صفحه اول روزنامه هاي جهان
لس آنجلس تايمز اولين گام هاي بوش در مسير صلح خاورميانه. كريستين ساينس مانيتور تداوم حملات عليه نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق.
brown.gif
HAMSHAHRI
No. 3064 ,May 30, 2003
جمعه ۹ خرداد ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۰۶۴
صفحه اول روزنامه هاي جهان
لوموند: بوش و بلر در مورد سلاح هاي عراق دروغ گفتند. الوطن: قطر از سفر بوش به دوحه استقبال مي كند.
اولين ديدار
ملاقات ابومازن و شارون پس از يك روز تأخير
004950.jpg
قرار است بوش قبل از شركت در نشست مشترك با ابومازن و شارون با رهبران كشورهاي عرب در بندر تفريحي شرم الشيخ مصر ديدار و گفت وگو كند
محمود عباس نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطيني و آريل شارون نخست وزير كشور يهود ديروز در آستانه ديدار مشترك اين دو با جورج بوش رئيس جمهور ايالات متحده ديدار و گفت وگو كردند. محمود عباس ملقب به ابومازن روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه اسرائيلي يديعوت آحارونوت كه ديروز منتشر شد اعلام كرد در تلاش است كه با حماس براي پايان حملات به منافع اسرائيل به اتفاق نظر برسد.
ابومازن تصريح كرد: «ارزيابي من اين است كه تا قبل از پايان هفته آينده با حماس در زمينه آتش بس به توافق خواهيم رسيد. » نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطين در حالي از احتمال توقف حملات حماس به منافع اسرائيل خبر داد كه عبدالعزيز الرنتيسي از رهبران ارشد حماس از وجود توافقي كه توقف حملات حماس عليه اسرائيل در آن پيش بيني شده باشد ابراز بي خبري كرد. او در گفت وگو با رويتر گفت هيچ توافقي در اين زمينه به دست نيامده است. شبكه خبري بي بي سي كه خبر ديدار ابومازن و شارون را منتشر كرد ادعا دارد اولين ديدار مقامات دو طرف پس از پذيرش طرح صلح خاورميانه اي بوش موسوم به نقشه راه از سوي نخست وزير اسرائيل در حالي با يك روز تاخير برگزار شد كه شارون به عقب نشيني نيروهاي اسرائيلي از سرزمين هاي فلسطيني در نوار غزه و كرانه باختري تمايل نشان داد. نشست هفته آينده بوش با رهبران دو طرف درگير در مناقشه كه قرار است هفته آينده در اردن برگزار شود مهم ترين نشانه اهتمام كاخ سفيد براي اعاده صلح به خاورميانه توصيف شده است. عرفات كه براي نشست دعوت نشده است در اعتراض به عدم حضور خود اعلام داشته كاخ سفيد نبايد فراموش كند به رغم تلاش هاي آنان براي دور زدن او به عنوان رئيس تشكيلات خودگردان فلسطيني و رهبر سازمان آزاديبخش قدرت او در فلسطين كتمان كردني نيست.
قرار است بوش قبل از شركت در نشست مشترك با ابومازن و شارون با رهبران كشورهاي عرب در بندر تفريحي شرم الشيخ مصر ديدار و گفت وگو كند.
عرفات كه از كنار گذاشته شدن خود توسط دولت آمريكا خشمگين است و به نشست سران عرب در شرم الشيخ هم دعوت نشده تهديد كرده است در صورت تداوم روند جاري و اصرار دولت بوش بر انعقاد معاهده صلح بين ابومازن و شارون مانع از امضا هرگونه معاهده صلحي خواهد شد. آري فلچر سخنگوي سفيد در واكنش به اظهارات اخير عرفات اعلام كرد بوش قبل از اين به صراحت اعلام داشته قصد دارد با كساني وارد گفت وگو شود كه به اصل اعاده صلح به خاورميانه پايبند هستند. بوش قرار است پس از ديدار از لهستان در روسيه و توقفي يك روزه در اويان فرانسه براي شركت در نشست سران هشت كشور صنعتي در خاورميانه هم سه توقف داشته باشد. روز سه شنبه او با رهبران كشورهاي عرب در شرم الشيخ ديدار و گفت وگو مي كند و روز بعد در بندر عقبه اردن پس از ملاقات با ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن به طور جداگانه با ابومازن و شارون ديدار و گفت وگو خواهد كرد. ظاهراً قرار است اگر روند گفت وگوهاي خصوصي او با شارون و ابومازن به خوبي پيش رفت روز بعد او در نشستي سه جانبه با حضور نخست وزير فلسطين و رهبر حزب جنگ طلب ليكود اسرائيل شركت كند. آخرين ايستگاه بوش در خاورميانه در دوحه قطر خواهد بود. رئيس جمهور آمريكا با عزيمت به دوحه با كاركنان ستاد فرماندهي منطقه اي ارتش ايالات متحده، همان جايي كه فرماندهي عمليات عراق از طريق آن انجام شد ديدار خواهد كرد. اين سفر براي پنجم ژوئن برنامه ريزي شده است. براساس اظهارات فلچر، سخنگوي مطبوعاتي كاخ سفيد بوش از نيروهاي عمل كننده آمريكايي در عراق ديدار نخواهد كرد. مقامات كاخ سفيد تاكيد دارند نشست سه جانبه بوش، ابومازن و شارون تابعي از شرايط حاكم بر گفت وگوها خواهد بود. كالين پاول هم در اظهاراتي تصريح كرده بوش در ديدارش با رهبران عرب در شرم الشيخ به حمايت گسترده و جدي آنان از طرح صلح خاورميانه اي پيشنهادي بوش موسوم به نقشه راه اميد بسته است. كوندوليزا رايس مشاور امنيت ملي بوش هم در سخناني گفت روند اعاده صلح به خاورميانه طولاني و مملو از فراز و نشيب ها خواهد بود: «بوش معتقد است اكنون زمان مناسبي براي گفت وگوهاي رودررو با رهبراني فراهم آمده است كه هر يك براي اعاده صلح به خاورميانه مسئوليتي بر دوش دارند. » مقامات فلسطيني روز گذشته اعلام كردند ابومازن در نشست هفته آينده از نخست وزير كشور يهود خواهد خواست به طور رسمي و به شكلي شفاف از تشكيل كشور مستقل فلسطين حمايت كرده و با صدور بيانيه اي پايبندي خود را به اين اصل اعلام كند. از سويي وزير امور خارجه اسپانيا در سرزمين هاي اشغالي فلسطين با ياسر عرفات ملاقات كرد و به وي اطمينان داد كه دولت مادريد از وي به عنوان رئيس دولت خودگردان فلسطين حمايت مي كند.
آناپالاسيو وزير امور خارجه اسپانيا كه براي انجام يك ديدار رسمي با مقامات دولت خودگردان در سرزمين هاي اشغال شده فلسطين به سر مي برد، از عرفات به عنوان يك رهبر «با ارزش» و برخوردار از «شهامت سياسي» نام برد.
خبرگزاري افه در اين زمينه گزارش داده است كه عرفات نيز در اشاره به آخرين طرح «نقشه راه»، خواستار ايفاي نقش ميانجي گرانه خوزه ماريا آزنار رئيس دولت اسپانيا و درخواست وي از رئيس جمهور آمريكا براي اجراي كامل مفاد اين طرح شد.
در عين حال، وزير خارجه فلسطين روز پنج شنبه گفت: اسرائيل هر فرصتي را كه تاكنون براي برقراري صلح در خاورميانه به وجود آمده، با حمايت هاي آمريكا از بين برده است.
«فاروق القدومي» كه در دومين روز از نشست وزيران امور خارجه كشورهاي اسلامي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در تهران سخنراني مي كرد، افزود: اسرائيل با حمايت آمريكا، نه تنها فرصت هاي تحقق صلح در خاورميانه را از بين برد، بلكه با حمايت مستقيم واشنگتن، دست به اقدامات تروريستي عليه مردم فلسطين زده است.
وي افزود: اسرائيل با ايجاد ديوار در سرزمين فلسطين و بازداشت بيش از ۱۰ هزار فلسطيني كه در ميان آنان عده كثيري از كودكان و سالخوردگان نيز وجود دارند، به اقدامات نژادپرستانه خود ادامه مي دهد.

ادامه درگيري اعتصابيون و نيروهاي نظامي پرو
004960.jpg
تازه ترين گزارش هاي رسيده از پرو حاكيست كه درگيري بين نيروهاي ارتش و پليس با معترضان به دولت در شبانه روز اخير دست كم ۴۰ مجروح در نقاط مختلف اين كشور بر جاي گذاشته است.
«خبرگزاري پرو» گزارش داد كه نيروهاي دولتي براي سركوب انبوه معترضان به دولت با شليك گلوله و گاز اشك آور به آنان حمله برده است. اين زد و خوردها در اولين روز از اعلام وضعيت فوق العاده توسط «آلخاندرو توله دو» رئيس جمهوري پرو به وقوع پيوست. توله دو براي رويارويي با موج اعتصابات و تظاهرات ضد دولتي به مدت ۳۰ روز وضعيت فوق العاده اعلام كرد و برقراري نظم و امنيت را در كشور به نيروهاي نظامي سپرد. رئيس جمهوري پرو همچنين برگزاري هرگونه تظاهرات و اعتصاب را ممنوع خواند، با اين حال اتحاديه هاي كارگران، معلمان و كشاورزان اعلام كردند كه در اعتراض به وضعيت حقوقي و درآمد خود تحركاتشان را ادامه مي دهند. روزنامه محلي «ال كومرسيو» نيز در پايگاه اينترنتي خود گزارش داد كه شديدترين رويارويي نيروهاي نظامي و پليس با مردم در خيابان هاي مركز ليما، پايتخت اين كشور روي داده است.
به گفته مقامات رسمي، ۱۶ تن از اين مجروحان را نيروهاي دولتي تشكيل مي دهند و ۲۴ نفر بقيه از جمله افراد شركت كننده در تظاهرات هستند. معترضان كه بيشتر آنان را معلمان كشور تشكيل مي دهند نيز شب گذشته چند دستگاه خودرو سواري و اتوبوس را به آتش كشيدند.

دولت مالزي تهديد شد
004970.jpg
دولت آمريكا از طريق سفارت اين كشور در كوالالامپور به رهبران مالزي هشدار داد كه در صورت ادامه انتقادهاي اين كشور از سياست هاي خارجي واشنگتن مناسبات دو كشور دستخوش تغيير خواهد شد. برگزاري روزنامه «سان» چاپ كوالالامپور، «ماري هوتالا» سفير آمريكا در مالزي طي بيانيه اي گفت: با آنكه تعداد بسياري از كشورهاي جهان با بروز جنگ در عراق مخالف بوده اند، اما رهبران مالزي با زخم زبان هاي مكرر خود در اين رابطه، مقامات ارشد واشنگتن را خشمگين كرده اند. وي خطاب به رهبران مالزي گفت: ادامه متهم كردن دولت آمريكا كار درستي نيست و من به عنوان سفير آمريكا به شما مي گويم كه واشنگتن تمامي اين انتقادها را در نظر خواهد گرفت. سفير آمريكا هشدار داد كه ادامه انتقادهاي مكرر رهبران مالزي از سياست هاي خارجي واشنگتن تاثيرات نامناسبي بر روابط دو كشور خواهد گذاشت.
وي افزود: بيانات مقامات ارشد مالزي گاهي با انتقادهاي شديد و حتي اهانت به دولت آمريكا همراه بوده است. هوتالا تاكيد كرد كه ادامه اين موضع دولت مالزي، به طور حتم، به همكاري هاي دو كشور در زمينه هاي مختلف آسيب خواهد زد. مالزي پيش از آغاز جنگ آمريكا عليه عراق و در حين آن، يكي از كشورهاي جنوب شرق آسيا بود كه بيشترين موضع مخالف را عليه واشنگتن داشت. رهبران مالزي بارها سياست هاي خارجي دولت آمريكا در قبال عراق و كشورهاي ضعيف جهان را مورد انتقاد و نكوهش قرار داده اند. ماهاتير محمد نخست وزير مالزي پيشتر به دنبال اعلام هشدار دولت آمريكا بر احتمال بروز حملات تروريستي در ايالت صباح مالزي گفت: آمريكا به دليل ظلم هايي كه تا به حال بر مردم ستمديده جهان روا داشته، از سايه خودش هم مي ترسد.

دستگيري هاي گسترده در عربستان
004965.jpg
نيروهاي امنيتي عربستان روز چهارشنبه در مسير مدينه به مكه يك مرد سعودي و دو زن مغربي و يك زن سوري را كه مقدار زيادي مهمات نظامي و چند تلفن همراه با خود داشتند، دستگير كردند. روزنامه الوطن چاپ عربستان در اين زمينه نوشت: خودرو اين عده قصد فرار از يك محل ايست بازرسي را داشت كه ماموران امنيتي با تعقيب و متوقف كردن خودرو، سرنشينان آن را بازداشت كرده و سلاح ها و تلفن ها و ۱۳۳ هزار دلار وجه نقد همراه آنها را كشف كردند. الوطن اضافه كرد كه اين زن ها همسران مرداني هستند كه روز سه شنبه در يك «كافي نت» در مدينه منوره دستگير شده اند.
وزير كشور عربستان سعودي روز چهارشنبه در «تبوك» اعلام كرد كه تاكنون ۱۱ نفر از عواملي كه در انفجارهاي رياض دخيل بوده اند دستگير شده اند.
وي افزود: شش نفر از مجموع ۹ نفري كه در انفجارهاي دو هفته پيش رياض دست داشته اند شناسايي شده اند كه چهار نفر آنها در ليست ۱۹ نفره اي كه اسامي و تصوير آنها از طريق رسانه ها اعلام شده، قرار دارند.

نگاه جهان
005060.jpg
نگاه جهان

اخبار كوتاه
افشاي روابط پنهان صدام و ميشل عون
روزنامه «المستقبل» چاپ بيروت به چاپ اسناد محرمانه به دست آمده از سازمان هاي اطلاعاتي عراق از روابط تنگاتنگ «ميشل عون» فرمانده شورشي پيشين ارتش لبنان با صدام حسين خبر داد.
اين روزنامه نوشت، همه لبناني ها مي دانستند كه بين صدام و ميشل عون رابطه و همكاري وجود دارد، اما از جزييات دقيق آن آگاهي نداشتند. المستقبل افزود، اكنون كه با فروپاشي رژيم صدام اسناد محرمانه سازمان هاي اطلاعاتي عراق در دسترس همه قرار گرفته، نام شخصيت هاي بسياري كه با رژيم پيشين آن كشور همكاري مي كردند فاش شده است. در يكي از اين اسناد آمده است كه ميشل عون، سال هاي گذشته توسط شخصي به نام «احمد فايز المرعبي» پيامي را براي صدام به بغداد فرستاد و از وي تقاضاي كمك هاي مالي، تسليحاتي و مواد منفجره كرد. ميشل عون در اين پيام خطاب به صدام دريافت آخرين حواله مالي را در ماه آوريل اعلام كرده و به وي گفته است كه كمك هاي مالي عراق تنها منبع تامين نيازهاي گروه «جريان ملي» وي است. ميشل عون در پايان رياست جمهوري امين جميل در سال هاي ۱۹۸۸ و در اواخر جنگ هاي داخلي لبنان خود را حاكم نظامي اين كشور معرفي كرد و پس از يك سال با كمك سوريه از قدرت بر كنار شد.

مراكش ايستگاه بين راه گوانتانامو
فردي كه به اتهام دخالت در حملات انتحاري اخير در شهر مراكشي كازابلانكا بازداشت شده بود، جان خود را در بازداشتگاه از دست داد. به گزارش برخي از مطبوعات اسپانيا، عبدالحق كه از وي به عنوان سركرده عوامل حملات كازابلانكا نام برده شده بود، احتمالا بر اثر شكنجه ماموران امنيتي دولت رباط كشته شده است. در اين حملات كه بامداد روز شنبه ۲۶ ارديبهشت ماه گذشته در محفل يهوديان، يك مركز اقتصادي اسپانيايي هاي مقيم كازابلانكا، كنسولگري بلژيك و يك هتل به وقوع پيوست، ۴۴ نفر كشته و بيش از ۶۰ نفر مجروح شدند. عبدالحق دوشنبه گذشته بازداشت شد، اما پس از ۴۸ ساعت مقامات مراكشي خبر مرگ وي را اعلام كردند. نماينده شاه مراكش در كازابلانكا به خبرنگاران گفت كه اين متهم به هنگام انتقال به بيمارستان و به دليل ناراحتي قلبي و كبدي جان باخته است. مرگ مشكوك اين شهروند مراكشي، سوالات زيادي را مطرح ساخته است كه بدون پاسخ ماندن آنها مسئوليت دولت رباط را سنگين تر مي كند. پيشتر گفته شده است، دولت آمريكا اعضاي سازمان القاعده را كه در افغانستان بازداشت شده بودند، پيش از انتقال به زندان گوانتانامو، براي بازجويي به مراكش منتقل مي كرد و ماموران مراكشي با توسل به روش هاي ويژه اي، آنها را مورد بازجويي قرار مي دادند.

ديدار پاول و رهبر شورشيان سودان
كالين پاول وزير خارجه آمريكا با «جان گارنگ» رهبر گروه شورشيان سودان در واشنگتن ديدار و گفت وگو كرد. پاول در اين ملاقات بر تعهد آمريكا به يافتن راه حلي براي خاتمه جنگ داخلي بيست ساله در سودان تاكيد كرد و نسبت به روند صلح در سودان ابراز رضايت كرد. پاول اظهار اميدواري كرد، تلاش هاي بيشتري براي دستيابي به صلح صورت گيرد و آمريكا به طور قطع آماده است به تلاش هاي خود در اين زمينه ادامه دهد. در اثر جنگ داخلي بين مسلمانان شمال و غيرمسلمانان جنوب سودان تاكنون دو ميليون نفر كشته شده اند. پاول هفته گذشته نيز با مصطفي عثمان اسماعيل همتاي سوداني خود ديدار و درباره صلح در اين كشور گفت وگو كرد. جورج بوش رئيس جمهور آمريكا در آوريل گذشته تحريم هاي سودان را لغو كرد. بوش علت اين اقدام را همكاري «وفادارانه» سودان با جنگ آمريكا عليه تروريسم دانست.

يادداشت
بازنگري در سياست دفاعي آلمان
اردشير زارعي قنواتي
بازگشت نقش تعيين كنندگي گزينه نظامي به مركز ثقل ايده ها و مناسبات بين المللي صورت بندي هزاره سوم را به عكس انتظار دچار يك واپس گرايي نو كرده است. تسلط چنين تفكري در سال هاي اخير برخلاف ادعا نه تنها امنيت بيشتري را براي جهان به ارمغان نياورده كه منازعات نظامي و اخلال در امنيت بين المللي را نيز شدت بخشيده است. به تبع چنين رويكردي بسياري از هنجارها و قواعد بين المللي از جمله دموكراسي، حقوق بشر، حق تعيين سرنوشت و منشورهاي بين المللي حاكم بر مناسبات جهاني تحت تأثير اولويت اقدام نظامي مورد نقض قرار گرفته است. تعريف جديدي كه براي نظم نوين جهاني به واسطه استراتژي نئومحافظه كارانه آمريكا مي شود موجب تهديد، ارعاب، آسيب پذيري، تشديد تمايلات نظامي گرايانه و بعضاً گرايش به طرف تروريسم است. تمامي اين گزينه ها آنجا كه منجر به تمكين و سركوب متعارضين شود و چه آنجا كه مواجه با عكس العمل متقابل گردد همگي در خدمت برهم زدن نظم متعارف و نقض منافع جامعه بين المللي خواهد بود. سنگيني گرايشات امنيتي بر مناسبات بين المللي در سال هاي اخير هزاره سوم را به قرن تعارضات بزرگ و ناامني عمومي تبديل كرده است. چنين وضعيتي نه تنها رويكرد امنيتي، نظامي را بر مناطق مستعد همچون خاورميانه و شرق آسيا تحميل نموده حتي اروپا كه بيش از نيم قرن با نظامي گري وداع كرده بود را ترغيب به بازتعريف مولفه امنيت كرده است.
شرايط كنوني بسياري از كشورهاي اروپايي را مجبور به بازنگري در سياست هاي امنيتي كرد كه نمونه بارز آن تمايل دولت آلمان براي تجديدنظر در سيستم دفاعي آن كشور است. پيتر اشتروك وزير دفاع آلمان اعلام كرده است كه اين كشور آماده مي شود تا اصول بنياني سياست امنيتي خود را با شرايط جديد تطبيق دهد. اشتروك مي گويد در حال حاضر دفاع از كشور تنها هدف و علت وجودي ارتش نيست چرا كه دفاع معمول از كشور ديگر نمي تواند تعيين كننده ساخت ها و توانايي هاي ارتش آلمان باشد. بر طبق نظريه جديد تهديد سرزمين آلمان از طريق نيروهاي نظامي نمي تواند اينك يا در زماني قابل پيش بيني محلي از اعراب داشته باشد. به اين واسطه فايق آمدن بر بحران هاي مناطق متشنج و رفع مناقشات در مناطق بحراني جهاني نيز به وظيفه ارتش مربوط است. مطمئناً سياست جديد دفاعي آلمان در شرايط كنوني برخلاف مشي ايالات متحده مبتني بر اقدام پيشگيرانه و مداخله نظامي يكجانبه نيست. اين كشور به واسطه منافع كلان و موقعيت خود به عنوان يكي از اضلاع قدرت درجهان طبيعي است كه واقعيات موجود را مورد توجه قرار دهد. به خصوص پس از تهاجم به عراق و پيروزي آمريكا، آلمان به دليل مخالفت با اين جنگ هم اكنون شاهد نقض منافع خود در منطقه و كل عرصه بين المللي شده است. برلين جهت اينكه در آينده به يك قدرت درجه دوم تبديل نشود، الزام تطبيق خود را با شرايط موجود حس مي كند. بنابراين مي توان گفت كه بازتعريف سياست دفاعي آلمان تمكين به واقعيتي است كه ايالات متحده به روي ديگران گشوده است.
با توجه به اينكه در اظهارات تازه پيتر اشتروك كوچك ترين اشاره اي به نظام واحد دفاعي اروپا نشده است بازنگري مستقل در خصوص سيستم دفاعي كشور مي تواند عدول از توافقات اروپايي محسوب شود. ورود به مناقشات بين المللي در شرايطي كه اجماع بين المللي بيش از هميشه دچار اخلال شده است مي تواند آلمان را درگير تناقضات اساسي به خصوص در عرصه داخلي نمايد. پيتر اشتروك در توجيه سياست ديد دفاعي آلمان و لزوم حضور اين كشور در مناقشات جهاني از افغانستان و عراق ياد مي كند. به خصوص اينكه به تازگي دولت آلمان بنا به پيشنهاد آمريكا مشغول بررسي استفاده از سربازان و مددكاران غيرنظامي در امر بازسازي مناطق خارج از كابل است. چنين پيشنهادي مشتمل بر تشكيل گروه هاي ۳۰ يا ۴۰ نفره غيرنظامي است كه توسط سربازان آلماني بايد محافظت شوند. در شرايطي كه بستر اجتماعي افغانستان نگاه خوشبينانه اي نسبت به نيروهاي خارجي حاضر در اين كشور ندارد گسترش حيطه عملياتي نيروهاي آلماني در آنجا مي تواند آنان را درگير چالش هاي پايان ناپذير نمايد. در عراق نيز هرگونه تغيير نگرش توسط آلمان كه از منتقدان اقدام نظامي در اين كشور بوده است از يك طرف به منزله شكست اخلاقي و از طرف ديگردرگير شدن در ويرانه اي مملو از مطالبات انباشته شده مردم عراق خواهد بود. التهابات روزافزون و سيال بودن وضعيت عراق در شرايط عدم وجود يك نيروي مشروع داخلي براي جايگزيني و ارتباط مستقيمي كه در آينده با تعارضات قابل پيش بيني منطقه اي دارد، مي تواند پاي بازيگران را به چالش هاي تازه اي بازنمايد.
بدون شك سياست جديد دفاعي آلمان البته چنانچه توسط پارلمان اين كشور تصويب شود بنيان تازه اي را پيش روي دولتمردان آلمان خواهد گشود. چنين سياستي در غياب اروپاي متحد در شرايط كنوني كه روابط بين الملل و تعارضات منطقه اي تحت تأثير سياست هاي آمريكا تعيين مي شود مي تواند آلمان را به تابعي درجه دوم تبديل كرده و يا هزينه هايي را بر اين كشور تحميل نمايد كه هيچ بازده اي ندارد. مورد اول دقيقاً به عكس تحليلي است كه تا به امروز دولتمردان آلمان از منافع ملي خود تعريف كرده اند. در مورد دوم نيز پول ماليات دهندگان آلماني بايد خرج بازسازي ويرانه هايي شود كه ديگران درست كرده اند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۳۱و۰۲
اذان مغرب: ساعت ۲۰و ۶۳
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و۰۶

شناسنامه
روزنامه صبح ايران:
اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه : ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
۲۰۵۱۴۷۵-۲۰۵۵۶۶۶
۲۰۴۹۹۳۰-۲۰۴۸۴۳۶
تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

صفحه آخر
ادبيات
اقتصاد
ايران
تكنيك
جامعه
دهكده جهاني
رسانه
زمين
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  دهكده جهاني  |  رسانه  |  زمين  |
|  شهر  |  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |