دوشنبه ۹ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۲ - jun . 30, 2003
هنوز طرح جامع مصوب سال ۱۳۴۸ اجرا نشده است
اتلاف وقت تهراني ها در ترافيك: سالانه ۹/۱ ميليارد ساعت
گروه شهري: طرح زمان بندي حركت و توقف اتوبوس هاي شركت واحد در تهران كه در تابلوهاي ايستگاه اتوبوس ذكر شده، به رغم تبليغات وسيع به دليل پيش بيني نشدن وضعيت ترافيك تهران، اتوبوس ها و حجم مسافرين با شكست مواجه و اجرا نشد.
با توجه به تاخير اتوبوس ها در اين فاصله، مسافران زيادي در ايستگاه هاي اتوبوس اجتماع كرده و براي جبران زمان از دست رفته با رسيدن نخستين اتوبوس در ايستگاه، با فشار بسيار سوار اتوبوس مي شوند.
يك كارشناس ترافيك نبود برنامه زمان بندي مناسب براي حركت اتوبوس ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: راننده هاي اتوبوس بدون توجه به زمان حركت اتوبوس ها در ايستگاه ها توقف كرده و به استراحت مشغولند و زماني از مبدأ حركت مي كنند كه اتوبوس از مسافر پر شده است.
«فاضل نيكزاد» افزود: اين فرهنگ بين رانندگان جا نيفتاده كه اگر اتوبوس خالي بود، راننده در زمان اعلام شده اقدام به جابجايي مسافر كند.
وي تاكيد كرد: اين امر باعث بي اعتمادي در بين مسافران شده لذا با ورود نخستين اتوبوس در ايستگاه، آنان مجبور به سوارشدن نيز هستند.
وي تصريح كرد: زمان اتلاف وقت شهروندان در مسافرت هاي درون شهري حداقل ۲۸ دقيقه بوده كه اين امر ناشي از حجم سنگين ترافيك و افزايش خودروها در سطح شهر تهران است.
اين كارشناس ترافيك، اضافه كرد: ما هنوز به اهداف طرح جامع مصوب سال ۴۸ نرسيديم. طبق اين مصوبه پيش بيني شده كه تا ۲۰ سال بعد (سال ۶۸) حدود ۸۰۰ كيلومتر بزرگراه ايجاد شود، اما در حال حاضر تنها ۴۰۰ كيلومتر بزرگراه ايجاد شده و خيلي از بزرگراه ها (بزرگراه نواب به قلعه مرغي) ناتمام باقي مانده اند.وي با اشاره به اينكه بيش از ۹/۱ ميليارد ساعت از وقت شهروندان تهراني در ترافيك تلف مي شود، گفت: با افزايش تعداد اتوبوس ها و خطوط ويژه شركت واحد و بهينه سازي شرايط استفاده از پيشرفت هاي تكنولوژي در اين ناوگان، مي توان مشكل زمان را در اين ناوگان از بين برد.

قطع روزانه دوازده هزار درخت براي تأمين كاغذ تهران
طرح بازيافت كاغذهاي باطله در تهران
براي توليد هر تن خمير كاغذ به طور ميانگين ۱۵ درخت قطع ، ميزان بالايي آب ، انرژي مصرف مي شود
001755.jpg

گروه شهري: طرح ملي كتاب، محيط زيست و صرفه جويي مركز پخش و توسعه كتاب ايران از سه سال پيش به اجرا در آمده است، اين طرح بازيافت كاغذهاي باطله در مقياس وسيع كشوري را با اهداف صرفه جويي ارزي و ريالي، ايجاد اشتغال، كمك به شناخت و حفظ محيط زيست، گسترش فرهنگ  كتابخواني از طريق اهداي بن رايگان كتاب و ترويج فرهنگ عمومي صرفه جويي و استفاده بهينه از سرمايه هاي ملي دنبال مي كند.
به گفته عليرضا زرگر مديرعامل مركز پخش و توسعه كتاب ايران (پكا) در اين طرح با توزيع سبدهاي ويژه در رنگها و اندازه هاي مختلف در سطح خانواده ها، مدارس ، وزارتخانه ها و كليه نهادها، سازمان ها و... به آنها توصيه مي شود كه كاغذهاي باطله خود را به طور مجزا در اين سبدها قرار دهند و در ازاي تحويل آن بن رايگان دريافت كنند.
وي تأكيد كرد: اطلاع رساني كافي در گسترش فرهنگ بازيافت كاغذهاي باطله در سطح كشور مي تواند به صرفه جويي در انواع انرژي و منابع طبيعي منجر شود به طوري كه براي توليد يك تن خمير كاغذ بايد ۱۳ تا ۱۷ (به طور متوسط ۱۵) درخت قطع و ميزان بالايي آب و انرژي برق مصرف شود، اما همين خمير كاغذ از محل بازيافت كاغذهاي باطله نه تنها نياز به قطع درختان ندارد بلكه ميزان مصرف آب را به يك دويستم و برق را به يك چهارم كاهش مي دهد. زرگر ادامه داد: روزانه در تهران حدود ۸ هزار تن انواع زباله توليد مي شود كه ۱۰ درصد آن (حدود ۸۰۰ هزار كيلو) مربوط به انواع كاغذ باطله است، چنانچه قيمت هر كيلو كاغذ وارداتي را به طور متوسط ۱ دلار محاسبه كنيم معناي آن هدر دادن و دفن روزانه ۸۰۰ هزار دلار سرمايه ملي كشور است.
001770.jpg

وي افزود: البته حدود ۵۰ هزار كيلو از اين كاغذهاي باطله با روش هاي سنتي و غيربهداشتي جمع آوري و در مراكز بازيافت كاغذ اطراف تهران با تكنولوژي قديمي و ساده تبديل به انواع كارتن هاي مقوايي، شانه تخم مرغ، جعبه هاي شيريني، پيتزا، رشته و... با كيفيت نازل مي شود كه چون مكانيزم توليد اين محصولات غيراستاندارد و ميزان حرارت دهي به كاغذهاي بازيافتي ناكافي است، آلودگي زدايي در آن صورت نمي گيرد و موجب انتقال انواع بيماريها مي شود.
به گفته زرگر به ازاي هر كيلو زباله كه شهرداري از سطح شهر جمع آوري مي كند حداقل ۱۰ تومان هزينه حمل و دفن آن به خارج شهر مي شود كه با در نظر گرفتن ۸ هزار و پانصد تن زباله توليدي فقط در شهر تهران رقمي حدود ۸۵ ميليون تومان روزانه و ۳۱ ميليارد تومان در سال از جيب شهروندان صرف جمع آوري و دفن زباله مي شود.
وي گفت: همه سازمانها و ادارات دولتي بايد توجه به حفظ سرمايه هاي ملي را در برنامه كاري خود قرار داده و با نصب سبدهاي مخصوص جمع آوري كاغذ اقدام به فرهنگ سازي و جمع آوري بهداشتي انواع كاغذهاي باطله خود كنند و ما نيز به ازاي كاغذهاي باطله جمع آوري شده به آنها بن خريد كتاب مي دهيم تا هم در زمينه گسترش فرهنگ كتابخواني نقش داشته باشيم و هم به گسترش فرهنگ صرفه جويي و حفظ محيط زيست كمك كنيم.

شوراي  شهر   ساخت  و سازهاي  غيرمجاز را بررسي  مي كند
گروه شهري: عضو شوراي  اسلامي  شهر تهران  گفت : بررسي  ساخت  و سازهاي  غيرمجاز در دستوركار اين  شورا قرار دارد.
حمزه  شكيب  ديروز در گفت  و گو با ايرنا  ساخت  و سازهاي  غيرمجاز را يكي  از مشكلات  مهم  تهران  دانست  و تاكيدكرد: بايداين  ساخت  و سازها كنترل  شود.
وي  تصريح  كرد: ساخت  وسازهاي  غيرمجاز هم  از طرف  مردم  و هم  از طرف  نهادهاي حكومتي  و دولتي  انجام  مي شود.
عضو كميسيون  توسعه  و عمران  شوراي  شهرتهران  گفت  : ساخت  و سازهاي  غيرمجازتوسط هر فرد و گروهي  كه  انجام  شود ، پذيرفته  نيست  و به  شهروندان  آسيب  مي رساند.
شكيب  اظهارداشت  : در صورت  بروز حوادث  طبيعي  ، با وجود ساخت  و سازهاي غيرمجاز ، مهار كلان شهر تهران  با مشكل  مواجه  مي شود.
اين  عضو شوراي  شهر تهران  ، نداشتن  طرح  تفصيلي  براي  شهر تهران  را عامل اصلي  در رشد ساخت  و سازهاي  غير مجاز دانست  .
وي  درخصوص  ديگر عوامل  موثر در ساخت وسازهاي  غيرمجاز تصريح كرد: متاسفانه سياست  شهرداري  مردم  را به  طرف  تخلف  تشويق  كرده است .
شكيب  گفت : درحال  حاضر در كميسيون  ماده  ۱۰۰ پرونده هاي  زيادي  براي  رسيدگي وجود دارد كه  همه  صاحبان  پرونده ها تخلف  كرده اند.
وي  گفت : شهرداري  با اخذ وجوه  كم  در قبال  تخلف  ، شهروندان  را به  تخلفات ساختماني  سوق  مي دهند.
عضو شوراي  شهر تهران  اظهار داشت  :در كنار شهروندان  ، نهادهاي  حكومتي  ودولتي  خود را در چارچوب  قوانين  شهري  نمي ديدند و اين  گونه  ساخت  و سازهاي غير مجاز را حق  طبيعي  خود مي دانستند.

ويلاسازان طبيعت شمال را به تاراج مي دهند
001775.jpg
ساخت و ساز خانه هاي ييلاقي و ويلا در مراتع شمال گيلان به عنوان يكي از عوامل مهم تهديد و انهدام مراتع شمال گيلان ارزيابي شده است.
بنابه تأييد كارشناسان و برخي مسئولان، در طول چند سال اخير ده ها هكتار از مراتع مناسب بخش هاي اسالم، ماسال و پره سر تالش گيلان با تبديل شدن به خانه هاي ييلاقي و ويلا از بين رفته است.
اين كارشناسان گفتند: بسياري از افراد مرفه، بدون ضابطه به خريد مراتع از كشاورزان اقدام مي كنند و آنها را به ويلا و حياطهاي وسيع تبديل مي كنند.
محمد خاوندي رئيس اداره منابع طبيعي تالش در اين باره به ايرنا گفت: هر ساله شكايت هاي متعددي درباره ساخت ويلاها در ميان مراتع و ايجاد مسيرهاي دسترسي به آنها از مرتعداران دريافت مي شود.
وي گفت: در چنين شرايطي مرتع هاي وسيع تالش به روستاهاي كوچكي مبدل مي شود كه اهالي آنها تنها تابستان ها استفاده محدودي از امكاناتشان دارند.

درخواست سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران:
خودروسازان پاركينگ و بزرگراه در تهران بسازند
گروه شهري: سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران با انتشار اطلاعيه اي در آستانه برپايي پنجمين نمايشگاه بين المللي خودروي تهران از شركتهاي خودروسازي خواست بخشي از ساخت و سازهاي شهري از جمله مشاركت در احداث پاركينگ و بزرگراه را برعهده بگيرند.
اين سازمان همچنين از كارخانه هاي خودروسازي خواست رعايت استانداردهاي بين المللي، توجه به حداقل آلودگي زيست محيطي و تاكيد بر حداكثر ايمني راننده و سرنشينان را در خودروهاي توليدي خود در نظر داشته باشند.
بنا بر اين گزارش توليدات سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران شامل كتابهاي فني و مهندسي، نشريه تخصصي تازه هاي ترافيك، كتابهاي آموزشي ويژه كودكان و نوجوانان و محصولات كمك آموزشي با موضوع حمل و نقل و ترافيك در پنجمين نمايشگاه بين المللي خودروي تهران در معرض ديد علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
روابط عمومي اين سازمان از شهروندان دعوت كرد از ساعت ۱۹ تا ۲۳ روزهاي دهم تا چهاردهم تير از غرفه اين سازمان در سالن شماره پنج محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران ديدن كنند.

طرح رسوب زدايي خودرو بطور رايگان انجام مي شود
گروه شهري: مدير اجراي  طرح  رايگان  معاينه  فني  خودروي  سازمان  حفاظت  محيط زيست  گفت : طرح  رايگان  معاينه  فني  خودرو، تنظيم  موتور و تعويض  شمع  روز پنجشنبه  ۵ تير پايان  يافت .
مجيد شفيع  پور در گفتگو با واحد مركزي  خبر با اشاره  به اينكه  تا پايان  روز پنجشنبه  پنج  تير حدود ۲۰۰ هزار دستگاه  خودرو در اين  طرح  شركت  كردند افزود: از اين  تعداد خودرو ۱۲۰ هزار دستگاه  برگه معاينه  فني  رايگان  دريافت  كردند.
وي  در ادامه  تأكيد كرد: سازمان  حفاظت  محيط زيست  براي  خودروهايي  كه در اين  طرح  شركت  كردند و به  علت  وجود اشكالات  فني  و آلايندگي  مردودشدند اين  امكان  را فراهم  كرده  است  كه  با تعميرات  جزيي  و فقط با پرداخت  ۱۵۰۰ تومان  برگه  معاينه  فني  دريافت  كنند.
مدير اجراي  طرح  رايگان  معاينه  فني  خودروي  سازمان  حفاظت  محيط زيست  گفت : در حال  حاضر طرح  رسوب  زدايي  از خودروها بطور رايگان  در مراكز معاينه  فني  انجام  خواهد شد.

پرسه در محله ها
نخستين مجموعه ورزشي توسط شهرداري منطقه ۱۳ در شرق تهران راه اندازي شد. مجتبي ناصحي - معاون فرهنگي و اجتماعي گفت: اين مجموعه با بهره گيري از ابزارهاي استاندارد تجهيز شده و شهروندان علاقه مند به ورزش مي توانند بخشي از اوقات فراغت تابستاني خود را سپري كنند. وي افزود: به منظور گسترش و توسعه ورزش در بين شهروندان دو مجموعه ورزشي مهر و بهمن به تازگي توسط شهرداري بازسازي و تجهيز شده اند. ژيمناستيك، كشتي، بسكتبال، تنيس روي ميز و تيراندازي از جمله رشته هايي هستند كه شهروندان مي توانند به انجام آنها مبادرت ورزند. همچنين نخستين زمين واليبال ساحلي در مجموعه ورزشي مهر راه اندازي شده است.

كوچه خبر
اخطار به ۲۰ واحد آلاينده محيط زيست
مديركل  حفاظت  محيط زيست  اسـتان  مركزي  گـفت : بيست  واحد آلاينده  محيط زيست  در اين  استان  در سه  ماهه  نخست  سالجاري  اخطار تعطيلي  دريافت  كردند.
اين  واحدها عمدتا در زمينه هاي  سنگبري ، ريخته گري ، بــازيـافت  ضايعات ، پخت  آسفالت  و آبكاري  فعـاليت  دارند كه  تخليه  آلاينده هاي  آنها در محيط تاثير نامطلوبي  بر منابع  آب ، خاك  و هواي  منطقه  دارد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |