يكشنبه ۱۸خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۰ - jun . 8, 2003
زنان خانه دار كشور تحت  پوشش  بيمه  اجتماعي  قرار مي گيرند
گروه اجتماعي: مدير كل  دفتر زنان  و خانواده  سازمان  بهزيستي  گفت : امسال  زنان  خانه داردر يك  تا دو شهرستان  همه  استانهاي  كشور تحت  پوشش  بيمه  اجتماعي  قرارمي گيرند.
دكتر «دولت  خليل وند» روز شنبه  در مصاحبه با ايرنا افزود: نيمي از هزينه  اين  بيمه  توسط دولت  و نيمي ديگر توسط خود اين  زنان  تامين شده  است  و هدف  از اين  بيمه  توسعه  رفاه  و تضمين  زندگي  شرافتمندانه  آنان است .
وي  توضيح  داد: اين  طرح  بيمه  پارسال  در شهرستانهاي  اروميه ، اردستان ،كاشمر، رودبار، نوشهر و ياسوج  اجرا شد و دوهزار و ۹۱۷ نفر را تحت  پوشش قرار داد.
خليل وند اضافه  كرد: امسال  يك  ميليارد و ۵۰۰ميليون  تومان  به  اين  امراختصاص  داده  شده  است  كه  اين  مبلغ  هشت  برابر نسبت  به  پارسال  زنان  را تحت پوشش  قرار مي دهد.
به  گفته  وي  تعداد شهرستانهاي  مشمول  اين  طرح  هر سال  افزايش  مي يابد.
مدير كل  دفتر زنان  و خانواده  سازمان  بهزيستي  همچنين  گفت : زنان  مشمول اين  طرح  از قبل  شناسايي  شده اند و تا پايان  سال  ۸۲ اين  طرح  ۲۱ هزار نفر راشامل  خواهد شد.
وي  افزود: مبلغ  حق  بيمه  پرداختي  زنان  خانه دار ۱۰هزار تومان  است  كه بطور مساوي  از سوي  سازمان  بهزيستي  و بيمه شدگان  پرداخت  مي شود.
خليل وند گفت : زنان  خانه دار واجد شرايط بيمه  زناني  هستند كه  بين  ۱۸تا ۶۰ سال  سن  دارند، شاغل ، محصل  و دانشجو نيستند و از هيچيك  ازسازمانها، حقوق ، حقوق  ورثه  و حقوق  بازنشستگي  دريافت  نمي كنند.
گفتني  است  تمامي حق  بيمه  سهم  زنان  سرپرست  خانوار تحت  پوشش  از سوي سازمان  بهزيستي  پرداخت  مي شود.

جشنواره صنايع چاپ در تهران
جشنواره صنايع چاپ مهرماه سال جاري در تهران برگزار خواهد شد.
هدف از برپايي اين جشنواره نمايش حوزه و گستره حضور، موقعيت، تاثير و توانمندي هاي صنايع چاپ در ايران و جهان و توجه جدي به ارتقاء فناوري و سطح كيفي آثار و محصولات چاپي و توسعه دانش فني و گسترش بازرگاني اين حوزه است. عرضه و نمايش ماشين آلات مدرن چاپ و بسته بندي ساخت داخل و مواد اوليه صنايع چاپ، از مهمترين برنامه هاي اين جشنواره خواهد بود.

زندان قصر به فشافويه منتقل مي شود
ايرنا: رئيس  كل  دادگستري  تهران  روز شنبه  اعلام  كرد: با انتقال  زندان  قصر در نيمه دوم  سال  جاري  به  فشافويه  شهرستان  ري  در جنوب  تهران  ۱۰ هزار زنداني  از اين  زندان  به  زندان  جديد و كاردرماني  فشافويه  منتقل  مي شوند.
حجت الاسلام  والمسلمين  عباسعلي  عليزاده  در حاشيه  مراسم  افتتاح  دادسراي عمومي  و انقلاب  شهرستان  پاكدشت  به  خبرنگار ايرنا گفت : با مذاكراتي  كه  با شهرداري  شده  است  محل  كنوني  زندان  قصر به  فضاي  سبز تبديل  مي شود.
وي  افزود: در كل  زندانهاي  تهران  سال  گذشته  ۳۳ هزار زنداني  بود كه  به دستور رئيس  قوه  قضائيه ، ۱۰ هزار زنداني  كه  عمدتا به  خاطر مسائل  مالي زنداني  شده  بودند، از زمستان  سال  گذشته  به  مرخصي  رفتند و ممكن  است  بقيه محكوميت  خود را در مرخصي  طي  كنند.
رئيس  كل  دادگستري  استان  تهران  تأكيد كرد: زندانياني  كه  به  جرم  سرقت ، قتل ، كلاهبرداري  و بر هم  زدن  امنيت  و آرامش  جامعه  به  زندان  محكوم  شده اند مشمول  تخفيف  قرار نمي گيرند.
عليزاده  موفق ترين  شوراي  حل  اختلاف  استان  تهران  را تاكنون  شوراي  حل اختلاف  شهر پاكدشت  معرفي  كرد و گفت : شوراي  حل  اختلاف  شهر پاكدشت  طي  ۴ ماه گذشته  ۶۰۰ پرونده  را رسيدگي  كرده  است  و براي  بسياري  از پرونده ها صلح  و سازش ايجاد نموده است .

طوفان شن، ۱۶۰ ميليارد ريال به بخش كشاورزي يزد خسارت وارد كرد
ايرنا: مدير زراعت  و باغباني  سازمان  جهاد كشاورزي  يزد گفت : بر اثر طوفان  شن  درهشتم  خرداد، ۱۶۰ ميليارد ريال  به  بخشهاي  كشاورزي  استان  خسارت  وارد شد.
«كاظم  فرهمند» روز شنبه  در گفتگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين  ميزان  زيان  مربوط به  كشتهاي  محصولات  گلخانه اي ، صيفي جات  و باغات  ميوه  است .
وي  اضافه  كرد: بيشترين  خسارت  مربوط به  شهرستانهاي  اردكان  ، يزد، صدوق ، ميبد و بافق  بوده  است . وي  افزود: همچنين  سرمازدگي  و خشكسالي  امسال  خساراتي  به  بخش  كشاورزي  به  ويژه  باغ هاي  ميوه  شهرستان هاي  تفت  و مهريز و ابركوه  وارد كرده  است . وي  افت  سفره هاي  آب  زير زميني  را از ديگر تبعات  زيانبار خشكسالي  در سال زراعي  جاري  ذكر كرد. در زابل نيز پس از چهار روز گرماي بالاي ۴۰ درجه، عصر جمعه طوفان شهرستان زابل را در نورديد و ساكنان منطقه را با مشكل مواجه ساخت. هواشناسي زابل، سرعت اين طوفان را يكصد كيلومتر در ساعت و شعاع ديد را دو تا ۳ متر اعلام كرد.

سوءتغذيه سراي سالمندان را رنج مي دهد
گروه اجتماعي: بيش از پنجاه درصد افراد مسني كه در سراي سالمندان نگهداري مي شوند به دلايل گوناگون از سوءتغذيه در رنج هستند.
دكتر كيومرث احمدي دبير اولين همايش طب سالمندان با اعلام اين خبر افزود: عدم سرويس دهي مناسب، فقدان توجه به نوع رژيم غذايي مناسب سالمندان، بي اطلاعي و عدم توجه در مورد درمانهاي داروئي آنها و نبود فضايي مناسب و شاد و فقدان برنامه ريزي مناسب براي اين عزيزان در برخي مرا كز نگهداري سالمندان موجب شده است علاوه بر مشكل سوءتغذيه، اين سالمندان دچار افسردگي، يأس و نااميدي گردند به گونه اي كه حضور در اين مراكز را به عنوان پايان خط زندگي تلقي كنند.
شايان ذكر است در اولين سمينار سراسري طب سالمندان كه ۲۴ تا ۲۶ خرداد جاري در محل دانشگاه علوم پزشكي ارتش برگزار مي شود، مهمترين مسائل و آخرين دستاوردها در مورد طب سالمندان به بحث گذاشته خواهد شد.

طي ۱۱ ماهه نخست سال ۸۱بيش از ۱۴ هزار مورد حادثه ناشي از كار روي داده است
گروه اجتماعي: تعداد حوادث ناشي از كار طي ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۸۱ در مقايسه با مدت مشابه آن در سال ۱۳۸۰، ۴۲/۱۱ درصد رشد يافته است.
براساس گزارش آماري دفتر آمار و محاسبات اقتصادي و اجتماعي سازمان تأمين اجتماعي ۱۲ هزار و ۶۴۸ مورد حوادث ناشي از كار در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۸۰ به ۱۴ هزار و ۹۲ مورد طي ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۸۱ افزايش يافته است. اين گزارش حاكي است بي احتياطي با ۷ هزار و ۷۸۸ مورد و تهويه نامطلوب محيط كار با ۲۱ مورد، به ترتيب بيشترين و كمترين سهم در بروز حوادث ناشي از كار را به خود اختصاص داده اند. براساس اين آمار ۱۳ هزار و ۹۱۱ نفر از حادثه ديدگان طي ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۸۱ مرد و ۱۸۱ نفر زن بوده اند. اين در حالي است كه بر حسب وضعيت تأهل ۱۱ هزار و ۷۴۰ نفر از آنان متأهل و ۲ هزار و ۳۵۲ نفر، مجرد گزارش شده است. بر پايه گزارش دفتر آمار و محاسبات اقتصادي و اجتماعي اين سازمان، ۱۱۴ مورد از حوادث ناشي از كار منجر به فوت، ۱۸۴ مورد به ازكار افتادگي كلي، ۲۴۶ مورد منجر به ازكار افتادگي جزيي ۳۳ تا ۶۶ درصد، ۷۴۰ مورد منجر به از كار افتادگي كمتر از ۳۳ درصد خسارت و ۱۲ هزار و ۸۰۸ مورد منجر به بهبودي كامل حادثه ديدگان شده است. شايان ذكر است حادثه ديدگان ناشي از كار در سال ۱۳۸۱ در مجموع ۵۷۶ هزار روز به صورت سرپايي و ۱۱ هزار و ۷۴ روز به صورت بستري تحت درمان قرار گرفته اند.

دختر ۱۸ ساله در حين چتربازي جان خود را از دست داد
ايرنا: يك  دختر ۱۸ ساله  در حال  تمرين  چتر بازي  در سايت  پروازي  امام  زاده  هاشم سقوط كرد و جان  خود را از دست  داد.
«سپيده  سادات  سبزگل» روز جمعه  در حال  تمرين  چتربازي  در سايت  پروازي  امام زاده  هاشم  بر بام  يكي  از منازل  روستاي  «مشاء» سقوط كرد.
رئيس  جمعيت  هلال  احمر شهرستان  دماوند روز شنبه  به   ايرنا گفت : اقدامات  تيم پزشكي  هلال  احمر مستقر در پيست  آبعلي  در مورد نجات  وي  مؤثر واقع  نشد.
علي  اصغري  خاطرنشان  كرد: دقايقي  بعد از اين  حادثه  پدر نامبرده  نيز اقدام  به  خودكشي  كرد كه  بلافاصله  توسط گروه  امداد هلال  احمر منطقه  عمليات اوليه  درماني  صورت  گرفت  و بيمار پس  از احياء به  مراكز درماني  اعزام  گرديد.
وي  يادآور شد: حال  عمومي بيمار در حال  حاضر خوب  گزارش  شده است .
وي  گفت : در روزهاي  تعطيل  در مسير جاده  هراز چندين  سانحه  رانندگي  بوقوع  پيوست  كه  در نتيجه  ۱۱ تن  مجروح  شدند  كه  ۹ نفر به  مراكز درماني  اعزام شدند.

راههاي مقابله با مشكلات
017580.jpg
زندگي براي همه ما بايد سرشار از شادي و نشاط باشد، با اين حال رسيدن به خوشبختي براي خيلي ها در حكم يك غير ممكن شده است. اما چرا چنين است؟ البته مردم هرگز در دنياي بي عيب و نقص زندگي نكرده اند و اصلاً دنياي بدون مشكل وجود ندارد. اما آيا بهتر نيست به جاي تسليم و افسردگي در برابر مشكلات به جنگ آن برويم و تسليم نشويم، هر چند ساده نباشد. اولين توصيه داشتن تصوير ذهني خوب و مثبت است. اين تصوير ذهني شماست كه مي تواند از شما آدم بدبخت يا خوشبخت بسازد. مي توانيد همه چيز داشته باشيد و احساس خوشبختي نكنيد، مي توانيد با همان چيزهايي كه در اختيار داريد و چيزهايي كه براي به دست آوردن آن تلاش مي كنيد، خوشبخت باشيد.
تصوير ذهني مثبت بسازيد. تصوير ذهني بهترين ياور شماست. تنها تصوير ذهني است كه مي تواند به شما احساس اعتماد و اطمينان ببخشد. با داشتن تصوير ذهني رضايت بخش و مطمئن مي توانيد در مقابل مشكلات ايستادگي كنيد. با انديشه هاي مثبت، باورهاي درست و ايمان تصوير ذهني خود را تقويت كنيد. هر شكست را پلي كوچك براي رسيدن به موفقيت در نظر بگيريد. در گذشته غرق نشويد، در حال زندگي كنيد و از گذشته تجربه كسب كنيد.
براي رسيدن به تصوير ذهني بهتر به تلاش دائم نياز داريد. بايد از خود راضي باشيد و اين رضايت به شما اعتماد به نفس مي دهد.
ارتباط با مردم:
آيا سعي مي كنيد با مردم ارتباط برقرار كنيد. داشتن ارتباط يكي از جنبه هاي مهم زندگي است. امروزه عصر ما را عصر ارتباطات مي نامند. در زمينه روابط انساني جا براي پيشرفت زياد است، بسياري از مردم عصر ما در زمينه ايجاد ارتباط دوستانه با ديگران با مشكلات عديده اي روبه رو هستند كه از آن جمله مي توان به منافع شخصي متضاد، افكار منفي بازدارنده، آزردگي هاي بي دليل، ناتواني در همدردي با ديگران، غرض ورزي و لجاجت كينه توزانه، ناشكيبايي در مقابل تفاوتهاي فردي و غيره اشاره كرد.
وقتي از دوستي دل آزرده مي شويد، دل از آنها برنكنيد، به جاي اين كار بنشينيد و فكر كنيد و راههايي براي بهبود روابط بيابيد.
هنر دوستي با ديگران از جمله والاترين هدفهاي زندگي است. دوستان خوب پشتوانه هاي باارزشي در زندگي هستند.
در زندگي برنامه ريزي داشته باشيد:
مسلماً بايد در زندگي هدف داشت. اين هدف بايد به قدري با ارزش و جذاب باشد كه شما را براي فعاليت و تلاش برانگيزد. هميشه در روياي خود ببينيد كه به هدفتان رسيده ايد. اين كار انگيزه شما را بالا مي برد. براي اين كار نيز برنامه ريزي لازم است. هرگز «باري به هر جهت» زندگي نكنيد. زندگي گذران عمر نيست. چنين افكاري، پوچي آور است. با برنامه ريزي مرتب و زمان بندي شده براي رسيدن به هدف تلاش كنيد. همه اينها مستلزم خلاقيت شماست.
نيروي خلاق درون:
موفقيتهاي كوچك خود را بي اهميت جلوه ندهيد. اين موفقيتها پايه هايي هستند كه مي توانيد نيروي درون خود را بر محور آن بنا كنيد. بايد ياد بگيريد تا در ذهن خويش لحظات خوب زندگي را مجسم كنيد و در قلبتان احساس كنيد تا ملكه وجود شما شوند. بارها و بارها نيروي موفقيت را در وجود خويش توليد كنيد. بايد درك كنيد كه انساني ارزشمند هستيد، تقصيرها را فراموش كنيد. تصوير موفقيت را در ذهن خويش وسعت بخشيد و آن را با تجربه هاي جديد تكميل كنيد.
واقع بين باشيد:
قبل از هر چيز واقعيات زندگي را تصديق كنيد. با در نظر گرفتن واقعيتها، هدف گيري و برنامه ريزي نماييد. با تحريف حقايق و با دروغ گفتن به خود هيچ چيز عايد شما نخواهد شد. اين كار ممكن است اهداف شما را منحرف كند.
عفو خود و ديگران:
قبل از هر چيز بايد خود را مشمول عفو قرار دهيد. بايد خود را از تصميمات غير عاقلانه و حرفهاي احمقانه گذشته تبرئه كنيد. خطاها و لغزشهاي گذشته را به خود ببخشائيد. از شكنجه دادن خويش به خاطر عقل و درايتي كه بايد درگذشته به خرج مي داديد و نداديد، دست بكشيد.
خاطره تلخ صدها لغزش و خطاي گذشته را از ذهن خود بشوئيد. زندگي خلاق بدون بخشيدن خود امكان پذير نيست. كسي كه توانايي بخشيدن خود را ندارد شب از بيخوابي رنج مي برد و روز از ملالت و خستگي.
بايد درك كنيد كه شما انسان هستيد و انسان كامل و بي عيب و نقص وجود ندارد. به موفقيتهاي خود بينديشيد. وقتي خود را مي بخشيد به احتمال زياد توانايي بخشيدن ديگران را نيز پيدا مي كنيد. شهد و شيريني عفو خود و ديگران را بچشيد.
غلبه بر احساس تنهايي:
ميليونها انسان از بيم تنهايي عذاب مي كشند. غلبه بر احساس تنهايي كاري دشوار است. انسان اسير تنهايي، تن به معاشرت كساني مي دهد كه آنها را دوست ندارد. به انجام فعاليتهايي مي پردازد كه چندان شوقي بدان ندارد، تنهايي به معناي فيزيكي چندان مفهومي ندارد، چون غالباً در اطراف همه كساني هستند. اين احساس تنهايي است كه مسئله ساز است. غم و غصه نيز موجب تنهايي است. براي تسلط براحساس تنهايي از تحميل محدوديتهاي غيرمنطقي برخود بپرهيزيد. به عقايد ديگران احترام بگذاريد، باتمام قوا به جنگ احساس ناتواني برويد. جاي دلتنگي براي گذشته را با احساس جديد توجه به روزهاي خوش آينده عوض كنيد. با قبول خود، ديگران را نيز مي پذيريد و براحساس تنهايي فائق مي شويد. هر روز موفقيتهاي گذشته را در آينده ذهن خود مجسم سازيد تا هر روز با اعتماد به نفس بيشتر و با تصوير ذهني قوي تري به استقبال زندگي برويد.
روز خلاق شما:
مسلماً دنياي ما دنياي بي عيب و نقصي نيست. اما بايد بدانيد عليرغم همه ايرادها نكته هاي مثبت هم هست و بر شماست كه آنها را بيابيد. در دنياي امروز است كه بايد خوش زيستن را ياد بگيريد. خلاقيت براي امروز، هدف گذاري براي امروز، بيائيد امروز را مغتنم بشماريم. براي ايجاد خلاقيت مي توانيد از عوامل زير كمك بگيريد: تمركز با شجاعت، خودپردازي، نظم و ترتيب، تخيل، اشتياق، رشد پيوسته، هنرگوش كردن، مهر تأييد، پيروزي.
قدم نخست براي رسيدن به روز خلاق، فكر كردن به آن است. براي اين كار بايد ذهن خود را متمركز كنيد و با حذف افكار مزاحم در جهت تحقق خواسته هاي خود گام برداريد. لازمه اين كار رها شدن از احساسات منفي است.
خودپردازي: براي تسليم نشدن در زندگي بايد از امكانات و تواناييهاي خود استفاده كنيد. براي تدارك زندگي خلاق بايد لحظاتي از زندگي هر روز را به خلوت با خويش اختصاص دهيد. با خودپردازي از اشتباهات خود درس بگيريد. تحمل شنيدن صحبتهاي ديگران را در خود پرورش دهيد. گوش كردن، هنر درك كردن نيز هست. تسليم گرفتاريهاي زندگي نشويد. به تصوير ذهني خود بها دهيد و برآن مهر تأييد بزنيد.
نظم و ترتيب كليد طلايي شماست. بدون آن زندگي خلاق ميسر نيست. از تخيل خود در جهت تحقق آرزوهايتان مدد بگيريد. خود را در حال رسيدن به آنها تجسم كنيد. براي رسيدن به هدف اشتياق داشته باشيد و انگيزه خود را از دست ندهيد. بايد به حركت و پيشرفت ادامه داد. از روز خلاق خود استفاده كنيد. براي استفاده از منابعي كه در اختيار داريد هيچوقت دير نيست.
نويده گوگاني
منبع: روانشناسي خلاقيت ماكسول مالتز
ترجمه: مهدي قراچه  داغي

چگونه دوستي هايتان را مستحكم كنيد
017585.jpg
آيا بين شما و دوستتان مشكلي پيش آمده؟ آيا فراموش نمودن رنجش هاي قديمي سخت است؟ كسي كه بتواند با اين قبيل مشكلات مبارزه كرده و از خطر از دست دادن يك دوست يا دوستان، به منظور بهبود روابط دوستانه استقبال كند، كسي است كه در برقراري و حفظ ارتباطات دوستانه موفق است.
ارتباطات دوستانه و روابط بي شائبه و بي غل و غش انساني، موهبتي است خداداد، كه اين روزها به دليل گرفتاري هاي خاص و مشغله فراوان، به نظر مي رسد كم رنگ و گسسته تر شده است. دوستي تعريف مي كرد: سالها پيش به منظور ادامه تحصيل به يكي از كشورهاي اروپايي رفتم. محل اقامت من در نزديكي دانشگاه بود و در آن خانه به جز من ۵ دختر دانشجوي ديگر زندگي مي كردند. براي من كه يك ايراني ام رفتار خشك آنها قابل تحمل نبود. تصميم گرفتم كه ارتباط دوستانه قوي اي بين جمع بوجود آورم. ابتدا يك به يك را به شام دعوت كردم و پس از چندي به بهانه نزديك شدن سال نو مسيحي همه را به شام دعوت كردم. سر شام همه از غذاي اصيل ايراني تعريف مي كردند و من ابراز تمايل كردم كه در صورت موافقت آنان، اين مهماني كوچك را ماهي يك بار برقرار كنيم. چندي نگذشت كه ما برنامه خود را به نحوي تنظيم كرديم كه بتوانيم شام را با يكديگر بخوريم. در پايان سال تحصيلي جمع ۶ نفره ما به حدي صميمي شده بود كه تصميم گرفتيم سال تحصيلي بعد را هم در همين خانه بمانيم. اكنون پس از گذشت ۲۵ سال هنوز از طريق نامه، تلفن وپست الكترونيك با هم در تماسيم. در حال حاضر، هلن و ماريا كه ايرلندي الاصل بودند، به ايرلند بازگشته، تريسا كه اسكاتلندي بود، در استراليا ساكن است و جانت و ملاني هم ساكن انگلستان هستند و ما كماكان ارتباط خود را حفظ كرده ايم. من عقيده دارم، زماني كه انسانها، با مليت هاي مختلف و تربيت و آداب و رسوم متفاوت توانسته اند ارتباط دوستانه خود را گرم و صميمانه حفظ كنند، چرا نتوانند با هم وطن وهم زبان خود ارتباط صميمانه داشته باشند. هر بار مسأله اي باعث شد كه كدورتي پيش آيد، فكر كنيد كه بهار نزديك است و ما بايد خانه تكاني كنيم و همان گونه كه براي استقبال از سال نو، خانه و سراي خود را از گرد و غبار پاك مي كنيم، سراي دلمان را نيز از غبار كدورت ها پاك كنيم و اجازه ندهيم لذت هم صحبتي و دوستي با يك دوست را به خاطر كدورت جزيي، از دست بدهيم.
حضرت علي(ع) مي فرمايد: «دوست (در حقيقت) دوست نيست مگر آن كه رعايت نمايد دوست خود را در سه وقت،  در رنج و گرفتاري (به جان و مال همراهي كند) و در نبودن او (از گفتن و شنيدن سخنان ناروا حفظش نمايد) و در وفات و بدرود زندگي (به دعا و استغفار يادش كند) و در نكوهش به رنج انداختن دوست فرموده است: بدترين دوستان كسي است كه شخص براي او به رنج افتد و درباره از دست دادن دوست مي فرمايد «هرگاه مؤمن دوست خود را به خشم آورد و يا شرمنده سازد، امكان جدايي با او را فراهم نموده است.»
۱- بعضي اوقات، تنها چيزي كه مي تواند كدورت پيش آمده را از بين ببرد، يك ملاقات است. به ديدار يكديگر برويد و درباره مشكل پيش آمده صحبت كنيد. اين مسأله باعث مي شود كه اين بار شما با ديد بازتري به مسأله نگاه كنيد، چه بسا دريابيد كه اين مشكل، در واقع چيزي جز يك سوء تفاهم كوچك نبوده است.
۲- به هنگام صحبت با دوست خود صداقت داشته باشيد و همه نظرات خود را به وضوح بيان كنيد و به دوست خود نيز اجازه دهيد كه عقايد و نظراتش را بيان كند. فكر نكنيد كه پس از مشكل پيش آمده، اين هم صحبتي ساده و آسان باشد. به هرحال، بعضي اوقات، فراموش كردن كدورت ها به زمان طولاني تري نياز دارد.
۳- سعي كنيد حس بخشش خطاي طرف مقابل و علاقه به دوست را در خود تقويت كنيد. با اين كار آمادگي پيدا مي كنيد كه اگر واقعاً  خطا از جانب دوست شما باشد، او را ببخشيد و روابط دوستانه تان را بهبود بخشيد.
۴- اگر از ملاقات حضوري واهمه داريد و يا احساس شرم مي كنيد، ابتدا براي او يادداشتي بفرستيد. ذكر كنيد كه چقدر از شرايط پيش آمده و موجود متأسفيد و آرزو داريد او را دوباره ملاقات كنيد.
براي استحكام دوستي چه مي شود كرد. بعضي اوقات، عليرغم توجه و تلاش، ارتباط دوستانه شما سست مي شود و حفظ آن، نياز به تلاشي دوباره دارد. به نكات زير توجه كنيد:
۱- مي توانيد نظرات خود را روي نوار ضبط كرده و براي دوستتان بفرستيد و يا اين كه از پست الكترونيك استفاده كنيد.
۲- اگر مدت هاست كه با يكديگر صحبت نكرده ايد، كتابي را انتخاب كرده و با هم بخوانيد سپس در مورد آن به بحث و تبادل نظر بنشينيد.
۳- كتاب يا مجله اي كه مورد علاقه دوستتان است، تهيه كنيد. روي آن بنويسيد كه به ياد او هستيد و آن را براي دوستتان پست كنيد و نشان دهيد كه به ياد او هستيد.
۴- نامه اي به دوستتان بنويسيد و از او بخواهيد با اضافه كردن مطالب مورد نظرش، آن را براي دوست مشتركتان پست كند و به همين ترتيب به دوست سوم و چهارم و در نهايت نامه به خود شما برمي گردد، به اين طريق شما از نظرات دوستانتان مطلع شده و مي توانيد مطالب جديد را به همين طريق براي يكديگر ارسال كنيد.
۵- اگر احساس مي كنيد كه بايد با دوستي صحبت كنيد، بي معطلي اين كار را انجام دهيد. شايد او نيز درصدد تماس با شما بر آمده است. به اين طريق شايد از دوستي كه بيش از ده سال بي خبر مانده ايد، خبري بگيريد.
معصومه پيروز بخت

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |