جمعه ۲ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۵۷
تابستان خاموشي برق نداريم
004505.jpg
معاون وزير نيرو در امور برق گفت با بهبود ذخيره انرژي برق در شبكه سراسري برق كشور، تابستان امسال خاموشي برنامه ريزي شده برق نخواهيم داشت.
محمد احمديان در مصاحبه با خبرنگار گروه اقتصادي واحد مركزي خبر حداكثر مصرف در شبكه سراسري برق كشور را در تابستان امسال ۲۶ هزار و چهارصد مگاوات پيش بيني كرد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هفت درصد بيشتر خواهد بود.
وي با بيان اينكه ميزان ذخيره شبكه برق كشور در تابستان سال گذشته ۵/۳ درصد بود گفت با تلاش كاركنان صنعت برق و افزايش ظرفيت و بازده نيروگاه ها، ميزان ذخيره برق كشور در تابستان امسال به شش درصد و تابستان سال آينده به هفت درصد خواهد رسيد. احمديان متوسط زمان خاموشي برق هر مشترك را در روز سه دقيقه و ۵۸ ثانيه اعلام كرد و افزود با بهبود ذخيره توليد و بهينه سازي شبكه هاي توزيع و فوق توزيع، اين ميزان تا دو سال آينده به هدف پيش بيني شده برنامه سوم كه حدود سه دقيقه است كاهش مي يابد.
مديرعامل شركت توانير در عين حال با اشاره به برابري ظرفيت توليد در نيروگاه ها با ميزان اوج مصرف در فصل گرماي خرداد تا شهريور از هموطنان خواست با صرفه جويي در مصرف برق و استفاده نكردن از وسايل برقي پرمصرف در ساعات اوج بار كه از نيم ساعت پيش از غروب آفتاب آغاز مي شود و تا دو ساعت پس از آن ادامه دارد اين امكان را فراهم كنند تا شبكه سراسري دچار كمبود احتمالي برق نشود.
معاون وزير نيرو درباره تغييرات نرخ تعرفه هاي برق در سال جاري گفت امسال قيمت برق مصرفي اكثريت قاطع مشتركان شامل همه مشتركان خانگي، صنعتي، كشاورزي و مشتركان فعال در بخش هاي علمي و آموزشي نسبت به سال پيش حدود ده درصد افزايش يافته است.
وي تصريح كرد مشتركان خانگي در مناطق عادي نيز كه كمتر از ۲۰۰ كيلووات ساعت در ماه برق مصرف كنند، افزايش تعرفه آنها ده درصد و مازاد مصرف آنان بيش از ده درصد افزايش يافته است بنابراين به مشتركان توصيه مي شود براي كاهش هزينه هاي خود الگوي مصرف برق را رعايت كنند.
وي در عين حال افزود از دو سال پيش روند وضع تعرفه ها، حمايت از بخش هاي توليدي بوده است.
مديرعامل توانير با اشاره به هزينه هاي بالاي توليد برق گفت هم اكنون علاوه بر يارانه اي كه در فرآيند توليد، انتقال و توزيع برق هزينه مي شود به ازاي توليد هر كيلووات ساعت برق ۱۲۰ تا ۱۴۰ ريال نيز يارانه براي سوخت نيروگاه ها پرداخت مي شود لذا هرگونه صرفه جويي در مصرف برق موجب حفظ منابع ملي و محيط زيست خواهد شد.
معاون وزير نيرو با بيان اينكه با اضافه شدن ۶۸۰ هزار مشترك جديد شمار مشتركان برق كشور از مرز ۱۶ ميليون گذشته است درباره تركيب مشتركان برق گفت از اين تعداد ۳/۱۴ ميليون مشترك خانگي، دو ميليون مشترك تجاري، ۵۶۰ هزار مشترك عمومي، ۹۸ هزار مشترك صنعتي و ۹۳ هزار مشترك كشاورزي است كه سال گذشته با ۳/۸ درصد افزايش در مقايسه با سال ۸۰ بيش از ۵/۱۰۵ ميليارد كيلووات ساعت انرژي برق به آنها فروخته شد. احمديان سهم مصرف مشتركان بخش خانگي، صنعتي، كشاورزي، عمومي، تجاري و روشنايي معابر را در سال گذشته به ترتيب ۵/،۳۳ ۴/،۳۲ ۴/،۱۲ ۸/،۱۱ ۶/۶ و
۲/۳ درصد اعلام كرد و افزود مقايسه آمارها نشان مي دهد كه خوشبختانه سهم بخش خانگي و عمومي در مصرف برق كاهش و سهم مشتركان بخش كشاورزي و صنعتي افزايش داشته است.

برگزاري نخستين اجلاس هيأت عمومي سازمان نظام مهندسي
004510.jpg
نخستين اجلاس هيأت عمومي سازمان نظام مهندسي معدن ديروز با حضور وزير صنايع و معادن، مقامات عالي رتبه وزارت صنايع و معادن، اعضاي هيأت مديره سازمان نظام مهندسي معدن و كارشناسان اين بخش در دانشگاه امير كبير تهران برگزار شد.
وزير صنايع و معادن در اين اجلاس درباره افزايش ميزان استخراج مواد معدني گفت: استخراج مواد معدني در سال هاي گذشته نسبت به سال هاي نخست انقلاب رشد چشمگيري داشته است.
اسحاق جهانگيري اضافه كرد: ميزان توليد فولاد از ۵۰۰ هزار تن در اوايل انقلاب به حدود هفت ميليون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۸۱ رسيد و پيش بيني مي شود در سال جاري به ۱۰ ميليون تن برسد.
به گفته وي، ميزان توليد سيمان نيز از ۱۰ ميليون تن در سال هاي نخست انقلاب به ۲۹ ميليون تن در سال ۸۱ رسيد.
جهانگيري با تاكيد بر ضرورت توسعه سرمايه گذاري در بخش معدن كشور گفت: توسعه بخش معدن در هيچ كشوري تنها با تكيه بر منابع سرمايه گذاري داخلي انجام نمي گيرد و سرمايه گذاري در اين بخش بايد به صورت مشاركتي و با همكاري شركت هاي بين المللي انجام شود.
وي ادامه داد: شركت هاي بين المللي دنيا كه در بخش معدن فعاليت مي كنند در سال ۲۰۰۱ ميلادي حدود ۲۱ ميليارد تن مواد معدني به ارزش بيش از ۴۰۰ ميليارد دلار استحصال كردند.
وزير صنايع و معادن با اشاره به پرمخاطره بودن سرمايه گذاري در بخش معدن گفت: سرمايه گذاري در اين بخش به ويژه در قسمت اكتشافات بسيار پرمخاطره است و در دنيا با توجه به حمايتي كه از اين بخش مي شود سهام شركت هاي اكتشافي از طريق بورس به فروش مي رسد.
جهانگيري اظهار داشت: اگر بورسي راه اندازي شود كه پروانه هاي بهره برداري از معادن با قيمتي متعارف در آن خريد و فروش شود، مي توان تا حدودي اين مشكل را برطرف كرد. وي با اشاره به تاسيس صندوق بيمه معدني به منظور پوشش دادن ريسك (خطرپذيري) عمليات اكتشافات گفت: اختصاص بخشي از بودجه دولت در قالب وام بلاعوض به موارد اكتشاف علمي كه به نتيجه مطلوب نرسيده اند، راهكاري مناسب براي حمايت از عمليات اكتشاف و ريسك بالاي آن است.
جهانگيري با تاكيد بر لزوم برطرف كردن موانع ساختاري و زيربنايي در بخش معدن، حضور بخش خصوصي را در اين بخش ضروري دانست و به عنوان اصلي ترين محور توسعه و ارتقاي كيفي كار برشمرد.
مديركل نظارت و ايمني معادن در ادامه اجلاس با اشاره به ارقام پيش بيني شده براي استخراج مواد معدني در برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي گفت: طبق ارقام پيش بيني شده در پايان برنامه سوم بايد سالانه ۱۴۶ ميليون تن مواد معدني استخراج شود.
شمس الدين سياسي راد تصريح كرد: از اين ميزان ۸۲ ميليون تن به مواد معدني غيرفلزي و بقيه آن به استخراج مواد فلزي اختصاص داده شده است.
وي افزود: ميزان استخراج مواد معدني در سال ۸۱ حدود ۱۳۰ ميليون تن بود و پيش بيني مي شود امسال به حدود ۱۳۸ ميليون تن برسد.
سياسي راد با تاكيد بر رعايت شرايط ايمني و بهداشتي در عمليات اكتشاف و استخراج مواد معدني گفت: در كشورهاي پيشرفته به ازاي توليد ۲۵ ميليون تن مواد معدني حداكثر يك نفر كشته مي شود.
به گفته وي، آمار نشان مي دهد در ايران در سال ۸۰ به ازاي هر دو ميليون و ۵۰۰ هزار تن مواد معدني يك نفر كشته و سال ۸۱ به ازاي هر سه ميليون و ۶۰۰ هزار تن مواد معدني يك نفر كشته شده است.
وي ارتقاي فناوري و توان كارشناسي نيروي انساني در اين بخش را مهم ترين عامل افزايش استخراج از معادن و كاهش خطرات جانبي ناشي از عمليات استخراج دانست.

سرانه مصرف شير در كشور كمتر از ۸۰ ليتر است
مديرعامل صنايع شير ايران گفت: سرانه مصرف شير در كشور كمتر از ۸۰ ليتر مي باشد كه اين رقم كمتر از يك سوم سرانه جهاني است. وي سرانه جهاني مصرف شير را ۳۰۰ ليتر عنوان كرد.
«مصطفي ياسايي» ديروز در جمع دانش آموزان و فرهنگيان دزفول با اعلام اين مطلب افزود: اگر خواهان نسلي سالم، شاداب و بانشاط هستيم بايد در الگوي تغذيه، اصلاحاتي اساسي انجام دهيم.
وي افزود: لازم است بخشي از يارانه هاي مربوط به روغن، قند و شكر به سمت محصولات لبني سوق داده شود كه در اين زمينه وزارت بهداشت و درمان اقداماتي انجام داده است. مديرعامل صنايع شير ايران همچنين گفت: اكنون بسياري از بيماري هاي قلبي عروقي و استخواني معلول نبود الگوي مناسب غذايي است. وي افزود: در حال حاضر صنايع شير ايران در زمينه مختلف لبني از جمله پنير و شير خشك به مرز خودكفايي رسيده و مي تواند پاسخگوي نياز جامعه باشد.
مهندس ياسايي همچنين يادآور شد: ما مي توانيم با ارائه يك الگوي مناسب غذايي به جامعه، جلوي بسياري از هزينه هاي درماني و پزشكي را بگيريم.

۱۶ درصد حمل و نقل ريلي است
معاون وزير راه و ترابري گفت: در چهار دهه گذشته توجه لازم به توسعه حمل و نقل ريلي كشور نشده است.
محمد سعيدنژاد در مراسم بازگشايي كارخانجات بازسازي شده «تراورس بتوني» افزود: از سرمايه گذاري به عمل آمده در اين بخش استفاده لازم نشده است و پايين بودن بازدهي و كارآيي در اين بخش عمده مشكل در زمينه بهره وري از اين سرمايه گذاري به شمار مي رود.
وي تصريح كرد: هم اكنون وضعيت ناوگان ريلي كشور با حدود ۲۰ تا ۳۰ سال قدمت، فرسوده و قديمي بوده و نيازمند بازسازي است.
سعيدنژاد گفت: توسعه بخش خصوصي در كنار بخش دولتي، زمينه بهره وري و توليد ملي بيشتر را فراهم خواهد كرد. مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران افزود: شبكه ريلي كشور قبل از انقلاب چهار هزار و ۳۰۰ كيلومتر بود كه اكنون به هفت هزار و ۲۰۰ كيلومتر افزايش يافته است.
سعيدنژاد خاطرنشان كرد: هم اكنون ۱۶ درصد حمل و نقل كشور از طريق راه آهن انجام مي شود.
مديرعامل شركت تهيه، توليد تراورس و روسازي خطوط راه آهن نيز در اين مراسم گفت: سال گذشته ۵۸۰ كيلومتر عمليات نوسازي و بازسازي خطوط ريلي در كشور انجام شد كه نسبت به سال قبل از آن ۲۱ درصد افزايش عملكرد داشته است.
سيد اسماعيل موسوي افزود: همچنين پارسال ۳۵۰ هزار عدد تراورس بتوني در كارخانجات كرج و ۲۶۶ هزار عدد در كارخانجات انديمشك توليد شد كه نسبت به سال قبل از آن ۲۰ درصد افزايش نشان مي دهد.
وي اظهار داشت: تاكنون از مجموع ۶۰۰ كيلومتر عمليات روسازي محور ترانزيتي «بافق به مشهد» ۲۰۰ كيلومتر آن انجام شده و اجراي مابقي تا نيمه نخست سال ۸۳ پايان خواهد يافت.
موسوي، هزينه بازسازي و راه اندازي خط توليد اين كارخانجات را بالغ بر دو ميليارد ريال ذكر كرد.

وزير تعاون:
تعاوني ها مكمل بخش خصوصي و دولتي اند
وزير تعاون گفت: اقتصاد تعاوني در هيچ جاي دنيا معارض دو بخش خصوصي و دولتي نيست، بلكه مكمل آنها است. محمد صوفي وزير تعاون روز گذشته در گردهمايي مديران كل ستادي و استاني وزارت تعاون در شيراز گفت: تعاوني ها با سرمايه اندك خود و با كمك دولت مي توانند در ايجاد اشتغال موثر باشند.
وي ظرفيت و قابليت هاي بخش تعاون را در كشور گسترده خواند و خواستار رفع موانع فعاليت ها در اين بخش و نگرشي واقع بينانه نسبت به آن شد.
صوفي با اشاره به نقش تعاون در گسترش عدالت اجتماعي گفت: عمده ترين مشكل بخش تعاون در كشور توجه نكردن به جايگاه ارزشمند اين بخش بر اساس قانون اساسي است. وي خاطرنشان كرد: جامعه نيز هنوز نقش تعاون را نمي شناسد در حالي كه عمده ترين مشكلات كشور مانند بيكاري و اختلاف طبقاتي با گسترش تعاوني ها برطرف مي شوند.

بانك جهاني به اقشار آسيب پذير ايران كمك مي كند
معاون خاورميانه و شمال آفريقاي بانك جهاني از آمادگي اين بانك براي همكاري با ايران در جهت تقويت تشكل هاي غيردولتي و توانمندسازي اقشار آسيب پذير خبر داد.
«بسام رمضان» در نشست نمايندگان تشكل هاي غيردولتي در استانداري خراسان افزود: آشنايي با نوع فعاليت تشكل هاي مردمي را بايد لازمه تحقق اين همكاري ها دانست.
وي در ادامه گفت: آشنايي كامل با گردش مالي و صندوق تامين بودجه اين تشكل ها بسيار حايز اهميت است.
معاون سياسي و اجتماعي استانداري خراسان نيز در اين نشست گفت: براساس ماده ۱۸۲ برنامه سوم توسعه دولت ايران، تقويت كمي و كيفي تشكل هاي غيردولتي مورد توجه دولت است.
«هادي پژوهش جهرمي» ضمن استقبال از برنامه بانك جهاني در اين خصوص تاكيد كرد: استان خراسان متقابلاً آمادگي هر گونه همكاري در خصوص آشنايي با نحوه عملكرد و نوع فعاليت تشكل هاي غيردولتي را با آن بانك دارد. وي اظهار اميدواري كرد: نتيجه سفر اين هيات در جهت آشنايي با تشكل هاي غيردولتي در خراسان و نيز مبارزه با فقر موثر باشد.
طبق برنامه نماينده بانك جهاني طي اقامت دو روزه در مشهد ضمن بازديد از روستاهاي اطراف و مناطق حاشيه اي در جلسه شوراي اسلامي شهر مشهد شركت خواهد كرد.
وي همچنين در نشست مشترك با نمايندگان مالي تشكل هاي غيردولتي جهت بررسي وضعيت پروژه هاي آنها شركت خواهد كرد.

تحليل بازار
افزايش بهاي سبد نفت اوپك
خبرگزاري اوپك به نقل از دبيرخانه اين سازمان اعلام كرد، بهاي سبد نفت خام اوپك با افزايش ۵۴ سنت از بشكه اي ۲۶ دلار و ۱۰ سنت در روز سه شنبه به ۲۶ دلار و ۶۴ سنت در روز گذشته رسيد.
به گزارش رويترز از لندن، سازمان كشورهاي صادركننده نفت اوپك بر اساس ساز و كار كنترل بهاي نفت خود حداقل بهاي نفت اين سازمان را ۲۲ و حداكثر ۲۸ دلار در هر بشكه تعيين كرده است.

سارز بحران بيكاري چين را تشديد كرده است
دولت چين اعتراف كرد كه شيوع سارز در چين بحران بيكاري را كه يكي از معضلات جدي اين كشور مي باشد، تشديد كرده است. روزنامه «چاينا ديلي» چاپ پكن روز پنج شنبه در گزارشي نوشت: دولت مركزي چين از دولت هاي محلي سطوح مختلف خواسته است كه با اتخاذ تدابير فوري براي مهار سارز و ايجاد شغل، نرخ بيكاري را تا زير ۵/۴ درصد كنترل كنند. دولت چين همچنين با صدور بخشنامه اي اعلام كرد كه وضعيت اشتغال در چين به مراتب بدتر شده است. در اين بخشنامه آمده است كه عوامل متعدد از جمله شيوع سارز توسعه اقتصادي اين كشور را با مشكل مواجه كرده و تأثيرات و نامساعدي بر روند اشتغال زايي در كشور داشته است.
اين بخشنامه از دولت هاي محلي خواسته است كه ضمن اتخاذ تدابير لازم و مساعدت به بيكاران، از بروز عواملي كه ثبات اجتماعي را مختل مي كند، جلوگيري به عمل آورند. جديدترين آمار رسمي بيانگر آن است كه تا پايان ماه مارس امسال ۶ ميليون و ۶۵۰ هزار شهروند چيني در فهرست بيكاران ثبت شده اند كه اين رقم ۶۵۰ هزار نفر بيشتر از دوره مشابه سال گذشته ميلادي است. «چاينا ديلي» همچنين نوشت: شمار بيكاران در ماه هاي آينده با توجه به تأثيرات منفي سارز بر صنايع گردشگري، حمل و نقل، خرده فروشي و هواپيمايي افزايش خواهد يافت.
اين روزنامه بر اساس آمار رسمي رشد اقتصادي چين را در سال جاري ميلادي حدود ۶ درصد اعلام كرده و افزوده است كه دولت تلاش مي كند تا هفت ميليون شغل در سال ۲۰۰۳ ايجاد كند. اين در حالي است كه رشد اقتصادي چين در سال جاري ميلادي ۵/۶ درصد برآورد شده بود و دولت قصد داشت ۹ ميليون و ۵۰۰ هزار شغل براي بيكاران فراهم آورد. پيش بيني مي شود ۲۳ ميليون كارگر در شهرهاي چين ظرف سه تا چهار سال آينده به دنبال شغل باشند كه از اين ميان فقط ۹ ميليون نفر فرصت شغلي خواهند داشت.
004515.jpg

اولتيماتوم مظاهري به موسسات دولتي
وزير امور اقتصادي و دارايي تأكيد كرد: مجامع عمومي سالانه شركت ها و موسسات دولتي براي بررسي تراز سال ۱۳۸۱ بايد در مهلت قانوني برگزار شود. در بخشنامه اي كه از سوي طهماسب مظاهري وزير امور اقتصادي و دارايي به تمام شركت ها، موسسات و سازمان هاي دولتي ابلاغ شد، آمده است: مهلت مقرر در تبصره ۳ ماده (۱۳۲) قانون محاسبات عمومي براي ارائه صورت هاي مالي منتهي به ۲۹/۱۲/،۱۳۸۱ تمديد نخواهد شد و پيگيري دريافت به موقع گزارش هاي حسابرس و بازرس قانوني برعهده هيأت مديره و يا هيأت عامل شركت ها، موسسات و سازمان ها است.

تخريب ۵۰ واحد
از منازل شهر قدس
ساعت دو و نيم بامداد ديروز، تعداد زيادي از نيروهاي شهرداري شهر قدس، از توابع شهريار اقدام به تخريب حدود ۵۰ واحد از منازل مسكوني مردم كردند. به گزارش خبرنگار ما، اين افراد، كه با استفاده از بلدوزر و كاميون براي تخريب اين خانه ها از سوي شهرداري منطقه مجوز داشتند، بدون توجه به اينكه مردم در خواب هستند، اقدام به تخريب خانه ها كردند.
اين گزارش مي افزايد: در درگيري هاي به وجود آمده بين مردم و نيروهاي شهرداري انگشت جواني از اهالي محل قطع شده و تعداد ديگري نيز زخمي شدند.
اين در حالي بود كه تعداد زيادي از اين خانه ها پيش از شروع سال جديد ساخته شده بود و برخي از مردم نيز گفتند كه در ده روز گذشته كه در حال ساخت وساز اين خانه ها بودند، بارها نيروهاي شهرداري به آنها مراجعه كرده اند و اظهار كرده بودند كه تا ده روز ساخت وساز آزاد است و اگر كسي پس از اين تاريخ اقدام به ساخت وساز كند، سازه اش تخريب خواهد شد. به گفته يك شاهد عيني تا ساعت سه بعدازظهر ديروز در شهرداري شهر قدس تجمع مردم معترض ادامه داشته اما ماموران شهرداري از آنها مي خواستند كه بايد در ساعت اداري مراجعه كنند. اين در حالي بوده كه در ساعت ۵/۲ بامداد اقدام به تخريب منازل كردند. مدت ها است كه در منطقه شهر قدس و شهريار ساخت وسازهاي غيرقانوني و بدون مجوز به صورت گسترده رواج دارد و هنوز راه حلي براي اين كار سنجيده نشده است.

نگاه به جهان
گزارش يك شركت مشاوره آمريكا از اوضاع جهاني نفت
يك شركت مشاوره اي نفتي در آمريكا به تازگي اقدام به انتشار گزارشي درباره وضعيت عرضه و تقاضا در بازار جهاني نفت كرده است. اين گزارش كه تحت عنوان «بازگشايي منابع بالادستي نفت و گاز طبيعي به روي سرمايه گذاران خارجي، ديدگاه ها و اقدامات ايران، عراق، كويت و عربستان سعودي» است، توسط شركت «اينترنشنال پتروليوم اينترپرايز» (آي. پي. اي) در ايالت ويرجينيا تهيه شده است. مشكلات فزاينده اي كه بين توليدكنندگان، مصرف كنندگان و شركت هاي نفتي وجود دارد، كارشناسان اين شركت مشاوره اي را واداشت تا با انجام مطالعه اي ضمن تشريح ابعاد مختلف اين مشكلات، به بررسي تجربيات يك دهه گذشته چهار كشور ايران، عراق، كويت و عربستان سعودي در حل اين مسائل بپردازند.
در اين گزارش، به برخي برآوردها اشاره شده كه بر اساس آنها ميزان تقاضاي نفت كه در سال ۲۰۰۲ در حدود ۶/۶۶ ميليون بشكه در روز بود، در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ به ترتيب به ۹۶ و ۱۱۵ ميليون بشكه در روز خواهد رسيد. اين گزارش مي افزايد: در حالي كه مصرف جهاني نفت رو به افزايش است، اكثر توليدكنندگان عمده نفتي با اعمال سياست درهاي بسته عملا به شركت هاي خارجي امكان حضور در عمليات توسعه منابع نفت و گاز را نمي دهند.
سياست درهاي بسته نه فقط از سوي بسياري از اعضاي اوپك بلكه توسط برخي توليدكنندگان غيراوپك نظير مكزيك نيز دنبال مي شود. اين سياست در كنار عوامل ديگري نظير تحريم هاي آمريكا و سازمان ملل عليه برخي توليدكنندگان نفتي موجب شده است كه شركت هاي خارجي در سه دهه گذشته نتوانند در اكتشاف و توليد نفت منطقه اي نظير خليج فارس حضور قابل توجهي داشته باشند.
در اين مطالعه آمده است: انتظار مي رود برخي توليدكنندگان كنوني نفت نظير مالزي و اندونزي تا پيش از سال ۲۰۱۰ به مصرف كننده تبديل شوند. علاوه بر اين، مشكلات گوناگون سياسي در منطقه خزر و نيز برخي كشورهاي آفريقايي نظير نيجريه شرايط دشوارتري براي بازار نفت فراهم مي آورد. اين گزارش نتيجه مي گيرد كه در چنين شرايطي اهميت توليدات نفتي ايران، عراق، كويت و عربستان سعودي بيشتر خواهد شد به طوري كه انتظار مي رود اين چهار كشور كه هم اكنون ۲۳ درصد از توليد جهاني نفت را بر عهده دارند تا سال ۲۰۲۰ رقمي در حدود ۳۱ درصد از توليدات نفت را از آن خود كنند.
بر اساس اين گزارش، اين چهار كشور بايد توليد خود را افزايش داده تا هم قادر به عرضه نفت كافي در بازارهاي جهاني بوده و هم بتوانند جوابگوي نيازهاي سياسي و اقتصادي جمعيت جوان خود باشند. تهيه كنندگان اين گزارش تجربيات و ابتكارهاي چهار كشور ايران، عراق، كويت و عربستان سعودي را در زمينه جلب همكاري شركت هاي نفتي خارجي به طور موردي تحت مطالعه قرار داده اند.
در بخش مربوط به ايران نظام «بيع متقابل» به عنوان يكي از ابتكار عمل هاي موفقيت آميز دولت در جلب همكاري هاي شركت هاي خارجي مورد بررسي قرار گرفته است. اين گزارش ۲۰۰ صفحه اي حاصل ۱۴ ماه بررسي و مطالعه كارشناسان با سابقه شركت آي.پي.اي بوده كه از طريق آدرس الكترونيكي اين شركت به فروش مي رسد.

شاخص
بازار بورس آمريكا
شاخص بازار بورس نيويورك در آمريكا سي صدم درصد افزايش داشت و به مجموع ۴۳/۸۵۱۶ واحد رسيد. به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان، شاخص بازار بورس نزدك در آمريكا ديروز هشت صدم درصد كاهش نشان داد و به مجموع ۸۶/۱۴۸۹ واحد رسيد.
همين گزارش حاكي است، شاخص بازار بورس اس اندپي در نيويورك ديروز چهل صدم درصد افزايش داشت و به مجموع ۴۲/۹۲۳ واحد رسيد.

هشدار درباره
ركود اقتصادي در منطقه يورو
در صورتي كه پول واحد يورو بار ديگر به دوره ارزش بالاي خود در اواسط دهه نود برسد، اقتصاد ۱۲ كشور عضو منطقه يورو احتمالاً با ركود مواجه خواهد شد.
روزنامه فايننشال تايمز در شماره ديروز خود اين خبر را به نقل از گزارش موسسه ملي تحقيقات اجتماعي و اقتصادي انگليس اعلام كرد مطالعات اين موسسه نشان داده است در صورتي كه ارزش پول يورو ۲۰ درصد ديگر افزايش يابد، احتمال زيادي وجود دارد كه نرخ متوسط تورم در منطقه يورو، به زير صفر برسد كه اين امر روند ضدتورمي و كندشدن فعاليت هاي اقتصادي را در برخواهد داشت.
اين موسسه در گزارش خود افزوده است افزايش نرخ برابري يورو در مقابل دلار و رسيدن هر يورو به معادل ۴/۱ دلار غيرممكن نيست.
ارزش برابري يورو در مقابل دلار آمريكا در سال ۱۹۹۵ در همين حد بود كه هم اكنون هر يورو در مقابل ۱۶/۱ دلار معامله مي شود كسري عظيم حساب هاي جاري و نرخ پايين بهره در آمريكا، احتمال استمرار روند نزولي ارزش دلار در برابر ين را افزايش داده است.

اقتصاد
ادبيات
ايران
جامعه
زمين
شهر
عكس
علم
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جامعه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  علم  |
|  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |