جمعه ۹ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۶۴
وزير مسكن و شهرسازي اعلام كرد:
وضعيت تراكم تغيير نمي كند
005055.jpg
مصوبه شوراي عالي معماري و شهرسازي ايران
به نابساماني ساخت و ساز مسكن در يك سال گذشته پايان داد و پيش بيني مي شود امسال ساخت مسكن افزايش يابد
مصوبه شوراي عالي معماري و شهرسازي در خصوص فروش تراكم در شهر تهران پاسخگوي نياز اين شهر است و تغييري در آن ايجاد نخواهد شد.
علي عبدالعلي زاده به واحد مركزي خبر گفت مصوبه اخير شوراي عالي شهرسازي تنها در اراضي كوچك و قطعات زير يك هزار متر مربع محدوديت ايجاد مي كند و مالكان اين زمين ها تنها مجاز به ساخت بنا تا ۱۸۰ درصد مساحت زمين خود هستند و اين به آن معنا نيست كه ساخت مسكن در تهران تنها به آپارتمان هاي سه طبقه محدود مي شود بلكه مالكين مي توانند اين ميزان بنا را در طبقات دلخواه احداث كنند. وي تصريح كرد براساس اين مصوبه كه با توجه به پلاك ها و قطعات موجود در تهران طراحي شده است ۵۰ درصد قطعات و پلاك ثبتي هاي موجود در تهران مي توانند از تراكم ۱۸۰ درصد استفاده نمايند. وزير مسكن و شهرسازي افزود: در شرايط كنوني تقاضاهاي متعددي براي ساخت بناهاي بلندمرتبه ۱۶،۱۵ طبقه اي به شهرداري ها واصل شده و اين تقاضاها با توجه به شرايط زمين و محل آن مورد قبول قرار مي گيرد.
وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اعلام شوراي شهر تهران مبني بر احتمال اصلاح مصوبه شوراي عالي شهرسازي در خصوص واگذاري تراكم در شهر تهران گفت مصوبات اين شورا همواره با نظر خود آن قابل تغيير است و شوراي عالي شهرسازي آماده پذيرش پيشنهادات شوراي شهر تهران از طريق شهرداري تهران است اما در شرايط كنوني تا تصويب طرح جامع شهر تهران مصوبات فعلي به قوت خود باقي است. عبدالعلي زاده در پاسخ به اين سوال كه مصوبه شوراي عالي معماري و شهرسازي تاثير به سزايي در افزايش قيمت مسكن در تهران داشته، براي كنترل قيمت در بازار مسكن چه تمهيداتي انديشيده شده است گفت افزايش قيمت مسكن تنها به دليل سياست هاي اتخاذ شده در اين بخش نيست و عوامل ديگري نظير رشد ۲۵ درصد نقدينگي و افزايش قيمت كالاها و خدمات نقش به سزايي در افزايش قيمت مسكن داشته است. وزير مسكن و شهرسازي گفت مصوبه اخير شوراي عالي معماري و شهرسازي ايران به نابساماني ساخت و ساز مسكن در يك سال گذشته پايان داد و پيش بيني مي شود امسال ساخت مسكن افزايش يابد.
وي با اشاره به برنامه هاي وزارت مسكن و شهرسازي در ارتقاي سطح خدمت رساني به مردم گفت اين وزارتخانه تنوع در عرضه مسكن در بازار مسكن را در دستور كار خود قرار داده است و امسال در كنار عرضه مسكن به صورت متري كه شرايط آن طي دو ماه آينده اعلام خواهد شد شيوه هاي جديد ديگري نيز در عرضه مسكن معرفي خواهد شد.

ميدل ايست و امارات ۳۱ فروند بويينگ مي خرند
004985.jpg
شركت هوايي ميدل ايست ايرلاين كه در دوبي مستقر است تصميم گرفته ۲۶ فروند هواپيماي مسافري دور پرواز از شركت بويينگ خريداري كند.
به گزارش خبرگزاري آلمان از سياتل اين شركت در نظر دارد ۲۶ فروند هواپيماي بويينگ ۳۰۰/۶۶۶ يي ار كه قيمت هر كدام از آنها ۱۹۱ ميليون دلار است خريداري نمايد. ظرفيت اين هواپيما ۳۶۵ نفر است. شركت ميدل ايست ايرلاين همچنين در نظر دارد ۲۳ فروند هواپيماي سوپر جامبوي اي ۳۸۰ ايرباس نيز از كنسرسيوم اروپايي ايرباس خريداري كند.
بدين ترتيب ميزان كل سفارشات اين شركت از ايرباس به ۴۵ فروند خواهد رسيد.
ميدل ايست ايرلاين همچنين علاقه مند به خريد ده فروند ديگر هواپيماي ايرباس ۶۰۰/۳۴۰ اي است. شركت هواپيمايي امارات ۲۶ هواپيماي بويينگ خريداري مي كند. به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، ارزش قرارداد خريد اين هواپيماها ۵ ميليارد دلار است.
قرار است اين هواپيماها ماه آينده خريداري شوند.

اتخاذ سياست واحد پولي كشورهاي اسلامي
العلال الرشيدي مدير عامل مركز توسعه و تجارت اسلامي گفت: هم اكنون زمينه براي اتخاذ سياست هاي اقتصادي و پول واحد در ميان كشورهاي اسلامي وجود دارد. وي در حاشيه نشست سي امين وزيران امور خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در تهران گفت: ايجاد سياست هاي اقتصادي و پولي واحد ميان كشورهاي اسلامي مستلزم اتخاذ سياست هاي تجاري، گمركي و مالي واحد است. الرشيدي گفت: در مرحله نخست ايجاد بازار مشترك كشورهاي اسلامي، تفاهم نامه اي با هدف اولويت بخشيدن به تجارت ميان كشورهاي اسلامي در سال جاري منعقد شد و در آينده نزديك گفت وگوهاي تجاري ميان كشورهاي اسلامي آغاز خواهد شد. مدير عامل مركز توسعه و تجارت اسلامي گفت: اين گفت وگوها با هدف هموار ساختن موانع گمركي در راه داد و ستد آسان كالا ميان كشورهاي اسلامي شروع مي شود. مركز توسعه و تجارت اسلامي از مراكز وابسته به سازمان كنفرانس اسلامي است كه هدف آن بررسي و تحقيق در خصوص امكانات و توانايي هاي ايجاد بازار مشترك ميان كشورهاي اسلامي است. الرشيدي توانايي هاي كشورهاي اسلامي در ايجاد بازار مشترك اسلامي را بسيار متنوع و فراوان دانست و گفت: امكان و فرصت ايجاد چنين بازاري در ميان كشورهاي اسلامي فراهم است. به گزارش خبرنگار ما و براساس آمارهاي موجود، كشورهاي اسلامي اكنون فقط ۱۰ درصد از كل تجارت خود را با يكديگر انجام مي دهند، در حالي كه اين ميزان بايد حداقل به ۳۰ درصد برسد. وي افزود: كشورهاي اسلامي از توليدات كشاورزي خوبي برخوردار هستند و منابع عظيم انرژي را در اختيار دارند. ۵۵ كشور اسلامي هم اكنون ۶۰ درصد ذخاير انرژي، ۴۲ درصد صادرات نفتي و ۳۰ درصد ذخاير گاز طبيعي جهان را در اختيار دارند. مدير عامل مركز توسعه و تجارت اسلامي گفت: در صورت هموار شدن موانع گمركي، واردات كالاهاي كشورهاي اسلامي از ساير كشورها متوقف مي شود و كشورهاي اسلامي در چارچوب بازار مشترك اسلامي با يكديگر همكاري تجارت خواهند داشت.

قيمت هاي جديد نان اعلام شد
معاون آرد و نان سازمان غله كشور اعلام كرد نرخ هاي جديد انواع نان از امروز در نانوايي ها اعمال مي شود.
جعفر اسديان در مصاحبه اختصاصي واحد مركزي خبر گفت همه ساله شوراي اقتصاد در سطح استان تهران با تشكيل كميته اي متشكل از نماينده سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان و سازمان غله كشور به رياست وزير بازرگاني و در استان ها به رياست استاندار نسبت به اعلام نرخ جديد نان بر مبناي افزايش نرخ هاي قانوني اقدام مي كنند. وي افزود: بر اين اساس نرخ انواع نان از امروز با رشدي معادل ۱۶ درصد به مردم عرضه مي شود. معاون آرد و نان سازمان غله گفت به اين ترتيب قيمت هر عدد نان بربري با آرد ۱۰۰ ريالي و وزن چانه ۶۵۰ گرم ۴۲۰ ريال، نان بربري با آرد ۴۰۰ ريالي و وزن چانه ۶۵۰ گرم ۶۳۰ ريال، نان سنگك با آرد ۱۰۰ ريالي و وزن چانه ۶۵۰ گرم ۵۴۰ ريال، نان سنگك با آرد ۴۰۰ ريالي و وزن چانه ۶۵۰ گرم ۸۰۰ ريال، لواش تنوري با آرد ۱۰۰ ريالي و وزن چانه ۲۱۰ گرم ۱۶۵ ريال و لواش تنوري با آرد ۴۰۰ ريالي و وزن چانه ۲۵۰ گرم ۲۵۰ ريال تعيين شده است.
همچنين قيمت هر عدد نان لواش ماشيني با آرد ۱۰۰ ريالي و وزن چانه ۱۹۰ گرم ۱۴۵ ريال، لواش ماشيني با آرد ۴۰۰ ريالي و وزن چانه ۲۵۰ گرم ۲۴۰ ريال، لواش قزويني ماشيني با آرد ۱۰۰ ريالي و وزن چانه ۱۹۰ گرم ۱۴۵ ريال، تافتون تنوري با آرد ۱۰۰ ريالي و وزن چانه ۲۲۵ گرم ۱۶۵ ريال، تافتون تنوري با آرد ۴۰۰ ريالي و وزن چانه ۵۰۰ گرم ۵۶۵ ريال و قيمت نان تافتون ماشيني بدون ناون با آرد ۱۰۰ ريالي و وزن چانه ۲۲۰ گرم ۱۳۰ ريال اعلام شد. علاوه بر اين قيمت هر عدد نان تافتون ماشيني با ناون با آرد ۱۰۰ ريالي و وزنه چانه ۲۱۰ گرم ۱۴۵ ريال، تافتون ماشيني با ناون با آرد ۴۰۰ ريالي و وزن چانه ۲۵۰ گرم ۲۵۰ ريال، تافتون خراساني با ناون با آرد ۱۰۰ ريالي و وزن چانه ۵۰۰ گرم ۳۸۰ ريال، تافتون طرح جديد با حرارت غيرمستقيم با آرد ۴۰۰ ريالي در بسته بندي نايلوني و وزن چانه ۵۵۰ گرم ۴۵۰ ريال و قيمت هر عدد نان لواش، بربري و سنگك ماشيني با آرد ۱۰۰ گرم ۶۰۰ ريال تعيين شده است. معاون آرد و نان سازمان غله با بيان اين كه تنها ۱۶ درصد از افزايش قيمت ايجاد شده در قيمت آرد نانوايي ها در قيمت نان اعمال شده است گفت قيمت فروش هر كيلوگرم آرد نان هاي سنتي امسال از ۴۰ ريال به ۱۰۰ ريال افزايش يافته كه رشدي معادل ۱۵۰ درصد داشته است.
وي افزود قيمت فروش آرد صنعتي با ۲۱ درصد افزايش از ۳۳۰ ريال به ۴۰۰ ريال و قيمت فروش آرد صنوف صنعتي با ۴۳ درصد افزايش از ۱۲۶۰ ريال به ۱۸۰۰ ريال رسيده است. همچنين قيمت هر كيلوگرم سبوس با ۳۶ درصد افزايش از ۴۵۰ ريال به ۶۰۰ ريال افزايش يافته است. وي با بيان اينكه قيمت خريد تضميني گندم از كشاورزان امسال با ۱۵ درصد افزايش از ۱۳۰۰ ريال به ۱۸۰۰ ريال افزايش يافته است گفت كل آرد مصرفي كشور در سال گذشته ۴/۸ ميليون تن بود كه ۶/۵ ميليون تن آن در مناطق شهري و ۶/۲ ميليون تن در مناطق روستايي توزيع شد. اسديان افزود در طول سه سال اخير حدود ۸۰ درصد يارانه كالاهاي اساسي در بخش نان مصرف شده است و ميزان يارانه اختصاص يافته در اين بخش از ۶۵۰۰ ميليارد ريال در سال ۸۰ به ۱۵ هزار و ۳۰۲ ميليارد ريال در سال ۸۲ افزايش يافته است. وي با بيان اينكه سالانه ۳۰ درصد گندم توليدي كشور از مبادي توليد تا مصرف به دليل ضايعات از بين مي رود گفت اين ميزان ضايعات معادل ۴/۲ ميليون تن گندم است كه پاسخگوي نياز ۶۰ تا ۶۵ روز كشور است. اسديان خاطر نشان كرد با تلاش هاي انجام شده در زمينه بهبود كيفيت آرد كه ارتباط مستقيمي با كيفيت نان و كاهش مصرف سرانه دارد، ميزان مصرف سرانه نان با ۴۰۰ گرم كاهش از ۵۱۴/۱۰ كيلوگرم در سال ۱۳۸۰ به ۱/۱۰ كيلوگرم در سال ۸۲ كاهش يافته و به اين ترتيب ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن آرد صرفه جويي شده است.
وي افزود سال گذشته بالغ بر ۹۰ درصد نياز گندم كشور از منابع داخلي تامين شد و پيش بيني مي شود امسال ۱۰ ميليون تن از نياز ۵/۱۰ ميليون تني كشور به گندم از منابع داخلي تامين شود. معاون آرد و نان سازمان غله كشور گفت براساس برنامه ريزي به عمل آمده برنامه اصلاح ساختار گندم، آرد و نان در كشور اجرا مي شود و براساس اين طرح نانوايي ها از شيوه سنتي و نانوايي هاي كوچك به كارگاه هاي توليد انبوه تبديل مي شوند.

امضاي موافقتنامه انتقال آب ايران به كويت
004980.jpg
موافقتنامه نهايي انتقال آب ايران به كويت شهريور امضا مي شود.
قائم مقام وزير نيرو گفت: پيش نويس موافقتنامه طرح انتقال آب از ايران به كويت در سفر هيات بلندپايه مقامات وزارت نيرو به آن كشور مورد بررسي قرار گرفت.
دكتر «رضا امراللهي» روز پنجشنبه در مورد دستاوردهاي اين سفر كه در تاريخ پنجم و ششم خرداد ماه امسال به كويت انجام شد، افزود: پس از ارائه توضيحات لازم پيرامون طرح توسط هيات ايراني، قرار شد كويت با بررسي مواد ياد شده نظرات مكتوب خود را ظرف سه ماه آينده اعلام كند.
وي اضافه كرد: دور دوم مذاكرات گروه كاري اين طرح در شهريور امسال در تهران برگزار خواهد شد و پيش نويس اين موافقتنامه نهايي شده و به امضاي طرفين خواهد رسيد.
رئيس ايراني گروه كار مشترك ايران و كويت درباره جزييات اجراي اين طرح گفت: پس از امضاي اين توافقنامه توسط طرفين و تصويب آن توسط مجالس دو كشور، سميناري به منظور مشاوره با صاحبنظران و دست اندركاران اجراي طرح هاي آبي و استفاده از تجربيات آنها براي اجراي طرح ياد شده برگزار خواهد شد. امراللهي، درباره منابع مالي اجراي اين طرح گفت: شركت هاي سرمايه گذار و مجري طرح از ميان شركت هاي سرمايه گذار ايراني، كويتي و ديگر شركت هاي خارجي داوطلب انتخاب خواهند شد.
وي، درباره اجراي چنين طرح هاي مشتركي با كشورهاي كم آب منطقه با وجود مواجه بودن با مشكل كم آبي در بعضي مناطق كشور گفت: منابع آب تامين كننده چنين طرح هايي از مناطق پر آب كشور تامين مي شود.
قائم مقام وزير نيرو درباره ديگر دستاوردهاي اين سفر گفت: براي عضويت كويت در «شوراي حكام مركز منطقه اي مديريت آب شهري تهران» (وابسته به يونسكو) مقرر شد كويت نماينده خود را به ايران معرفي كند تا اقدامات لازم براي اخذ تاييد يونسكو و شركت كويت در اجلاس آتي اين شورا انجام شود.
وي افزود: كويت علاقه مندي خود را براي گسترش همكاري ها در زمينه تبادل انرژي برق و استفاده از تجهيزات و امكانات متقابل براي توسعه ظرفيت هاي توليد، انتقال و توزيع برق و همچنين تبادل دانش فني و تجربيات موجود در دو كشور اعلام كرده است.

تحليل بازار
قيمت سكه
طلا و ارز در بازار تهران
هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد ۶۱۵ هزار و ۴۰۰ ريال در بازار آزاد تهران فروخته شد كه نسبت به روز قبل ۱/۱ درصد كاهش داشت. نيم سكه نيز با ۴/۰ درصد كاهش در مقايسه با چهارشنبه ۳۲۰ هزار و ۶۰۰ ريال به فروش رسيد. همچنين ربع سكه بهار آزادي ۲۳۱ هزار و ۶۰۰ ريال در بازار تهران معامله شد كه نسبت به ديروز ۳/۰ درصد كاهش داشت. هر يورو ديروز با ۵/۰ درصد و حواله آن با ۲/۰ درصد كاهش نسبت به روز قبل ۹۶۲۴ ريال و ۹۶۰۰ ريال در بازار آزاد تهران فروخته شد. هر دلار آمريكا با ۱/۰ درصد افزايش، پوند انگليس و يكصد ين ژاپن بدون تغيير و فرانك سوئيس نيز با ۲/۰ درصد افزايش در مقايسه با چهارشنبه به ترتيب ،۸۱۶۲ ،۱۳۳۱۶ ۶۹۰۰ و ۶۳۱۰ ريال به فروش رسيد.
حواله دلار آمريكا با ۱/۰ درصد افزايش قيمت ۸۲۱۰ ريال در بازار آزاد تهران معامله شد.

رشد شاخص هاي سهام
همچنين دائوجونز شاخص بازار بورس نيويورك در آمريكا ۱۳ صدم درصد افزايش داشت و به مجموع ۱۲/۸۶۹۳ واحد رسيد. به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان، شاخص بازار بورس نزدك در آمريكا ۴۲ صدم درصد افزايش نشان داد و به مجموعه ۲۴/۱۵۶۳ واحد رسيد. همين گزارش حاكي است شاخص بازار بورس اس اند پي در آمريكا ۱۸ صدم درصد افزايش داشت و به مجموع ۲۲/۹۵۳ واحد رسيد.
علاوه بر اين شاخص بازار بورس توكيو در ژاپن ۶۱/۱۴۴ واحد افزايش داشت و به مجموع ۸/۸۳۶۸ واحد رسيد. به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي، شاخص بازار بورس هنگ كنگ ۳۵/۴۶ واحد افزايش نشان داد و به مجموع ۹۵۵۸ واحد رسيد.
همين گزارش حاكي است شاخص بازار بورس تايوان ۱۲/۲۹ واحد افزايش داشت و به مجموع ۵/۴۵۰۳ واحد رسيد. شاخص بازار بورس لندن نيز در انگليس ۵/۶۹ واحد افزايش داشت و به مجموع ۹/۴۰۶۱ واحد رسيد.
به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي، شاخص بازار بورس پاريس در فرانسه ۱۴/۵۸ واحد افزايش نشان داد و به مجموع ۶/۲۹۴۹ واحد رسيد. همين گزارش حاكي است، شاخص بازار بورس فرانكفورت در آلمان ۴۲/۴۲ واحد افزايش داشت و به مجموع ۲۹۱۶ واحد رسيد. ارزش سهام در بازارهاي مالي نيويورك افزايش يافت. به گزارش شبكه الجزيره، ارزش سهام در وال استريت در حالي افزايش نشان داد كه گزارش هايي درباره كاهش فروش برخي كالاها در ماه گذشته منتشر شد. كارشناسان علت اين افزايش را افزايش ارزش سهام دانستند.
بنا بر اين گزارش ارزش سهام در بازارهاي مالي اروپا در پي متوقف شدن افزايش ارزش يورو مقابل دلار افزايش يافت و سرمايه گذاران به خريد سهام شركت هاي فناوري و بيمه روي آوردند و همين امر باعث شد شاخص ارزش سهام در بازارهاي مالي اروپا به ميزان يك تا دو درصد افزايش يابد.

اوپك توليد را كم مي كند
ونزوئلا: اوپك ممكن است توليد نفت را يك ميليون بشكه در روز كاهش دهد. رافائل راميرز وزير نفت ونزوئلا اعلام كرد احتمال دارد سازمان كشورهاي صادركننده نفت، اوپك، در نشست يازدهم ژوئن خود توليد نفت را به ميزان يك ميليون بشكه در روز كاهش دهد. به گزارش خبرگزاري رويترز از كاراكاس وزير نفت ونزوئلا گفت اگر اوپك اساسا تصميم بگيرد براي حفظ بهاي نفت در محدوده مورد نظر اين سازمان توليد نفت را كاهش دهد احتمالاً توليد نفت را يك ميليون بشكه در روز كاهش خواهد داد. وي به خبرنگاران گفت ونزوئلا از تصميم اوپك براي كاهش توليد نفت استقبال خواهد كرد. وي تاكيد كرد تدابير لازم براي ثبات بخشيدن به قيمت ها و حفظ آن در محدوده بشكه اي ۲۲ تا ۲۸ دلار را اتخاذ خواهيم كرد.

سال گذشته ماهي ۴۵۰ ميليون دلار كالا صادر شد
در سال گذشته به طور متوسط هر ماه ۴۵۰ ميليون دلار كالا از كشور صادر شده است. معاون خدمات صادراتي و بازاريابي مركز توسعه صادرات ايران در جلسه كميته توسعه صادرات استان اصفهان تعداد بنگاه هاي صادراتي كشور را ۴ هزار و ۵۶۵ بنگاه اعلام كرد و افزود استان اصفهان با ۱۶۶ بنگاه صادراتي در كشور از جايگاه ويژه اي برخوردار است.سلطاني با اعلام اينكه در چارچوب برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي كشور تاكنون ۹۴ درصد اهداف بخش صادرات تحقق يافته است افزود كاهش قيمت جهاني در هر سال افزايش قيمت تمام شده محصولات توليدي در كشور و روند كاهش ارز در بازار صادرات از جمله موانع موجود در اين بخش است.
وي خروج از مشكلات بخش صادرات را در گرو اجراي طرح هاي كوتاه مدت مانند اهداي جوايز صادراتي و اجراي طرح هاي بلند مدت براي كاهش هزينه هاي توليد دانست. معاون خدمات صادراتي و بازاريابي مركز توسعه صادرات ايران افزود هم اكنون ۶۸ تشكل صادراتي تخصصي در كشور وجود دارد به طوري كه در سال گذشته به صورت مستقيم مبلغ ۵ ميليارد و ۸۰۰ ميليون ريال به ۳۹ تشكل صادراتي پرداخت شده است.

نگاه به جهان
بوش ماليات ها را كاهش داد
004975.jpg

جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا با امضاي طرح كاهش ماليات آن را به قانون تبديل كرد. به گزارش سي ان ان، اين طرح در برگيرنده كاهش ماليات برابر با ۳۵۰ ميليارد دلار است. جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا گفت اين طرح باعث رونق اقتصادي و اشتغال زايي خواهد شد. رئيس جمهور آمريكا افزود اكنون آمريكايي ها پول بيشتري براي خرج، پس انداز و سرمايه گذاري كردن خواهند داشت و اين قانون زمينه لازم را براي بهبود اوضاع اقتصادي فراهم مي كند.

هزينه سوني نصف شد
شركت صنايع الكترونيك سوني قصد دارد براي حمايت از كارخانه ها و افزايش توليدات، هزينه هاي خود را تا ۵۰ درصد كاهش دهد. به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، مسئولان اين شركت معتقدند در صورت عملي شدن اين طرح، خواهند توانست ساليانه ۶۵ ميليارد ين بدست آورند. اين شركت پيش بيني كرد، امسال سودي معادل ۱۰ درصد كسب كند در حالي كه سال گذشته اين ميزان بسيار كمتر بوده است. شركت سوني براي جبران زيان، تلاش خود را بر توسعه و گسترش بازار بازي هاي الكترونيكي متمركز كرده است و قصد دارد در اين زمينه ميليون ها ين سرمايه گذاري كند. مجمع جهاني مبارزه با فساد آغاز به كار كرد.

سومين مجمع جهاني مبارزه با فساد در سئول آغاز به كار كرد
در اين اجلاس مقامات ارشد دادگستري و اقتصاد و دارايي بيش از ۱۲۰ كشور جهان گرد آمده اند تا درباره راه هاي مبارزه با فساد در نظام هاي حكومتي و اجرايي كشورهاتبادل نظر كنند. از جمهوري اسلامي ايران هياتي به رياست عابدي جعفري از مسئولان بازرسي نهاد رياست جمهوري در اين اجلاس شركت كرده است. در مراسم گشايش اين اجلاس بوش رئيس جمهور آمريكا و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در پيام هاي جداگانه فساد مالي و اداري را از چالش هاي مهم كنوني نظام هاي سياسي خواندند و آن را بخش مهمي از مبارزه با تروريسم تلقي كردند. خانم كانگ كونفيل، وزير دادگستري كره جنوبي كه رياست اين اجلاس را بر عهده دارد هم گفت اين اجلاس تلاش خواهد كرد تا قوانين مورد نياز كشورها را براي مبارزه هماهنگ در چارچوب همكاري بين المللي تدوين كند. اين اجلاس به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

اقتصاد مالزي ۵/۴ درصد
رشد مي كند
بانك مركزي مالزي، «بانك نگارا» رشد توليدات ناخالص ملي اين كشور طي سه ماهه دوم سال جاري ميلادي را بيش از ۵/۴ درصد پيش بيني كرد. خانم «زتي اختر عزيز» رئيس كل بانك مركزي مالزي بعدازظهر چهارشنبه در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ايرنا كه شيوع بيماري سارز در جنوب شرق آسيا تا چه اندازه بر اقتصاد مالزي اثر گذاشته است، گفت: به رغم شيوع بيماري سارز در منطقه جنوب شرق آسيا و تاثيرات منفي آن بر روي صنعت گردشگردي مالزي رشد ناخالص ملي كشور طي سه ماهه دوم سال جاري بيش از ۵/۴ درصد برآورد شده است. وي گفت: اقتصاد مالزي به علت افزايش تقاضاهاي داخلي همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. رئيس كل بانك مركزي مالزي كه در يك كنفرانس مطبوعاتي صحبت مي كرد، افزود: اقتصاد مالزي طي سه ماهه اول سال جاري نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با ۴ درصد رشد همراه بوده است. اختر عزيز كه در سالن كنفرانس بانك مركزي مالزي با خبرنگاران گفت وگو مي كرد، افزود: «رشد اقتصاد مالزي در سه ماهه آخر سال گذشته برابر با ۴/۵ درصد بوده كه اين رقم در سه ماهه اول سال جاري به ۴ درصد كاهش يافت». وي تاكيد كرد كه اقتصاد مالزي به رغم آسيب هاي جدي ناشي از شيوع بيماري سارز بر اقتصاد منطقه، همچنان حالت گذشته خود را حفظ كرده و تا پايان سال جاري از رشد فزاينده اي برخوردار خواهد بود. توليدات صنعتي مالزي به عنوان يك بخش عمده تاثيرگذار در توليد ناخالص ملي اين كشور، در سه ماهه اول سال جاري نسبت به زمان مشابه در سال گذشته از يك رشد ۳/۵ درصدي برخوردار بوده است. بخش خدمات و كشاورزي نيز به ترتيب در سه ماهه اول سال جاري نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با رشدي برابر ۴ درصد و ۶/۳ درصد همراه بوده است. گسترش بيماري سارز در منطقه جنوب شرقي آسيا تاثير منفي زيادي بر اقتصاد كشورهاي اين منطقه گذاشته است. آمارها نشانگر آن است كه صنعت گردشگري مالزي در ماه آوريل (اواخر فروردين تا ميانه ارديبهشت ماه) با آغاز شيوع بيماري سارز در منطقه، با كاهش ۴۹ درصدي روبه رو بوده است.

اقتصاد
ادبيات
ايران
تكنيك
جامعه
دهكده جهاني
رسانه
زمين
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  دهكده جهاني  |  رسانه  |  زمين  |
|  شهر  |  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |