يكشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۶۶- June, 1, 2003
محيط زيست ايران در گفت و گو با معاون رئيس جمهور
زندگي بدون سرب
خودروسازاني كه نتوانستند خودشان را با استانداردهاي ما منطبق كنند يا خط توليدشان را اصلاح يا متوقف كردند و يا در حال انجام مراحلي هستند تا به استانداردهاي تصويب شده دست پيدا كنند
013830.jpg

گروه اجتماعي،مريم خورسند: آنها صدهزار نفر بودند، وقتي تصميم گرفتند سواحل كشورشان اسپانيا را از بقاياي نفتي نفت كش غرق شده نجات دهند. آنها بيشتر از صد هزار نفر بودند آنقدر كه مقامات دولتي و مسئولان مرتبط با مسائل حوزه محيط زيست اسپانيا خود را موظف كردند پاكسازي سواحل اسپانيا را از آلودگي هاي نفت جزو نخستين اقدامات ضربتي خود قرار دهند.آنها هزار نفر بودند وقتي ميانه جاده هاي ترانزيتي آلمان دراز كشيدند و براي چند روز جاده ها را بستند تا زمين مجبور نباشد محموله هاي راديواكتيوي را به اجبار قورت دهد.
آنها فقط دويست نفر بودند وقتي در اجلاس زمين پلاكاردها را آنقدر محكم در هوا تكان دادند و رئيس جمهور آمريكا را براي نقض قوانين اجلاس كيوتو ـ گازهاي گلخانه اي ـ زير سوال بردند تا سخنگوي دولت را وادار كردند در اين خصوص توضيح دهد. هر چند توضيحات او مورد قبول اعتراض كنندگان قرار نگرفت اما وقتي در ايران اعلام شد خليج فارس و درياچه خزر جزو آلوده ترين آب هاي جهان هستند، هيچ كس سرش را بلند نكرد تا قطره هاي نفتي رها شده در خليج فارس و درياچه خزر را تماشا كند، وقتي كه ماهيان گرم آبي، آرام آرام آب را رها كردند و تن شان را به خورشيد سپردند تا بي صدا، مرگ محيط زيست آبي كشور را به نمايش بگذارند.هنوز هم آسمان ايران از شاهين ها و عقاب ها پاكسازي مي شود تا به جاي آنها دلارها و يا ريال هاي سعودي را در آسمان آبي ايران نصب كنند. مجوزهاي شكار هنوز براي حيواناتي كه ديگر نيستند، صادر مي شود و پروانه هاي قطع براي درختاني كه ديگر يافت نمي شوند تمديد مي شود. شما مي دانيد «راش» چگونه درختي است؟ تالاب هاي ايران نرم و آهسته، بي صدا، نيست مي شوند. فاضلاب هاي شهري هنوز ميان بستر رودخانه دربند تهران موج مي زند.
كارخانه سيمان تهران، نيروگاه بعثت و پالايشگاه تهران هنوز هواي تهران را مي گزند. مي گويند صحبت كردن درباره آلودگي اين سه حوزه اقتصادي و اشتغال زا كار درستي نيست، شرايط اقتصادي را بايد مورد توجه قرار داد، همانطور كه شرايط اقتصادي و اشتغال زايي يكي از كارخانه هاي كاغذسازي مازندران مورد لحاظ واقع شد و هيچ كس جرأت نكرد از خشك شدن دو رودخانه اي كه اطراف اين كارخانه بود، حرفي بزند. اكنون ما هستيم و يك سازمان كه وظيفه اش حفاظت از محيط زيست ايران است. رئيس آن اعلام مي كند گذشته را رها كنيم و از اين به بعد همه تلاش خود را به كار بنديم تا بيش از اين محيط زيست ايران آسيب نبيند.
دكتر معصومه ابتكار كه به قدمت دولت جمهوري اسلامي ايران در سازمان حفاظت محيط زيست حضور داشته، از توان و قدرت اجرايي سازمان حفاظت محيط زيست دفاع مي كند و از همه كارهايي كه انجام شده و قرار است انجام شود، سخن مي گويد. از ضرورت يك برنامه ده ساله و زمان ده ساله براي حل مشكلات آلودگي تهران مي گويد، اما چرا فراموش كرد بگويد آيا تهران بزرگ تا ده سال ديگر توان مقاومت و ايستادگي را براي بازسازي دارد يا نه! فرصتش براي پاسخ گفتن كم است. آنقدر كه اول نيم ساعت زمان مي گذارد و وقتي همراهش اعلام مي كند وقت مصاحبه نيم ساعته به يك ساعت كشيده شده، تعجب مي كند. اما در اين فرصت كوتاه يك ساعته فقط به يك سوم سوالات ما پاسخ داده شد. سوالاتي كه شايد براي پاسخ دادن به آن زماني ده ساعته را مي طلبيد. به نظر مي رسد زيرورو كردن همه چالش هاي زيست محيطي در ايران فرصتي هزار ساله را مي طلبد، البته فرصتي كه ديگر وجود ندارد.
• وقتي دكتر حجت معاونت انساني سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرد بنا به دلايل زيست محيطي، توليد و شماره گذاري پژو ۲۰۶ و سپند به طور كلي متوقف شده است، اين سازمان كه همواره از افزايش آگاهي هاي مردم در خصوص حوزه هاي زيست محيطي صحبت مي كرد، باعث شد با عدم توقف اين خط توليد و استمرار شماره گذاري اين خودروها، مردم نگاه ديگري داشته و از قدرت خودروسازان در قبال عدم قدرت سازمان حفاظت محيط زيست صحبت كنند. آيا واقعاً سازمان حفاظت محيط زيست قدرتي در مقابل خودروسازان ايراني دارد؟
013970.jpg

با سوال خوبي شروع كرديد. با تضمين استانداردهاي ملي براي خودروسازان داخلي و اعلام و تصويب آن استانداردها در شوراي عالي حفاظت محيط زيست و دولت باعث شد تا از حدود سه سال و نيم گذشته اين كار يعني استانداردسازي خودروهاي توليدي شروع شود و سازمان يك نظام مستمر كنترل و نظارت بر خط توليد همه خودروسازان داخل داشته باشد. در وهله اول استاندارد ۱۵۰۴ ECE اعمال شد. بر اساس اين استاندارد، خودروسازان موظف بودند در موعد مقرر خودشان را به محورهاي اين استاندارد برسانند. بعد از اينكه طرح جامع كاهش آلودگي هوا مطرح شد، و استاندارد كردن بنزين و حذف سرب از آن محقق شد، فاز بعدي، اجراي استاندارد ۸۳ ECER بود كه به عبارتي يك استاندارد سخت گيرانه تر بود. براي رسيدن به اين استاندارد، همه بايد از نوعي مبدل كاتاليك استفاده كنند تا امكان دستيابي به اين استاندارد محقق شود. به همين دليل سازمان حفاظت محيط زيست از همان سه سال پيش، نظام پايش و كنترل را روي همه خطوط توليد خودروسازان اعمال كرد و به شكل مستمر از خط توليد نمونه گرفته و مورد سنجش و بررسي قرار مي دهد. در نهايت اتفاقي كه رخ داده اين است كه خودروسازان ما توانستند به استانداردهاي ۸۳ ٍِECER دست پيدا كنند. آنهايي هم كه نتوانستند يا مجبور شدند خط توليدشان را عوض كنند يا متوقف كنند، درباره اين استاندارد اين فرايند هنوز وجود دارد. در حال حاضر نيز همه خودروهاي توليد داخل از مبدل كاتاليك استفاده مي كنند. به همين دليل اگر ميزان آلودگي خودروها در حال حاضر با چهار سال گذشته مورد بررسي قرار گيرد، با بيش از ۵۰ درصد كاهش مواجه هستيم كه در برخي از انواع نيز اين كاهش به يك هشتم نيز رسيده است.
• پس با استفاده از برنامه هاي پيشنهادي سازمان به خودروسازان آلودگي خودروها كاهش پيدا كرده است؟
ما دستاوردهاي خوبي داشتيم. خودروسازاني كه نتوانستند خودشان را با اين استانداردها منطبق كنند يا خط توليدشان را اصلاح كردند يا متوقف كردند و يا در حال انجام مراحلي هستند تا به استانداردهاي تصويب شده دست پيدا كنند. اما مبحث فقط توليد خودرو نيست ما تأكيد داريم كه خودروسازان داخلي، امكانات مورد نياز را براي تعمير و نگهداري خودروهاي توليد شده فراهم كند. اگر بخواهيم بحث استانداردها را كماكان داشته باشيم بايد به مباحث خدمات پس از فروش نيز توجه كنيم. در حال حاضر تأكيد داريم خودروسازان داخلي در كنار افزايش كيفيت محصولات خود به فكر بازيافت و چرخه توليد نيز باشند. هر فرآورده اي كه توليد مي شود بايد به گونه اي باشد كه چرخه توليد آن به چرخه زيست محيطي آسيبي وارد نكند. يا وقتي به مرحله دفع شدن مي رسد، محيط زيست را آلوده نكند و شرايط حذف يا بازيافت را داشته باشد. قبلاً تصور مي شد هرگاه بخش صنعت، فرآورده اي را توليد كرد و به دست مصرف كننده رساند، كل مسئوليت از توليدكننده رفع مي شود اما در دنياي امروز اين توليدكننده است كه بايد امكان مراحل بازيافت را در كالاي توليد شده رعايت كند. به هر حال اين مباحث را با خودروسازان شروع كرديم و ضوابط، استانداردها و حساسيت هاي سازمان حفاظت محيط زيست را همواره به آنها يادآوري كرديم، اگر اين ضوابط رعايت نشود، سازمان از اختيارات قانوني خودش استفاده خواهد كرد.
• توان سازمان در قبال عدم تعهد خودروسازان براي رعايت اين ضوابط چقدر است؟
ما هيچ مشكلي براي متوقف كردن خط توليدي نداريم. يا مي توانيم به راهنمايي و رانندگي اعلام كنيم يك نوع خودروي خاص شماره گذاري آن ممنوع است. به هر حال از تعطيل كردن يك خط توليد صنعت خودروسازي يا ممنوعيت شماره گذاري هيچ مشكلي نداريم و اين كار تاكنون در برخي موارد اعمال شده است.
• بر اساس تحقيقات طرح كاهش آلودگي هوا كه در حال حاضر در حال اجرا است، ۶۵ درصد خودروهاي پيكان و ۴۶ درصد خودروهاي غيرپيكاني كه برگه معاينه فني خودرو را نيز دارند CO و HC را بيش از حد مجاز منتشر مي كنند. با توجه به اينكه بحث استانداردسازي و اجراي نظارت بعد از توليد را مطرح كرديد، اين نتايج چه منظوري را مي رساند؟
013975.jpg

برنامه معاينه فني بر اساس مطالعاتي است كه در ساير كشورهاي جهان بر مبناي طرح كاهش آلودگي هوا صورت گرفته، انجام مي شود. هيچ كلان شهري وجود ندارد كه براي خودروهايش معاينه فني مستمر نداشته باشد. البته طيف وسيعي از خودروهاي شهر تهران هنوز معاينه فني خودرو نشده اند و ممكن است اين رقم اعلام شده به اين دليل باشد البته ما اين اعداد را تأييد نمي كنيم چون اصلاً تا به حال در اين خصوص چيزي نشنيديم، اما ما يك كميته سه جانبه داريم كه بر عملكرد مراكز فني خودرو نظارت مي كند. اين كميته با حضور نماينده شهرداري، راهنمايي و رانندگي و يك نماينده از سازمان حفاظت محيط زيست است. اگر اين مراكز تخطي كنند يا دستگاه هايشان استاندارد نبوده و همراه با اشكال باشد، اين ستاد سه نفره وظيفه دارد تا جلوي اين گونه اشكالات را بگيرد. به هر حال ما معتقديم معاينه فني خودرو يا تدابيري مثل شست وشوي موتور خودرو، در كاهش آلودگي هوا نقش بسيار موثري دارد. اما درصد بسياري از اين آلودگي هاي ناشي از خودروها به خودروهاي فرسوده بازمي گردد. ما بحث از رده خارج شدن خودروهاي فرسوده را با تدابير مختلفي همچون بحث عوارض يا قيمت گذاري و. . . داريم تا در نهايت براي صاحب خودرو صرف نكند تا از خودرويش در قبال مسائل موجود استفاده كند. به عبارتي اگر قيمت بنزين واقعي بود و صاحب خودروي فرسوده متوجه مي شد كه سه يا چهار برابر يك خودروي جديد بنزين مصرف مي كند و اگر بحث عوارض مطرح بود و شهرداري عوارض خودرو را هر سال بر اساس سن خودرو تعيين مي كرد، به طور طبيعي براي صاحب خودروي فرسوده نگهداري آن به صرفه نبود، اما مسئله اينجاست كه ما اين فرآيند را به طور طبيعي طي نكرده ايم و همين طور قيمت بسيار بالاي خودروهاي نو منجر شده تا اين جايگزيني به شكل طبيعي اتفاق نيفتد. به همين دليل ناچاريم كه از يك طرح متمركز براي خارج كردن خودروهاي از رده خارج فرسوده داشته باشيم. دولت اين طرح را به تصويب رسانده و آيين نامه هاي اجرايي آن هم در دست تدوين است و اميدواريم به زودي قابليت اجرا پيدا كند.
• از سوي كارشناسان شركت كنترل كيفيت هوا اعلام شده كه بعد از گذشت چند سال از اجراي برنامه طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران فقط ۱۵ درصد پيشرفت وجود داشته است. آيا براي آلودگي هواي تهران اين ميزان پيشرفت كافي است؟
اين طرح بعد از گذشت سه سال در برخي از بخش ها موفقيت صددرصد داشته است. به عنوان مثال حذف سرب از بنزين كل كشور يكي از بندهاي اين طرح بوده كه صددرصد انجام شد. همچنين اجرا و احداث شش مركز معاينه فني خودرو توسط شهرداري تهران بود كه محقق شد. بحث استانداردهاي خودروهاي توليد داخل كشور است كه اشاره شد. اما در بخش ديگري مثل اتوبوس هاي گازسوز ما با يك سري مشكلات فني و اعتباري مواجه شديم. البته در حال حاضر بخش صنعت به فناوري توليد اتوبوس گازسوز در داخل كشور دست پيدا كرده است.
ما در يك بخش عقب مانديم اما در يك بخش ديگر توانستيم موفق عمل كنيم و آن محدودسازي توليد اتوبوس هاي ديزلي و ممنوعيت شماره گذاري آنها بود. محدوديت هاي تردد و شماره گذاري در سال هاي قبل اعمال شد. به عبارتي از ابتداي سال ۸۵ ديگر هيچ اتوبوس ديزلي در شهر تهران وجود نخواهد داشت. در اين زمينه با سازمان بهينه سازي صحبت شده است. آنها هم برنامه هايي براي ايستگاه هاي گاز طبيعي در دست اجرا دارند. در شرايط حاضر نيز صنايع كشور، امكان توليد اتوبوس هاي گازسوز را دارند و اينها از جمله فعاليت ها و برنامه هايي است كه اجرا شده اما هنوز اتوبوس گازسوز بسيار كم داريم. قبول داريم كه يكي از محورهاي هفت گانه طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران افزايش حمل و نقل عمومي بوده است كه بايد اين بخش را به شدت پيگيري كنيم. در هر حال ما معتقديم اگر قرار است طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران به طور كامل اجرا شود، ما حداقل به ده سال وقت و فرصت نياز داريم و نمي توانيم يك شبه راه صد ساله را برويم. ما در شرايطي براي كاهش آلودگي هواي تهران برنامه ريزي داريم كه روزانه ۱۲۰۰ خودرو در شهر تهران شماره گذاري مي شوند. اما با اين وجود، البته شرايط جوي هم بسيار كمك كرد، تا در سال گذشته افزايش آلودگي هوا به نسبت سال هاي گذشته نداشته باشيم. حذف سرب از بنزين بسيار در اين طرح به ما كمك كرد. البته در ساير شهرهاي بزرگ هم طرح كاهش آلودگي هوا را در دست اجرا داريم، فعاليت هايي شروع شده تا در شهرهايي همچون شيراز، اصفهان، مشهد، تبريز، اهواز و اراك اين طرح اجرا شود.
• البته اين شش شهر هم به جرگه آب و هوايي تهران پيوستند و جزو شهرهاي آلوده ايران محسوب مي شوند، آيا برنامه اي براي پيشگيري آلودگي هواي ساير شهرهاي ايران وجود دارد؟
به ساير شهرها اعلام كرده ايم كه اين خطر براي همه شهرها وجود دارد و خواستيم كه از هم اكنون تدابير لازم را پيش بيني كنند. به عنوان مثال همين حذف سرب از بنزين كل كشور يك اقدام ملي است يا طرح هاي استفاده از گاز طبيعي قطعاً تأثيرات خود را در سراسر كشور باقي مي گذارد.
• ظاهراً وزارت نفت در خصوص حذف گوگرد از سوخت گازوئيل نتوانسته موفق عمل كند و خودروهاي سنگين هنوز از اين سوخت كه ۱۴ برابر استاندارد جهاني گوگرد دارد، استفاده صحبت مي كنند؟
بله، بحث سوخت گازوئيل است و اينكه گوگرد گازوئيل قابل مصرف در كشور بالاتر از استانداردهاي جهاني است. قرار بود وزارت نفت اين مشكل را حل كند، اما ظاهراً انجام اين كار هزينه بسيار سنگيني دارد و شايد در حال حاضر هيچ راهي براي سوخت خودروهاي سنگين و كاميون ها وجود ندارد. البته تدابيري انديشيده شده كه دستيابي به نتايج آن كمي طولاني است، ضمن اينكه قرار است براي خودروهاي سنگين، كاميون ها و موتورسيكلت ها مراكز معاينه فني راه اندازي شود. خودروهايي از اين دسته كه در همان مراحل توليد با مشكل هستند از گردونه خارج شوند تا مشكل به حداقل برسد.
ادامه دارد

نگاه اول
قوانين خاك گرفته
مينو گله
وجود قوانين و مقررات براي شايسته تر زيستن بشر است و به منظور پيشگيري از اختلالاتي است كه ممكن است خسارت هاي غيرقابل جبراني در برداشته باشد.در حال حاضر سازمان ميراث فرهنگي كشور سياستگذار اصلي حفاظت و مراقبت از آثار تاريخي است و اين سازمان خود را موظف مي داند كه طبق قوانيني كه در اساسنامه خويش دارد عمل كند.اتفاق قابل توجهي كه در سال هاي اخير شاهد آن بوديم و مي توانست بهترين و مهم ترين باشد، برگزاري روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي در كشورمان بوده است و امسال براي سومين سال متوالي برگزار شد و شايد توانسته باشد مردم را با نام ميراث فرهنگي آشنا كند. عليرغم برگزاري اين هفته، متاسفانه در سال هاي اخير شاهد اتفاقاتي بوديم؛ اتفاقاتي كه احساسات ملي را نسبت به فرهنگ و تمدن كشورمان خدشه دار مي كند. كه البته ذكر چند مورد كفاف اين منظور را خواهد داد. به طور مثال: خراب شدن ارگ يزد، كاخ احمدشاهي در مجموعه تاريخي سعدآباد، مسجد اليا در اصفهان، تغيير كاربري خوابگاه ملكه اليزابت در مجموعه تاريخي كاخ گلستان و. . . پيشينه تصويب قوانين مربوط به آثار تاريخي فرهنگي در كشورمان به سال ۱۳۰۹ برمي گردد اكنون هفتاد سال از آن زمان مي گذرد. تعاريفي كه در آن اساسنامه موجود است نمي تواند، پاسخگوي مسائل امروز باشد. به طور مثال تعريفي كه از اثر ملي در آن اساسنامه ارائه شده است، كامل، روشن و شفاف نيست. اين ماده كليه آثار صنعتي، ابنيه و اماكن تا پايان دوره زنديه را اثر ملي مي شمارد. تكليف دوره هاي بعد از زنديه چيست؟ مضاف بر آن ماده هاي ۵۵۲ الي ۵۶۹ در قانون مجازات اسلامي مربوط به آثار تاريخي و فرهنگي است كه ذكر چند نكته موجود در اين ماده ها در اينجا ضروري به نظر مي رسد.
در ماده ۵۵۸ آمده است كه هر كس به تمام يا قسمتي، از ابنيه، اماكن، محوطه هاي فرهنگي، تاريخي يا مذهبي كه در فهرست آثار ملي است يا تزئينات و ملحقات و تاسيسات و اشيا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب در آن مكان آسيبي وارد كند مجرم محسوب مي شود و در ماده اي ديگر يعني ماده ۵۶۶ هرگونه تغيير استفاده از اماكن را بدون مجوز ميراث فرهنگي جرم و در ماده ۵۶۶ ميراث فرهنگي را شاكي خصوصي مي شمارد.
با توجه به نكات ذكر شده آيا لزوم تجديد و بازنگري در قوانين احساس نمي شود؟ متاسفانه ما هنوز شاهد از بين رفتن آثار تاريخي و فرهنگي در كشورمان هستيم. عليقلي محمودي بختياري در كتاب فرهنگ و تمدن ايران مي نويسد: «فرهنگ به مثابه دستگاهي است كه اندوخته هاي درون آدمي را بيرون مي كشد و به سرمايه معنوي يك جامعه مي افزايد و كشور و جامعه اي كه اين دستگاه در آن شناخته شده باشد و بهتر كار كند، پربار و غني تر است.»
اين آثار در واقع يادداشت هايي هستند كه هنرمندان پيشين براي ما به يادگار گذاشته اند، بعضي در دوره اي از ظلم و جور و بعضي در عصري سرشار از عدل و داد به ظهور رسيده اند و هر كدام حرفي براي گفتن دارد. اگر تعريفي كلي و روشن از اثر ملي داشته باشيم در واقع هيچ سازمان يا نهادي به لحاظ اين كه سياستگذار مجموعه است نمي تواند عملكرد خود را نسبت به اين آثار توجيه كند و همه مردم مي توانند نسبت به اتفاقات ناخوشايندي كه براي اين آثار مي افتد شاكي باشند.بي توجهي به مجموعه تخت جمشيد كه در واقع بزرگ ترين و مهم ترين سايت تاريخي ما محسوب مي شود، تخريب و تغيير نحوه كاربرد مكان هاي تاريخي با ضوابط نامشخص، سرقت از موزه ها، مرمت، تعمير خودسرانه و غيرعلمي و بسياري مسائل ديگر كه ذكر همه آنها در اينجا نمي گنجد همه زنگ خطري است براي ما و نسل آينده ما. شعار سازمان ميراث فرهنگي هفته اي كه گذشت بسيار قابل توجه است. ميراث فرهنگي، هويت ملي به راستي اين سازمان چقدر در شناساندن هويت ملي به جوانان كشور ما موفق بوده است؟
تا چند سال پيش به راحتي مي شد خشت هاي چغازنبيل را براي يادگاري به خانه هايمان ببريم و هنوز بدن هاي سرستون هاي تخت جمشيد در كنار اين محوطه باستاني از خط و خراش هاي روي بدنشان گريه مي كنند و چند هفته پيش بود كه يك نسخه خطي از موزه پارس ربوده شد.همه اين اتفاقات علاوه بر عدم ايمني در موزه ها و اماكن تاريخي، نبود قوانين روشن و دقيق است. هر گاه بتوانيم تعريف شفافي از اثر ملي، ضوابط شاخص و روشني از استفاده از اماكن تاريخي، مرمت، تغيير نحوه كاربرد آنها و...داشته باشيم، شايد و شايد شعار ميراث فرهنگي، هويت ملي تحقق يابد.

حاشيه زندگي
• كسي پناهنده نمي شود
براساس گزارشي كه آژانس پناهندگان سازمان ملل تهيه كرده است، كاهش شمار افرادي كه در كشورهاي ثروتمند جهان تقاضاي پناهندگي مي كنند به شدت ادامه دارد. براساس اين گزارش، شمار افرادي كه در كشورهاي توسعه يافته تقاضاي پناهندگي مي كنند در فاصله سه ماه پاياني سال ۲۰۰۲ تا سه ماهه نخست ،۲۰۰۳ شانزده درصد كاهش پيدا كرده است. در اروپا، شمار متقاضيان به كمترين ميزان خود در حداقل سه سال گذشته رسيده است.به گفته كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل، در ۲۶ كشوري كه تحت پوشش اين گزارش قرار دارند و اكثرا شامل اروپا و آمريكاي شمالي است، در سه ماهه نخست سال ۲۰۰۳ بيش از ۱۲۰ هزار تقاضاي پناهندگي ثبت شد.

• موضوع جلسه مانتو كوتاه
مدير كل دفتر سياسي و انتظامي استانداري تهران، اعلام كرد كه درباره صدور دستورالعمل جلوگيري از عرضه مانتوهاي كوتاه و تنگ از سوي اداره اماكن نيروي انتظامي تهران و اقدامات انجام شده اين هفته جلسه اي با حضور مسئولان نيروي انتظامي برگزار خواهد شد.«علي تعالي» با اعلام اين مطلب گفته: «اجراي هر آيين نامه و قانوني كه دربرگيرنده تبعات اجتماعي و فرهنگي باشد، بايد قبل از اجرا در شوراي تامين استانداري تهران كه اغلب دستگاه هاي داراي نماينده در آن هستند، مورد بررسي و تصويب قرار گيرد.اقدامات انجام شده براي جلوگيري از توليد و عدم فروش برخي البسه و مانتوها بدون هماهنگي با استانداري تهران انجام شده است. براي ما هنوز مبهم است چه دستگاهي كار جلوگيري از توليد و فروش مانتوهاي كوتاه را شروع و انجام داده است. »تعالي همچنين گفت: «نيروي انتظامي در پاسخ به استعلام استانداري عنوان كرده است كه در مسئله تهيه اطلاعيه و برخوردهاي اخير با پوشش افراد، هيچ دخالتي نداشته است. براساس اطلاعاتي كه از طريق نيروي انتظامي در اختيار استانداري قرار گرفته، تا به حال هيچ برخوردي با نحوه پوشش افراد صورت نگرفته است. تنها مسئله چند روز اخير، اطلاعيه اي بوده كه از سوي صنف توليدكنندگان پوشاك منتشر شده است. »

• آموزش تلفني
اخيرا پروژه اي با بودجه اي معادل چهار و نيم ميليون يورو (معادل سه ميليون پوند بريتانيا) در بريتانيا، سوئد و ايتاليا براي همين منظور آغاز شده است. هدف از اين پروژه به نام (m-learning) بررسي امكان استفاده از دستگاه هاي الكترونيك همراه، براي آموزش حساب و خواندن و نوشتن به جواناني است كه ترك تحصيل كرده اند. اين پروژه براي جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله انجام مي شود.قرار نيست اين شيوه آموزشي جايگزين تحصيل معمولي شود، بلكه اين كار تلاشي است براي جذب دوباره كساني كه آموزش منظم خود را كنار گذاشته اند.

در همين نزديكي ها
كلينيك حقوقي ايران ـ پاياني
فريبا رضي پور
زهرا داور كارشناس ارشد حقوق بين الملل از دانشگاه شهيد بهشتي و داراي فوق ليسانس حقوق خصوصي از دانشگاه آزاد اسلامي است.با او درباره كلينيك حقوقي به گفت و گو نشستيم كه بخش پاياني آن را پيش رو داريد.
• • •
• در مورد كنوانسيون رفع هرگونه تبعيض عليه زنان چه اقداماتي انجام داده ايد؟
دراين مورد، يك ارزيابي حقوقي دقيقي انجام داديم چرا كه مي خواستيم به عنوان پژوهشگر لااقل دين خود را ادا كرده باشيم. در وهله اول آمديم و يك بررسي مقايسه اي بين مفاد كنوانسيون و قانون داخلي انجام داديم و نقاط اشتراك و اختلاف را بررسي كرديم. نكته ديگري را هم كه توجه كردم و شايد تا آن زمان كمتر مورد توجه قرار گرفته بود، عبارت بود از اينكه آيا قانون داخلي ما نقاط ترجيحي هم بر كنوانسيون دارد يا خير؟ اين مسائل مي طلبيد كه اول اشرافي نسبت به خود كنوانسيون و سير تدوين آن داشته باشيم. ابتدا اين كار توسط يكي از اعضاي گروه انجام شد و سپس ما به مطالعه تطبيقي پرداختيم و در مرحله سوم از بعد بين المللي بررسي كرديم كه اصولاً الحاق به يك كنوانسيون كه جنبه حقوقي بيشتري دارد و توجه خاصي به آن مي شود چه شرايط و زمينه هايي دارد. سيستم هايي كه در الحاق به كنوانسيون اعمال مي شود چيست و در نهايت برآوردي كرديم از اينكه آيا ايران مي تواند ملحق شود يا خير و اگر مي توانيم چگونه و اگر نمي توانيم چه زمينه هايي را براي ما ايجاد مي كند.
نتايج اين تحقيقات در مورد كنوانسيون رفع هرگونه تبعيض عليه زنان هم اكنون به صورت يك كتاب منتشر شده است و من باز تاكيد مي كنم كه اين كار، كار من نبوده بلكه ما يك گروه بوديم كه همگي همراه و همدل و به صورت جمعي اين كار را انجام داديم. در كنوانسيون نكته مهمي وجود دارد و آن تفاوت ديدگاهي است بين تدوين كنندگان و سيستم حقوقي ما.
• سيستم حقوقي ما به عنوان يك كشور اسلامي يا به عنوان ايران؟
به عنوان ايران. چون حتي عربستان سعودي و بحرين هم به اين كنوانسيون ملحق شدند. البته از نظر ما اين يك شوخي جالب است كه در عربستان زن حق رانندگي ندارد ولي به كنوانسيون ملحق شده است. البته در قالب يك شرط وسيع كه هر جا با معيارهاي اسلامي مغايرت داشت، قائل به اعمال نباشند. خب اين خيلي جاي صحبت دارد چرا كه صرفاً مسائل اسلامي نيست، بلكه مسائل فرهنگي هم هست. اما تفاوتي كه از ديدگاه خودمان مطرح مي كنم تفاوت در برداشت از كلمه تساوي است. مسئله تساوي حقوقي و برداشت از اينكه ما معتقديم تفاوت هاي حقوقي مرد و زن اجتناب ناپذيرند به اين دليل كه جايگاه هايشان متفاوت است. در رابطه با اين كنوانسيون البته ما مشكلات ديگري نيز داريم.
اينها مشكلات قانوني ماست كه اگر بخواهيم ملحق شويم، طبيعتاً يكسري از قوانين ما بايد اصلاح شود و علاوه بر اصلاح قانون، نگرش ها هم نياز به تغيير دارند. در حال حاضر بحث كنوانسيون در مجلس مسكوت است و من اميدوارم كه الحاق ما به اين كنوانسيون همانند الحاق به كنوانسيون حقوق كودك نباشد، چرا كه ما به آن كنوانسيون با يك شرط بسيار كلي مثل شرط عربستان ملحق شديم و عملاً واقعيت اين است كه در طول اين هشت سالي كه از الحاقمان مي گذرد كار چنداني در زمينه حقوق كودك انجام نداده ايم در حالي كه جا براي انجام كارهاي اجرايي و قانوني در زمينه حقوق كودك و در رابطه با كنوانسيون بسيار زياد بود، طبيعتاً در رابطه با كنوانسيون رفع هرگونه تبعيض عليه زنان به مراتب مشكلات بيشتري داريم چرا كه برخلاف كنوانسيون حقوق كودك، اين كنوانسيون جنبه سياسي هم دارد و الحاق بدون مطالعه به آن علاوه بر معضلات حقوقي، معضلات اجتماعي و فرهنگي زيادي در پي خواهد داشت. بنابراين من اميدوارم در الحاق دقت زيادي شود و كاملاً كارشناسي شده به آن ملحق شويم.

زندگي
اقتصاد
انديشه
ايران
جهان
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |