاه و فعالان سياسي كارش را آغاز مي كند.
به گزارش ايسنا، جواد تميمي افزود: در اين كنگره، چهار كميسيون سياسي، اقتصادي، فرهنگي و تشكيلاتي به بررسي آخرين تحولات سياسي، فرهنگي، اجتماعي كشور مي پردازند و قطعنامه نهايي كنگره دوم را صادر مي كنند.

مذاكرات امنيتي تهران - باكو
در ديدار ديروز وزير كشور با وزير امنيت جمهوري آذربايجان، دو طرف ضمن مطلوب خواندن سطح روابط في مابين، بر گسترش همكاري ها در مورد حفظ امنيت تأكيد كردند. موسوي لاري در اين ديدار با اشاره به مشتركات تاريخي دو كشور، بر ضرورت اتخاذ سياست هايي كه زمينه هاي گسترش روابط مودت آميز دو كشور را تضمين كند، تأكيد ورزيد.
مقام آذري نيز آمادگي جمهوري آذربايجان را در خصوص همكاري با ايران در خصوص حفظ امنيت در مرزهاي دو كشور و مبارزه عليه تروريسم اعلام كرد و بر گسترش مناسبات همه جانبه با ايران تأكيد كرد.

كنگره اي كه برگزار نشد
كنگره بزرگداشت حكيم نظامي گنجوي كه قرار بود پنج شنبه گذشته از طرف انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اروميه در محل آمفي تئاتر شهيد چمران پرديس نازلو برگزار شود، بنا به دلايل نامعلومي از طرف مسئولين دانشگاه لغو شد.
اين برنامه ادبي كه به گفته برگزاركنندگان آن در جلسه ۳۱ فروردين امسال در شوراي فرهنگي دانشگاه اروميه همراه با ريزبرنامه شفاف و مشخص به تصويب رسيده بود و برگزاري آن هيچ منع و مشكل قانوني نداشت به صورت خودسرانه توسط مسئولين دانشگاه اجازه برگزاري نيافت.
قريب به اتفاق ميهمانان كنگره كه از دانشگاه هاي مختلف كشور جهت شركت در اين مراسم در اروميه حضور يافته بودند از دم در دانشگاه بازگردانده شدند. برنامه در فضاي آزاد و بدون سيستم صوتي براي ساعاتي برگزار شد. دانشجويان در اين مراسم خواستار حضور مسئولين دانشگاه در محل و پاسخگويي به سوالاتشان در مورد دلايل عدم برگزاري مراسم و سرنوشت دبيركل انجمن اسلامي كه ناپديد شده بود، شدند.

تحليل ذوالقدر از راهبرد آمريكا
قائم مقام فرماندهي كل سپاه گفت: راهبرد آمريكا عليه ايران بر دو بعد «تهديد نظامي» و «فروپاشي از درون» استوار است.
سردار «محمد باقر ذوالقدر» در پنجمين همايش مسئولان شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي و ستادهاي دهه فجر سراسر كشور افزود: آمريكا با تبليغات رسانه اي سعي در القاي ناكارآمدي نظام از طريق ناكارآمد جلوه دادن دستگاه هاي دولتي دارد.
وي افزود: آمريكا مي كوشد با توسعه هرج و مرج و اختلافات سياسي و ايجاد بحران، وحدت ملي ما را خدشه دار كند. وي تصريح كرد: در اين ميان پايگاه قوي مردمي، نيروي نظامي مقتدر و مردمي و رهبري قدرتمند، موانع آمريكا در اقدام نظامي عليه ايران است. سردار ذوالقدر هدف آمريكا از جنگ عليه عراق را تسلط بر كشورهاي عربي و اسلامي به ويژه ايران دانست.

يك ريال به عنوان فساد كشف نكردند
ايثارگران سازمان صداوسيما در نامه اي به رئيس مجلس شوراي اسلامي از گزارش تحقيق و تفحص مجلس از اين سازمان انتقاد كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر در بخشي از اين نامه آمده است: ما ايثارگران سازمان صداوسيما قاطعانه اعلام مي داريم اولاً شكرگزار خداوند منان هستيم كه در سازماني خدمت مي كنيم كه پس از گذشت ۲ ماه حضور هيأت تحقيق و تفحص در سازمان صداوسيما حتي نتوانسته اند يك ريال به عنوان فساد كشف نمايند.» در بخش ديگري از اين نامه كمك هاي رئيس و معاون سازمان صداوسيما به رزمندگان، جانبازان و خانواده هاي شهيدان، براساس قانون و وصاياي امام راحل و منويات رهبر معظم انقلاب اسلامي تلقي شده و آمده است: بر ما فرض است كه برابر حركات سياسي و مفتضح و خلاف وظيفه مغرضان بايستيم و به آنان تفهيم كنيم كه سكوت ما بر همان حكمتي استوار است كه با آن حكمت با همه وجود بر صف معاندان اعم از كفار و منافقين حمله مي برديم و مجال تخيلات باطل آنان را برهم مي زديم.

با مذاكره، فاتحه انقلاب خوانده مي شود
معاون دانشكده شهيد محلاتي قم گفت: آمريكا قصد دارد با تضعيف ولايت فقيه به عنوان سكان انقلاب اسلامي به هدف خود براي تزلزل ايران اسلامي برسد.
احمد شفيعي گفت: آمريكا با تهاجم به عراق، حلقه محاصره عليه ايران را كامل كرده و به زعم خود قصد فشار بر جمهوري اسلامي را دارد.
وي افزود: متاسفانه افرادي در داخل كشور نيز در اين شرايط راه نجات كشور را برقراري ارتباط با آمريكا مي دانند، اين در حالي است كه اگر مذاكره سياسي صورت گيرد، فاتحه انقلاب خوانده مي شود.

همايش بزرگداشت امام موسي صدر
همايش بزرگداشت امام موسي صدر با عنوان «پيداي پنهان» روز چهارشنبه در دانشگاه صنعتي اميركبير واحد تفرش برگزار شد.
در اين همايش حجت الاسلام فاضل ميبدي يكي از مدرسان دانشگاه مفيد با اشاره به ويژگي هاي امام موسي صدر گفت: او يك مدير نمونه و يك عالم برجسته بود و اگر درست انديشي هاي او نبود آتش اختلافات مذهبي و طايفه اي در جنوب لبنان بيش از اين شعله ور مي شد.
ابو ياسر نماينده جنبش امل اسلامي لبنان در ايران نيز گفت: امام موسي صدر دين را از شبهات و انحرافات نجات داد. او فعاليت هاي زيادي را در موضوعات ديني، اجتماعي و تربيتي آغاز كرد كه مهم ترين آن تاسيس مجلس شيعه اسلامي و پايه گذاري جنبش امل با همكاري شهيد چمران بود.
هيام اطوي از شاگردان و همرزمان لبناني شهيد چمران نيز در اين همايش گفت: قبل از انقلاب اسلامي ايران، شيعيان لبنان از حقوق اوليه شهروندي محروم بودند و انقلاب ايران و حركت جوانان ايراني به ما در لبنان عزت و كرامت بخشيد.

آمريكا همه مردم را احمق فرض مي كند
«پتر شارلاتو» صاحبنظر برجسته روابط بين الملل در آلمان گفت: هدف اصلي آمريكا از طرح اتهامات جديد عليه ايران براي بي اعتبار كردن اين كشور در جامعه جهاني است.
وي در مصاحبه با شبكه تلويزيوني «ان - ۲۴» آلمان افزود: ايران نقشي در عمليات تروريستي ندارد و طرح اتهام حمايت از القاعده نيز بسيار غيراصولي است.
اين صاحبنظر آلماني اظهار داشت: به هيچ وجه نمي توان ارتباطي بين منافع ايران شيعه مسلك با القاعده وهابي مسلك يافت. وي گفت: چيزي كه ما را بسيار عصباني مي كند، اين است كه آمريكا همه مردم جهان را احمق فرض مي كند در حالي كه مردم اتهامات بي اساس اين كشور به عراق مبني بر داشتن سلاح هاي كشتارجمعي را فراموش نمي كنند.

پاسخگويي حوزه هاي علميه
مدير حوزه علميه قم گفت: امروز با تخصصي شدن دروس حوزه هاي علميه، روحانيون بيش از گذشته آمادگي پاسخگويي به پرسش ها و شبهات ديني را دارند. حجت الاسلام حسيني بوشهري در جمع طلاب و فضلاي قمي حوزه علميه قم با اشاره به نقش اساسي روحانيت در انقلاب و توطئه هاي دشمنان بر ضد آنان، هوشياري روحانيان را در مقابله با اين توطئه ها خواستار شد.



واكنش به بازداشت دانشجويان
شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت معلم سبزوار در پي بازداشت سه تن از اعضاي اين تشكل اطلاعيه اي صادر كرد. بر اساس اين اطلاعيه، از زمان صدور بيانيه انجمن اسلامي با عنوان «لغو مجوز سخنراني دكتر احمد زيدآبادي» در پي برخي از شكايت ها، دو تن از اعضاي شوراي مركزي و يكي از اعضاي فعال اين تشكل (ميثم اماني، دبير تشكل، عبدالرحمان نادري عضو شوراي مركزي و قاسم عطايي عظيمي) در روز شنبه ۲۶/۲/۸۲ جهت ارائه پاره اي از توضيحات به جلسه غيررسمي دادگاه احضار شدند و پس از عدم پذيرش اتهامات مطرح شده از سوي قاضي در روز سه شنبه ۳۰/۲/۸۲ در اولين جلسه رسمي حضور يافتند. براساس اين گزارش پس از تفهيم اتهام از طرف قاضي مبني بر نشر اكاذيب، تشويش اذهان عمومي و توهين، اين افراد بازداشت شده اند. طبق گزارش ارسالي، رئيس شعبه دوم دادگستري سبزوار كه رسيدگي به پرونده مذكور را بر عهده دارد، قرار وثيقه اي به ميزان ۱۰۰ ميليون ريال براي آزادي موقت هر كدام از نامبردگان تعيين كرده است.

استيضاح به خاطر محدوديت در سايت ها
اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس در واكنش به اقدامات اخير وزارت پست، تلگراف و تلفن در مسدود كردن سايت هاي اينترنتي، سوالي را از وزير مطرح كرده اند و احتمال دارد اين مسئله تا استيضاح وزير هم پيش رود. در اين باره يك عضو كميسيون به «رويداد» گفت: استناد وزارت پست و تلگراف و تلفن در انسداد سايت ها به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است كه از نظر ما، غيرقانوني محسوب مي شود. به همين خاطر، از وزير سوال كرده ايم كه علت استناد به اين مصوبه چيست؟ وي با انتقاد از برخوردهاي اخير با سايت ها افزود: نكته قابل توجه آن است كه با سايت هاي غيراخلاقي كمتر برخورد شده و بيشتر سايت هاي مسدود شده سياسي و خبري و حتي مذهبي هستند. عضو كميسيون فرهنگي مجلس گفت كه در صورت قانع كننده نبودن پاسخ وزير، احتمال استيضاح وي وجود دارد و نامه اي نيز به رئيس جمهوري خواهيم نوشت.
004585.jpg

دستيابي اصلاح طلبان به اطلاعات بند «دال»
«علي شكوري راد» معاون دبير كل جبهه مشاركت از دستيابي مجلس به اطلاعاتي از بند «دال» پرونده نظرسنجي كه دستگاه قضايي آن را «محرمانه» مي خواند، خبر داد. وي در جمع خبرنگاران پارلماني در پاسخ به اين پرسش كه «آيا از محتويات بند دال اطلاعي دارد يا خير؟» گفت: «بله دارم. » وي در مورد منبع اين اطلاعات گفت: «هيأت تحقيق و تفحص از پرونده نظرسنجي كه رسماً مامور انجام تحقيق است به جمع آوري اطلاعات پرداخته و در اين مورد نيز اطلاعاتي به دست آورده است.»

اتهامات جديد كردپور
محمد شريف، وكيل مدافع خسرو كردپور، از فعالان سياسي كرد، از برگزاري دادگاه رسيدگي به اتهامات جديد موكل خود در شعبه سوم دادگاه عمومي مهاباد خبر داد. شريف به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: اين دادگاه در پي شكايت مدير كل زندان ها و اقدامات تاميني استان آذربايجان غربي، روز شنبه آينده برگزار خواهد شد. به گفته محمد شريف، كردپور از جمله به اتهام نشر اكاذيب در سايت هاي اينترنتي، توهين و اعتراض نابجا به عملكرد دادگاه انقلاب، اعتراضات اخلالگرايانه و تشنج آميز در زندان و تهديد مامور زندان، مورد محاكمه قرار مي گيرد. خسرو كردپور دو سال پيش به جرم اقدام عليه امنيت ملي، تبليغ عليه نظام و نگهداري اسناد محرمانه به ۵/۲ سال زندان محكوم شد و اكنون آخرين ماه هاي محكوميت خود را سپري مي كند.

آغاز به كار همايش خرمشهر و توسعه
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري روز پنج شنبه در پيامي به همايش «خرمشهر و توسعه» تاكيد كرد، حماسه بزرگ مقاومت و آزادي خرمشهر عزيز نمود كار عزم و اراده ملتي است كه براي رسيدن به آزادي و استقلال با دشواري و نامردمي هاي بسيار پنجه درافكند و از اين آزمون تاريخي سربلند بيرون آمد.
دولت نيز به سهم خود آماده است كه از تمامي امكانات براي رفع مشكلات و محروميت هاي منطقه بهره بگيرد. شايد بتواند بخشي از دين بسيار خود را به شهدا و مردم شريف اين منطقه ادا كند.
تصويب لايحه تبديل منطقه خرمشهر و آبادان به منطقه آزاد تجاري گامي در همين راستاست. از همين رو مسئوليت پيگيري طرح هاي توسعه را به عهده وزارت بازرگاني گذاشته ايم تا با برنامه ريزي مناسب، خرمشهر در چرخه مناسبات اقتصادي كشور سهمي شايسته پيدا كند.
از سوي ديگر ستاد كل نيروهاي مسلح در بيانيه اي بيست و يكمين سالگرد فتح خرمشهر را گرامي داشت.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: «سوم خرداد فقط يك روز و خرمشهر فقط يك شهر نيست بلكه اين روز و اين شهر آينه هميشه گويايي است كه همه تاريخ و جغرافياي دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت هاي مظلومانه اين امت را براي همه آينده و آيندگان به نمايش گذاشته است.»

برگزاري آرام نشست سالانه تحكيم وحدت
نشست سالانه دفتر تحكيم وحدت ديروز در حالي در دانشكده مديريت و حسابداري علامه طباطبايي افتتاح شد كه پيش بيني مي شد اين نشست با تنش ها و درگيري هايي مواجه شود. با اين حال، خبرگزاري ها ديروز خبر دادند كه در اين مراسم هيچ گونه درگيري اي رخ نداده. شركت در اين مراسم براي همه دانشجويان آزاد بود و حراست دانشگاه امنيت اين نشست را در كنترل داشته است.
«عمادالدين باقي» سخنران مراسم افتتاحيه اين نشست بود. او كه پيرامون عوامل شكل دهنده دوم خرداد و دلايل كاميابي و ناكامي جريان اصلاحي سخن مي گفت، اظهار داشت: «كارشناسان مسائل سياسي قبل از دوم خرداد، پيش بيني مي كردند كه يك شورش گسترده در سطح كشور به وجود آيد اما مردم ايران به يك حركت مدني دست زدند و خواسته هاي خود را با اين حركت بيان كردند. در حالي كه مسئولان به مهلت داده شده از جانب مردم بي توجهي كردند.»
وي افزود: «پاي قدرت هاي خارجي به مرزهاي ما رسيده و صداي خطر، درون گوش مان شنيده مي شود اما كسي نمي شنود.» وي با اشاره به مباحث مربوط به استعفاي جمعي از نمايندگان، گفت: «جناح راست، اصلاح طلبان را به دوراهي اي كشاندند كه راهي جز استعفا نداشته باشند.» به گفته باقي، ۴۰ تا ۵۰ نماينده قصد استعفا دارند.
وي گفت: «حق است كه اقتدارگرايان استعفا بدهند در غير اين صورت اصلاح طلبان بايد اين اقدام را انجام دهند وگرنه مشروعيت خود را از دست خواهند داد.»
باقي، زمان كنوني را براي انجام استعفا مناسب ندانست و در مخالفت با آن تاكيد كرد: «نمايندگان بايد يكسري اقدامات و راهكارهايي را در نظر بگيرند و از حقوق خود استفاده كنند و سپس استعفا دهند.» وي توضيح بيشتري در خصوص اقدامات و راهكارهاي مورد نظر ارائه نكرد. «عمادالدين باقي» خواستار آن شد كه «براي حفظ نظام، اقتدارگرايان از سمت هاي خود استعفا دهند.»
در اين نشست كه امروز نيز ادامه مي يابد، اعضاي شوراي تحقيق تحكيم وحدت نيز انتخاب مي شود. اين انتخابات عصر ديروز برگزار شد و نتايج آن تا آخر وقت ديشب اعلام نشد.

كروبي: مشكل لوايح بايد بين مجلس و شوراي نگهبان حل شود
004485.jpg
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با لوايح دوگانه گفت، نظر من اين است كه اين مشكل بايد بين مجلس و شوراي نگهبان حل و فصل شود.
حجت الاسلام والمسلمين كروبي در پايان سفر دو روزه خود به استان سمنان در گفت وگو با خبرنگاران تصريح كرد: سياست و تلاش ما بر اين است كه اين موضوع با تفاهم حل شود و خاتمه يابد. وي همچنين درخصوص رفع مشكل بيكاري در كشور اظهار داشت: مجلس شوراي اسلامي با تصويب قوانين، تامين بودجه و نظارت سهم خود را به خوبي اجرا كرده است. وي خاطرنشان ساخت: مجلس از طرح ضربتي اشتغال حمايت مي كند و اين طرح توسط دولت در حال پيگيري است.
از گلايه هاي مردم با اطلاع هستم
رئيس مجلس شوراي اسلامي كه به استان سمنان سفر كرده است، در جمع روحانيون شهرستان شاهرود با اشاره به رسالت خطير روحانيت گفت: بايد جامعه را با توجه به شرايط روز جهان و كشور اداره كرد. حجت الاسلام والمسلمين كروبي افزود: روحانيت بايد با حضور جدي خود در صحنه هاي مختلف انقلاب، فرهنگ اسلام را ترويج دهد و مقابل شبهات بايستد. وي مشكلات اقتصادي مردم را يادآور شد و گفت: مجلس آنچه در توان دارد براي رفع مشكلات مردم به كار مي گيرد. رئيس مجلس شوراي اسلامي نابرابر بودن درآمدها با هزينه هاي زندگي براي قشرهاي حقوق بگير جامعه را مورد تاكيد قرار داد و افزود: اميد است با درايت و كار كارشناسي و استفاده از امكانات فراوان كشور در رفع اين معضل موفق شويم. كروبي با بيان اينكه از گلايه ها و شكايات مردم درخصوص نارسايي ها با اطلاع است، تصريح كرد: بايد تلاش شود منابع درآمدي مردم افزايش يابد.

خرازي و پاول هردو در پاريس
كمال خرازي وزير امور خارجه ايران براي شركت در اجلاس «مسيرهاي مواد مخدر از آسياي مركزي تا اروپا» به پاريس سفر كرده است. در اين اجلاس دوروزه بيش از ۳۰ وزير خارجه از كشورهاي مختلف جهان و نمايندگاني از آسياي مركزي، قفقاز، بالكان، اروپا، گروه هشت و سازمان هاي بين المللي حضور دارند. خرازي در اين اجلاس در خصوص سياست هاي جمهوري اسلامي ايران در امر مبارزه با مواد مخدر به ايراد سخنراني خواهد پرداخت. در اين اجلاس كه از روز چهارشنبه در پاريس گشايش يافت، چگونگي كنترل مسيرهاي قاچاق مواد مخدر، و شيوه هاي مقابله از طريق همكاري و هماهنگي كشورهاي مبدا، ترانزيت و مقصد مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه نيز ديروز در اين اجلاس به سخنراني پرداخت.
004480.jpg

در همين حال كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا به اميد غلبه بر اختلاف كشورهاي صنعتي جهان كه پيش از شروع جنگ عراق رخ داد، براي شركت در نشست وزيران امور خارجه كشورهاي گروه هشت كشور صنعتي جهان عازم فرانسه شد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد موضوع بازسازي عراق پس از پايان جنگ، مبارزه با تروريسم، اوضاع خاورميانه، برنامه هاي هسته اي ايران و كره شمالي و به طور كلي عدم تكثير سلاح هاي هسته اي محور اصلي سفر پاول را تشكيل مي دهد.
ماموريت پاول در اين نشست كه همانند نشست «مسيرهاي مواد مخدر از آسياي مركزي تا اروپا» دو روزه است احتمال دارد موضع آمريكا را در شوراي امنيت براي تصويب قطعنامه لغو مجازات هاي عراق تقويت كند. «ريچارد بوچر» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفته است كه نشست وزراي خارجه گروه هشت كه طي ديروز و امروز در پاريس برگزار شد، مي تواند به حل يا برطرف شدن اختلاف نظرهاي موجود ميان تعداد خاصي از كشورهاي عضو گروه هشت پايان دهد.
004475.jpg

«ايگور ايوانف» وزير امور خارجه روسيه كه حدود دو ماه پيش به تهران سفر داشت و «يوشكا فيشر» وزير خارجه آلمان كه كشورش روابط نسبتاً گرمي با تهران دارد نيز در اين اجلاس شركت دارند و قرار است در مورد مسائل مهم بين المللي و منطقه اي از جمله برنامه هاي هسته اي ايران و كره شمالي با ژاك شيراك گفت وگو كنند. گفتني است در چند روز اخير پس از شدت گرفتن اتهام تلاش براي توليد سلاح هسته اي به ايران توسط آمريكا، ادعاي حضور اعضا و رهبران القاعده در ايران نيز محور تازه اتهامات آمريكا به ايران شده است چنان كه دونالد رامسفلد وزير دفاع ايالات متحده روز چهارشنبه گفت در اين كه عوامل القاعده در ايران پنهان شده اند شكي وجود ندارد. رامسفلد در واشنگتن به خبرنگاران گفت كه گزارش هايي مبني بر فرار برخي از عوامل القاعده به ايران بعد از انفجارهاي انتحاري هفته گذشته در رياض را نمي توانم تاييد كنم.
روزنامه نيويورك تايمز نيز ادعا كرد كه مقامات عالي رتبه دولت بوش ادعا كردند اين كشور با ردگيري مكالمات صورت گرفته مطمئن است كه هسته كوچكي از رهبران القاعده كه در ايران حضور دارند حملات هفته گذشته رياض را رهبري كرده اند.
نيويورك تايمز گزارش داد ايالات متحده از اخضر ابراهيمي، يك مقام ارشد سازمان ملل، خواسته است كه با مقامات ايراني در ژنو ديدار كند و نگراني عميق آمريكا را از حضور القاعده در ايران اعلام نمايد.
نيويورك تايمز نوشته كه پيش از اين قرار بود «زلماي خليل زاد» با هيأت ايراني ديدار كند اما در اعتراض به آنچه كه آمريكايي ها آن را حضور القاعده در ايران مي نامند، خليل زاد در اين اجلاس شركت نمي كند.
در همين حال عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت روز چهارشنبه در واكنش به اين ادعاهاي آمريكا گفت كه هر كس يا هر سازمان امنيتي خارجي كه اطلاعي از حضور هر عنصر مشكوك به ارتباط با القاعده در ايران دارد، چنان چه اين اطلاعات را در اختيار ما قرار دهد به سرعت نسبت به طرد اين عناصر از كشور اقدام خواهيم كرد.
جزئيات پيام آمريكا به ايران در مورد «القاعده»
ايالات متحده آمريكا اعلام كرد كه در هفته جاري، طي يك پيام اعتراض آميز، از ايران خواسته است تا با اعضاي شبكه القاعده ـ كه به ادعاي آمريكا گروهي از آنان در ايران مخفي شده اند ـ مقابله كند.
اين درحالي است كه ايران هرگونه حضور اعضاي شبكه القاعده در ايران و فعاليت آنان در اين كشور را بارها رد كرده است.
طبق گزارش بي بي سي از واشنگتن، «ريچارد بوچر»، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا، گفت: «ما در هفته جاري به روشني به ايران گفتيم كه اعتقاد داريم اعضاي القاعده در آن كشور هستند و ايران بايد به تعهدات بين المللي خود در اين مورد عمل كند.»
بوچر نگفت كه آمريكا اين پيام را از چه طريق براي ايران فرستاده است.
وي افزود: «ما از ايران خواسته ايم تا به تعهدات خود، طبق قطعنامه ۱۳۶۳ شوراي امنيت عمل كند و به كساني كه در طرح ريزي و حمايت از اقدامات تروريستي دست دارند، پناه ندهد، و اقدامات موثري براي جلوگيري از اجراي اين گونه اقدامات، از طريق هشدار دادن به ساير كشورها با استفاده از تبادل اطلاعات، انجام دهد.» به گفته سخنگوي وزارت خارجه آمريكا، كشورش از طرق مختلف اين مسائل را با دولت ايران و همه كشورهاي ديگر، پيگيري خواهد كرد. اظهارات بوچر در حالي مطرح مي شود كه در روزهاي گذشته، به ويژه پس از وقوع انفجاري در عربستان سعودي كه به كشته شدن ۳۴ تن از جمله چند آمريكايي انجاميد، ادعاهاي آمريكا عليه ايران افزايش يافته است. روز چهارشنبه گزارش شد كه دولت آمريكا در اعتراض به ايران، مذاكرات ميان ديپلمات دو كشور را كه از چندي قبل با حمايت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز شده بود، متوقف كرده است. البته بوچر اين گزارش ها را تاييد نكرده است.
بوچر نامي از اعضاي القاعده كه آمريكا گمان مي برد در ايران باشند نبرد، آمريكايي ها مظنون هستند كه فردي به نام «سيف العدل»، يك فرد مصري و از اعضاي القاعده كه گفته مي شود بمب گذاري اخير عربستان را رهبري كرده، در ايران است. پيشتر روزنامه «نيويورك تايمز» نوشت كه آمريكا ارتباطاتي را رديابي كرده كه نشان مي دهد گروه كوچكي از رهبران القاعده در ايران، انفجار اخير عربستان سعودي را رهبري كرده اند. بوچر گفت كه حضور اعضاي القاعده در ايران، چه با اجازه مقامات دولتي باشد و چه بدون اجازه آنها، اين مسئوليت دولت است كه از ورود اين افراد به كشور جلوگيري كند. وي افزود كه اگر تروريست ها وارد ايران شوند دولت نبايد اجازه فعاليت به آنان بدهد.
پيش از اين، «عبدالله رمضان زاده»، سخنگوي دولت ايران، گفته بود: «هركس يا هر سازمان امنيتي خارجي كه اطلاعي از حضور هر عنصر مشكوك به ارتباط با القاعده در ايران دارد، چنانچه اين اطلاعات را در اختيار ما قرار دهد، به سرعت نسبت به طرد اين عناصر از كشور اقدام خواهيم كرد.» وي افزود: «اتهام هاي وارده به ايران متكي بر هيچ سند و مدركي نيست.»

ايران در جهان
خريد سهم ايران تحت فشار آمريكا
مقامات كنسرسيوم كروپ آلمان اعلام كردند، سهم ايران را در اين كنسرسيوم به حداقل كاهش داده اند. به گفته مقامات تايسن ـ كروپ اين اقدام با هدف حفظ بازار آمريكا صورت گرفته است. به گفته مقامات كروپ اين شركت هفده ميليون سهم از سهام متعلق به ايران را به ارزش چهارصد و شش ميليون يورو از اين كشور خريده است. بدين ترتيب شركت كروپ براي هر سهم حدود ۲۴ يورو به ايران پرداخته است. پيش از اين هفتاد و نه درصد از سهام تايسن ـ كروپ به ايران تعلق داشت. اما اكنون سهم ايران از كروپ به كمتر از پنج درصد رسيده است. ايران دومين سهام دار بزرگ كروپ به شمار مي رفت. براساس قوانين آمريكا شركت هايي كه بخش قابل توجهي از سهام آنها در اختيار كشورهايي چون ايران قرار دارد، در بازار ايالات متحده با محدوديت هاي بسياري روبه رو مي شوند و عملاً به قراردادهاي دولتي دست پيدا نمي كنند. اكنون با خريد سهام توسط كروپ دولت ايران نفوذ سنتي خود را در اين كنسرسيوم بزرگ صنعتي از دست مي دهد.

پرل: نوبت ايران و كره شمالي است
ريچارد پرل، مشاور وزير دفاع آمريكا اعلام كرد: ايران و كره شمالي پس از عراق در ليست جهاني قرار دارند. وي كه از نفوذ فراواني در داخل پنتاگون برخوردار است با اشاره به اختلافات آمريكا و فرانسه درباره حمله به عراق گفت: نكته مهم براي رفع اين اختلافات آن است كه به جاي بحث بر سر جنگي كه گذشته بر برخوردهاي آينده با ايران و كره شمالي تمركز كنيم.
به نوشته روزنامه «البيان» چاپ امارات متحده عربي وي افزود: ما كشورهاي دوسوي اقيانوس اطلس بايد براي مواجهه با خطراتي كه همه ما را در برگرفته است، متحد شويم. پرل در ادامه با اشاره به حملات انتحاري اخير در عربستان سعودي و مراكش، اظهار داشت: اين حوادث ارتباطي با جنگ عراق ندارند و برنامه ريزي آنها پيش از دخالت نظامي ما در عراق صورت گرفته است. اين سخنان در حالي ابراز مي شود كه دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا نيز، ايران را به پناه دادن به رهبران و اعضاي بلندپايه شبكه تروريستي القاعده متهم كرده است.
004500.jpg

رامسفلد: هنوز اطلاعات به دستم نرسيده
دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا گفت كه ممكن است افراد القاعده كه در ايران حضور دارند در حملات خونين اخير در حمله به عربستان سعودي دست داشته باشند. رامسفلد گفته است سوال نكنيد اما تعدادي از اعضاي اجرايي القاعده در ايران حضور دارند. او گفت بدون شك تعدادي از افراد القاعده در ايران حضور دارند و ممكن است در طراحي و اجراي حملات تروريستي به عربستان سعودي دخالت داشته باشند. رامسفلد اظهار داشته اطلاعات او از ارتباط احتمالي ايرانيان در اين حملات از طريق اسناد اطلاعاتي به دست آمده است و از طريق مطالب مطبوعاتي به دست نيامده است اما او هيچ گونه اطلاعات خاصي را ارائه نكرد. وي تصريح كرد هنوز هيچ گونه اطلاعاتي در مورد حضور فيزيكي نيروهاي القاعده در عربستان كه به ايران فرار كرده باشند به دست ما نرسيده است. تمام اخباري كه در مورد احتمال دخالت يا عدم دخالت افراد القاعده كه در ايران حضور دارند با حملات تروريستي در رياض فقط در مطبوعات منتشر شده است من نمي توانم در اين رابطه نظر بدهم.

بن بست اصلاح طلبي
روزنامه اتريشي «در استاندارد» به جنگ قدرت در ايران و بن بست به وجود آمده در سياست داخلي جمهوري اسلامي ايران پرداخته و در مقاله اي زير عنوان «اصلاح طلبان ايران در آستانه تسليم شدن» به شايعه كناره گيري محمد خاتمي، رئيس جمهور ايران اشاره مي كند. براساس اين مقاله هم اينك ۲۰ نماينده ليبرال مجلس بر آنند تا با استعفاي خود، ناخرسندي خويش را از اوضاع سياسي حاكم بر كشور بيان دارند. ناخرسندي اين نمايندگان ريشه در رد دو لايحه قانوني از سوي شوراي نگهبان دارد. نيروهاي اصلاح طلب با طرح اين دو لايحه بر آن بودند تا بر ميزان اختيارات و قدرت رئيس جمهور در ايران بيفزايند. اين مقاله ادعا مي كند كه نيروهاي اصلاح طلب درون مجلس پس از رد اين لوايح اميد خود را به دموكراتيزه شدن حيات سياسي كشور از طريق افزارهايي همچون پارلمان از دست داده اند. اين مقاله ضمن اشاره به اين نكته كه اكثريت مجلس در اختيار نيروهاي اصلاح طلب است مي افزايد كه عليرغم اين اكثريت، شوراي نگهبان همواره تصويب چنين لوايحي را ناممكن ساخته است چرا كه بر اساس قوانين كشوري، مصوبات مجلس تنها پس از تحصيل رأي موافق شوراي نگهبان از اعتبار قانوني برخوردار مي گردند. همين هفته پيش بود كه ۱۵۳ نماينده از ۲۹۰ نماينده مجلس با انتشار نامه اي سرگشاده ناخرسندي خود را از ناكارآيي سياسي كشور ابراز داشته و خواستار اجراي اصلاحات سياسي در ايران شده بودند. هنوز روشن نيست كه تصميم محمد خاتمي، رئيس جمهور كشور در ارتباط با رد لوايح ياد شده از سوي شوراي نگهبان چه خواهد بود. حال آنكه در كشور شايعه كناره گيري احتمالي وي از مقام خود روزبه روز قوت و فزوني مي گيرد.

از شنبه تا پنج شنبه
ارجاع به تشخيص مصلحت نه، استعفا شايد
004495.jpg
شنبه ۲۶ ارديبهشت
• نماينده ايران در امور درياي خزر گفت كه جمهوري اسلامي ايران توافق هاي دوجانبه و چندجانبه را بين كشورهاي حاشيه خزر پيرامون رژيم حقوقي درياي خزر مردود مي داند.
• سعيد حجاريان مشاور رئيس جمهوري و عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت درخصوص اينكه چرا استراتژي «فشار از پايين، چانه زني در بالا» جواب نداد، گفت: از آنجايي كه ما مردم و جنبش اجتماعي برآمده از دوم خرداد كه پتانسيل قوي داشت را سازماندهي اساسي نكرديم. وي همچنين گفت: «فقط چانه زني كافي نيست كه آقاي X و آقاي Y بروند به يك اتاق دربسته صحبت كنند با «من بميرم» و «توبميري» يا ريش گرو بگذارند. اين حرف ها ديگر جوابگو نيست.»

يكشنبه ۲۸ ارديبهشت
• رئيس كل دادگستري استان تهران در پاسخ به اظهارات محسن آرمين نماينده مردم تهران درخصوص احضار موسوي خوئيني، اعلام كرد كه دادگستري با اقدام به احضار موسوي خوئيني هرگز قصد توهين به شخص و يا دستگاهي را نداشته است.
• عسگراولادي در هفتمين نامه خود به دبيركل جبهه مشاركت گفت: ما خيرخواهانه مي گوييم فضاي رقابت براي خدمت به مردم را تبديل به فضايي براي دخالت خارجي نكنيد. . . چرا به جاي استعفا كه خودتان هم مي دانيد مردم آن را عملي نمي دانند، از تشريك مساعي براي حل مشكلات مردم سخن نمي گوييد؟. . . بعيد است كه شما معتقد باشيد رسيدن به اهداف از راه هاي غيرقانوني و سخن گفتن با لحن تهديد و قهر و كناره گيري براي دور زدن قانون اساسي در جامعه ايران ميسر باشد، جز اينكه دشمنان را تحريك مي كند و مايه تاسف دوستان خواهد شد.
• هاشم آقاجري در اعتراض به غيرعلني بودن جلسه دادگاه خود از پاسخ به سوالات مطرح شده امتناع كرد. همچنين محسن آرمين نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درباره روند اين دادگاه گفت: از شروع تشكيل و رسيدگي به پرونده آقاجري، بازداشت وي و صدور حكم و تجديدنظر آن، همه با موازين و معيارهاي قانوني در تعارض است و كساني كه در اين پرونده نقش داشته اند عملكردشان قابل پيگيري قانوني است. وي اضافه كرد: ادامه اين روند فقط به پيچيده تر شدن موضوع كمك مي كند.

سه شنبه ۳۰ ارديبهشت
• مقام معظم رهبري با اشاره به توجيه مقامات آمريكايي براي حمله به عراق تحت عنوان كشف سلاح هاي كشتارجمعي تصريح كردند: اكنون اين سوال اساسي مطرح است كه سلاح هاي شيميايي و ديگر سلاح هاي پيشرفته را چه كساني در اختيار صدام قرارداده بودند و هدف آنها از دادن اين سلاح ها به رژيم صدام چه بود.
ايشان افزودند: به رغم هياهوي تبليغاتي استكبار، امت اسلامي روبه بيداري است و قوه قهريه هم موجب توقف اين حركت عظيم اسلامي نخواهد شد.
• محسن ميردامادي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد كه در مقابل انجام رفراندوم مقاومت خواهد شد. اگر بتوانيم لوايح را به رفراندوم بگذاريم تا مردم در مورد آنها نظر بدهند، راه حلي مطلوب و قانوني است اما اگر با همه تلاش ها در مقابل رفراندوم، مقاومت شود در اين صورت راهكار استعفا جدي خواهد شد. وي گفت كه درخصوص ارجاع لايحه به مجمع تشخيص مصلحت نظام به شدت در مجلس مخالفت وجود دارد بنابراين دو راه رفراندوم و استعفا باقي مي ماند.
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت
• رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام حمايت آمريكا از گروهك تروريستي منافقين در عراق را برخوردي دو گانه با پديده تروريسم دانست و تصريح كرد: اعضاي اين گروهك تروريستي هيچ تفاوتي با اعضاي القاعده ندارند. وي گفت: واشنگتن با حمايت از گروهك تروريستي منافقين، در برخورد با پديده تروريسم، رفتاري منافقانه اتخاذ كرده است.
• سخنگوي وزارت امور خارجه اظهارات اخير دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا مبني بر حضور عناصر القاعده در ايران را رد كرد و گفت: ايران با گروه افراطي و خشونت طلب القاعده هيچ سنخيتي ندارد و علاوه بر اين در برخورد با گروه هاي تروريستي از جمله القاعده بسيار جدي است. وي همچنين تاكيد كرد كه ايران هيچ برنامه اي براي مذاكره با آمريكا ندارد.
•بهزادنبوي نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اگر لوايح، خاصه لايحه اصلاح قانون انتخابات تصويب نشود، جمهوري اسلامي در اسم جمهوري اسلامي است و درواقع با مفهوم اين اسم فاصله دارد چون اگر در جمهوري اسلامي، رئيس جمهوري و مجلس كاره اي نباشند، آن نظام ديگر جمهوري اسلامي نيست.
•مهدي كروبي رئيس مجلس گفت كه همچنان درباره لوايح از طرق مختلف به رايزني ها ادامه مي دهد. وي همچنين در خصوص قرائت گزارش كميسيون اصل نود مجلس در رسيدگي به شكايت هاشم آقاجري اظهار داشت كه قرائت اين گزارش را به مصلحت نمي داند. وي تاكيد كرد كه مصلحت را فراتر از آيين نامه داخلي مجلس مي داند.
•سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري طي سخناني در جمع خبرنگاران در خصوص رد لوايح دولت از سوي شوراي نگهبان گفت: هنوز زود است كه نظر بدهيم. البته شوراي نگهبان نظري دارد كه اين بايد در مجلس بررسي شود اما بنده با رد هر دو لايحه مخالفم چون به نظرم آمد كه اين لوايح حداقل هايي است كه براي روند امور لازم است. ما نظارت جامعه و همه جانبه را قبول داريم ولي معتقديم نظارت به معناي قيوميت نيست. وي افزود: متاسفانه با يك نوع برداشتي كه من با آن موافق نيستم كه اين قدر اختيارات رئيس جمهوري را محدود كردند كه حتي در بعضي جاها، اختيار رئيس جمهوري از اختيارات يك شهروند عادي كمتر است و اين به هيچ وجه براي من قابل قبول نيست.
خاتمي اضافه كرد: معتقدم دوستان ما در شوراي نگهبان نه تنها تمام تصميم ها و استدلالات خود را براساس مسئوليت اجراي قانون اساسي براي رئيس جمهور، در لايحه قبلي مجلس در سال ۶۵ به كلي ناديده گرفتند. به نظرم، نظر صريح رهبري در اين زمينه نيز رعايت نشده است. البته من اين را جرم نمي دانم ولي از اين جهت مي گويم كه شوراي نگهبان خيلي مسايل را به خاطر اين تشخيص كه تلويحاً با نظر رهبري مخالف است، خلاف شرع مي داند در حالي كه اينجا تصريحاً نظر رهبري درباره اختيارات رئيس جمهوري و لزوم ضمانت اجراي آن وجود دارد.
وي همچنين تاكيد كرد كه با ارسال لوايح به مجمع تشخيص مصلحت نظام مخالف است و گفت: معتقدم بايد مسايل اين لايحه بين شوراي نگهبان و مجلس حل شود و بنده بنا به دلايلي كه دارم و آنها را نيز بيان خواهم كرد، معتقدم خيلي فايده ندارد اين لايحه به مجمع تشخيص مصلحت نظام برود و لازم هم نيست كه به مجمع برود. رئيس جمهوري در پاسخ به پرسشي درباره احتمال استعفايش گفت: اميدوارم اين اتفاق رخ ندهد اما چو فردا شود فكر فردا كنيم.

اقليت و اكثريت موافقند
استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي
004580.jpg
پرهيز نمايندگان مجلس از دخالت در امور جزيي و افزايش نقش احزاب وگروه هاي سياسي در انتخابات نخبه گرايي و كلان نگري مهم ترين دلايل تصويب اين طرح است
در سال هاي اخير چگونگي برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي به عنوان يكي از مباحث مورد اختلاف جناح ها، محافل سياسي، مراجع تصميم گيري و حتي گروه هاي مخالف داخلي و بيروني نظام بوده كه نتيجه آن، اغلب به جنجال و كشمكش هاي سياسي منتهي شده است.
چگونگي تأييد صلاحيت نامزدها، سن رأي دهندگان، نحوه اخذ آرا، بررسي نتايج انتخابات و تأييد اعتبارنامه نمايندگان از مهم ترين موارد اختلاف است كه سال ها ذهن سياسيون را به خود مشغول كرده ولي متأسفانه تاكنون نه تنها از تضادها كاسته نشده بلكه اخيراً طرح استاني شدن انتخابات مجلس نيز به آن افزوده شده است.
براساس اين طرح كه در جلسه روز چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي پس از ۳ ساعت بحث و اندكي تغييرات با اكثريت آرا به تصويب رسيدند و در ماه هاي گذشته نيز به موضوع مورد بحث بين جناح هاي سياسي تبديل شده، حوزه انتخابيه در انتخابات مجلس، محدوده جغرافيايي هر استان خواهد بود. به اين ترتيب كه داوطلبان نمايندگي بايد در يكي از شهرستان هاي استان نامزد شوند و فردي از ميان نامزدهاي هر شهرستان به عنوان نماينده استان به مجلس شوراي اسلامي راه مي يابد كه بتواند بالاترين رأي را در كل استان به دست بياورد.
پرهيز نمايندگان مجلس از دخالت در امور جزيي و اجرايي، افزايش نقش احزاب و گروه هاي سياسي در انتخابات، نخبه گرايي و كلان نگري از مهم ترين دلايل موافقان تصويب طرح استاني شدن انتخابات است.
مخالفان نيز تصويب نهايي اين طرح را موجب كاهش مشاركت عمومي مردم در انتخابات، گرفتن نشاط سياسي از جامعه، تشديد اختلافات بين شهرها، مناطق و قوميت ها عنوان كردند.
به اعتقاد جواد اطاعت، نماينده مردم داراب در مجلس كه يكي از طراحان «استاني شدن حوزه هاي انتخابيه» است، اجراي اين طرح مرزبندي هاي سياسي كشور را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
به گزارش ايرنا، وي درباره علت برخي مخالفت ها با اين طرح گفته است كه با وجود نظام انتخابات استاني، هر فردي، قادر به نماينده شدن نيست. وقتي كه يك فرد در يك استان رأي مي آورد، اگر چهره ملي نباشد، حداقل بايد چهره اي منطقه اي و فردي شناخته شده در سطح استان باشد و اين، سطح مجلس را به لحاظ كيفي ارتقا مي دهد.
اطاعت، برچيده شدن اختلافات محلي و قومي و قبيله اي را يكي ديگر از پيامدهاي اجراي اين مصوبه دانسته و افزوده است: اگر اين مصوبه به اجرا درآيد، رقابت هاي انتخاباتي كه در برخي مناطق، خشن و شديد است از بين خواهد رفت. به باور وي با توجه به اينكه اين طرح، سياسي نبوده و نمايندگاني از هر دو جناح، جزو موافقين و مخالفين آن هستند، اجراي اين طرح به وحدت جناح ها نيز خواهد انجاميد.
از سوي ديگر، «ميرطاهر موسوي» يكي ديگر از نمايندگان مجلس در گفت وگو با شبكه دو سيما با اشاره به افزايش چشمگير تعداد موافقان طرح استاني شدن انتخابات در شور دوم در مقايسه با شور نخست بررسي اين طرح گفته است كه استاني شدن انتخابات گامي مثبت در جهت ساماندهي و اداره هرچه بهتر امور كشور است. وي حركت مجلس به سوي انجام وظايف اصلي را از اهداف اصلي طرح استاني شدن انتخابات دانسته و افزوده است: تداخل وظايف مجلس و نمايندگان محلي در شوراهاي اسلامي، جامعه را دچار تعارض كرده است و انتخابات استاني توقف مشاركت، سرخوردگي و افسردگي در مشاركت را از بين مي برد. ضمن آنكه استاني شدن انتخابات از هزينه هاي دولت و تبليغات داوطلبان مي كاهد و آنها را از دادن وعده به اشخاص مختلف در قبال حمايت مالي مي رهاند.
در عين حال محمد كيانوش راد، نماينده مردم اهواز بر اين اعتقاد است كه چنانچه مصوبه اخير كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در خصوص استاني شدن انتخابات در مجلس هم تصويب شود، باز نقض غرض خواهد بود.
وي در گفت وگو با خبرنگار روزنامه الكترونيكي خانه ملت اظهار داشت: چنانچه به شوراهاي شهر قدرت كافي داده شود و شوراها بتوانند مسائل، مشكلات و معضلات مردم را رفع و رجوع نمايند، در آن صورت استاني شدن انتخابات جاي بررسي و پذيرش خواهد داشت، اما در شرايط فعلي استاني شدن انتخابات زود است و اگر هم مجلس آن را تصويب كند، بهتر است در پنج استان نمونه، آن را به صورت آزمايشي اجرا كنند و پس از آگاهي از معايب و محاسن آن، و رفع معايب مي توان آن را در سطح كشور اجرا كرد.
نماينده اهواز تأكيد كرد: در هر صورت جريانات سياسي چنانچه بخواهند دنبال معرفي شايسته ترين افراد باشند، باز هم به لحاظ آگاهي، نظر خود را به كسي معطوف مي دارند كه در آن حوزه، آراي بيشتري را مي تواند به دست آورد.
همچنين «حميدرضا ترقي» معتقد است كه در اين طرح با توجه به اصلاحاتي كه صورت گرفته، حقي از شهرستان هاي كوچك تضييع نخواهد شد. وي اميدوار است كه با استاني شدن انتخابات مجلس، نمايندگان منتخب از درگير كردن خود با مسائل ريز و پيش پا افتاده خودداري كنند و كلان نگري در بين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ايجاد شود.
وي با بررسي هايي كه در مصوبه مجلس انجام داده، مستندي براي رد اين طرح توسط شوراي نگهبان پيدا نكرده است.
از سوي ديگر مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي با استاني شدن انتخابات مخالف است و قانون فعلي انتخابات را مفيدتر از استاني شدن انتخابات مي داند.
وي همچنين در خصوص نوع مواجهه شوراي نگهبان با اين طرح گفته است: «طرح اوليه كه ما تصويب كرديم اشكالي ندارد و اعضاي شوراي نگهبان نيز گفته اند كه آن را تأييد خواهند كرد اما در مورد اصلاحيه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، اعضاي كميسيون معتقدند كه شوراي نگهبان به آن ايراد خواهند گرفت.

يادداشت جمعه
بي اعتنايي در مقابل سكوت
004565.jpg
محبوبه روزبه
دوم خرداد شش سال را پشت سر گذاشت و امروز در حالي وارد هفتمين سال خود مي شود كه ديگر از آن همه شور، ابراز احساسات عمومي و اميدواري به سرنوشت اصلاحات خبري نيست.
تحليلگران معتقدند جامعه امروز در بي تفاوتي نسبت به جنبش اصلاحات و سرنوشت آن به سر مي برد. حتي گروه هاي سياسي اي كه پرچم اين جنبش اجتماعي ـ سياسي را در دست گرفتند و وعده دادند كه از هيچ تلاشي براي تحقق مطالبات اصلاح طلبانه مردم دريغ نخواهند ورزيد، امروز نيز با بي تفاوتي نسبت به سالگرد دوم خرداد كه نقطه عطف تاريخ تحولات سياسي ـ اجتماعي ايران در سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي محسوب مي شود، برخورد كردند و حتي از انجام ابتدايي ترين حركت سياسي كه همان انتشار «بيانيه» است امتناع نمودند. از سياسيون خارج از حكومت گرفته تا نمايندگان مردم و حتي شهروندان عادي، همه معتقدند كه دوم خرداد به پايان عمر خود رسيده است. نمود بيروني اين تلقي در انتخابات شوراها متجلي شد به طوري كه ديگر سخنراني ها و صحبت هاي سياسيون اصلاح طلب نتوانست اين انگيزه و رغبت سياسي ـ اجتماعي را در هواداران اصلاحات ايجاد كند كه پاي صندوق هاي رأي، خواست و مطالبه خود را عرضه كنند.
هفتمين سال بروز و ظهور جنبش برخاسته از مطالبات توده هاي مختلف مردم در حالي آغاز مي شود كه كمتر كسي به تحقق وعده هاي اصلاحي اطمينان دارد. رئيس جمهوري پس از كسب آرايي غيرقابل باور، وعده داد كه تلاش خواهد كرد تا صداي مخالف هم شنيده شود، تلاش خواهد كرد كه قانون گريزي  جاي خود را به قانون مداري   دهد، تلاش خواهد كرد كه ديگر كسي به دليل «دگرانديشي» در مظان اتهام قرار نگيرد و تلاش خواهد كرد كه ايراني براي همه ايرانيان بسازد. اما امروز اصلاح طلبان معتقدند كه وعده ها تحقق نيافته است و در برخورد با موانع ناكام مانده است. بنابراين راه استعفا را پيشنهاد داده اند. اين موضوع دغدغه يكي دو ماه اخير مردم ايران نيست. دغدغه اي است كه حداقل از شهريور ۸۱ زماني كه خاتمي هنگام ارائه لوايح دوگانه خود از بي مهري هاي فراوان گلايه كرد و گفت كه در صورت رد اين لوايح كه با نگاه حداقلي تدوين شده اند، رياست جمهوري ديگر معنايي ندارد، در عرصه عمومي مطرح شده است و گرچه در ابتدا، همه انتظار داشتند كه خاتمي همچنان پابرجا باقي بماند و اجازه دهد كه مراحل قانوني اين لوايح سير طبيعي خود را طي كند اما اينك به نظر مي رسد كه حتي دغدغه ماندن يا نماندن خاتمي هم از ميان رفته است. جنبش دوم خرداد، شش سال پرواقعه و تنش را پشت سر گذاشته است كه مهم ترين آنها قتل تعدادي از دگرانديشان در سال ،۶۶ استيضاح عبدالله نوري و عطاءالله مهاجراني دو وزير منتخب اصلي رئيس جمهور، حمله به كوي دانشگاه هاي تهران و تبريز، ترور سعيد حجاريان تئوري پرداز جريان اصلاحات، بازداشت عباس عبدي و هاشم آقاجري چهره هاي شاخص دو حزب موثر در جبهه دوم خرداد، بازداشت و احضار پي درپي روزنامه نگاران است و فراوان چالش هاي ديگري كه تازه ترين و خبرسازترين آن، رد لوايح دوگانه خاتمي است. مردم از تمام اين بحران ها و چالش آفريني ها با اين تصور عبور كردند كه براي پيشبرد هر حركت اصلاحي، بايد هزينه پرداخت و ظرفيت پرداخت اين هزينه را بالا برد. اما اينك در آستانه هفتمين سال، پرداخت هزينه براي اصلاحات چنان سير صعودي يافته كه ديگر كسي نمي تواند به خود اين اجازه را دهد كه ديگران را به تحقق اصلاحات اميدوار سازد. به نظر مي رسد همچنان كه خاتمي سكوت اختيار كرده است، مردم هم در قبال وي و سرنوشت اصلاحات سكوت و گاه بي اعتنايي اختيار كرده اند.

وزير اطلاعات در پاسخ به اتهامات مقامات آمريكايي:
اعضاي القاعده را هرجا ببينيم دستگير مي كنيم
من متقابلاً مي گويم هم اكنون بسياري از اعضاي القاعده در آمريكا هستند
عامل جنايت حرم امام رضا(ع) در اختيار آمريكا است و ما از آنها مي خواهيم اين جاني را تحويل دهند
وزير اطلاعات حضور القاعده در ايران را تكذيب كرد. وزير اطلاعات ضمن رد اتهامات آمريكا در مورد حضور اعضاي القاعده در ايران گفت: اين اتهامات مصرف داخلي دارد و ما تسليم شانتاژها نمي شويم.
004570.jpg

«علي يونسي» چهارشنبه شب در پايان ديدار خود از تبريز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اتهامات آمريكا تكراري است، آنها ما را به چيزي متهم مي كنند كه خود ما قبل از جنگ عليه طالبان با آنها درگير بوديم.
وزير اطلاعات تاكيد كرد، آمريكا ضعف اطلاعاتي خود را به حساب ديگران نگذارد. ما اعضاي القاعده را هر جا مشاهده كنيم، دستگير مي كنيم.
يونسي گفت، «امروز كه افغانستان به طور كامل در اختيار آمريكا است و پاكستان با آنها همكاري دارد، چرا دنبال بهانه مي گردند، اعتراف كنند كه نمي توانند.»
وي اظهار داشت: مرزهاي جمهوري اسلامي ايران به طور كامل تحت كنترل است. اما ممكن است تروريست و يا قاچاق چياني نفوذ كنند كه ما به محض مشاهده، آنها را دستگير مي كنيم و اين دليل بر همكاري نمي شود. وزير اطلاعات گفت: من متقابلاً مي گويم هم اكنون بسياري از اعضاي القاعده در آمريكا حضور دارند. يونسي گفت: آمريكا در برخورد با منافقين دچار چالش جدي شده است. از يك سو آنها را تروريست مي نامد و از سوي ديگر با آنها مماشات مي كند.
وي گفت: تسليم سران منافقين يكي از مطالبات جدي ما از آمريكاست. عامل جنايت حرم مطهر امام رضا(ع) در اختيار آمريكاست و ما از آنها مي خواهيم (آمريكاييان) اين جاني را تحويل دهند.
وزير اطلاعات كه چهارشنبه از «ناميك عباس اف» همتاي آذربايجاني خود در تبريز استقبال كرد در مورد همكاري امنيتي دو كشور گفت: با تقويت همكاري هاي دوجانبه در سال هاي اخير سوءظن هاي گذشته در مناسبات دو كشور از ميان رفته و اعتمادسازي جايگزين آن شده است. به گفته يونسي ديدارهاي متقابل مقام هاي امنيتي دو كشور منجر به امضاي چندين قرارداد و تفاهم نامه همكاري هاي امنيتي شده كه هم اكنون در حال اجراي اين قراردادها هستيم. وزير اطلاعات در مورد ديدار «ناميك عباس اف» وزير امنيت ملي جمهوري آذربايجان از ايران ابراز اميدواري كرد كه اين ديدار به توسعه هرچه بيشتر همكاري هاي دوجانبه در تمامي زمينه هاي سياسي، امنيتي، اقتصادي و فرهنگي منجر شود.
به گفته وي جمهوري آذربايجان و ايران در چارچوب همكاري هاي امنيتي نماينده رسمي در پايتخت هاي يكديگر مستقر كرده اند. وزير اطلاعات در سفر يك روزه خود به تبريز علاوه بر استقبال از «ناميك عباس اف» همتاي آذربايجاني خود در جلسه شوراي تامين استان آذربايجان هم شركت كرد.

گزارش روزنامه القبس از كشف مزارشهيد محمدباقر صدر
انگشتري كه نام پيامبر(ص) بر آن حك شده بود نشانه شناسايي مزار شد
القبس هفته گذشته از كشف مزار شهيد محمدباقر صدر و خواهرش بنت الهدي خبر داد. به گزارش اين نشريه، مرد گوركني كه با تهديد و ارعاب نيروهاي امنيتي حزب بعث بدن صدر را دفن كرده بارها مورد آزار و شكنجه قرار گرفته است. هدف ماموران امنيتي صدام اين بوده كه بفهمند آيا او محل دفن سيد محمدباقر صدر را افشا كرده است يا نه. ظاهراً در يكي از شب هاي آوريل سال ۱۹۸۱ ماموران امنيتي نيمه شب به در خانه او آمده و براي دفن يك جنازه او را با خود بردند. وقتي مرد گوركن متوجه شد كه اين جنازه متعلق به صدر است از او خواستند برگه اي را امضا كند مبني بر اين كه اگر محل اين گور افشا شود وي مسئول آن است.
در جريان جنگ ايران و عراق اين مرد عراقي براي خدمت احتياط فراخوانده شد. وي از ترس اين كه در جنگ كشته شود و محل گور صدر براي هميشه مخفي بماند دو نفر از معتمدان خود را به حرم حضرت علي (ع) برده و آنها را قسم داده كه راز سربه مهر او را افشا نكنند. وي سپس اين دو مرد را شبانه به محل دفن برده و گور محمدباقر صدر را به آنها نشان داده است. مرد گوركن براي اين كه خطايي در شناسايي آتي گور صدر رخ ندهد هنگام دفن انگشتر او را از انگشتش به در آورده و به عنوان يك نشانه براي قبر در گوشه كفن پيچيده است. به گزارش القبس، مرد گوركن مدعي است سال ۱۹۹۰ و در اوج شورش مردم عليه صدام حسين وي و همان دو نفر محل گور را به چند متر آن طرف تر تغيير دادند. زيرا از آن نگران بودند كه ماموران امنيتي حزب دولت، گور محمدباقر صدر را به كلي ويران كنند. وي گفته است ماموران پس از سركوب قيام جنوب عراق در سال ۱۹۹۱ گور صدر را ويران كردند ولي اطلاع نداشتند كه محل دفن چندي پيش تغيير كرده است. در حال حاضر همان انگشتر كه نام محمد(ص) بر نگين آن حك شده است و شهيد محمد باقر صدر هميشه آن را در انگشت كوچك خود مي كرد به عنوان يك نشانه شناسايي محل دفن اين مرجع تقليد را مورد تاييد قرار مي دهد. ظاهراً باقيمانده بدن صدر به محل جديدي انتقال يافته و انگشتري تحويل پسر وي جعفر صدر شده كه در قم ساكن است.
متن كامل اين گزارش را روز يكشنبه در صفحه ۱۴ روزنامه همشهري بخوانيد.

كاريكاتور
كاريكاتور كيارش زندي
004575.jpg
كاريكاتور كيارش زندي

ايران
ادبيات
اقتصاد
جامعه
زمين
شهر
عكس
علم
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جامعه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  علم  |
|  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |