سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۶۸- June, 3, 2003
پولدارها هم انتقاد مي كنند
امروز هر حرفي كه سياستمداران مي زنند جو موجود عليه دلار را دامن مي زند چنين شرايطي دو سال و نيم پيش در مورد يورو وجود داشت
ترجمه: عباس فتاح زاده
014275.jpg
جورج سورس

جورج سورس، سرمايه گذار مشهور آمريكايي، به گفته خودش ديگر دلار مي فروشد و به جاي آن ساير ارزهاي معتبر را مي خرد. اين ميلياردر آمريكايي كه مجاري الاصل است و در سال ۱۹۳۰ به دنيا آمد درگذشته سرمايه گذاري هاي متعددي در جهان هماهنگ با سياست هاي ايالات متحده داشت. حالا رويگرداني وي از دلار شايد يك اتفاق سمبليك هم محسوب بشود. اظهارات سورس خود به تنهايي نقش به سزايي در افزايش بي سابقه ارزش يورو در قبال دلار داشت.
سورس در گفت وگويي با شبكه آمريكايي CNBC اظهار داشت: «بايد اين موضوع را اعلام كنم كه اكنون موضع صريحي را در قبال فروش دلار اتخاذ كرده ام. علت آن است كه من هر چيزي را كه وزير خزانه داري به من بگويد اجرا مي كنم.» سورس به اظهارات اخير جان اسناو، وزير خزانه داري ايالات متحده استناد كرد. اسناو گفته بود كه آمريكا از سياست «دلار قوي» روي مي گرداند.
سورس مي گويد اظهارات اخير اسناو را اشتباه مي داند، اما از آنها پيروي مي كند. به اعتقاد وي سخنان جديد اسناو نوعي تلاش سرسختانه براي تحريك اقتصاد آمريكا به بهاي ضرر ساير كشورهاست: «اين سياست درواقع پيروي از اصل سنت فلوريان۱ محسوب مي شود. عملكرد اسناو غيرمسئولانه است.» پس از پخش مصاحبه سورس قيمت يورو به سطح مربوط به ژانويه سال ۱۹۹۹ يعني زمان اولين ارزش گذاري رسمي يورو رسيد.
سورس در سال ۱۹۹۲ عليه پوند انگلستان اقدام كرد و اين واحد پولي را با هدايت خريد و فروش هاي ارز تحت فشار قرار داد. از آن زمان به بعد سورس لقب «مردي كه بانك مركزي انگلستان را متلاشي مي كند» به خود گرفت. اگر چه اكنون نفوذ سورس در بازارهاي ارز نسبت به گذشته كاهش يافته است اما هنوز هم بسياري از دلالان ارز و سرمايه گذاران جرأت نمي كنند با نظرات وي مخالفت كنند.
البته اين تنها سورس نيست كه از سياست هاي اقتصادي ايالات متحده انتقاد مي كند، بسياري از ثروتمندان ديگر نيز معتقدند روش موجود اشتباه است. وارن بوفت كه مجله فوربس وي را در ليست جديد خويش به عنوان دومين مرد ثروتمند دنيا مطرح كرده، از جمله چنين افرادي است. او كه خود يكي از بزرگترين نفع برندگان از برنامه هاي دولت بوش براي كاهش ماليات ها محسوب مي شود، در مقاله اي در واشنگتن پست به انتقاد شديد از عملكرد اقتصادي كاخ سفيد مي پردازد.
بوفت در مقاله خود به شيوه خاص خويش يادآوري مي كند كه شرايط جديد موجب مي شود تا او و خانم منشي وي هر دو يك اندازه به صندوق دولت پول واريز كنند. اين ميلياردر آمريكايي در بخشي ديگر از مقاله خويش مي نويسد: «پس از اتمام اصلاحات ميزان ماليات تنها به ۳ درصد مي رسد. اين رقم كم است. در آن زمان ديگر حتي منشي من ده برابر بيش از خودم ماليات خواهد پرداخت و اين واقعاً غيرعادلانه است.»
پيشگوي اهل شهر اوماها (شهري در آمريكا) اين استدلال را كه كاهش ماليات بر سود سهام مي تواند موجب تحرك اقتصاد شود، «بي معني» مي داند. بوفت در ادامه مقاله خود مي نويسد: «جورج بوش پدر در دوران رياست جمهوري خود سياست هاي اقتصادي اي شبيه عملكرد فعلي دولت را اقتصاد مبتني بر تفكرات ودو۲ مي ناميد.» وارن بوفت و جورج سورس هر دو معتقدند دولت بوش به لحاظ اقتصادي هيچ ثمري ندارد. جورج سورس در تاييد ديدگاه بوفت مي گويد: «برنامه اقتصادي دولت تنها موجب عقبگرد اقتصادي و تقسيم درآمدها بين ثروتمندان مي شود.»
خيلي ها مي گويند جان اسناو، وزير خزانه داري آمريكا، و هانس آيشل، وزير دارايي آلمان، در هنگام گفت وگو با يكديگر مي توانند به سرعت به موضوع مشتركي دست پيدا كنند: موضوع كاهش ماليات ها.
گفته مي شود كه در سال ميلادي جاري خلاء بودجه آمريكا به ركورد ۳۰۰ ميليارد دلار خواهد رسيد. بوش و دولت وي از كنگره خواسته اند تا سقف مجاز بدهي دولت را افزايش دهد.
اگرچه پارلمان سقف مذكور را در ژوئن ۲۰۰۲ به ۴/۶ تريليون دلار افزايش داد، اما باز هم اين رقم كافي نيست. هفته هاست كه كارمندانِ اسناو هر ترفندي به كار مي بندند تا شرايط دولت را با چارچوب هاي موجود براي بدهي ها همچنان هماهنگ نگه دارند. مجلس نمايندگان حداكثر بدهي را ۹۸۴ ميليارد دلار ديگر افزايش داده است؛ با اين حال تصميم مذكور بايد به تاييد سنا برسد.
عادت به دلار ارزان
014280.jpg
وارن بوفت، دومين مرد ثروتمند دنيا، مي گويد پس از اتمام اصلاحات در آمريكا منشي وي ۱۰ برابر بيش از خودش ماليات خواهد پرداخت

البته اين روزها حرف هاي زيادي زده مي شود مبني بر اينكه دولت آمريكا عمداً ارزش دلار را پايين نگه مي دارد تا بدين ترتيب صادرات خويش را تقويت كند. بسياري مي گويند كه چنين چيزي درست است، زيرا در ماه هاي آينده بوش مبارزات انتخاباتي را در پيش دارد و طبعاً براي وي رشد اقتصادي بسيار بسيار مهمتر از دلار قوي خواهد بود. امروز هر حرفي كه سياستمداران مي زنند جو موجود عليه دلار را دامن مي زند (چنين شرايطي دو سال و نيم پيش در مورد يورو وجود داشت.) اگرچه يك دولت مي تواند با انتشار بيانيه اي مطبوعاتي در كوتاه مدت تغييراتي را در ارزش دلار ايجاد كرده و روند كلي را متوقف ساخته يا تسريع كند، اما هيچگاه نمي تواند كل روند موجود را تغيير دهد. زيرا ارقام اساسي و كلي همگي در جهت حركت به سوي دلار ارزان هستند و بانك هاي مركزي كشورها نيز با نحوه خريدهاي انبوه خويش آن را تقويت مي كنند. مدت هاست كه «منطق اقتصاد» در جهت دلار ضعيف است. خلاء تجارت خارجي در آمريكا طي سال جاري به رقم سرسام آور چهار تا پنج درصد بازده اقتصادي كشور خواهد رسيد.
اواخر دهه نود بازيگران بازارهاي مالي موضوع بيلان بازده آمريكا را به فراموشي سپردند. آنها اميدوار به «انفجار سود» توسط شركت هاي آمريكايي بودند و با طيب خاطر پولشان را در نيويورك و سواحل غربي خرج مي كردند. گران شدن دلار را درواقع بايد بخشي از رشد حباب گونه اقتصاد آمريكا دانست. اكنون حباب تركيده است و بازارهاي ارز به حالت عادي باز مي گردد. تنها نكته تعجب آور آن است كه چطور شرايط بعضي مواقع خيلي دير و بعضي مواقع خيلي زود نرمال مي شود.
جهان و به خصوص اروپا بايد شرايط موجود را همانطور كه هست ببيند: صرفاً روند نرمال و طبيعي شدن. اگرچه ارزش دلار امروز كم است، اما در مقام يك مقايسه تاريخي نمي توان آن را خيلي ارزان دانست. حتي رسيدن يورو به سطح ۴۰/۱ دلار هم در چارچوب مقتضيات اقتصادي چيز غريبي نيست. اگر بخواهيم چيزي را غيرطبيعي بدانيم آن چيز مي تواند جمع شدن دلار گران و خلاء تجاري بالا در آمريكا باشد.
پي نوشت ها:
۱. سنت فلوريان: ناحيه اي تجاري است در ايالت «اتريش عليا» واقع در كشور اتريش كه به لحاظ سياست هاي اقتصادي داراي پيشينه اي تاريخي است.
۲. Vodoo: نام فرقه اي در كشور هائيتي كه داراي تفكرات مذهبي و ايدئولوژيك خاصي بودند. تفكرات آنها ملهم از تركيب انديشه هاي مسيحي با تصورات ديني رايج در آفريقا بود. بسياري آنان را داراي عقايدي شبه جادويي مي دانند.
منابع: اشپيگل - زود دويچه سايتونگ

يورو اتوبوسي در انتظار بلر
برخي افراد وسواس بريتانيا را ناشي از نگراني هاي اقتصادي اين كشور و متاثر از روح پراگماتيستي و بازرگاني حاكم بر اين كشور مي دانند برخي نيز آن را ديرفهمي بريتانيايي مي نامند
014285.jpg
ترجمه: حميدرضا فتاحي
تصميم بريتانيا، در بيرون ماندن از جرگه پول واحد اروپايي منجر به بروز لطماتي هر چند محدود، در روابط اين كشور با اتحاديه اروپا شده است.
در تاريخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۰۱ - شب قبل از به گردش افتادن پول واحد اروپايي - رومانو پرودي، رئيس كميسيون اروپا، در مصاحبه اي با شبكه بي بي سي شركت كرد. او در كمال متانت و ادب، و با اشاره به وضعيت بريتانيا گفت: بريتانيا ترجيح داده است تا از كنار گود شاهد اتحاد ۱۲ كشور اروپايي كه دست در دست هم به سوي ناشناخته ها مي روند، باشد. پرودي مواردي تكراري و پيش پا افتاده را درباره اهميت نقش يورو يادآورشد و در ادامه افزود: به گردش افتادن يورو، حادثه اي بزرگ در امور سياسي اروپا خواهد بود. در اين حين، مصاحبه گر انگليسي، همچون يك بازرس تسليحاتي سازمان ملل كه موشك مسلح به كلاهك شيميايي را كشف كرده باشد، كمي خود را جلوتر كشيد و گفت: «آها»، پس اين يك معاهده سياسي است. پرودي، استاد سابق دانشگاه و سياستمدار امروز، در حالي كه به نظر مي رسيد قصد دارد جمله اي سرزنش آميز را خطاب به يك دانشجوي نادان ادا كند، لحظه اي تأمل كرد و بعد به آرامي گفت: بله اين يك رخداد سياسي است.
از ديدگاه بروكسلي ها، همواره اين ديدگاه بريتانيايي ها كه يورو، بيش از هر چيز يك معاهده اقتصادي است عجيب به نظر مي رسد. در حالي كه ساير اروپاييان هرگز سياسي بودن يورو را كتمان نكرده اند. برخي افراد، وسواس بريتانيا را ناشي از نگراني هاي اقتصادي اين كشور و متاثر از روح پراگماتيستي و بازرگاني، حاكم بر اين كشور مي دانند.
برخي از صاحبنظران از اين موضوع تحت عنوان ديرفهمي بريتانيايي نام مي برند و برخي ديگر نيز يورو را پوششي عوام فريبانه براي پنهان كردن يك تصميم اساساً سياسي مي دانند. تقريباً هيچ كس قبول ندارد كه مسئله الحاق بريتانيا به اتحاديه يورو با «پنج آزمايش اقتصادي» معروفي كه دولت توني بلر آن را ارائه كرده است به سرانجام برسد. و در واقع ممكن است، نتايج همين پنج آزمايش در اواخر ماه جاري، منجر به تغيير عقيده بريتانيا درباره موضوع مهم پيوستن و يا دور ماندن از نظام پول واحد اروپايي شود.
ما درك مي كنيم
از طرفي ممكن است شكاف نگرش بين بريتانيايي هاي اقتصادنگر و اروپايي هاي سياست گرا، در حال كاهش باشد. از آنجا كه اشكالات اوليه يورو آشكار شده است - كاهش رشد اقتصادي منطقه يورو و افزايش كشورهاي عضو، ناقض قوانين و مقررات بودجه اي (رعايت قوانين بودجه اي از ابزارهاي اصلي همگرايي اقتصادي كشورهاي اتحاديه است) - اكنون، اعتراض سرسختانه بريتانيايي ها درباره غير اقتصادي بودن اين پيمان قابل درك تر از گذشته است. حتي يكي از مقامات بلندپايه اتحاديه اروپا نيز با اشاره به اين موضوع گفت: «بريتانيايي ها حداقل، در مقايسه با ساير اعضاي اتحاديه پولي، مباحثات قابل قبول بيشتري داشته اند.»
توني بلر، به نوبه خود بارها به اين واقعيت اعتراف كرده است كه عضويت در اتحاديه پولي «يورو» چشم اندازهاي بسيار مهمي را در پي خواهد داشت. در روش فعلي مذاكرات بلر دلايل سياسي غيرقابل اغماضي وجود دارد كه ملحق شدن به اتحاديه پولي را موجه جلوه مي دهد، تنها موانع پيش رو همان پنج آزمايش مزاحم هستند.
ديدگاه منتسب به بلر كه نظر مساعدي درباره نقش سياسي يورو دارد، در بريتانيا موجب بروز خشم مخالفان و مظنونين به اروپا شده است. اين افراد ملحق شدن به يورو را از نظر سياسي عملي بسيار مضر مي دانند زيرا در نتيجه آن بريتانيا بخش بزرگي از اقتدار سياسي خود را از دست خواهد داد. اما در مقابل توني بلر، همواره نقش سياسي يورو را وسيله اي براي نفوذ دانسته نه اقتدار.
آرزوي بلر، حركت به سوي اروپاست و به همين دليل هواداران وي همواره مي گويند: اگر بريتانيا به روش كنوني خود كه همانا دور ماندن از اتحاديه پولي است، ادامه دهد چنين آرزويي هرگز محقق نخواهد شد.
هر چند بلرگرايان (Blairites) در روياي خود اتحاديه اروپا را بر اساس دستور كاري كه توني بلر پيش رويشان گذاشته است مي بينند، (توني بلري كه محبوبيت اش هر روز در حال افزايش است) اما در عين حال اين گروه كابوسي نيز دارند. اين كابوس بر اساس اين تصور شكل گرفته است كه، اگر بريتانيا نتواند به يورو ملحق شود نتيجه آن حاشيه نشين شدن روزافزون بريتانيا در اتحاديه اروپا خواهد بود. بر اساس اين سناريوي نااميدكننده اتحاديه اروپا در نهايت دچار دودستگي خواهد شد. يك گروه اصطلاحاً همگرا كه هسته اصلي كشورهاي عضو يورو را تشكيل مي دهد و رهبري آن بر عهده فرانسه و آلمان است و گروه ديگر نيز شامل كشورهاي كوچكتر و بدون قدرتي است كه عضو يورو نيستند و بنابراين صداي آنها - در بسياري از زمينه ها - به طرز فزاينده اي ناديده گرفته مي شود. بلر خواهان بازماندن گزينه الحاق به يورو است، به همين علت او نمي خواهد كابوس حاشيه نشين شدن بريتانيا را غيرمعقول جلوه دهد.
واقعيت اين است كه دلايلي كه ثابت كند؛ كاهش نقش بريتانيا در اتحاديه اروپا به دليل بيرون ماندن اين كشور از نظام پولي يورو است، ادله محدودي هستند، اين موضوع به تاخير انداختن مسئله عضويت بريتانيا در اتحاديه پولي را، براي توني بلر آسانتر مي كند. از طرفي، نفوذ مداوم بريتانيا در اتحاديه اروپا، منعكس كننده واقعيت هاي قانوني است. بريتانيا چه در داخل و يا در خارج از باشگاه يورو باشد، هموراه از تعداد آراي مساوي در شوراي وزيران و پارلمان اروپا برخوردار خواهد بود. واقعيت ديگر اين است كه يورو تاكنون نتوانسته است در فضاي سياسي اروپا - آنگونه كه برخي از طراحان و پيشگامان آن انتظار داشتند - تغيير چشمگيري به وجود آورد.
آيا اتحاديه اروپا، خشمگين تر خواهد شد؟
تئوري ها مي گويند: يك نظام پولي مشترك غيرقابل تجزيه منافع كشورهاي منطقه يورو را - عليرغم واگرايي اخير در مواضع اين كشورها - به هم نزديك خواهد كرد و منجر به اشتراك ديدگاه اين كشورها نسبت به مسائل جهاني خواهد شد. اما به رغم اين تئوري ها در دنياي واقعي چنين پديده اي اتفاق نيافتاده است. تفرقه برانگيزترين و حادترين مسائل پيش روي اتحاديه اروپا يعني جنگ با عراق و روابط با ايالات متحده را در نظر بگيريد. اينكه يكي از اعضاي اتحاديه اروپا به باشگاه يورو بپيوندد يا نه، كمك چنداني به حل مسائل پيشين نمي كند. واقعيت اين است كه منطقه يورو بر سر مسئله عراق دچار شكاف شد.
مناقشات مربوط به آتلانتيسيزم و تلاش هايي كه به منظور ايجاد اروپايي هم وزن با ايالات متحده آمريكا در حال شكل گيري است نيز، به همان اندازه بر شكاف دروني اتحاديه يورو افزوده است. در هفته گذشته هنگامي كه چهار عضو منطقه يورو - بلژيك، فرانسه، آلمان و لوكزامبورگ - در گردهمايي مشتركي، همكاري هاي دفاعي اروپايي و غيرناتو را مورد بحث و بررسي قرار دادند، هشت عضو ديگر اين اتحاديه از دور شاهد اين رخداد بودند، در حالي كه برخي از وزرايشان از كنار گود، اقدام چهار كشور پيشين را مورد انتقاد قرار مي دادند.
غيبت بريتانيا در باشگاه يورو هرگز منجر به حذف توني بلر از فهرست سياستمداراني كه مورد توجه عموم هستند نشده است. اما اين سوال كه آيا بريتانيا به عضويت باشگاه يورو درخواهد آمد يا نه هنوز يكي از دغدغه هاي سياستمداران لندن است اما اين مسئله در ساير مناطق اروپا چندان موضوع با اهميتي تلقي نمي شود.
مسائل كنوني كه اتحاديه اروپا با آنها مواجه است، مسائلي چون: گسترش اين اتحاديه به ۲۵ عضو در سال آينده و تلاش براي نوشتن يك قانون اساسي و همچنين چالش هاي مداوم بين آتلانتيسيست ها و اعضاي مهمتر اتحاديه اروپاست. در هر حال بريتانيا، چه پول واحد اروپايي را بپذيرد و چه نپذيرد، همواره نقش يك بازيگر عمده را در تمامي اين تحولات حفظ خواهد كرد.
منبع: اكونوميست

جهان ۲۰۰۳
مخابرات
ترجمه: غلامرضا رضايي نصير
فرداي هر ميهماني معمولاً دردسرها و ريخت وپاش هاي شب قبل گريبان ميزبان را مي گيرد. اين امر در مورد صنعت مخابرات نيز صدق مي كند. اكنون پس از ضيافت هاي گذشته مشكل ظرفيت اضافي و بدهي هاي گزاف پيش آمده است. پيش از سقوط بزرگ سال ،۲۰۰۱ ده ها زيرساخت باند وسيع از اروپاي غربي و ايالات متحده ساخته شد. از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۱ با كار گذاشتن كابل هاي جديد و روزآمد ساختن تجهيزات قديمي ظرفيت جهاني به ميزان ۵۰۰ برابر افزايش يافت. اما طي اين مدت ترافيك اينترنتي تنها چهار برابر افزايش يافت. اكنون نيز انتظار مي رود كه هر سال اين ميزان دو برابر شود. ده ها شركت مخابراتي در آستانه پرتگاه هستند. در سال هاي ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ حدود ۵۰ شركت مخابراتي حدود ۶۰ ميليارد دلار بدهي هاي خود را نكول كردند. منتظر شركت هاي مخابراتي بيشتري باشيد كه از پرداخت بدهي هاي خود اعلام عجز كنند. ادغام اجتناب ناپذير شركت هاي مخابراتي در اواخر سال ۲۰۰۳ آغاز خواهد شد، يعني زماني كه تيم هاي مديريتي عوض شده باشند، ترازنامه شركت ها تصفيه و پاك شده باشد و اطمينان به آينده كمي نمود پيدا كند. علاوه بر آن بازارهاي سهام نيز بايد احيا شوند و رونق بگيرند، زيرا بدون وجود آنها خريداران شركت هاي مخابراتي نمي توانند به منابع مالي لازم دست پيدا كنند. اولين شركت هايي كه دست به ادغام بزنند، شركت هاي تلفن همراه خواهند بود. براي مثال در آمريكا شركت هاي اپراتوري محلي با نام بيبي بلز (Baby Bells) از درآمدهاي ثابت و مستمري برخوردار هستند و تا حد زيادي از بدهي هاي مرتبط با شبكه اينترنت خود را دور نگه داشته اند. بنابراين بيشترين خريد را آنها انجام خواهند داد. اين اميد وجود دارد كه مديريت خدمات شبكه براي شركت هاي بزرگ و ارائه خدمات باند وسيع به مشتريان سودآور باشد. در سال ۲۰۰۲ ارائه وسيع خدمات تلفن هاي باند وسيع در انگلستان و ايتاليا آغاز شد. در سال ۲۰۰۳ ارائه اين نوع خدمات در بقيه اروپا و استراليا نيز آغاز خواهد شد و به سرعت گسترش خواهد يافت. اين خطوط تلفني باند وسيع به شما اجازه مي دهند كه از طريق تلفن همراه عكس هايتان را براي دوستانتان ارسال كنيد. قيمت گوشي مخصوص اين خطوط حدود ۴۰۰ دلار خواهد بود.
زماني كه اين نوع خدمات از تك و تا بيفتد و امري عادي تلقي گردد، نوبت به بازي با دوستانتان از طريق تلفن همراه مي رسد. در سال ۲۰۰۳ بين مالكان حق امتياز تكنولوژي هاي ۳G دعوا آغاز شد تقريباً ۱۰۰ شركت ادعا مي كنند كه حق امتياز استاندارد اروپايي، يعني WCDMA را در اختيار دارند. تنها ۲۰ شركت حق امتياز تكنولوژي GSM را كه استاندارد كنوني است، صاحب هستند. پرداخت كل حق امتياز اين تكنولوژي معادل ۲۰ درصد قيمت يك گوشي ۳G است. به احتمال زياد دعواي شركت ها در مورد مالكيت حق امتياز تكنولوژي ۳G به دادگاه هم كشيده خواهد شد. امتياز استاندارد آمريكايي و آسيايي، يعني CDMA2000 به شركت كوالكوم تعلق دارد. حتي با دريافت ۶ درصد حق امتياز اين شركت پول هنگفتي به جيب خواهد زد. قيمت ايستگاه هاي پايه براي تلفن هاي همراه به سرعت رو به كاهش است. اين امر براي تكنولوژي ۳G كه بيشتر از نسل ۲G به ايستگاه هاي پايه احتياج دارد، خبر بسيار خوبي است. در انتظار ظهور آنتن هاي هوشمند باشيد، آنتن هايي كه به جاي پخش سيگنال ها به اطراف آنها را دقيقاً به طرف تلفن همراه شما جهت گيري مي كنند. شركت هاي فناوري اطلاعاتي اروپايي با نام كولوسي (Colossi) كه شركت هاي تلفن همراه اروپايي محسوب مي شوند سعي خواهند كرد، نگذارند بيل گيتس با تلفن هاي همراه همان كاري را بكند كه با كامپيوترهاي شخصي كرد. شركت مايكروسافت حق امتياز نرم افزار اسمارت فون خود را به چهار سازنده تلفن همراه داده است و در نظر دارد اين نرم افزار را تبديل به استاندارد صنعت گوشي هاي تلفن همراه كند. نوكيا با وجود برتري هاي سخت افزاري خود ميل دارد گوشي هاي تلفن همراه را از كامپيوترهاي شخصي متمايز نگه دارد و بنابراين مشغول ساخت نرم افزار خاص خودش است.
اگر همه افراد در منازلشان از باند وسيع استفاده كنند، انقلاب اينترنت همچنان ادامه خواهد يافت. در حال حاضر دو راه براي انجام اين كار وجود دارد: استفاده از شبكه تلويزيون هاي كابلي يا ارتقاي خطوط تلفن به خطوط اشتراك ديجيتالي (DSL). هر دو مورد داراي ضعف هايي است. در برخي موارد بايد در يك محله كابل ها را قبلاً نصب كرد يا اينكه خطوط ديجيتالي تنها در صورتي كار مي كنند كه يك مركز مبادله تلفني DSL در نزديكي آن وجود داشته باشد. در آينده اي نه چندان دور شبكه بي سيم معروف به «مش نتودوكينگ» راه خواهد افتاد. در اين شيوه يك ايستگاه راديويي باند وسيع نصب مي شود و منازل آنتن هاي خود را برپا مي سازند. اين آنتن ها علاوه بر اتصال منازل با پايگاه، سيگنال ها را به خانه هاي اطراف نيز ارسال مي دارند. گسترش اين نوع شبكه، سريع و هزينه آن پايين است. در حال حاضر آزمايش هايي در اين زمينه در حال انجام است. يكي ديگر از پديده هاي نوظهور تكست مسيج (TXT msg) خواهد بود. ساده ترين تكنولوژي اي كه به مولتي تپ معروف است، در برگيرنده فشار چند دكمه و تدوين نامه اي است كه احتياج داريد. سريع تر از آن تكنولوژي Tq است كه براساس يك فرهنگ لغت مشتمل بر كلمات رايج و حدس زدن در مورد آن چيزي است كه شما خيال داريد تايپ كنيد. با اين همه لتروايز در اين مورد يك تازه وارد محسوب مي شود. اين نرم افزار به جاي استفاده از يك فرهنگ لغات با تكيه بر قوانين دستور زبان حدس مي زند، كلمه بعدي اي كه مي خواهيد تايپ كنيد چيست. اين تكنولوژي به حافظه كمتري احتياج دارد و سازندگان آن مدعي هستند كه كار با آنها بسيار راحت تر است.
اتصال به شبكه اينترنت در ايالات متحده (ميليون)
تعداد اتصالات باند وسيع
تعداد خانوارهاي متصل به شبكه
سال
۱۰
۵۰
۲۰۰۱
۱۵
۵۸
۲۰۰۲
۲۲
۶۶
۲۰۰۳
۳۰
۶۵
۲۰۰۴
۳۹
۸۱
۲۰۰۵
۴۹
۸۹
۲۰۰۶


حاشيه اقتصاد
• گرايشات سنتي در انتخاب
بالاخره وزير بازرگاني ۱۰ نفر انتصابي خود را براي حضور در هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران معرفي كرد. بيش از اين گفته مي شد كه پس از انتخابات هفته اول اسفند ماه سال گذشته اتاق هاي سراسر كشور، به زودي وزير بازرگاني و وزير صنايع و معادن ۲۰ نفر انتصابي خود را براي حضور در هيأت نمايندگان اتاق تهران معرفي خواهند كرد.
اما سه ماه پس از آن تاريخ وزير بازرگاني پس از رايزني هاي بسيار، ۱۰ نفر انتخابي خود را معرفي كرد. اين در حالي است كه وزير صنايع حدود يك ماه پيش، اقدام به معرفي نمايندگان مورد نظر خود كرد. در انتخابات گذشته اتاق تقريباً ۴۰ درصد انتخاب شوندگان از خواستاران تحول و اصلاح در مديريت ۲۳ سال گذشته اتاق بودند. گفته مي شد كه سرنوشت مديريت اتاق تهران و ايران بستگي به ۲۰ نفري دارد كه دو وزير صنايع و معادن و بازرگاني معرفي خواهند كرد. از ميان ۱۰ نفري كه وزير صنايع معرفي كرده، ۹ نفرشان گرايش به تحول و اصلاح مديريت فعلي دارند، اما ۱۰ نفري كه وزير بازرگاني معرفي كرده، عمدتاً گرايشات سنتي دارند و تا پيش از اين در سمت هايي كه بوده اند، اين گرايش را به خوبي از خود نشان داده اند.
پيش از اين نيز شنيده مي شد كه علي رغم تمايل وزير بازرگاني و معاونينش در افزايش سطح مشاركت دارندگان كارت بازرگاني در انتخابات هفته اول اسفند ماه اتاق هاي سراسر كشور، وي چندان از نتايج انتخابات راضي به نظر نمي رسيد. هم از اين رو تاخير سه ماهه اي را كه وزير در معرفي ۱۰ نماينده خود داشته، ناشي از اين نگراني و رايزني هايي مي دانند كه وي با ديگر همفكران خود در اين مورد داشته است. دير معرفي كردن اين نمايندگان موجب شد كه انتخابات هيأت رئيسه اتاق تهران و در نتيجه اتاق ايران با تاخير زيادي روبه رو شود.

• شركت هاي نفتي در عراق
شركت نفتي ايتاليايي «اني» با يك قرارداد ۹/۱ ميليارد دلاري مراكز نفتي جنوب عراق فعاليت مي كنند. روزنامه اقتصادي «ام اف» چاپ ميلان نوشت: اني احتمالاً براي بهره برداري از يك ميدان نفتي به ظرفيت ۶/۲ ميليارد بشكه در استان ناصريه در جنوب عراق قرارداد بسته است. به نظر مي رسد شركت هاي «اكسون موبيل»، «شورون تگزاكو» از آمريكا و «بي پي» و «بي جي» از انگليس نيز از جمله شركت هايي هستند كه قرار است قراردادهايي در مراكز نفتي جنوب عراق منعقد كنند.

• اقتصاد دو تكه اروپا
تصميم انگلستان براي عدم رواج يورو روند دو تكه شدن اروپا را تسريع مي كند. روزنامه آلماني زوددويچه سايتونگ ضمن اشاره به موضوع مذكور مي افزايد: «امروز بايد شاهد دو اروپا بود. يكي هسته اروپا كه متشكل از كشورهاي حوزه رواج واحد پولي يورو است. گروه دوم آن دسته از اعضاي اتحاديه اروپا هستند كه احساس وابستگي چنداني به اتحاديه پولي قاره مذكور از خود نشان نمي دهند.»

• هم گراني بد است هم ارزاني
روزنامه زوددويچه سايتونگ طي مقاله اي تحت عنوان «فردا همه چيز ارزان تر خواهد بود» به جنبه هاي منفي كاهش قيمت انواع محصولات در ژاپن پرداخته است. اكنون مقامات اقتصادي بسياري از كشورهاي اروپايي نگران سرايت بيماري كاهش قيمت ها از ژاپن به اروپا هستند. مقايسه چنين وضعيتي با شرايط داخلي كشورمان كه در آن شاهد روند بي پايان صعود قيمت ها هستيم، نشان مي دهد كه اين تنها گراني نيست كه بد است بلكه ارزاني هم مي تواند مشكل ساز شود. پس دوستان مواظب باشند كه كالاهاي مصرفي خيلي هم ارزان نشوند!

• قيمت نفت پايين نمي آيد
قائم مقام معاون مدير عامل شركت ملي نفت ايران پيش بيني كرد: چنان چه روند كنوني عرضه و تقاضا در بازار نفت ادامه يابد، ذخاير نفت خام در كشورهاي اصلي مصرف كننده تا پايان فصل بهار بين ۴/۳ تا ۴ ميليون بشكه در روز افزايش يابد. حجت الله غنيمي فرد، درباره قيمت كنوني نفت گفت: بهاي نفت در هفته گذشته به سطح تعادل رسيد اما از قيمت هفته پيش از آن بالاتر بود.
وي كاهش ذخاير نفت خام و فرآورده هاي نفتي در بيشتر كشورهاي اصلي مصرف كننده نفت خام را از جمله دلايل افزايش بهاي نفت در هفته گذشته اعلام كرد.
قائم مقام معاون مدير عامل شركت ملي نفت ايران تصريح كرد: قيمت نفت خام سبك ايران، اعلامي در دهانه كانال سوئز نسبت به ماه گذشته در يك دوره ۲۸ روزه يك دلار و ۵۵ سنت افزايش داشت در حالي كه براي نفت خام شيرين اين افزايش بيشتر بود. وي همچنين پيش بيني كرد، در صورتي كه با ورود بخشي از توليد نفت عراق به بازار جهاني نفت، توليدكنندگان نفت عضو اوپك و غيراوپك در مورد مازاد عرضه نفت خام تصميم هماهنگ بگيرند، قيمت نفت خام روند نزولي نخواهد داشت.

• صداوسيما مشترك پرمصرف برق
سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي با بيش از ۲۰۰ فرستنده راديويي و تلويزيوني و همچنين ساختمان هاي اداري متعدد يكي از مشتركان پرمصرف برق است. به گزارش معاونت انرژي وزارت نيرو، با وجود بهاي اندك انرژي برق در ايران، مشتركان پرمصرف مانند سازمان صداوسيما مي توانند با بررسي دقيق سيستم خود، ضمن آگاهي از وضعيت برق مصرفي و كيفيت قدرت دريافتي از شبكه سراسري برق، به صرفه جويي قابل ملاحظه اي دست يابند.
بر پايه اين گزارش مطالعات و اقدامات متعددي از قبيل تغيير قرارداد ديماند از مقدار ۱۵ مگاوات تا ۳ مگاوات با استفاده از ژنراتور موجود در فرستنده، اصلاح توان راكتيو مصرفي و... انجام شد.
اين گزارش مي افزايد: «طبق اقدامات انجام گرفته ميزان صرفه جويي انرژي فقط براي يك فرستنده از بين فرستنده هاي متعدد، حين تغيير قرارداد در حدود ۱۵ ميليارد ريال است.» علاوه بر آن سالانه مبلغي در حدود ۶۵۰ ميليون ريال صرفه جويي عايد سازمان صداوسيما خواهد شد.

اقتصاد
انديشه
ايران
جهان
زندگي
سينما
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  سينما  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |