جمعه ۹ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۶۴
يادداشت جمعه
سيكل ناتمام
مهران كرمي
اديان جهاني به دين هايي گفته مي شود كه يك مليت و قوميت را مخاطب قرار نمي دهند، رسالتي جهاني براي خود قائلند و نوع بشر را فراتر از زمان و مكان مخاطب پيام آسماني خود مي دانند. مي توان از زاويه اي ديگر نيز اديان جهاني را تعريف كرد؛ دين هايي كه فراتر از مرزهاي جغرافيايي يك كشور براي خود پيرواني دارد. از اين زاويه ديد به عنوان مثال آيين زرتشتي يك آيين جهاني است هرچند كه پيروان اندكي در يك كشور يا نهايتاً دو كشور (ايران و هند) داشته باشد. ولي دين يهود را نمي توان جهاني خواند هرچند كه پيروان آن در بسياري از كشورها پراكنده باشند، چون رسالت آن سعادت قوم بني اسرائيل است و فقط اين قوم را به عنوان ملت برگزيده خداوند رستگار مي داند.
نزديك به نيمي از كشورهاي جهان در قاره هاي اروپا، آمريكا و آفريقا مسيحي هستند و از اين رو مسيحيت جهان شمول ترين دين زنده دنيا به شمار مي رود. از سوي ديگر نزديك به يك پنجم جمعيت جهان پيروان كنفوسيوس هستند و در چين سكونت دارند. نزديك به همين تعداد پيروان آيين هندو در كشور هندوستان زندگي مي كنند ولي اين دو دين، اديان ملي چينيان و هنديان است و نه بيشتر. در بيش از ده كشور آسيايي صدها ميليون نفر از مردم پيرو آيين بودا هستند و افزون بر آن بوديسم در بسياري از كشورهاي جهان و به ويژه غرب پيروان جديدي براي خود به دست آورده است. با اين اوصاف در دنيا سازماني وجود ندارد كه كشورهاي مسيحي را به وصف مسيحي بودن در كنار هم جمع كند يا ديده نشده است كه كشورهاي بودايي مسلك سازماني با اين شاخصه تشكيل دهند.
اسلام از اين جهت يك استثنا در جهان معاصر به شمار مي رود. اين مشخصه را مي توان ناشي از پيام اجتماعي و سياسي اسلام دانست كه اديان ديگر يا فاقد آنند و يا در نتيجه تحولات درون ديني، ابعاد سياسي و اجتماعي پيام دين به حاشيه زندگي فردي رانده شده است. بخش ديگري از دغدغه كشورهاي اسلامي را مي توان متأثر از اين واقعيت دانست كه برخي از اين كشورها در چارچوب تمدن اسلامي، گذشته باشكوهي را پشت سر گذاشته اند و با نگاه به جايگاه كنوني خود و فاصله عميقي كه با جهان مدرن پيدا كرده اند، درصدد پيدا كردن راه چاره اي براي كم كردن اين شكاف برآمده اند، اما با تأسف اين نوع نگاه، در بيشتر موارد تنها به شيفتگي به همان گذشته باشكوه در قالب هايي چون گذشته گرايي (سلفي گري) و بنيادگرايي انجاميده كه ثمره آن در جامعه امروز جهاني به اشكالي چون خشونت نمود پيدا كرده است. پنجاه و هفت كشور اسلامي در تهران گرد آمدند تا مشكلات عمده جهان اسلام را كه مشكلات اصلي جهان امروز هم هست، بررسي كنند؛ اشغال عراق به دست قدرت هاي غيراسلامي، حل مسئله فلسطين، معضل تروريسم بين المللي و. . . اما مشكل اصلي تر در اين است كه بيشترين تعداد و ميزان فقر جهاني در همين كشورها نهفته است و اين جوامع بعضاً غيردموكراتيك ترين كشورها را در خود جاي داده اند. حال آنكه از نظر موقعيت جغرافيايي و داشتن منابع طبيعي، مناطقي كه كشورهاي اسلامي را در بر مي گيرد، از غني ترين مناطق جهان است. عراق نمونه بارز يكي از غني ترين كشورهاي اسلامي است كه در زير سايه يكي از مخوف ترين ديكتاتورهاي معاصر به كشوري مستوجب ترحم بدل شده است كه با فقر عمومي، بيماري و اشغال بيگانه دست و پنجه نرم مي كند. درواقع عقب ماندگي، فقر، سركوب، فقدان آزادي هاي سياسي و مدني و تروريسم سيكل معيوبي را تشكيل مي دهند كه راه برون رفت از آن چنانكه عبدالله گل وزير امور خارجه تركيه هم در اجلاس وزيران خارجه كشورهاي اسلامي بر آن تاكيد كرد، در تجديدنظر برخي از رژيم هاي كشورهاي اسلامي در سركوب ملت ها و رويكرد آنها به دموكراسي نهفته است. از اين منظر دموكراسي به عنوان شيوه اي بهينه در كشورداري است كه بهره برداري از امكانات و منابع خداداد طبيعي و انساني را ميسر مي سازد.
اسلام ترسي كه امروزه بخش اعظم جهان غرب را در بر گرفته و تهديد جدي را متوجه كشورهاي اسلامي مي كند اگرچه ناشي از تبليغات سهمگين و مغرضانه رسانه ها و نهادهاي قدرت در غرب است، اما بخش مهمي از آن متوجه نوع حاكميتي است كه بر بسياري از كشورهاي عربي اسلامي سايه افكنده و فرهنگي كه چنين حاكماني در بستر آن حكومت مي كنند. پيامي كه سيدمحمد خاتمي از تريبون سازمان كنفرانس اسلامي به جهانيان فرستاد، يعني تأكيد چندمين باره بر گفت وگوي تمدن ها نيز به تنهايي نمي تواند اين تهديد دوسويه و رويارويي تمدني را خنثي كند مگر آن كه حكومت هاي كشورهاي اسلامي نخست در درون هر كشور به گفتماني مبتني بر تن دادن به حكومت دموكراتيك تن دهند و سپس به زباني غير از جنگ و تهديد، با ديگر تمدن ها گفت وگو كنند، كه در آن صورت از پشتوانه مردمي بيشتر و آسيب پذيري كمتري برخوردار خواهند شد. در غير اين صورت سازمان كنفرانس اسلامي را بايد معلول شرايطي دانست كه دوران آن در پايان دهه هشتاد ميلادي به سر آمد. سازماني كه از گامبيا تا مالزي و از قزاقستان تا مالديو را در خود گرد آورده است. بدون آن كه رژيم هاي سياسي يا حوزه هاي جغرافيايي مشابهي داشته باشد و تنها اسلام عامل پيوند آن به شمار مي رود.

گفت و گوي اختصاصي همشهري با وزراي خارجه تركيه، پاكستان و فلسطين
تركيه: خاورميانه بايد از نقشه راه حمايت كند
وزير خارجه پاكستان: به آمريكايي ها گفتم حمله به ايران فايده اي ندارد
گروه خبر: عبدالله گل معاون نخست وزير و وزيرخارجه تركيه در گفت وگويي اختصاصي با خبرنگار روزنامه همشهري گفت: حضور نظامي آمريكا و انگليس در عراق نبايد مدت زيادي ادامه داشته باشد.
005030.jpg
وزير خادجه فلسطين

وي در عين حال حضور نظامي اين دو كشور در عراق را در كوتاه مدت ضروري دانست و افزود: درصورت خروج سريع نيروهاي نظامي متحدين از عراق اين كشور دچار هرج و مرج مي شود. گل كه براي شركت در سي امين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در تهران بسر مي برد درباره نقشه راه (طرح صلح خاورميانه) گفت: تركيه از اين طرح حمايت مي كند. نخست وزير سابق تركيه كه از سران حزب اسلامي عدالت و توسعه نيز هست، افزود: هنگامي كه فلسطين و اسرائيل اين طرح صلح را پذيرفته اند، وظيفه ديگر كشورهاي منطقه خاورميانه حمايت از اين طرح جهت به انجام رساندن آن است. همچنين به گزارش خبرنگار ما در اولين روز اجلاس عبدالله گل طي سخناني در محل آن با بيان اينكه سياست هاي غلط باعث به هدر رفتن منابع و استعدادهاي كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي مي شود گفت: ثروت ها و منابع كشورهاي خاورميانه و جهان اسلام بايد براي رشد و توسعه جوامع آنها مورد استفاده قرار گيرد. معاون نخست وزير تركيه افزود: براي بهره برداري هاي سياسي يا قدرت نمايي تجربه عراق تجربه روشني است چرا كه در اين كشور ثروت ها و منابع طبيعي به جاي آنكه در اختيار مردم و رشد جامعه قرار گيرد در جهت سلطه طلبي حكام عراق قرار گرفت. عبدالله گل در موضعي رسمي اعلام كرد: كشورهاي اسلامي بايد براي برقراري دموكراسي تلاش كنند. اظهارات عبدالله گل در حالي ايراد شد كه برخي منابع ايراني از جمله روزنامه نيمه رسمي جمهوري اسلامي در شماره ديروز خود به نقل از روزنامه هاي تركيه خبر داده بودند وزير خارجه تركيه قرار است طي سخناني در اجلاس وزراي خارجه سازمان كنفرانس اسلامي ديدگاه ها و پيام هاي ايالات متحده آمريكا را به اطلاع كشورهاي اسلامي و به ويژه سوريه و ايران برساند. تحليلگران سياسي معتقدند به همين جهت بايد سخنان ديروز عبدالله گل را مهم دانست.
ضمن آنكه با رشد اختلافات ميان ارتش لائيك تركيه و دولت اسلامي اين كشور گفته مي شود ايالات متحده و از جمله شخص رامسفلد وزير دفاع اين كشور از دولت رجب طيب اردوغان حمايت كرده است و ارتش را به دليل مخالفت با دموكراسي و عدم همراهي با آمريكا در حمله به عراق مورد سرزنش قرار داده است. متن كامل اين مصاحبه به زودي در روزنامه همشهري منتشر مي شود.
وزير خارجه پاكستان: به آمريكايي ها گفتم حمله به ايران فايده اي ندارد
از سوي ديگر احمد خورشيد قصوري وزير امور خارجه پاكستان نيز در گفت وگويي اختصاصي با خبرنگار روزنامه همشهري اعلام كرد، طي سفر اخير خود به واشنگتن به مقامات اين كشور گفته است ايران كشوري دموكراتيك است و حمله نظامي به آن فايده اي نخواهد داشت. وزير خارجه پاكستان در پاسخ به اين سوال كه «واكنش كاخ سفيد به ديدگاه اسلام آباد درباره تهران چه بوده است. » گفت: «آنها به حرف هاي من گوش دادند و گفتند در زمينه مسائل عراق با ايراني ها ديدار و گفت وگو كرده ايم. » وزير خارجه پاكستان به جزييات اين ديدارها اشاره اي نكرد اما همان طور كه منابع خبري طي هفته هاي گذشته اعلام كرده اند اين ديدارها ميان محمدجواد ظريف نماينده ايران در سازمان ملل متحد و زلماي خليل زاده نماينده بوش در امور عراق و افغانستان انجام شده است. محل ديدارها در ژنو بوده است. احمد خورشيد در عين حال به خبرنگار ما گفت اتهامات آمريكا عليه ايران و تلاش آن براي تحت فشار گذاشتن اسلام آباد تاثيري بر روابط تهران ـ اسلام آباد نخواهد داشت و بر اين روابط مثبت لطمه اي وارد نخواهد ساخت. وزير خارجه پاكستان از رابطه سه جانبه ايران ـ افغانستان ـ پاكستان حمايت كرد و خواستار همكاري آنها براي بازسازي افغانستان شد.
وزير خارجه فلسطين: عرفات حذف نمي شود
005025.jpg
وزير خادجه تركيه

در همين حال فاروق قدومي وزير خارجه دولت خودگردان فلسطيني در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در مورد متزلزل شدن موقعيت ياسر عرفات پس از انتخاب ابومازن به نخست وزيري و طرح نقشه راه گفت: عرفات رهبر انقلاب فلسطين است و حذف وي به آساني صورت نخواهد گرفت. وي افزود: مبارزان فلسطيني به رهبر خود اعتماد دارند و او تاكنون آنها را رهبري كرده است. قدومي با تاكيد بر اين كه دولت خودگردان طرح نقشه راه را پذيرفته است گفت اسرائيل بايد به تمام تعهدات خود در اين زمينه عمل كند. وي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه با پذيرش طرح نقشه راه ممكن است دولت خودگردان به خلع سلاح حماس و گروه هاي مسلح فلسطيني بپردازد و در اين صورت آيا احتمال انتقال درگيري به درون فلسطيني ها وجود ندارد گفت: تا زماني كه اسرائيل به تمام تعهدات خود عمل نكند، حماس و ديگر نيروهاي فلسطيني خلع سلاح نخواهند شد.
005020.jpg
وزير خادجه پاكستان

حمايت تركيه از نقشه راه در نشست تهران
ايرنا: «عبدالله گل» وزير امور خارجه تركيه، روز پنج شنبه در بازگشت از ايران، برگزاري نشست وزراي امورخارجه سازمان كنفرانس اسلامي در تهران را فرصت خوبي براي بحث و تبادل نظر پيرامون مسائل جهان اسلام را ارزيابي كرد. وي در فرودگاه آنكارا با برگزاري مصاحبه مطبوعاتي دستاوردهاي شركت خود در نشست تهران را تشريح كرد و گفت: مهم ترين ويژگي اين نشست اولين اجتماع بزرگ كشورهاي اسلامي پس از جنگ عراق بود. وزير امور خارجه تركيه افزود: در حاشيه اين نشست كشورهاي همسايه عراق گرد هم آمده و نقطه نظرات خود را درباره آينده عراق مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. عبدالله گل افزود: تركيه در اين نشست حمايت خود از طرح «نقشه راه» براي حل اختلافات بين اسرائيل و فلسطين را اعلام كرد و از كشورهاي شركت كننده خواست براي عادي سازي روابط بين اسرائيل و فلسطين تلاش كنند. وي اضافه كرد: در حاشيه اين نشست با وزيران امور خارجه ايران، پاكستان، عربستان سعودي، بحرين، عمان و برخي ديگر از كشورها ديدارهاي دوجانبه انجام داده است.

از شنبه تا پنج شنبه
نشست تهران
005015.jpg
شنبه ۳ خرداد
•سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري در پيامي به مناسبت سالگرد دوم خرداد با اشاره به اينكه به دلايل طبيعي و غيرطبيعي از آن شور و اشتياق نخستين كه در درون و بيرون به وجود آمد، كاسته شده است، تصريح كرد: بخشي از اين كاهش به سبب وجود فاصله اي بوده است كه همواره ميان آرمان ها و واقعيت ها وجود دارد و در كشور ما به دليل انباشته شدن مطالبات تاريخي و محدوديت منابع تامين آنها، بيشتر و زودتر بروز پيدا مي كند. بخش ديگري از اين تغيير نيز متاثر از موانع، سنگ اندازي ها و نيز اشتباهات و كم تجربگي ها در استقرار مردم سالاري، آن هم از نوع بديع آن يعني مردم سالاري ديني بوده است. رئيس جمهوري در عين حال از همه گروه ها و گرايش هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي خواست كه در جهت تقويت نظام جمهوري اسلامي ايران و پيشبرد جنبش اصلاح طلبانه دوم خرداد، متحدانه گام بردارند و در برابر مداخله جويي هاي بيگانه و موانع پيشرفت كشور و روندهايي كه با روح انقلاب و قانون اساسي ناسازگار است، بايستند.
• وزير اطلاعات ضمن رد اتهامات آمريكا در مورد حضور اعضاي القاعده در ايران گفت كه اين اتهامات مصرف داخلي دارد و ما تسليم شانتاژها نمي شويم. علي يونسي همچنين اظهار داشت: مرزهاي جمهوري اسلامي ايران به طور كامل تحت كنترل است اما ممكن است تروريست و يا قاچاقچياني نفوذ كنند كه ما به محض مشاهده، آنها را دستگير مي كنيم و اين دليل بر همكاري نمي شود.

يكشنبه ۴ خرداد
• مقام معظم رهبري با انتقاد از كساني كه با طرح برخي مسائل در جهت تضعيف عوامل پايداري مردم و تشويق دشمن گام برمي دارند، افزودند: كساني كه مدعي بحران مشروعيت هستند بايد پاسخ دهند كه اگر نظام جمهوري اسلامي ايران كه متكي بر آراي مردم و اعتقادات آنان است، مشروعيت ندارد پس كدام يك از نظام هاي كشورهاي منطقه و جهان مشروعيت دارند؟ ايشان اين گونه سخنان را نتيجه روحيه ترس و عجز و نشناختن عظمت انقلاب اسلامي دانستند.
• عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت اعلام كرد كه «آقاي خاتمي هيچ كدام از شعارهايش را كنار نمي گذارد. » وي گفت: انتظار جامعه نسبت به اينكه خاتمي فراتر از قانون عمل كند، بزرگ ترين مشكل رئيس جمهور است زيرا خاتمي خواهان اين است كه همواره خواست هاي مردم را در چارچوب قانون دنبال كند. به گفته وي، «خاتمي معتقد است كه نبايد در پيشبرد اهداف اصلاحي اش هزينه سنگيني بر مردم تحميل شود. خاتمي حاضر است بگويد توانا نبودم اما حاضر نيست هيچ هزينه مالي و جاني بر طرفدارانش و نسل جوان وارد شود. »
•كمال خرازي وزير امور خارجه در گفت وگو با «الحيات» اعلام كرد كه «گفت وگوهاي ايران و واشنگتن متوقف شده است زيرا آمريكا در اين زمينه جدي نيست و به تعهدات خود پايبند نيست. »

دوشنبه ۵ خرداد
• رئيس مجلس شوراي اسلامي از موضع گيري شفاف و قاطع رئيس جمهوري قدرداني كرد.
•۵۰ نماينده مجلس شوراي اسلامي در نامه اي به رئيس جمهوري خواستار پيگيري پارازيت هاي ماهواره اي شدند.
• وزير امور خارجه با تاكيد بر شفافيت و صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران خواستار رفع تحريم ها عليه ايران شد.

سه شنبه ۶ خرداد
• سخنگوي وزارت امور خارجه ايران، اظهارات و تحركات اخير آمريكا عليه ايران را محكوم كرد و گفت: اين قبيل اقدامات كه اخبار آن از واشنگتن به گوش مي رسد همان سياست هاي مداخله جويانه آمريكا در جمهوري اسلامي ايران است كه هم مغاير با عرف و روابط بين الملل و هم مغاير بيانيه الجزاير است كه طبق آن آمريكا متعهد شده بود در امور داخلي ايران دخالت نكند.
وي در خصوص موضع ايران در قبال اعضاي القاعده اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در قبال اعضاي القاعده از ابتدا جدي بوده و هست و از آغاز تشكيل اين گروه با آنها برخورد جدي كرده است. ايران هر كدام از اعضاي القاعده را كه وارد كشور شده اند، طرد يا دستگير و بازجويي كرده است و اكنون نيز تعدادي از آنها تحت بازجويي هستند و با آنها براساس مسئوليت هايمان برخورد خواهيم كرد.
• رئيس جمهوري در ديدار اعضاي شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما تاكيد كرد كه اين سازمان بايد در مقام مسئوليت اجتماعي، نماينده بي طرف همه جناح ها و گرايش هاي مختلف كشور باشد. خاتمي گفت: اگر مسئولان برخي دستگاه ها در كشور به دليل اهميت يا خصوصيت خاص به طور مستقيم حكم از سوي مقام معظم رهبري مي گيرند، مسئوليت پاسخگويي آنان در برابر رهبري بيش از ديگران است.
چهارشنبه ۶ خرداد
•استانداران سراسر كشور با انتشار بيانيه اي در پايان نشست ماهانه خود از تمامي بزرگان كشور، نهادهاي قانوني و احزاب خواستند كه وفاق ملي و افزايش اعتماد عمومي را در دستور كار خود قرار دهند. استانداران ايران از فضاي نامطلوب سياسي جامعه و روند متوقف شده لوايح دوگانه رئيس جمهوري به خصوص لايحه اصلاح قانون انتخابات مجلس ابراز نارضايتي كردند و افزودند: نزديك شدن زمان آغاز برنامه زمان بندي انتخابات، نگراني ها را نسبت به مشاركت مردم دوچندان كرده است.

پنج شنبه ۸ خرداد
• مقام معظم رهبري در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تاكيد كردند: مخالفان اسلام و ملت ايران با استفاده از امپراتوري خبري خود درصددند ويروس خطرناك ترس و اضطراب را در ميان مسئولان بپراكنند اما به فرموده قرآن در اين گونه مواقع، مومنان به خداوند تكيه مي كنند و پروردگار با ايجاد آرامش در قلوب آنها، بر ايمان و ايستادگي آنان مي افزايد. ايشان با اشاره به مسئوليت مجلس، دولت، قوه قضاييه و همه دستگاه ها در تقويت استحكام داخلي افزودند: انتقاد و اعتراض ايرادي ندارد زيرا تنها متكبران يا كساني كه پشتوانه مردمي ندارند از انتقاد بدشان مي آيد اما بايد مراقب بود كه بحث ها و اختلاف نظرها به مقابله و تخاصم تبديل نشود و تصوير مورد نظر دشمن از اوضاع داخلي ايران در افكار عمومي ترسيم نگردد.
• رئيس جمهوري در مراسم گشايش سي امين نشست وزيران خارجه كشورهاي اسلامي در تهران، تصريح كردند: هر قدرتي كه خواسته ها، استقلال و حق حاكميت ملت ها را با توسل به زور زيرپا نهد، از آزادي و مدنيت به دور است.
• وزير خارجه آمريكا گفت كه در سياست واشنگتن در قبال ايران هيچ تغييري داده نشده و تماس هاي واشنگتن با تهران ادامه خواهد داشت.
• رئيس مجلس شوراي اسلامي مانع ايراد نطق پيش از دستور رسول مهرپرور نماينده درگز شد. اين نماينده كه به عنوان دومين ناطق پيش از دستور فراز اول نطق خود را به نامه ۱۳۵ نماينده اختصاص داده بود كه با مخالفت كروبي مبني بر اين كه «تكليف ما را شوراي عالي امنيت ملي در اين باره مشخص كرده است»، مواجه شد.

رويارويي جديد
بررسي تنش هاي اخير ميان تهران  - واشنگتن
005065.jpg
توقف گفت وگوهاي ايران و آمريكا در ژنو به دور جديد رويارويي تهران ـ واشنگتن منجر شده است و پيش بيني مي شود با توجه به اتهامات جديد آمريكا عليه ايران و اتخاذ مواضع خصمانه تر و حجم گسترده تبليغات، اين روند طي روزهاي آينده ادامه يابد.
در حالي كه نشست سران دولت آمريكا براي بررسي نحوه برخورد با ايران كه قرار بود روز سه شنبه هفته گذشته برگزار شود به تعويق افتاد، واحد مركزي خبر روز گذشته به نقل از روزنامه البيان اعلام كرد كه مقامات آمريكا براي يكپارچه كردن سياست هاي خود و اتخاذ موضوع هماهنگ در خصوص ايران تلاش مي كنند. «البيان» نوشته: «كوندوليزا رايس» مشاور امنيت ملي آمريكا ديروز با «دونالد رامسفلد» وزير دفاع و «كالين پاول» وزير خارجه اين كشور چگونگي هماهنگ كردن سياست هاي خود در قبال ايران را بررسي كردند. به نوشته البيان، اين نشست پس از اختلافات شديد پنتاگون و وزارت خارجه بر سر برخورد با گزينه ايران برگزار مي شود، زيرا پنتاگون خواستار تشديد فشار بر ايران است اما پاول بر ادامه گفت وگو براي مهار آن تأكيد دارد. روزنامه البيان جزئيات بيشتري از اين نشست را منتشر نكرده است.
در عين حال سايت اينترنتي هفته نامه اشپيگل در گزارشي به اين موضوع پرداخت و اعلام كرد: وزراي دفاع و خارجه آمريكا در مورد نحوه برخورد صحيح با ايران بحث و اختلاف نظر دارند. رامسفلد، وزير دفاع، قصد دارد تمامي ارتباط ها با دولت اسلامي ايران را قطع كرده و ظاهراً به مخالفت هاي مردمي توسل جويد. در مقابل وزير خارجه همچنان بر گفت وگو تاكيد مي كند. البته دولت آمريكا در هر حال فشار خود را بر ايران افزايش خواهد داد. آري فلشر، سخنگوي كاخ سفيد، در واشنگتن گفت: «ما از ايراني ها مي خواهيم از پذيرش تروريست هاي القاعده خودداري كنند. »
فلشر اظهار داشت: «ما همچنان نگران حضور اعضاي بلندپايه القاعده در ايران هستيم. » سخنگوي كاخ سفيد افزود: ما خيلي به اين موضوع توجه مي كنيم كه اعضاي القاعده چه بلند پايه ها و چه سايرين دستگير خواهند شد يا خير. در اين گزارش آمده است: آمريكا، ايران را به حمايت از تروريسم متهم مي كند و طي هفته هاي گذشته فشار بر جمهوري اسلامي را افزايش داده است. سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا مداركي را ارائه مي كنند كه براساس آن اعضاي بلندپايه القاعده در ايران از برنامه عمليات انتحاري در عربستان مطلع بودند. در پي عمليات مذكور در روز دوازده مه ۳۴ نفر كشته شدند كه در ميان آن هشت نفر از شهروندان آمريكا نيز وجود داشتند.
فلشر خاطر نشان كرده كه آمريكا به گزارش هايي كه از سوي گروه هاي اپوزيسيون ايران ارائه مي شود توجه خواهد كرد، گزارش هايي كه براساس آنها تهران مخفيانه تاسيسات غني سازي اورانيوم را در دست ساخت دارد. فلشر استفاده از اهرم نظامي عليه ايران را فعلاً منتفي دانست. به گفته وي، ايالات متحده با ابزارهاي ديپلماتيك به مشكلات موجود در زمينه تروريسم و سلاح هسته اي خواهد پرداخت.
البته در داخل دولت آمريكا موضع هاي مختلفي پيرامون نوع برخورد با ايران وجود دارد، كشوري كه پس از انقلاب اسلامي سال ۱۹۶۹ با آمريكا روابط ديپلماتيك ندارد. كالين پاول، وزير خارجه، تصريح كرده كه با ايران تماس هايي وجود دارد. او ادامه داده است: «ما مي خواهيم اين روابط را حفظ كنيم. » به اعتقاد پاول، آمريكا همچنان مي خواهد با تهران ارتباط داشته باشد.
اشپيگل نوشت: واشنگتن پست گزارش داده كه آمريكا گفت وگو با تهران را متوقف كرده و روند سياست خويش را با هدف تقويت مخالفت مردمي با دولت ايران تغيير داده است. رامسفلد وزير دفاع آمريكا به ايران هشدار داده كه تلاش نكند در ايجاد دولت جديد عراق دخالت كند. وزير دفاع آمريكا در مقابل اعضاي شوراي سياست خارجي در نيويورك گفت: «ايران بايد بداند كه ما با تمامي تلاش هايي كه براي ايجاد دولتي مشابه الگوي تهران در عراق صورت مي گيرد،مخالفيم. »
در مقابل وزارت خارجه ايران از آمريكا خواسته است در امور داخلي كشور ايران دخالت نكند. اين وزارتخانه اعلام كرد: «ايران از منافع خويش با تمام قدرت دفاع مي كند. » از سوي ديگر روزنامه «يواس اي تودي» در مورد توقف گفت وگوهاي ايران و آمريكا نوشت: مقامات بلندپايه كاخ سفيد گزارش روزنامه لس آنجلس تايمز را مورد تأييد قرار دادند كه اعلام كرده بود يك ملاقات از پيش تعيين شده در جنوا با مذاكره كنندگان ايراني به دليل اذعان به پناه دادن ايران به رهبران القاعده عامل بمب گذاري اخير در عربستان لغو شد. به نوشته اين روزنامه از طرف ديگر يك ديپلمات ارشد ايراني كه مايل بود ناشناس باقي بماند ضمن رد اين ادعاها اعلام كرد لغو برنامه ديدار، دوجانبه بوده است. وي همچنين مراتب ناخرسندي عميق ايران را از كوتاهي آمريكا در خلع سلاح يك گروه اپوزيسيون ايراني كه در ليست سازمان هاي حامي تروريست آمريكا نيز قرار دارد اعلام كرد و در ادامه مي گويد اين گواه بر رياكاري آمريكاست كه ايران را متهم به حمايت از تروريسم مي نمايد در شرايطي كه بيشترين تعداد دستگيرشدگان القاعده توسط ايران انجام گرفته است. از جانب ديگر يك مقام وزارت امور خارجه آمريكا كه او هم تمايلي به افشا شدن نامش نداشت در مقام پاسخگويي برآمده و اذعان كرد كه گروه مخالف ايراني براي تحويل دادن سلاح هايشان تحت فشار قرار گرفته اند هرچند وي در خصوص سرنوشت ۳۵۰۰ نفر اعضاي آن اظهارنظر نكرد و در ادامه اعلام كرد كه ما خواهانيم ايران الزامات! خود را در خصوص تروريسم به جاي آورد همان گونه كه ما در حال انجام آن هستيم و مقامي ديگر در مركز فرماندهي ارتش آمريكا در كويت در بيانيه اي اعلام كرد نيروهاي ائتلاف تاكنون ۲۱۳۹ تانك، زره پوش، نفربر، توپ، پدافند هوايي و جنگ افزارهاي گوناگون ديگر متعلق به سازمان تروريستي مذكور را مصادره كرده اند. از جانب ديگر ريچارد باتلر سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا از سرگيري گفت وگوها را منوط به دستگيري رهبران القاعده از جمله سيف العدل و يك مصري متهم به بمبگذاري در سفارتخانه هاي آمريكا در شرق آفريقا كرد و گفت حضور شاخه عملياتي القاعده در ايران كه فعاليت هاي خود را از ايران هدايت مي نمايد مراتب نگراني شديد ما را فراهم آورده است وي بر نقش مسئولان رسمي ايران در ريشه كن كردن اين گونه فعاليت ها تأكيد كرد و در جايي ديگر مقام رسمي آمريكا اعلام كرد هنوز نقش سيف العدل در بمبگذاري هاي اخير دقيقاً روشن نيست اما حضور وي در ايران در ماه هاي اخير مشخص شده است. به رغم نبود روابط ديپلماتيك بين ايران و آمريكا طي دو دهه گذشته، مقامات بلندپايه دو كشور طي سال جاري سه بار در ژنو با هم ملاقات كردند. عمده موضوعات مورد بحث نيز عراق، افغانستان و فعاليت هاي هسته اي ايران بود. آخرين جلسه مذاكره سوم ماه مه انجام پذيرفت. اين روزنامه نوشت: مشوق عمده آمريكا در چيدن ميز مذاكره براي تهران، قدرت بلامنازع منطقه، نفوذ غيرقابل انكار ايران بر اكثريت شيعه عراق است. اين ديدارها كه با تلاش هاي زلماي خليل زاد فرستاده آمريكا به عراق و مساعدت مقامات وزارت امور خارجه آمريكا فراهم آمد با واكنش شديد محافظه كاران در هر دو دولت روبه رو گرديد كه هيچ گونه پيشرفتي در بهبود روابط دو كشور را برنمي تابند.
جفري كمپ متخصص در امور خاورميانه در مركز نيكسون مي گويد گفتمان دو كشور بايستي از سر گرفته شود و در كليه موضوعات حياتي نظير عراق، برنامه هاي هسته اي ايران، حمايت ايران از گروه هاي شبه نظامي فلسطيني و لبناني مخالف صلح در خاورميانه بحث و تبادل نظر قرين به نتيجه بايستي انجام پذيرد و اعمال نظرهاي خلاق و سازنده نيز در راستاي منافع هر دو كشور است چرا كه هزينه هاي لاينحل ماندن اختلافات براي هر دو كشور به مراتب سنگين تر خواهد بود.
لازم به ذكر است پاره اي از دولتمردان آمريكايي خواهان فراهم آوردن شرايط لازم و تمهيد افكار عمومي براي تغيير سيستم حكومتي در ايران و استفاده ابزاري از گروه تروريستي رجوي به عنوان اهرم فشار به ايران هستند، گروهي كه چند دهه در دامان صدام حسين جاي گرفت و مسئول ترور تعدادي از مقامات ايراني است، گروهي كه اكثر شهروندان ايران بارها انزجار خود را از آنها به دليل هم قصه شدن با صدام حسين در جريان هشت سال جنگ، ابراز كرده اند. از سوي ديگر «جيم ميور» خبرنگار بي بي سي در تهران در گزارشي به تنش اخير ميان ايران و آمريكا اشاره كرد و نوشت: مقامات ايران بر اين باورند كه شماري از شخصيت هاي تندرو در دولت آمريكا در فكر فراهم كردن زمينه اي براي ايجاد تغيير در نظام اسلامي ايران هستند. محافظه كاران تندرو در واشنگتن - كه به نظر مي رسد حرف اول را مي زنند - نسبت به ايران احساس تنفر دارند. در حال حاضر هيچگونه چشم انداز حمله قريب الوقوع آمريكا به ايران وجود ندارد ولي با توجه به تمام اين عوامل، در حال حاضر موضوع يك رويارويي را نمي توان به كلي منتفي دانست.

ايران در جهان
G گفت وگوهاي ايران و مصر
«احمد ماهر» وزير امور خارجه مصر در تهران ابراز اميدواري كرد در آينده نزديك تهران و قاهره روابط مستحكمي با يكديگر داشته باشند. وي در تهران گفت: در حال حاضر گفت وگوهاي مستمري ميان مقام هاي دو كشور براي از سرگيري روابط عادي در سطح گسترده اي در جريان است. وزير امور خارجه مصر ابراز اميدواري كرد كه با توجه به وجود برخي مشكلات در روند از سرگيري مناسبات ميان تهران و قاهره، اين مشكلات از طريق مذاكره مرتفع شود و در آينده اي نزديك شاهد گسترش اين مذاكرات و ايجاد روابط مستحكمي ميان دو كشور باشيم. ماهر براي نخستين بار به ايران سفر كرده است.

G ادامه ساخت نيروگاه بوشهر
يك مقام عالي رتبه وزارت انرژي اتمي روسيه ضمن رد ادعاهاي آمريكا مبني بر تلاش جمهوري اسلامي ايران براي دسترسي به سلاح اتمي بر لزوم تداوم همكاري هاي دوجانبه در زمينه استفاده از انرژي هسته اي تأكيد كرد. اين مقام كه نام و عنوان وي ذكر نشده است به خبرگزاري اينترفكس گفت: هيچ گونه پايه و اساس واقعي براي متوقف ساختن همكاري بين المللي با ايران در زمينه انرژي هسته اي وجود ندارد. وي گفت: در زمان حاضر ما هيچ گونه زمينه و دليلي براي متوقف ساختن تعهدات بين المللي خويش به منظور ساخت اولين واحد نيروگاه اتمي بوشهر در دست نداريم. وي گفت: تاكنون ما هيچ گونه اطلاعاتي مبني بر تأييد اجراي برنامه هايي به وسيله ايران براي ساخت سلاح اتمي و يا نقض موافقتنامه منع گسترش سلاح كشتارجمعي دريافت نكرديم. وي افزود: تا اين لحظه از طرف سازمان بين المللي انرژي اتمي هيچ گونه ادعايي در مورد برنامه هسته اي ايران مطرح نشده است. به گفته اين مقام روس، اين مسئله ابتدا بايد در سازمان بين المللي انرژي اتمي مطرح شده و پس از آن روسيه آماده است تا آن را بر اساس پيشنهادات سازمان مذكور با آمريكا مورد بحث و بررسي قرار دهد. وي تصريح كرد كه برنامه هسته اي ايران در زمان حاضر كاملاً در چارچوب مقررات سازمان بين المللي انرژي اتمي اجرا مي شود. به گفته اين مقام روس، كارشناسان سازمان مذكور در ۶۰ بازرسي انجام داده در تأسيسات هسته اي ايران در سال ۲۰۰۲ از جمله اولين واحد نيروگاه اتمي بوشهر هيچ گونه تخلفي مشاهده نكردند.

G چالش خاتمي و جريان هاي تندرو
هفته نامه عرب زبان «الوطن العربي» نوشت كه سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران بر تاريكي سايه افكنده بر كشورهاي اسلامي و عربي، نور اميد مي افكند. اين هفته نامه در تازه ترين شماره خود، سفر خاتمي به لبنان را براي مردم اين سرزمين، يادآور سفر چند سال پيش پاپ ژان پل دوم رهبر كاتوليك هاي جهان، دانسته است. «الوطن العربي» افزود: خاتمي مسلمانان را به تلاش براي دستيابي به آزادي و احترام به حقوق بشر فرا مي خواند و بر اين نكته مهم پاي مي فشرد كه اين مفاهيم نه ساخته ذهن استعمارگران كه ريشه در باورهاي اسلامي دارند. اين هفته نامه اضافه كرد: با وجودي كه مقام هاي لبناني ژرفاي انديشه خاتمي را درك نكرده اند او به نمادي براي مسلمانان تبديل شده و جريان هاي تندرو و متعصب كه عامل تهديدي براي مسلمانان مي باشند به چالش كشيده است. به سخن ديگر خاتمي فروغ تاباني در دل سياهي و تاريك انديشي است كه مي تواند رهايي بخش مسلمانان از انحطاط دوران معاصر باشد.

G روابط كند اما اميدوار كننده با  آمريكاي لاتين
سفيران ايران در كشورهاي آمريكاي لاتين به همراه همتايان خود در تهران گرد هم آمدند تا راه هاي گسترش روابط همه جانبه تهران و پايتخت هاي كشورهاي حوزه آمريكاي لاتين را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند.
رئيس اداره دوم آمريكاي لاتين وزارت امور خارجه ايران در اين نشست با عنوان «ايران و آمريكاي لاتين: فرصت ها و چالش ها» كه در محل دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: مطالعات تاريخي نشان مي دهد اطلاعات اوليه مردم ايران درباره آمريكاي لاتين بسيار محدود است و براي درك بهتر نگرش ها به اين قاره نيازمند تلاش هاي نويسندگان و سفرا هستيم. «داوود صالحي»، روابط ايران با آمريكاي لاتين در دوران پيش از پيروزي انقلاب اسلامي را متأثر از فضاي غالب جنگ سرد دانست. صالحي سفر خاتمي به ونزوئلا و كوبا و سفر فيدل كاسترو به ايران را نمونه اي از افزايش ارتباطات مقامات ايراني و كشورهاي آمريكاي لاتين دانست و گفت: روند توسعه روابط كند اما اميدواركننده است.

G غيبت عراق
خبرگزاري فرانسه در گزارشي از نشست وزيران امور خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي (اوآي سي) در تهران نوشت: پيش بيني مي شود، موضوعاتي چون عراق، القاعده و مناقشه فلسطين و اسرائيل در رأس گفت وگوهاي اين نشست باشد. بر اساس اين گزارش، با توجه به نبرد يك دولت قانوني و مشروع براي اداره امور عراق، دعوتنامه اي نيز براي بغداد ارسال نشد.

G تقويت روابط ايران و عربستان
«ملك فهد» پادشاه عربستان سعودي در ديدار با سفير جديد اين كشور در تهران، خواستار تقويت روابط ايران و عربستان شد. به گزارش خبرگزاري دولتي عربستان «سپا»، «ناصر بن احمد المرشد البريك» سفير جديد عربستان سعودي در جمهوري اسلامي ايران جانشين «جميل الجحشي» شده و قرار است به زودي مأموريت خود را در تهران آغاز كند.

گزارشي از دومين روز نشست وزراي خارجه عضو سازمان كنفرانس اسلامي
غايبان اجلاس تهران
004995.jpg
دومين روز از سي امين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي اسلامي روز پنج شنبه با ادامه جلسات بحث عمومي در سالن اصلي كنفرانس و ادامه جلسات كميته هاي چهارگانه در مجموعه همايش هاي صدا و سيما و تصويب تمام پيش نويس هاي قطعنامه هاي اجلاس پايان يافت.
به گزارش خبرنگاري همشهري، جلسات عصر روز پنج شنبه جلسه عمومي جهت پرداختن به مسايل سازماني و عمومي اجلاس كه در دستور كار هيات هاي شركت كننده قرار داشت، ادامه يافت و پس از آن مهمان هاي حاضر در تهران براي شركت در ضيافت شام محمد خاتمي رئيس جمهور عازم دارآباد شدند. اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي امروز (جمعه) با صدور قطعنامه به كار خود پايان مي دهد. پيش از اختتاميه كنفرانس گروه هاي منطقه اي و مراسم اعطاي جوايز به ۶ نفر از برگزيدگان مسابقه علمي ISECO برگزار مي شود. سپس كمال خرازي كه رياست اجلاس سي ام را برعهده دارد به سوالات خبرنگاران پاسخ مي دهد. اجلاس وزراي خارجه عضو سازمان كنفرانس اسلامي پس از اجلاس سران دومين ركن تصميم گيري سازمان كنفرانس اسلامي است. دهمين اجلاس سران سازمان كنفرانس اسلامي مهرماه امسال در كوالالامپور پايتخت مالزي برگزار شد و اين كشور به مدت ۳ سال رياست اين سازمان را به عهده دارد. «حامد البار» وزير امور خارجه مالزي كه كشورش رياست دوره اي سازمان را تا ۵ ماه ديگر به عهده مي گيرد در تهران اعلام كرد كه اجلاس وزرا مي تواند زمينه ساز موفقيت اجلاس سران شود. در حال حاضر قطر رياست سازمان كنفرانس اسلامي را به عهده دارد. وزير امور خارجه اين كشور كه يكي از مدعوين به تهران بود پيش از شروع اجلاس اعلام كرده بود كه به ايران نمي آيد.
سعودالفيصل وزير امورخارجه عربستان نيز با لغو سفر خود به تهران همراه ملك عبدالله وليعهد عربستان عازم پاريس شد تا در حاشيه اجلاس سران گروه هشت كشور صنعتي با آنان ديدار و گفت وگو كند.
وزير امور خارجه كويت نيز كه كشورش ميزبان توني بلر نخست وزير انگلستان است ترجيح داد با لغو سفر به تهران، با بلر ديدار كند.
از ديگر سو كرسي كشور افغانستان هم در اجلاس سي ام كه انتظار مي رفت، عبدالله عبدالله وزير خارجه اين كشور بر آن تكيه كند خالي بود. اين نخستين بار پس از سقوط حكومت طالبان بود كه نماينده رسمي دولت افغانستان به اجلاس وزيران كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي دعوت شده بود. در دومين روز اجلاس وزيران كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي، عبدالله گل، فاروق الشرع و احمدماهر وزراي خارجه كشورهاي تركيه، سوريه و مصر كه در اجلاس كشورهاي همسايه عراق هم شركت كرده بودند تهران را ترك كردند.
ديدار مقامات با رئيس جمهوري
جمعي از شركت كنندگان در اين نشست ديروز با سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري ديدار كردند.
عمرو موسي دبير كل اتحاديه عرب صبح ديروز در ديدار با خاتمي خواستار همبستگي و همكاري كشورهاي عربي و اسلامي با يكديگر شد.
وي افزود: ايران در مسائل منطقه نقش محوري و مهمي دارد و نبايد كشورهاي عربي و اسلامي آن را در برابر تهديدات و خطرات تنها بگذارند.
وي گفت: مخالفت اتحاديه عرب با جنگ عليه عراق به خاطر صدام نبود بلكه به دليل نتايج ناگوار ناشي از جنگ در منطقه بود. خاتمي نيز در اين ديدار با اشاره به سياست اصولي ايران در تنش زدايي با همه كشورهاي جهان، بر همكاري و همبستگي بيش از پيش كشورهاي منطقه در همه عرصه هاي مختلف تأكيد كرد.
خاتمي گفت: كشورهاي اسلامي بايد مردم سالاري متناسب با ارزش هاي معنوي جوامع خود را در كشورهايشان پياده كنند و مانع تحميل سلطه بيگانگان تحت نام دموكراسي شوند. خاتمي وجود حركت هاي افراطي و عقب گرا را خطر جديدي براي دنياي اسلام توصيف كرد. خورشيد محمود قصوري وزير خارجه پاكستان نيز ديروز با خاتمي ديدار و گفت وگو كرد. وي گفت: پاكستان و ايران بيش از هر زمان ديگري نياز به گسترش همكاري ما دارند و بايد اراده سياسي براي تعاملات منطقه اي افزايش يابد. وي از احداث خط لوله انتقال انرژي ايران از طريق پاكستان به هند به عنوان يكي از زمينه هاي مهم همكاري اقتصادي سه كشور در آينده ياد كرد.
خاتمي نيز در اين ديدار گفت: روابط خوب ايران و پاكستان و هند مي تواند به رفع تنش در منطقه كمك كند. «عبدالقزير بلخادم» وزير خارجه الجزاير نيز ديروز در حاشيه نشست وزيران امور خارجه كشورهاي اسلامي با سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري ديدار كرد. رئيس جمهوري در اين ديدار با تسليت به رئيس جمهوري، دولت و ملت الجزاير به دليل وقوع حادثه مصيبت بار زلزله و خسارات بزرگ معنوي و مادي در اين كشور، اظهار اميدواري كرد، با كمك همه كشورهاي جهان، آلام مردم الجزاير هرچه سريع تر تسكين يابد.
رئيس جمهوري گفت: ما خواهان دخالت جدي تر سازمان ملل متحد در عراق و ايجاد حكومت برآمده از خواست مردم در عراق هستيم. فاروق الشرع وزير امورخارجه سوريه نيز در ديدار با خاتمي بر وحدت نظر و ديدگاه دو كشور در مقابل تهديدات عليه كشورهاي منطقه تاكيد كرد. همچنين فاروق قدومي وزيرخارجه فلسطين در ديدار با رئيس جمهوري از مواضع خاتمي در لبنان قدرداني كرد. خاتمي نيز گفت: جمهوري اسلامي ايران طرفدار صلح پايدار از طريق احقاق حقوق حقه همه فلسطينيان و بازگشت مردم آواره به كشورشان است. همچنين مصطفي عثمان اسماعيل وزيرخارجه سودان و شيخ محمد ابن مبارك آل خليفه معاون نخست وزير و وزير امورخارجه بحرين ديروز با خاتمي ديدار و گفت وگو كردند.
در عين حال جمعي از وزراي خارجه و ميهمانان شركت كننده در نشست تهران ديروز با كمال خرازي وزير خارجه ديدار و گفت وگو كردند.

هشدار رابين كوك به آمريكا
ايران، عراق نيست
005005.jpg
«رابين كوك» رئيس مستعفي اكثريت پارلماني حزب كارگر انگليس روز چهارشنبه نسبت به «گفتمان خصمانه وزارت دفاع آمريكا» عليه جمهوري اسلامي ايران هشدار داد.
وي كه با شبكه راديويي «بي. بي. سي» گفت وگو مي كرد، اظهار داشت: من از گفتمان خصمانه واشنگتن در قبال ايران بسيار نگران هستم.
كوك افزود: ايران، عراق ديگري نيست بلكه كشوري دموكراتيك است كه حكومت آن توسط اكثريت مردم انتخاب شده است.
وزير خارجه سابق انگليس همچنين در اين گفت وگو با آغاز مذاكراتش با جمهوري اسلامي ايران در زمان در اختيار داشتن سمت وزير خارجه اي خود اشاره كرد و گفت: هم اكنون جانشين من آقاي جك استراو به مذاكراتي كه در زمان من با ايران شروع شده است ادامه مي دهد.
كوك در يك موضعگيري ديگر سخنان وزير دفاع آمريكا درباره ايران را «خطرناك» ناميد و گفت كه ايران داراي يك دموكراسي است. رامسفلد، وزير دفاع آمريكا، روز سه شنبه در سخناني در شوراي مناسبات خارجي، هشدار داده بود كه واشنگتن هرگونه كوششي را براي بازسازي عراق، به شيوه ايران درهم خواهد كوبيد و به همسايگان عراق اجازه نخواهد داد در آن كشور مداخله كند. در واكنش به گفته هاي رامسفلد، رابين كوك كه در اعتراض به جنگ در عراق، از مقام خود استعفا داد، گفت: «خطر اين است كه چنين سخناني بهانه اي به تندروهاي اسلامي در تهران بدهد. » كوك كه در يك كنفرانس خبري در بروكسل سخن مي گفت، اظهار داشت: «آنچه او را نسبت به برخي از كلمات هشداردهنده اي كه از سوي ديگر آتلانتيك مي شنود، نگران مي سازد، اين خطر است كه دست تندروها و گارد قديمي در ايران تقويت شود و آنها غرب را يك تهديد، نه يك دوست، تصوير كند. » رابين كوك يادآورشد، او زماني كه وزير خارجه بريتانيا بود، روند گفت و شنود بين تهران و لندن را آغاز كرد و كوشش جك استراو، وزير فعلي امور خارجه بريتانيا را در ادامه اين روند، ستود. كوك افزود: «كاملاً منطقي و درست است كه غرب بخواهد آنچه را در توان دارد براي حمايت از اصلاح طلبان در ايران به كار برد. »

معاون سياسي وزارت كشور در گفت وگو با همشهري
يارانه احزاب توزيع شد
005000.jpg
كار توزيع يارانه احزاب ويژه فعاليت سال ۸۰ پايان يافته است و حدود ۶۰ حزب بر اساس نظام امتيازبندي از اين يارانه برخوردار شدند.
مرتضي مبلغ معاون سياسي وزارت كشور در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار همشهري اعلام كرد كه كاركرد حزبي ملاك توزيع يارانه ميان احزاب بوده است.
وي گفت: هدف دولت از ارائه اين يارانه تقويت نهاد و كاركرد احزاب در جامعه است و از آنجا كه احزاب در ايران از فعاليت اقتصادي منع شده اند با اين شيوه دولت زمينه حرفه اي شدن احزاب را فراهم مي آورد.
معاون سياسي وزارت كشور در خصوص نحوه توزيع اين يارانه و نظام امتيازبندي احزاب گفت: آموزش حزبي، تعداد اعضاي رسمي، اظهارنظر در مسائل كلان كشور، برگزاري كنگره سالانه يا دوسالانه، آموزش هاي عمومي، نحوه حضور در رقابت هاي انتخاباتي و عملكرد حرفه اي از جمله شاخص هاي پيش بيني شده براي امتيازبندي فعاليت هاي احزاب و ضوابط تخصيص يارانه بود كه در نهايت ميزان امتياز ما از سوي كميسيون ماده ۱۰ احزاب تعيين شد. وي افزود: براي اطلاع مردم نيز به زودي اين شاخص ها از طريق مطبوعات منتشر مي شود.
مبلغ در خصوص ميزان يارانه توزيع شده ميان احزاب گفت: دولت در بودجه سال ۸۱ دو ميليارد تومان براي يارانه احزاب مربوط به فعاليت احزاب در سال ۸۰ پيش بيني كرده بود كه در نهايت حدود يك ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان اختصاص يافت كه البته به صورت عام بود و هم گروه هاي سياسي و نيز گروه هاي غيرسياسي را شامل مي شد. بنابراين حدود يك ميليارد و يكصد ميليون تومان از اين بودجه به احزاب سياسي اختصاص يافت و مابقي ميان تشكل هاي غيرسياسي توزيع شد.
وي افزود: در عين حال از كل بودجه اختصاص يافته ۵ درصد به خانه احزاب و ۵ درصد نيز ويژه نظارت به كميسيون ماده ۱۰ احزاب اختصاص يافت.
معاون سياسي وزارت كشور سپس در مورد يارانه فعاليت احزاب در سال ۸۱ گفت: يارانه احزاب سياسي براي سال ۸۱ حدود يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون پيش بيني شده است كه اميد مي رود با همكاري احزاب در سال جاري مراحل اختصاصي آن انجام شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چه تعداد از احزاب از يارانه اختصاص يافته مربوط به سال ۸۰ كه در واقع اولين مرحله پرداخت يارانه به احزاب است برخوردار شدند گفت: وزارت كشور از تمامي احزابي كه مشمول دريافت اين يارانه بودند خواست كه براي تكميل پرسشنامه مربوطه اقدام كنند اما در آغاز تعداد انگشت شماري از احزاب براي دريافت يارانه رقبت نشان دادند كه به تدريج با تبيين هدف اين اقدام و مذاكره با افراد، تقريباً تمام احزاب مطرح كشور مراجعه و برگه هاي مخصوص را تكميل كردند. البته از ميان احزاب مطرح دو حزب اعلام كردند كه نمي خواهند از يارانه اختصاص يافته استفاده كنند. برخي از احزاب غيرمطرح نيز با وجود اطلاع رساني و مكاتبه براي تكميل برگه هاي مربوطه مراجعه نكردند. وي افزود: ارزش هر امتياز حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان تعيين شده بود كه در نهايت با احتساب امتيازها بين يكصد ميليون تا پنج ميليون تومان به حدود ۶۰ حزب اختصاص يافت كه تقريباً كار واريز به حساب احزاب انجام شده است. وي در بخش ديگري از اين گفت وگوي دوساعته در مورد لوايح دوگانه رئيس جمهوري و انتخابات دوره هفتم مجلس كه زمستان امسال برگزار مي شود گفت: بعد از انتخابات شوراها در سال گذشته و كاهش مشاركت مردم در شهرهاي بزرگ نسبت به جلب مشاركت نگراني هايي مطرح شده است كه تصويب لايحه انتخابات مي تواند زمينه مشاركت بيشتر مردم را فراهم آورد.
وي افزود: براي انتخابات مجلس هفتم بايد در راستاي شناسايي و رفع عوامل كاهش مشاركت تلاش كرد تا مردم با روحيه و نشاط بيشتر در اين انتخابات حضور يابند.
وي در مورد طرح موضوع برگزاري رفراندوم در محافل سياسي گفت: رفراندوم راهي براي حل مسائل اساسي و خروج از بن بست ها است كه در قانون اساسي پيش بيني شده است و كساني كه همه پرسي را تخطئه يا مغالطه مي كنند، نگران آن هستند كه منظورشان از همه پرسي تأمين نشود، در غير اين صورت با همه پرسي مخالفت نمي كردند.
وي گفت: تهديدهاي خارجي ايجاب مي كند كه زمينه حضور گسترده مردم در انتخابات دوره هفتم مجلس را فراهم نماييم.
معاون سياسي وزارت كشور در مورد نزديك شدن به سالگرد ۱۸ تير و كاهش صدور مجوز راهپيمايي و تجمع هاي قانوني گفت: صدور مجوز تجمع و راهپيمايي متوقف نشده است و در صورتي كه متقاضيان مراجعه نمايند، مجوزهاي لازم وفق قانون صادر مي شود. البته شرايط سياسي و اجتماعي جامعه در تقاضا براي برپايي اجتماع و راهپيمايي موثر است.
وي افزود: تاكنون براي برگزاري مراسم سالگرد حادثه ۱۸ تير درخواست تجمع يا راهپيمايي به وزارت كشور ارائه نشده است.
مبلغ در مورد برخوردهاي اخير با فروشندگان البسه زنانه گفت: رويارويي با ناهنجاري هاي اجتماعي، روش هاي خاص خود را دارد و بايد به حساسيت هاي موجود و ضرورت هماهنگي با ساير دستگاه ها توجه شود. مشروح اين گفت وگو در شماره هاي آينده همشهري و در صفحه ايران منتشر مي شود.

دروازه بان خبر
بيانات مقام معظم رهبري در جمع بسيجيان پزشك
رهبر معظم انقلاب اسلامي ظهر ديروز در ديدار جمعي از اعضاي بسيج جامعه پزشكي كشور، احساس تعهد را از عوامل اصلي پيشرفت هاي مختلف بشر بر شمردند و تاكيد كردند: بسيج جامعه علمي، تبلور سازگاري ذاتي و شكوفايي متقابل علم و ايمان است.
حضرت آيت الله خامنه اي تدين و پايبندي به مباني ديني را از ويژگي هاي بسيج جامعه علمي خواندند و افزودند: اين گونه مجموعه ها سازگاري دين و علم را در عمل ثابت مي كنند و نشان مي دهند كه علم و ايمان مي توانند به شكوفايي يكديگر كمك كنند. ايشان تعهد به حمايت همه جانبه از نظام اسلامي را از ديگر ويژگي هاي بسيج جامعه علمي بر شمردند و خاطرنشان كردند: بسيج از بازوان قدرتمندي است كه پرچم اسلام را با وجود همه توطئه هاي دشمنان همچنان در اين كشور برافراشته نگاه داشته است. در اين ديدار قبل از سخنان مقام معظم رهبري دكتر عين اللهي عضو شوراي مركزي بسيج جامعه پزشكي و دبير علمي كنگره «بهداشت امدادي و مديريت بحران» نتايج برگزاري اين كنگره را تشريح كرد.

براي شهادت لباس نظامي به تن كرده  اند
رئيس قوه قضاييه ديروز طي سخناني در آيين صبحگاه مشترك نيروهاي مسلح مستقر در استان فارس تصريح كرد: نيروهاي مسلح با عشق و علاقه به شهادت لباس نظامي را به تن كرده اند. وي گفت: عظمت ايران و روح بلند سربازان اسلام باعث ايجاد ترس در دل دشمنان اسلام و كشور شده است. شاهرودي با بيان اينكه ديگر مردم كشورمان و ديگر كشورهاي اسلامي فريب شعارهاي دروغين دولت هاي استكباري را نخواهند خورد، افزود: آنها به اهداف خود نخواهند رسيد و ديگر گوش شنوايي براي اين ادعاها نيست.

صلاحيت ها در همه دنيا بررسي مي شود
آيت الله «محمدتقي مصباح يزدي» ديروز در همايش «مردم سالاري ديني» در موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) قم گفت: عده اي اشكال مي گيرند كه چرا بايد شوراي نگهبان صلاحيت ها را مورد بررسي قرار دهد. در همه كشورها نيز چنين سيستمي وجود دارد و آنان به همه افراد براي نامزدي در انتخابات راه نمي دهند. وي يادآور شد: مطرح كردن نظارت استطلاعي شوراي نگهبان، يعني اينكه مردم كوركورانه راي دهند آيا اين عاقلانه است؟ وي با اشاره به وظايف و اختيارات ولي فقيه در جامعه گفت: حكم ولي فقيه را اگر چه برخي از فقها خود را اعلم بدانند، نمي توانند نقض كنند زيرا كه در جامعه اسلامي بايد فصل الخطابي وجود داشته باشد. وي افزود: اين مسئله چيز جديدي نيست و در گذشته نيز وجود داشته مانند حكم قاضي كه هيچ فقيهي نمي تواند آن را نقض كند.

تريبون شيطان نشويم
آيت الله «عبدالله جوادي آملي» روز پنج شنبه در دومين روز كنگره «انديشه هاي اخلاقي و عرفاني امام خميني(ره)» در مدرسه امام خميني شهر قم تأكيد كرد: بايد مراقب باشيم تريبون ها به تريبون شياطين تبديل نشود در غير اين صورت انسان تقليد را كار ميمون و دين را افيون خواهد دانست. آيت الله جوادي آملي افزود: اگر تريبون شيطان باشيم در معرض خطر قرار مي گيريم و رفيقان نادان ما را از بين خواهند برد.

طرح پيشگيري از جرم
رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح كشور گفت: طرح پيشگيري از جرم در دستور كار اين سازمان قرار دارد. حجت الاسلام نيازي روز پنج شنبه در آيين بهره برداري از ساختمان نوبنياد زندان شماره دو شيراز افزود: هم اينك در اين زمينه طرح تحقيقاتي پنج ساله اي زير نظر كارشناسان مربوطه انجام شده كه نتايج آن پس از تأييد مقام معظم رهبري به شوراي سياستگذاري نيروهاي مسلح براي اجرا ابلاغ خواهد شد. وي تصريح كرد: تلاش سازمان قضايي، دادسرا و دادگاه هاي نظامي بر اين است كه تا حد امكان كسي بازداشت نشود و يا اينكه متهمان با قرارهاي تأمين، آزاد باشند.

G سخنراني همسر سيد احمد خميني در قم
همسر حجت الاسلام احمد خميني گفت: درخشش امام خميني(ره) در حكومت بر پايه فقاهت، باعث برچيده شدن انديشه حاكميت دنيايي در جهان شد. «دكتر فاطمه طباطبايي» ديروز در دومين روز كنگره بزرگداشت انديشه هاي اخلاقي و عرفاني امام خميني(ره) در قم افزود: زماني كه دنياپرستان بر جهان حكومت مي كردند و عارفان خلوت نشين بودند، حضرت امام به عنوان يك انسان عارف در قلب مردم نفوذ كرد و مشعل هدايت مردم را به دست گرفت. وي اظهار داشت: هدف امام از حكومت اسلامي بسط عدالت و صفت حق تعالي بود و ايشان به عنوان يك حاكم حكومت عدل را به وجود آورد.

تأييد ۱۶ مصوبه در شوراي نگهبان
هفده مصوبه مجلس شوراي اسلامي و يك اساسنامه مصوب هيات وزيران در جلسات متعدد شوراي نگهبان مطرح شد كه پس از بحث و بررسي مغاير موازين شرع و اصول قانون اساسي شناخته شد.
اين مصوبات همگي مربوط به موافقت نامه هاي تجاري، بازرگاني، فرهنگي، تبليغي ميان ايران با كشورهاي مختلف است كه اوايل ارديبهشت ماه در يك جلسه مجلس همگي با هم به تصويب رسيده بود.

G موضع همسايگان عراق
وزيران امور خارجه هشت كشور اسلامي با صدور بيانيه اي مشترك «بر حاكميت و وحدت ملي، استقلال، ثبات و تماميت ارضي عراق تاكيد كردند. »
اين بيانيه در حاشيه سي امين نشست كنفرانس وزيران امور خارجه كشورهاي اسلامي و در پاسخ به ابتكار جمهوري اسلامي ايران به امضاي وزيران امور خارجه و رئيسان هيأت هاي بحرين، مصر، جمهوري اسلامي ايران، اردن، عربستان سعودي، سوريه، كويت و تركيه رسيد. اين بيانيه همچنين «بر حق مردم عراق در تعيين آزادانه آينده سياسي خويش و ايجاد دولتي منتخب و فراگير در محيطي صلح آميز و بدون رعب و وحشت تاكيد كرد. »

خرماي اصلاحات هم پخش شد
طي اقدامي نمادين، اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان اواسط هفته گذشته، اقدام به پخش خرما و بيانيه انجمن در مورد فرا رسيدن ۲ خرداد، در خوابگاه هاي دانشگاه نمودند.
يكي از اعضاي انجمن طي پاسخ به سوالي در مورد اين اقدام گفته: «نيروهايي كه پس از دوم خرداد به صحنه آمدند، بدون توجه به پشتوانه مردمي خود به دام افتادند. بنابراين، با توجه به مشكلات به وجود آمده بايد پذيرفت كليه راهكارهاي اصلاح طلبان درون حاكميت به بن بست خورده و بايد فاتحه اين حركت اصلاحي را خواند. حركت ما درواقع حركتي نمادين براي نشان دادن همين موضوع است. »

خليل زاد متوجه ايران مي شود
روزنامه لبناني «النهار» در شماره اخير خود فاش كرد: دولت آمريكا از «زلماي خليل زاد» نماينده ويژه بوش در امور عراق خواسته تا از همكاري با حاكمان نظامي آمريكايي حاكم بر عراق انصراف دهد و به جاي آن بر مسائل ايران و افغانستان متمركز شود. وي نماينده ويژه آمريكا در مذاكرات اخير تهران - واشنگتن در ژنو بود كه اين مذاكرات اخيراً متوقف شد.

فضا براي تقسيم مناسب است
يكي از نمايندگان خراسان در مجلس با اشاره به اينكه طرح تقسيم خراسان از روز چهارشنبه، در دستور كار مجلس قرار گرفته است، پيش بيني كرد كه اين طرح تا سه هفته ديگر در صحن علني مجلس مطرح شود.
«رمضان وحيدي» گفت: فضاي عمومي مجلس و دولت براي تصويب اين طرح مساعد است و انتظار مي رود كه اين طرح به تصويب نمايندگان برسد. وي افزود: كه در ديدار اخير نمايندگان خراسان در مجلس شوراي اسلامي با وزير كشور، موسوي لاري از لايحه دولت در زمينه تقسيم خراسان به سه استان دفاع كرد.

ممكن است ايران قرباني شود
005010.jpg

«مرتضي سرمدي» سفير ايران در لندن به آمريكا هشدار داده است كه به تهديد كردن ايران خاتمه دهد. وي به اظهارات اخير «دونالد رامسفلد»، وزير دفاع آمريكا واكنش نشان مي داد كه گفته بود هر گونه تلاش ايران براي ايجاد حكومتي شبيه به حكومت اين كشور در عراق، سركوب خواهد شد. سرمدي به بي بي سي گفت كه ايران ممكن است قرباني رويكرد يك جانبه اي شود كه آمريكا در پيش گرفته و هر روز نيز به اين رويكرد شدت مي دهد. وي افزود: «اين همين سياستي بود كه به اقدام نظامي عليه عراق منجر شد. »

موضع صدا و سيما در مورد فيلترينگ
«علي آقا محمدي» قائم مقام سازمان صدا و سيما، در حاشيه همايش آموزش الكترونيكي، درباره كميته سه نفره بررسي سايت هاي ممنوع، كه يك نماينده از صدا و سيما نيز در آن حضور دارد گفت: «فيلترگذاري بر روي سايت ها، جنبه نوعي بهداشتي كردن دارد و در برابر آن شركت هاي متصدي، مي توانند در فعاليت هاي مربوط به فيلترينگ همكاري داشته باشند و با مشاركت داخلي اين عمل را انجام دهند. » به گزارش ايسنا، وي در ادامه گفت: «مبناي فيلترينگ مي تواند بر اساس معيارهايي باشد كه در دنيا مرسوم است، چرا كه در دنيا حدود صد هزار سايت وجود دارد كه توسط كشورها ممنوع مي شود. براي مثال، سايتي كه تروريسم را ترويج دهد، يا شامل مسائل پرنو باشد، فيلتر مي شود. در حقيقت سايت هاي منفي باعث به وجود آمدن نگراني است و از لحاظ دسترسي نامناسب است.» وي با بيان اينكه نماينده صدا و سيما در كميته ياد شده، از حوزه فني صدا و سيماست، گفت: «در اين باره مهندس جهانگرد اطلاعات بيشتري دارد، چرا كه اين كار كلا زيرنظر وي - كه نماينده ويژه رئيس جمهور است - انجام مي شود. » وي در رابطه با مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مبني بر الزام فيلتر كردن سايت هاي ممنوع اخلاقي و سياسي گفت: «اين قانون شامل سايت هاي سياسي نمي شود و سايت هايي كه ضد ايران باشد با سايت هاي سياسي به معناي ديدگاه هاي مختلف كه نقش اطلاع رساني دارند، متفاوت است. در همين رابطه اين سايت ها مدنظر بوده و سايت هايي كه براي براندازي كشور است، سياسي محسوب نمي شود؛ چرا كه گروه براندازان و يا تروريست ها در دنيا سياسي محسوب نشده و حق فعاليت و اظهارنظر ندارند. »

اتفاقات مشكوك در دفتر اعلمي
اخيراً عده اي به دفتر «اكبر اعلمي» نماينده تبريز در شهر تبريز رفته و پس از برهم زدن اثاث و اسناد موجود در آن رفته اند. سايت «رويداد» با اعلام اين خبر افزوده كه اين اقدام، نوعي تهديد اعلمي در پي درگيري هاي اخير او با يكي از مسئولان محلي بوده است.

بيانيه انجمن دفاع از آزادي مطبوعات
انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، با صدور بيانيه اي ضمن تاكيد بر ضرورت حفظ امنيت ملي از سوي نهادهاي دولتي و مدني از كليه دستگاه هاي مربوط خواست از تبديل مقوله امنيت ملي به ابزاري براي محدود كردن آزادي هاي قانوني رسانه هاي گروهي پرهيز نمايند. به گزارش ايسنا، در اين بيانيه با انتقاد از دستورالعمل اخير شوراي عالي امنيت ملي آن را در تعارض با اصل نهم قانون اساسي دانست كه تاكيد مي كند «هيچ مقامي حق ندارد به نام حفظ استقلال و تماميت ارضي كشور آزادي هاي مشروع را هر چند با وضع قوانين و مقررات سلب كند». انجمن دفاع از آزادي مطبوعات با ابراز و اعلام نگراني شديد خود به رئيس جمهور به عنوان رئيس شوراي عالي امنيت ملي در مورد آنچه كه «عواقب وخيم صدور دستورهايي از اين دست» خوانده، در مورد ايجاد موانع در حوزه گردش آزاد اطلاعات و حق اطلاع رساني مطبوعات هشدار داده است.

پالايش دانشگاه ها
خبرنامه دانشگاه «اميركبير» روز پنج شنبه گزارش داد كه مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف، گفته: «در شرايط حساس كنوني بايد نيروهاي متعهد نظام براي پالايش جدي گروه هاي نفوذي كه در دانشگاه ها رسوخ كرده و همچنان از حمايت علني برخي مسئولان برخوردارند، تلاش بيشتري بكنند. وي همچنين خواستار پالايش اين افراد از طيف مديريتي وزارت علوم شده است. »

وضعيت حقوق بشر ايران
«سازمان عفو بين الملل»، در گزارش سالانه خود اعلام كرد كه وضعيت حقوق بشر در ايران به ميزان قابل توجهي بدتر شده و بر تنش هاي سياسي و اجتماعي در داخل ايران افزوده شده است. در گزارش اين سازمان آمده كه چندين نفر زنداني سياسي دستگير شده و گروهي ديگر هم از قبل بدون محاكمه يا پس از انجام محاكمات در حبس هاي بلندمدت قرار داشته اند و برخي از آنان به وكيل يا اعضاي خانواده خود دسترسي ندارند. در بخش ديگري از اين گزارش به پرسش هاي بي پاسخ پيرامون قتل هاي زنجيره اي ۱۹۹۸ اشاره شده كه به اعضاي خودسر وزارت اطلاعات نسبت داده شد و در جريان آن سه نويسنده و دو فعال سياسي به قتل رسيدند، و آمده است كه وزير سابق اطلاعات، از شهادت دادن در اين پرونده معاف شده است. در بخش «حمله به آزادي بيان» در اين گزارش به محكوميت حبس يوسفي اشكوري و همچنين پرونده ملي مذهبي ها و هاشم آقاجري اشاره شده است و در بخشي تحت عنوان بدرفتاري، از سيامك پورزند، روزنامه نگار سابق كه به يازده سال حبس محكوم شده و همچنين علي افشاري از رهبران تشكل دانشجويي تحكيم وحدت، از نمونه هاي افراد نام برده شده است. عفو بين الملل همچنين از عدم اجازه دولت ايران براي اعزام هياتي از اين گروه به همراه مقامات اتحاديه اروپا كه براي گفت وگودرباره حقوق بشر از ايران بازديد كردند، انتقاد كرده است.

G احضار يك نماينده ديگر
برخي سايت هاي خبري روز پنج شنبه اعلام كردند كه «علي قنبري» نماينده اردل و فارسان و عضو فراكسيون مشاركت مجلس، كه مديرمسئول هفته نامه «زاگرس» مي باشد، اخيراً به علت چند شكايت از اين نشريه به دادگاه احضار شده است.

G «اوصاف اسلام»
«ابوالقاسم خزعلي» عضو سابق شوراي نگهبان اخيراً به خرم آباد رفته و به سخنراني پرداخته است. به گزارش سايت «رويداد»، وي در سخناني گفته است: «از اوصاف اسلام اين است كه ۲۹۰ نفر چيزي را تصويب كرده و ۶ فقيه آن را رد مي كنند. »

G آخرين وضعيت شكايت از معاون قوه قضاييه
«علي رسول زاده فرساد» وكيل مدافع تعدادي از وكلا در پرونده شكايت عليه معاون قضايي قوه قضاييه درخصوص روند رسيدگي به اين پرونده گفته: «اگرچه شكايت به شعبه پنجم دادسراي ويژه روحانيت ارجاع شده است؛ ولي تاكنون هيچ ابلاغي براي حضور در جلسه محاكمه صورت نگرفته است. » وي با بيان اينكه «احتمالاً اين شكايت در حال بررسي و تحقيقات مقدماتي است»، متذكر شد: «چندين بار از ما خواسته شده كه از اين شكايت صرفنظر كنيم ولي از آنجايي كه موكلانمان راضي به اين امر نيستند، خواهان رسيدگي سريعتر به اين شكايت هستيم.» وي در ادامه گفت: «اگر ايشان در مقام تصحيح و اصلاح گفته هايشان برآيد، ما نيز از شكايت خود صرفنظر مي كنيم.»

G وحشت از مردم سالاري ديني
نماينده مجلس خبرگان رهبري گفت: كساني كه به دنبال حكومت سكولار هستند، به شدت از مردم سالاري ديني وحشت دارند. حجت الاسلام «سيداحمد خاتمي» در همايش مردم سالاري ديني در موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم افزود: اين افراد به همراه گروهي كه تفسيرشان از دين، تنگ نظرانه است با مردم سالاري ديني مخالفت مي كنند. وي اضافه كرد: از نگاه گروه دوم، بر اساس برداشت از دين، مردم در امور مختلف كاره اي نيستند و آنان مطرح كردن مردم را مساوي با كنار گذاشتن خدا مي دانند. وي يادآور شد: وهابي ها و طالبان برداشت از دين را اين گونه مي دانند كه مردم هيچ كاره هستند و تا گفته مي شود مردم، آن را به معناي كنار گذاشتن خدا مي دانند.

ايران
ادبيات
اقتصاد
تكنيك
جامعه
دهكده جهاني
رسانه
زمين
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  دهكده جهاني  |  رسانه  |  زمين  |
|  شهر  |  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |