دوشنبه ۹ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۲ - jun . 30, 2003
نگاهي به شكل گيري منطقه آموزش عالي اروپايي براي يكپارچگي دانشگاه ها
دانشگاه هاي واحد در اروپاي واحد
گروهي از كشورهاي اروپايي در حال تدوين برنامه اي نوين جهت يكپارچگي دانشگاهها هستند. طرح ايجاد منطقه آموزش عالي اروپايي تا سال ۲۰۱۰ دربرگيرنده ۳۸ كشور اين قاره است. اين كشورها موافقت كرده اند تا ويژگي هاي مهمي را به عنوان الگوي مشترك در دانشگاههاي خود ايجاد كنند، از جمله تمايز دوره هاي ليسانس و پايين تر از دوره هاي تكميلي، نظام واحدي و انتقال واحد، متمم گواهي پايان آموزش كه مدارك را در ساير نقاط منطقه ياد شده قابل اعتبار مي كند، ساختار اطمينان از كيفيت و برنامه مشترك و يكپارچه آموزش و تحقيق.
001730.jpg

اخيراً شهر دانشگاهي گراتس در اتريش ميزبان سومين كنوانسيون اتحاديه دانشگاه اروپايي بود كه نهاد مربوط به رؤساي دانشگاههاي اروپاست. در اين اجلاس رؤساي دانشگاهها و دانشكده هاي منطقه آموزش عالي اروپايي نيز حضور داشتند. هدف از اين گردهمايي تهيه گزارش خط مشي پيشرفت كار بود كه قرار است در اجلاس وزراي آموزش ۳۸ كشور اروپايي در برلين در شهريور ماه ارائه شود. موضوع اين خط مشي همگرايي تحقيقات و ارزيابي كيفيت است.
اين گزارش تحقيقات را جزيي لاينفك از دانشگاه اروپايي مي داند كه امكان پرسشگري نظام مند را فراهم مي كند.
با اين حال، هنوز سوالات جدي در اين زمينه وجود دارد. آيا وجود قالب مشتركي براي ماهيت، ساختار و طول مدت بهينه دوره دكتري در اقتصاد در حال ظهور دانش مدار، همكاري و ترويج دوره هاي مشترك دكتري، راهبردهاي رفع موانع تحرك دانشجويان دوره هاي دكتري و پس از دكتري امكان پذير است؟و د انشگاهها چگونه مي توانند نقش خود را براي گسترش دانش در سطح منطقه  اي بهتر ايفا كنند؟ در مورد ارزيابي كيفي، اعضاي كنوانسيون قصد دارند توصيه هايي را تدوين كنند، از جمله راجع به چگونگي پرهيز از ايجاد ديوانسالاري دست و پاگير براي اطمينان از كيفيت آموزش و مدارك اعطايي. به اين ترتيب برلين جاي خود را در فرايند دانشگاهي جمعي كه از بولونيا در سال ۱۹۹۹ آغاز شد، پيدا مي كند. جايگاهي كه در دوران معاصر بي مانند است. در اجلاس بولونيا بيشتر معيارهاي ساختاري همگرايي مشخص شد. در اجلاس پراگ درسال ۲۰۰۱ نقش دانشگاهها را به عنوان يك نهاد خدمات دهنده عمومي به رسميت شناخت و براي نخستين بار كميسيون اروپا و نهادهاي دانشجويي را به عنوان شركت كننده پذيرفت.
با توجه به سنن، حساسيت هاي ملي و خودمختاري دانشگاههاي اروپايي كه به شدت از آن حفاظت مي شود، سوال اين است كه چگونه دانشگاهها به پذيرش همگرايي رسيدند و دولتها را به حمايت از خود وادار كردند؟ مي توان گفت فرايندي كه از بولونيا آغاز شد، آرمان و اقدام براي تحقق آن را با توجه به موقعيت در كنار هم قرار مي دهد و اين كار را بهتر از ساير نهادهايي انجام مي دهد كه طرفدار همكاري بين المللي هستند، نهادهايي مانند اتحاديه  اروپا، شوراي اروپا و سازمان توسعه و همكاري اقتصادي.
جنبش بولونيا در سال ۱۹۹۸ و بر اساس انديشه  اي نيرومند از كلود الگره وزير آموزش فرانسه پا گرفت. وي استدلال كرد كه دانشگاههاي اروپايي بايد بتوانند با همكاري يكديگر نقش خود را به كارآمدي دانشگاههاي آمريكايي در عرصه بين المللي ايفا كنند. پيش شرط تحقق اين امر آن بود كه دانشگاههاي اروپايي از طريق ساختار و كيفيت تحقق و دانش مرزي قابل شناسايي باشند.
مهم اين است كه الگره نه فقط وزير، بلكه دانشمندي در اندازه هاي جهاني و استاد دانشگاه بود. وي مي دانست پژوهشگران بايد در عرصه  بين المللي رقابت كنند. وي دانشگاه را بخشي از جامعه اي مي دانست كه در خدمت منفعت عملي است.
001725.jpg

الگره توانست موضوع تدوين راهبردي براي ارتقاء كيفيت رشته هاي هنري و علمي را از طريق همكاري در سطح اروپا پيش ببرد.
فعاليتي كه از بولونيا شروع شد، سبب شد تا دانشگاهها به صورت تعيين كننده دستور كار بدل شوند. به اين شكل آنها نيروي محركه قويتري از وزرا هستند كه به هنگام نشستهاي بين المللي، بيشتر در مقام ديپلمات  ظاهر مي شوند تا تدوين كنندگان سياست. گروههاي فعال بولونيا در قبال نهادهاي اتحاديه اروپا و كميسيون اروپا انعطاف پذير بوده اند.
هر چند كه الگره مي خواست كميسيون اروپا را از اين فرايند دور كند، بعداً مشخص شد كميسيون اروپا در مقام  ايجاد همكاري و نيز ارائه دهنده كمكهاي مالي چقدر ارزشمند است. در حال حاضر، اين كميسيون كمك مالي مهمي به جنبه  اطمينان از كيفيت آموزش و متمم مدارك مي كند.
كميسيون اروپا متوجه شده است مي تواند از اين طرح براي تحقق هدف اروپاي دانش مدار استفاده كند. هدف ياد شده شامل تدوين خط مشي پژوهشي و توسعه و ايجاد منطقه پژوهش اروپايي (يك طرح اتحاديه اروپا) در كنار منطقه آموزش عالي اروپايي است.
واقعيت اين است كه بخش اعظم فرايندهاي يكپارچگي اروپا در سياست عمومي، هم در قالب اتحاديه اروپا و هم بين  دولتي، جنبه تشريك مساعي دارند. همانطور كه سياستمداران از مدتها پيش دريافته اند، اين ديدگاه كه اجراي سياست يك فرايند از بالا به پايين است، مبين واقعيت نيست. آنچه اتفاق مي افتد بيشتر شبيه كار شبكه اي است.
نگراني هاي شايع در زمينه رقابت ملي و بين المللي يا امكان دخالت سازمان تجارت جهاني در عرصه آموزش عالي به عنوان خدمتي كه تابع موافقتنامه عمومي تجارت و خدمات است، در چارچوب تحولات اروپا خيلي محتمل به نظر نمي رسد.
استدلال مبتني بر پژوهشي وجود دارد كه نتيجه مي گيرد فرايند يكپارچگي اروپا كشور ملتها را از خطر روال نجات داده است. يكپارچگي بيشتر اروپا شايد همين نتيجه را براي دانشگاهها دربر داشته باشد.
منبع: گاردين

دنياي آسانسور منتشر شد
001740.jpg
آخرين شماره از نشريه تخصصي صنعت آسانسور و پله برقي منتشر شد. «دنياي آسانسور» به صاحب امتيازي و مديرمسئولي «عباس نيكومنتظري» و زير نظر شوراي سردبيري منتشر مي شود.
شماره۱۰ و۱۱ دنياي آسانسور با مطالبي چون تحليل و ترافيك و انتخاب آسانسور، آسانسورهاي هيدروليك، وضعيت كنوني استاندارد سيستم هاي اعلام خطر از راه دور در آسانسور، تاريخچه آسانسور در ايران، آسانسور در جهان و... منتشر شده است.
در سرمقاله اين نشريه آمده است: «نشريه دنياي آسانسور از بدو تأسيس با هدف كمك به تسريع روند صنعتي شدن حرفه آسانسور در ايران آغاز به كار كرده است.»
چاپ خوب، كاغذ مرغوب، آگهي فراوان و مطالب تخصصي از ويژگي هاي نشريه «دنياي آسانسور» است.
محتواي «دنياي آسانسور» نشان مي دهد كه دست اندركاران آن مي دانند به كجا مي روند و مطالب آن كاملاً همخوان با نام نشريه است.

توزيع كارت آزمون غيرپزشكي دانشگاه آزاد
۱۵تا ۱۷ تيرماه
001760.jpg
گروه علمي فرهنگي: مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي اعلام كرد، كارت ورود به جلسه داوطلبان آزمون رشته هاي غيرپزشكي سال ۱۳۸۲ اين دانشگاه از پانزدهم تا هفدهم تيرماه در تهران و شهرستانها توزيع خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي، داوطلبان مي توانند از طريق اطلاعيه هاي مندرج در هفته نامه فرهيختگان روز دهم تيرماه و روزنامه هاي آفرينش ۱۱ تير و اطلاعات ۱۲ تير ماه، در باره زمان و محل توزيع كارت ورود به جلسه خود اطلاع حاصل كنند.
آزمون رشته هاي غيرپزشكي سال ۱۳۸۲ در روزهاي پنجشنبه، جمعه و شنبه ۱۹ ، ۲۰ و ۲۱ تيرماه در سراسر كشور برگزار مي شود.

شركت در كلاس هاي فوق برنامه  مدارس اجباري نيست
گروه علمي فرهنگي: مديركل  دفتر بازرسي  و پاسخگويي  به  شكايات  وزارت  آموزش  و پرورش  گفت : شركت  دانش آموزان  در كلاسهاي  تقويتي ، جبراني  و فعاليتهاي  ديگر آموزشي  در مدارس  الزامي  نيست .
«بهمن  سميع  قهفرخي» روز يكشنبه  به  ايرنا گفت : كلاسهاي  ياد شده  با نظر و درخواست  خانواده ها و دانش آموزان  تشكيل  مي شود.
وي  در پاسخ  به  پرسشي  درباره  اعتراض  برخي  از اولياي  دانش آموزان  براي  تشكيل  اجباري  كلاسها و دريافت  وجوه  بابت  آن ، با وجود كسب  نمره  عالي  دانش آموزان  در امتحانات  اظهار داشت : آموزش  علم  محدوديت  ندارد، حتي  دانش آموزاني كه  نمرات  بالا كسب  مي كنند، مي توانند براي  شركت  در المپيادها و مسابقات  علمي  در اين  كلاسها شركت  كنند. مديركل  دفتر بازرسي  و پاسخگويي  به  شكايات  وزارت  آموزش  و پرورش  گفت : در صورتي  كه  كلاسهاي  فوق  برنامه  - با درخواست  دانش آموزان  و اوليا تشكيل  شود- خانواده ها بايد هزينه  اين  كلاسها را بپردازند.

جشنواره فرهنگي - ورزشي معلمان ورزش در تهران برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: در هفته مبارزه با مواد مخدر و همگام با جامعه سالم بيش از ۱۰ هزار معلم ورزش زن و دانش آموزان دختر از سراسر كشور در جشنواره بزرگ فرهنگي - ورزشي (پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي) در ورزشگاه آزادي شركت خواهند كرد.
در اين جشنواره فرهنگي كه با مشاركت و همكاري دفتر تربيت بدني دختران و دفتر پيشگيري از سوءمصرف موادمخدر وزارت آموزش و پرورش برگزار مي شود حدود ۲ هزار نفر از دانش آموزان دختر منطقه ۱۵ تهران در مراسم افتتاحيه به حركات نمايشي مي پردازند.

مرور كتاب
ملكه جنايت
001745.jpg
ملكه جنايت/ نگاهي به زندگي، آثار و افكار آگاتاكريستي/ امير حاجي صادقي/ چاپ اول/ نشر كوچك/ بهار ۱۳۸۲/ ۳۲۰ صفحه.
آگاتا كريستي در ميان نويسندگان- و بخصوص جنايي نويسان- چهره اي شناخته شده و پرمخاطب است. در ايران هم آثار او چه به شكل فيلم و چه به شكل كتاب، با استقبال فراوان مواجه شده، اما نكته عجيب اينجا است كه با وجود اين اقبال فراگير، كمتر اتفاق افتاده در كشورمان مطالعه اي جدي بر روي آثارش انجام گيرد و ترجمه هايي اغلب مخدوش و پراشتباه باعث شده كه چهره اي گنگ و سطحي از اين نويسنده در باور علاقه مندان شكل گيرد. حتي هيچ يك از آثار معتبر فرنگي ها در مورد زندگي و آثار وي به فارسي ترجمه نشده تا خوانندگان بتوانند شناخت دقيق تري نسبت به اين نويسنده داشته باشند.
كتاب ملكه جنايت در راستاي پاسخ به اين نياز تأليف شده و در بخشهاي مختلف آن، ابتدا يك زندگينامه و پس از آن فهرست كامل آثار نويسنده- در زمينه هاي جنايي و غيرجنايي- آغازگر كتاب هستند. سپس مقاله اي در بررسي افكار كريستي آورده شده و بعد مهم ترين بخش كتاب يعني نگاهي به رمانهاي جنايي كريستي به چشم مي خورد. فيلمشناسي رمانهاي جنايي كريستي عنوان بخش بعدي است و سرفصل بعدي به رمانهاي عاشقانه اختصاص دارد كه در آن رمان جدايي در بهاران مورد بررسي قرار گرفته است. در فصلهاي بعدي نيز به تله موش- به عنوان مهم ترين نمايشنامه كريستي- و گواهي دادستان- به عنوان يكي از معروف ترين داستان هاي كوتاه او- پرداخته شده و بخش آخر نيز كتابنامه آثار كريستي به زبانهاي فارسي و انگليسي است كه براي خوانندگان راهگشا خواهد بود. پايان بخش كتاب نيز آلبومي از عكسهاي آگاتا به همراه خانواده اش و نيز عكسهايي از فيلمهاي معروف اقتباس شده از آثار او همچون آنگاه ديگر هيچ و قتل در قطار سريع  السير شرقي تنظيم شده است.
در بخشي از اين كتاب به قلم كريستي مي خوانيم: «مادرم بود كه نوشتن را به من توصيه كرد. او زني افسونگر بود و شخصيتي بزرگ داشت. او هميشه اطمينان مي داد كه بچه هايش قادر به هر كاري هستند. من در اثر يك سرماخوردگي شديد در تختخواب افتاده بودم و او گفت:تو بايد يك داستان كوتاه بهتر بنويسي. چرند نگو كه نمي تواني. البته كه مي تواني!»

تأملي در حافظ
001735.jpg
بررسي۷۰ غزل در ارتباط
با تاريخ و فرهنگ ايران
نويسنده: محمد علي اسلامي ندوشن/ وزيري، گالينگور با روكش/ ۲۳۰۰ نسخه/ ۳۲۰۰ تومان.
دكتر محمدر ضا اسلامي ندوشن؛ براي علاقه مندان فرهنگ و تاريخ نامي آشناست؛ مطالعات و دانش گسترده، وي را در اندازه و مرتبه اي نشانده است كه آثارش به عنوان مرجع و منبع بسياري از علاقه مندان و پژوهشگران فرهنگ و ادب ايران قرار گرفته است.
ويژگي خاص نوشته ها و درس گفتارهاي استاد اسلامي ندوشن، در تفسير امروزين و تاريخمند از آثار بزرگان ادب و فرهنگ است. بخصوص كه اين تفسير امروزين در نقاطي با مشكلات و مصايب تاريخي ايرانيان پيوند مي خورد و نوعي همذات پنداري را در خواننده ايجاد مي كند.
كتاب تأملي در حافظ نيز از اين زاويه، اثري خواندني است و نويسنده توانسته جهان بيني حافظ را از سه منظر عشق، يكرنگي و روشن بيني به خوبي در معرض خوانش خواننده قرار دهد.
به اعتقاد دكتر ندوشن، رويكرد به عشق مهمترين شاخصه آثار و ابيات و غزلهاي حافظ است و وي سعي كرده ضمن ارائه تصوير تاريخي از رويكرد به موضوع عشق در ادب و عرفان ايراني و اسلامي، آن را از منظر حافظ نيز شرح و تبيين كند. ديباچه ۴۵ صفحه اي كتاب خود در اندازه رساله و كتابي خواندني است.
كتاب «تأملي در حافظ» را انتشارات يزدان روانه بازار كرده كه تقريباً، عمده آثار ديگر استاد اسلامي ندوشن را نيز چاپ و منتشر كرده است. حوزه كاري اين ناشر، عرفان و ادبيات كهن ايراني است و تاكنون در اين زمينه آثار ارزنده اي از جمله شرحي بر حافظ اثر استاد دكتر عبدالحسين جلاليان انتشار داده است.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |