سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۰۷- July, 15, 2003
گريه به سبك سوئيسي
سلطان ۲۲ ساله بر تخت ويمبلدون
000575.jpg
مسيح فرزانه - مسابقات تنيس ويمبلدون يكي از معتبرترين و شايد بهتر است بگوييم مهمترين و پرافتخارترين رخداد ورزش تنيس در جهان است كه با قهرماني راجر فدرر سوئيسي به پايان رسيد. اين اولين باري بود كه پس از سالها يك سوئيسي قهرمان اين مسابقات مي شود. فدرر متولد ۸ آگوست ۱۹۸۱ در بازل سوئيس است، اما هم اكنون در باتمپنگن سوئيس اقامت گزيده است. از مشخصات فني وي مي توان به راست دست بودن، ۱۸۵ سانتي متر قد و ۸۱ كيلوگرم وزن اشاره كرد. وي كه از سال ۱۹۹۸ در زمره تنيس بازان حرفه اي قرار گرفت تاكنون درآمدي معادل ۸۸۵/۶۹۸/۴دلار داشته است.
وي در ديدار فينال اين رقابتها پس از يك جنگ ۷۱ دقيقه اي با مارك فيليپوسيس استراليايي توانست وي را با نتايج ۷ بر ۶ - ۷ بر ۵ - ۶ بر ۲ - ۷ بر ۶ و ۷ بر ۳ شكست دهد و پس از پايان مسابقه چشمان اشكبار پيتر لاندگدن مربي روژه بيش از سايرين به چشم مي خورد. جان مكن رو اعجوبه اسبق تنيس نيز در اين باره اظهار داشت كه اين يك اتفاق بزرگ و بسيار خوشايند آن هم پس از ۱۰ سال بوده است.
در مسابقات يك نفره بانوان نيز باز هم ويمبلدون شاهد حضور خواهران (سرنا و ونوس) ويليامز در فينال بود و اين بار سرناويليامز توانست خواهر بزرگتر را بمانند سالهاي ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ شكست دهد. به هر صورت قهرماني راجر فدرر سوئيسي بيش از ساير خبرهاي ويمبلدون تعجب برانگيز و شادي  آور بود. در ادامه به گوشه هايي از مسابقه او پس از پايان بازي توجه كنيد.

*از اينكه تمام رؤياهايت به واقعيت مبدل شد چه احساسي داري؟
- خوب شما نيز مي دانيد كه اين بزرگترين آرزوي من بود. اين حرفها را در زمين نيز گفته بودم. البته ديدار نيمه نهايي بسيار حساس تر بود و استرس بيشتري داشتم امااين مهمترين فينال ورزشي تمام عمرم بود من هيچكدام از ست ها رابه فيليپوسيس واگذار نكردم، اين قضيه در هر دو بازي صدق مي كرد و مطمئنا مي توانيد متوجه شويد كه اين قضيه رويايي است. در پايان نيز بالا بردن جام قهرماني و رسيدن به افتخاري كه هيچگاه انتظارش را نداريد فوق العاده شورانگيز است.
*راجر توبه سبك خاصي پس از قهرماني گريه كردي، اين ديگر چه مدلي بود؟
- (با خنده اي بلند مي گويد) خوب به سبك سوئيسي. من گريه مي كردم. اين طبيعي بود. اما در حال و هواي خاصي بودم، به هيچ چيز غير از قهرماني فكر نمي كردم. همانطور كه شما مي دانيد اين تورنمنت از خلاقيتهاي فني بالايي برخوردار بود و پس از فينال جام جهاني جوانان در سال ۱۹۹۸ كه من سمپراس را شكست دادم اين بزرگترين تجربه بود، اين اتفاقات كمي برايم عجيب و غريب بود، اما كاملا خوشايند.
*آيا شخص خاصي وجود دارد كه بخواهي اين قهرماني را به او هديه بدهي؟
- (با خنده اي بلند مي گويد) معلوم است، به همه هواداران، آنها يك نفر نيستند. بايد در اينجا از تمام كساني كه مرا كمك كردند تا به اين افتخار برسم تشكر كنم، نمي توانم اسم فرد خاصي را ببرم، منظورم همه است، همه. مر بي ام، دوستانم، شرايط تمرينم و تمام افرادي كه باعث شدند ما بدون دغدغه فكري و با انرژي تمام به اين مسابقات پاي بگذارم و اطمينان دارم كه تمام اين افراد روزي مزد و پاداش اين اهداف نيكشان را خواهند گرفت.
*در لهستان نيز يك تورنمنت عمده و بزرگ با نام كواستال برگزار مي شود كه خوان كارلوس فررو سال گذشته در آنجا قهرمان شده بود، آيا تو در آنجا حضور نداشتي؟
- عذر مي خواهم، اين مكاني كه مي گوييد اصلا كجا است؟
* در لهستان...
- (مي خندد) و مي گويد، تا حالا به اين موضوع فكر نكرده بودم.
*اما آنها تو را دعوت كرده بودند...
- درست است از يادآوري شما هم تشكر مي كنم، اما آنها بايد دعوتنامه رسمي مي فرستادند.
*راجر اين تنها تورنمنت بزرگ تنيس بود كه تو در آن قهرمان شدي و سالهاي گذشته دائما در يو.اس اوپن و يا رولاند گاروس مي باختي و در اين حين مغلوب ليتون هيوايت و يا آلبرت كاستا شدي و آيا اين شكست سبب نشد تا براي حضور و قهرماني در ويملبدون به خودت شك راه دهي؟
- اوه، چه صحبتي مي كنيد. شما مي دانيد كه حتي زماني كه يك تلويزيون يا سي دي من مي خريد هيچ گارانتي مبتني بر سالم بودنش پس از مصرف نيست حال چه برسد به قهرماني در ويمبلدون.
من بازي هاي فراواني را انجام دادم تا به فينال رسيدم و اين پنجمين سالي بود كه در يك گرانداس لم بزرگ حضور داشتم و به عقيده من هرچه قدر هم بازيكن توانمندي باشيد اما حضور در فينال آمادگي و اعتماد به نفس خاصي را مي طلبد. به هر صورت خودتان مي دانيد كه اين قهرماني كمي برايم غيرمنتظره بود، اما هيچگاه براي افسوس خوردن به گذشته نگاه نمي كنم بلكه از آن درسهاي جديدي مي آموزم.
*در مورد شكست پيت سمپراس صحبت كردي، آيا هم اكنون مي تواني اين كار را براي بار دوم و آن هم در ويمبلدون انجام دهي.
-اين باخت سمپراس يكي از ۷ شكست بزرگ او بود، به هر صورت تاكنون به اين مسئله فكر نكرده ام و به عقيده خودم قرارگرفتن در ميان تاريخچه درخشان ويمبلدون افتخار فو ق العاده بزرگي است و حس مي كنم اين مسئله ديگر غيرممكن باشد!!!
*در پايان احساس خاصي داشتي، شاد بودي گريه مي كردي، اما خودت را كنترل كردي.
- در سرو آخر او توپ مرا جواب داد، من مجددا به طرفش ضربه زدم و او پشت تور تنها مرا نگاه كرد. پس از پايان بازي من به طبقه زيرين ورزشگاه رفتم، فوق العاده شاد بودم اما فكر مي كنم گريه نكردم (مي خندد) آن بازي، يك ديدار خاصي در يك ورزشگاه باورنكردني بود و تماشاگران نيز فوق العاده بودند.
* راجر من حس مي كنم وقتي به كسي چيره مي شوي به نظر مي آيد تمام افكارت را به او اختصاص مي دهي و شايد اين قضيه سبب شود كه فكرت مغشوش شود، به هر صورت مي خواهم بدانم در آن لحظه خاص به كسي يا چيز خاصي فكر مي كردي، چه مسائلي از سرت مي گذشت؟
- به چه چيزي فكر مي كردم؟ به اين فكر مي كردم كه اين قضيه چقدر باور نكردني است، در اولين لحظه تنها بروي صندلي كنار زمين نشستم و تمام دوران بازيگري ام تاكنون ناگهان بمانند يك فلاش بك در ذهنم تداعي شد و تنها مسئله زيبا، جام طلايي ويمبلدون بود كه فكر مي كنم تا حالا در طول عمرتان در دست نگرفته ايد و اين يك رؤيا برايم بود.
*تو سن و سال كمي داري، اما با توجه به حضورت در گرند اسلم هاي بزرگ پرتجربه و آبديده به نظر مي رسي. در طول بازي گزارشگر ديدار دائما مي گفت كه بايد انتظار يك رخداد بزرگ را داشت و آيا با توجه به اين حجم از توقعات راحت و بدون استرس بودي؟
- بله راحت بودم. از پيروزي ابتداييم در يك چهارم نهايي سپس در نيمه نهايي و سپس در فينال روز به روز اعتماد به نفسم بالا رفت اما مسلما كمي فشار را حس مي كردم، زيرا مي خواستم ادامه كار را نيز به بهترين نحو انجام دهم.

تعجب نكنيد، دوچرخه سواري يك ورزش گروهي است!
000585.jpg
گروه ورزشي: برخلاف  نظر بيشتر آنهايي  كه  دوچرخه سواري  را يك  رشته  ورزشي  انفرادي  و متكي  به  توانايي هاي  فردي  قلمداد مي كنند،  اين  رشته  طاقت فرسا كاملا گروهي بوده  و يك  ستاره  براي  قهرماني هاي  متعدد و هميشگي  بايد تيمي  قدرتمنـــد داشته  باشد.
در ايران  عامه  مردم  از دوچرخه سواري  تعريفي  خاص  دارند. براي  آنها بيشتر دوچرخه ، نوعي  وسيله  تفريحي  و يا توريستي  به  شمار مي رود.
گردش  با دوچرخه  در ساعات  اوليه  روز يا عصرها در حاشيه  جنگل ، پارك  و روزهاي  تعطيل  در حاشيه  مناظر طبيعي  دور از شهرها، مهمترين  نگــاه  به دوچرخه  و دوچرخه سواري  در ايران  است .
توجه  به   اين  وسيله  به  عنوان  وسيله اي  تفريحي  مدنظر بوده  و كمتر نگاهي واقع  گرايانه  همگام  با كشورهاي  اروپايي  به  دوچرخه  سواري  و يا بعد قهرماني آن  وجود داشته  و حتي  مسئولان  نيز جنبه  همگاني  آن را به  منظور فرهنگ سازي  و مبارزه  با آلودگي هاي  زيست  محيطي  مد نظر قرار داده  و توجهي  به  بعد قهرماني ندارند.
اما در بعد قهرماني  و دوچرخه سواري  حرفه اي  نيز بسياري  از كارشناسان  ورزشي اين  رشته  را جزء رشته هاي  انفرادي  ورزشي  محسوب  مي كنند و قهرماني  قهرمانان را به  توانايي  و مهارتهاي  فردي  خود شخص  نسبت  مي دهند. در حالي كه  واقعيت  چيزي  غير از اين  است .
در دنياي  حرفه اي  امروز موفقيت بسياري  از قهرمانان  شاخص  براي  كسب  مقامهاي  قهرماني  تورهاي  مختلف  و رقابت هاي  چند مرحله اي  استقامت  جاده  مثل  توردو فرانس ، نياز مبرمي  به  همكاري  گروهي  اعضاي  تيم  دارد.
تيم هاي  دوچرخه سواري  در دنيا براي  حضور در پيكارهاي  استقامت  جاده  از شش نفر تشكيل  شده  كه   اين  تعداد براي  موفقيت  سرگروه  يا به  اصطلاح  «ليدر» فعاليت  مي كنند.
در اين  تيم ها مربيان  از دوچرخه سواراني  كه  در زمينه هاي  مختلف  مهارت دارند، استفاده  كرده  و در برخي  اوقات  مشاهده  مي شود انواع  دوچرخه سواران  سرعتي  (خط زن )، استقامتي  و سر بالا رو در مجموع  يك  تيم  وجود دارند.
بيشتر قهرمانان  و فاتحان  پيراهن  طلايي  تورهاي  معتبر اين  رشته  در دنيا، عموما دوچرخه سواران  سرعتي  يا خط زني  هستند كه  با تقسيم  نيروي  خود در طول مسير، در كيلومترهاي  پاياني  مسابقه ، به  نمايش  مهارتها پرداخته  و بر سكوي قهرماني  قرار مي گيرند.
به  طور مثال  يكي  از مهمترين  عوامل  قهرماني  «لانس  آرمسترانگ » مشهورترين ورزشكار دوچرخه سواري  امروز دنيا كه  بيشترين  توجه  خبرنگاران  را به  خود معطوف  كرده ، به  دليل  حمايت  كامل  هم  تيمي هايش  است  كه  از ابتداي  مسابقه  او را در ميان  خود حفظ كرده  و براي  حفظ سرعتي  مناسب  و عقب  نيفتادن  از حريفان به  او كمك  مي كنند.
دوچرخه سواران  سرعتي  در انتهاي  گروه  خود بيشتر استراحت  كرده  و به  هيچ عنوان  با توجه  به  فشار باد در راس  گروه  قرار نمي گيرند تا نيروي  آنها تحليل  نرود و بيشتر به  فكر اجراي  تفكرات  مربيان  خود هستند كه  روز قبل  از مسابقه  با بررسي  مسير، تاكتيك  تيمي را مشخص  كرده اند.
در اين  ميان  استثناهايي  نيز وجود دارد وبايد قبول  داشت  «لانس  آرمسترانگ» دوچرخه سواري  است  كه  با قدرت  فراوان ، بيشتر عقب  افتادگي هاي  فردي  خود را در مراحل  كوهستاني  (كه  به  خود دوچرخه سوار بستگي  دارد) جبران  نموده  و قهرماني خود را تثبيت  مي كند.
البته  در رشته  دوچرخه سواري  رقابتهاي  مختلفي  نيز وجود دارد كه  صرفا انفرادي  بوده  و بستگي  به  توانايي  خود ورزشكار دارد.
در اين  ميان  تايم تريل  انفرادي  اوج  حضور يك  ورزشكار دوچرخه سوار است  كه  بايد با توجه  به قدرت  خود با ديگر قهرمانان  رقابت  كند.
در اين  رقابت ها، رقيبان  حريف  اصلي محسوب  نمي شوند، بلكه  زمان  مهمترين  عامل  براي  رسيدن  به  پيروزي  است .
آرمسترانگ  به  دفعات   اين  تاكتيك  را در رقابتهاي  توردوفرانس  نشان  داده است .
وي  در مراحل  مختلف  ابتدايي  هيچ  تلاشي  براي  قرار گــرفتن  بر سكــوهاي  سه گانه  پايان  مراحل  ندارد و تنها جاي  خود در گروه  فاتح  را براي  فاصله  نيفتادن  با صاحب  پيراهن  طلايي  حفظ مي كند تا آغاز مراحل  كوهستاني  و آنگاه با فرارهاي  متعدد در سربالايي ها از تيم  خود جدا شده  و فاصله  را با رقيبان افزايش  مي دهد تا در نهايت ، قهرماني  خود در كل  تور را به  دست  آورد.
در ايران  نيز چنين  طراحي  تاكتيكي  از سوي  قادر ميزباني  و احد كاظمي  به  كرات  ديده  شده  است .
به   اين  ترتيب  ديگر نمي توان   اين  رشته  را انفرادي  تلقي كرد و بايد آن را در بين  ورزشهاي  تيمي به  حساب  آورد.
زمان گيري  تيمهاي  حاضر در رقابتهاي  دوچرخه سواري  در صورتي  متوقف  مي شود كه  سومين  دوچرخه سوار آن تيم  از خط پايان  عبور كند و اگر از ميان  شش  نفر اعضاي  تيم ، نفر سومي به  پايان  خط نرسد، تيم  از ادامه  مسابقات  حذف  شده  و تنها نفراتي  كه  توانسته اند به  پايان  برسند، رقابتها را آنهم  بدون  اعضاي تيم  و به  صورت  انفرادي  ادامه  مي دهند.
به  هر حال  رشته  دوچرخه سواري  در جاده  و تورهاي  مختلف ، يك  ورزشي  تيمـــي محسوب  شده  و بايد آن را جزء رشته هاي  گروهي  به حساب  آورد.

سير تاريخي ورزش
در اصل سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به امر تربيت بدني و ورزش همراه با آموزش و پرورش در همه سطوح و در پهنه كشور توجه خاصي شده است. همچنين از آموزش و پرورش و تربيت بدني رايگان، ايجاد فضاي مناسب براي فعاليت هاي ورزشي و فراهم نمودن محيط مناسب براي شكوفايي استعدادها سخن رفته است.
تدريس در ساعات درس تربيت بدني در هفته در تمام ۵ پايه در مدارس ابتدايي تا قبل از ۳/۶/۱۳۶۳ به عهده معلمان خاص تربيت بدني بود. اما برحسب بخشنامه ۴۶۲۸ تربيت بدني مورخ ۳/۶/۱۳۶۳ معلمان خاص تربيت بدني از مدارس ابتدايي حذف شدند و تدريس در اين پايه ها به عهده معلمان ثابت كلاس ها گذاشته شد. پس از آن فقط براي دوره هاي تحصيلي راهنمايي و دبيرستان معلم خاص تربيت بدني در نظر گرفته شد.
در چند سال اخير همواره بحث پيرامون نحوه تدريس تربيت بدني، كمبود معلم تربيت بدني به ويژه در دوره ابتدايي و چگونگي برخورد با اين معضل ادامه داشته است. آخرين تصميمي كه در اين باره اتخاذ شد، رأي صادره در پانصد و هشتاد و چهارمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش مورخ ۲۲/۴/۱۳۷۴ «در مورد وضعيت تدريس درس تربيت بدني دوره ابتدايي» موضوع نامه شماره ۳/۶۲۵۵/۵۱۰ تاريخ ۳/۱۱/۱۳۷۳ اداره كل تربيت بدني مي باشد. اين رأي ضمن تأكيد بر لزوم همكاري كليه سازمانهاي ذيربط براي جبران اين كمبود مقرر مي دارد تا براي رفع مشكلات و كمبودها به طريق زير عمل شود:
۱- براي تدريس درس تربيت بدني در پايه هاي اول،  دوم و سوم از معلمان صاحب صلاحيت همان پايه كه دوره هاي لازم را در اين زمينه گذرانده اند، استفاده شود و كمبودها با استفاده از مربيان تربيت بدني جبران گردد.
۲- براي تدريس درس تربيت بدني در پايه هاي چهارم و پنجم از مربيان متخصص تربيت بدني استفاده شود و اختصاص مربي متخصص به كلاس هاي مدارس پسرانه كه توسط معلم زن تدريس مي شوند در اولويت است.
۳- كميسيوني متشكل از نمايندگان معاونين پرورشي براي تأمين و تربيت نيروي انساني و برنامه ريزي و آموزش عمومي موظف است ظرف مدت دو ماه ضمن ارائه برنامه اجراي دقيق و مشخص اين مصوبه آمار دقيق معلمان دوره ابتدايي به تفكيك سابقه خدمت زير بيست سال و بالاي بيست سال را نيز به شوراي عالي ارائه نمايد. همچنين ضمن ارائه مشخصات صاحب صلاحيت تدريس درس تربيت بدني در دوره ابتدايي در جهت تأمين معلم متخصص، موضوع را از طريق مراجع ذيربط پيگيري نمايند.
از سال ۱۳۷۷ به بعد دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي سازمان پژوهش و برنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش براي سروسامان بخشيدن به برنامه درسي تربيت بدني- به عنوان يك حلقه مفقوده در برنامه درسي دوره ابتدايي- با همكاري و اهتمام متخصصان و كارشناسان اداره كل تربيت بدني، مصمم به تأليف كتاب درسي تربيت بدني براي دوره ابتدايي شدند. اولين كتب براي پايه هاي اول و دوم در سال ۱۳۷۹ تأليف شد كه منوط به اجراي آزمايشي در نمونه هاي منتخب سراسر كشور بود. همزمان با اين تأليف، اين كتب تغييراتي در كتب درسي مانند فارسي (بخوانيم و بنويسيم)،تعليمات ديني (هديه هاي آسمان) و علوم تجربي نيز از سوي سازمان پژوهش و برنامه ريزي رخ داده است.
۲-۱-۲- دوره هاي تعليماتي آموزش عالي ويژه معلمان تربيت بدني
از سال ۱۳۱۳ دوره تعليماتي كوتاه مدتي براي تربيت مربيان پيشاهنگي و تربيت بدني زير نظر يكي از مستشاران آمريكايي به نام «توماس گيپسن» تشكيل شد. اين دوره تعليماتي، روي هم چهار سال به درازا كشيد و بيش از يك صد مربي به سازمان فرهنگ كشور تقديم كرد. اين مربيان مربي ورزش كه در كار خويش آگاهي و آشنايي نسبي پيدا كرده بودند و وجودشان در آن روزگار بسيار مغتنم بود همه مربيان در مدارس شهرستانهاي مختلف و بويژه در مدارس تهران، به تدريس تربيت بدني و ورزش پرداختند. اين تعداد اندك به هيچ روي پاسخگوي نياز همه مدارس كشور نبود. همچنين دوره هاي تعليماتي كوتاه مدت نيز نمي توانست مربيان ورزش را با سرمايه علمي و مهارت فني كافي براي امر خطير تدريس تربيت كند.
در سال ۱۳۱۷ با همت آقاي «بهاالدين پازارگاد» دانشسراي مقدماتي تربيت بدني پسران به جاي دارالمعلمين سابق كه از سال ۱۳۱۳ تعطيل شده بود، تأسيس شد. اين مؤسسه براي نخستين بار به گزينش هنرآموز تربيت بدني پرداخت. از اين دانشسرا چهار دوره (هر دوره بين ۲۰ تا ۲۵ نفر) فارغ التحصيل و به كار تدريس ورزش در مدارس مشغول شدند. دانشسراي مذكور پس از سه سال تعطيلي، بار ديگر از سال ۱۳۲۷ - همزمان با تأسيس دانشسراي تربيت بدني دختران- كار خود را از سر گرفت و تا سال ۱۳۳۸ همچنان به تربيت هنرآموزان تربيت بدني مشغول بود.
از سال ۱۳۳۰ علاوه بر دانشسراي مقدماتي تهران، در ديگر نقاط كشور نيز- از جمله اصفهان- دانشسراي تربيت بدني پسران داير گرديد. پس از آن مجموعاً  پنج دانشسراي پسران و يك دانشسراي تربيت بدني دختران هر كدام سالانه تربيت حدود بيست نفر هنرآموز تربيت بدني را به عهده گرفت. اين كار تا سال ۱۳۳۸ ادامه داشت.
دانشسراي عالي كه از سال ۱۳۱۶ در انديشه تأسيس دوره ليسانس تربيت بدني بود، سرانجام به پذيرش دانشجو مبادرت كرد. اما به علت كمبود استادان شايسته در اين رشته، نتوانست در آن تاريخ اين انديشه را تحقق بخشد به ناچار دانشجويان را به رشته هاي تحصيلي ديگر منتقل كرد. در سال ۱۳۳۵، پس از فراهم آوردن شرايط لازم و رفع كمبود استاد، بار ديگر براي رشته تربيت بدني دانشجو پذيرفت. از آن سال همه ساله به طور متوسط چهل دانشجوي دختر و پسر در دوره هاي روزانه براي اين رشته پذيرفت. در اين ميان يك دوره دو ساله كه به سبب تحولات سازماني و جدا شدن دانشسراي عالي از دانشگاه تهران، كار پذيرش دانشجوي تربيت بدني دچار وقفه گرديد، بدين گونه باب تربيت مستمر دبيران تربيت بدني براي دبيرستان هاي كشور گشوده شد.

سايه روشن ورزش
راجر فدرر همچنان درصدر
از سوي فدراسيون جهاني تنيس فهرست برترين ورزشكاران اين رشته اعلام شد كه با توجه به قهرماني «راجر فدرر» سوييسي در مسابقات ويمبلدون او از مقام چهارم به رتبه اول صعود كرد. در پشت سر او خوان كارلوس، فررو، آندره آغاسي ، گيلرمو كوريا، اندي راديك، رينرشاتلر آلماني، كارلوس مويا، مارك فيليپوسيس، فيليكس مانتيا و مارتين وركك هلندي مكانهاي دوم تا دهم را به خود اختصاص  داده اند. در انتهاي اين جدول نيز برترين تنيس باز مرد آسيا يعني «پارادون سريچافان» قرار گرفته است.

«جورج ليكنز در موسكورن»
خبرگزاري «رويتر» اعلام نمود كه «جورج ليكنز» جايگزين «لورنزو استايلنزي» خواهد شد كه هفته گذشته با يك قرارداد ۲ ساله رسماً مربي تيم ملي الجزاير شده است. «ليكنز» ۵۸ ساله كه سال ۱۹۹۷ به دليل بروز برخي مشكلات با مدير «موسكورن» اين تيم را ترك كرد مجدداً با يك قرارداد ۳ ساله به اين تيم دسته اولي بازگشته است. ژان- پير ديتر ماير رياست باشگاه و شهردار «موسكورن» بلژيك در اين رابطه مي گويد: هر آنچه در سال ۱۹۹۷ رخ داد به گذشته باز مي گردد و ما به او نياز داريم. او مربي ايده آل من است، يك مربي بزرگ و يك مدير مقتدر با توجه به اينكه او يك روانشناس و فيزيوتراپ قهار نيز هست او يكي از بزرگترين بازيكنان بلژيك بوده است. در ادامه بايد اضافه كرد كه موسكورن فصل گذشته در بين ۱۷ تيم حاضر در ليگ بلژيك به مقام دوازدهم دست يافت و در مورد «ليكنز» نيز بايد اشاره كرد كه او ۶ ماه پيش در مسند مربيگري تيم ملي الجزاير اين تيم را به مرحله بعد رقابت هاي مقدماتي جام ملت هاي آفريقاي جنوبي رهنمون ساخت.
000580.jpg

يكه تازي خواهران ويليامز
پس از پايان مسابقات تنيس زنان ويمبلدون نيز كه با قهرماني «سرنا ويليامز» آمريكايي همراه بود اين ورزشكار همچنان خود را درصدر اين جدول با ۶۰۶ امتياز نگاه داشت. در مكان هاي دوم تا دهم نيز اين ورزشكاران قرار دارند: كيم سليج استرس و جاستين هنين- هاردن از بلژيك، ونوس ويليامز خواهر سرنا از آمريكا، ليندي داون پورت آمريكايي، اميلي مائور سو فرانسوي، جنيفر كاپرياتي و چاندا رابين هر دو از آمريكا و دانيلاهانتو چووا از اسلواكي و آناستازيا ميسكينا از روسيه قرار دارند.

رالف شوماخر قراردادش را تمديد كرد
رالف شوماخر راننده تيم ويليامز بي- ام - و اعلام نمود كه يك قرارداد طولاني مدت با تيم «ويليامز» به امضا رسانده است. اين راننده ۲۸ ساله عنوان كرده است، كه مي خواهد با تيم «ويليامز» امسال برادرش مايكل و تيم فراري را به زير بكشد. رياست باشگاه ويليامز يعني «فرانك ويليامز» نيز مي گويد: ما براي رسيدن به اوج و قهرماني در اين فصل به راننده اي همچون «رالف» نياز داريم. من مطمئنم اگر يك ماشين خوب در اختيار وي قرار دهيم مطمئناً قهرمان خواهيم شد، او همانند مايكل يك فوق ستاره اما كاراكتر شخصيتي متفاوتي با وي دارد. ما با فراري خواهيم جنگيد اما آنها بسيار قدرتمندند.

رده بندي تيم ها و رانندگان رالي جهاني
۱- ريچارد برنز
۲- كارلوس ساينز
۳- ماركوس گرون هولم
۴- ماركو مارتين
۵- پيتر سولبرگ
در رده بندي تيمي:
۱- پژو با ۷۲ امتياز
۲ - سيتروئن ۶۲ ‎/‎/
۳- فورد ۳۹ ‎/‎/
۴- سوبارو ۳۷ ‎/‎/
۵- اسكودا ۲۰ ‎/‎/
۶- هيوندايي ۳ ‎/‎/
000590.jpg

خريدهاي بزرگ چلسي
چلسي با رياست ثروتمندش ماركو امبروسيو و يورگن ماچو را خريده است و ابراموويچ در ليست خود در خط دفاع «الساندرو نستا» (۳۵ ميليون پوند)، وين بريج (مدافع ساوتهمپتون ۷ ميليون پوند) ،هافبكها «ادگار داويدز» (يوونتوس)،«پاتريك ويرا»(آرسنال)،جوكول(وستهام) و در ليست مهاجمان خود، «پاتريك كلايورت» ، آندري شوچنكو (ميلان) ،ريوالدو (ميلان)، تيري هانري (آرسنال)، رونالدينهو(پاريسن ژرمن) و وين روني (اورتون) به عنوان مدير و مدير فني نيز «فابيلو كاپلو» و «اسون گوران اريكسون» در نظر گرفته شده اند. ولي در ليست فروشي هاي چلسي به نظر مي آيد، جودي موريس، اددي گوي، آلبرت فرد ، روبرت و وليستون قرار دارند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
علم
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |