جمعه 20 تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۰۳
تازه ترين راهكار براي كاهش بودجه در باشگاه ها
بحران در بوندس ليگاي آلمان
006588.jpg
با افزايش  ميزان  بدهي  تيم هاي  حاضر در رقابت هاي  فوتبال  قهرمانــي  دسته اول  باشگاه هاي  آلمان  و كاهش  درآمد آنها، راهكارهاي  تازه اي  مثل  استفاده  ازهتل هاي  ارزان  قيمت تر براي  ديدارهاي  خارج  از خانه ، انتقال  بازيكنان  به صورت آزاد و پرداخت  دستمزدهاي  كمتر، براي  اين  تيم ها انديشيده  شده است .
به  گزارش  خبرگزاري  آلمان  از دوســلدورف ، افزايش  هزينه ها موجب  شده  حتي تيم هاي  بسيار متمولي  مثل  بايرن مونيخ  نيز بودجه  سالانه  خود را از ۶۲ ميليون يورو به  ۶۰ ميليون  كاهش  دهند.
برخي  تيم هاي  ديگر مثل  بايرلوركوزن  پرچم دار كاهش  هزينه ها هستند.
اين  تيم  بودجه  تخمين  زده  شده  سالانه اش  را با ۸ ميليون  يورو كاهش ، به ۳۰ ميليون  يورو رسانده  است .
با توجه  به  صعود تيم هاي  ثروتمندي  مثل  اينتراخت  فرانكفورت ، كلـــن  و فرايبورگ  به  دسته  اول  باشگاه هاي  آلمان  و سقوط تيم هاي  انرژي  كوتبـــوس ،آرمينابيـلـه فلد و نورمبرگ ، به نظر مي رسد هم اكنون  آمار ۲/ ۵۹۶ ميليون  يوروبدهي  بوندس ليگا چندان  دقيق  نباشد.
يكي  از آسانترين  روش هاي  صرفه جــويي ، پس انداز سرمايه  از طريق  كاهش شمــار بازيكنــان  يك  باشگاه  از ۳۲ به ۲۸ نفر و سپس  ۲۵ به  ۲۲ بازيكن  است كـه  البته  اين  روش  در بسياري  تيم ها اجرا شده  است .
با توجه  به اينكه  متقاعد كردن  بازيكنان  به  كاهش  حقوق ، بسيار مشكل  است ،براي  برخي  باشگاه هــا به  صرفه تر است  كه  به جاي  پرداخت  دستمزد، بازيكنــان  غيردلخــواه  خود را آزاد كنند اگرچه  تيم هايي  نظير بوروسيــا دورتموند وشالكه  با كاهش  درآمد مربيـان  و مسئـولان  باشگاه ، بازيكنـان  خود را تشويق كرده اند كه  به  حقوق  كمتر رضايت  دهند.
به  گفته  «ولفگانگ  هولژوسر» مدير باشگاه  بايرلوركوزن ، اين  باشگاه  درآينـده  نزديك  با ۲۰ الـي  ۳۵ ميليون  يورو كاهـش  درآمد مواجـه  خواهد شد.
بنابراين  «ناچار هستيم  بيش  از ساير باشگاه ها در طول  دو- سه  سال  آينده  صرفه جويي  كنيم  چون  درآمدي  كه  طي  ۶ سال  گذشته  از طريق  حضور در رقابت هاي بين المللي  فوتبال  به دست  آورده ايم  ممكن  نيست  در فصل  پيش  رو تكرار شود.»
كاهش  دستمزدها لزوما تاثير منفي  بر عملكرد تيم  نخواهد داشت . همانگونه كه  تيم  شالكه  در فصل  گذشتــه  نشان  داد، تيم  جوان  شالكه  به  رهبري  «فليكس ماگات » با كاهش  درآمد خود موافقت  كرد. اما در طول  فصل  با ارايه  عملكردي موفق ، نايب  قهرماني  در بوندس ليگا را به دست  آورده  و جواز حضور در مسابقات  فصل  آتي  قهرماني  باشگاه هاي  اروپا را نيز كسب  كردند.
در خاتمه  اينكه  اشتوتگات  تنها باشگاه  آلماني  است  كه  بودجه  سالانه  خود را از ۵/ ۳۵ به  ۳۹ ميليون  يورو افزايش  داده  است .

قهرمانان «تور دوفرانس»
ستاره كوچك جاده هاي بلند
006597.jpg
بايد اذعان كرد كه در ورزش دوچرخه سواري مسابقات «توردوفرانس»، بالاتر از قهرماني ايتاليا و دور اروپا قرار دارد و قدمت اين مسابقات به سال ۱۹۰۳ برمي گردد، اين رقابت ها امسال نيز با جذابيت بيشتري آغاز شد و قهرمانان دوچرخه سواري جهان به رقابت مي پردازند. اولين سالي كه با قهرماني «سزار گارين» فرانسوي پايان يافت. پس از سال هاي ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۸ فرانسوي ها يكه تاز اين رقابت ها بودند و در اين ميان به اسامي همچون «هنري كورنت»،« لوييس تروسيه»، «رنه پوتيه» و ۲ بار «لوسين پتي برتون» اشاره كرد. اين مسابقات همچنان تا سال ۱۹۱۴ ادامه پيدا كرد اما ۴ سال متمادي و به دليل شروع جنگ جهاني اول متوقف شد.
از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۲ ، ۴ بلژيكي به نامهاي «فايرمين لامبوت»، «فيليپ تايس»، «لئون سايئور» و «هنري پلي سير» عنوان قهرماني را كسب كردند. از آن به بعد به ترتيب فرانسوي ها، ايتاليايي ها، بلژيك، ۲ بار لوكزامبورگ، مجدداً  بلژيك و سپس ۵ بار فرانسوي ها به قهرماني دست پيدا كردند. اين مسابقات همچنان تا سال ۱۹۳۹ ادامه پيدا كرد اما از ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۶ به مدت ۷ سال و باز هم به دليل شروع جنگ جهاني دوم متوقف شد.
اين رقابت هاي جذاب و ديدني همچنان با قهرماني اسامي همچون «لوييسون بابت»، «ژاك آنكوئه تپل»، «ادي مركس»، «برنارد هينالت» و« ميگوئل ايندورين» دنبال شد و از سال ۱۹۹۰ به بعد به ترتيب گرگ لموند (آمريكا) ، ميگوئل ايندورين (اسپانيا ۵ بار) بيارن رايس (دانمارك)، يان اولريش(آلمان)، ماركو پانتاني(ايتاليا) و لانس آرمسترانگ (آمريكا ۳ بار) تا سال ۲۰۰۱ ليست قهرمانان را تشكيل مي دادند.
اما مرحله دوم مسابقات امسال كه به مسافت ۵/۲۰۴ كيلومتر در مسير «لافورتوسوس جوئارو» برگزار شد با قهرماني «بادن كوك» دوچرخه سوار ۲۴ ساله استراليايي به پايان رسيد . وي در اين باره گفت: هنوز باورم نمي شود كه قهرمان شده ام و اين قهرماني را مديون هم تيمي ام «بردلي مك گي» هستم. او در ۲ كيلومتر پاياني اين مسابقات بسيار به من كمك كرد. «بردلي مك گي» روز شنبه اين مسابقات پيراهن طلايي را بر تن كرده بود اما در دور دوم اين عنوان را به هم تيمي اش تقديم كرد.
نفر دوم «ژان پاتريك نازون» فرانسوي عضو تيم «ژان دلاتور» شد و نفر سوم به «ژان كرسيپو» اختصاص مي يافت. اما در جدول كلي مرحله دوم بردلي مك گي از استراليا و بازمان ۳ ساعت ۵۱ دقيقه و ۵۵ ثانيه همچنان پيراهن طلايي را بر تن كرده است.
ديويد ميلار بريتانيايي با ۴ ثانيه اختلاف در مقام دوم و هايمرز و بلديا و «يان اولريش» آلماني در مقام هاي بعدي قرار دارند.در اين دور نيز دوچرخه سواران سرشناسي همچون تايلر هميلتون، لانس آرمسترانگ، گيلبرتوسيموني و رابي مك اون در مكان هاي ششم، هفتم، ۲۲ و ۲۴ قرار گرفته اند.
اما «بردلي مك گي» طلايي پوش اين ۲ دور البته در مجموع مي گويد: در ابتداي مسابقات با «بادن» هم تيمي ام درباره استراتژي كه چگونه بايد مسابقه را آغاز كنيم صحبت كردم و تصميم گرفتيم ۶۰۰ متر اول را من آرام تر ركاب بزنم تا «بادن» جلوتر حركت كند.
«كرك» در ادامه مي گويد: پس از پيش افتادن سعي كردم تا مسابقه را كنترل كنم و انرژي ام را تا پايان تقسيم كنم و فكر مي كنم امروز روز باور نكردني برايم بود، من در دور بعد نيز مي خواهم اين وضعيت را ادامه دهم. اما «لانس آرمسترانگ » كه به دليل برخورد با يكي از دوچرخه سواران از ناحيه مچ و پا آسيب ديده بود در پايان مسابقه گفت: امروز به هيچ وجه خوب نبودم و اصلاً شانس نداشتم و برخورد كردن من با آن دوچرخه سوار سر به هوا نيز مزيد بر علت شد. او نه تنها من بلكه نيمي از دوچرخه سواران را نقش بر زمين كرد. اما «آرمسترانگ» اين بار نيز دچار حاشيه شده است. «فيليپ سيموني» دوچرخه سوار ايتاليايي روز دوشنبه در مصاحبه اي تهديد كرد كه به دليل اظهارات توهين آميز «آرمسترانگ» در روزنامه لوموند عليه او از وي به دادگاه شكايت خواهد كرد.
سيموني در اين باره گفت: او به من بي احترامي كرده است و بايد رسماً  از من عذرخواهي كند، او نمي تواند هر آنچه به زبان مي آورد بگويد و كسي هم با او كاري نداشته باشد. آرمسترانگ در مصاحبه اي كه در ماه «آوريل» انجام داده بود «سيموني» را به خاطر مثبت بودن آزمايش دوپينگش به شدت مورد انتقاد قرار داده بود.
سيموني كه از سال ۱۹۹۵ در ليست دوچرخه سواران حرفه اي قرار گرفته است تنها در يكي از مراحل مسابقات دوچرخه سواري اسپانيا در سال ۲۰۰۱ به مقام نخست دست يافت.
به هر صورت اين دور از مسابقات «تور دوفرانس»  نيز مثل هميشه با حادثه به پايان رسيد و خبرنگاران انتظار روزهاي آينده را مي كشند، اين مسابقات در دوره هاي بعد و با توجه به مساعد بودن هواي كشور فرانسه برگزار خواهد شد.
اما رده بندي كلي اين مسابقات و از پرافتخارترين دوچرخه سواران «تور دو فرانس» مي توان به اين اسامي اشاره نمود .
مسيح فرزانه
مليت
تعداد عنوان
قهرمان
فرانسه
۳۶ بار
۱- برنارد هينالت
بلژيك
۱۸ بار
۲- لوسين ون ايم په
ايتاليا
۹ بار
۳- ماركو پانتاني
اسپانيا
۸ بار
۴- ميگوئل ايندورين
آمريكا
۶ بار
۵- لانس آرمسترانگ
لوكزامبورگ
۴ بار
۶- چارلي گال
هلند
۲ بار
۷- يوپ زوئه تملك
سوييس
۲ بار
۸- هوگو كوبلت
آلمان
۱ بار
۹- يان اولريش
دانمارك
۱ بار
۱۰- بيارن رايس
ايرلند
۱ بار
۱۱- استفان روش

رويدادهاي جهان ورزش
رونالدينهو بر سر دوراهي منچستر يونايتد يا رئال مادريد
006591.jpg

 باشگاه  منچستر يونايتد انگليس  با درخواست  رسمي  انتقال  «رونالدينهو» مهاجم  ملي پوش  و برزيلي  تيم پاري  سن  ژرمن  فرانسه  عملا وارد يك  رقابت  سخت  با رئال  مادريد اسپانيا براي  به دست  آوردن  اين  بازيكن  شد.
سايت  اينترنتي  ساكرايج  به  نقل  از اخبار منتشر شده  در انگليس  اعلام كرد، منچستريونايتد در حال  حاضر دومين  تيم  مطرح  اروپايي  است  كه  به طور جدي  درصدد جذب  رونالدينهوست .
اما گفته  مي شود، افزايش  ميزان  پيشنهاد منچستري ها اين  بار اجازه  نخواهد داد كه  رئالي ها بتوانند پس  از «ديويد بكهام » اين  بازيكن  مطرح جهان  را به  جمع  بازيكنان  خود اضافه  كنند.
وكيل  و برادر «رونالدينهو» در اين باره  اعلام  كرده  است  كه  ملي  پوش فوتبال  برزيل  در ۴۸ ساعت  آينده  تصميم  نهايي  را در خصوص  تيم  بعدي  خود اتخاذ خواهد كرد.
اين  وضعيت  در شرايطي  پيش  آمده  است  كه  از ميان  تيم هاي  صاحب  نام  فوتبال  انگليس  چلسي  تيمي  است  كه  بي ميل  نيست  در فصل  آينده  «رونالدينهو» را در خدمت  داشته  باشد.مسئول  باشگاه  پاري  سن  ژرمن  روز چهارشنبه  تماس  و مذاكره  با نماينده هاي  باشگاه هاي  رئال  مادريد و منچستريونايتد را تاييد كرد و گفت : اين  دوتيم  رقابت  تنگاتنگي  را براي  به  دست  آوردن  «رونالدينهو» از خــــود نشان  مي دهند.
رونالدينهو به  دنبال  درخشش  در جام  جهاني  ۲۰۰۲ به  همراه  تيم  برزيل  و فتح  جام  قهرماني  اين  رويداد مهم ، در جهان  فوتبال  به  يك  بازيكن  مطرح  و قابل  بحث  مبدل  شد و از پايان  فصل  رقابت هاي  قهرماني  باشگاه هاي  فرانسه  نيز مشتريان  بسياري  پيدا كرد.

ليگ جهاني واليبال
برزيل مدعي قهرماني
006600.jpg

مرحله  پاياني  ليگ  جهاني  واليبال  كه  با شركت  ۸ تيم  در شهر مادريــــد اسپانيا جريان  دارد، چهارشنبه شب  با انجام  ۴ ديدار پيگيري  شـــد و در آن  تيم هاي  صربستان  و مونته نگرو، ايتاليا، برزيل  و جمهوري  چك  از سد حريفان  خود گذشتند.
به  گزارش  سايت  اينترنتي  فدراسيون  بين المللي  واليبال ، از گروه « اي»  اين  مسابقات  تيم  صربستان  و مونته نگرو مقابل  تيم  اسپانيا به  برتري  ۳ بر يك  و با امتيازهاي  ۲۵ بر ۱۹، ۲۵ بر ۲۰ ، ۲۰ بر ۲۵ و ۲۵ بر ۱۸ دست  يافت .
تيم  صربستان  و مونته نگرو با اين  پيروزي  صعودش  به  مرحله  نيمه  پاياني  را مسجل  كرد.
در ديگر ديدار اين  گروه  تيم  جمهوري  چك  با نتيجه  ۳ بر يك  و بــــــا امتيازهاي  ۲۵ بر ۱۸، ۱۹ بر ۲۵، ۲۱ بر ۲۵ و ۱۵ بر ۲۵ از سد تيم  يونان  گذشت .
در ديدارهاي  گروه  «اف»  اين  مسابقات  تيم  برزيل  مقابل  تيم  روسيه  با نتيجه ۳ بر يك  به  برتري  دست  يافت .
برزيلي ها گيم هاي  اول ، سوم  و چهارم  را با نتايج  ۲۵ بر ۱۹، ۲۵ بر۱۷ و ۲۵ بر ۱۵ از آن  خود كردند و گيم  دوم  را با امتياز ۲۴ بر ۲۶به  حريف  واگذار نمودند.
در اين  گروه  يك  ديدار نيز ميان  تيم هاي  ايتاليا و بلغارستان  برگزار شد كه  اين  ديدار در پايان  با نتيجه  ۳ بر يك  و با امتيازهاي  ۲۱ بر ۲۵، ۲۵بر ۱۹، ۲۵ بر ۲۳ و ۲۵ بر ۲۳ از آن  تيم  ايتاليا شد.

قرعه كشي  مسابقات  فوتبال  جام  جهاني  زنان  آخر تيرماه  انجام  مي شود
مراسم  قرعه كشي  مرحله  نهايي  مسابقات  فوتبال  جام  جهاني  زنان  سال  ۲۰۰۳ ، در تاريخ  ۱۷ ژوئيه ( ۲۶ تير) در شهر كارسون  ايالت  كاليفرنياي  آمريكا انجام مي  شود.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از پاريس  ، فدراسيون  بين المللي  فوتبال «فيفا» با همراهي  فدراسيون  فوتبال  آمريكا اين  قرعه  كشي  را انجام  مي دهد. اين  مسابقات  در آمريكا برگزار مي شود. به  موازات  مراسم  قرعه  كشي ، اولين  جدول  رده  بندي  جهاني  تيم هاي  فوتبال زنان  هم  از سوي  فيفا تنظيم  و معرفي  خواهد شد. بر مبناي  اين  جدول  تيم هاي  سرگروه  مشخص  مي شوند. همچنين  در كنار اين  برنامه ها ، سايت  اينترنتي  مسابقات  نيز افتتاح  مي  شود.
شانزده  تيم  در اين  مسابقات  حضور خواهند داشت  كه  تاكنون  پانزده  تيم  مشخص  شده اند : چين  ، كره  جنوبي  ، كره  شمالي  ، نيجريه  ، غنا، كانادا، آمريكا، برزيل  ، آرژانتين  ، استراليا، آلمان  ، نروژ، روسيه ، سوئد و فرانسه .
آخرين  سهميه  يكي  از تيم هاي  مكزيك  يا ژاپن  خواهد بود. اين  دو تيم  فردا در شهر توكيو ديدار برگشت  پلي  آف  خود را انجام  خواهند داد. ديدار رفت  دو تيم  ۲ - ۲ به  پايان  رسيده  بود.
مسابقات  فوتبال جام  جهاني  زنان  در تاريخ  ۲۰ سپتامبر تا ۱۲ اكتبر( ۲۹شهريور تا ۲۰ مهر ) برگزار مي شود.

حرفها و خبرها
زحمات  روزنامه هاي  ورزشي  را درك  مي كنم
006585.jpg

«محسن  مهرعليزاده» معاون  رييس  جمهوري  و رييس  سازمان  تربيت  بدني  گفت : زحمات  روزنامه هاي  ورزشي  را درك  كرده  و به  دست اندركاران  آنها احتـــــرام مي گذارم .
وي    پس  از پايان  جلسه  هفتگي  هيات  دولت  با اشاره  به  سخنان  چندي  پيش  «محمد دادكان »رييس  فدراسيون  فوتبال  كه  روزنامه هاي  ورزشي  را متهم  به  رشوه گيري  كرده  بود،گفت : من  از نزديك  شاهد تلاش هاي  روزنامه هاي  ورزشي  بوده  و زحماتي  را كه  آنها براي  انجام  وظيفه  خود مي كشند، درك  مي كنم . وي  افزود: ما نبايد اين  تلاش  ارزشمند را ناديده  گرفته  و آن  را كم اهميت  جلوه  دهيم .
مهر عليزاده  در ادامه  خطاب  به  دست اندركاران  روزنامه هاي  ورزشي  نيز گفت :صاحبان  روزنامه هاي  ورزشي  نيز بايد در انعكاس  اخبار صداقت  را سرلوحه  كار خود قرار داده  و بدانند كه  با انعكاس  صحيح  اخبار كمك  شاياني  به  پيشرفت ورزش  كشور مي كنند.

به  كسب  جايگاه مناسب  در رقابت هاي  كشتي  آزاد جهان  اميدوارم 
006594.jpg

رئيس  فدراسيون  كشتي  گفت  : با شناختي  كه  از كشتي گيران  ، مسئولان  و مربيان كشتي  آزاد كشورمان  دارم  ، به  كسب  جايگاه  مناسب  در رقابتهاي  كشتي  جهان  كه در نيويورك  برگزار مي شود اميدوارم .
«محمدرضا طالقاني» افزود: ميدان  رقابت هاي  جهاني  در شهريور ماه  يك فرصت  خوب  براي  به دست  آوردن  سهميه  تمامي  وزن ها و راهيابي  به  بازي هاي  المپيك است  و به  كسب  مدال هاي  مختلف  يقين  داريم .
وي  گفت : در نشست هاي  جداگانه  ، كشتي گيران ، مسئولان  و مربيان  تيم  نقطه  نظرات  خود را مطرح  كردند و هماهنگي هاي  لازم  به  عمل  آمد.
وي  ادامه  داد : در اردوي  كيش  اعضاي  تيم  از هر نوع  تنشي  دور بودند و اين  يكي  از بهترين  اردوهاي  ما بود كه  در آن  به  توانايي هاي  كشتي  گيران  بيشتر اميدوار شديم .
رئيس  فدراسيون  كشتي  گفت  : به  جز مهدي  حاجي زاده  كشتي گير وزن  ۷۴كيلوگرم  كه  در مرخصي  مشهد به سر مي برد ، تمامي  كشتي گيران  در اردو حاضربودند و عليرضا حيدري  هم  براي  پيگيري  امور دانشگاهي  خودش  زودتر از همه اردو را ترك  كرد. وي  اعلام  كرد: به زودي  مسابقات  كشتي  آزاد جام  حذفي  بزرگسالان  در ۲۲ استان كشور برگزار مي شود كه  برگزاري  رقابت هايي  در اين  حد بي سابقه  است .
طالقاني  گفت : كشتي  ايران  هرگز دچار مسايل  حاشيه اي  نبوده  ، بلكه  گاهاً به  حاشيه  كشانده  شده  اما خانواده  كشتي  به  هيچ  عنوان  تحت  تاثير قرار نگرفته  و اكنون  براساس  برنامه  تنظيم  شده  فدراسيون  كشتي  در حال  حركت  به سمت  پيشرفت  و رونق  بيش  از پيش  اين  ورزش  سنتي  هستيم .
وي  اضافه  كرد: بر اين  اساس  چند تيم  كشتي  آزاد و فرنگي  در رده هاي  سني مختلف  در آينده  نزديك  به  مسابقات  خارجي  و يا اردوهاي  داخلي  و خارجي  اعزام خواهند شد.

اردوي تيم  ملي  كشتي  آزاد ايران  در كيش  به  پايان  رسيد
006603.jpg

اردوي  آمادگي تيم  ملي  كشتي  آزاد ايران  براي  شركت  در رقابت هاي  جهاني اين  رشته  كه  در كيش  داير شده  بود ،به  پايان  رسيد و ملي پوشان  اين  تيم ،  به  تهران  بازگشتند.
«محسن  فرح  وشي » مدير فني  تيم  ملي  كشتي  آزاد ايران  قبل  از بازگشت  بـه تهران  گفت : اردو طبق  برنامه  و به صورت منظم  انجام  شد و كليه  كشتي گيران  به  صورت  فعال  در آن  شركت  داشتند.وي  افزود: به  اهداف  اردو كه  جمع  كشتي گيران  و حفظ روحيه  نشاط و آمادگي در آنها بود رسيديم  و از نتايج  اردو راضي  هستيم . وي  يادآور شد: از روز شنبه  اردوي  دوم  تيم  ملي  كشتي  آزاد در تهران  دنبال خواهد شد.
در اردوي  كيش  به  جز مهدي  حــاجي  زاده  ۱۶كشتي  گير حاضر بودند و تمرين هاي  مرور فن  سبك ، بدنسازي ، دو و ميداني ، بسكتبال ، واليبال  ساحلي  را انجام دادند.
تيم  ملي  كشتي  آزاد ايران  خود را براي  رقابت هاي  جهاني  كه  شهريور در نيويورك  برگزار خواهد شد آماده  مي كند.
«محمد رضا طالقاني » رئيس  فدراسيون  كشتي  و «فرح  وشي » مدير فني  تيم  ملي كشتي  آزاد نسبت  به  كسب  مدال  و جايگاه  مناسب  در اين  مسابقات  ابراز اميدواري  كرده اند.
به  گفته  طالقاني ، تاكنون  هفت  هزار ايراني  بليط تماشاي  اين  مسابقات  را تهيه  كرده اند.

ورزش
ادبيات
ايران
جامعه
شهر
عكس
علم
هنر
يادداشت
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  شهر  |  عكس  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |