جمعه 27 تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۱۰
معاون كل وزير اقتصاد
منتقدان نيمه خالي ليوان را نشان مي  دهند
اين روزها، گرماي هوا در تهران بسيار شديد و در پاره اي ساعات غيرقابل تحمل است. تابستان داغ امسال در پي زمستان و بهاري پر برف و باران و حاصلخيز فرا رسيده است و طبعاً بايد، در اين فصل عليرغم گرما، از هواي پاكيزه اي برخوردار باشيم. اما، مشكل از جاي ديگر است.
مهدي كرباسيان معاون كل وزير امور اقتصادي و دارايي در گفت وگو با خبرنگار ما تاكيد كرد، دولت نيز نگران تنش در بازار سهام است و قصد دارد با عرضه بيشتر سهام و نظارت بيشتر بر داد و ستدهاي چرخشي سهام و ضابطه مند كردن ورود سرمايه هاي خارجي به بورس تهران كه به صورت رسمي به اين بازار آمدند، جلوي تنش احتمالي در بازار سهام را بگيرد.
وي گفت، برخي معاملات چرخشي در بازار سهام كه مربوط به دادوستد شركت هاي بزرگ است شناسايي شده كه افشا مي شود.
وي درباره سياه نمايي درباره كارنامه اقتصادي دولت گفت: منتقدان نيمه خالي ليوان را مي بينند و تبليغ مي كنند. در حالي كه دولت خاتمي دستاوردهاي خوبي در زمينه نرم افزاري اقتصاد داشته كه اين دستاوردها بي سابقه است. سياسي نگاه كردن به كارنامه اقتصادي دولت و سياه نمايي آن مردم را نااميد مي كند و بايد توجه داشت كه چنين وضعيتي همه اقتصاد ايران را به خطر مي اندازد. در اين صورت همه با هم غرق مي شويم.
نااميد كردن مردم منجر به كاهش مشاركت آنها در عرصه هاي سياسي و انتخابات مي شود و فقط دولت خاتمي ضرر نمي كند.
وي تاكيد كرد، اقتصاد علم است و نمي توان با دستورات اداري آن را تابع كرد.
كرباسيان با انتقاد از كساني كه نظام بانكي را ربوي مي دانند گفت، اين افتخار نظام اسلامي است كه همه بانك هايش بدون ربا عمل مي كنند.
معاون كل وزير اقتصاد گفت: ما مي خواهيم از كشاورزان حمايت كنيم و به همين دليل قيمت برنج، شكر و گندم در كشور نسبت به واردات را بالاتر تعيين مي كنيم.
مشروح اين گفت وگو در روزهاي آينده درج مي شود.

در ديدار نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل عنوان شد
موافقت مشروط ايران با شوراي حكومتي در عراق
خاتمي: شوراي حكومتي عراق نبايد توجيه كننده تداوم اشغال باشد
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري، صبح ديروز در ديدار «سرجيو دوملو»  نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور عراق با وي ضمن اعلام حمايت جمهوري اسلامي ايران از حضور سازمان ملل متحد در عرصه هاي مختلف بين المللي، آمادگي تهران را براي همكاري در اجراي موفقيت آميز طرح هاي سازمان ملل در منطقه، خاطرنشان كرد.
به گزارش ايرنا خاتمي با تبيين ديدگاه هاي تهران درباره بحران عراق، عملكرد نادرست دولتمردان آمريكايي و حوادث پس از آن، اظهار داشت: سازمان ملل متحد براي جلوگيري از جنگ، خشونت و استقرار صلح جهاني تاسيس شده و بايد در هر كاري محوريت و هدايت را بر عهده داشته باشد.
رئيس جمهوري ادامه داد: عمليات آمريكا در عراق ضربه اي به حيثيت سازمان ملل و تحقير و تضعيف اين سازمان در عرصه جهان بود.
خاتمي، خروج نيروهاي خارجي از عراق را به نفع خود آنها، مردم عراق و منطقه دانست و خواستار تفويض قدرت در مرحله انتقالي با محوريت سازمان ملل متحد به يك حاكميت ملي دموكراتيك عراقي شد.
رئيس جمهوري، با ابراز ناخرسندي از ناامني ها در عراق اظهار اميدواري كرد، با استقرار حاكميت ملي در عراق، هر چه سريع تر صلح و آرامش در اين كشور و منطقه استقرار يابد.
خاتمي گفت: تشكيل شوراي حكومتي در عراق اگر منجر به استقرار حكومت مردمي شود، گامي به سوي تامين خواست هاي مردم است ولي اين شورا نبايد توجيه كننده تداوم اشغال باشد.
در اين ديدار كه محمدجواد ظريف نماينده ايران در سازمان ملل متحد نيز حضور داشت دوملو درباره تلاش هاي اين سازمان براي تشكيل شوراي حكومتي درعراق، گفت: اين شورا از تمام گروه هاي مختلف عراق در سطح ملي تشكيل شده است و از اختيارات ملموسي برخوردار است تا نماينده مردم عراق باشد.
نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور عراق تصريح كرد: در صورت حمايت سازمان ملل و همسايگان عراق، اين شورا مي تواند اختيارات بيشتري به دست آورد.
وي همچنين از همكاري ايران و تاكيد تهران به نقش سازمان ملل قدرداني كرد.
نماينده ويژه دبيركل در عراق روز چهارشنبه در دمشق با بشار اسد رئيس جمهوري سوريه ديدار داشت و قبل از آن نيز با امير عبدالله وليعهد عربستان سعودي ملاقات داشت.
به گفته سخنگوي دبيركل سازمان ملل، دوملو عصر پنج شنبه و پس از ديدار با خاتمي در بازگشت به عراق با شوراي سياسي اين كشور ديدار مي كند. وي سه شنبه جاري در سازمان ملل گزارشي از نتايج فعاليت هاي خود را ارائه خواهد داد.

دروازه بان خبر
آيت الله صافي: با توريست ها بايد برخورد مناسب و جذاب صورت گيرد
يكي از مراجع تقليد در قم گفت: مردم و مسئولان بايد با توريست ها برخورد مناسب و جذابي داشته باشند تا ذهنيت غلط از اسلام و ايران در ذهن آنها ايجاد نشود.
حضرت آيت الله «لطف الله صافي گلپايگاني» ديروز در ديدار رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي كشور با وي افزود: بايد از كارهايي كه هويت ديني را خدشه دار مي كند، پرهيز شود و به ويژه در شهري مثل قم به تقويت آن همت كرد.
وي تاكيد كرد: مسئولان و مردم قم نبايد در برخورد با توريست ها طوري عمل كنند كه به اساس دين و اسلام ضربه وارد شود.
وي اضافه كرد: دست اندركاران صنعت توريسم بايد طوري فرهنگ سازي كنند كه اسلام و شيعه به درستي به همه جهانگردهاي خارجي معرفي شود.
آيت الله صافي گلپايگاني ادامه داد: در برخي از شهرها حركاتي از جانب بعضي افراد نسبت به جهانگردها مشاهده مي شود كه مضر است.
وي گفت: مسئولان بايد مراقب اين اعمال باشند و ضمن اينكه شئون جامعه اسلامي بايد از سوي جهانگردها حفظ شود، كاري هم صورت نگيرد كه هويت اسلامي شهرها به ويژه شهري مثل قم در نزد توريست ها خدشه دار شود.
آيت الله صافي گلپايگاني تصريح كرد: توريست هاي خارجي بايد در سفر به شهرهاي ايران به ويژه شهرهاي مذهبي شئون اسلامي را حفظ كرده و از سوي ديگر بايد طوري با آنان برخورد شود كه باعث جذب و استقبال آنان از سفر مجدد به ايران گردد.
در اين ديدار «عبد خدايي»، رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي گزارشي از فعاليت هاي انجام شده ارائه كرد.


رئيس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس:
با قوانين عام نمي توان مطبوعات را تعطيل كرد
000035.jpg

ناصر قوامي رئيس كميسيون حقوقي و قضايي در مجلس با انتقاد از برخوردهاي صورت گرفته با مطبوعات گفت: با مطبوعات براساس قانون تاميني و تربيتي نبايد برخورد شود.نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: قانون مطبوعات خاص است و نمي توان براساس قانون عام آنها را تعطيل كرد.وي در عين حال از خبرنگاران و اهل مطبوعات خواست تا واقعيت هاي جامعه را منعكس كنند و از انتشار هرگونه اخبار كذب، تنش زا و يا تهمت به افراد پرهيز و صداقت را در گفتار و كردار خود رعايت كنند.


انتقاد دادستان كل كشور
به بحث اقليت و اكثريت در جامعه
دادستان كل كشور گفت: جوانان و دانشجويان با وجود هجمه سنگين دشمنان، تحت تاثير القائات دشمنان انقلاب قرار نگيرند.
به گزارش «آيت الله عبدالنبي نمازي» چهارشنبه شب در دومين شب مراسم «تبيين شخصيت مقام معظم رهبري» در مسجد سيد اصفهان افزود: جوانان بايد از توطئه هاي دشمنان آگاه باشند زيرا آنان در تهديد مستقيم دشمنان قرار گرفته اند.وي به ناآرامي هاي اخير در شهر ها اشاره كرد و گفت: در جامعه ارزشي و توحيدي حضور اندك افراد فريب خورده و ايجاد ناآرامي عليه نظام براي ما زياد است.دادستان كل كشور، آخرين حربه آمريكا بر عليه جمهوري اسلامي را ايجاد بحث انتخابي و انتصابي بودن مقامات كشور ذكر كرد و گفت: مي گويند در ايران اقليت انتصابي حركت اكثريت انتخابي را از كار انداخته است و نوك پيكان نيز متوجه مقام معظم رهبري است.وي تاكيد كرد: كليه مسئولين كشور به طور مستقيم و غيرمستقيم از سوي مردم انتخاب مي شوند و اين بحث ها براي دشمنان راه به جايي ندارد.آيت الله نمازي، ولايت فقيه را پيشرفته ترين نظام سياسي در جوامع دانست و گفت: جهت و لبه تيز حملات دشمنان متوجه مخدوش كردن ولايت فقيه در بين اذهان مردم به خصوص جوانان است.
آيت  الله نمازي تاكيد كرد: ناوگان هاي نظامي آمريكا در خليج فارس، ايران را محاصره كرده ولي به اراده خداوند اين نظام پايدار است و كسي كه پرونده اش بسته مي شود، آمريكاست.وي افزود: امروز رهبر معظم انقلاب در برابر توطئه هاي بين المللي با تمام توان ايستاده و هيچ نقطه ضعفي از خود نشان نداده اند.
موج گرماي امسال بي سابقه است
مديركل هواشناسي استان سمنان اعلام كرد: موج گرماي هواي تابستان امسال در اين استان و تداوم آن، طي ۳۰ سال اخير بي سابقه است.
«غلامعلي راستگو» ديروز اعلام كرد: در تيرماه امسال ۱۱ روز پياپي دماي هواي سمنان بالاي ۴۰ درجه سانتيگراد بوده است درحالي كه پارسال فقط يك روز در اواخر تيرماه دماي بالاي ۴۰ درجه سانتيگراد داشتيم.
وي خاطرنشان ساخت: ميانگين دماي روزانه هوا در تيرماه امسال ۳۳ درجه سانتيگراد بوده كه نسبت به سال گذشته سه درجه و نسبت به بلندمدت حدود دو درجه سانتيگراد افزايش داشته است.
راستگو افزود: در ماه جاري ميانگين حداقل دما ۲۷ درجه سانتيگراد را نشان مي دهد كه نسبت به سال گذشته چهار درجه و نسبت به بلندمدت دو درجه افزايش دارد.
وي گفت: در تيرماه امسال ۱۳ روز پياپي دماي هوا حداقل بين ۲۷ تا ۳۰ درجه سانتيگراد در نوسان بوده است اين درحالي است كه در تيرماه پارسال دماي حداقل فقط يك روز به ۲۷ درجه سانتيگراد رسيده بود كه اين بيانگر تداوم موج گرما در استان سمنان است.
مديركل هواشناسي استان سمنان، علت اين گرما را به دليل تداوم و تقويت نسبي جريانات پرارتفاع جنب حاره اي بر فراز كشورمان و همراهي با مركز فشار حرارتي فصل در سطح زمين، پايداري جو و حاكميت گرما و استقرار الگوي تابستاني طولاني و گرماي نسبي دما در كشورمان از جمله استان سمنان ذكر كرد.


در شهرستان هاي غرب استان تهران
نوسان برق مردم را دچار مشكل كرده است
نوسان و قطع برق در برخي شهرستان هاي غرب استان تهران از مواردي است كه طي يك ماه اخير ساكنان اين مناطق در گفت وگو با خبرنگاران و تماس هاي تلفني با دفتر ايرنا در كرج از آن به عنوان يك مشكل اساسي نام مي برند.
ساكنان شهرهاي ملارد، مارليك و سرآسياب از توابع شهريار، شهرك هاي مهدي آباد، صفرآباد و علوي از توابع ساوجبلاغ و مناطق ماهدشت، مهرشهر، كمال شهر و حسن آباد در شهرستان كرج همواره قطعي و نوسان برق در اين مناطق را موجب وارد آوردن خسارت به وسايل برقي خانگي خود عنوان مي كنند.
به گفته ساكنان اين مناطق، به رغم مكاتبات متعدد با ادارات برق، هنوز اين مشكل به قوت خود باقي است.
آنان مي گويند: در بعضي از اين مناطق قطع برق روزانه به بيش از سه ساعت مي رسد كه با توجه به گرماي هوا، استراحت يا زندگي در منازل با خاموشي وسايل خنك كننده مشكل است.
محمد ادب زاده يكي از ساكنان مهرشهر كرج گفت: قطع ناگهاني برق خسارات زيادي به وسايل برقي بسياري از مردم در اين منطقه وارد كرده است.
وي افزود: گاهي نوسان برق و شدت جريان آن موجب سوختن لامپ ها شده و ساكنان اين مناطق به ناچار بايد در طول يك هفته چندين بار لامپ هاي روشنايي منازل خود را تعويض كنند.
محسن مرادي يكي از ساكنان ملارد نيز در اين زمينه گفت: گرچه قطع برق در اين منطقه پديده جديدي نيست، اما در يك  ماه گذشته بر ميزان آن افزوده شده است.
وي افزود: متاسفانه عدم نظارت بر ساخت و سازهاي بي رويه و نبود يك سيستم براي كنترل انشعاب هاي برق غيرمجاز از مهمترين مواردي است كه قطعي و نوسان برق را در ملارد، سرآسياب و مارليك تشديد كرده است.
همچنين تعدادي از صاحبان صنايع در شهرستان شهريار خواستار رسيدگي به مشكل قطع برق در اين شهرستان شدند.


جشنواره تئاتر نماز و قرآن
در خرمشهر گشايش يافت
نخستين جشنواره تئاتر نماز و قرآن ديروز روز پنج شنبه در سرسراي «فانوس» خرمشهر گشايش يافت.
در اين جشنواره كه با هدف معرفي فرهنگ نماز و قرآن از منظر هنر، بهره مندي از فرهنگ اسلامي در تربيت جوانان و مبارزه با عناصر منحط غرب برپا شده سه نمايش از خرمشهر به نام هاي «زمين سرخ است»، «به سوي خاكستر»، «اشكي در گذر زمان» و نمايش « مسيح مي گريد» از اهواز به روي صحنه مي رود.
اين جشنواره كه به همت نيروي مقاومت بسيج خرمشهر برپا شده به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.
فرمانده نيروي مقاومت بسيج سپاه خرمشهر در آيين گشايش اين جشنواره گفت: هنر تاثير گذارترين ابزار براي درك مفاهيم اسلامي و قرآني است و هنرمندان جوان مي توانند براي تفهيم عناصر فرهنگي كشورمان از اين ابزار به خوبي استفاده كنند.
سرهنگ «كاظم ميرسامي» افزود: نيروي پر تلاش بسيج در چند سال اخير توانسته گام  هاي خوبي در اين زمينه بردارد و مخاطبان زيادي را جذب كند.
وي ضرورت تمركز زدايي در كارهاي فرهنگي و هنري را مورد تاكيد قرار داد و تصريح كرد: هنر يك فعل خود جوش است و نبايد اجازه داد در پيچ و خم اداري رنگ و محتواي خود را ببازد.
در آيين گشايش اين جشنواره جمعي از جوانان و مسئولان فرهنگي خرمشهر حضور داشتند.

افزايش قيمت راهكار تعديل بنزين نيست
000045.jpg
در حالي كه برخي از سازمان هاي دولتي افزايش قيمت بنزين يا دو نرخي كردن آن را تنها راه حل بهينه كردن مصرف اين فرآورده مي دانند بسياري از كارشناسان راهكارهاي متعدد ديگري را براي تحقق اين امر مطرح مي كنند.
آنان معتقدند گراني به تنهايي نمي تواند راهكارهاي مناسبي براي تعديل مصرف بنزين باشد چرا كه تجارب گذشته نشان داده است افزايش قيمت بنزين هيچ گاه عامل موثري براي كاهش مصرف نبوده است.
از سوي ديگر به اعتقاد صاحب نظران اقتصادي شهروندان ايراني در حال حاضر به دليل بالا بودن مصرف اغلب خودروهاي ساخت داخل قيمت واقعي بنزين را مي پردازند.
كاوشي در تحليل ها و راهكارهاي ارائه شده در اين عرصه بيانگر اين موضوع است كه حذف خودروهاي فرسوده پرمصرف، گازسوز شدن بخشي از خودروهاي موجود، فشار به خودروسازان براي توليد خودروهاي كم مصرف و حذف پيكان از گردونه توليد مهم ترين گزينه هاي مطرح شده براي بهينه سازي مصرف سوخت در كشور است كه هر يك از آنها با مشكلاتي براي اجرا مواجه هستند.
از اين رو با توجه به مشكلات فرآوري اجراي اين طرح ها، گزينه افزايش قيمت بنزين به نرخ هاي واقعي از سوي برخي از مسئولان مطرح شده است.
در اين راستا افزايش واردات بنزين به سقف بيش از يك ميليارد دلار سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور را بر آن داشت تا لايحه بهينه سازي مصرف بنزين را تدوين كند.
بنا به گفته مديركل دفتر امور انرژي سازمان مذكور با اجراي اين پيشنهاد دولت يارانه بنزين را هدفمند مي كند.
گزينه هاي اين لايحه نيز متكي به واقعي كردن قيمت بنزين به شيوه هاي مختلف است در حالي كه بهينه سازي مصرف سوخت نيازمند طرح هاي زيربنايي است.
اكنون يك سوم بنزين مصرفي كشور از طريق واردات انجام مي شود. از آنجايي كه در سال جاري توليد ۷۰۰ هزار خودرو در دستور كار خودروسازان قرار گرفته است افزايش واردات در سال جاري دور از انتظار نيست.
«افشين خسروي» از كارشناسان انرژي در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: نظر به اينكه افراد متمكن بيشترين يارانه سوخت را مي گيرند و با توجه به افزايش روزافزون مصرف، بحث بهينه سازي مصرف آن مطرح شده است.
وي با بيان اينكه بيش از يك ميليون خودرو با عمر بيش از ۳۰ سال در كشور وجود دارد ادامه داد حذف خودروهاي فرسوده كه بيشترين مصرف را دارد كمك شاياني به كاهش آلودگي هوا و تعديل مصرف بنزين خواهد كرد.
وي افزود: برخي از اين خودروها عمري ۴۰ ساله دارند و تكنولوژي ساخت آنها نيز مربوط به چند دهه قبل است.
از اين رو شاهد هستيم كه اين خودروها حدود ۱۵ تا ۱۸ ليتر بنزين در ۱۰۰ كيلومتر مصرف دارند در حالي كه مصرف خودروهاي امروزي بسياري از كشورهاي اروپايي و غربي و حتي آسيايي كمتر از ۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر است.

در مصاحبه با الوطن
خاتمي: صريح مي گويم هرگز دنبال سلاح اتمي نبوده ايم
000040.jpg
ما از آژانس بين المللي انرژي اتمي هيچ امتيازي نمي خواهيم اگر امضاي پروتكل به نفع ايران بود امضا مي كنيم وگرنه آن را رد خواهيم كرد
هيچ پيامي بين ايران و آمريكا مبادله نشده است
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران در گفت وگوي اخير خود با روزنامه الوطن چاپ عربستان درباره مسئله فعاليت هاي هسته اي ايران، ادعاي آمريكا مبني بر دخالت ايران در امور عراق، وضعيت حقوقي درياي خزر و مواضع ايران و نيز دو لايحه اختيارات رياست جمهوري و انتخابات مجلس پاسخ گفت.
در اين مصاحبه رئيس جمهوري تاكيد كرد كه در سياست دفاعي جمهوري اسلامي ايران هيچ جايي براي دستيابي به سلاح اتمي وجود ندارد. وي گفت: به صراحت مي گويم كه نه تنها در سياست دفاعي ايران هيچ جايي براي دستيابي به سلاح اتمي وجود ندارد بلكه از جهان و منطقه مي خواهيم كه اين سلاح ها برچيده شود.
خاتمي گفت: آنها مي دانند كه ما سلاح اتمي نداريم و در تلاش براي دستيابي به آن نيز نيستيمٍ. آنچه شنيده مي شود غيرواقعي است و ما در سطح ملي مايليم حتي با كمك ديگر كشورها به فناوري اتمي دست يابيم و از آن در توسعه كشاورزي، پزشكي، توليد برق و ساير امور مفيد استفاده كنيم، بنابراين هياهوي ايجاد شده حقيقي نيست بلكه جنبه سياسي دارد.
رئيس جمهوري ايران گفت كه به همين منظور ما براي رفع نگراني هاي كشورهاي جهان به دقت با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري مي كنيم اما هرگز در برابر هياهوي آمريكا تسليم نمي شويم و اميدواريم كه در اين پرونده موفق شويم.
وي در پاسخ به اين پرسش كه در قبال عقب نشيني از موضع خود در برابر امضاي پروتكل الحاقي چه امتيازاتي را به دست مي آوريد، گفت: ما هيچ امتيازي نمي خواهيم بلكه حقوقي بر گردن آژانس بين المللي انرژي اتمي و جهان داريم. خاتمي تاكيد كرد: ما پروتكل الحاقي را بررسي مي كنيم و اگر منافع ملي، عزت، استقلال و منافع عمومي مان ايجاب كند، چيزي بدهند يا ندهند آن را قبول يا رد خواهيم كرد.
خاتمي گفت كه درجه خلوص سوخت اتمي يعني اورانيوم ۵/۳ درصد است و ما اورانيومي را كه به دست مي آوريم به كارخانه «يو سي اف» در اصفهان، براي تبديل آن از طريق وسايل مشخص به سوخت براي كارخانجات اتمي منتقل مي كنيم كه اين اورانيوم از نوعي است كه درجه خلوص آن از يك درصد كمتر است.
خاتمي درباره وضعيت عراق و اينكه آيا اين موضوع نقطه عطفي جديد براي گفت وگو با ايالات متحده آمريكا و اتحاديه اروپا است و نيز موضع ايران در قبال برخورد با عراق گفت: موضع ما واضح است، ما عراقي مستقل و آزاد را مي خواهيم كه ملت عراق آن را اداره كند، ما حكومتي مردمي و متناسب با وضعيت ديني و فرهنگي براي جامعه عراق را مي خواهيم كه ملت عراق خود آن را برپا كند.
وي با بيان اينكه آنچه در عراق به وقوع پيوست درواقع شكست آمريكا و انگليس است گفت: آنها اعتقاد داشتند كه با بيرون كردن ديكتاتوري مانند صدام با استقبال مواجه خواهند شد اما در حال حاضر به دليل اهانتي كه به ملت عراق كردند و همچنين خواسته هاي آنان را برآورده نساختند با مشكلات زيادي مواجهند.
خاتمي گفت: من به آقاي استراو (وزير امور خارجه انگليس) گفتم كه شما مي گوييد ايران در امور عراق دخالت مي كند. اگر دخالت ايران به اين دليل باشد كه ۶۰درصد مردم عراق شيعه هستند و اكثريت ما نيز شيعه است اين امر دخالت محسوب نمي شود بلكه اين نوعي ارتباط است، آن رابطه ملت عراق با ماست، اين دخالت نيست، دخالت، دخالت نظامي يا اطلاعاتي است، اين كاري است كه ما اصلا به آن دست نمي زنيم، شما بگوييد،  چه كساني هستند كه عليه نيروهاي اشغالگر دست به عمليات مي زنند، آيا آنها دوستان ما هستند، آيا آنها شيعه هستند يا غيرشيعه؟
رئيس جمهوري در پاسخ به اين سؤال كه آيا چيز جديدي در زمينه رابطه ميان آمريكا و ايران اتفاق افتاده است، گفت: خير، هيچ پيامي مبادله نشده است، وقتي مي خواهند پيامي را ارسال كنند از طريق سفارت سوئيس (حافظ منافع آمريكا در تهران صورت مي گيرد) اما مذاكراتي كه در ژنو انجام شد مدتي است متوقف شده،  زيرا ما به آنها گفتيم كه اگر بخواهيد از زبان تهديد استفاده كنيد اين امر ما را خوشحال نمي كند و نمي تواند استمرار يابد و اگر احترام متقابل حفظ شود ما در چارچوب هاي واضح گفت وگو و براي حفظ منافع مان اقدام مي كنيم.
خاتمي افزود: موضوع عراق هيچ رابطه اي با روابط ما با آمريكا ندارد، خبرنگار الوطن پرسيد: منطقه آسياي ميانه نقطه جنگ آينده در منطقه به شمار مي رود، ايران در نقشه اتحادها ميان اين كشورها در سايه عدم دستيابي به رژيم حقوقي در درياي خزر و پافشاري برخي كشورها بر محروم كردن ايران از مشاركت كامل در منابع انرژي در چه جايگاهي قرار دارد؟
خاتمي گفت: مهم ترين و مناسب ترين راه ارتباط ميان جهان آزاد و آسياي ميانه ايران است و اين چيزي است كه اروپايي ها نيز به آن اعتراف كرده اند. در حال حاضر ارتباطات بسيار فعال است و با خواست خداوند متعال در سال آينده راه آهن بندرعباس، سرخس، تاجيكستان، تركمنستان و ازبكستان افتتاح خواهد شد، همچنين ما در ماه گذشته دو توافقنامه با ازبكستان و افغانستان امضا كرديم و اينك ما، افغانستان و ازبكستان براي ايجاد راهي مهم كه ايران را به آسياي ميانه مرتبط مي سازد تلاش مي كنيم.
حتي تحقيقاتي نيز در زمينه ايجاد راهي كه ايران را به آسياي ميانه از طريق افغانستان متصل كند در جريان است و مي تواند از طريق تركمنستان نيز باشد از اين رو مصلحت آسياي ميانه در همكاري با ايران است كما اينكه مصلحت ما در همكاري با آسياي ميانه و همچنين امكان نزديك كردن زمينه فرهنگي و تاريخي است. ما در حال حاضر همكاري بسيار مهمي را در زمينه گاز با تركمنستان و قزاقستان داريم و همچنين روابط ما با آسياي ميانه از نظر اقتصادي، فرهنگي و تاريخي طبيعي و مناسب است و يكي از اولويت هاي ما گسترش روابط است.
وي در پاسخ به اين سوال كه علت فشار آمريكا بر منطقه كه اخيرا به شدت افزايش يافته است چيست و آيا مي تواند بر اين روابط تاثيرگذار باشد،  گفت: آمريكا اين را مي خواهد، اما نمي تواند به آن دست يابد، زيرا منافع حياتي اين كشورها در رابطه با ايران است، آمريكا نمي خواهد خط باكو، جيحان و خطي كه مي خواهد از درياي خزر عبور كند از ايران عبور نمايد اما همه شركت ها و متخصصان از ضرورت عبور آن از ايران سخن مي گويند و در نهايت با آن موافقت خواهند كرد، درست است كه در حال حاضر خط نفتي وجود ندارد اما همكاري وجود دارد.
اما درباره درياي خزر. درياي خزر مشكلي اساسي دارد و ما بارها اعلام كرده ايم كه حق عادلانه مان را مي خواهيم، وقتي از ارقام سخن مي گوييم درباره ۲۰ درصد حرف مي زنيم، ما حق عادلانه مان را مي خواهيم، امضاي توافقنامه مشترك ميان ۵ كشور روسيه، قزاقستان، تركمنستان، ايران و آذربايجان، توافقنامه خارج از اين كشورها هيچ اعتباري ندارد، روساي اين ۵ كشور براي بررسي وضعيت درياي خزر در ايران تشكيل جلسه خواهند داد.
وي در خاتمه مصاحبه درباره اينكه گفته مي شود لايحه اختيارات رئيس جمهوري از تصويب خواهد گذشت، آيا اين بدان معنا نيست كه خاتمي در افزايش اختيارات رئيس جمهوري محافظه كاري كه احتمالا خواهد آمد سهيم خواهد شد، و سرنوشت لايحه اصلاح قانون انتخابات كه جناح هاي سياسي  آن را براي ادامه اصلاحات، سرنوشت ساز مي دانند چه خواهد شد، چنين پاسخ داد:
آنچه من ارائه دادم براساس ديدگاهم نسبت به مصلحت نظام اسلامي است يعني تحكيم دموكراسي كه نمايانگر فحواي قانون اساسي است.
به نظر من در اين دو قانون طبعا قانون مربوط به اختيارات رياست جمهوري قبلا تاييد شده و متاسفانه سوءتفاهم مرا مجبور كرد كه اين قانون را بار ديگر به مجلس بفرستم. علاوه بر اختيارات موجود مسئله ضرورت ضمانت اجرايي آن است يعني اينكه رئيس جمهوري مسئول اجراي قانون اساسي درباره تمام قوا و اماكن است و اگر رئيس جمهوري نقض قانون اساسي را مشاهده كند چه ضمانتي براي اجراي آن غير از تنبيه وجود دارد.
لايحه انتخابات تاكيد كرده است كه افزايش حق مردم در انتخابات و نامزد شدن يعني فعاليت براساس متن قانون اساسي، ما با نظارت بر انتخابات مخالف نيستيم، اما اين به معناي جلوگيري از حق ملت در روند انتخابات و نامزد شدن نيست و اين لايحه يا قانون در راستاي مسير عادي حركت مي كند و تا اين ساعت من اميد به حل اين مسئله از طريق تفاهم را از دست نداده ام و مذاكرات خوبي در اين چارچوب انجام شده است.
اما فايده آن به نظر من اين است كه اولا بايد كه دست ما در زمينه هاي مختلف و جلوگيري از نقض قانون اساسي باز باشد و قدرت رئيس جمهوري و امنيت در كشور نيز افزايش يابد.

نگاه جمعه
طرح از داود كاظمي
000025.jpg
طرح از داود كاظمي

انتقاد شديد سناتور آمريكايي از بوش
واشنگتن ، خبرگزاري  جمهوري  اسلامي 
جان  كري  سناتور دموكرات  و نامزد انتخابات  رياست  جمهوري آمريكا براي سال  ۲۰۰۴ روز جمعه  دولت  اين  كشور را به  خاطر عدم  توانايي  در سياست  خارجي مورد انتقاد قرار داد.
وي  كه  در شهر ساكرامنتو واقع  در كاليفرنيا سخن  مي گفت  افزود: هيچ دولتي  در آمريكا سابقه  نداشته  است  كه  در زمينه  سياست  خارجي  اين  چنين ناتوان  باشد.
كري  با حمله  عجولانه  آمريكا به  عراق  مخالفت  كرد و افزود: هيچ  مدركي كه  نشان  دهد عراق  يك  تهديد جدي  و فوري  عليه  آمريكا مي باشد ،تاكنون  بدست نيامده است .
وي  گفت : دولت  آمريكا بايد چند ماه  ديگر براي  ايجاد يك  ائتلاف  جهاني عليه  عراق  صبر كند.
كري  كه  خود در جنگ  ويتنام  خدمت  كرده  گفت : بوش  با اعزام  صدها هزارسرباز به  منطقه  يك  فضاي  اضطراري  ايجاد كرده است .
وي  گفت : بوش  با استقرار اين  نيروي  عظيم  نظامي  در خليج  فارس  براي  خودمشكل  درست  كرده  به طوري كه  راهي  جز حمله  به  عراق  ندارد.
كري  تاكيد كرد: تنها زماني  بايد نيروي  نظامي  را به كار برد كه  هيچ  راه ديگري  وجود نداشته  باشد.
آمريكا هم  اكنون  ۲۲۵ هزار نيروي  نظامي  و ۶۰۰ فروند هواپيماي  جنگي  درمنطقه  خليج  فارس  براي  حمله  به  عراق  مستقر كرده است  .
كري  در ماه  نوامبر سال  گذشته  در كنگره  جزو افرادي  بود كه  از قطعنامه استفاده  از زور عليه  عراق  حمايت  كرده است .

دانش  آموزان  ايران  درالمپياد رياضي   به  سه مدال  نقره  و دو برنز دست  يافتند
دانش  آموزان  ايران  درالمپياد رياضي   به  سه مدال  نقره  و دو برنز دست  يافتند
اين  مسابقات  با شركت حدود ۵۰۰ تن  از برترين  دانش آموزان  جهان  بزرگترين  المپياد رياضي  بوده  كه  تاكنون  برگزار شده  است 
 دانش آموزان  ايران  در چهل  و چهارمين  المپياد بين المللي  رياضي  در ژاپن  با كسب  سه  مدال  نقره  و دو برنز درميان  تيم هاي  ۸۶ كشور جهان  به مقام  هفدهم دست  يافتند.
«آرش  رستگار»، سرپرست  تيم  ايران  روز پنجشنبه  به  ايرنا گفت ، كه  مدال هاي نقره  را«حسام  مهدوي  فر»، «احمد پيوندي » و «محمدامين  خواجه نژاد» كسب كردند.
مدال هاي  برنز را نيز«حسين  مهيمني » و «محمد عباس  رضايي » براي  تيم  ايران به  ارمغان  آوردند.
رستگار افزود، كه  «نيما نوربخش »، ديگر عضو تيم  شش  نفره  المپياد رياضي دانش آموزان  ايران  نيز در اين  مسابقات  ديپلم  افتخار گرفت .
به  گفته  مسئولان  برگزاري  چهل  و چهارمين  المپياد رياضي ، كه  معتبرترين رقابت  ميان  رياضي  دانان  در سطح  دبيرستان هاي  جهان است ، اين  مسابقات  با شركت حدود ۵۰۰ تن  از برترين  دانش آموزان  جهان  بزرگترين  المپياد رياضي  بوده  كه  تاكنون  برگزار شده  است .
اين  المپياد شنبه  گذشته  در مركز ملي  المپيك  جوانان  در توكيو افتتاح شد و شركت كنندگان  در روزهاي  يكشنبه  و دوشنبه  در دو آزمون  به  مدت  چهارساعت  و نيم  شركت  كردند.
كار تنظيم  و ترجمه  سئوالات  امتحاني  به  بيش  از ۴۰ زبان  دنيا از دوشنبه هفته  قبل  شروع  شده  بود.
تيم  ايران  در مسابقات  پارسال  كه  در شهر گلاسكوي  اسكاتلند برگزار شد، با دستيابي  به  چهار نشان  نقره  و دو برنز در مجموع  در مكان  يازدهم  جهان  قرارگرفته  بود.

ايران
ادبيات
اقتصاد
جامعه
رسانه
شهر
عكس
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  شهر  |  عكس  |  ورزش  |
|  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |