سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۶۸ - jun . 3, 2003
كميسيون طرح و برنامه ريزي و تحقيق در شوراي شهر زنجان تشكيل شد
سخنگوي شوراي اسلامي شهر زنجان گفت: اين شورا براي نخستين بار، اقدام به تشكيل كميسيون طرح و برنامه ريزي و تحقيق كرده است. كريم رفاهي افزود: اين كميسيون مكملي براي ديگر كميسيون ها است و با هدف توسعه فعاليتهاي تحقيقي و بررسي علمي مشكلات جامعه ايجاد شده است. وي اظهار داشت: اين كميسيون علمي و كاربردي، پل ارتباطي بين شورا و شهرداري، محققين، استادان و صاحب نظران جامعه است. به گفته وي، كميسيون طرح و برنامه ريزي و تحقيق با برقراري ارتباط بيشتر با مراكز علمي، محققين سازمان ها و شبكه هاي روابط بين الملل و استفاده از آخرين يافته هاي علمي و تحقيقي جهان براي رفع مشكلات اجتماعي از جمله تكديگري تلاش خواهد كرد. شوراي اسلامي شهر زنجان پيش از اين داراي سه كميسيون «اداري و مالي»، «فرهنگي» و «عمران و توسعه» بود.

در نشستي با نماينده حوزه علميه و مسئولان شهرداري
شوراي شهر، موضوع واگذاري زمين به حوزه علميه اصفهان را بررسي كرد
017175.jpg
اعضاي شوراي شهر اصفهان در نشست اخير خود لايحه شهرداري را در خصوص واگذاري زمين شهرداري در محل بنگاه سابق شاهين واقع در خيابان حافظ (مجاور ميدان امام) به مساحت۱۱۴۰ متر مربع در عرصه و فوقانيهاي متعلقه به حوزه علميه اصفهان به مبلغ ۲ ميليارد و ۴۳۳ ميليون و ۵۴۵ هزار ريال مورد بررسي قرار دادند.
به گزارش خبرنگار ما در اصفهان در جريان طرح اين لايحه، حسن مظاهري نماينده حوزه علميه اصفهان، وضعيت زمين مورد نظر و مراحل طي شده براي واگذاري آن به حوزه علميه اصفهان را طي چند سال گذشته تشريح كرد.
وي يكي از مهمترين و ضروري ترين نيازهاي مراكز علمي، آموزشي و پژوهشي را مسئله فضا و ساختمان دانست و گفت: حوزه علميه اصفهان با سابقه ديرينه خود در حال حاضر با كمبود شديد فضاهاي آموزشي، پژوهشي و اداري مواجه است. وي با اشاره به تغيير ساختار آموزشي، پژوهشي و اداري حوزه علميه اصفهان از اواخر سال ۷۴ گفت: در طول اين مدت مراكز جديدي در حوزه علميه داير شده است.
مظاهري مراكز مديريت حوزه علميه اصفهان را رسيدگي به امور مساجد و آموزشهاي تخصصي، مشاوره، تحقيقات رايانه اي و خدمات اعلام كرد و افزود: اين مراكز ما را ناگزير مي كند به دنبال تأمين فضاهاي لازم براي رفع نيازهاي اين مراكز باشيم.
وي به اختلاف ادارات اقتصاد و دارايي، امور خيريه و شهرداري در مالكيت اين زمين (بنگاه شاهين) اشاره كرد و با بيان اينكه با مكاتبات و مذاكرات با وزارت اقتصاد و دارايي و نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه سهم آنها در زمين مورد نظر به حوزه واگذار شده است از شهرداري خواست سهم خود را از زمين مورد نظر به حوزه علميه صلح كند.وي حوزه علميه اصفهان را يكي از فقيرترين مراكز فرهنگي و مذهبي در كشور به لحاظ مالي عنوان كرد و كمك و مساعدت شهرداري و شوراي اسلامي شهراصفهان را به اين حوزه به  عنوان يك مركز فرهنگي و مذهبي قوي و غني مورد تأكيد قرار داد.
وي وظايف شهرداري و شوراي شهر را در بررسي و شناخت كمبودها و نيازها و نارساييهاي اجتماعي، فرهنگي، آموزشي، بهداشتي، اقتصادي و رفاهي حوزه انتخابيه و تهيه طرح ها و پيشنهادهاي اصلاحي و راه حل هاي كاربردي يادآور شد و گفت: خواسته حوزه علميه از شهرداري و شوراي شهر براي واگذاري اين زمين به حوزه علميه درخواست قانوني و مطابق با وظايف شوراي شهر است.
غلامي معاون شهرسازي شهرداري اصفهان نيز در اين زمينه به طرح بسته شدن عبور و مرور به روي ميدان امام اشاره كرد و گفت:  قرار بود اين طرح با احداث چهار توقفگاه در اطراف ميدان امام اجرا شود كه يكي از اين توقفگاهها زمين بنگاه شاهين در خيابان حافظ بود و وقتي كه ترافيك  نيمه جنوبي ميدان امام حذف شد، بار اصلي ترافيك روي خيابانهاي سپه و حافظ منتقل شد و يك مسير عبوري و توقفگاه با وضعيت ناهنجار در جلوي سر در قيصريه (در ورودي بازار قديم اصفهان) ايجاد شد كه چهره ميدان امام را تحت الشعاع قرار داده است.
وي افزود: اگر قرار است بنگاه شاهين تغيير كاربري پيدا كند و در اختيار حوزه علميه اصفهان قرار گيرد، قطعاً بايد در مجاورت خيابان حافظ و در نزديكي ميدان امام جايي براي احداث توقفگاه در نظر گرفته شود.
معاون شهرسازي شهرداري اصفهان افزود: بايد ترافيك از ميدان امام حذف شود و توقفگاه جلوي سردر قيصريه نيز آزاد و طرح سنگ فرش ميدان امام تكميل شود.
محمدي يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر اصفهان در همين ارتباط از حوزه معاونت شهرسازي شهرداري خواست، نقشه كاربري اراضي و طرح تفصيلي شهر اصفهان را در اختيار اين شورا قرار دهد.
وي با بيان اين كه شهرداري و شوراي شهر تا جايي كه در توان داشته باشند از هيچ مساعدتي براي حوزه علميه اصفهان دريغ نخواهند كرد گفت: اگر حوزه علميه طرح توسعه خود را طوري اجرا كند كه در جهت توسعه و اهداف شهري باشد شهرداري نيز در اين طرح كمك خواهد كرد.
وي به مسايل و مشكلات شهرسازي در اصفهان اشاره كرد و توجه به طراحي ها در ساخت و سازها را مورد تأكيد قرار داد و گفت: اولين بحثي كه در طراحي عناصر اساسي شهر مطرح است بحث جانمايي و مكان يابي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. وي گفت: با شناختي كه از طرح جامع شهر داريم، موضوع زمين توقفگاه نيست، بلكه فضاي مبدل است كه اين فضاهاي مبدل داراي كاربريهاي تجاري و توقفگاه است و كاربريهايي كه پشتيباني كننده مجموعه بازار اصفهان است . فضاهاي مبدل و پشتيباني كننده بازار مي  تواند منبع درآمدي قوي و مطمئن براي حوزه علميه باشد كه هم حوزه را از جهت درآمدي تأمين كند و هم پشتيباني كننده خدمات بازار و در جهت طرح هاي اساسي شهر باشد.
در اين نشست همچنين لايحه شهرداري در خصوص خريد۱۲۸۰ متر مربع زمين واقع در جلفاي اصفهان براي احداث توقفگاه عمومي به  تصويب رسيد.

از سوي شوراي شهر
همايش سراسري بازيافت زباله شهريور ماه در همدان برگزار مي شود
017180.jpg
همايش سراسري بازيافت زباله از سوي شوراي شهر و با همكاري شهرداري و دانشگاه بوعلي سيناي همدان شهريور ماه امسال برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، كاظم حجاري رييس شوراي اسلامي شهر همدان در اين زمينه گفت: هدف از برپايي اين همايش، بررسي مسايل و مشكلات بازيافت و فراهم كردن زمينه دفع زباله به صورت بهداشتي وتوليد كمپوست و نيز ايجاد موقعيت هاي مناسب براي مشاركت و همكاري مردم است.
وي با بيان اين كه به تازگي با پيگيري هاي فراوان شوراي شهر دردوره اول، سازمان بازيافت زباله در همدان تشكيل شده است گفت: ادامه فعاليت و موفقيت اين سازمان منوط به همكاري مردم و سازمانها و دستگاههاي اجرايي است.
حجاري خاطرنشان ساخت: اهميت تفكيك زباله به عنوان يك فرآيند اين است كه امروز با افزايش جمعيت شهرها و نيز افزايش ميزان زباله، ضرورت بازيافت زباله و بازگرداندن مجدد برخي از مواد به چرخه توليد غيرقابل انكار است.
وي ياد آور شد: در حال حاضر كارگران سازمان بازيافت داراي كارت شناسايي، لباس فرم و گاري هايي با آرم شهرداري همدان هستند.
وي گفت: گاري هاي منطقه يك به رنگ آبي، منطقه دو به رنگ نارنجي، منطقه سه به رنگ سبز و منطقه چهار شهرداري به رنگ زرد است.
وي افزود: همچنين در پارك ها و اماكن عمومي، سطل هاي زباله به رنگ هاي مختلف براي اشياي پلاستيكي، آهني، كاغذ و زباله تعبيه شده و با اين عمل سعي شده تا خود مردم در امر تفكيك زباله، شهرداري را ياري كنند.
حجاري تصريح كرد: در صورتي كه شهروندان هرگونه تخلفي را از سوي پيمانكاران مشاهده كنند مي توانند شماره گاري مربوطه را به اطلاع حوزه خدمات شهري برسانند تا با آنان طبق قانون برخورد شود.

در همايش رؤساي شوراهاي اسلامي استان خراسان عنوان شد:
مشاركت مردم، شاه كليد توسعه است
معاون  مديركل  پيگيري  امور شوراهاي  وزارت  كشور گفت : تنها راه  نجات  ايران  از توسعه نيافتگي  و تنها شاه  كليد توسعه ، مشاركت  مردم  است .
دكتر «مهاجري » در همايش  رؤساي  شوراهاي  اسلامي  شهرها و بخشهاي  خراسان  در مشهد با بيان  اينكه  اولين  جرقه هاي  مشاركت  در دوران  مشروطه  زده  شد افزود: اين  در حالي  است  كه  سه  هزار سال ، فرهنگي  را پشت سر داريم كه  اين  فرهنگ  ما را مشاركت ساز
 بار نياورده  است .
وي  شكل گيري  شوراها و اولين  دور آن  را از چهارسال  قبل،  ارزشمندتر از ملي  شدن  صنعت  نفت  و نهضت  مشروطه  دانست  و گفت : با اين  حال  باور نداشتن  تاثير نظام  شورايي ، كاستيها و ضعف  قانون و ساختارهاي  ضعيف  سياسي  و اجتماعي  در واگذاري  اختيارات  به  مردم  از مهمترين مشكلات  نظام  شورايي  است .
وي اظهار داشت : با تشكيل  شوراها درحالي  كه  مشاركت  يكي  از اصول  آن  است  و بايد به  آن  باور داشت  هنوز اعضاي  شوراها در اين  باور تزلزل  دارند و اين  امر در آنها  نهادينه  نشده  است .
وي  تصريح  كرد: اگر قرار باشد دولت  جمهوري اسلامي  و آرمانهاي مقدس  آن  به  بهترين  وجه  تحقق  يابد همه  بايد به وجود شوراها و مشاركت  باور داشته  باشند و فرآيند فرهنگ پذيري  و جامعه  پذيري  ايران  را به  اين  سوي  سوق  دهند .
وي  با بيان  اين كه  ما در وضعيت  «باور» مشكل  داريم  اظهار داشت : براساس  يك  تحقيق  فقط در بين  زنان  ۸۵ درصد آنان  مشاركت  را باور ندارند.
وي  خطاب  به  رؤساي  شوراها اظهار داشت : شما به  عنوان  مديران  و پرچمداران  شوراها اولين  گامي  كه  بايد بر داريد باورمند كردن  مردم  در بحث  مشاركت  و افزايش  ضريب  اطمينان  آنان  به  موفقيت  اين  مسير است .
وي  در ادامه  با بيان  اين كه  به  بركت  راه اندازي  شوراها مشكلاتي  كه  ايران  در نظام  حقوقي  جهان  داشت  تا حدي  حل  شده است، گفت : با بحث  شوراها مي توانيم  بسياري  از مشكلات  جهاني  خود را حل  كنيم .
وي  افزود: اگر امروز بانك  جهاني  در اينجا حضور دارد براي  كمك  به  شوراها است  چرا كه  اعتقاد دارند شوراها موفقتر از دولتها مي توانند توسعه  اقتصادي  و اجتماعي  را رهبري  كنند.
وي  كاستيها و تعارضات  قانوني  را از مشكلات  عمده  شوراها دانست  و افزود: هم در  قانون  اساسي  و هم  در قانون  مصوب  سال  ۷۵ مجلس  و هم  دستورالعمل  اجرايي  سال  ۷۸ هيأت وزيران ، دكترين هاي  متعارض  در زمينه  شوراها بر آن  حاكم  شده است .
وي  با تأكيد بر حل  اين  تعارض ها  و كاستي ها در قوانين  گفت : علاوه  بر اين  در بسياري  از موارد اعم  از مصوبات  مجلس ، دستورالعمل هاي  اجرايي  و مانند آن  فاقد قانون  در زمينه  شوراها هستيم . وي  گفت : زمان  آن  رسيده  كه  قدرتمندان  ما بپذيرند قدرت  از اين  طرف  ميز در چارچوب  قوانين  به  مردم  سپرده  شود.
وي  با بيان  اينكه  ما شوراي  مسئول  نمي خواهيم  ولي شوراي  صاحب  قدرت  با مسئوليت  مي خواهيم  اضافه  كرد: شورايي  مسئول  است  كه  به  اندازه  مسئوليتش  قدرت  داشته  باشد.
وي  اظهار اميدواري  كرد كه با شفاف سازي  قوانين  و تمرين  در دولتمردان  اين قدرت  به  مردم  منتقل  شود.
نماينده  بانك  جهاني  نيز در ادامه  با اشاره  به  طرحهاي  اين  بانك  در زمينه  اجراي  طرح هايي  در بخشهاي  بهداشت ، آب  و فاضلاب  ، اسكان  و توسعه  محلي  گفت : نقش  شوراهاي  اسلامي  در اجراي  برنامه هاي  بانك  جهاني  در ايران  حياتي  است .
«بسطام  رمضان » افزود: صندوق  توسعه  ملي،  حمايت  و تقويت  از شالوده هاي  اقتصادي  و اجتماعي  و زيرساختهاي  آن  را ضروري  مي داند و در زمينه  رفع  بيكاري  نيز اقداماتي  را انجام  خواهد داد.
به  گفته  وي ، بانك  جهاني تاكنون  براي  اجراي  طرحهاي  محروميت  زدايي  ۴۰ ميليارد دلار در۶۰ كشور جهان  هزينه  كرده  است .
وي  با بيان  اينكه  ايران  در حمايت  از اقشار آسيب پذير سابقه  طولاني  دارد اظهار داشت : بانك  جهاني  قصد دارد با حمايت  شوراهاي  اسلامي  به  عنوان  نهادهاي  پايين  دستي  به  بهبود شرايط زندگي  مردم  فقير و آسيب  پذير ايران  كمك  كند.
وي  افزود: حمايتهايي  كه  از سوي  صندوق  توسعه  ملي  مي شود محدود و براساس  نيازهاي  اساسي  مردم  است .
وي  آغاز اين  طرح ها را نيازمند همكاري  شوراها در شهرها و روستاها با كارشناسان  اجتماعي  دانست  و گفت : بايد اين  مجموعه ها نيازهاي  اوليه  و ضروري  مردم  را شناسايي  كنند.
وي  نسبت  به  تقويت  جايگاه  شوراهاي  محلي  با توجه  به  نقش  مهم  آنان  در شناسايي  مشكلات  و نيازهاي مردم  منطقه و جلب  مشاركت  مردم  و نظارت  بر اجراي  طرح ها تأكيد كرد.

انتشار «راهنماي شهروند» در قم
به منظور آگاهي شهروندان قمي با نحوه ارائه خدمات در شهرداري، كتاب «راهنماي شهروند» با كوشش كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر قم در شمارگان وسيع و به صورت رايگان منتشر شد.
به گزارش خبرنگار ما در قم در اين كتاب ۱۶۰ صفحه اي با نقل بخش هايي از قانون شوراها و وظايف شهرداري، نحوه ارائه خدمات مربوط به شهرسازي، صدور پروانه ساختماني، احداث بنا، محاسبه عوارض و بهاي خدمات واحدهاي مسكوني، تجاري، اداري، صنعتي و مراحل و مدارك مربوط به آنها، تصويب نقشه هاي تفكيكي، تخفيفات، تعرفه هاي عوارض مختلف، تبليغات شهري، خدمات آتش نشاني فضاي سبز و... به صورتي بيان شده كه از مراجعات متعدد شهروندان جلوگيري و آنان در زمينه خدمات شهرداري با حقوق و وظايف خود آشنا شوند.
در مقدمه اين كتاب كه براي اولين بار در شهر قم منتشر شده، آمده است: داشتن اطلاعات از قوانين و مقررات مورد عمل شهرداري در امور مرتبط با مردم در ارتقاء سطح آگاهي و خدمات رساني، حفظ ارتباط، تبادل اطلاعات، ايجاد هماهنگي، اشتراك مساعي و رعايت حقوق متقابل و نيز تسهيل در گردش كارها مؤثر است و از اتلاف وقت مراجعين به شهرداري و كارمندان شهرداري و نيز صرف هزينه هاي اضافي جلوگيري مي كند.

عضو شوراي شهر خرم آباد:
اعضاي شوراها با هر بينش و گرايشي بايد فقط در خدمت مردم باشند

شوراي   شهر خرم آباد در نشست  خود «محمدجعفر همت پور» را با اكثريت  آرا به  عنوان  رئيس  اين  شورا انتخاب  كرد. در اين  نشست  «نصرت الله  جهاني  چگني » به  عنوان  نايب  رئيس ، «رحمان بابايي » به  عنوان  منشي  و «حميد رشيدي » به  عنوان  خزانه دار شوراي  شهر خرم آباد انتخاب  شدند.
هشت  كميسيون  سه نفره  شامل  برنامه  و بودجه ، مالي  و اداري ، طرح ريزي  شهري ، فني  و عمراني ، فرهنگي  و اجتماعي ، خدمات  شهري ، حمل  و نقل  وترافيك  و كميسيون  پژوهش  و تحقيقات  نيز تشكيل  شد.
رئيس  كمسيون  فرهنگي  و اجتماعي  شوراي  شهر خرم آباد در اين  نشست  گفت : وضعيت  موجود و نابسامان  شهر خرم آباد ماحصل  كم  لطفي  نمايندگان  اين  شهر در گذشته  است . «محمد مهرابي » كه  در دوره  اول  شوراي  شهر خرم آباد نيز عضويت  داشته  است گفت : فقدان  اعتبار، عدم  انتقاد مردم  از مسئولين  شهري  وضعف  بنيادي  اقتصاد عامل عقب  افتادگي  شهر خرم آباد به  لحاظ عمران  و آباداني  است . وي  پرهيز از سياسي  كاري  را ضامن  موفقيت  شورا دانست  و افزود: هر كس  با هر گرايش  و بينشي  بايد خدمت  به  مردم  را هدف  اصلي  خود قرار دهد، در غير اين  صورت  پتك  محكمي  خواهد بود كه  به  پيكره  شهر خرم آباد وارد خواهد شد.
رئيس  كميسيون  برنامه  و بودجه  شوراي  شهر خرم آباد نيز در اين  نشست  گفت : مردم  از پير و جوان ، كاسب  و كارمند همه  چشم  اميد خود را به  اين  شورا دوخته اند كه  اعضا چه  برنامه هايي  براي  بهتر شدن  وضعيت  شهر دارند.
«بهزاد ملكي » افزود: كاستي هاي اولين  دوره  شوراي  شهر خرم آباد نبايد بهانه اي  براي  اعضاي  كنوني  باشد و ما بايد ضمن  عبرت  از آن  نهايت  تلاش  خود را براي  خدمت  به  شهروندان  و تغيير وضع  شهر خرم آباد انجام  دهيم .

رئيس شوراي شهر بروجرد:
شوراها بدون حمايت مردم موفق نخواهند بود
مشكلات دستگاههاي اجرايي بروجرد در شوراي شهر بررسي مي شود
به گفته رئيس  شوراي  اسلامي  شهر بروجرد حمايت  و پرهيز از بي تفاوتي  مردم  نسبت  به شوراها رمز موفقيت  شوراها در انجام  امور محوله  خواهد بود.
«سيدعلي  موسوي  ظفر» در نشست  علني  شوراي  شهر بروجرد افزود: مردم  و اعضاي  شورا همانند دوبال  يك  پرنده  هستند كه  اگر يكي  نباشد ديگري  قادر به  حركت  نخواهد بود. وي  گفت : فراز و نشيب هاي  شوراها در دور نخست  ناشي  از نبود تجربه  كافي و نامشخص  بودن  وظايف  و اختيارات  شوراها بود كه  در دور دوم  با همكاري  مردم  كمتر شاهد اين  مسائل خواهيم  بود.
وي  از مردم  خواست  شوراها را در رسيدن  به  اهداف  خود و عمران  و آباداني  و توسعه  شهر بروجرد كه  از عقب  ماندگيهاي  فراواني  رنج  مي برد ياري  دهند.
وي  تصريح  كرد: شهر بروجرد با توجه  به  پيشينه  و قدمتي  كه  دارد بايد با شهرهاي  همتراز خود مقايسه  شود و اين  حق  طبيعي  مردم  اين  شهر است .
وي  بااشاره  به  وظايف  شهردار در قبال  مردم  گفت : متاسفانه  همه  مردم  اين شهر از وجود موشها و سگهاي  ولگرد در اين  شهر ابراز ناخرسندي  مي كنند و شورا با تمام  توان  خود تلاش  خواهد كرد تا شهرداري  در اين  زمينه  نسبت  به  معدوم  كردن  آنها اقدام  كند. وي  عمده ترين  مشكلات  شهر بروجرد را معطل ماندن برخي  طرح هاي  عمراني  نظير سه  مرحله  بازارچه  ميدان  قيام ، برج  ميدان  آيت الله  بروجردي  و ورزشگاه  بانوان  عنوان  كرد و گفت : با تشكيل  كميسيون  عمران ، امور مالي  واجتماعي  اين  مسايل  نيز مورد بررسي  قرار گرفته  است .
رئيس شوراي اسلامي شهر بروجرد، همچنين گفت: با توجه به برخي معضلات و مشكلات اجتماعي مبتلابه دستگاههاي اجرايي اين شهر، مشكلات آنها از طريق شوراي شهر باكمك روابط عمومي هاي ادارات شناسايي و حل خواهد شد.
موسوي ظفرافزود: روابط عمومي هر دستگاه موظف است تنگناها و مشكلات موجود در هر اداره را به خوبي بررسي و نتيجه كار خود را به شوراي شهر منعكس كند. وي گفت: با اين اقدام گامي تازه در جهت كاهش كاغذ بازيهاي اداري و همچنين اتلاف وقت ارباب رجوع برداشته خواهد شد.
وي تصريح كرد: در مورد اجراي برخي طرح هاي عمراني توسط دستگاه هاي اجرايي، مسئولان روابط عمومي مي بايست معضلات موجود بر سر راه اجراي آنها را شناسايي و نقاط ضعف را با همكاري ساير دستگاه هاي اداري برطرف كنند.
فرماندار بروجرد نيز روابط عمومي ها را قلب يك اداره و پل ارتباطي بين مردم و مسئولان عنوان كرد و گفت: مسايل و مشكلات مردم بايد از طريق روابط عمومي به گوش مسئولان رسيده و از سوي ديگر راه حل هاي لازم به مردم ارايه شود.
جعفر ارجمند عباسي، بررسي معضلات اجتماعي موجود در دستگاه هاي اداري را از سوي كميسيون شوراي اسلامي شهر بروجرد بسيار مثبت عنوان كرد و از همه مردم و مسئولان خواست با ارايه نظرات كارشناسانه اين موضوع را به طور مستمر پيگيري كنند.

با تصميم شوراي شهر
تبليغات شهري در ملاير ساماندهي مي شود
با تلاش و تصميم شوراي شهر ملاير و با همكاري مجريان امور تبليغاتي و شهرداري ملاير، تبليغات در اين شهر ساماندهي مي شود. به گزارش خبرنگار ما رييس شوراي شهر ملاير در اين باره گفت: اين اقدام به منظور تمركز زدايي تبليغات شهري و توجه شهروندان به مركز شهر و حفظ زيبايي شهر انجام مي شود. وي اظهار داشت: در راستاي اجراي اين طرح مقرر شده تا شهروندان براي نصب هر گونه پلاكارد، تابلو، پرده تبليغاتي و... از شهرداري مجوز دريافت كنند. وي افزود: همچنين شهرداري مكان و جايگاههاي مخصوصي را براي نصب آگهي هاي تبليغاتي، ترحيم و پرده هاي تبليغاتي در نظر گرفته است.
شهردار قصر شيرين از شورا رأي اعتماد گرفت
به گفته رييس شوراي اسلامي شهر قصرشيرين شهردار فعلي اين شهر با اكثريت مطلق آراي اعضاي شوراي شهر براي مدت چهار سال در سمت خود ابقا شد. عزيزالله سهرابي افزود: سابقه خوب، مديريت قوي، جذب اعتبارات و حسن انجام كار از بارزترين مشخصه هايي است كه موجب ابقاي جهانگير غلامي شهردار فعلي قصر شيرين شده است. وي تصريح كرد: در دوره چهارماهه تصدي غلامي بر مسند شهرداري، وي توانسته بسياري از مشكلات شهرداري قصر شيرين را با درايت كامل بر طرف كند.«جهانگير غلامي» شهردار قصر شيرين دهمين شهردار منتخب اين شهر است كه از آغاز فعاليت شوراها در دوره اول به اين سمت برگزيده شده است.
شهردار شهر جعفريه قم ماندگار شد
شوراي اسلامي شهر جعفريه از توابع استان قم شهردار اين شهر را به مدت چهار سال ديگر در سمت خود ابقا كرد. به گزارش خبرنگار ما شوراي اسلامي شهر جعفريه در جلسه رسمي خود ضمن ارزيابي مثبت از عملكرد «مهدي قليچ خاني» شهردار اين شهر وي را براي يك دوره چهار ساله ديگر به عنوان شهردار برگزيد. شهرداري جعفريه قم ظرف چهار سال گذشته طرحهاي مختلفي را به اجرا درآورده است به طوري كه از سوي وزارت كشور به عنوان شهرداري نمونه، شناخته شده و درجه آن از يك به پنج ارتقاء يافته است.
شهردار جديد آبادان انتخاب شد
دكتر «محمدعلي بحريني مقدم» با رأي اعضاي شوراي اسلامي شهر به عنوان شهردار جديد آبادان انتخاب شد. «سيد عادل موسوي شلحه» رييس شوراي شهر آبادان گفت: در نشست فوق العاده اين شورا محمدعلي بحريني مقدم با شش رأي مثبت در مقابل سه رأي منفي به عنوان شهردار آبادان انتخاب شد. پيش از اين «عيسي طوري» به مدت دو سال مسئوليت شهرداري آبادان را بر عهده داشت.
ابقاي شهردار و بودجه شهرداري شاهين دژ يكجا تصويب شد
شوراي اسلامي شهر شاهين دژ با ادامه فعاليت «محمد مكاييلي» شهردار منتخب شوراي اسلامي در دوره اول موافقت كرد. به گفته رئيس شوراي شهر شاهين دژ براساس تصميم اعضاي شورا محمد مكاييلي به لحاظ عملكرد مثبت، مجدداً به عنوان شهردار انتخاب شد. محمدعلي نهالي افزود: در اين جلسه همچنين بودجه امسال شهرداري شاهين دژ به ميزان ۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليون ريال به تصويب رسيد. وي گفت: علاوه براين يك ميليارد و ۱۷۰ ميليون ريال از محل اعتبارات استاني تبصره شش به شهرداري شاهين دژ اختصاص يافته است. به گفته وي، درآمد شهرداري و اعتبارات استاني تكافوي انبوه نيازهاي عمراني اين شهر را نمي كند و همواره كمبود اعتبارات و ماشين آلات از مشكلات اين شهر بوده است.
شهردار اردبيل ابقا ء شد
اعضاي شوراي اسلامي شهر اردبيل «حسين افسانه» شهردار اين شهر را در سمت خود ابقا كردند. سخنگوي شوراي شهر اردبيل در اين زمينه گفت: تصميم گيري عجولانه براي تعويض شهردار به صلاح اردبيل نيست. وحيده حاجي زاده افزود: براي جلوگيري از اتلاف فصل كاري و افزايش راندمان كار در ۱۰ ماه باقي مانده از دوره كاري شهردار فعلي، وي تا پايان سال جاري به فعاليت خود در شهرداري اردبيل ادامه خواهد داد.
شهردار جديد شيراز انتخاب شد
شوراي اسلامي شهر شيراز، شهردار جديد اين شهر را انتخاب و معرفي كرد. پاك فطرت سخنگوي شورا به خبرنگاران گفت: پس از بررسي گزينه هاي موجود، اعضاي شوراي اسلامي شهر شيراز «صمد رجاء» را به اين سمت منصوب كردند. پيش از اين «فرج الله رجبي» عهده دار مسئوليت شهرداري شيراز بود كه در اين رأي گيري موفق به كسب حد نصاب آرا نشد.

انگلستان (بخش پاياني)
لندن - مجيد خبازان
ساختار و اعضاي شوراها
يكي از نكات اساسي در مورد شوراهاي محلي در بريتانيا، تعداد اعضاي آنها مي باشد كه از تركيب متنوعي برخوردار است. به عنوان مثال، لندن با داشتن ۳۳ منطقه شهري مختلف كه به آنها «بارو» اطلاق مي شود و در عمل نيز كاملاً مستقل از يكديگر هستند، هر يك با داشتن جمعيت هايي در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر، معمولاً شوراهايي با بيش از ۶۰ نماينده دارند.
شوراها يا دولتهاي محلي در بريتانيا از تنوع و گستردگي زيادي برخوردارند و اگرچه تابع قوانين ملي هستند ولي با توجه به اختياراتي كه بر اساس قانون براي آنها در نظر گرفته شده قادرند شيوه هاي مديريتي متفاوتي را اعمال كنند و از همين رو امكان يك جمع بندي ساده و در قالب تعريفي واحد از تمامي اين شوراها وجود ندارد. اين مسئله به ويژه در ميان مناطق چهارگانه كشور پادشاهي متحده كه شامل انگليس، ولز، اسكاتلند و ايرلند شمالي است بيشتر آشكار مي شود.
مستقل بودن اين مناطق موجب شده تا هر يك ضوابط و مقررات ويژه و متفاوتي را بخصوص در رابطه با نحوه اداره امور و شوراهاي محلي در اختيار داشته باشند كه در نتيجه، كار بررسي و معرفي همه ابعاد اين شوراها در انواع مختلف آن در هر يك از مناطق ياد شده نيازمند كنكاش بيشتري است. براي مثال در مناطق انگليس و ولز در مجموع پنج نوع شورا وجود دارد. اين شوراها با داشتن اختيارات و محدوده هاي جغرافيايي متفاوت، طيف هاي وسيعي از انواع فعاليت ها را انجام مي دهند. شوراي استان، شوراي بخش، شوراي كلانشهر، شوراهاي يك سطحي و شوراي بارو (بويژه در باروهاي لندن) اسامي پنجگانه اي هستند كه به انواع شوراهاي مختلف در اين دو منطقه اطلاق مي شود.
با اين وصف بسياري از اين اسامي صرفاً عناويني به جا مانده از سابقه تاريخي آنها است و به تنهايي تعيين كننده سطح اختيارات آنها نيست. به عنوان مثال در مواردي كه صحبت از شوراي بخش به ميان مي آيد ممكن است فعاليت هاي آن مربوط به شوراي يك شهر، بارو و يا يك بخش باشد و به همين ترتيب زماني كه صحبت از شوراي كلانشهر مي شود، عملكرد يك چنين شورايي مي تواند مربوط به يك باروي بزرگ و يا يك شهر باشد.
بر همين اساس اگرچه لندن يك كلانشهر محسوب مي شود ولي تا سال ۲۰۰۰ ميلادي اين شهر به صورت كلي صاحب هيچ شوراي مستقلي نبود. در عوض ۳۳ بارويي كه اين شهر را تشكيل مي دهند هر كدام شورايي مستقل به مثابه ۳۳ شهر كاملاً مستقل از يكديگر را در اختيار دارند كه همچنان اداره اين باروها را به عهده دارند.
با اين حال در سال ۲۰۰۰ ميلادي در پي تصويب يك قانون جديد براي اولين بار، انتخاباتي مستقل براي تعيين يك شوراي ويژه در سطح كلانشهر لندن برگزار شد كه طي آن يك «مجمع لندن» متشكل از ۲۵ عضو و يك شهردار با رأي مستقيم ساكنان پايتخت انگليس براي مدت چهار سال برگزيده شدند. اين مجمع و شهردار منتخب براي لندن، شيوه كاملاً جديدي در نظام دولتهاي محلي محسوب مي شود و مسئوليت هاي آن به موضوعاتي در سطوح بسيار كلان و بويژه حمل و نقل عمومي و همچنين هماهنگ ساختن ۳۳ شوراي محلي موجود در پايتخت معطوف مي شود.

با تصويب شوراي شهر
دريافت عوارض بعد از كميسيون ماده صد در شهرداري كرج ممنوع شد
ممنوعيت دريافت هرگونه عوارض بعد از كميسيون ماده صد در شهرداري كرج از سوي شوراي اسلامي اين شهر به تصويب رسيد.ابراهيم كردلو مسئول روابط عمومي فرمانداري كرج گفت: اين ممنوعيت در پي مكاتبات كميسيون بررسي مصوبات حوزه معاونت فني و امور عمراني فرمانداري و اعتراض به اخذ عوارض بعد از كميسيون ماده صد از سوي شهرداري در شوراي شهر مطرح و به تصويب اين شورا رسيد. وي افزود: اين ممنوعيت در جلسه رسمي شورا از سوي فرمانداري پيشنهاد شد و اعضاي شوراي شهر كرج با اكثريت آرا آن را تصويب كردند. كميسيون ماده صد مسئول رسيدگي به تخلفات ساختماني خارج از پروانه صادر شده از سوي شهرداري است.
شوراهاي اسلامي
مظهر خدمت به مردمند
معاون سياسي استاندار قم گفت: شوراهاي اسلامي بايد از جناح بازي و خط بازي هاي سياسي بپرهيزند چون آنها نماينده تمام مردم هستند و به همه مردم بايد به شكل مساوي بنگرند. به گزارش خبرنگار ما مهندس حقيقي در ديدار اعضاي جديد شوراهاي اسلامي روستاهاي قم با بيان اين مطلب كه شوراها مظهر وحدت، وفاق، عزت نفس و خدمت به مردم هستند افزود: همه ما بايد تلاش كنيم تا نارضايتي هاي مردم را با عمل به قانون و مبارزه با قانون شكني كاهش دهيم.
وي نقش شوراها را در افزايش باور و اعتماد عمومي و همچنين امنيت جامعه بسيار مهم توصيف كرد و گفت: شوراها به عنوان يك نهاد مدني و مردمي بايد بدانند كه در شرايط فعلي سطح تقاضاهاي مردم با توجه به افزايش روزافزون آگاهي آنان بيشتر از دوره هاي قبل افزايش يافته و لذا بايستي در اين دوره با رعايت عدالت و انصاف و هزينه كمتر، در جهت خدمت به مردم الگوسازي كنند. وي از شوراهاي روستايي خواست از قدرت خود در جهت خدمت به مردم استفاده كنند نه خنثي كردن كارهاي يكديگر.
شوراي شهر پيگير شد، وزارت كشور تصويب كرد
سازمان تاكسيراني ملاير
به زودي شكل مي گيرد
با پيگيري شوراي اسلامي شهر ملاير و با همكاري شهرداري، تشكيل سازمان تاكسيراني ملاير به تصويب وزارت كشور رسيد. رييس شوراي شهر ملاير به خبرنگار ما همچنين گفت: تشكيل سازمان تاكسيراني با هدف ساماندهي حمل و نقل شهري و نيز افزايش ضريب امنيت و جلوگيري از وقوع برخي تخلفات صورت گرفته است. وي گفت: در حال حاضر ۵۱۸ دستگاه تاكسي در شهر ملاير فعاليت دارند كه حدود ۴۷۵ دستگاه آن به صورت تاكسي با خط نارنجي و بقيه به صورت خط ويژه، حمل و نقل شهروندان ملايري را بر عهده دارند. وي تصريح كرد: با شكل گيري اين سازمان تمامي تاكسي ها به صورت تك رنگ و با همراه داشتن مجوز تاكسيراني فعاليت خواهند كرد.

شوراها
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |