سيستم فعلي كنكور دانش آموزان را متخصص حفظ كردن و امتحان دادن مي كند اما ميزان دانش و آگاهي آنان را افزايش نمي دهد
امروز روز برگزاري آزمون سراسري دانشگاه آزاد است. روزي كه سرانجام با بي تابي دانشجويان و هشدارهاي مسئولين سازمان بخش آموزشي كشور سپري مي شود.
نحوه گزينش سوالات كنكور در تمامي شاخه هاي درسي همواره مورد توجه كارشناسان اين حوزه ها بوده است اما كنكور هنر كمي متفاوت از ساير شاخه هاي درسي است. ارزيابي آزمون آن نتيجه اي ديگر در پي دارد. اساتيد دانشگاه ها و كارشناسان هنر اغلب نسبت به شيوه برگزاري كنكور هنر انتقاد مي كنند و دانشجويان رشته هاي نمايش معتقد هستند همان طوري كه برگزيدگان المپيادهاي علمي مي توانند بدون كنكور وارد دانشگاه شوند، برگزيدگان جشنواره هاي تئاتري هم بايد از چنين امتيازي برخوردار باشند.
خبرنگار ايسنا، در اين خصوص نظرات برخي از اساتيد رشته هاي نمايشي را جويا شده است.
تاجبخش فناييان عضو هيأت علمي دانشكده هنرهاي زيبا معتقد است: نوع سوالات آزمون سراسري دانشگاه ها در شاخه هنر به نحوي است كه بسياري از افراد داراي استعداد و تجربه كار هنري، در همان مرحله اول حذف مي شوند و به مرحله دوم كه مصاحبه علمي است نمي رسند.
وي كه برگزاري اين چنيني كنكور هنر را بي نتيجه مي داند مي گويد: بايد استعدادها را در دوره پيش از دانشگاه شناسايي كرد تا آنها با تجربيات و معلومات بيشتري وارد دانشگاه ها شوند و در آن صورت شاهد تحول بزرگي در سيستم آموزشي دانشگاه خواهيم بود.
داريوش ارجمند، بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون نيز كه شناسايي استعدادهاي هنر را بي ارتباط با سوالاتي از رياضي و فيزيك كه در كنكور هنر مطرح مي شوند مي داند، معتقد است كنكور هنر مي تواند از آزمون هاي سراسري دانشگاه ها كنار گذاشته شود.
وي مي گويد: در حالي كه نمايش هنر زبان و كلام است، سوالات كنكور اين رشته به جاي تشريحي بودن به صورت چهارگزينه اي مطرح مي شوند به همين دليل دانش آموزان ما متخصص امتحان دادن هستند و نه فراگيري و كنكور، تخصص چگونه امتحان دادن است نه ميزان دانش و آگاهي.
خسرو حكيم رابط، نمايشنامه نويس و استاد دانشگاه مي گويد: در كنكور فعلي تكيه بر محفوظات است در حالي كه بايد تكيه بر خلاقيت و توانايي باشد تا دانشجويي به دانشگاه راه يابد كه از تجربه اي برخوردار شود و حرفي براي گفتن داشته باشد.
وي مي افزايد: در حال حاضر در بهترين صورت، معماران هستند كه سوالات كنكور را انتخاب مي كنند و كنكور فعلي مبتني بر اطلاعات و تصاوير مربوط به معماري است. در حالي كه تصويرسازي براي تئاتر با تصويرسازي و حجم در معماري متفاوت است و سوالات بايد به گونه اي ديگر طراحي شوند.
ايرج رامين فر، طراح صحنه تئاتر و سينما نيز مي گويد: به عنوان يك استاد دانشگاه هميشه با اين معضل برخورد داشته ام كه تعدادي از دانشجوياني كه نتوانسته اند در رشته هاي ديگر هنري پذيرفته شوند در نهايت رشته تئاتر را انتخاب مي كنند زيرا بسياري از دانشجويان حتي با ابتدايي ترين اصول اوليه هنرهاي تجسمي ناآشنا هستند و حتي طراحي را هم نمي دانند و دانشگاه ناچار است براي آنها كلاس آموزشي برگزار كند تا آنان با هنرهاي تجسمي آشنا شوند.
وي تصريح مي كند: در سراسر دنيا دانشجويان رشته هاي خاصي، توسط خود دانشگاه ها انتخاب مي شوند يعني اساتيد خود در گزينش اين دانشجويان نقش مستقيمي دارند زيرا آنها به اين مسائل مسلط تر هستند. رامين فر به گزارش ايسنا، مي افزايد: در سيستم فعلي، معمولاً دانشجوياني انتخاب مي شوند كه معلومات عمومي بالايي دارند اما اين معلومات ارتباط چنداني به رشته تحصيلي آنها ندارد و ممكن است در مقابل داوطلباني رد شوند كه در زمينه هنرهاي تجسمي بسيار قوي هستند اما معلومات چندان بالايي نداشته باشند.
شيرين بزرگمهر، دانشيار و عضو هيأت علمي دانشگاه هنر بر لزوم شناسايي علل ناموفق بودن دانشجويان رشته نمايش تاكيد و اظهار مي كند: مسلماً طبيعت هنرهاي نمايشي ميان ديگر هنرها و در مجموع كل علوم، متفاوت است. بنابراين نياز به گزينشي متفاوت شامل كارهاي عملي، نشان دادن خلاقيت هاي هنري و توانايي هاي ديگري كه لازمه ورود به رشته نمايش است، احساس مي شود.
به عقيده وي، بايد طرح مقدماتي و سپس طرح كاملي ارائه داد مبني بر اينكه اساساً چگونه مي توانيم علاقه مندان رشته هاي هنري را مشخص كنيم. آيا بايد تنها به دنبال استعدادهاي خدادادي باشيم يا بايد در دبيرستان رشته نمايش را تدريس كنيم.
بزرگمهر، تعيين راه هاي شناسايي خلاقيت ها را مستلزم مشخص شدن پيش شرط هاي ورود به رشته نمايش مي داند و مي گويد: در دنياي امروز، مواردي مانند خلاقيت، و حس هر يك فرمولي مشخص دارند و مانند دنياي قديمي نيست كه وحي آسماني تلقي شود اما چون ما حوصله انجام كارهاي پژوهشي را نداريم درباره اين موارد تنها حرف مي زنيم.
حسين فرخي كارگردان و استاد تئاتر نيز مي گويد: سيستم فعلي برگزاري كنكور هنر از اين جهت خوب است كه به هر حال دانشجو بايد از حداقلي از امتيازات علمي برخوردار باشد اما بسياري از پذيرفته شدگان اين آزمون افراد غيرتئاتري هستند و رشته نمايش مورد علاقه بسياري از آنها نيست و به همين دليل آنها پس از ورود به دانشگاه دچار دلسردي مي شوند.
به گزارش ايسنا، وي معتقد است تدريس هنر و آموزش و پرورش، در حد زنگ تفريح است در حالي كه در كشورهاي ديگر، از دوران دبستان تئاتر آموزش داده مي شود و حتي شكسپير را در دوران ابتدايي با زبان ويژه بچه ها به آنها معرفي مي كنند. در حالي كه در آموزش و پرورش ما تئاتر مظلوم ترين هنرهاست.
وي مي افزايد: در آموزش و پرورش نيازمند بازنگري جدي در مورد آموزش هنر، به ويژه تئاتر هستيم و اگر اين اتفاق رخ دهد زمينه انتخاب بچه ها دقيق تر مي شود و حتي ديگران هم كه در رشته هاي غيرتئاتري تحصيل مي كنند تا حدودي با تئاتر آشنا مي شوند و حداقل نتيجه اثر اين است كه تماشاگر خوب تئاتر خواهند بود.
خسرو خورشيدي استاد پيشكسوت طراحي صحنه تئاتر مصاحبه هاي علمي پس از كنكور هنر را به دليل نادرستي گزينش كتبي ناكارآمد مي داند و مي گويد: دانشجويان هنر بايد حداقل در دوره دبيرستان آموزش هايي را ديده باشند. اما در حال حاضر بيشتر دانشجوياني كه به دانشگاه هاي هنري، راه مي يابند ديپلمه هاي رياضي هستند كه خود را براي رشته هاي غيرهنري آماده كرده بودند بنابراين كار كردن با آنها كمي مشكل است.