دوشنبه ۹ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۲ - jun . 30, 2003
مذاكرات ايران و تونس براي گسترش روابط
001765.jpg
گروه سياسي: حبيب  بن  يحيي  وزير امورخارجه  تونس  ديروز با سيدمحمد خاتمي رئيس  جمهور ديدار كرد.
به  گزارش  اداره  كل  اطلاعات  و اخبار دفتر رئيس  جمهور، خاتمي  در اين  ديدار با اشاره  به  جايگاه  ممتاز تونس  افق  مناسبات  دو كشور را مثبت  و روشن  ارزيابي  كرد.
رئيس  جمهور با تأكيد بر نياز كشورهاي  اسلامي به  همبستگي  و پيوستگي مصالح  و اهداف   اين  كشورها با يكديگر تصريح  كرد: دنياي  اسلام  نيازمند اتحاد براي  ايجاد امنيت ، توسعه  و پيشرفت  است . كشورهاي  اسلامي بايد با تقويت  جايگاه  و اقتدار خود مسير پيشرفت  و توسعه  را طي  كنند.
رئيس  جمهور با بيان   اين  كه  ما خواستار صلح  در منطقه  هستيم  ابراز اميدواري  كرد كه  هرچه  سريعتر سرنوشت  عراق  به  دست  مردم   اين  كشور رقم  بخورد.
خاتمي افزود: صلح  پايدار در سرزمينهاي  اشغالي با بازگشت  همه  آوارگان  به  وطن  خود و احقاق  حقوق  همه  فلسطينيان  رقم مي خورد، نه  با اهانت  به  مردم  و ناديده  انگاشتن  حقوق  آنان .
رئيس  جمهور با تبيين  جايگاه  تونس  در نشر و توسعه  تمدن  اسلامي در شمال افريقا و مغرب  عربي ، تونس  را نقطه  اتصال  شرق  و غرب  با يكديگر دانست  و تبادل  فكري  ميان  علما و دانشمندان  دو منطقه  در قرون  گذشته  را در جهت مقابله  با قشري  گري  و استبداد توصيف  كرد.
در اين  ديدار كه  كمال  خرازي  وزير امور خارجه  نيز حضور داشت ، آقاي حبيب  بن  يحيي  وزير امور خارجه  تونس  با اشاره  به  عزم  جدي  مسئولان  عالي رتبه  دو كشور براي  گسترش  همكاريها، ابراز اميدواري  كرد مناسبات  دوجانبه  در چارچوب  كميسيون  مشترك  اقتصادي  بيش  از پيش  ارتقا يابد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي و وزير امور خارجه تونس نيز راههاي گسترش همكاري هاي دوجانبه در مسائل منطقه اي و بين المللي را بررسي كردند.
مهدي كروبي در اين ديدار روابط دوجانبه را ديرينه، عميق و ريشه دار دانست و گفت: تبادل هيئت هاي سياسي و پارلماني و ديدارها و نشست هاي مقامات دو كشور، از جمله برگزاري جلسه كميسيون مشترك ايران و تونس در تهران، نشانه اراده سياسي مسئولان دو كشور به گسترش مناسبات دوجانبه است.
حبيب بن يحيي نيز در اين ديدار با ابلاغ درودهاي گرم رئيس مجلس نمايندگان تونس به آقاي كروبي، مراتب تقدير وي را از ارسال دعوتنامه رئيس مجلس شوراي اسلامي به نامبرده براي ديداري رسمي از جمهوري اسلامي ايران اعلام و ابراز اميدواري كرد كه اين سفر در آينده اي نزديك صورت گيرد.
وزير امور خارجه تونس با اشاره به جايگاه مؤثر ديپلماسي پارلماني در ايجاد همگرايي بيشتر ميان دولتها ابراز اميدواري كرد كه با تقويت مناسبات پارلماني ميان مجلس شوراي اسلامي و مجلس نمايندگان تونس روابط دو كشور از استحكام بيشتري برخوردار شود.
وزير امور خارجه  تونس  ديروز  با محمدرضا عارف  معاون  اول  رئيس  جمهوري  نيزديدار و گفت وگو كرد.
دكتر عارف  در اين  ديدار با اشاره  به  روابط تاريخي  و مشتركات  فرهنگي  دو كشور، لزوم  توسعه  مناسبات  به ويژه  در زمينه هاي  اقتصادي  را خاطرنشان  ساخت .
معاون  اول  رئيس  جمهوري  جايگاه  راهبردي  تونس  در شمال  آفريقا و در ميان كشورهاي  اسلامي را يادآور شد و توسعه  روابط با كشورهاي  اسلامي از جمله  تونس را از اولويت هاي  سياست  خارجي  جمهوري  اسلامي ايران  بيان  كرد.
حبيب  بن  يحيي  وزير امور خارجه  تونس هم  در اين  ديدار با ابراز سلام گرم  نخست  وزير كشورش  به  دكتر عارف  بر عزم  و اراده  مقامات  عاليرتبه  تونس براي  گسترش  و تعميق  مناسبات  دو كشور تأكيد كرد.

تحصن نمايندگان  مجمع  دانشجويي  مجلس  خاتمه  يافت
گروه سياسي: تحصن  پنج  تن  از نمايندگان  مجمع  دانشجويي  مجلس  شوراي  اسلامي  به دليل  پيگيريهاي  كميته  منتخب  رئيس  مجلس ، شكسته  شد.
فاطمه  حقيقت جو روز يكشنبه  در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهارداشت : براساس  پيگيريهاي  كميته  منتخب  آقاي  كروبي ، با مسئولان  امنيتي  و قضائي  كشور، قرار شد تمامي  دانشجويان  بازداشت  شده  در اختيار وزارت  اطلاعات  قرار گيرند و دادگاه  آنها به صورت  علني  و با حضور وكيل  مدافع  برگزار شود.
نماينده  مردم  تهران  در مجلس  اظهارداشت : اين  كميته  همچنين  موظف  شده  است  طي  روزهاي  آينده  از وضعيت  دانشجويان  بازداشت  شده  در زندان  بازديد و گزارش  آن را به  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  ارائه  كند.
عضو كميسيون  آموزش  و تحقيقات  مجلس  افزود: خوشبختانه  كميته  تعيين  شده  از طرف  رئيس  مجلس ، متشكل  از كيان  ارثي ، صفايي فراهاني ، ميرمحمدي  و ابوترابي  بسيار موفق  عمل  كرده  است . عضو كميسيون  آموزش  و تحقيقات  مجلس  اظهار اميدواري  كرد پيگيريهاي  كميته  منتخب  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ، تأثيرات  مثبتي  در روند مطالبات  دانشجويان  و افراد بازداشت  شده  داشته  باشد.

در نطق هاي پيش از دستور مطرح شد
اظهارات چهارنماينده مجلس درباره ناآرامي هاي اخير
گروه سياسي: رخدادهاي اخير در كشور بويژه مسأله دانشجويان ديروز محور اصلي نطق هاي پيش از دستور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بود.
به گزارش ايرنا ميثم سعيدي نماينده تهران در سخنان پيش از دستور خود، نحوه بعضي از دستگيري ها در ناآرامي هاي اخير را غيرقانوني و روند برخي بازجويي ها را ابهام برانگيز خواند وي سپس با بيان اينكه پس از اين ناآرامي ها، شاهد اقدامات سنجيده و همانگ و موثر از ناحيه وزارت كشور، وزارت اطلاعات، وزارت علوم ونيروي انتظامي بوده ايم، گفت: از اين نظر جاي تقدير و تشكر است. سعيدي در سخنان خود بار ديگران خواهان برخورد با نيروهاي موسوم به لباس شخصي كه در صحنه درگيري ها حضور داشتند شد و يادآور شد كه برخورد دوگانه و ابهام آميز با اين پديده نگراني بسياري را در مجلس، دولت و جامعه فرهنگي فراهم كرده است. صحبت هاي سعيدي باعث شد تا كروبي كه رياست جلسه را برعهده داشت از حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي بخواهد جوابي در تأييد يا رد سخنان سعيدي بدهد. رئيس مجلس گفت: اگر چنانچه مصوبات اين شورا عمل و اجرا نمي شود، رئيس شورا آن را به ما اطلاع دهد. چون من پيگير اين مسئله هستم. ديگر سخنران ديروز غلامعلي حداد عادل نماينده تهران بود. وي با اشاره به اينكه در سالهاي اخير نيز با موارد مشابهي از اين اعتراضات مواجه بوده ايم كه دانشجويان به اقدامات قوه قضائيه اعتراض داشتند، گفت: اما اين بار اعتراض آنها متوجه تصميم وزارت علوم مبني بر استفاده از ظرفيت نوبت دوم دانشگاهها بود. وي گفت: اگر حق با دانشجويان است، وظيفه شما كه اكثريت مجلس را در دست داريد اصلاح قانون وزارت علوم است و اگر وزارت علوم درست مي گويد، ازاصلاحات اين وزارتخانه كه بيش از هر وزارتخانه اي مورد علاقه شماست، دفاع كنيد.
رئيس فراكسيون اقليت مجلس اظهار داشت: آنچه باعث شد اعتراضات دانشجويي از شكل قانوني خود خارج شده و به صورت يك اغتشاش، ناامني و قانون شكني درآيد، تحريكات مستمر ماهواره ها و پايگاه هاي اينترنتي بود كه از جانب دشمنان استقلال و آزادي و جمهوري اسلامي تقويت مي شوند.
محمد محمدرضايي نماينده مردم بيجار نيز در سخنانش گفت بر اين اعتقاد است كه دانشجويان براي كسب مطالبات بر حق و قانوني خود همزمان از سوي رسانه هاي خارجي و نيروهاي خودسر و سازمان يافته داخلي مورد آماج بي مهري قرار گرفته اند. نماينده بيجار با بيان اينكه حمله عوامل خودسر و مشكوك به حريم و حكومت دانشگاه ها از منظر تمام دلسوزان نظام محكوم و مجازات سريع آنها خواست همه مسئولان است، گفت: مبادا به نام آزادي پايه گذار تسلط بيگانگان و استبداد داخلي باشيم. اگر جنبش دانشجويي راه و ابزار را به درستي نشناسد ممكن است جامعه را به ورطه انحطاط سوق دهد. نماينده مردم لاهيجان و سياهكل نيز طي سخناني گفت: بايد با جوانان و دانشجويان با نرمي و ملاطفت بيشتري سخن گفت و از هجمه عوامل خودسر به حريم هاي آنان جلوگيري كرد. ايرج نديمي افزود: نياز دانشجويان به طرح مطالب و مسائلشان و استماع آن از طرف حاكميت يك ضرورت است و بايد آنان را از خطاب هاي خشونت بار مبرا نمود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت:
اطلاعات آمريكايي ها از داخل ايران بسيار ضعيف است
گروه سياسي: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: بررسي روند انقلاب اسلامي و فراز و نشيب هاي آن نشان مي دهد كه افراد و گروه هايي كه در مسير مخالفت با انقلاب گام برداشتند امروز كاملاً ذليل و خوار شده اند در حالي كه انقلاب اسلامي روز به روز مستحكم تر شده است.
به گزارش ايسنا وي كه در مراسم بزرگداشت شهداي هفتم تير سخن مي گفت با بيان اين مطلب افزود: امروز به روشني مي بينيم كه خداوند انتقام ملت ايران را از آمريكا گرفت و اين كشور آنچنان در منجلاب عراق گرفتار شده كه راه نجاتي برايش متصور نيست.
آيت الله هاشمي رفسنجاني افزود: آمريكايي ها ظاهراً خود را پيروز جنگ مي دانند اما در پي آنند تا به هر شكل ممكن خود را از مهلكه عراق نجات دهند.
وي سپس با اشاره به حوادث و آشوبهاي اخير در تهران گفت: اين كه رئيس جمهور آمريكا از عده اي آشوب طلب كه اقدام به تخريب اموال مردم و آتش زدن خودروها كردند حمايت مي كنند كاملاً تعجب آور است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اطلاعات آمريكايي ها از داخل ايران آن قدر ضعيف است كه به عده اي معدود اوباش براي مقابله با نظام جمهوري اسلامي دلخوش كرده و تصور مي كنند كه با اين عده اندك مي توانند به جنگ ملتي بروند كه حاضر است همه چيز خود را فداي انقلاب كند.
رفسنجاني افزود: مردم ما با همان هدف و نيتي كه رژيم پهلوي را سرنگون كردند به راه خود ادامه مي دهند.

جلسه مسئولان قضائي و امنيتي براي تحويل دانشجويان به وزارت اطلاعات
گروه سياسي: جلسه فرمانده نيروي انتظامي، دادستان تهران و معاون وزارت اطلاعات براي تحويل دانشجويان بازداشتي به وزارت اطلاعات تشكيل شد.
ايسنا به نقل از يك منبع آگاه كه از ذكر نام وي خودداري كرد نوشت: فرمانده نيروي انتظامي در پي جلسه اي با كميته پي گيري خواسته هاي نمايندگان متحصن كه در محل مجلس شوراي اسلامي تشكيل شده است، قول مساعد داد تا پي گير تحويل دانشجويان بازداشتي به وزارت اطلاعات باشد.
اين جلسه در دفتر سردار قاليباف تشكيل شد تا ضمن بررسي و فراهم كردن زمينه تحويل دانشجويان بازداشتي به وزارت اطلاعات، امكان ديدار اعضاي كميته پي گيري خواسته هاي نمايندگان متحصن با اين دانشجويان فراهم شود.
در همين حال، صفايي فراهاني نماينده مردم تهران در مجلس درباره مرجع بازداشت و بازجويي از دانشجويان به خبرنگار همشهري گفت، شوراي عالي امنيت ملي در مصوبه اي اين وظيفه را به وزارت اطلاعات محول كرده است.

وزير كشور:
اجازه تجمع براي ۱۸ تير داده نشده است
گروه سياسي: بايد با اصل پديده لباس شخصي ها برخورد كرد نه با مصداق آن مانند سعيد عسگر.
به گزارش خبرنگار همشهري موسوي لاري وزير كشور كه روز گذشته در مجلس حاضر شده بود در پايان جلسه علني در جمع خبرنگاران با بيان مطلب فوق گفت: همانطور كه وزير اطلاعات و دادستان تهران توضيح دادند، در حوادث اخير افرادي با حكم دستگاه قضايي بازداشت شدند در حالي كه شورايعالي امنيت ملي تصويب كرده بود كه وزارت اطلاعات به همراه نيروي انتظامي ضابط قضايي باشد ولي متاسفانه اين مصوبه در مواردي ناديده گرفته شد.
وي با اشاره به اينكه عده اي با حكم دستگاه قضايي و توسط دستگاه هاي ديگري غير از وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي دستگير شدند گفت: بعدا ادعا شد كه اين دستگيرشدگان در اختيار وزارت اطلاعات قرار گرفتند.
وزير كشور از بسيج به عنوان دستگاه هاي ديگري كه به عنوان ضابط قضايي، افراد را بازداشت كرده اند، نام برد. وي در مورد خبر مربوط به تحريك دانشجويان توسط نمايندگان مجلس گفت: اين ادعاي دادستاني است كه بايد آن را ثابت كند ما مدرك و سندي در اين خصوص پيدا نكرده ايم. وي افزود: اين مطلب را در جلسه غيرعلني مجلس از سردار قاليباف شنيدم و از معاون امنيتي خود خواسته ام كه اطلاعات را بگيرد تا آنها را بررسي كنيم.وي در مورد نامه قرارگاه ثارالله سپاه به شوراي تامين استان تهران در مورد فعاليتهاي مشكوك سعيد عسگر و گروه وي گفت: چنين نامه اي نبوده و من اولين بار است كه اين مطلب را مي شنوم.وي افزود: با آقاي سعيد عسگر و دار و دسته اش توسط نيروي انتظامي برخورد شده و در جريان اين برخورد نيز بوده ام.وي در مورد اعمال فشار بر دستگاه قضايي براي عدم برخورد با اغتشاشگران گفت: از ابتدا گفته ايم كه اغتشاش و ناامني را در كشور نمي پذيريم و با همه كساني كه در اين اغتشاشات دست داشته اند اعم از كساني كه تحت عناوين مقدس از جمله سعيد عسگر و دارودسته اش و يا كساني كه با تحريك رسانه هاي بيگانه در اين حوادث حضور پيدا مي كنند، برخورد مي كنيم.
موسوي لاري در مورد برگزاري تجمعات در سالگرد ۱۸ تير گفت: بخش تجمعات در درون دانشگاه به وزارت علوم مربوط است و بخش مربوط به خارج از دانشگاه ها به وزارت كشور ارتباط پيدا مي كند كه اجازه هيچ نوع تجمع و راهپيمايي داده نشده است.
وزير كشور تاكيد كرد كه اگر كسي قصد دارد حرفي بزند و انتقادي داشته باشد مي تواند كسب مجوز كرده و حرف خود را بزند ولي اجازه اخلال در نظم و امنيت شهر را نمي دهيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |