يكشنبه ۱۸خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۰ - jun . 8, 2003
طرحي كه مشكل ترافيك تهران را پيچيده تر مي كند
طرح تفصيلي ترافيك را شهرسازان نوشته اند، نه مجريان حمل و نقل
017605.jpg
گروه شهري: يك  كارشناس  امور حمل ونقل  وترافيك  گفت : اعمال  نظرهاي  يك  جانبه  در تدوين طرح  تفصيلي  ترافيك  تهران ، وضع  ترافيك  شهر را نابسامان تر مي كند.
غلامحسين  سلماني  در گفت  وگو باايرنا  تدوين  طرح  تفصيلي  ترافيك  ازسوي  مشاوران  شهرسازي  مناطق  شهرداري  را ناكارآمدو حاصل  آن  را پيچيده تر شدن  وضع  ترافيك  تهران  دانست .
وي  افزود: بارگذاري هاي  ترافيك  تهران  ازسوي  كساني  صورت  مي گيرد كه  هيچگونه  دخالتي  در اجراي  طرح هاي  ترافيكي  ندارند و اين  ناهماهنگي  باعث  مختل شدن  زندگي  در پايتخت  شده  است .
وي  اظهار داشت : در تدوين  طرح  تفصيلي  ترافيك  تهران ، بايد دو بخش  تغييرات تكنولوژي  و تغييرات  نيازهاي  شهر در بخش  ترافيك  و در گذر زمان ، درنظر گرفته شود و با توجه  به  اين  تغييرات  در هر سال  بازنگري  مجدد در نحوه  اجراي  طرح صورت  گيرد.
سلماني ، ترافيك  تهران  را مثلث  سه ضلعي  متشكل  از طراحي  مهندسي ،آموزش و اجراي  قوانين  دانست  و گفت : متاسفانه  در تدوين  طرح هاي  مهندسي  ترافيك تهران ، اصول  و سلسله  مراتب  اعمال  نظرهاي  كارشناسي  ترافيك  رعايت  نمي شود واين  امر به همراه  اجراي  نادرست  قوانين  ترافيكي  ازسوي  مسئولان  و شهروندان  گره ترافيك  تهران  را كورتر مي كند.

لار پارسال ده برابر ظرفيت پذيراي دام بود
017600.jpg
مديركل محيط زيست استان تهران گفت: در سال گذشته علي رغم تبديل لار به پارك ملي به دليل نارسايي هاي موجود و با توجه به دستور استاندار تهران، مقرر شد ورود دام به اين منطقه به صورت پلكاني كاسته شود.
مهندس محمدحسن پيراسته در گفت وگو با ايسنا افزود: معيار ما برخلاف سازمان امور عشاير توان تحمل اكولوژيك مناطق است، به طوري كه بايد براساس ميزان علوفه توليدي در هر سال دام در منطقه چرا كند.
وي افزود: براساس مطالعات انجام شده در اين اراضي جمعا ۱۱ هزار و ۹۰۰ واحد دامي آن هم به مدت يك ماه مي تواند چرا كند كه اگر مدت چراي دام را همانگونه كه در طرحهاي مرتع داري محاسبه مي شود، ۱۰۰ روز فرض كنيم ظرفيت مراتع پارك ملي لار ۳ هزار و ۵۷۰ واحد دامي بوده و اين در حاليست كه در سال گذشته حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار راس دام وارد پارك ملي لار شدند كه اين رقم نشانه وجود ۱۰ برابر بيش از ظرفيت لازم به پارك ملي لار است.

سر و صداي ناشي از ترافيك آزاردهنده ترين شكل آلودگي صوتي است
گروه شهري: نصف شدن ترافيك يك منطقه حساس از نظر آلودگي صوتي، مي تواند تا ۳ دسي بل از ميزان اين نوع آلودگي بكاهد.يك كارشناس آلودگي هوا با بيان اين مطلب به شبكه خبري آسمان آبي گفت: «بنا بر اين آشكارترين روش براي كاهش صداي ترافيك، تغيير مسير حركت خودروها از يك منطقه حساس به منطقه ديگر است.»مهندس حسين حسنخاني افزود: «همچنين اعمال محدوديت زماني و مكاني در عبور و مرور كاميون ها از مكان هاي حساس به صدا از قبيل بيمارستان ها، مدارس يا آسايشگاه ها از ديگر عوامل كاهش دهنده سرو صداست.»
وي گفت: «براساس تحقيقات انجام شده، ناراحتي ها و مشكلات ناشي از سر و صداي ترافيك و خودروها در مقايسه با انواع صداها زيانبارتر است چرا كه تداوم و مجاورت اين اصوات با محيط زندگي افراد بيشتر است.»

كمبود تخت براي بيماران «رواني»
رئيس اداره سلامت روان وزارت بهداشت،گفت: طبق دستورالعمل وزارت بهداشت از سال ۷۶ كليه بيمارستانها موظف به اختصاص ۱۰ درصد تخت هاي خود به بخش روانپزشكي هستند، ولي به دليل اجراي طرح خودگراني و سودآور نبودن تخت هاي رواني اين دستورالعمل در بيمارستانها اجرا نمي شود. هم اكنون كشور انگلستان با جمعيت ۶۰ ميليون داراي ۵۰ هزار تخت روانپزشكي است، حال آن كه در ايران فقط ۷ هزار تخت به بيماران رواني اختصاص يافته است.

به علت تأخير در اجراي طرح
هزينه ساخت بزرگراه دارآباد ۸۰ ميليارد ريال افزايش يافت
گروه شهري: مشاور پروژه بزرگراه دارآباد از افزايش هزينه پيش بيني شده اوليه ۵۰ ميليارد ريالي اين پروژه به ۱۳۰ ميليارد ريال خبر داد.
جهانگير تهرانيان ديروز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا طولاني شدن كار پروژه و تورم را سبب بالا رفتن هزينه پيش بيني شده براي اجراي آن عنوان كرد.
وي گفت: تاكنون براي ۸۱ درصد اين پروژه ۱۱۰ ميليارد ريال هزينه شده و براي اتمام آن ۲۰ ميليارد ريال ديگر نيز بايد هزينه شود.
مشاور پروژه بزرگراه دارآباد افزود: هم اكنون باند غربي بزرگراه و دو پل تقاطع اين بزرگراه احداث شده، اما باند شرقي و پل تقاطع شيان نيمه تمام مانده است.
به گفته تهرانيان، موانع اتمام اين پروژه تعداد زيادي معارض ملكي از قبيل ساختمان هاي مسكوني و دولتي است كه در مسير اجراي پروژه واقع شده اند.
وي، همچنين معارض تأسيسات زيرزميني مانند لوله هاي آب و گاز را از ديگر موانع در ادامه اجراي اين پروژه عنوان كرد. وي خاطر نشان كرد: شروع پروژه سال ۷۳ و پيش بيني اتمام آن سال ۷۸ بود كه تاكنون بر اثر مشكلات موجود زمان اجرا طولاني شده است.

دولت تكليف درآمد ها و هزينه هاي بازار چه هاي مرزي مشترك را مشخص كرد
تهران  - خبرگزاري  جمهوري  اسلامي: هيأت  وزيران  با تصويب  آيين  نامه  اجرايي  بند ث  تبصره  ۱۹ قانون  بودجه ۸۲، به  وزارت  كشور اجازه  داد، درآمدهايي  كه  در ازاي  ارائه  خدمات  و اجازه  استفاده  از امكانات  بازارچه هاي  مشترك  مرزي  دريافت  مي كند را به  حساب  مربوط در خزانه  استان  واريز نمايد.
به  گزارش  روز شنبه  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور، درآمدهاي  موضوع  اين  آيين نامه  شامل  اجاره بهاي  غرفه ، اماكن  و تأسيسات  و بازارچه هاي  مشترك  مرزي  و نيز وجوهي  است  كه  با عنوان  عوارض  بازارچه  مشترك  مرزي  دريافت  مي شود.
اعتباري  كه  براي  اين  امر در نظر گرفته  شده ، مطابق  موافقت نامه اي  كه  بين  استانداري ها از ظرف  وزارت  كشور و سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور مبادله  مي شود، قابل  هزينه  خواهد بود. اين  گزاش  مي افزايد: اين  اعتبارات  براي  امور بازارچه هاي  مشترك  مرزي  شامل  نيازهاي  استانداري ها و ساير دستگاه هاي  اجرايي  مستقر در بازارچه  اختصاص  خواهد يافت .
همچنين  خزانه  معين  استان  نيز مكلف  شده ، حداكثر معادل  وجوه  واريزي  همان  استان  را به حساب  درآمد عمومي  واريز كند. تخصيص  اين  اعتبار مطابق  اعلام  كميته  تخصصي  استان  و درخواست  ذي حساب  استانداري  در اختيار استانداري ها نيز قرار مي گيرد.
براساس  تصويبنامه ، هيأت  وزيران  هزينه هاي  موضوع  اين  آيين نامه  را شامل  امور تملك هاي  دارايي هاي  سرمايه اي  براي  ايجاد ،توسعه ، تعمير و تجهيز اماكن  و تأسيسات  مورد نياز بازارچه هاي  مشترك  مرزي ، امور رفاهي  كاركنان  بازارچه ها و دستگاه هاي  اجرايي  پشتيباني كننده  و هزينه هاي  موردنياز براي  تأمين  نيروي  انساني  مازاد بر كاركنان  دستگاه هاي  مستقر در بازارچه  و تهيه  و تدارك  و خريد كالاها، خدمات  و لوازم  مورد نياز بازارچه  دانسته  است .
همچنين  تخصيص  اعتبارات  موضوع  اين  آيين نامه  از جهت  تقسيم  بين  اعتبارات  ،هزينه ها و تملك  دارايي هاي  سرمايه اي  تا رسيدن  به  سقف هاي  قانوني ، براساس  پيشنهاد استانداري  و تأييد سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور انجام  مي شود.
در اين  آيين نامه  وزارت  كشور موظف  شده  است  گزارش هاي  مربوط به  عملكرد درآمدها، هزينه ها و عمليات  انجام  شده  از محل  اعتبارات  اين  آيين نامه  را در مقاطع  چهارماهه  به  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور ارسال  كند.

رئيس هيأت مديره جامعه مهندسان شهرساز:
محدوديت تراكم ساختماني در تهران ،جمعيت شهرها را متعادل تر مي كند
گروه شهري: محدوديت تراكم ساختماني در تهران، جمعيت شهرهاي كشور را متعادل تر مي سازد.
رئيس هيأت مديره جامعه مهندسان شهرساز در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: مصوبه اخير شوراي عالي شهرسازي تا حدودي تثبيت وضعيت مورد نظر در طرح جامع شهر تهران (مصوب سال ۷۰) را كه در آن جمعيتي معادل ۷ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر تا سال ۱۴۰۰ براي تهران پيش بيني شده بود به دنبال دارد.
دكتر حميد ماجدي در عين حال معتقد است كه اين مصوبه پيامدهاي منفي از جمله كاهش عرضه و افزايش نرخ مسكن در تهران را به دنبال خواهد داشت.
وي مي گويد: در شرايط فعلي كه در اكثر مناطق تهران نرخ هر متر مربع زمين با قيمت آپارتمان نوساز برابر است، ساخت و ساز به دليل محدود شدن تراكم مقرون به صرفه نيست و قيمت تمام شده هر متر مربع زير بنا در مقايسه با گذشته بسيار بيشتر است، از اين رو در خوشبينانه ترين شرايط، قيمت آپارتمان يا بناي مسكوني افزايش خواهد يافت.
وي از ديگر پيامدهاي محدوديت تراكم در تهران را انتقال بخشي از سرمايه هاي مسكن به شهرهاي اطراف و ساير نقاط كشور دانست و گفت: سال گذشته با توقف تراكم در ۷ منطقه شمالي تهران، سرمايه گذاران فعال در اين بخش به جاي انتقال سرمايه هاي خود به جنوب شهر، ترجيح دادند در اطراف تهران سرمايه گذاري كنند و برخي از سازندگان نيز سرمايه خود را به شهرستانها منتقل كردند.

رئيس جمهوري:
تعامل صنعت با محيط زيست ضروري است
گروه شهري: سـيد محمد خاتمي  رئيس  جمهوري  با تأكيد بر لزوم  «تعامل  ميان  بخش هاي  توليدي  و صنعتي  كشور با محيط زيست »، از بخش هاي  توليدي  و صنعتي  كشور خواست  تا استانداردهاي  محيط زيست  را به  دقت  رعايت  كنند.
رئيس  جمهوري  روز شنبه  در ديدار رئيس ، مديران  و مسئولان  سازمان  حفاظت  محيط زيست ، افزود: از طرف  ديگر، سازمان  محيط زيست  نيز بايد ضرورت  گسترش  توليد و صنعت  در جهان  كنوني  را درك  كند.
وي  با بيان  اين  مطلب  كه «بايد بكوشيم  امكانات  قدرتمندشدن  و زندگي  عزتمندانه  را فراهم  كنيم» اظهارداشت : بدون  ترديد قدرت  جز در سايه  دستيابي  به  علم  و فن آوري  ميسر نيست .
آقاي  خاتمي ، همچنين  فراهم كردن  زمينه  تشكيل  و تقويت  نهادهاي  مردمي و تشكلهاي  غير دولتي  در عرصه  محيط زيست  را بسيار حائز اهميت  خواند و گفت : دولت  از گسترش  چنين  تشكلهايي  حمايت  و پشتـيباني  مي كند و وجـود تعامل  منـطقي  ميان  دولت  و نهادهاي  مردمي  در عرصه  محيط زيست  ضروري  است .
رئيس  جمهوري ، از آلودگي  محيط زيست  به  عنوان  تهديدي  كه  سلامت  و امنيت  بشر را در نقاط مختلف  جهان  به  خطر انداخته  است ، ياد كرد و گفت : محيط زيست  يك  مساله  جهاني  است  و بايد به  راهكاري  براي  مقابله  با چالش هايي  كه حيات  بشر را تهديد مي كند، دست  يافت .
گزارش  ايرنا حاكيست ، در اين  مراسم ، برگزيدگان  چهارمين جايزه  ملي  محيط زيست  معرفي  و لوح هاي  سپاسي  از آقاي  خاتمي  دريافت  كردند.
«معصومه  ابتكار» معاون  رئيس  جمهوري  و رئيس  سازمان  حفاظت  محيط زيست  نيز در اين  ديدار كه  به  مناسبت  روز جهاني  و هفته  محيط زيست  برگزار شـد با بيان  گزارشي  از دستاوردها و چالش هاي  فراروي  سازمان  ياد شده  گفت : در حال  حاضر ۱۱۰ طرح  بزرگ  در كشور مشمول  طرح  ارزيابي  زيست  محيطي  هستند تا عوارض ناشي  از طرحها در خصوص  مسائل  زيست  محيطي  تا حداقل  ممكن ، كاهش  يابد.خانم  ابتكار، به  نظرسنجي  كه  در سال  ۸۰ در خصوص  مساله  محيط زيست  انجام  شد، اشاره  كرد و گفت : براساس  اين  نظرسنجي ، ۸۴ درصد مردم ، آلودگي  هوا را سومين  معضل  شهري  دانسته اند. وي ، توجه  به  مسـاله  محيط زيست  از سوي  صنايع  خودروسازي  كشور را مورد تأكيد قرار داد و گفت : درحال  حاضر ۶۴ نـوع  خودرو در كشور توليد و عرضه  مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |