شنبه ۱۰خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۶۵ - May . 31, 2003
مديركل آموزش و پرورش راهنمايي تحصيلي:
تعليم و تربيت رسمي كاهش مي يابد
اولين نشست كارشناسان و مديران اجرايي گروه هاي آموزشي و پرورشي دوره راهنمايي شهر تهران و شهرستان هاي استان تهران با هدف تبيين انديشه هاي راهبردي معاونت آموزش عمومي و امور تربيتي،در تهران برگزار شد.
در اين نشست كه در سالن اجتماعات اين معاونت در محل وزارت آموزش و پرورش تشكل شده بود،منوچهر فضلي خاني، مديركل دفتر آموزش و پرورش راهنمايي گفت: بايد ركن اصلي تغيير كيفي آموزش و پرورش را در گروه هاي آموزشي جست وجو كرد. ما در دوره راهنمايي، نيازمند بازنگري هستيم و در اين دوره دانش آموزان در حال اوجگيري رشد شخصيت اجتماعي، عقلي و عاطفي هستند. به همين دليل در اين دوره بايد دانش آموزان مورد حمايت قرار گيرند.
وي در ادامه افزود: چشم انداز تعليم و تربيت توجه به جامعه دارد. لذا بايد از آموزش هاي رسمي كاسته شده و بر آموزش هاي خانواده و جامعه افزوده شود. اين شعاري است كه در كشورهاي پيشرفته ارائه مي شود.
بنابر اين گزارش، در اين جلسه طرح هاي دفتر آموزش و پرورش راهنمايي در سال تحصيلي ۸۳-۸۲ براي حاضران تشريح شد.

گزارشي از برگزاري «جشن الفبا» و «باسوادي» در مدارس كشور
خرداد آمد ، ما با سواد شديم ...
اشاره: اين روزها در گوشه و كنار كشورمان، با پايان آموزش كلاس هاي اول ابتدايي، شاهد برگزاري «جشن الفبا» يا «جشن با سوادي» هستيم. آن چه در پي مي آيد نوشته اي است كه از يادداشت هاي پيشين خانم سهيلا روايي - آموزگار كلاس اول ابتدايي - برداشت شده است.
016555.jpg

دهم ارديبهشت
با اولياي دانش آموزان جلسه گذاشتم و راجع به جشن پايان سال تحصيلي و يا همان جشن الفبا و با سوادي با آنها صحبت كردم. همه پذيرفتند. دهم خرداد را به عنوان روز جشن تعيين كرديم و قرار شد در جلسه ديگري، هماهنگي هاي لازم را انجام دهيم.
بيست وششم ارديبهشت
امروز در جلسه اي با اولياء، تقسيم وظايف كرديم. قرار شد مادري كلاه هاي مقوايي رنگي ويژه فارغ التحصيلي بچه ها از كلاس اول دبستان را با صداهاي صامت و مصوت درست كند و پنج مادر نيز به او در اين زمينه كمك كنند و يكي از مادران قرار شد، حروف روي آن را بنويسيد. همچنين درست كردن حروف الفبا با يونوليت و رنگ  آميزي آن به عهده من و چند نفر از اولياء گذاشته شد. قرار بود اين حروف را روي چوب حصير بچسبانيم. يكي از اولياء تهيه ميوه و ديگري تهيه كيك الفبا را عهده دار شد و قرار شد هزينه ميوه و كيك به طور مساوي بين اولياء تقسيم شود.
بيست و هشتم ارديبهشت
امروز، چند متن را كه از قبل آماده كرده بودم، بين دانش آموزان توزيع كردم. قرار است بچه ها اين متون را روز جشن، مقابل اولياء قرائت كنند. متون را طوري تهيه كرده بودم كه نشانگر با سوادي دانش آموزانم باشد و در منزل براي روز جشن تمرين كنند. بعضي از متون قرار بود توسط دو يا سه نفر و به صورت همخواني يا دكلمه خوانده شود. يكي از متن ها چنين بود: «ايران كشور من است، من ايراني ام و شاد از ايراني بودنم. من ايراني آزاد را دوست دارم.» بقيه نوشته ها هم هدفمند بودند.
016550.jpg

پنجم خرداد
تا روز جشن، پنج روز بيشتر باقي نمانده است. تقريباً همه چيز در حال آماده شدن است. درست است كه بچه ها در حال امتحان دادن هستند، ولي به طور جالبي، فرا رسيدن جشن را لحظه شماري مي كنند.
دهم خرداد
جشن ما، امروز برگزار شد. شور و شعف خاصي در بين بچه ها ديده مي شد. جشن از كلاس آغاز شد. هريك از بچه ها، كلاهي بر سر داشتند كه نامشان بر روي آن نوشته بود. بچه ها دو سوره از قرآن و سرود ملي كشورمان را با همراهي و نظارت من خواندند و سپس جدول الفبا را با آهنگي كه قبلاً ياد گرفته بودند، ترنم كردند. آن گاه به ترتيب حروف الفبا از كلاس خارج شديم و به نمازخانه مدرسه در طبقه بالا رفتيم. مادران و پدران و ميهمانان، از دانش آموزان استقبال كردند و بچه ها در جاي مخصوص خود نشستند و متوني را كه قبلاً به آنها داده بودم، براي اولياء خواندند. سپس مسابقه پفك خوري و ماست خوري و چند مسابقه ديگر برگزار كرديم و بچه ها از مسابقه ها لذت فراوان بردند. پذيرايي با ميوه و كيك و خواندن دعا توسط يكي از دانش آموزان، از بخش هاي پاياني برنامه بود. بازار عكس گرفتن و فيلمبرداري هم پررونق بود و صداي خنده و شادي، يك آن از نمازخانه مدرسه قطع نمي شد. آخر برنامه، كارنامه يا نتيجه يك سال تلاش بچه ها را به آنها داديم و با گرفتن يك عكس يادگاري دسته جمعي، مراسم را به پايان رسانديم.
امسال هم گذشت و يك دسته ديگر از بچه ها، در كلاس من با سواد شدند. به قول آن دوست عزيز، بچه ها رفتند و من روفوزه شدم و سال بعد، باز هم بايد كلاس اولي باشم!

در گفت وگو با دكتر محمد حق پناهي اعلام شد:
تحول در برنامه هاي درسي نظام علمي ـ كاربردي
016545.jpg
با اجراي پروژه ملي «مديريت برنامه ريزي آموزشي و درسي در نظام علمي- كاربردي»، تمامي برنامه  هاي آموزشي و درسي مصوب در دانشگاه جامع علمي- كاربردي مورد بازنگري و تحول قرار مي گيرد.
دكتر محمد حق پناهي، رئيس دانشگاه جامع علمي- كاربردي در گفت وگويي با همشهري، ضمن اعلام اين مطلب، با اشاره به نقش و اهميت آموزش هاي علمي- كاربردي در دنياي امروز گفت: اين قبيل آموزش ها، با هدف انتقال دانش  كار و ايجاد مهارتهاي شغلي و حرفه اي، رشد استعدادهاي ذاتي افراد براي تصدي مشاغل و ارتقاي دانش و مهارت شاغلين برنامه ريزي و اجرا مي شوند تا افراد را به دور از هر نوع مدرك گرايي صرف براي انجام كار مورد نظر به توانايي لازم برسانند.
بدين معنا كه در اين نظام آموزشي توجه اصلي بر توانمندسازي افراد براي عمل به مسئوليتي است كه در بازار كار مي بايست داشته باشند.
وي اعمال سياست «آموزش، اشتغال» وارائه الگوهاي بديع آموزشي را از جمله برنامه هاي مهم دانشگاه طي برنامه سوم توسعه كشور ذكر كرد و گفت:مطابق تعهدات برنامه سوم، تربيت ۱۲۰ هزار نيروي كاردان در زمره اهداف دانشگاه قرار داده شده كه خوشبختانه امسال در چهارمين سال از برنامه با تدارك ظرفيت پذيرش معادل ۲۴ هزار نفر در سال اين هدف كاملاً دست يافتني است و حتي پيش بيني مي شود تا انتهاي سال ۸۳ از اين ظرفيت نيز فراتر رفته و با اجراي دوره هاي پود ماني و ترمي و نيز ايجاد و راه اندازي دوره هاي تحصيلات تكميلي، هم از نظر كمي و هم به جهت كيفي به اهداف بزرگتري دست يابد.
دكتر حق پناهي، همچنين افزود: در حال حاضر آمار موجود از پذيرفته شدگان دانشگاه نشان دهنده آن است كه حدود ۷۰ درصد پذيرش از ميان شاغلان و ۳۰ درصد نيز از ميان داوطلبان آزاد صورت مي گيرد كه با توجه به جهتگيري دوره هاي آموزشي مطابق نياز جامعه، حدود ۸۰ درصد فارغ التحصيلان آزاد دانشگاه جذب بازار شده و مي شوند. وي ضمن تشريح برنامه هاي آتي دانشگاه براي ارتقاي سطح كيفي مدرسان، اظهار داشت:طرح استاندارد سازي علمي و كيفي مدرسان علمي- كاربردي اخيراً در حوزه معاونت آموزش دانشگاه آغاز شده و در همين راستا بحث شناسايي و سپس تأييد صلاحيت علمي مدرسان از طريق كميته هاي تخصصي در دست انجام است كه مطابق اين طرح در نهايت هر يك از مدرسان داراي يك كد مستقل خواهند بود.
چنانچه تاكنون بالغ بر ۲۳۰۰ نفر از فارغ التحصيلان دوره هاي دكترا و كارشناسي ارشد و كارشناسي براي ورود به اين پروژه شناسايي شده اند و پرونده هاي لازم تشكيل شده و در نيمه اول سال ۸۳ مرحله ارزيابي و اعلام كد افراد به اجرا گذاشته خواهد شد.
وي با اشاره به طرح تحول برنامه ريزي درس علمي- كاربردي در دانشگاه گفت: با اجراي اين طرح تمامي برنامه هاي مصوب درسي (دوره هاي ترمي) مورد بازنگري قرار گرفته و طرح تبديل اين دوره ها به دوره هاي پودماني مورد توجه قرار مي گيرد. به طوري كه در آينده نزديك بخش عمده اي از فعل و انفعالات حوزه آموزشي اين دانشگاه مصروف اين تغيير و تحولات خواهد گرديد.
رئيس دانشگاه جامع، آموزش پودماني يا بسته هاي آموزشي زنجيره اي را روشي مقرون به صرفه و اثربخش دانست و گفت:  پودماني شيوه اي از آموزش است كه تاكنون در كشور ما ناشناخته مانده و دانشگاه جامع براي اولين بار در ايران، تعداد بيست هزار داوطلب را تحت پوشش اين نوع آموزش قرار داده است.
وي گفت: اين نوع آموزش شكلي از آموزش گام به گام و شيوه برنامه ريزي آموزش هاي مهارتي است كه با تعيين نيازهاي آموزشي در بسته هاي مستقل و با در نظر گرفتن جنبه خودآموزي آنها در يك فرد انجام يك واحد كاري را آموزش مي دهد و تفاوت آن با نظام هاي كلاسيك موجود آن است كه در آموزش هاي پودماني به دليل تجزيه و تحليل دقيق نيازها، اهداف آموزش واضح و بدون ابهام بيان مي شود و تمام اطلاعات مورد نياز دانشجو در بسته هاي آموزشي كه پودمان ناميده مي شود، به وي ارائه مي گردد.
با توجه به ساختار هر پودمان، اين نوع آموزش از انعطاف پذيري بالايي برخوردار است و به دليل اين كه دانشجو در جريان يادگيري مشاركت فعال دارد، اثر بخشي آموزش، بيشتر و بالاتر است.
دكتر حق پناهي همچنين گفت: هر يك از پودمان ها در يك دوره آموزشي، مهارت خاص و مستقلي ايجاد مي كند و در كنار ساير پودمان ها منجر به ايجاد مهارت جديد و در پايان مدرك رسمي دانشگاهي مي شود.
حق پناهي با تأكيد بر ضرورت اعمال شيوه هاي نظارتي بهتر و بيشتر در فعاليت هاي دانشگاهي گفت: بخش نظارت دانشگاه، در قالب طرح «MIS » و حركت غيرمتمركز از طريق ايجاد وتوسعه واحدهاي استاني مورد توجه است كه با اجراي اين طرح نظارت بر عملكرد واحدهاي جدي تر و گسترده تر صورت خواهد گرفت.
وي از سياست مشاركت بخش خصوصي در اجراي برنامه هاي آموزشي به عنوان يكي از برنامه هاي دانشگاه ياد كرد و گفت:  در حال حاضر در حوزه بخشي از آموزش هاي پودماني شاهد مشاركت فعال و ورود موثر بخش خصوصي هستيم و ارزيابي هاي موجود حاكي از آن است كه فعالان اين بخش با دلسوزي بسيار جدي نسبت به اجراي اين دوره ها عمل مي كنند و ما اميدواريم اين مراكز در آينده نزديك بتوانند به عنوان پتانسيل هاي مورد تأييد نظام علمي كاربردي ايفاي نقش هاي جدي تر را نيز برعهده گيرند.
وي در پايان از گسترش دوره هاي كارشناسي و ايجاد دوره هاي بالاتر از آن خبر داد و در خصوص ظرفيت پذيرش دانشگاه در سال ۸۲ گفت: پيش بيني مي شود براي امسال، حدود ۵۰ هزار نفر از دوره هاي پودماني و ترمي مورد پذيرش قرار گيرند.

آموزشي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |