شنبه ۷ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۰ - jun . 28, 2003
بارقه اميد براي توسعه حمل و نقل پاك در تهران
مترو توپخانه - بهارستان بهمن ماه راه مي افتد
گروه شهري: نيمه شرقي خط ۲ متروي تهران امسال به بهره برداري مي رسد.
به گزارش قلم سبز ايران، پيش بيني هاي شركت مترو حاكي از آن است كه تا پايان بهمن ماه سال جاري نيمه شرقي خط ۲ متروي تهران به بهره برداري برسد. به اين ترتيب ميدان توپخانه به واسطه مترو به ميدان بهارستان متصل خواهد شد.
خط ۲ متروي تهران از فلكه اول صادقيه آغاز مي شود و تا پايان امسال به ميدان بهارستان خواهد رسيد.
پيكان از سال ۸۴ اجازه توليد ندارد
در حوزه حمل و نقل شهري، يك خبر خواندني ديگر اين است كه از سال ۸۴ با اجباري شدن رعايت استاندارد يورو ۲ در خودروهاي ساخت داخل، پيكان ديگر اجازه توليد نمي گيرد.
معاونت انساني سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين مطلب به شبكه خبري آسمان آبي ايران گفت: با سخت ترشدن استاندارد خودروها، به ناچار پيكان را انژكتوري كرده اند و اين خودرو به كاتاليست كانورتور هم مجهز شده است.
دكتر يوسف حجت افزود:  اما با اين وجود پيكان به هيچ عنوان نمي تواند استاندارد يورو ۲ را پاس كند، بنابراين از سال ۸۴ اجازه توليد اين خودرو را نمي دهيم.
وي گفت: البته در صورت انژكتوري شدن پيكان با لوپ بسته (درحال حاضر لوپ باز است) امكان پاس كردن اين استاندارد وجود دارد كه خود خودروسازها هم به اين نتيجه رسيده اند كه اين كار بر روي پيكان صحيح نيست و چنين برنامه اي ندارند.
فهرست خودروهاي وارداتي اعلام مي شود
براي شما كه اين خبر را تا اينجا خوانده ايد، شايد جالب باشد اين را هم بدانيد كه هيات وزيران، وزارت صنايع و معادن را مكلف كرده حداكثر ظرف ۲ ماه فهرست انواع خودروهاي قابل ورود به كشور را اعلام كند.گزارش منبع خبري پيشين حاكي است كه در پي تصويب ضوابط فني واردات خودرو در هيات وزيران، وزارت صنايع و معادن مكلف شد نسبت به اعلام فهرست خودروهاي قابل ورود به كشور اقدام كند.
براين اساس مارك، مدل و مشخصات خودروي قابل ورود توسط وزارت صنايع و معادن در قالب اين فهرست مشخص خواهد شد.
هيات وزيران اعلام كرده است: فهرست خودروهاي قابل ورود ظرف ۶ ماه قابل بازنگري و تجديدنظر است، به اين ترتيب عمل شدن آئين نامه واردات خودرو به كشور منوط به ارائه فهرست خودروهاي قابل ورود توسط وزارت صنايع و معادن شده است. اين نامه ورود خودرو حدود ۴ سال پيش به تصويب رسيد اما ظرف اين مدت به دليل برخي موانع و مخالفتها، سياست مذكور اجرايي نشد.

محدوديت هاي توسعه شبكه بزرگراهي در تهران
شهروندان فعلاً منتظر گشايش بزرگراه هاي «نياوران» و «نواب» نباشند
001550.jpg
نمايي از بزرگراه نيمه تمام نياوران .
بزرگراهي كه گشايش آن مي تواند
تا ۷۰ درصد بر حل مشكل ترافيك
شرق تهران اثر داشته باشد . عكس از:عطاء الله طاهر كناره
گروه شهري: اجراي  طرح هاي  عمراني  بزرگ  و كوچك  ترافيكي  در تهران  بحثي  است  كه  در كاهش بار ترافيكي  پايتخت  تأثير چشمگير و به سزايي  دارد اما  اين  طرح ها به  علل  مختلف در مدت  زمان  بسيار طولاني  به  پايان  رسيده  و يا نيمه  تمام  باقي  مي ماند.
