سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۶۸ - jun . 3, 2003
فراخوان گروهها و شخصيت ها براي شركت مردم در مراسم سالگرد ارتحال امام خميني (ره)
گروه سياسي: فردا چهاردهم خرداد سالروز ارتحال امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و پس فردا سالروز قيام ۱۵ خرداد است. به همين مناسبت احزاب، گروهها و شخصيت ها با صدور اطلاعيه ها و بيانيه هاي جداگانه مردم را به شركت در مراسم اين دو روز تاريخي فرا خوانده اند. برخي جمعيت ها نيز در روزهاي اخير مراسمي براي بزرگداشت روزهاي چهاردهم و پانزدهم خرداد برگزار كردند.
017410.jpg

فرمانده ناحيه مقاومت بسيج مقداد خبر از تجديد ميثاق چهار هزار نفر از بسيجيان ناحيه غرب تهران با بنيانگذار جمهوري اسلامي با حضور در حرم مطهر امام (ره) داد.
دو هزار نفر از بسيجيان استان هرمزگان به منظور شركت در آيين هاي سوگواري ۱۴ خرداد به تهران اعزام شدند. از بوشهر نيز هشت هزار نفر از شيفتگان آن حضرت به تهران آمدند. دو هزار نفر از مردم بيرجند نيز در قالب كاروان عزداري زائران و عاشقان روح الله ديروز به سمت تهران حركت كردند. ۱۵ هزار نفر از مردم استان اردبيل عصر امروز براي تجديد ميثاق با آرمانهاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران عازم مرقد امام (ره) مي شوند. كاروان زيارتي راهيان نور گناوه نيز صبح ديروز براي شركت در آيين چهاردهمين سالگرد ارتحال امام(ره) عازم تهران شد.
از سوي ديگر طي روزهاي اخير سازمانها، نهادها و ارگانهاي كشور در قالب بيانيه هاي جداگانه ضمن اداي احترام به آرمانهاي امام خميني(ره) نام و ياد بنيانگذار جمهوري اسلامي را گرامي داشته و بر تداوم راه امام خميني (ره) تأكيد كردند.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم با صدور اطلاعيه اي از همه گروه ها و جناح هاي دلسوز درخواست كرد كه اختلافات را كنار گذاشته و يك دل و يك صدا حول محور رهبري و قانون اساسي، وفاق و وحدت خود را به نمايش بگذارند.
در اين اطلاعيه آمده است: يك بار ديگر ايام الله چهاردهم و پانزدهم خردادماه فرا رسيد و اندوه مسلمانان تازه مي گردد. اين دو روز عظيم يادآور شخصيتي استثنايي است كه يادآوري خاطرات او نيز هر مسلمان مومني را سرشار از غرور، عزت و سربلندي مي سازد.
جامعه مدرسين يادآور شده است: تقدير و سپاس و تشييع باشكوه ميليونها انسان قدرشناس از آن عزيز راحل آن چنان جلوه اي از وحدت، انسجام و يكپارچگي را به نمايش گذاشت كه خواب گران و خيال واهي معاندين و دشمنان نظام را كه براي دوران پس از او نقشه كشيده بودند، نقش برآب ساخت.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ادامه اطلاعيه اش اعلام كرده است: وجود اختلاف سليقه در ميان جناح هاي سياسي همواره وجود داشته و دارد و خواهد داشت لكن در شرايط حاضر ضروري است همه افراد ،گروه ها و جناح هاي سياسي اختلاف را كنار گذاشته يك دل و يك صدا حول محور رهبري و قانون اساسي «وفاق» و «وحدت» خود را به نمايش گذارند.
در بخش ديگر اين اطلاعيه آمده است: بدون ترديد هيچ كس مجاز نيست اختلافات داخلي را به صحنه بين الملل بكشاند و با تكيه بر فرصت ها و تهديدهايي كه ديگران مي آفرينند به خيال خود رقيب را از صحنه بيرون كند. ستاد كل نيروهاي مسلح با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: راه خميني (ره) كبير چراغ هدايت حال و آينده بشريت است.
به گزارش روز دوشنبه معاونت فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح، در اين بيانيه از آحاد امت اسلامي ايران دعوت شده است تا در آيين هاي باشكوه چهاردهمين سال ارتحال حضرت امام خميني (ره) حضوري گسترده داشته باشند.
ستاد كل نيروهاي مسلح در اين بيانيه آورده است:  امام خميني (ره) روح عظيمي بود كه در سايه عنايت الهي، نزديك به يك قرن جامعه مسلمين و مستضعفان جهان را از انحراف سياسي - عقيدتي برحذر داشت.
ستاد كل نيروهاي مسلح در بخشي از اين بيانيه آورده است: «امروز اگرچه خميني كبير در ميان ما نيست، اما حضور معنوي و پر بركت، راه نوراني، توصيه هاي حكيمانه و رهبري هاي مدبرانه خلف صالح و وصي شايسته  اش حضرت آيت الله العظمي خامنه اي عزيز نويدبخش شكوفايي روزافزون اسلام ناب محمدي(ص) و تداوم دستاوردهاي انقلاب اسلامي است.»
بنياد شهيد انقلاب اسلامي با صدور اطلاعيه اي ضمن تسليت سالروز ارتحال ملكوتي حضرت امام خميني «س» بر تداوم راه نوراني آن امام «راحل» و شهداي ۱۵ خرداد تأكيد كرد.
در اين اطلاعيه آمده است: چهاردهمين سالگرد ارتحال ملكوتي حضرت امام خميني «س» را در حالي گرامي مي داريم كه همچنان انديشه ها و آثار گرانمايه آن رهبر فرزانه چون چراغي پر نور در جامعه مي درخشد و هدايتگر نسل جوان مي باشد. اطلاعيه  مي افزايد: بنياد شهيد انقلاب اسلامي ضمن گراميداشت ياد شهداي ۱۵ خرداد ۴۲ و سالروز ارتحال حضرت امام خميني «قدس سره الشريف»، از خداوند منان توفيق ادامه راه پرفروغ آن حضرت و پيروي از مقام معظم رهبري و تداوم راه شهدا را خواستار است و از امت شهيدپرور به ويژه خانواده هاي گرامي شاهد دعوت مي نمايد تا در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خميني«ره» كه در سراسر كشور برگزار مي گردد، حضوري معنوي و باشكوه داشته باشند.
مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم، جامعه روحانيت مبارز، مجمع روحانيون مبارز، حزب مشاركت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، جمعيت مؤتلفه اسلامي، حزب اسلامي كار و ديگر تشكل ها و نهادهاي سياسي، اجتماعي، نظامي، فرهنگي نيز طي روزهاي اخير به همين مناسبت بيانيه ها و اطلاعيه هاي جداگانه  اي صادر كردند.
017365.jpg

ديروز همچنين رئيس مجلس شوراي اسلامي در جمع اعضاي مجمع روحانيون مبارز در حسينيه جماران گفت: نگهداري و پاسداري از تفكر امام شرايطي لازم دارد كه لازمه اش فرهنگي است كه امام در جامعه منعكس كرد و بوجود آورد.
به گزارش ايرنا كروبي افزود: مبادا از فرهنگ و تفكر امام غفلت كنيم و از مسيرش منحرف شويم كه اگر ما هم اين كار را بكنيم، فكر، انديشه و فرزندان انقلاب راهش را ادامه مي دهند. وي با اشاره به تأكيد امام بر مردمي بودن حكومت افزود: امام همواره در طول حيات پر بركتشان بر مردمي بودن حكومت تأكيد داشتند و مردم را صاحبان اصلي حكومت مي دانستند.
وي خاطرنشان كرد: يكي از ويژگيهاي امام اين بود كه گفتار و عملش يكي بود و مردم او را صادق مي دانستند.
كروبي افزود: امام كسي بود كه پنج ميليون به استقبالش آمدند و ۹ ميليون تشييع جنازه اش كردند، چرا كه جايگاهش در قلوب مردم بوده و هست. وي اظهار داشت: امام از هيچ چيز جز تفرقه نمي هراسيد و وحدت و انسجام در جامعه يكي از مهمترين انديشه هاي امام بود.
كروبي ادامه داد: جامعه ما جامعه اي سياسي است و انديشه هاي سياسي مختلفي در آن وجود دارد، اما نبايد سليقه اي عمل كنيم، اگر از انديشه اي خوشمان نيامد، آن را با منطق و استدلال نقد و بررسي كنيم. وي با اشاره به اينكه جامعه ما جامعه اي جوان است، تصريح كرد: بديهي است كه يك جامعه روحاني با نسل جوانش چگونه بايد برخورد كند بخصوص با اوضاع و احوالي كه در حال حاضر داريم. وي گفت:  جامعه ما بيش از ۲۰۰ هزار فرزند فداي انقلاب كرد بنابراين بار سنگيني بر دوش ما است كه بايد آن را به دوش بكشيم كه ميراثي گرانمايه و عظيم است.
آيت الله هاشمي شاهرودي نيز در آستانه فرا رسيدن سالگرد ارتحال رهبر كبير انقلاب اسلامي گفت: امام خميني (ره) مردم را براي خود مردم مي خواست، نه مردم را براي خود.
به گزارش ايرنا رئيس قوه قضائيه، در جلسه مسئولان عالي قضايي، با تأكيد به اينكه بنيانگذار جمهوري اسلامي، به معناي واقعي مردم سالار بود، تأكيد كرد: مردم سالاري اسلامي همين است كه خدمت به مردم براي مسئولان عبادت باشد.
هاشمي شاهرودي درباره ويژگي هاي امام راحل (ره) گفت: ايشان در بدترين شرايط جنگي و كمبود درآمد و بودجه، از هرگونه تصميم گيري كه به مردم فشار مي آورد جلوگيري مي كرد.
وي، افزود: حركت ايشان، رويكرد و نگرش جديد در احياي اسلام ناب محمدي (ص)،  نقطه عطفي در جهان اسلام و شيوه نويني در اداره جامعه ايجاد كرد.
رئيس قوه قضائيه گفت: بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران از نادرترين مردان جهان بود كه انديشه هاي او جهان را تكان داد و لرزه بر اركان ظلم و طاغوت و شيطان بزرگ افكند. شهردار تهران ديروز با حضور در مرقد مطهر امام خميني (ره) نسبت به بنيانگذار جمهوري اسلامي اداي احترام كرد.
به گزارش ايرنا، محمود احمدي نژاد شهردار تهران و همراهان همچنين با نثار دسته هاي گل و قرائت فاتحه ياد و خاطره امام خميني را گرامي داشتند.

هشدار هاشمي رفسنجاني درباره تشديد تعارض بين «دين مداران و دنياپرستان»
017360.jpg
گروه سياسي: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نسبت به ايجاد تعارضات و صف بندي ميان دين مداران و دنياپرستان در كشور هشدار داد.
به گزارش ايرنا آيت الله هاشمي رفسنجاني ديروز در همايش ائمه جماعات استان تهران گفت: همان درگيريها، تعارضات و بويژه صف بنديها كه در مراحل حساس بين دين مداران و دنياپرستان وجود داشته هم اكنون در كشور در حال تشديد است.
وي تصريح كرد: قدرتهاي مسلط دنيا احساس مي كنند بيداري دنياي اسلام آنها را به دردسر مي اندازد. استعمارگران ۵/۱ ميليارد مسلمان را تنها به عنوان نيروي كار ارزان قيمت تلقي مي دارند و تصور مي كنند كه مي توانند دوران استعماري خود را ادامه دهند. دوران استعمار و استبداد به پايان رسيده است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر اينكه روحانيت در انقلاب اسلامي ايران پيشتاز مبارزات ضد استعماري بوده گفت: اين قدرتها تصور درگيري با روحانيت و شخصيتهاي موثر در كشور را دارند. روحانيت در ايران آماج هدفها و تهديدهاي علني دشمنان قرار گرفته است.
وي در مورد اتهامات وارده به ايران مبني بر دخالت در امور داخلي كشور عراق نيز گفت:  جمهوري اسلامي ايران هيچگونه دخالتي در مسائل داخلي عراق ندارد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: نيروهايي كه عراق را به اشغال خود درآورده اند ادعاي دخالت ايران در امور داخلي آن كشور را دارند. اشغالگران تصور مي كنند مردم مسلمان قدرت درك ندارند.
وي در بخشي ديگر از سخنانش از مساجد به عنوان كانون مبارزات انقلابي ياد كرد و گفت: قدرت مردمي متمركز در مساجد به رهبري امام خميني (ره) بزرگترين حماسه تاريخ را در ايران آفريد.

سخنگوي وزارت خارجه:
امريكا نسبت به ايران سردرگم است
017355.jpg
گروه سياسي:  سخنگوي وزارت خارجه ايران اظهارات اخير يكي از نمايندگان كنگره آمريكا مبني بر تدوين لايحه حمايت از تبليغات عليه ايران را نشانه «وجود سردرگمي و انشقاق در هيأت حاكمه امريكا نسبت به ايران» ارزيابي كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري حميدرضا آصفي روز گذشته در نشست خبري با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي ضمن وجود رويكردهاي مختلف نسبت به ايران در بدنه سياستگذاران امريكايي، اظهارات «براد شرمن» نماينده امريكايي در حمايت از تبليغات ضدايراني و نيز طرح پنتاگون را «نوعي اقدام مداخله جويانه عليه ايران» دانست و گفت: در امريكا گروه هاي مختلف با ديدگاه هاي متنوع وجود دارند كه فصل مشترك اظهارات و اقدامات آنها عليه ايران، وجه خصمانه آن است و اين گروهها در بيان ديدگاه هاي ضد ايراني خود راههاي مختلفي را پيشنهاد مي كنند كه بعضاً در نهايت به فريب افكار عمومي ملت امريكا هم منجر مي شود.
وي با اظهار اين نكته كه «ناكارآمدي اين قبيل سياستهاعليه ايران اثبات شده است» ابراز اميدواري كرد كه امريكايي ها به جاي بهره گيري از اهرم هايي همچون تهديد و اتهام عليه ايران، سياست سازنده اي با رويكرد مثبت نسبت به تحولات بين المللي در پيش گيرند.
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به پرسشي پيرامون اظهارات جرج بوش و ولاديمير پوتين رؤساي جمهوري امريكا و روسيه درباره عاري شدن منطقه از سلاح هاي هسته اي و فشار واشنگتن بر مسكو براي قطع همكاري هاي فني و هسته اي با ايران اظهار داشت: موضعگيري پوتين در اين ملاقات مبني بر اين كه همكاري هاي ايران و روسيه نبايد به بهانه اي براي اهرم سازي عليه روابط اقتصادي تهران - مسكو تبديل شود و نيز لزوم خلع سلاح هسته اي منطقه، مورد تأييد ايران است.
آصفي همچنين اظهار نگراني هاي مقامات امريكايي نسبت به روند فعاليت هاي هسته اي ايران را بهانه جويي هاي دولت واشنگتن دانست و گفت: دولت امريكا اگر به راستي دغدغه فعاليت هاي هسته اي ايران را دارد، مي تواند با مشاركت در امور صلح آميز نيروگاه هاي هسته اي ايران از نزديك بر جريان اين فعاليت ها قرار گيرد.
آصفي در ادامه نشست ديروز همچنين مذاكرات ميان ايران و هيأت اتحاديه اروپا - كه در حال حاضر در تهران به سر مي برد - را «سازنده، مثبت و روشن» ارزيابي كرد و ضمن خاطرنشان كردن «وجود اختلاف نظرهاي طبيعي ميان دو طرف» اظهار داشت: در حال حاضر مذاكرات اقتصادي ميان طرفين در حال اجراست و دو طرف به اين نتيجه رسيده اند كه با ايجاد ساختار جديد در روابط خود، اين روابط را نهادينه كرده و ابعاد گسترده سياسي اقتصادي به آن ببخشند.
آصفي همچنين ضمن تأكيد بر اراده ايران در بازداشت و شناسايي اعضاي القاعده - در صورت حضور و عبور آنان از ايران - بر عزم دولت تهران در مبارزه با تروريسم و القاعده تأكيد كردو گفت: امريكا بايد خود از اين كه گروه القاعده را تأسيس و در طول سال ها از آنها حمايت كرده، از افكار عمومي جهان عذرخواهي كند.
وي همچنين درباره اظهارات اخير برخي اعضاي گروه رجوي مبني بر وجود نيروگاه هاي هسته اي در اطراف شهرستان كرج اظهار داشت: ايران، تمام مراكز و فعاليت هاي خود را به  آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرده و مكان مخفي در ايران براي انجام فعاليت غني سازي (سانتريفوژ) در ايران وجود ندارد و تنها مركز غني سازي ايران در كاشان واقع شده كه فعاليت هاي آن علني است.
آصفي در خاتمه ضمن اظهار بي اطلاعي از ديدار دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با يك مقام امريكايي در يونان سفر مذكور را «خصوصي و غيردولتي» اعلام كرد.

هشدار اجلاس اويان به ايران و كره شمالي
سران هشت كشور صنعتي جهان ديروز با انتشار بيانيه اجلاس اويان از ايران و كره شمالي خواستند فعاليت هاي هسته اي خود را با معيارهاي جهاني منطبق كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از اويان فرانسه در اين بيانيه شديد اللحن بر ضرورت مبارزه جهاني با تكثير سلاح هاي كشتار جمعي تاكيد شده است.
ايران بارها اعلام كرده است كه فعاليت هاي هسته اي اش زير نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي است و براي هدف هاي علمي پيگيري مي شود. آمريكا، فرانسه، آلمان، ژاپن، انگليس، كانادا، ايتاليا و روسيه اعضاي گروه هشت هستند.
در همين حال روزنامه نيويورك تايمز نوشت :جورج بوش، در ديدار با سران هشت كشور صنعتي توانست، حمايت آنها را از موضع آمريكا درباره برنامه هسته اي ايران و كره شمالي بدست آورد.
به گزارش واحد مركزي خبر از مسكو، به نقل از اينترفاكس اين روزنامه در شماره ديروز خود نوشته است، بوش در مذاكرات سن پترزبورگ بر منع گسترش سلاح هسته اي تاكيد كرد و موفق شد، پوتين را قانع كند، به كمكهاي فني روسيه به برنامه هسته اي ايران نگاه جديدي داشته باشد.
اين روزنامه افزود: مشاوران بوش در اويان فرانسه مذاكرات پشت پرده خود را براي كسب حمايت از ابتكار آمريكا در توقيف موشك، مواد شيميايي و بيولوژيكي در دريا و هوا آغاز كرده اند.

هيأت حاكمه ديدار سفيران ايتاليا، قطر و نيجريه با رئيس جمهوري
گروه سياسي: حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري در ديدار با سفيران كشورهاي ايتاليا، قطر و نيجريه در تهران، ضمن گفتگو با آنان پيرامون موضوعات مورد علاقه طرفين خواستار تعميق روابط دوجانبه شد.
خاتمي صبح ديروز «ريكاردوسسا» سفير ايتاليا در تهران را در پايان مدت ماموريتش در تهران به حضور پذيرفت.
رئيس جمهوري در اين ديدار با اشاره به جايگاه ايتاليا در سياست خارجي ايران، ارتباط فرهنگي و تاريخي و علمي دو ملت با سابقه ايران و ايتاليا را يادآور شد و خواستار اجرايي شدن توافقات و گسترش بيش از پيش همكاريهاي تجاري، علمي و سياسي دو كشور شد.
رئيس جمهوري با ابراز تاسف از اتهاماتي كه به جمهوري اسلامي ايران به عنوان تلاش براي دستيابي به سلاحهاي كشتار جمعي زده مي شود، گفت: ايران از بزرگترين قربانيان سلاحهاي كشتار جمعي بوده و اكنون طراح و مدافع منطقه عاري از سلاحهاي اتمي است.
«حسين بن علي الدوسري» سفير قطر در تهران نيز در پايان مدت ماموريت خود با خاتمي ديدار و گفتگو كرد.
رئيس جمهوري در اين ديدار كشورهاي منطقه را در شرايط كنوني نيازمند تفاهم و حسن همكاري دانست و با اشاره به بحران ها و خطرات موجود اظهار داشت: اختلاف نظرها نبايد سبب عدم همكاري و سوء استفاده دشمنان گردد.
همچنين «عليا كامارا» سفير جديد جمهوري گينه صبح ديروز با خاتمي ديدار و استوارنامه خود را تقديم وي كرد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |