اگر در خيال فرو رفته ايد و سوار بر يكي از اين بوگاتي ها به سرعت حركت مي كنيد اجازه دهيد تا با اعلام قيمت ۲ ميليون دلاري آن شما را به دنياي حقيقي بازگردانم
بن استوارت
ترجمه: كيوان فيض اللهي
گمان مي كنيد كدام يك پرقدرت تر باشند. آخرين مدل سوبارو، آكورا NSX ۸۰ هزار دلاري يا نيسان ۳۵۰Z تازه دگرگون شده؟ در كمال تعجب پاسخ سوبارو است. اين سدان اسپورتي سوبارو موسوم به WRXSTi با موتور مجهز به توربوشارژر ۳۰۰ اسب بخاري و سيستم چهار چرخ متحرك به خريداران عرضه مي شود. در واقع توان اين اتومبيل تنها ۵۰ اسب بخار كمتر از يك كوروت است. زماني كه خودروساز عادي مثل سوبارو چنين موشك قدرتمندي مي سازد بايد به سراغ ابرقدرت هاي سنتي دنياي اتومبيل رفت تا ببينيم آنها چه در سر مي پرورانند. در كاديلاك جديد موسوم به Sixteen كه اين روزها سروصداي زيادي به راه انداخته است، از دو موتور V8 استفاده شده است كه در هر سيلندر آن دو سوپاپ به كار مي رود. سيستم جابه جايي بر اساس نياز سيلندر كه در آن با توجه به نياز اتومبيل در سرعت هاي گوناگون، تعداد سيلندرهاي فعال تغيير مي كند راز توان حيرت آور اين موتور غول آسا است. در واقع تجهيزات الكترونيكي پيشرفته به آن اجازه مي دهد تا چهار، هشت يا تمامي شانزده سيلندر خود را به كار گيرد. به راستي اين روزها جنگ جهاني اسب بخار به راه افتاده است. از سدان هاي مقرون به صرفه گرفته تا اتومبيل هاي خوش آب و رنگ گران قيمت و مدل هاي مفهومي منحصربه فرد، جملگي به آوردگاهي قدم مي گذارند كه سازوبرگ آن ،۳۰۰ ۴۰۰ و ۵۰۰ اسب بخار يا بيشتر است و در اين هياهو اگر اعصابي پولادين و در بيشتر موارد پول كافي براي خريداري داشته باشيد مي توانيد راننده خوش اقبال اتومبيلي با تواني بيشتر از هر چيزي كه تاكنون ديده و شنيده ايد باشيد.
به زودي قدرتمندترين، جاه طلب ترين و گران ترين اتومبيل جهان با موتور غول آسايش از كمپاني بوگاتي كه اكنون مالكيت آن در اختيار فولكس واگن است، خارج مي شود. بوگاتي جديد قوي ترين اتومبيل خياباني خواهد بود كه تاكنون ساخته شده است. توان اين اتومبيل موسوم به EB 16-4 Veyron ۱۰۰۱ اسب بخار است كه اين مقدار از يك موتور ۸ ليتري V16 با ۶۴ سوپاپ، هشت ميل بادامك و چهار توربو شارژر فراهم مي شود. مقامات كمپاني به عنوان ركوردي جديد ادعا مي كنند كه زمان شتاب گيري اتومبيل براي رسيدن به سرعت ۳۰۰ كيلومتر بر ساعت از حال سكون، ۱۴ ثانيه است و بيشينه سرعت آن به رقم حيرت آور ۴۰۴ كيلومتر بر ساعت مي رسد. اگر در خيال فرو رفته ايد و سوار بر يكي از اين بوگاتي ها به سرعت حركت مي كنيد اجازه دهيد تا با اعلام قيمت ۲ ميليون دلاري آن شما را به دنياي حقيقي بازگردانم. دومين حريف اين ميدان كه هنوز برنامه توليد آن قطعي نشده، كاديلاك Sixteen است. اين اتومبيل مفهومي كه در نمايشگاه بين المللي اتومبيل ديترويت پرده برداري شد، در صورت تصميم گيري جنرال موتورز براي توليد آن، قدرتمندترين سدان جهان خواهد بود. زير كاپوت اين اژدها يك موتور غول پيكر ۳۲ سوپاپ ۶/۱۳ ليتري۱۶ V آرام گرفته است كه مي تواند ۱۰۰۰ اسب بخار توان و ۱۳۸۴ نيوتن متر گشتاور توليد كند. همانطور كه ذكر شد اين موتور به سيستم جابه جايي بر اساس نياز جنرال موتورز مجهز است كه مي تواند آن را به حالت هاي چهار، هشت يا ۱۶ سيلندر درآورد.
|
|
با توجه به اينكه بوگاتي هنوز فروشي نيست و شايد Sixteen هيچ گاه به توليد نرسد، مي توانيد هم اكنون يك فراري Enzo خريداري كنيد. البته اگر واقعاً به قدرت نياز داريد و در حساب پس اندازتان مبلغي در حدود ۶۶۰ هزار دلار يافت مي شود. اين اتومبيل فوق العاده با وجود تعداد اندك توليد مفتخر به مقام قدرتمندترين اتومبيل توليد شده در جهان است. موتور ۶ ليتري V12 آن كه در وسط اتومبيل قرار گرفته است تواني معادل ۶۶۰ اسب بخار و ۶۶۱ نيوتن متر گشتاور توليد مي كند. براساس اظهارات مسئولان فراري تعداد توليد Enzo به ۳۹۹ اتومبيل محدود شده است. اگر در اين مورد به قدر كافي خوش شانس نبوديد مي توانيد به سراغ برادر كوچك تر Enzo يعني فراري ۵۷۵M مارانلو برويد. مارانلو خريد به نسبت ارزان تري است. موتور اين اتومبيل ۲۴۰ هزار دلاري از نوع V12 با حجم ۶۵/۵ ليتر توان ۵۰۸ اسب بخار است. اتومبيل ديگري نيز مابين مارانلو و انزو قرار گرفته است. اما اين بار صحبت از يك لامبورگيني موسوم به مارچيه لاگو است. در قلب اين اتومبيل خوش آب و رنگ ۲۶۳ هزار دلاري يك موتور V12 قرار گرفته است كه ۵۸۰ اسب بخار توان و ۶۶۲ نيوتن متر گشتاور را به هر چهار چرخ منتقل مي كند. اين غول ۲/۶ ليتري بزرگ ترين موتور لامبورگيني است كه تاكنون ساخته شده است. از ويژگي هاي اين موتور مي توان به زمان بندي بادامك متغير و مينفولد بنزين حالت متغير (سيستمي از لوله ها كه سوخت را به سيلندرهاي مختلف يك موتور احتراق داخلي چند سيلندر مي رساند) اشاره كرد. همين خصوصيات باعث شده است تا توان لامبورگيني جديد نسبت به پيشينيان خود مثل ديابلو ۳۰ اسب بخار و بيشينه سرعت به ۳۲۰ كيلومتر بر سرعت افزايش يابد.
|
|
شايد مايل باشيد در حركت با چنين سرعت هاي مادون صوتي چند همراه نيز داشته باشيد. براي اين منظور نيز گونه اي از سدان هاي ابرقدرت در دسترس است كه طلايه دار آن اتومبيل مي باخ ۵۵۰ اسب بخاري است. مي باخ كه توسط كمپاني مرسدس بنز طراحي و ساخته شده است از يك موتور V12 ۵/۵ ليتري با ۳۶ سوپاپ و دو توربوشارژر برخوردار است. حتي وزن مدل كوتاه تر مي باخ نيز به ۳ تن مي رسد بنابراين گشتاور خارق العاده ۹۱۸ نيوتن متري آن در ۲۳۰۰ دور در دقيقه حتي از مقدار توان آن نيز مهم تر است. بدون احتساب مي باخ تنها ۶ مدل ديگر از مرسدس بنز مي ماند كه تواني بالغ بر ۴۵۰ اسب بخار توليد مي كنند كه در رأس اين فهرست، البته به لحاظ عملكرد و قيمت، مدل هاي SL600، CL600 و S600 قرار گرفته اند. هر كدام از اين سه پرچم دار ويژگي خاصي دارند كه مي توان گفت اساساً نسخه بي سروصداتري از مي باخ V12 هستند. توان موتور مورد استفاده در اين مدل ها ۴۹۳ اسب بخار و گشتاور آن در ۱۸۰۰ دور در دقيقه ۸۱۶ نيوتن متر است. در رديف بعدي نردبان قدرت مرسدس بنز اتومبيل هاي دستكاري و توربوشارژر شده AMG V8 قرار دارند. در واقع اين مدل ها شامل E55 AMG، SL55 AMG، CL55 AMG و S55 AMG از موتور V8 ۴/۵ ليتري كه در بيشتر موارد با توان خروجي ۴۹۳ اسب بخاري موتور V12 برابري مي كند، تغذيه مي شوند. اما اين موتور توانايي برابري با ميزان گشتاور موتور بزرگ تري را ندارد و به گشتاور خالصي معادل ۶۱۴ نيوتن متر بسنده مي كند. امتياز ديگر اتومبيل هاي AMG غرش خوشايند موتور V8 است كه از اگزوزهاي دوتايي آن به گوش مي رسد.
مالكيت بنتلي نيز مثل بوگاتي از آن فولكس واگن است. اولين ثمر اين پيوند مدل كنتيننتال GT خواهد بود. زير جلو پنجره GT كه به اندازه يك سنگ قبر است، نسخه ۶ ليتري موتور W12 فولكس واگن مي تپد. به هر حال براي استفاده همه جانبه از اين مدل، موتور W12 با دو توربوشارژر تقويت شده است تا توان خروجي آن به ۵۵۲ اسب بخار برسد. رولزرويس را نيز از ليست خريد احتمالي خود كنار نگذاريد. مالك جديد آن يعني BMW مدل طلايه دار فانتوم، سداني فوق مجلل كه تمامي نيروي يك تانك آبرامز را در اختيار دارد، ساخته است. در مدل فانتوم حجم موتور V12 كه كمپاني BMW از آن در كاربردهاي كوچك تري مثل اتومبيل هاي سري ۶ استفاده مي كند، به حجم سنتي ۶۵/۶ ليتري رولزرويس افزايش يافته است. توان خالص فانتوم ۴۵۳ اسب بخار و گشتاور آن در حدود ۵۶۱ نيوتن متر است. انتظار مي رود يك مدل پورشه توربو هر چند كه يك اس. يو. وي باشد، توان قابل ملاحظه اي توليد كند. به هر حال مدل كاين توربوي جديد با توان ۴۵۰ اسب بخار و گشتاور ۶۳۲ نيوتن متر مشتاقان را مايوس نمي كند. در واقع اين مدال سريع ترين و قدرتمندترين SUV جهان است كه مي توانيد خريداري كنيد. مشتاقان سنتي پورشه مي توانند جذابيت بيشتري در مدل GT2 ۹۱۱ بيابند. اين مدل اساساً يك پورشه توربو و ديفرانسيل عقب است كه تواني معادل ۴۵۶ اسب بخار دارد (۴۱ اسب بخار بيشتر از مدل توربو عادي) كه از يك موتور ۶ سيلندر تخت ۶/۳ ليتري متعادل تامين مي شود.
|
|
سپس به ابراتومبيل در راه كمپاني پورشه موسوم به كاررا GT مي رسيم كه در آن براي اولين بار از موتور V10 پورشه با توان ۶۰۳ اسب بخار استفاده خواهد شد. همه مي دانند كه دوج وايپر تواني معادل ۵۰۰ اسب بخار توليد مي كند، مگر اينكه در يكي از اقمار مشتري باشيد. اما احتمالاً از وانت SRT-۱۰ دوج كه به زودي پرده برداري خواهد شد بي خبريد. در اين وانت همان موتور ۵۰۰ اسب بخاري وايپر به كار رفته است. دوج ميزان گشتاور در اين مدل را به ۶۲۶ نيوتن متر افزايش داده است. با توجه به شكست ناپذيري فورد در عرصه وانت هاي پرقدرت، مدل مفهومي SVT آذرخش كمپاني كه در نمايشگاه اتومبيل ديترويت عرضه شده به مرز ۵۰۰ اسب بخار رسيد و گروه مهندسي فورد هيچ محدوديتي براي توان وانت هايشان متصور نيستند كه البته مدل فورد ۴۲۶ گواهي بر اين ادعا است. اين مدل احتمالي آينده بدنه اي نسبتاً معمولي دارد. در واقع اسم اين مدل بيانگر حجم موتور آن يعني ۴۲۶ اينچ مكعب (۶ ليتر) است. توان خروجي ۵۹۰ اسب بخاري آن توسط يك موتور DOHC V10 تامين مي شود كه گشتاور آن به ۶۰۴ نيوتن متر مي رسد. درون موتور اين هيولاي آينده فورد مي توان پيستون هاي آهنگري شده، سرسيلندر اصلاح شده آلومينيومي ۴ سوپاپه مدل موستانگ كبرا R، ميل لنگ و محورهاي نورد شده و سوپاپ هايي با مغزي توخالي مشاهده كرد. جالب است بدانيد وزن اين موتور جديد ۳۲ كيلوگرم سبك تر از مدل ۴/۵ ليتري V8 در كبرا R است.
Popularmechanics, Apr.۲۰۰۳