طرح  جامع  ترافيك  تهران  يكي  از بخش هاي  تأكيدي  خود را بر اجراي  طرح هاي عمراني  همانند احداث  بزرگراه ها، زيرگذر و روگذر و اصلاح  هندسي  تقاطع هاي شهر تهران  قرار داده  كه  به  دليل  ناهماهنگي  ميان  عوامل  اجرايي  وقانون گذاربسياري  از آنها نيمه  تمام  باقي  مانده  و يا به  كندي  در حال  انجام  است .
وجود زيرساخت هاي  نامناسب  شهري ، شهرسازي هاي  غيراستاندارد، وجود مراكزنظامي وسياسي  درمركز شهر و تمركز گرايي هاي  نامناسب  فرهنگي ، تجاري  و سياسي و نيز بافت  قديمي و غيراصولي  شهرتهران  از جمله  عواملي  است  كه  اجراي  طرح  هاي  عمراني  ترافيك  در اين  كلان  شهر را با مشكل  روبه رو كرده است .
اين  مشكلات  در حالي  است  كه  به  گفته  كارشناسان  اهل  فن  درصورت  پايان  يافتن طرح هاي  عمراني  ترافيكي  تهران ، تا ۷۰ درصد از مشكلات  ترافيك  تهران  حل  خواهدشد.
شبكه  بزرگراهي  تهران  همانند بزرگراه  «نيايش »، «رسالت »، «صيادشيرازي »، «نواب » و «دارآباد» به  اين  دلايل  نيمه  تمام  باقي  مانده  و اين  امر با توجه به  نبود هماهنگي هاي  لازم  ميان  عوامل  اجرايي ، باري  سنگين  بر دوش  ترافيك تهران  نهاده  اند.
«داود تاجران» شهردار منطقه ۱۵ درگفت وگو باايرنا با اشاره  به اختصاص  نيافتن  بودجه  لازم  براي  تكميل  طرح هاي  عمراني  اضافه مي كند براي تكميل  بزرگراه نياوران  بودجه  سه  هزار و ۸۰۰ ميليارد ريالي  لازم  است  كه  با توجه  به  شرايط موجود تكميل  آن بسيار دشوار خواهد بود.
وي  افزود: اين  درحالي  است  كه  در صورت  تكميل   اين  بزرگراه  معضل  ترافيك  شرق تهران  تا ۷۰ درصد حل  خواهد شد و اين  امر توجه  بيشتر مسئولان  را مي طلبد.
وي  گفت : پايان  بزرگراه  «نواب » نيز به  دليل  نبود بودجه  كافي  براي  تمليك  اماكن  آن همچنان  مختل  مانده  است  و در صورت  اتمام   اين  بزرگراه  مشكل  ترافيك جنوب  تهران  نيز تا حد بسياري  حل  خواهد شد.به  گفته  وي  با توجه  به اينكه  مهم ترين  مشكل  شهر تهران  بحث  پيچيده  ترافيك است ، تكميل  بزرگراه هاي  نيمه تمام  به  همراه  اصلاح  هندسي  ۱۰۰ نقطه  كور ترافيكي و هماهنگي هاي  بيشتر ميان  شهرداري  و شوراي  شهر، مشكلات  ناشي  از ترافيك  عظيم تهران  را حل  خواهد كرد.يك  كارشناس  ترافيك  نيز در  اين باره  گفت : با در نظر گرفتن  استانداردهاي جهاني  ترافيك ، شهر تهران  نياز مبرم  به  احداث  بزرگراه  و روگذرهاي  فراوان براي  روان سازي  بار ترافيكي  دارد.

چشم انداز
واقعي شهر تهران
ناصر كرمي
اعلام خبر تصويب طرح مجموعه مديريت شهري تهران هفته گذشته بحث هاي متفاوتي را برانگيخته و بار ديگر توجه رسانه ها را به ماهيت و اهميت مديريت شهري در ايران جلب كرد.
اين طرح از آن جهت اهميت دارد كه استانداري را هم به صف نهادهاي ذي مدخل حوزه پيش گفته اضافه مي كند. رتبه هاي نخست اين صف در اختيار شوراي شهر و شهرداري است كه در اين باره وظايف و اختيارات مصوب و مشخص دارند.حوزه ستادي وزارت كشور هم در اين باره شرح وظايفي جداگانه (و از موضعي بالادست) براي خود قائل است. اما جالب است كه اگر همه اختيارات هر سه نهاد مذكور را باهم جمع كنيم، باز هم مديريت شهري در ايران سامان مند و متمركز نمي شود، زيرا بسياري از حوزه هايي كه در جهان اموري شهري تعبير شده و تصميم گيري درباره آنها به عهده مدير شهر (و به تعبير ساده تر شهرداري) است، در ايران مطلقا توسط نهادهايي ديگر راهبري مي شوند كه از جمله آنها بايد به مقولات آموزش، امنيت، فراغت، توزيع انرژي و ... اشاره كرد.
درباره پيامدهاي اين چندپارگي مي توان فهرستي بلند از مشكلات و مصائب زندگي شهري در ايران را برشمرد. اما شايد بتوان جمع بست همه اين فهرست را ناكارآمدي در اجراي ماموريت مديران شهري دانست. براي تعريف اين مديريت مي توان به تعبير روزآمد ايشيكاوا نظريه پرداز جهاني كيفيت اشاره كرد كه در نهايت «شادي و رضايت» شهروندان را هدف طلايي هر سامانه عظيم مديريت، به ويژه در حوزه هايي همچون كلانشهرها مي داند.
جالب است بدانيم كه رضايت موصوف در تعبير فوق الذكر اشاره دارد به راضي بودن شهروندان از زندگي در شهر و نه اينكه شهرداري را در اجراي وظايف جاري و اعلام شده خود موفق مي دانند يا نه.شادي نيز در تعبير مذكور اشاره به هر آنچه دارد كه به آدمي فراغت و اميد مي بخشد. به تعبير ديگر مديريت شهري موفق زماني تحقق مي يابد كه شهروندان در چشم انداز شهر براي خود آفاقي ملموس از اميد، فراغت و شادكامي را نظاره گر باشند.
نكته اين است: تهران تا چه حد چنين چشم اندازي را ارائه مي كند و مديريت شهري تهران به فرض كارآمدي و برخورداري از انگيزه كافي، تا چه حد براي گسترش چنين چشم اندازي اختيارات و امكانات دارد؟
پاسخ به اين سئوال شايد بتواند برنامه ريزان تهران را از درغلتيدن به گرداب مشكلات روزمره و لاينحل، از جمله اين بحث فرساينده كه در هر محله شهر چند متر مي توان تراكم فروخت، نجات دهد. به خاطر بياوريم كه اين گرداب با سياستگذاران پيشين شهر چه كرد.

محمدحسين رضايي، نماينده تام الاختيار رئيس جمهور در امور خادمين فرهنگ قرآني شد
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري طي حكمي، محمدحسين رضايي را به عنوان مشاور و نماينده تام الاختيار رئيس جمهور در زمينه پيگيري مسائل «خادمين فرهنگ قرآني» مندرج در قانون برنامه سوم توسعه، منصوب كرد.
در همين حال وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمدحسين رضايي را مأمور تشكيل نهادي تحت عنوان «خادمين حجاج بيت الله الحرام» كرد. احمد مسجدجامعي، در حكم ديگري آقاي زرهاني را به عنوان رئيس سازمان حج و زيارت برگزيد.
رضايي پيش از اين به مدت ۱۹ سال معاون وزير ارشاد و رئيس سازمان حج و زيارت بود.

جهان دو تا سه هفته ديگر از سارس رها مي شود
گروه شهري: سازمان  بهداشت  جهاني  ديروز جمعه  اعلام  كرد جهان  ظرف  دو تا سه  هفته  آينده  شاهد دنيايي  عاري  از سارس  خواهد بود ولي  هشدار داد اين  بيماري  مي تواند دوباره  و در زمستان  آينده  از چين  پديدار شود. به  گفته مدير بخش  بيماريهاي  مسري  سازمان  بهداشت  جهاني  انتظار مي رود تايوان  و تورنتو، كه  تنها دو منطقه  جهان  هستند كه  هنوز هم  بيماري  مي تواند از آنجا منتقل  شود، در اولين  هفته  ماه  ژوئيه  به عنوان  مناطق  عاري  از بيماري  سارس  اعلام  شوند.
هيمن گفت  به نظر مي رسد دوره  اوج  اين  بيماري  در همه  كشورها طي  شده  باشد واحتمالا همه  كشورها ظرف  دو تا سه  هفته  آينده  عاري  از سارس خواهند بود.

آژانس بين المللي انرژي اتمي:
اغلب مبتلايان سرطان به پرتودرماني دسترسي ندارند
آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  روز پنجشنبه  در گزارشي  اعلام  كرد كه  شماربيماران  جديد مبتلا به  سرطان  در سال  ۲۰۱۵ ( ۱۲ سال  ديگر) در كشورهاي  در حال  توسعه  با افزايشي  به  ميزان  دو برابر به  ۱۰ ميليون  نفر خواهد رسيد كه  اغلب  آنان  هيچگونه  دسترسي  به  پرتو درماني  نخواهند داشت .
آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  در اين  گزارش  كه  روز پنجشنبه  در مقر سازمان ملل  در نيويورك  منتشر شد افزود: براساس  تحقيقات  سازمان  بهداشت  جهاني  پرتو درماني  همراه  با عمل  جراحي  به عنوان  مهمترين  شيوه  درمان  سرطان  به شمارمي روند.
«محمد البرادعي » مديركل  آژانس  بين المللي انرژي  هسته اي  در اين  گزارش تصريح كرده  است : «بحران  خاموشي  در درمان  سرطان  در كشورهاي  درحال  توسعه وجود داردو در هر سال  تشديد مي شود.»
«حداقل  بين  ۵۰ تا ۶۰ درصد از قربانيان  سرطان  در كشورهاي  درحال  توسعه مي توانند از مزاياي  پرتو درماني  كه  مي تواند تومورهاي  سرطاني  را نابود كنداستفاده  كنند اما اغلب  كشورهاي  درحال  توسعه  يا به  حد كافي  فاقد دستگاههاي پرتو درماني  هستند و يا پزشكان  متخصص  و ديگر متخصصان  بهداشتي  را دراختيار ندارند.»
براساس  اين  گزارش  كشورهاي  درحال  توسعه  كه  ۸۵ درصد جمعيت  جهان  را تشكيل  مي دهند، فقط يك  سوم  از تجهيزات  پرتو درماني  را در اختيار دارند كه  تعداد آنها ۲۲۰۰ دستگاه  است .

تخلف را كتبا گزارش دهيد
مدير روابط عمومي سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران گفت: اين سازمان به منظور رفاه هر چه بيشتر شهروندان، اقدام به تهيه فرم هاي شكايت براي شهروندان تهراني كرده است.
مرادي افزود: اين سازمان نيز در مدت سه روز به شكايت آنها رسيدگي خواهد كرد.وي تصريح كرد: شهروندان تهراني به منظور پيگيري بيشتر، علاوه بر ميادين ميوه و تره بار، مي توانند با شماره تلفن هاي ۸۴۲۳۹۶۹، ۸۴۲۶۴۲۹ تماس بگيرند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |