جمعه 20 تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۰۳
سخنگوي آژانس انرژي اتمي:
قصد سوء استفاده از پروتكل الحاقي را نداريم
006615.jpg
«مارك گوزدكي» سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: اين آژانس قصد ندارد از پروتكل الحاقي منع گسترش سلاح هاي هسته اي سوء استفاده كند.
اين سخنگو كه به همراه «محمد البرادعي» مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي چهارشنبه شب از ايران بازگشت ديروز در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا در وين افزود: امضاي پروتكل الحاقي اين حق را به ما نمي دهد كه در هر زمان و از هر مكاني در ايران بازرسي كنيم.
وي با اشاره به اينكه ۸۰ كشور تاكنون اين پروتكل را امضا كرده اند گفت: مطبوعات در گزارش ها درباره پروتكل الحاقي توضيح نادرستي ارائه داده اند و تصور مي كنند كه امضاي پروتكل الحاقي به معناي كسب اختيار نامحدود براي بازرسي است.
گوزدكي افزود: امضاي پروتكل الحاقي به معناي ايجاد شرايطي مانند عراق كه كل كشور را مورد بازرسي قرار مي دهد نيست و مسئله عراق كاملا استثنا بوده است.
اين سخنگو ديدار البرادعي با مقام هاي ايران در سفر به تهران را مثبت ارزيابي كرد و گفت: همكاري هاي فني ميان ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي و امضاي پروتكل الحاقي مهمترين محور گفت وگوهاي البرادعي و مقام هاي تهران بوده است.
گوزدكي افزود: براي گفت وگوهاي دقيقتر در زمينه هاي فني يك گروه از سوي آژانس در ايران ماندند و به زودي نيز گروه ديگري به آنان ملحق مي شوند.
وي در زمينه لغو تحريم ها در صورت امضاي اين پروتكل از سوي ايران گفت: آژانس بين المللي انرژي اتمي مسئول لغو تحريم ها براي ارائه فناوري هسته اي به ايران نيست و اين امر به عهده كشورهايي است كه توليدكننده و داراي اين فناوري هستند.
گوزدكي افزود: البرادعي در اين زمينه گفته است كه گذشت زمان و اعتماد جهان نسبت به فعاليت صلح آميز هسته اي ايران سبب لغو تحريم ها مي شود.
از سوي ديگر مجله آلماني اشپيگل به دنبال ديدار «محمد البرادعي» رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي از تهران نوشت: ايران نسبت به آمادگي براي امضاي پروتكل الحاقي پيمان گسترش ندادن سلاح هاي اتمي چراغ سبز نشان مي دهد.
اين مجله آلماني در صفحه اينترنتي خود افزود: رژيم ايران حاضر است در مقابل دريافت تضمين هاي مشخصي، پروتكل الحاقي را امضا كند.
اشپيگل نوشت: البرادعي از ايرانيان خواسته است شفافيت بيشتري در برنامه اتمي خود ارائه دهند.
همچنين الكساندر ياكو ونكو سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه نيز ديروز حمايت اين كشور از همكاري هاي جمهوري اسلامي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي را مورد تاكيد قرار داد.
وي در گفت وگو با خبرنگاران نتايج مذاكرات البرادعي با مقام هاي ايران را مثبت خواند و افزود: ما خواستار تماس هاي دائمي بين آژانس بين المللي انرژي اتمي و ايران هستيم.
ياكو ونكو همچنين تاكيد كرد كه در همكاري هاي هسته اي ايران و روسيه هيچگونه مانع اساسي وجود ندارد.
به گفته وي پس از پايان تحقيقات كارشناسان محيط زيست روسيه در مورد موافقتنامه بازگرداندن زباله سوخت تحويلي به ايران اين موافقتنامه بين دو طرف امضا مي شود.
سخنگوي وزارت امورخارجه روسيه افزود: مسكو و تهران هيچگونه اختلاف اساسي در مورد اين موافقتنامه ندارند.
الكساندر روميانتسف وزير انرژي اتمي روسيه نيز در جريان ديدار اخير محمد آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي از مسكو با شفاف خواندن همكاري هاي دوجانبه بر تداوم اين همكاري ها تا راه اندازي اولين واحد نيروگاه بوشهر تاكيد كرد.

گفت وگو با دكتر نصيري مدرس و كارشناس صنعت توريسم
رونق توريسم كار سختي نيست
سـال ها پيش ۱۸۰ كيلومتر بقاياي ديواري در جنوب بجنورد كه تا جنوب بيرجند ادامه دارد كشف شد
چرا ما بايد بعد از چين داراي عظيم ترين ديوار باشيم اما حتي متوليان امور و مردم از وجود آن بي خبر باشند.
006501.jpg

اشاره:
صنعت توريسم به عنوان يك صنعت زيبا و پول ساز در تمام كشورها مطرح است. هر كشوري با توجه به جاذبه ها و امكانات خود سعي در استفاده بهينه از اين صنعت را دارد. ايران نيز با دارا بودن مقام هفتم از نظر جاذبه هاي توريستي، با درآمد پاييني در اين خصوص روبه رو است. به گفته دكتر نصيري طي آماري كه در سال ۲۰۰۰-۱۹۹۹ منتشر شد، درآمد صنعت توريسم در جهان ۶۴۹ ميليارد دلار بود كه سهم ايران ۴۹ ميليون دلار برآورد شد. اما اينكه چرا ايران با توجه به داشتن چنين موقعيت ممتازي نتوانسته است به طور شايسته از آن سود ببرد، هميشه مورد تحليل علاقه مندان اين صنعت قرار گرفته است. دكتر نصيري نيز به عنوان يكي از كارشناسان اين صنعت ۳۰ سال است كه در اين زمينه فعال است و از سال ۵۶ در خصوص صنعت توريسم، راهنماي تور (تورليدر) متخصص توريسم تربيت مي كند. با وي گفت وگويي انجام شده است كه مي خوانيد.
به نظر شما چرا صنعت توريسم در ايران در حد انتظار پا نگرفته است؟
از عواملي كه باعث مي شود توريسم در ايران آن گونه كه شايسته است پا نگيرد، شكنندگي خود صنعت توريسم است. همچنين علاوه بر اين بي توجهي و بي علاقگي متوليان امور به اين صنعت نيز عامل ديگر مهجور ماندن صنعت توريسم در ايران است. ببينيد ما در طول جنگ تحميلي با وجود تحريم هاي اقتصادي كه با آن مواجه بوديم، ديديم كه گاز در لوله هاي سرخس در جريان بود و يا ماشين خاور وارد ايران مي شد، اما توريست به كشور نمي آمد. بنابراين صنعت توريسم به حدي شكننده است كه اگر در كشورهاي دورتر، مسائلي مانند بيماري يا زلزله پيش آيد، تورهاي ايران باطل مي شود. اما از آنجا كه اين صنعت بسيار پولساز است، توجه و علاقه فراواني را مي طلبد.
با توجه به صحبت شما، درست كه صنعت توريسم پولساز است، اما مي بينيم كه سهم ايران در اين خصوص بسيار اندك است. چرا ايران در اين زمينه درآمد اندكي دارد و چگونه مي توان اين مقدار را ارتقا داد؟
006507.jpg

همان گونه كه گفتم صنعت توريسم به همان ميزان كه پولساز است، به همان ميزان نيز شكننده و آسيب پذير است. فاجعه يازدهم سپتامبر تاثير بسياري بر صنعت توريسم در كل جهان گذاشت. اما كشورهايي كه روي صنعت توريسم برنامه ريزي مي كنند و بخشي از بودجه خود را روي توريسم سرمايه گذاري مي نمايند، بسيار زود اين مسائل پيش آمده را جبران مي كنند. به عبارتي بسيار سريع عوامل بازدارنده و عوامل منفي را از ذهن مردم پاك مي كنند. آنها با تبليغات، نشريات و اطلاع رساني اين كار را انجام مي دهند. مي دانيد مسئله قابل تامل اين است كه توريسم چيزي نيست كه كسي به آن نيازمند باشد، ارگ بم، غار عليصدر و بقيه آثار باستاني بايد به دنبال مردم باشد. بعد زماني كه خود را به توريسم شناساند، اين توريسم است كه به دنبال آن مي رود. بنابراين در ايران نيز اين مسائل بايد مدنظر قرار گيرد تا بتواند دقيق برنامه ريزي كرده و به تدريج درآمد خود را بالا برد اما در حالي كه ديدن آثار باستاني و گردشگري مورد علاقه مسئولين و مردم نيست. بنابراين متاسفانه با وجود پتانسيل هايي كه ايران داراست، درآمد بسيار پاييني دارد.
شما به بي توجهي متوليان امور و عدم علاقه آنها اشاره كرديد. همچنين در پرسش قبلي نيز به بي علاقگي مردم پرداختيد. بي علاقگي يا كم توجهي، بالاخره كدام يك؟
متوليان امور در هر سيستم و در هر كشوري كه باشند، بايد مشوق امر بوده و برنامه ريزي كنند. بحث من درباره اقدامات كساني است كه به نحوي مسئول صنعت توريسم در كشور هستند! اين مسئولين هستند كه بايد با اقدامات خود مردم را مورد تشويق قرار دهند. آنها هستند كه بايد علاقه مند باشند، آنها هستند كه مي توانند با نگاه درست به جاذبه هاي توريستي كشور، برنامه ريزي كنند و به مرور جايگاه خود را در صنعت توريسم مشخص نمايند. ايران بعد از چين، يونان و مصر، كشور كهنسالي است. ما حداقل ۶ هزار سال تاريخ نوشته مدون داريم. به عبارتي ما مي دانيم كه هستيم، پس مي توانيم جايگاه خود را در صنعت توريسم مشخص كنيم.
006510.jpg

چرا مشخص نمي كنيم، آيا نمي توان مشخص كرد؟
به دو دليل اين جايگاه مشخص نمي شود. چون كساني كه به اين صنعت علاقه مند هستند، از حمايت لازم برخوردار نيستند. ما در سازمان ايرانگردي و جهانگردي يا ميراث فرهنگي، با افرادي روبه رو مي شويم كه عاشق حرفه خود هستند، اما در جايگاهي قرار ندارند كه بتوانند فعاليت ها و اقدامات مثمرثمري انجام دهند و زماني كه حمايت نباشد، علاقه نيز به نتيجه نخواهد رسيد اما برعكس كساني كه در صنعت توريسم كشور جايگاه كليدي دارند، علاقه اي به اين صنعت ندارند. بنابراين در طول ۳۰ سال اخير، توجه شايسته اي كه بايد به صنعت توريسم مي شده، نه تنها نشده است، بلكه ناآگاهانه و نابخردانه قدم هايي نيز خلاف جهت صنعت توريسم برداشته شده است.
فكر مي كنيد تنها نداشتن علاقه دليل موجه و كافي است؟
البته منظورم تنها داشتن علاقه نيست. ببينيد كسي كه مسئول اين صنعت است، بايد تحصيل كرده همين صنعت باشد، علاوه بر اينكه علاقه مند است، بايد متخصص نيز باشد، بنابراين صرفاً دارا بودن هر كدام از اين فاكتورها به تنهايي كافي نيست. دانش و تخصص بدون تعهد اصلاً ارزشي ندارد. البته در كنار اين فاكتورها، عامل مديريت نيز نقش اساسي دارد. اگر كسي كه در اين سيستم فعال است، يكي از اين خصوصيات را نداشته باشد، در موارد ديگر نيز ناموفق خواهد بود. بنابراين كساني كه در راس اين سيستم قرار دارند، علاقه مند نيستند، اگر علاقه مندند، متخصص نيستند يا مديريت ندارند. اگر اين گونه نيست چه دليلي براي اين وضعيت وجود دارد؟
داشتن امكانات در كجاي بحث شما مي گنجد. كشورهايي كه در همسايگي ما هستند مانند قبرس، تركيه يا چين با توجه به موقعيت هاي خاص خود امكاناتي را براي جذب توريسم در نظر گرفته اند. ايران نيز به عنوان يك كشور اسلامي چگونه مي تواند امكانات و تسهيلاتي را براي توريسم در نظر بگيرد؟
ما به عنوان يك كشور باستاني اسلامي مي توانيم يكي از استثنايي ترين كشورهاي روي زمين باشيم. ما مي توانيم براي جذب توريسم به مانند كشورهاي ديگر عمل نكنيم. اما به عنوان كشوري كه آثار باستاني قوي دارد و همچنين اسلامي نيز هست، درست و شايسته عمل كنيم. البته بايد بدانيم كه توريست چه كسي است، و ما چه كسي را به عنوان توريست مي شناسيم. در حالي كه توريسم به بخش هاي اكوتوريسم، طبيعت گردي، آب درماني و. . . تقسيم مي شود. بنابراين ايران نيز با توجه به اين تعريف، مي تواند امكاناتي را براي هر بخش در نظر گيرد تا توريستي كه از ايران ديدن مي كند، بتواند براي آن چيزي كه به ايران آمده است، وقت كافي بگذارد. در حقيقت بايد به اين باور برسيم كه به عنوان يك كشور اسلامي داراي چه توانايي هايي هستيم. هيچ توريستي به منظور ساحل دريا و ديسكو به ايران نمي آيد، همان گونه كه هيچ توريستي به منظور ساحل دريا و. . . از چين ديدن نمي كند. هدف توريستي كه از ايران ديدن مي كند، جلوه هاي طبيعت و آثار باستاني است. بنابراين توريستي كه به دنبال ساحل دريا است، بهتر است كه به جنوب فرانسه برود.
يعني ايران بايد علاوه بر اينكه تعريف درستي از توريسم ارائه مي كند، امكاناتي را نيز براي هر بخش قائل شود. خب اگر اين دو عملي شود، اما تبليغات درستي در اين خصوص صورت نگيرد، فكر نمي كنيد به نتيجه نخواهيم رسيد؟
006516.jpg

بله. صددرصد تبليغات نقش مهمي را ايفا مي كند و ايران بايد تبليغات وسيعي در خصوص جاذبه هاي توريستي انجام دهد. اما متاسفانه عوامل ابتدايي آن قدر مورد بي توجهي قرار گرفته است كه نوبت به تبليغات نمي رسد. مي خواهم موردي را عنوان كنم تا شما دقيقاً متوجه بحث من شويد. سال ها پيش ۱۸۰ كيلومتر بقاياي ديواري در جنوب بجنورد كه تا جنوب بيرجند ادامه دارد كشف شد. اين ديوار بعد از ديوار چين دومين ديوار عظيم است. بنده به مدت ۴ سال به نهادهاي ذي ربط مراجعه كردم تا آنها را از هويت ديوار كشف شده مطلع كنم، اما به نتيجه نرسيدم. تا اينكه چند ماه پيش مقاله اي در يكي از نشريات كم تيراژ خواندم تحت عنوان خواهرخوانده ديوار چين كشف شد. بعد از آن مطلع شدم كه تيمي متشكل از ۱۵ نفر به منظور تحقيق به آنجا رفته اند. اما متاسفانه چه قدر دير و چه اندك. با اين مثال مي خواهم بگويم كه چرا ما بايد بعد از چين داراي عظيم ترين ديوار باشيم اما حتي متوليان امور و مردم از وجود آن بي خبر باشند. در حال حاضر نيز محلي ها خشت هاي ديوار را به عنوان شگون با خود مي برند و يا افراد ديگر با بولدوزر براي پيدا كردن گنج به سراغ ديوار مي روند. بنابراين در ابتدا دولت بايد از آثار باستاني كشور خود مطلع باشد تا درخور آن امكانات و تسهيلات در نظر گيرد بعد دراين خصوص تبليغات لازم را انجام دهد.
به نظر شما همه اين مواردي را كه عنوان كرديد مي تواند تمام ضعف هاي صنعت توريسم را جبران كند؟
البته نه كاملاً، نكته مهمي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه بايد حركتي شروع شود تا عده اي متخصص تربيت گردند تا در كنار تسهيلات و تبليغات جاذبه ها را به مردم بشناسانند. اگر تسهيلات در اختيار توريسم قرار گيرد و در اين خصوص نيز تبليغات لازم نيز انجام شود اما اگر كساني به طور حرفه اي و تخصصي در اين زمينه فعال نباشند، اقدامات ديگر به نتيجه نخواهد رسيد. ضروري است كه گروهي علاقه مند و عاشق تربيت شوند به عبارت ديگر گروهي كه عشق را با تخصص و در نهايت با تعهد گره بزنند، تيم علاقه مندي كه سعي كند مملكت خود را آن گونه كه هست به توريسم نشان دهد. بسياري از توريست ها هستند كه آرزوي ديدن ايران را دارند بنابراين بايد ليدرتور متخصص تربيت كرد.
با اين تفاصيل، اگر در خصوص مواردي كه عنوان كرديد تلاش شود تا چه ميزان مي توان موفق بود؟
بسيار سريع مي توانيم موفق شويم، اصلاً كار شاقي نيست، صنعت توريسم صنعت زيبا و پولسازي است. اگر اندكي علاقه، تلاش، حمايت، سرمايه گذاري و مديريت به وجود آيد مي توانيم به تمام روياهاي صنعت توريسم جامه عمل بپوشانيم.
روياي صنعت توريسم چه روياهايي است؟
معرفي بهينه مملكت با همه پتانسيل هاي موجود، كه اميدوارم به زودي اين رويا به واقعيت تبديل شود.
گفت وگو: ليلا سعادتي

بهر ه برداري از منطقه ويژه اقتصادي پيام با حضور رئيس جمهوري
منطقه ويژه اقتصادي پيام در زميني به مساحت ۳۶۰۰ هكتار در اراضي ۱۰هزار هكتاري فرودگاه بين المللي پيام براي حمل ونقل بار هوايي و پستي، انبارداري، خدمات سردخانه اي، صنايع بسته بندي، فرآوري كالا و صادرات كالاهاي فاسد شدني احداث شده است
006618.jpg
بهره برداري از منطقه ويژه اقتصادي پيام ، بعدازظهر پنج شنبه با حضور آقاي سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور ي آغاز شد.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا ، در اين مراسم كه وزيران پست و تلگراف و تلفن و نيرو و رئيس كل گمرك حضور داشتند ، سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري طي سخناني مهمترين مشكل شهرستان كرج را كمبود آب آشاميدني و كشاورزي دانست و اظهار اميدواري كرد، با بهره برداري از طرح هاي تامين آب، مشكل اين شهرستان مرتفع شود.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، آقاي خاتمي كه بعدازظهر پنجشنبه در نشستي با مسئولان و مديران ارشد شهرستان كرج سخن مي گفت، به وزارت نيرو دستور داد تا با توجه ويژه، گام هاي موثري براي رفع مشكل آب شهرستان كرج بردارد.
رئيس جمهوري گفت: شهرستان كرج مشكلات در كنار تهران بودن را دارد، اما از مزاياي قرارگرفتن در نزديكي تهران بهره مند نيست.
آقاي خاتمي ظرفيت علمي و فرهنگي شهرستان كرج را از جمله مزيت ها و امتيازهاي بارز اين شهرستان دانست و گفت: نرخ باسوادي به ميزان ۹۰درصد و وجود مراكز آموزش عالي از جمله شاخص هاي ظرفيت هاي بالاي فرهنگي شهرستان كرج است.
وي در عين حال گفت: ظرفيت بالاي فرهنگي شهرستان كرج در حالي مطرح است كه مسائلي نظير مهاجرت ها به اين شهرستان، مشكلاتي را در عرصه فرهنگي در كرج به وجود آورده است.
آقاي خاتمي حل مسائل و مشكلات و تنگناهاي شهرستان كرج را نيازمند نگاه جامع و برنامه ريزي درست و اصولي دانست و ابراز اميدواري كرد، در نشستي كه در آينده براي بررسي مسائل شهرستان هاي تهران برگزار خواهد شد، مسائل شهرستان كرج نيز پيگيري و مورد بررسي قرار گيرد.
در اين جلسه كه وزيران نيرو و پست و تلگراف و تلفن و ائمه جمعه شهرستان كرج، اعضاي شوراي اسلامي شهر، فرماندهان نظامي و انتظامي و مديران ارشد شهرستان كرج حضور داشتند، آقاي رحماني استاندار تهران با ابراز خرسندي از سفر آقاي خاتمي به شهرستان كرج اظهار داشت، همزمان با سفر رئيس جمهوري به شهرستان كرج ۲۰۲ طرح در زمينه هاي مختلف به ارزش ۱۱۲ ميليارد تومان به بهره برداري رسيد.
استاندار تهران با اشاره به توانمندي ها و ظرفيت هاي بالقوه شهرستان كرج ابراز اميدواري كرد كه با توجه جدي دولت، مسائل و مشكلات شهرستان يك و نيم ميليون نفري كرج مرتفع شود.
در اين جلسه همچنين شهبازي فرماندار كرج و آقايان موسوي و خليلي نمايندگان مردم شهرستان كرج در مجلس شوراي اسلامي، گزارشي از توانايي ها و مسائل و مشكلات مردم اين شهرستان را به اطلاع رئيس جمهوري رساندند.
براساس گزارش مسئولان اين شهرستان، كرج هشت درصد صنعت كشور را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر بيش از ۵۰ هزار دانشجو در چهار مركز آموزش عالي اين شهرستان مشغول به تحصيل هستند.
آقاي خاتمي كه براي ديدار با مردم و بررسي مسائل و مشكلات شهرستان كرج به اين شهرستان سفر كرده بود در اجتماع باشكوه مردم شهرستان كرج سخنراني كرد.
سيد احمد معتمدي وزير پست و تلگراف و تلفن نيز در اين مراسم ضمن سخنان كوتاهي از تلاش هاي مسئولان و دست اندركاران كار احداث منطقه ويژه اقتصادي پيام قدرداني كرد و گفت : منطقه ويژه اقتصادي پيام مي تواند بخش عمده اي از ترافيك حمل و نقل بار منطقه را كاهش دهد.
حسين نصير ي دبير شوراي عالي مناطق آزاد كشور نيز در اين مراسم با بيان گزارشي از توانايي ها و قابليت هاي مناطق آزاد و مناطق ويژه اقتصادي در كشور ، اظهار داشت: مناطق آزاد طي يك سال گذشته بيش از يك ميليارد دلار سرمايه خارجي را جذب كردند.
وي تعداد مناطق ويژه اقتصادي در كشور را ۲۳ منطقه ذكر كرد و گفت: توسعه مناطق ويژه اقتصادي و اصلاح روش ها و قوانين مي تواند نقش موثري در پيشرفت و توسعه فعاليت هاي اقتصادي كشور داشته باشد.
دبير شوراي عالي مناطق آزاد كشور عملكرد مناطق ويژه اقتصادي را موفق ارزيابي كرد و گفت: طي سال هاي گذشته بيش از ۴۰ ميليارد ريال توسط بخش خصوصي در مناطق ويژه اقتصادي كشور ، سرمايه گذاري شده است.
نصيري ايجاد ۶۰ هزار فرصت شغلي را از ديگر ويژگي هاي مناطق ويژه اقتصادي كشور دانست و ابراز اميدواري كرد كه با توسعه و توجه جدي دولت به مناطق ويژه اقتصادي كشور بيش از پيش در جهت پيشرفت اقتصادي گام هاي موثري برداشته شود.
عبدالرضا وفايي مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي پيام نيز در اين مراسم گزارشي از امتيازات و ويژگي هاي منطقه ويژه اقتصادي پيام را به اطلاع رئيس جمهوري رساند.
منطقه ويژه اقتصادي پيام در زميني به مساحت ۳۶۰۰ هكتار در اراضي ۱۰هزار هكتاري فرودگاه بين المللي پيام براي حمل ونقل بار هوايي و پستي، انبارداري، خدمات سردخانه اي، صنايع بسته بندي، فرآوري كالا و صادرات كالاهاي فاسدشدني احداث شده است.
قرار گرفتن در مجاورت راه آهن سراسري، شرايط اقليمي مناسب، وجود نيروي كار ارزان، نزديكي به تهران و برخورداري از مراكزي نظير گمرك، گذرنامه، بانك و قرنطينه گياهي از جمله ويژگي هاي منطقه ويژه اقتصادي پيام است.
مسئولان منطقه ويژه اقتصادي پيام معتقدند وجود چنين ويژگي هايي مي تواند منطقه ويژه اقتصادي پيام را به يكي از موفق ترين مناطق ويژه اقتصادي كشور تبديل كند.
منطقه ويژه اقتصادي پيام در شهرستان كرج و در فاصله ۵۵ كيلومتري غرب تهران واقع شده است.

نگاه به جهان
ياني در تهران برنامه اجرا مي كند
«ياني» به همراه شهرداد روحاني و اركستر سمفونيك در تهران به اجراي برنامه خواهد پرداخت.
يك منبع موثق از مركز موسيقي به خبرنگار ايلنا گفت: مشغول رايزني هستيم تا «ياني» به تنهايي و بدون حضور اركستر خويش به ايران آمده و همراه با شهرداد روحاني و اركستر سمفونيك تهران به اجراي برنامه بپردازد.
گفتني است پيش از اين قرار بود «ياني» به همراه محمدرضا شجريان در تخت جمشيد به اجراي برنامه بپردازد كه اين برنامه به دلايل نامشخصي لغو شد.
ياني، آهنگساز بزرگ يوناني است كه قطعات كلاسيكش همراه با اركستر خود كه مجمعي از نوازندگان مختلف كشورهاي دنياست، تبديل به يكي از بهترين اركسترهاي دنيا شده است.
گفتني است شهرداد روحاني تاكنون چندين بار رهبري اين اركستر را بر عهده داشته است.
ياني تاكنون در كشورهاي مختلف دنيا چون شهر ممنوعه چين، آكروپليس يونان و بناي تاج محل هند كنسرت اجرا كرده كه با استقبال شديدي همراه شده است.
او تاكنن چندين بار تمايل خود را براي حضور در ايران ابراز كرده است.

فرهنگ هنرمندان معاصرآماده چاپ
تا پايان امسال ۱۵ جلد از فرهنگ هنرمندان معاصر مربوط به استان هاي مختلف كشور، منتشر مي شود. كار تدوين اين فرهنگ از سه سال پيش و با همكاري و حمايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شروع شده است و به گفته قاسمعلي فراست - مسئول اين طرح - تاكنون حدود نيمي از كار انجام شده و پنج جلد از اين فرهنگ در شاخه هاي مختلف آماده چاپ است.
اعضاي شوراي سياستگذاري هنرمندان معاصر را كساني چون رضا سيدحسيني، قيصر امين پور، سيدحسن حسيني و مصطفي رحماندوست تشكيل مي دهند.
در بخش موسيقي اين فرهنگ نيز كه مسئول آن عليرضا پوراميد - مدرس و منتقد موسيقي- است، اساتيدي چون محمدرضا شجريان، جلال ذوالفنون، علي تجويدي و حسن ناهيد به عنوان كارشناس و مشاور، همكاري دارند.

چشمان سياه ايرج قادري روي ميز تدوين
فيلم سينمايي «چشمان سياه» آخرين ساخته ايرج قادري پس از پايان مراحل تدوين، ساخت موسيقي و صداگذاري در مرحله ميكس نهايي قرار دارد و بلافاصله براي اخذ پروانه نمايش به اداره كل نظارت و ارزشيابي ارائه خواهد شد.
مراحل صداگذاري و ميكس اين فيلم در استوديو مركزي توسط فريدون خوشابه فر در حال انجام است.
گفتني است اين فيلم به تهيه كنندگي مرتضي شايسته (محصول هدايت فيلم) پس از اخذ پروانه نمايش اكران، در تهران و شهرستان ها به روي پرده خواهد رفت.
عوامل اصلي كه در فيلم چشمان سياه حضور دارند عبارتند از كارگردان: ايرج قادري، مدير فيلمبرداري: محمود كلاري، مدير توليد: محمد نشاط، تدوين: حسن ايوبي، موسيقي متن: فريبرز لاچيني، خواننده: امير تاجيك، صداگذاري صحنه: محمود سماك باشي، صداگذاري و ميكس: فريدون خوشابه فر، طراح صحنه و لباس: نگار استخر، دستيار اول فيلمبردار: محمد ابراهيميان، مدير تداركات: عليرضا احمدي كيا، منشي صحنه: سعيد خضوعي، عكس: علي نيك رفتار، روابط عمومي: پروانه اندك رنج و صدا و لابراتوار استوديو مركزي و فيلمساز. در اين فيلم محمدرضا گلزار، ماه چهره خليلي زاده، امير تاجيك، رسول توكلي، سودابه آقاجانيان، اميد اميدفرد، كاوه سماك باشي، صبا كمالي، پوراندخت مهيمن، هادي مهدوي كيا، پدرام كشتكار، سيد ابراهيم بحرالعلومي، توحيد اصلان زاده، شراره رخام، ليلا اوتادي و جمشيد مشايخي به ايفاي نقش پرداخته اند.

اسكورسيزي با دوستان خوب در حوزه هنري
امروز جمعه بيستم تير ماه فيلم «رفقاي خوب» به كارگرداني مارتين اسكورسيزي در سالن كوچك حوزه هنري به نمايش در مي آيد.
اين فيلم محصول ۱۹۹۰ آمريكا است و در آن بازيگراني چون رابرت دنيرو و ري ليوتا به ايفاي نقش پرداخته اند.
دوستان خوب فيلمي شخصي، براساس بيوگرافي هنري هيل (ري ليوتا) است كه در بين مافيايي ها رشد كرد و پا به سن جواني گذاشت.
خط داستاني رفقاي خوب چندان سنتي نيست، شخصيت ها سر و كله شان پيدا مي شود، سپس غيبشان مي زند، تغيير مي كند و تمام اين وقايع، بدون آنكه توضيح چنداني در كار باشد رخ مي دهند.
عمده تلاش قابل تحسين اسكورسيزي اين بوده تا پرداخت متفاوتي از شكل روايي - حماسي در سينما ارائه كند.
رفقاي خوب مجموعه اي از بهترين استعدادهاي بازيگري نيويورك را گردهم آورده است.
ري ليوتا، رابرت دنيرو و جوپسي كه با بازي اش در نقش تامي دوويتوي خشن و نامتعادل جايزه اسكار بهترين بازيگر مرد نقش دوم را به دست آورد.

دروازه بان خبر
رئيس عقيدتي سياسي ناجا:
با نيروهاي خودسر همانند اراذل و اوباش برخورد مي شود

رئيس عقيدتي سياسي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي گفت: با نيروهاي خودسر مداخله گر در امور امنيت همانند اراذل و اوباش و گروه هاي ضدانقلاب برخورد مي شود.
حجت الاسلام «محمدعلي رحماني» ديروز پنجشنبه در حاشيه همايش روساي عقيدتي سياسي مراكز آموزشي سراسر كشور در مشهد به خبرنگاران افزود: براي نيروي انتظامي فردي كه هر چند ظاهر مناسبي داشته ولي در كار برقراري امنيت دخالت كند، با افراد اراذل و اوباش هيچ تفاوتي ندارد.
وي در اين نشست هر گونه تعبير كردن افراد خودسر به لباس شخصي را رد و اضافه كرد: كساني كه در كار امنيتي با اراده شخصي و سازمان نيافته دخالت مي كنند، افراد خودسرند و تعبير لباس شخصي در مورد اين افراد درست نيست.نماينده ولي فقيه در ناجا ادامه داد: افراد خودسر گروه هايي هستند كه براي خودشان تصميم مي گيرند و وارد كاري مي شوند كه وظيفه ذاتي نيروي انتظامي است.رحماني تصريح كرد: دستور مسئولان نظام است كه با هر نيرويي كه بدون سازمان و آرم مشخص در وظايف نيروي انتظامي دخالت كند برخورد شود.
وي يادآور شد: البته نيروي انتظامي در صورتي كه نياز باشد از نيرو هاي بسيج براي برقراري امنيت بهره مي گيرد كما اين كه در غائله اخير از اين نيروها بهره گرفته شد.او گفت: استفاده از نيروي بسيح نيز منوط به سازمان دهي قبلي و نفرات آن بايد داراي آرم مشخص و تحت فرماندهي نيروي انتظامي قرار داشته باشند.
نماينده ولي فقيه در ناجا افزود: نيروهاي بسيجي كه تحت فرماندهي نيروي انتظامي قرار ندارند و سازماندهي نشدند نيز حق ندارند در وظايفي كه مربوط به نيروي انتظامي است دخالت كنند.رحماني همچنين از خدمات نيروهاي بسيج تحت فرماندهي نيروهاي انتظامي در برقراري امنيت اغتشاشات اخير برخي شهرها قدرداني كرد.وي گفت: نيروي انتظامي توانست با بهره گيري از دانش و بينش مناسب اغتشاش اخير در كشور را كه از سوي برخي كشورهاي خارجي حمايت مي شد فرو نشاند.

شيوع همسرآزاري در اصفهان
نتايج يك پايان نامه نشان مي دهد كه همسرآزاري در بين مردان اصفهاني شيوع بسيار بالايي دارد. به گزارش سرويس پژوهش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آزاده اسحاقيان در رساله دكتري پزشكي MD خود با عنوان « مسئله همسرآزاري در زنان شهرستان اصفهان»، آورده است: اين مطالعه بر روي ۳۸۶ زن اصفهاني و از طريق تكميل پرسشنامه انجام شده است كه به صورت نمونه گيري خوشه اي انتخاب شده بودند.
نتايج اين پايان نامه نشان داد كه ۸/۳۶ درصد اظهار داشته اند كه از زمان ازدواج تاكنون توسط همسر خود آزار ديده اند و ۳/۲۹ درصد نيز ابراز داشته اند كه از يك سال گذشته تاكنون مورد آزار و اذيت قرار گرفته اند.
آزارهاي رواني ۷۲ درصد، كلامي ۲/۶۲ درصد و جسمي ۵۱ درصد از انواع همسرآزاري ها بود.
در ادامه اين پايان نامه كه در زمستان ۱۳۸۱ در دانشگاه علوم پزشكي فاطميه(س) با راهنمايي دكتر سيدمحسن موسوي تدوين شده، آمده است: تهيه آمار كلي ۹/۸۲ درصد مصاديق همسرآزاري مطابق با آنچه ما همسرآزاري مي دانيم،  بيش از ۲ برابر آنچه است كه برخي از زنان به آن معتقدند و در حقيقت،  خود زنان نيز درباره انواع و علل همسرآزاري آگاهي لازم را ندارند.

سه شنبه هفته آينده:
مجلس يادبود لاله و لادن در تهران برگزار مي شود

سازمان بهزيستي كشور، مجلس بزرگداشت لاله و لادن بيژني را سه شنبه ۲۴ تيرماه جاري در مسجد نور واقع در ميدان فاطمي تهران برگزار مي كند.
لاله و لادن بيژني كه مدت ۲۹ سال از ناحيه سر به هم چسبيده بودند، براثر خونريزي شديد ناشي از جراحي، سه شنبه ۱۷ تيرماه در بيمارستان (رافلز) سنگاپور جان باختند.
پيكر دوقلوهاي به هم چسبيده ايراني روز پنجشنبه (ديروز) وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و صبح روز جمعه با يك پرواز، راهي شيراز و براي خاكسپاري به محل تولدشان روستاي فيروزآباد انتقال مي يابد.
به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومي سازمان بهزيستي كشور، مراسم يادبود و گراميداشت آن عزيزان سفر كرده با حضور خانواده آن دو مرحومه از ساعت ۱۱ تا ۳۰/۱۲ ظهرروز سه شنبه ۲۴ تيرماه، در مسجد نور برگزار خواهد شد.
سازمان بهزيستي از عموم هموطنان نوعدوست دعوت نموده تا با حضور در اين مراسم موجبات شادي روح آن عزيزان و تسلي خاطر خانواده داغدار را فراهم نمايند.

گزارشگر ويژه آزادي بيان و عقيده سازمان ملل به تهران مي آيد
گزارشگر ويژه كميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد با مسئولان و مقامات دولتي ديدار و در خصوص ارتقا و ترويج آزادي بيان و عقيده گفت و گو مي كند.
ايرنا به نقل از مركز اطلاعات سازمان ملل متحد گزارش داد: «امبيه ليگابو» گزارشگر ويژه كميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد از ۲۶ تيرماه تا پنجم مرداد ماه امسال به دعوت دولت جمهوري اسلامي به ايران سفر مي كند.
ليگابو در مدت اقامتش در ايران علاوه بر ديدار با مقامات دولتي، با رئيسان دادگاه و نمايندگان نظام ملل متحد در ايران ديدار و گفت و گو مي كند.
ليگابو همچنين با نمايندگان جامعه مدني ايران شامل اعضاي رسانه ها و دانشگاهيان ديدار و گفت و گو خواهد كرد.
به گزارش مركز اطلاعات سازمان ملل در تهران، گزارشگر ويژه، اطلاعات مربوطه را در اين باره و ادعاهايي نظير تبعيض، تهديد و استفاده از خشونت و اذيت و آزار عليه افراد، شامل متخصصان امر اطلاع رساني را جمع آوري مي كند.
به گزارش اين سازمان، هدف از اين فعاليت، ارتقا و ترويج حق آزادي بيان و عقيده و به مورد اجرا گذاردن آن است.

كوفي عنان مردمسالاري را جابه جايي دولت ها در چارچوب انتخابات دانست
«كوفي عنان» دبيركل سازمان ملل متحد در آيين گشايش همايش سران آفريقا در «ماپوتو» در موزامبيك گفت: مردمسالاري به معناي جابه جايي دولت ها در چارچوب انتخابات سالم است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از ماپوتو، وي در اين همايش كه شمار زيادي از رهبران كشورهاي آفريقايي در آن حضور دارند گفت: اهميت تغيير قدرت به صورت «منظم و مسالمت آميز» همچنان نتايج خود را در گوشه و كنار جهان ثابت مي كند.
عنان با اشاره به اين نكته كه فرايند گذر به يك مردمسالاري همه جانبه حقيقي هنوز براي شمار زيادي از كشورهاي آفريقايي يك چالش به شمار مي رود افزود: مردمسالاري يك مبارزه هميشگي است ولي اين مبارزه از راه مسالمت آميز است.
دبير كل سازمان ملل متحد گفت: معناي مردمسالاري فراتر از انجام انتخابات بوده و همچنين نيازمند احترام گذاشتن به قانون از سوي همگان از آن جمله مسئولان دولتي و حزب حاكم است.
به اعتقاد عنان، اين امر در آفريقا نيازمند نهادهايي است كه در زمينه گسترش كامل حقوق بشر براي ملت هاي اين قاره از جمله اقليت ها كار كنند.
دبيركل سازمان ملل متحد در ادامه با اشاره به فجايع زشتي كه هنوز در بخش هايي از اين قاره سياه در حال انجام است، از سران حاضر در همايش ماپوتو خواست تا قانع كردن جوانان اين قاره را درباره اينكه زندگي برادران آفريقايي آنان مقدس بوده و هيچ جايگزيني براي فوايد صلح وجود ندارد را به عنوان يك وظيفه شخصي خود قلمداد كنند.

كميسارياي پناهندگان:
براي كمك به بازگشت عراقي ها از ايران آماده ايم

دفتر كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در تهران روز پنجشنبه در اطلاعيه اي از آمادگي اين كميساريا براي كمك به بازگشت هزاران پناهنده عراقي از ايران خبر داد.
اين دفتر در عين حال گفت: به دليل نگراني هاي موجود در زمينه وضعيت امنيتي در داخل عراق، برنامه ريزي براي بازگشت داوطلبانه پناهندگان عراقي در مقياس وسيع از ايران هنوز در دستور كار اين كارگزاري ملل متحد قرار ندارد.
براساس تخمين كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، بيش از ۴۵۰ هزار پناهنده عراقي در سراسر جهان وجود دارند كه بيش از ۲۰۰ هزار نفر آنان در ايران زندگي مي كنند.
دفتر كميسارياي عالي سازمان ملل متحدد در امور پناهندگان در ايران، در تدارك انجام مرحله نخست برنامه هاي مربوط به بازگشت اين دسته از پناهندگان از ايران است.
اين دفتر، مشغول انجام مذاكراتي با مقام هاي ايراني و ساير طرف هاي مربوطه بوده و در حال آماده سازي زيرساخت هاي لازم جهت بازگشت امن و توام با عزت پناهندگان به وطنشان است.
براساس پيش بيني هاي انجام شده، نخستين مرحله برنامه بازگشت داوطلبانه پناهندگان عراقي، مختص پناهندگان بسيار آسيب پذير عراقي بوده و در گروه هاي كوچك با مقياس چند صد نفر در هربار صورت خواهد گرفت.
اين گزارش مي افزايدكميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، «دنيس مك نامارا» نماينده ويژه كميسارياي عالي پناهندگان ملل متحد در عراق در عين حال هشدار مي دهد كه هنوز بسيار زود است در خصوص شروع يك برنامه بازگشت در مقياس وسيع به اين كشور تصميم گيري شود.

جهانگردي
چين، بازار بزرگ آب بطري شده
006504.jpg

به دليل كمبود آب قابل شرب در چين، اين كشور پهناور اكنون به يكي از بزرگ ترين بازارهاي آب بطري شده در جهان تبديل شده است.
صادركنندگان كانادايي از ژانويه تا اكتبر ۲۰۰۱ تقريباً ۳۲ هزار دلار آب بطري شده به چين صادر نموده اند. مصرف آب بطري شده در چين با افزايش درآمد و آگاهي از مسائل بهداشت، روبه فزوني گذاشته است. مصرف آب بطري شده در چين از ۴/۶ ميليون ليتر در ۲۰۰۱ به ۵/۸ ميليون ليتر در سال ۲۰۰۲ افزايش داشته است و انتظار مي رود رشد بازار امسال نيز ادامه داشته و در سال ۲۰۰۵ به ۱۴ ميليون ليتر بالغ شود. به لحاظ تاريخي كشور كانادا يك صادركننده ثابت و با دوام در صدور آب بطري شده به بازار چين نبوده است، اگر چه به لحاظ كمبود آب شرب در چين اين امكان هميشه براي صادركنندگان كانادايي فراهم بوده است. تدوين يك استراتژي براي تامين و بازاريابي دقيق مي تواند موفقيت در بازار چين را تضمين نمايد.
گروه دانون فرانسه بزرگ ترين صادركننده آب بطري شده در چين است و مهم ترين رقيب براي صادركنندگان كانادايي به شمار مي رود. ايالات متحده، ژاپن، ايتاليا و نيوزيلند در مرحله بعدي قرار دارند.

اروپا و تجارت گازهاي آلاينده
در سپيده دم قرن بيستم مسئله آسيب ديدگي لايه ازن بر اثر انتشار گازهاي گلخانه اي، هنوز يكي از مهم ترين مشكلات محيط زيست جهان محسوب مي شود. نقش كشورهاي فقير و در حال توسعه در انتشار گازهاي گلخانه اي ـ در مقايسه با كشورهاي صنعتي به ويژه ايالات متحده آمريكا ـ بسيار اندك است. از اين رو انگشت اتهام همواره به سوي كشورهاي صنعتي پيشرفته موسوم به شمال نشانه مي رود. آمريكا كه بيش از ۳۰ درصد گازهاي گلخانه اي را توليد مي كند، نقش بسيار مهمي در انباشت اين گازها در جو زمين و آسيب ديدگي لايه ازن دارد. در پي اجلاس جهاني محيط زيست در ژوهانسبورگ در شهريور ماه ۱۳۸۱ و تعهداتي كه كشورهاي صنعتي براي كاهش توليد گازهاي گلخانه اي سپردند، اتحاديه اروپا بر آن است، در قبال نقشي كه در توليد گازهاي گلخانه اي دارد، حقوق ديگر كشورها را كه در توليد اين گازها سهم چنداني ندارند خريداري كند و به طور موقت و تا زمان كاهش گازهاي گلخانه اي از مظان اتهام برهد. براساس پيمان هاي بين المللي زيست محيطي، كشورهاي توليدكننده گازهاي گلخانه اي بايد تا سال ۲۰۰۵ ميلادي، ميزان انتشار اين گازها را براساس يك برنامه زمان بندي شده كاهش دهند. اتحاديه اروپا، قصد دارد، در صورتي كه در چارچوب زمان تعيين شده موفق به كاهش اين گازها نشد، به كشورهايي كه هنوز تا رسيدن به سقف مجاز توليد اين گازها فاصله دارند، خسارت بپردازد.
دبيرخانه اجلاس هاي جهاني محيط زيست، هشدار داده است كه اين تجارت جديد نبايد از چارچوب تعيين شده عدول كند و كشورهاي صنعتي مجاز باشند در قبال پرداخت هزينه از تعهدات خود براي كاهش گازهاي گلخانه اي سر باز زنند. تاكنون كانادا و روسيه داوطلب شده اند، تا در ازاي كاهش گازهاي گلخانه اي، حقوقي را كه از اين بابت به دست آورده اند به اتحاديه اروپا بفروشند.

تلاش سرخپوستان شيلي براي نجات زادبوم
006513.jpg

فعالان سرخپوست در جنوب شيلي با انجام اقدامات بازدارنده حقوقي، مانع از نابودي بخش وسيعي از مراتع و زمين هاي كشاورزي نياكان خود شدند يك شركت اسپانيايي كه قصد داشت با احداث سد جديدي در جنوب شيلي، براي اين كشور نيروي برق جديد به وجود بياورد، در قبال راي دادگاه كه به جانبداري از سرخپوستان صادر شد، تسليم گرديد و طرح خود را پس گرفت.
سرخپوستان قبيله «پن هيوانچه» و گروه هاي هوادار محيط زيست در شيلي كه از ۵ سال پيش تلاش كرده اند تا مانع غرق شدن يكي از بهترين ذخيره گاه هاي طبيعي آمريكاي لاتين شوند، بارها عليه احداث سد توسط شركت اسپانيا به دادگاه شكايت برده اند. سرانجام دادگاه شهر «سانتياگو» با صدور راي به نفع سرخپوستان، دستور داد كه عمليات احداث سد در ناحيه رالكو واقع در ۵۰۰ كيلومتري شهر سانتياگو، متوقف شود. تاكنون قسمت مهمي از كارهاي ساختماني اين سد به انجام رسيده و در مرحله آبگيري اول، به حكم دادگاه اين نوع فعاليت ها متوقف شده است.

ايران
ادبيات
جامعه
شهر
عكس
علم
ورزش
هنر
يادداشت
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  شهر  |  عكس  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |